eitaa logo
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
268 دنبال‌کننده
554 عکس
48 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی موسسه فرهنگي ميرداماد در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 به اهتمام و با حضور اهالی فرهنگ استان برگزار شد 📚رونمایی از دو کتاب فرهنگ رامیانی و روز شمار تاریخ معاصر 🍃کتاب‏های روزشمار تاریخ معاصر و و دو اثری هستند که عصر روز دوشنبه 17 مهرماه با حضور اهالی فرهنگ، پژوهشگران و اهل قلم در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد رونمایی شدند. 🔸در ابتدای این مراسم مدیرعامل گفت: این کتاب، پس از تلاش چندین ساله دو نفر از پژوهشگران پرتلاش استان است. 🔹احمد خواجه نژاد ادامه داد: موسسه فرهنگی میرداماد مجموعه است غیردولتی و غیر انتفاعی که به همت والای حضرت بنیانگذاری شده و فعالیت می‏کند. تلاش دارد با وجود همه محدودیت ‏ها و بی مهری ‏هایی که به حوزه فرهنگ می شود، قدم‎های هرچند کوچک برای احیای فرهنگ این سرزمین بردارد و این مراسم نیز برای رسیدن به این هدف برگزار شده است. 🔸 بخش بعدی آیین رونمایی از دو کتاب دعوت از دو پژوهشگر؛ ستاربردی فجوری و پوریا بای برای معرفی کارهای شان بود. ستاربردی فجوری گفت: همه ما بر این اعتقادیم که در تاریخ عبرت آموزی ‏های بسیاری است. گوشه هایی از آن چیزی که حدود 100 سال گذشته در این منطقه رخ داده را در روزشمار تاریخ معاصر استرآباد و ترکمن صحرا آورده ام. برای نوشتن این کتاب تصمیم گرفتم آن را بر اساس کتاب 7 جلدی «روزشمار تاریخ معاصر» که در سال 1385 چاپ شده بود، تنظیم کنم وقتی به عنوان یک اهل تاریخ آن را ورق میزدم خیلی از اخباری که مرتبط با منطقه جغرافیایی ما بود در آن وجود داشت و خیلی از این اخبار دست اول بود و جایی چاپ نشده بود، این بود که علاقه مند شدم این اخبار را یک جا جمع آوری کنم. 🔹اهمیت این کتاب از آنجاست که تمام اسناد و مدارکی که در آن استفاده شده واقعا منابع دست اول هستند که توسط انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی چاپ شد که اسناد آن از سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران، موسسه مطالعات تاریخی ایران معاصر، مرکز بررسی اسناد تاریخی و چند مرکز دیگر استفاده کرده ‏اند که خیلی کم برای افراد قابل دسترسی است 🔸وی ادامه داد: برای اینکه منبع ما یک کتاب نباشد گام بعدی شناسایی منابع مختلفی بود که می توانست آن دوره تاریخی این اخباررا کامل کند. حداقل 10 عنوان کتاب دیگر به این کتاب اضافه شد. نکته با اهمیت دیگر درباره این کتاب این است که این دوره تاریخی یکی از مهمترین دوره های تاریخی معاصر منطقه ما است زیرا پایان دوره قاجاریه و روی کار آمدن پهلوی است. فتح ترکمن صحرا، فتح استرآباد توسط نیروهای رضا شاه و ... به روز در این کتاب آمده است. اگر شما بخواهید موضوعی را در این کتاب پیگیری کنید که سررشته اولیه اش در این کتاب باشد، تا آخر می توانید به آن موضوع برسید. هرچند موضوع خاصی را دنبال نمی کند. گزارش های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی که در این کتاب هست مورد استفاده محققین قرار خواهد گرفت. 👈این کتاب یکی از کتاب های مرجعی خواهد بود که برای محققین استان می تواند مورد استفاده و فایده قرار بگیرد. 🔹پوریا بای مولف کتاب فرهنگ رامیانی که کتابش در این مراسم رونمایی شد گفت: هدف و ضرورتی که باعث شد این کتاب را بنویسم به این خاطر بود که می خواستم فرهنگ محلی رامیان و گویش بخصوصی که دارند و فقط در این شهر استفاده می شود رو به فراموشی نرود و برای نسل های آینده بماند. 🔸او درباره چگونگی شروع این کار گفت: خیلی کوچک که بودم مادر از رامیان تعریف می کرد و این درذهنم ماند. وقتی بچه بودم پدر بزرگم داستان های آن منطقه را تعریف می کرد از خانه های زمان و یا اقداماتی که در زمان انجام می دادند. این ها باعث شد این پندار را داشته باشم که جایی که دارم زندگی می کنم نقش مهمی در ایران و منطقه داشته و اهمیتش قابل تحقیق و پژوهش هست. دانشگاه که رفتم گفتند منطقه شما چه تاریخ و سوغات و ... دارد و این خودش نقطه عطف شد. از بچگی به تحقیق به ویژه در علوم انسانی علاقه مند بودم این اشتیاق در دوره دبیرستان با شنیدن اصطلاحاتی که می شنیدم و از سر کنجکاوی و علاقه شروع کردم این اصطلاحات را گوشه کتاب نوشتن. بعد از دبیرستان کلمات و ضرب المثل ها را شروع به جمع آوری کردم و به فکر اینکه بعدا تبدیل به همچین کتابی شود را نداشتم ولی علاقه داشتم. بنا به توصیه یکی از دوستان خوشحالم که این کار به صورت کاملا بومی گرایی به انجام رسید چه تدوین چه چاپ در سطح شهر و استان انجام شده است. 🔹بای با اشاره به اینکه دسته ای از این کلمات و ضرب المثل ها از مشهورات هستند مثلا نان و آب و ... گفت: خیلی از لغات را از دهان بزرگ ترها شنیدم و نوشتم و در جملات مختلف از آن ها برداشت می شود متفاوت می شود. پرس و جو و آزمون و خطا و پرسیدن از افراد مختلف و صحت سنجی راه دیگری در تدوین این کتاب بود.
