eitaa logo
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
259 دنبال‌کننده
744 عکس
57 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی موسسه فرهنگي ميرداماد در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
Āhangar Mahalle 🍃روستایی در دهستان جنوبی، بخش مرکزی شهرستان . ‏ آهنگرمحله از سمت شمال به جاده‌ی اصلی گرگان و ، روستای مرزنکلاته و شهر ، از جنوب به روستای ‏_آباد، از شرق به روستای والش‏ آباد و از غرب به روستاهای دودانگه و اصفهانکلاته مرتبط است. 🔸اشیا و آثار یافت شده در تپه‌ای تاریخی در این روستا که به «قلعه ‏سرتپه»، شهرت دارد، گواهی بر دیرینگی روستاست. قدمت آثار یافت شده در این تپه، به دوره‌ی تاریخی و اسلامی می‌رسد. تپه‌ی نامبرده‌ در تاریخ 10 بهمن1383 ش به شماره‌ی 11269، در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است. 🔹در برخی اسناد تاریخی همچون سند سال 1136ق، نام این روستا «امیرآباد» مشهور به «» آمده است. ادامه مقاله👇👇 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
Āhangar Mahalle 🍃روستایی در دهستان جنوبی، بخش مرکزی شهرستان . ‏ آهنگرمحله از سمت شمال به جاده‌ی اصلی گرگان و ، روستای مرزنکلاته و شهر ، از جنوب به روستای ‏_آباد، از شرق به روستای والش‏ آباد و از غرب به روستاهای دودانگه و اصفهانکلاته مرتبط است. 🔸اشیا و آثار یافت شده در تپه‌ای تاریخی در این روستا که به «قلعه ‏سرتپه»، شهرت دارد، گواهی بر دیرینگی روستاست. قدمت آثار یافت شده در این تپه، به دوره‌ی تاریخی و اسلامی می‌رسد. تپه‌ی نامبرده‌ در تاریخ 10 بهمن1383 ش به شماره‌ی 11269، در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است. 🔹در برخی اسناد تاریخی همچون سند سال 1136ق، نام این روستا «امیرآباد» مشهور به «» آمده است. 🔸ساکنان قریه در سال 1218، عریضه ‏ای به حاکم نوشتند و از او خواستند میزان دریافتی خود را از اهالی این روستا کاهش بدهد اما به درخواست‏ آنها رسیدگی نشد در نتیجه، گروهی از ساکنان این روستا و روستای اصفهانکلاته، از آبادی‏های خود کوچ کردند. فتحعلی شاه قاجار در سال 1232 در یک فرمان، دستور داد این افراد به سکونت‏گاه نخست خود بازگردند. 🔹وضعیت روستا در گزارش سال 1296ق، به این شرح آمده است: «مالک قریه مزبوره آقایان و خوانین قاجار و ورثه مرحوم حاجی محمدآقا. آب مشروب از رودبار دهنه قزلق مشهور به رودخانه جزولی. تعداد نفوس آن 353 نفر است». 🔸در گزارش سال 1321 ، از فردی به نام آقاشیخ علی آهنگرمحلی، به عنوان یکی از علمای ایالت استرآباد نام برده شده که در آن زمان، در قید حیات بودند. 🔹در یک سند استشهادی به سال 1343ق، دو دانگ سهام روستا برای هادی خان سررشته دار طایفه‌ی هروی، نیم ‏دانگ موقوفه‌ی جعفرقلی ‏آقا و نیم دانگ مربوط به ورثه‌ی محمد رحیم خان اعلام شده است. 🔸ساختمان حمام قدیمی روستا که قسمت‌هایی از آن باقی مانده، از بناهای کهن روستاست. 