حدیث روز
حضرت علی علیه السلام فرمود
«أَلا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ ذَمَّرَحِزْبَهُ وَاسْتَجْلَبَ جَلْبَهُ لِيَعُودَ الْجَورُ إلى أوْطانِهِ وَ يَرْجِعَ الْباطِلُ إلى نِصابِهِ
آگاه باشيد، كه همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج كرده و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جاى خود نشاند و باطل به جايگاه خويش پايدار شود.
📚نهج البلاغه خ۲۲
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرایش دشمن آرایش جنگی است
ملت ایران باید آرایش مناسب بگیرد
یکی از اساسیترین کارها حفظ اتحاد و وحدت کلمه است
🎥سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌به عاقبت کار بیاندیشیم...
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرارسیدن ایّام فاطمیه را به محضر امام زمان(عج) وهمه شما بزرگواران تسلیت عرض مینماییم🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
زنی که میتوانست پیغمبر باشد.mp3
5.22M
🎙 بشنوید | زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حدّ وجودی میتوانست پیغمبر باشد
🔹 رهبرانقلاب:
فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) یک زن اسلامی است، زنِ در بالاترین طراز زن اسلامی، یعنی در حدّ یک رهبر، امّا همین زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حدّ وجودی میتوانست پیغمبر باشد، همین زن مادری میکند، همسری میکند، خانهداری میکند؛ ببینید اینها را باید فهمید. این فریفتگان غافلِ -انسان چه بگوید؟- حرفهای پوچ غربیها، اینقدر خانهداری را تحقیر نکنند. معنای خانهداری زن تربیت انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است؛ یعنی بشر... .
🏴 ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
@moassese_nooralyaghin
رهبر معظم انقلاب:
مادران ما می دانند اگر بخواهند پیروان صادق فاطمه (س) باشند، باید در دامان خویش، یاران حسین (ع) و زینب (س) را بپرورانند.
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تشرف دختر آیت الله اراکی محضر امام زمان علیهالسلام
🔰 #استاد_عالی
@moassese_nooralyaghin
🍃🍃🌸••◈﷽◈🌸🍃🍃
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_علما
#قسمت_پنجم
✍ مروری بر زندگی عالم وعارف جلیل القدر شیخ حسنعلینخودکی اصفهانی رحمه الله علیه
✅ کرامات عجیب شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی
⬅️ یکی از دلایل مشهور شدن حاج شیخ حسنعلی اصفهانی، کرامات بی شمار وی بوده است که خاص و عام به طور مستقیم شاهد آن بودهاند.
↩️آیتالله مرعشی نجفی در کتاب «المسلسلات فی الاجازات» در این باره مینویسد:
«او در بین مردم به مستجاب الدعوه بودن شناخته شده بود و بسیاری از حاجتمندان و بیماران به او پناه میبردند؛ پس او برای آنها دعا میکرد یا برای آنها دعاها و حرزهایی مینوشت و به این وسیله، گرفتاری آنها برطرف میشد و بیماران آنها شفا مییافتند و با این وجود، در کمال تواضع و فروتنی بود و هیچ ادعایی نداشت و نمونه بارز زاهدانی بود که تنها به خدا توجه دارند و از امور دنیوی دور هستند.»
✅ کرامات شیخ حسنعلی نخودکی بسیار است. به عنوان نمونه به چند مورد اشاره میکنیم:
⬅️ دستور به ابرها برای کنار رفتن
↩️ فرزند ایشان نقل میکنند:
«شب اول ماه شوال بود و ما در مزرعه نخودک در خارج از شهر مشهد ساکن بودیم. پدرم فرمودند من به بالای بام بروم و استهلال کنم. چون ابر، دامن افق مغرب را پوشانده بود، چیزی ندیدم و فرود آمدم و گفتم: رؤیت هلال با این ابرها هرگز ممکن نیست.