بعضی از این کلمات به قدری مهجور بودند که بنا به اعتمادی که به گوینده داشتم آنها را می نوشتم. 🍃در بخش دوم آیین رونمایی، دو تن از پژوهشگران و نویسندگان استان درباره ضرورت و اهمیت آثار منتشر شده سخن گفتند 🔸دکتر نصرت الله صادقلو از فرهنگیان باسابقه و اهال تحقیق و پژوهش در باره کتاب فرهنگ رامیانی گفت: 🔹نکته مثبتی که در تالیف ایشان وجود دارد امیدواری به آینده این جوان هست که می تواند پژوهشگر بزرگی بشود. یکی از عرصه های دانش؛ فرهنگ و فرهنگ نامه نویسی است. گاهی ضرورت فرهنگ و فرهنگ نویسی در زبان از آثارادبی حاصل در آن زبان هم بالاتر است. درباره شاهنامه فردوسی می گوییم که اگر فردوسی هیچ شعری هم نمی گفت، واژه ها را جمع می کرد اثرش باز هم بی نظیر بود. 🔸صادقلو درباره گویش ها گفت: ویژگی که در گویش ها وجود دارد با نوشتن فرهنگ ها ماندگار می شود. اگر این فرهنگ و چند اثر دیگر در ترکی رامیان باقی بمانند می توانیم امیدوار باشیم که این گویش هیچ وقت از بین نخواهد رفت. در ریشه شناسی واژه ها نیاز به این فرهنگ ها داریم و مهمترین نکته در واژه شناسی و واژه گزینی این است که ما دست گدایی به طرف این فرهنگ ها دراز می کنیم. زبان ترکی رامیان یکی از گویش های ترکی است که زیر مجموعه ترکی قزلباش به حساب می آید. 🔹رحمت الله رجایی تاریخ پژوه و پژوهشگر تاریخ گلستان گفت: بسیاری از مولفان ما می توانند کتابی را آماده و تالیف کنند اما امکان انتشار آن را ندارند. یکی از کارهای خوب توجه به زبان مادری است که فرهنگ رامیانی و فرهنگ کتولی از جمله آنان است. که این دو کتاب توسط موسسه به چاپ رسیده است. 🔸او در ادامه گفت : ما کتابی داریم که در شناخت قاجار کاملا به ما کمک می کند مجموعه گزارش هایی که حسینقلی خان مقصودلو معروف به وکیل الدوله به عنوان مخبر انگلیسی ها تهیه کرد و تحت گزارش های روزانه به سفارت انگلیس در تهران ارسال می شد. با انگیزه ایشان کاری ندارم ولی گزارش های بسیار ارزشمندی هست از سیر تا پیاز منطقه را در اختیار ما قرار می دهد و کار ما آسان است در شناخت سال های 1287 تا 1303 . اطلاعات کافی از سال 1303 به بعد نداریم نه اینکه نداشته باشیم در منابع مختلف پراکنده است. اینجاست که کار جناب آقای فجوری ارزشمند می شود. دقیقا در حدودی که گزارش های وکیل الدوله مقصودلو تمام می شود کار ایشان شروع می شود گزارش هایی را آماده و گردآوری می کند و این را به صورت یک پکیج آماده در اختیار ما قرار می دهد. مبنای کار آقای فجوری از کتاب با ارزش 7 جلدی است که وقایع روزانه را بررسی و استخراج کرده است. فجوری در راستای تحقیقات خودش، با این کتاب آشنا شده و کار بزرگ ایشان این است که مسائل را جمع آوری می کند. خودشان زحمت کشیدند از نشریات و منابع و مصاحبه ها را به گزارشات کتاب 7 جلدی اضافه کردند. اهمیت این گزارش ها در این است که سال های بسیار مهمی یعنی اواخر سلسله و اوایل دوران را مورد توجه قرار داده است. کتاب روزشمار تاریخ معاصر یک کتاب کرونولوژی و منبعی معتبر برای استان ماست. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
❇️نشست صمیمی آیت الله نورمفیدی با دانش آموزان ▫️سالهاست با فرا رسیدن ایام تحصیل و باز شدن مدارس، حضرت آیت ا... نورمفیدی با حضور در مدارس، گفتگوی صمیمی و نزدیک با دانش‏ آموزان دارد، در سال تحصیلی جاری نیز این برنامه ادامه پیدا کرد و ایشان در هفته دوم مهر ماه در دبیرستان پسرانه شاهد گرگان پای صحبت های نوجوانان و جوانان نشست و به پرسش‏های آنان پاسخ گفت، ایشان، دلیل حضور خود در مدارس را ارتباط داشتن با نسل نوجوان و جوان و آشنایی با دغدغه‏ های آنان بیان کرد و از مدیران و معلمان خواست که نسبت به تقدیر از دانش آموزان برتر علمی اهتمام ویژه داشته باشند، چرا که این امر مهم باعث توجه و گرایش جوانان به علم و آموختن می شود. 