👈از خانواد‌ه‌های پرجمعیت روستا می‏توانیم به تمسکنیزاهدی، طبیبی، دباغ و چکا، اشاره کنیم. این روستا به عنوان اهالی ‏بالا به حساب می‌آمد ولی به تدریج بسیاری از آنان، در این روستا، سکونت پایدار یافتند. خانواده ‏های جلالی، گرزین، ملک از این جمله‌اند. مهاجرانی نیز از سیستان و بلوچستان در این روستا ساکن شدند. خانواده ‏های سیاسر، فاروقی، قنبرپور از این دسته ‏اند. ✍️احمد خواجه ‏نژاد ✅منبع: 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃تشکیل گذرهای جدید در شهر در اواخر دوره صفویه چند گذر جدید(محله فرعی) در شهر استرآباد شکل می‌گیرد. 🔸این گذرها در واقع محل سکونت چند گروه قومی بود که ظاهراً به دلایل نظامی به استرآباد کوچانده شده‏ اند. نام این گذر‏ها یا محلات فرعی عبارت است از: 💠گذرهای حاجی ‏لر و بلوچ ‏خیل در محله نعلبندان 💠گذرهای قانچیان و فیوج ‏خیل در محله میدان 💠گذر سیستانی ‏محله در محله سبزه‏ مشهد 🔹دو طایفه حاجی‌لر و بلوچ برای امور نظامی به کوچانده شده و به عنوان فوج نظامی در حاشیه شرقی محله بزرگ ساکن می‌شوند. 🔸حاجی‏ لرها در محدوده گذر خیمه ‏دوزان ، که در شرق و شمال شرقی قرار داشت مستقر می‏شوند. محل سکونت آن‏ها تقریباً منطبق است با محدوده هتل ، ، ، دادگستری، اداره مخابرات و... بلوچ‏ها نیز در جنوب شرقی دارالحکومه و شرق دروازه بسطام مستقر شده و محل سکونت آن‏ها تقریباً منطبق بوده با اداره دخانیات و بخش‏هایی از خیابان لشکر کنونی. 🔹البته دو طایفه دیگر نیز در محله نعلبندان ساکن بوده ‏اند که این دو طایفه عبارتند از بنگشی‏ ها و کُرمی ‏ها، که از این بین بنگشی ‏ها شهرت بیشتری داشته و در بین عوام مردم استرآباد، به عنوان اهالی بنگلادش شناخته می‏شدند. درحالی که هردو طایفه مذکور از طوایف شیعه افغان بوده و از افغانستان به ایران کوچیده‏ اند. این دو طایفه ابتدا در بخش داخلی باروی جنوبی، در محدوده ‏باغ کنونی ساکن بودند و بعدها به و پشت‏باره و گروهی نیز به ‏مشهد منتقل و ساکن شدند. 👈برگرفته از گزارش پژوهش های ارائه شده در سومین نشست سرزمین مادری با موضوع محله‌ی ، محمود اخوان مهدوی،(پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان گلستان) 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و ، نشست چهارم از سلسله نشست‌های فرهنگی «» 🔸موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری » 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر اسدالله و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار می‌شود. ⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷ 🏢مکان: تالار اندیشه (گرگان، بلوار شهید مفتح) 🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشین‌تان باشیم. حضور شما، خانواده‌ی محترم و دوستان ‌گرامی‌تان را در این رویداد فرهنگی ارج می‌نهیم. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ تفسير عرفاني قرآن کريم توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔹دکتر اميرعباس علي زماني زمان: شنبه 22 مهرماه 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم لينک زير👇 📡https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🌿 ( و ) این کتاب مربوط به یکی از مهمترین دوره های تاریخی معاصر یعنی 4سال آخر دوره و 3سال اول دوره است. اینکه در اواخر این دوره تاریخی، و بعدها و نیز مناطق ترکمن نشین که سپس ترکمن صحرا نامیده میشود، آبستن چه حوادثی بوده است؟ درگیریها و جنگهای صورت گرفته بین قوای دولتی و ترکمن‎ها، درگیریهای قبیله ای و منطقه ای و ... مورد توجه روزشمار تاریخ معاصر است. اهمیت کتاب آنجاست که تمام اسنادومدارکی که در آن استفاده شده منابع دست اولی هستند که توسط انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی در 7جلد چاپ شده، این کتاب یکی از کتابهای مرجعی است که برای محققینی که پیرامون استان گلستان پژوهش میکنند، میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. 🔸روزشمار تاریخ معاصر استرآباد و ترکمن صحرا بخشی از اخبار حوادث و وقایع سرزمین استرآباد بین سالهای 1300 تا 1306 خورشیدی را مورد توجه قرار داده، این کتاب در 363ص با قطع وزیری به چاپ رسیده است. ✍️ گردآوری: ستاربردی فجوری 📇 انتشارات: وابسته به 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و ، نشست چهارم از سلسله نشست‌های فرهنگی «» 🔸موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری » 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر اسدالله و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار می‌شود. ⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷ 🏢مکان: تالار اندیشه (گرگان، بلوار شهید مفتح) 🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشین‌تان باشیم. حضور شما، خانواده‌ی محترم و دوستان ‌گرامی‌تان را در این رویداد فرهنگی ارج می‌نهیم. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃هم اکنون نشست چهارم از سلسله نشست‌های فرهنگی «» 🔸موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری » 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر اسدالله و دکتر محمدرضا ساختمانگر 👈تالار اندیشه (1402/07/24) 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📣 💠محمدرضا ساختمانگر پژوهشگر هنر در نشست معرفی مکتب وجود مکتب از نظر مستشرقین قطعی است 🔸بسیاری از مستشرقین و پژوهشگران غربی که در حوزه نگارگری صاحب تالیف و پژوهش هستند به وجود مکتب نگاری دوره صفویه تصریح دارند و از نظر آنان در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد اما متاسفانه در این خصوص در داخل ایران کار نشده است. 🔹دکتر محمدرضا ساختمانگر پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه در چهارمین نشست سرزمین مادری موسسه فرهنگی میرداماد که با موضوع معرفی«مکتب نویافته نگارگری استرآباد» برگزار شد افزود: آشنایی من با نگارگری استرآباد از نوشتن مقاله ای در دوره دکتری و بعدا پیشنهاد تبدیل آن به پایان نامه آغاز شد. 15 نگاره در موزه ملک وجود دارد که مشخص است از یک نسخه پاره شده اند. این 15 نگاره هیچ کدام امضا و شناسنامه ندارند و برای همین مجبور به تطبیق شدم که نتایج آن جالب بود. 🔸این پژوهشگر گفت: مکتب نگارگری استرآباد مکتبی تلفیقی از سایر مکاتب است اما هیچ کدام از آنها را کامل استفاده نکرده و بلکه آنها را بومی سازی کرده است ساختمانگر در ادامه افزود: شاه طهماسب اول کارگاه قزوین را تعطیل کرد این کار تاثیر مهمی بر هنرگذاشت و بسیاری از هنرمندان به دنبال حامی جدید فرستاد. بین خاندان قزلباش اختلاف بالا می گیرد . شاه عباس بدعتی می گذارد و برای ایالت بزرگ از قزلباشان حکمران تعیین نمی کند و فریدون خان چرکس که یکی از غلامان مورد اطمینانش بود را حاکم استرآباد کرد. 