👈با عتاب فرمودند: «چرا فرمان ندادی که ابرها کنار روند؟»
گفتم: پدرجان من کی هستم که به ابر دستور دهم؟
فرمودند: «بازگرد و با انگشت سبابه اشاره کن که ابرها از افق کنار روند.»
ناچار به بام شدم، با انگشت اشاره کردم و چنانکه دستور داده بودند گفتم: «ابرها متفرق شوید»
لحظههایی نگذشته بود که افق را بدون ابر یافتم و هلال ماه شوال را آشکارا دیدم و پدرم را از رؤیت ماه آگاه کردم.»
⬅️ طیّ الارض
↩️فرزند ایشان نقل میکنند: «هنگامی که ارتش روسیه خراسان را در اشغال خود داشت، ما در خارج شهر مشهد « نخودک» خانه داشتیم و مرحوم پدرم هفتهای دو روز برای انجام حوائج مردم و امور دیگر به شهر میآمدند.
👈یک روز عصر که از شهر خارج میشدیم، احساس ناامنی کردم و به پدرم عرض کردم: چرا با وجود این هرج و مرج، تا نزدیک غروب در شهر ماندهاید؟ فرمودند: «برای اصلاح کار علویهای اجباراً توقف کردم.»
گفتم: راه خطرناک است و سه کیلومتر راه ما در میان کوچه باغهای خلوت، امنیتی ندارد و اراذل و اوباش شبها در اینگونه طرق، مزاحم مردم میشوند. پدرم در آن اواخر، بر اثر کهولت بر الاغی سوار میشدند و رفت و آمد میکردند.
آنروز هم بر مرکب خود سوار بودند، در جواب من فرمودند: «تو هم ردیف من بر الاغ سوار شو.»
عرض کردم: پدر جان این الاغ ضعیف است و شما را هم به زحمت حمل میکند وانگهی شخصی نیز لازم است که دائماً آن را از دنبال براند.
فرمودند: «تو سوار شو من دستور میدهم تند برود.»
اطاعت کردم. وارد کوچه باغها شدیم که مؤذن تکبیر میگفت.
در این وقت از من پرسیدند: «فلان کس را ملاقات کردی؟»
گفتم: آری.
ناگهان و با حیرت دیدم که سر الاغ به در منزل مسکونی ما رسیده و مؤذن مشغول گفتن تکبیر است.
در صورتی که برای رسیدن به خانه، لازم بود از پیچ چند کوچه باغ میگذشتیم و پس از عبور از دهی که سر راهمان قرار داشت، به قلعه نخـودک که در آنجا خانه داشتیم، میرسیدیم، با شگفتی پرسیدم: پدرجان چگونه شد که ما ظرف چند لحظه به اینجا رسیدیم؟
فرمودند: کاری نداشته باش، تو دوست داشتی زودتر به خانه مراجعت کنیم و مقصودت حاصل شد.
باز متعجبم که پس از ورود به خانه چه شد که حادثه را بکلی فراموش کردم تا آنکه پس از فوت آن مرحوم، به خاطرم آمد.»
⬅️ نبات متبرک
↩️ مسئول چراغهای آستانه مقدس حضرت رضا علیهالسلام (در آن دوران) نقل کرده است:
👈«آقای دولتشاهی رئیس تشریفات آستانه، مدتی مرا از کار برکنار کرده بود، روزی در صحن مطّهر خدمت مرحوم حاج شیخ حسنعلی(ره) رسیدم و از حال خود به او شمّهای عرض کردم. نباتی مرحمت فرمود که در چای به دولتشاهی بخورانم. گفتم: اینکار برای من میسر نیست.
👈فرمودند: تو برو خواهی توانست، بی درنگ به دفتر تشریفات رفتم. پیشخدمت مخصوص دولتشاهی بدون مقدمه به من گفت: اگر میخواهی چیزی به « آقا» بخورانی، اکنون وقت آن است.