💠عذرخواهی بابت تاخیر ▫️نماینده ولی فقیه در گلستان در ابتدای نشست خود، علت تاخیر و به موقع نرسیدن را معطل شدن در ترافیک شهر گرگان عنوان کرد و از این بابت از دانش آموزان عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد، مسئولان اجرایی برای حل مشکلاتی از این دست، توجه ویژه داشته و اقدامات موثری انجام دهند. 💠حجاب مایه عزّت و کرامت است ▫️آیت الله نورمفیدی در پاسخ به سوال دانش آموزی درباره حجاب گفت: نگاه اسلام به زن مبتنی به کرامت و عزت اوست ، خداوند هرگونه رفتاری که به عزّت و کرامت زن و اساسا انسان لطمه بزند را منع کرده، حجاب هم چون سایر احکام الهی جدای از اینکه یک تکلیف شرعی است، در کنار جنبه فردی که دارد، ابعاد اجتماعی هم دارد، اگر رعایت نشود آثار سوء اجتماعی در پی خواهد داشت که این آثار سوء بیش از هر کسی به شخصیت و کرامت زن لطمه می زند. لذا اسلام رعایت آن را واجب دانسته است. 💠من هم به کیفیت خودروی داخلی انتقاد دارم ▫️ایشان در جواب پرسش دانش آموزی در خصوص بی کیفیت بودن خودروی ایرانی، اظهار داشت: بنده هم به این موضوع انتقاد دارم، هر موقعیتی که پیش آمده و با متصدیان امر مواجه شدم، آن را مطرح و متذکر شدم. ولی متاسفانه این اشکال هست، شاید علت اصلی این موضوع دولتی بودن صنعت خودرو است و اگر خودرو سازی از انحصار بخش دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، کمتر شاهد این اشکالات باشیم. 💠استخاره به معنای کنار گذاشتن تفکر و تعقل نیست ▫️نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان در جواب سوالی درباره استخاره گفت: استخاره یعنی از خدا طلب خیر کردن و به آن معنا نیست که انسان تفکّر و تعقّل را کنار بگذارد و به جای استفاده از علم و اندیشه و مشورت با اهل، به استخاره متوسل شود. استخاره جایگاه و قاعده ای دارد، همانطور که امام راحل فرمودند؛ فقط مربوط به جاهایی است که انسان واقعا نمی داند چه بکند؟ در واقع هیچ راهی ندارد، نه از طریق مشورت به نتیجه می‏رسد، نه اینکه خودش میتواند با تفکر و اندیشه مسیرش را پیدا کند، اینجاست که استخاره انجام میدهد، یا انجام آن کار را ترک می کند و یا دلش به انجام کار، محکم می شود. 💠توان تحلیل و اندیشیدن خود را افزایش دهید ▫️نماینده ولی فقیه در پاسخ به دانش آموزی که گفت ما نوجوان برای شناخت درست و غلط اخبار در فضای مجازی چه کنیم؟ گفت: این دغدغه همه است، رهبر انقلاب هم فرمودند، که فضای مجازی را باید مدیریت کرد، گاهی دروغ هایی در فضای مجازی منتشر میشود، حتی افرادی را که از آنها انتظار نداریم با این خبرها تحت تاثیر قرار می گیرند و آن خبر را درست قلمداد میکنند. باید خود شما سعی کنید با مطالعه بیشتر و بالا بردن سطح دانش و تحلیل خود توانایی تشخیص درست از نادرست را در خودتان افزایش دهید و هیچگاه مطلبی را که در چنین فضایی منتشر می شود، مطلق نپذیرید، سعی کنید برای آن دلیل و سند محکم بیابید، البته مسئولان امر هم وظیفه دارند که در مدیریت درست این پدیده نوظهور که جنبه های مثبت زیادی هم دارد، برنامه دقیق و منطقی داشته باشند. 💠پیامبر(ص) از رای و مشورت مردم هم استفاده می کرد ▫️امام جمعه گرگان در جواب سوالی که مطرح کرده بود؛ مردم سالاری دینی را چه کسی به وجود آورد و منظور آن چیست؟ گفت؛ اندیشه مردم سالاری دینی را اسلام و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) پایه گذاری کردند، پیامبر(ص) هم وحی الهی را داشت و هم به رای و خواسته مردم احترام می گذاشت. شخص پیامبر(ص) در چارچوب وحی الهی و دستوراتی که خداوند امر فرمودند، از مشورت و رای مردم هم بهره می‏گرفت، در بسیاری از موارد بر اساس نظر مسلمانان عمل می‏کرد، اما این رای و مشورت یک چارچوبی دارد و نمی توان با آن احکام خدا و وحی الهی را عوض کرد، اصل حق را وحی الهی مشخص و تعیین می‎کند، اما در مقام اجرای حق، رأی اکثریت موثر است. فرق مهم نظام الهی و نظام غیر الهی در این است که در نظام الهی حق مقدم بر نظر اکثریت است، و رای اکثریت باید کشف کننده حقیقت باشد نه بوجود آورنده آن، اینها بحث های فنی خودش را دارد و شما خودتان باید سعی کنید مطالعات خود را در این زمینه عمیق کنید. 📭eitaa.com/NOORMOFIDIGOLESTAN