👈حمایت شاه عباس از او و علاقه شاه عباس به این منطقه و تعطیلی کارگاه قزوین باعث شکل گیری کارگاه می شود. 🔹این نویسنده در ادامه بیان داشت: 15 نگاره موجود در موزه ملک ، همه متعلق به دوره باستانی شاهنامه هستند. در این نگاره ها خصائص منطقه همچون تپه ها و پوشش گیاهی به کار رفته و رنگ و پالت هنرمند با پالت قزوین فرق دارد و رنگ ها با کنتراست بالا و غلیظ به کار می رود. 🔸ساختمانگر با اشاره وجود به5 شاهنامه کامل با بیش از 120 نگاره که در موزه های خارج از کشور نگهداری می شود گفت: برخی مکاتب مشهور با وجود یک شاهنامه معرفی شده اند اما ما در مکتب استرآباد 5 شاهنامه کامل داریم و این سند بسیار مهمی برای اثبات آن است وی با اشاره به اثر تالیفی رابینسون گفت: این فرد به صراحت در کتابش از مکتب سخن می گوید و پژوهشگران و محققین خارجی تاکید دارند که کارگاه نگارگری در استرآباد وجود داشته و این شاهنامه ها از نتایج همان کارگاه است. 🔹مولف و پژوهشگر تاریخ استرآباد دکتراسدالله در این نشست به معرفی شهر و ایالت استرآباد پرداخت و با اشاره به اهمیت این ایالت گفت: سیمای در دوره صفویه نشانگر گذشته تاریخی و فرهنگی مردم این دیار است. او که پیرامون شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استرآباد عهد صفویه سخن می گفت افزود: در حوزه معماری و ساخت بنا از عصرصفوی یادگار و یادمان های زیادی داریم. نمونه ای از آن «پل تاریخی آق قلا» با نوع آجرچینی آن است که تنها پل مزین به آجرچینی است. این نویسنده و تاریخ نگار با اشاره به مولفه های شهر بزرگ و بیان اینکه برجسته ترین گورستان ها برای دوره صفویه است گفت: سنگ مزارها نمایش دهنده چهار هنر حکاکی، نقاشی، خطاطی و تراش سنگ هستند. خط ثلث و نسخ و بعضی وقت ها نستعلیق بر سنگ مزارهای منطقه نقش بسته است. 🔸این پژوهشگر در ادامه با اشاره به آب انبارهای استرآباد، کاروانسراها، قنات ها، پل ها و حمام های مهم ساخته شده در استرآباد و مدارس گفت: این عوامل نشانه توسعه، تجارت و نشان از فرهنگ شهر بودن و عظمت یک شهر می تواند باشد. معطوفی در بخشی از سخنانش همچنین به حضور قزلباشان، کردها، لرها و ترک ها اشاره کرد. او در بخش پایانی سخنانش گفت: در بستر چنین جامعه ای با رخدادهای کلان و رشد یافتگی یک جامعه، برون رفت توسعه یافتگی «هنر» است و هنر متعلق به شهر بزرگ است. 🔹گفتنی است در ابتدا این نشست احمد خواجه نژاد ضمن خیرمقدم به حاضرین به اهداف راه اندازی سلسه نشست های سرزمین مادری در پرداخت. چهارمین نشست از سلسله نشست های فرهنگی سرزمین مادری با هدف آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و عصر روز دوشنبه 24 مهرماه با موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری استرآباد» در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠تقاضای اهالی در خصوص ادامه فعالیت بانک رهنی (نخستین بانک تخصصی در امر مسکن و ساختمان ) در درخصوص عمران و آبادی شهر پس از زلزله سال 1323 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠دِلم رِ خوردی [delam ɾe Xoɾdi] (زبان‏زد/ خاص) 🍃در ادبیات عامه ، این زبان‏زد گاهی به صورت دِلَم رِ خورد و گاهی نیز با ضمیر مفعولیِ جمع (دلِ مار رِ) و یا فعل سوم شخص جمع (خوردین یا خوردن) نیز می ‏آید. 