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و ، نشست چهارم از سلسله نشست‌های فرهنگی «» 🔸موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری » 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر اسدالله و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار می‌شود. ⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷ 🏢مکان: تالار اندیشه (گرگان، بلوار شهید مفتح) 🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشین‌تان باشیم. حضور شما، خانواده‌ی محترم و دوستان ‌گرامی‌تان را در این رویداد فرهنگی ارج می‌نهیم. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
Āhangar Mahalle 🍃روستایی در دهستان جنوبی، بخش مرکزی شهرستان . ‏ آهنگرمحله از سمت شمال به جاده‌ی اصلی گرگان و ، روستای مرزنکلاته و شهر ، از جنوب به روستای ‏_آباد، از شرق به روستای والش‏ آباد و از غرب به روستاهای دودانگه و اصفهانکلاته مرتبط است. 🔸اشیا و آثار یافت شده در تپه‌ای تاریخی در این روستا که به «قلعه ‏سرتپه»، شهرت دارد، گواهی بر دیرینگی روستاست. قدمت آثار یافت شده در این تپه، به دوره‌ی تاریخی و اسلامی می‌رسد. تپه‌ی نامبرده‌ در تاریخ 10 بهمن1383 ش به شماره‌ی 11269، در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است. 🔹در برخی اسناد تاریخی همچون سند سال 1136ق، نام این روستا «امیرآباد» مشهور به «» آمده است. ادامه مقاله👇👇 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
Āhangar Mahalle 🍃روستایی در دهستان جنوبی، بخش مرکزی شهرستان . ‏ آهنگرمحله از سمت شمال به جاده‌ی اصلی گرگان و ، روستای مرزنکلاته و شهر ، از جنوب به روستای ‏_آباد، از شرق به روستای والش‏ آباد و از غرب به روستاهای دودانگه و اصفهانکلاته مرتبط است. 🔸اشیا و آثار یافت شده در تپه‌ای تاریخی در این روستا که به «قلعه ‏سرتپه»، شهرت دارد، گواهی بر دیرینگی روستاست. قدمت آثار یافت شده در این تپه، به دوره‌ی تاریخی و اسلامی می‌رسد. تپه‌ی نامبرده‌ در تاریخ 10 بهمن1383 ش به شماره‌ی 11269، در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است. 🔹در برخی اسناد تاریخی همچون سند سال 1136ق، نام این روستا «امیرآباد» مشهور به «» آمده است. 🔸ساکنان قریه در سال 1218، عریضه ‏ای به حاکم نوشتند و از او خواستند میزان دریافتی خود را از اهالی این روستا کاهش بدهد اما به درخواست‏ آنها رسیدگی نشد در نتیجه، گروهی از ساکنان این روستا و روستای اصفهانکلاته، از آبادی‏های خود کوچ کردند. فتحعلی شاه قاجار در سال 1232 در یک فرمان، دستور داد این افراد به سکونت‏گاه نخست خود بازگردند. 🔹وضعیت روستا در گزارش سال 1296ق، به این شرح آمده است: «مالک قریه مزبوره آقایان و خوانین قاجار و ورثه مرحوم حاجی محمدآقا. آب مشروب از رودبار دهنه قزلق مشهور به رودخانه جزولی. تعداد نفوس آن 353 نفر است». 🔸در گزارش سال 1321 ، از فردی به نام آقاشیخ علی آهنگرمحلی، به عنوان یکی از علمای ایالت استرآباد نام برده شده که در آن زمان، در قید حیات بودند. 🔹در یک سند استشهادی به سال 1343ق، دو دانگ سهام روستا برای هادی خان سررشته دار طایفه‌ی هروی، نیم ‏دانگ موقوفه‌ی جعفرقلی ‏آقا و نیم دانگ مربوط به ورثه‌ی محمد رحیم خان اعلام شده است. 🔸ساختمان حمام قدیمی روستا که قسمت‌هایی از آن باقی مانده، از بناهای کهن روستاست. 👈از خانواد‌ه‌های پرجمعیت روستا می‏توانیم به تمسکنیزاهدی، طبیبی، دباغ و چکا، اشاره کنیم. این روستا به عنوان اهالی ‏بالا به حساب می‌آمد ولی به تدریج بسیاری از آنان، در این روستا، سکونت پایدار یافتند. خانواده ‏های جلالی، گرزین، ملک از این جمله‌اند. مهاجرانی نیز از سیستان و بلوچستان در این روستا ساکن شدند. خانواده ‏های سیاسر، فاروقی، قنبرپور از این دسته ‏اند. ✍️احمد خواجه ‏نژاد ✅منبع: 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃تشکیل گذرهای جدید در شهر در اواخر دوره صفویه چند گذر جدید(محله فرعی) در شهر استرآباد شکل می‌گیرد. 🔸این گذرها در واقع محل سکونت چند گروه قومی بود که ظاهراً به دلایل نظامی به استرآباد کوچانده شده‏ اند. نام این گذر‏ها یا محلات فرعی عبارت است از: 💠گذرهای حاجی ‏لر و بلوچ ‏خیل در محله نعلبندان 💠گذرهای قانچیان و فیوج ‏خیل در محله میدان 💠گذر سیستانی ‏محله در محله سبزه‏ مشهد 🔹دو طایفه حاجی‌لر و بلوچ برای امور نظامی به کوچانده شده و به عنوان فوج نظامی در حاشیه شرقی محله بزرگ ساکن می‌شوند. 🔸حاجی‏ لرها در محدوده گذر خیمه ‏دوزان ، که در شرق و شمال شرقی قرار داشت مستقر می‏شوند. محل سکونت آن‏ها تقریباً منطبق است با محدوده هتل ، ، ، دادگستری، اداره مخابرات و... بلوچ‏ها نیز در جنوب شرقی دارالحکومه و شرق دروازه بسطام مستقر شده و محل سکونت آن‏ها تقریباً منطبق بوده با اداره دخانیات و بخش‏هایی از خیابان لشکر کنونی. 🔹البته دو طایفه دیگر نیز در محله نعلبندان ساکن بوده ‏اند که این دو طایفه عبارتند از بنگشی‏ ها و کُرمی ‏ها، که از این بین بنگشی ‏ها شهرت بیشتری داشته و در بین عوام مردم استرآباد، به عنوان اهالی بنگلادش شناخته می‏شدند. درحالی که هردو طایفه مذکور از طوایف شیعه افغان بوده و از افغانستان به ایران کوچیده‏ اند. این دو طایفه ابتدا در بخش داخلی باروی جنوبی، در محدوده ‏باغ کنونی ساکن بودند و بعدها به و پشت‏باره و گروهی نیز به ‏مشهد منتقل و ساکن شدند. 👈برگرفته از گزارش پژوهش های ارائه شده در سومین نشست سرزمین مادری با موضوع محله‌ی ، محمود اخوان مهدوی،(پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان گلستان) 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و ، نشست چهارم از سلسله نشست‌های فرهنگی «» 🔸موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری » 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر اسدالله و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار می‌شود. ⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷ 🏢مکان: تالار اندیشه (گرگان، بلوار شهید مفتح) 🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشین‌تان باشیم. حضور شما، خانواده‌ی محترم و دوستان ‌گرامی‌تان را در این رویداد فرهنگی ارج می‌نهیم. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ تفسير عرفاني قرآن کريم توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔹دکتر اميرعباس علي زماني زمان: شنبه 22 مهرماه 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم لينک زير👇 📡https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🌿 ( و ) این کتاب مربوط به یکی از مهمترین دوره های تاریخی معاصر یعنی 4سال آخر دوره و 3سال اول دوره است. اینکه در اواخر این دوره تاریخی، و بعدها و نیز مناطق ترکمن نشین که سپس ترکمن صحرا نامیده میشود، آبستن چه حوادثی بوده است؟ درگیریها و جنگهای صورت گرفته بین قوای دولتی و ترکمن‎ها، درگیریهای قبیله ای و منطقه ای و ... مورد توجه روزشمار تاریخ معاصر است. اهمیت کتاب آنجاست که تمام اسنادومدارکی که در آن استفاده شده منابع دست اولی هستند که توسط انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی در 7جلد چاپ شده، این کتاب یکی از کتابهای مرجعی است که برای محققینی که پیرامون استان گلستان پژوهش میکنند، میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. 