🔸مفهوم زبان‏زد: بسیار نگرانت شدم. مرا زابه ‏راه کردی. خیلی تأخیر کردی. 👈 کاربرد زبان‏زد: وقتی دو نفر در زمانی مشخص با هم قرار دارند و یا کسی در یک ساعت معین به محل کار یا پاتوق یا خانه می‏رود، شخص یا اشخاصی که منتظر او هستند نگرانِ او شده و این زبان‏زد را به کار می‏برند. 🔹معادل زبان‏زد: «دِلَم را خون کردی» 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟡بنای 🍃بنای عبهری دفتر نگارش و تدوین نخستین نشریه ، نخستین قرائت‏خانه مدرن ودفتر اسناد رسمی شماره دو گرگان ادامه مطلب 👇👇 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟡بنای 🍃بنای عبهری دفتر نگارش و تدوین نخستین نشریه ، نخستین قرائت‏خانه مدرن و دفتر اسناد رسمی شماره دو گرگان. 🔸این بنا واقع در سمت غربی ورودیِ بازار یکی از نخستین بناهای ساخته شده در خیابان امام خمینی است. 🔹این بنای دوطبقه که دارای کاربری تجاری در طبقه همکف و اداری-خدماتی در طبقه اول بوده، به دلیل حضور یکی از بزرگان حوزه فرهنگ شهر گرگان، شاعر، ادیب و روزنامه نگار معاصر، ‏خان_سپهر ( )، به لحاظ فرهنگی و تاریخی بسیار ارزشمند است. 🔸این مکان علاوه بر آن‏که دفتر اسناد رسمی شماره دو گرگان، به صاحب ‏امتیازی محمدعلی عبهری و دفتر شخصی ایشان برای گردآوری روزنامه بوده، نخستین قرائتخانه مدرن در نخستین خیابان احداث شده ‏ی شهر به ‏حساب می آید؛ چنان‏که عبهری در اواخر دوره اوّل، کتابهای تازه انتشار یافته توسط ناشران گوناگون را در محل دفتر خود گردآوری نموده و افراد علاقه مند می توانستند برای مطالعه این کتاب‏ها در دفتر ایشان و در این بنا حضور پیدا کنند. 🔹به عبارت دیگر می توان دفترِ «محمدعلی عبهری» را نخستین و تنها «پاتوق فرهنگی مدرن» شکل گرفته در خیابان امام خمینی و شهر به ‏شمار آورد. ✅منبع: فصلنامه میرداماد، شماره 31، تابستان 1402 ✍️نویسنده: محدثه‌سادات میرحسینی 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ تفسير عرفاني قرآن کريم توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔹دکتر اميرعباس علي زماني زمان: شنبه 29 مهرماه 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم لينک زير👇 📡https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📖 🍃 نام شرحی است در زمینه علوم عربی که مسعود بن عمر تفتازانی (722-791؟ه.ق) بر تلخیص مفتاح خطیب قزوینی نگاشته است. 🔸تفتازانی با اين اثر خود، در باب مسائل بلاغى، اثراتى در محيط فارسی و عربى روزگاران قرن هشتم هجرى و قرون بعد گذاشته است. 🔹نسخه حاضر توسط زین العابدین ابن درویش علی الاصل و المسکن در تاریخ یکشنبه هفدهم ماه شوال سال 1237 ه.ق در مدرسه به کتابت درآمده است. 🔸جلد نسخه تیماج به رنگ قهوه ای سوخته با عطف وصالی به رنگ قهوه ای روشن می باشد. 🔹در متن نسخه بر روی برخی عبارات با شنگرف (قرمز مایل به نارنجی) خط کشیده شده است. 🔸نسخه موجود در 261برگ به ابعاد 30*20.5 س.م به خط نسخ نوشته شده است. 📙این نسخه هم اکنون در گنجینه نسخ خطی نگهداری می شود. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