🔸روزشمار تاریخ معاصر استرآباد و ترکمن صحرا بخشی از اخبار حوادث و وقایع سرزمین استرآباد بین سالهای 1300 تا 1306 خورشیدی را مورد توجه قرار داده، این کتاب در 363ص با قطع وزیری به چاپ رسیده است. ✍️ گردآوری: ستاربردی فجوری 📇 انتشارات: وابسته به 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و ، نشست چهارم از سلسله نشست‌های فرهنگی «» 🔸موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری » 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر اسدالله و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار می‌شود. ⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷ 🏢مکان: تالار اندیشه (گرگان، بلوار شهید مفتح) 🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشین‌تان باشیم. حضور شما، خانواده‌ی محترم و دوستان ‌گرامی‌تان را در این رویداد فرهنگی ارج می‌نهیم. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃هم اکنون نشست چهارم از سلسله نشست‌های فرهنگی «» 🔸موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری » 🔹 با حضور و سخنرانی دکتر اسدالله و دکتر محمدرضا ساختمانگر 👈تالار اندیشه (1402/07/24) 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📣 💠محمدرضا ساختمانگر پژوهشگر هنر در نشست معرفی مکتب وجود مکتب از نظر مستشرقین قطعی است 🔸بسیاری از مستشرقین و پژوهشگران غربی که در حوزه نگارگری صاحب تالیف و پژوهش هستند به وجود مکتب نگاری دوره صفویه تصریح دارند و از نظر آنان در این باره هیچ تردیدی وجود ندارد اما متاسفانه در این خصوص در داخل ایران کار نشده است. 🔹دکتر محمدرضا ساختمانگر پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه در چهارمین نشست سرزمین مادری موسسه فرهنگی میرداماد که با موضوع معرفی«مکتب نویافته نگارگری استرآباد» برگزار شد افزود: آشنایی من با نگارگری استرآباد از نوشتن مقاله ای در دوره دکتری و بعدا پیشنهاد تبدیل آن به پایان نامه آغاز شد. 15 نگاره در موزه ملک وجود دارد که مشخص است از یک نسخه پاره شده اند. این 15 نگاره هیچ کدام امضا و شناسنامه ندارند و برای همین مجبور به تطبیق شدم که نتایج آن جالب بود. 🔸این پژوهشگر گفت: مکتب نگارگری استرآباد مکتبی تلفیقی از سایر مکاتب است اما هیچ کدام از آنها را کامل استفاده نکرده و بلکه آنها را بومی سازی کرده است ساختمانگر در ادامه افزود: شاه طهماسب اول کارگاه قزوین را تعطیل کرد این کار تاثیر مهمی بر هنرگذاشت و بسیاری از هنرمندان به دنبال حامی جدید فرستاد. بین خاندان قزلباش اختلاف بالا می گیرد . شاه عباس بدعتی می گذارد و برای ایالت بزرگ از قزلباشان حکمران تعیین نمی کند و فریدون خان چرکس که یکی از غلامان مورد اطمینانش بود را حاکم استرآباد کرد. 👈حمایت شاه عباس از او و علاقه شاه عباس به این منطقه و تعطیلی کارگاه قزوین باعث شکل گیری کارگاه می شود. 🔹این نویسنده در ادامه بیان داشت: 15 نگاره موجود در موزه ملک ، همه متعلق به دوره باستانی شاهنامه هستند. در این نگاره ها خصائص منطقه همچون تپه ها و پوشش گیاهی به کار رفته و رنگ و پالت هنرمند با پالت قزوین فرق دارد و رنگ ها با کنتراست بالا و غلیظ به کار می رود. 🔸ساختمانگر با اشاره وجود به5 شاهنامه کامل با بیش از 120 نگاره که در موزه های خارج از کشور نگهداری می شود گفت: برخی مکاتب مشهور با وجود یک شاهنامه معرفی شده اند اما ما در مکتب استرآباد 5 شاهنامه کامل داریم و این سند بسیار مهمی برای اثبات آن است وی با اشاره به اثر تالیفی رابینسون گفت: این فرد به صراحت در کتابش از مکتب سخن می گوید و پژوهشگران و محققین خارجی تاکید دارند که کارگاه نگارگری در استرآباد وجود داشته و این شاهنامه ها از نتایج همان کارگاه است. 🔹مولف و پژوهشگر تاریخ استرآباد دکتراسدالله در این نشست به معرفی شهر و ایالت استرآباد پرداخت و با اشاره به اهمیت این ایالت گفت: سیمای در دوره صفویه نشانگر گذشته تاریخی و فرهنگی مردم این دیار است. او که پیرامون شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استرآباد عهد صفویه سخن می گفت افزود: در حوزه معماری و ساخت بنا از عصرصفوی یادگار و یادمان های زیادی داریم. نمونه ای از آن «پل تاریخی آق قلا» با نوع آجرچینی آن است که تنها پل مزین به آجرچینی است. این نویسنده و تاریخ نگار با اشاره به مولفه های شهر بزرگ و بیان اینکه برجسته ترین گورستان ها برای دوره صفویه است گفت: سنگ مزارها نمایش دهنده چهار هنر حکاکی، نقاشی، خطاطی و تراش سنگ هستند. خط ثلث و نسخ و بعضی وقت ها نستعلیق بر سنگ مزارهای منطقه نقش بسته است. 🔸این پژوهشگر در ادامه با اشاره به آب انبارهای استرآباد، کاروانسراها، قنات ها، پل ها و حمام های مهم ساخته شده در استرآباد و مدارس گفت: این عوامل نشانه توسعه، تجارت و نشان از فرهنگ شهر بودن و عظمت یک شهر می تواند باشد. معطوفی در بخشی از سخنانش همچنین به حضور قزلباشان، کردها، لرها و ترک ها اشاره کرد. او در بخش پایانی سخنانش گفت: در بستر چنین جامعه ای با رخدادهای کلان و رشد یافتگی یک جامعه، برون رفت توسعه یافتگی «هنر» است و هنر متعلق به شهر بزرگ است. 🔹گفتنی است در ابتدا این نشست احمد خواجه نژاد ضمن خیرمقدم به حاضرین به اهداف راه اندازی سلسه نشست های سرزمین مادری در پرداخت. چهارمین نشست از سلسله نشست های فرهنگی سرزمین مادری با هدف آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و عصر روز دوشنبه 24 مهرماه با موضوع «معرفی مکتب نویافته نگارگری استرآباد» در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠تقاضای اهالی در خصوص ادامه فعالیت بانک رهنی (نخستین بانک تخصصی در امر مسکن و ساختمان ) در درخصوص عمران و آبادی شهر پس از زلزله سال 1323 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠دِلم رِ خوردی [delam ɾe Xoɾdi] (زبان‏زد/ خاص) 🍃در ادبیات عامه ، این زبان‏زد گاهی به صورت دِلَم رِ خورد و گاهی نیز با ضمیر مفعولیِ جمع (دلِ مار رِ) و یا فعل سوم شخص جمع (خوردین یا خوردن) نیز می ‏آید. 🔸مفهوم زبان‏زد: بسیار نگرانت شدم. مرا زابه ‏راه کردی. خیلی تأخیر کردی. 👈 کاربرد زبان‏زد: وقتی دو نفر در زمانی مشخص با هم قرار دارند و یا کسی در یک ساعت معین به محل کار یا پاتوق یا خانه می‏رود، شخص یا اشخاصی که منتظر او هستند نگرانِ او شده و این زبان‏زد را به کار می‏برند. 🔹معادل زبان‏زد: «دِلَم را خون کردی» 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟡بنای 🍃بنای عبهری دفتر نگارش و تدوین نخستین نشریه ، نخستین قرائت‏خانه مدرن ودفتر اسناد رسمی شماره دو گرگان ادامه مطلب 👇👇 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟡بنای 🍃بنای عبهری دفتر نگارش و تدوین نخستین نشریه ، نخستین قرائت‏خانه مدرن و دفتر اسناد رسمی شماره دو گرگان. 🔸این بنا واقع در سمت غربی ورودیِ بازار یکی از نخستین بناهای ساخته شده در خیابان امام خمینی است. 🔹این بنای دوطبقه که دارای کاربری تجاری در طبقه همکف و اداری-خدماتی در طبقه اول بوده، به دلیل حضور یکی از بزرگان حوزه فرهنگ شهر گرگان، شاعر، ادیب و روزنامه نگار معاصر، ‏خان_سپهر ( )، به لحاظ فرهنگی و تاریخی بسیار ارزشمند است. 🔸این مکان علاوه بر آن‏که دفتر اسناد رسمی شماره دو گرگان، به صاحب ‏امتیازی محمدعلی عبهری و دفتر شخصی ایشان برای گردآوری روزنامه بوده، نخستین قرائتخانه مدرن در نخستین خیابان احداث شده ‏ی شهر به ‏حساب می آید؛ چنان‏که عبهری در اواخر دوره اوّل، کتابهای تازه انتشار یافته توسط ناشران گوناگون را در محل دفتر خود گردآوری نموده و افراد علاقه مند می توانستند برای مطالعه این کتاب‏ها در دفتر ایشان و در این بنا حضور پیدا کنند. 