⭐️« » 332-408هـ.ق. 🟢«ابوالفضل محمد بن جعفر بن عبدالکريم بن بديل خزاعي »، اديب و متخصص در علم قرائت قرآن است 🔸گويا نام اصلي وي «کميل» بوده است. شايد براي اينکه با همشهري خويش «کميل بن جعفر بکرآبادي جرجاني» «حنفي» متوفاي 336هـ.ق. تشابه اسمي پيدا نکند، نام خويش را به محمد تغيير داده است. 🔹«خطيب» در «تاريخ بغداد»، او را يکي از زحمت‌کشان در علم قرائت توصيف کرده است. 🔸برخي منابع خزاعي جرجاني را توثيق و برخي تضعيف کرده‌اند. به هر حال محمد بن جعفر ، براي فراگيري همه‌ي آرا و نظريات قاريان مشهور عصر خود، سفرها کرد و استادان بسياري را ديد. 🔹نزد «علي حسن بن سعيد مطوعي» و «علي احمد بن نصر شذائي» و بسياري ديگر در «عراق»، «مصر» و «خراسان» تحصيل کرد. از «ابوبکر اسماعيلي»، «يوسف بجيرمي»، «ابوبکر قطيعي» و «ابوعلي بن حبش» حديث شنيد. 🔸«ابوالقاسم تنوخي»، «ابوالعلا واسطي»، «احمد بن فضل باطرقاني»، «ابوالحسن بن داوود داراني» و «عبدالله بن شبيب اصفهاني» از وي روايت نقل مي‌کنند. 📜آثار: 1. الابانة في الوقف و الابتداء 2. اسانيد القراءات 3. تهذيب الاداء في السبع 4. المنتهي في قرائات العشر 5. الواضح في التاريخ ✅منبع: کتاب 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟡کنسولگری روسیه بنايي در محله ي باغشاه و پشت پارک شهر 🍃اين بنا در ضلع غربي باغ وسيعي واقع شده كه به «» مشهور است. اين زمين با وسعت بیش از 2 هكتار، از جنوب به خيابان ، از شمال به پارک شهر، از غرب به خانه هاي مسكوني و از شرق به کوچه ، متصل است. 🔸روس‌ها این بنا را در دوره ي قاجار از یک تاجر به منظور تأسیس کنسولگری خریداری کرده بودند. 🔹کنسول روسیه در سال 1290ش، پس از خرید این بنا، مجوز احداث خیابانی را از ضلع شمال کنسولگری به مسافت 12 کیلومتر از دروازه بسطام تا یکه مازو، از وزارت امور خارجه وقت ایران دریافت نمود. هزینه ی احداث این خیابان را برخی از تجار و سرکرده های تأمین كردند. وی قصد داشت به منظور تسهیل واردات کالاهای روسی به ایران، از سمت قره ‏سو، خط آهنی را به استرآباد به مسافت 36 کیلومتر بکشد، اما هیچگاه به این امر توفیق نیافت. 🔸در شهریورماه 1320 و اشغال ایران، شهر (استرآباد سابق) نیز از آسیب ها در امان نماند. در زمان اشغال این شهر تا سال 1324ش، ساختمان کنسولگری به عنوان یکی از مقرهای فرماندهی ارتش سرخ درآمد و در همان زمان، تعمیراتی در آن صورت گرفت. با تحولات بین المللی، قوای نظامی شوروی ناچار به تخلیه ایران شدند و پس از چندی، ساختمان اصلی کنسولگری از سوی سفارت پلمپ گرديد... منبع: (1395)، جلد سوم ✍️ قربانعلی عباسی 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🌿 و هنر 🔸کتاب «شاهنامه و هنر نقالی»، در یک مقدمه و دو فصل و چند جستار توسط علی تقوی عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر به نگارش درآمده است. تقوی در فصل نخست، ابتدا به پیشینه و انواع هنر نقالی، به‌ عنوان یکی از مردمی‌ترین هنرهای ایرانی و سپس به نقد و تحلیل نوع و چگونگی تعامل میان شاهنامه و هنر نقالی پرداخته است. 