🔹به عبارت دیگر می توان دفترِ «محمدعلی عبهری» را نخستین و تنها «پاتوق فرهنگی مدرن» شکل گرفته در خیابان امام خمینی و شهر به ‏شمار آورد. ✅منبع: فصلنامه میرداماد، شماره 31، تابستان 1402 ✍️نویسنده: محدثه‌سادات میرحسینی 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ تفسير عرفاني قرآن کريم توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔹دکتر اميرعباس علي زماني زمان: شنبه 29 مهرماه 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم لينک زير👇 📡https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📖 🍃 نام شرحی است در زمینه علوم عربی که مسعود بن عمر تفتازانی (722-791؟ه.ق) بر تلخیص مفتاح خطیب قزوینی نگاشته است. 🔸تفتازانی با اين اثر خود، در باب مسائل بلاغى، اثراتى در محيط فارسی و عربى روزگاران قرن هشتم هجرى و قرون بعد گذاشته است. 🔹نسخه حاضر توسط زین العابدین ابن درویش علی الاصل و المسکن در تاریخ یکشنبه هفدهم ماه شوال سال 1237 ه.ق در مدرسه به کتابت درآمده است. 🔸جلد نسخه تیماج به رنگ قهوه ای سوخته با عطف وصالی به رنگ قهوه ای روشن می باشد. 🔹در متن نسخه بر روی برخی عبارات با شنگرف (قرمز مایل به نارنجی) خط کشیده شده است. 🔸نسخه موجود در 261برگ به ابعاد 30*20.5 س.م به خط نسخ نوشته شده است. 📙این نسخه هم اکنون در گنجینه نسخ خطی نگهداری می شود. 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
⭐️« » 332-408هـ.ق. 🟢«ابوالفضل محمد بن جعفر بن عبدالکريم بن بديل خزاعي »، اديب و متخصص در علم قرائت قرآن است 🔸گويا نام اصلي وي «کميل» بوده است. شايد براي اينکه با همشهري خويش «کميل بن جعفر بکرآبادي جرجاني» «حنفي» متوفاي 336هـ.ق. تشابه اسمي پيدا نکند، نام خويش را به محمد تغيير داده است. 🔹«خطيب» در «تاريخ بغداد»، او را يکي از زحمت‌کشان در علم قرائت توصيف کرده است. 🔸برخي منابع خزاعي جرجاني را توثيق و برخي تضعيف کرده‌اند. به هر حال محمد بن جعفر ، براي فراگيري همه‌ي آرا و نظريات قاريان مشهور عصر خود، سفرها کرد و استادان بسياري را ديد. 🔹نزد «علي حسن بن سعيد مطوعي» و «علي احمد بن نصر شذائي» و بسياري ديگر در «عراق»، «مصر» و «خراسان» تحصيل کرد. از «ابوبکر اسماعيلي»، «يوسف بجيرمي»، «ابوبکر قطيعي» و «ابوعلي بن حبش» حديث شنيد. 🔸«ابوالقاسم تنوخي»، «ابوالعلا واسطي»، «احمد بن فضل باطرقاني»، «ابوالحسن بن داوود داراني» و «عبدالله بن شبيب اصفهاني» از وي روايت نقل مي‌کنند. 📜آثار: 1. الابانة في الوقف و الابتداء 2. اسانيد القراءات 3. تهذيب الاداء في السبع 4. المنتهي في قرائات العشر 5. الواضح في التاريخ ✅منبع: کتاب 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟡کنسولگری روسیه بنايي در محله ي باغشاه و پشت پارک شهر 🍃اين بنا در ضلع غربي باغ وسيعي واقع شده كه به «» مشهور است. اين زمين با وسعت بیش از 2 هكتار، از جنوب به خيابان ، از شمال به پارک شهر، از غرب به خانه هاي مسكوني و از شرق به کوچه ، متصل است. 🔸روس‌ها این بنا را در دوره ي قاجار از یک تاجر به منظور تأسیس کنسولگری خریداری کرده بودند. 🔹کنسول روسیه در سال 1290ش، پس از خرید این بنا، مجوز احداث خیابانی را از ضلع شمال کنسولگری به مسافت 12 کیلومتر از دروازه بسطام تا یکه مازو، از وزارت امور خارجه وقت ایران دریافت نمود. هزینه ی احداث این خیابان را برخی از تجار و سرکرده های تأمین كردند. وی قصد داشت به منظور تسهیل واردات کالاهای روسی به ایران، از سمت قره ‏سو، خط آهنی را به استرآباد به مسافت 36 کیلومتر بکشد، اما هیچگاه به این امر توفیق نیافت. 🔸در شهریورماه 1320 و اشغال ایران، شهر (استرآباد سابق) نیز از آسیب ها در امان نماند. در زمان اشغال این شهر تا سال 1324ش، ساختمان کنسولگری به عنوان یکی از مقرهای فرماندهی ارتش سرخ درآمد و در همان زمان، تعمیراتی در آن صورت گرفت. با تحولات بین المللی، قوای نظامی شوروی ناچار به تخلیه ایران شدند و پس از چندی، ساختمان اصلی کنسولگری از سوی سفارت پلمپ گرديد... منبع: (1395)، جلد سوم ✍️ قربانعلی عباسی 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