🔹نویسنده در فصل دوم، از میان داستان‌های اساطیری مورد اقبال شاهنامه‌خوانان و نقّالان، داستان سیاوش را برگزیده و پیرنگ آن را در سه روایت از شاهنامه فردوسی، هفت‌ لشکر و شاهنامه کردی بررسی و تحلیل تطبیقی کرده و وجوه تشابه و افتراق آنها را برسنجیده است. این کتاب در ۱۱۵ صفحه و در شمارگان ۵۰۰ نسخه زمستان ۱۴۰۱ منتشر شده است. ✍️نویسنده: علی تقوی 📇 انتشارات: پایا 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📸عکاس: 👈موضوع عکس: قایق قرمز، ، 🍃رزومه عکاس: احمد خطیری متولد 1357 شهرستان ، استان عضو فدراسیون جهانی هنر عکاسی(فیاپ) و دارای لقب مادام العمر هنرمند ممتاز فیاپ 🏆گزیده ایی از افتخارات 🔸کسب بیش از 50 عنوان بین المللی (طـلا ، نقـره ، برنز ، روبان افتخار و ...) در جشنواره ها و نمایشگاهها 🔹انتخاب 300 اثر در بیش از 250 جشنواره ملی و بین المللی 🔸برگزاری دهها نمایشگاه متعدد انفرادی، گروهی در داخل و خارج از کشور 🔹 دبیر و داور بیش از 20 جشنواره ملی و بین المللی 🔸و... 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠 دُماغِش باد داره [domɑGeʃ bɑd dɑɾe] (مَثَل/ عام) 🍃 اصطلاح باد در دماغ داشتن، در قالب جمله ‏های مختلف، زبان‏زدها و مَثَل‏ های گوناگونی می ‏سازد که در زبان فارسی و گویش ‏های آن رایج هستند. 🔸توضیح مَثَل: هرچند واژه ‏ی «دَماغ» در زبان فارسی به دو مفهوم بینی و مغز (مُخ) معنی می‏شود و غالباً اصطلاح «باد در دماغ داشتن» را، «وجود باد غرور در مغز و تفکر» معنی می ‏کنند، اما علاوه بر معنی مذکور، یکی از نمونه‏ های بروز غرور و تکبر در شخص، دمیدن سوراخ‏ های بینی یا به اصطلاح «باد در دماغ انداختن» است. 🔹اشاره مَثَل: 1- در دانش بومیِ ریخت ‏شناسیِ مردم ، اشخاص یا خانواده ‏هایی که به صورت ژنتیکی (مادرزادی) دارای بینی ‏هایی با سوراخ‏های دمیده و فراخ هستند را اشخاص یا خانواده ‏های متکبر و مغرور یا به همان اصطلاح استرآبادی بَرمن مَگوز می‏دانند. 2- به اعتبار اصطلاح «باد در دماغ داشتن» به مفهوم تکبّر و غرور و هم‏چنین باور مردم مبنی بر متکبّر بودن اشخاصی که بینی دمیده و فراخ دارند، مردم استرآباد به طور کل «دماغ» را نشانه و نماد غرور و تکبّر می‏دانند. چنان‏که وقتی می‏خواهند بگویند غرور کسی خورد شده و یا موضوعی برای او گران تمام شده، از زبان‏زد به دُماغِش برخورد یا با لحن طعنه ‏آمیز به دُماغ آقا برخورده استفاده می‏کنند. 🔸مفهوم مَثَل: 1- بسیار متکبّر و مغرور است. 2- دنبال دردسر می‏گردد. 👈 کاربرد مَثَل: در توصیف اشخاص مغرور و متکبّر به کار می‏رود. 2- گاهی اوقات در توصیف شخص خیره ‏سر و پُردِل به کار می‏رود. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
7 1402 🔸 انتصاب اسدالله معینی به مدیریت دبستان فردوسی (1324 هجری خورشیدی) وی متولد 1297 در است. معینی مولف کتاب "جغرافیا و جغرافیای تاریخی و دشت" بوده است. وی که سال ها آموزگاری و مدیریت مدارس گرگان و دبستان دبیرستان تهران را به عهده داشت سرانجام در آبانماه 1387 در آمریکا در گذشت. 🔹درگذشت دکتر مرتضی کشیری (1386 هجری خورشیدی) وی در سال 1316 در روستای به دنیا آمد. کشیری دکترای کشاورزی، استادیار دانشگاه، مولف پنج عنوان کتاب از جمله : "مبانی ژنتیک، اصول اصلاح نباتات" و ... نویسنده مقالات علمی متعدد در نشریات مختلف کشور بوده است ✅منبع: سررسید ، نشر پیک ریحان 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