من نبات را به وی دادم، در چای ریخت و نزد «آقا» بردم. از دفتر به صحن آمدم. چند لحظه نگذشته بود که دولتشاهی مرا نزد خود احضار کرد و کار سابقم را دوباره به من واگذار کرد.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_پنجاه_و_هشتم
✅ موضوع:اعراب آیه ۵۳ سوره بقره
👈وَ اذ آتَینا مُوسَی الکِتابَ وَ الفُرقانَ لعلّکُم تَهتَدون
( ونیز به خاطر آورید) هنگامی را که به موسی، کتاب و وسیله ی تشخیص حق از باطل را دادیم، شاید شماها هدایت شوید.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اذ: اسم زمان، مفعولٌبه برای «اُذکُرُوا» مقدر، محلا منصوب
آتَینَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر «نا» مبنی، محلا مرفوع، فاعل
موسَی: مفعولٌبه اول و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر
الکتاب: مفعولٌبه دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الفرقان:معطوف بر «الکتاب» و منصوب بنابر تبعیت، علامت نصب فتحه ظاهری
لَعلّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُم: ضمیر متصل، مبنی، محلاً منصوب، اسم «لَعَّلَ»
تَهتدون: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل.
جمله فعلیه، خبر برای «لَعَّلَ» و محلاً مرفوع
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، (اعراب آیات بر مبنای کتاب اعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_پنجاه_و_هشتم
✅موضوع: خبر حروف مشبهةبالفعل
اصل در خبر «اِنَّ» و دیگر حروف مشبهةٌبالفعل آناستکه خبر از اسم، موخّر گردد تا زمانی که خبر، ظرف و یا جار و مجرور نباشد.
🔹تقدم وجوبی خبر بر اسم
در چند مورد واجب است که خبر حروف مشبهةبالفعل بر اسم پیشی گیرد:
۱. وقتی که خبر «شبه جمله» و اسم «نکره» باشد.
مثال: اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسراً.
۲.هر گاه اسم، مشتمل بر ضمیری باشد که به خبر باز گردد.
مثال: اِنَّ فِی الدّارِ صاحِبَها.
🔹تقدم جوازی خبر بر اسم
وقتی که خبر، ظرف و یا مجرور به حرف بوده و اسم معرفه و یا نکرهای باشد که ابتدا به آن جایز است.
مثال۱: اِنَّ عند اللهِ الثَّوابَ
🍃در این مثال خبر (عندَ)،ظرف است که بر اسم (الثوابَ) که معرفه است مقدم گردیده و چنین نحوه از تقدیم خبر بر اسم، جایز است.
مثال۲: لکنَّ فی الصَّومِ صِحَّةَ البدنِ.
🍃در جمله فوق، خبر (فی الصوم) بر اسم (صحه البدن) مقدم شده، چون خبر توسط حروف جاره، مجرور گردیده واسم نیز به دلیل داشتن مسوّغ و مجوّز (زیرا به معرفه اضافه شده است) تقدیم خبر را جایز نموده است.
✔️ حروف مشبهةبالفعل از این جهت به این نام خوانده شدهاند که
•آخر تمامی آنها مانند فعل ماضی، مبنی بر فتح است.
•بنای آنها سه حرف یا بیشتر است.
•همچنین در این حروف معنی فعل وجود دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی وموسوعة النحو و الصرف
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀
تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۱ مرداد ۱۴۰۱)
در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم )
#قسمت_دوم
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ؛
پاک و منزّه است خدایی که بندهاش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساختهایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
✅موضوع : مراحل عبودیت
👈👈عبودیت افتخار انسان است .
آری
👈 عبودیت گوهری است که هرکس نمی تواند به این گوهر دست یابد.
براى رسيدن به كمال و قدرتى كه در عبوديت و اخلاص و پرستش واقعى است، بايد مراحل و منازلى را طى كرد.👈👈👈👈
❇️❇️دومین مرحله عبودیت:
این مرحله شامل تسلّط و ولايت بر انديشههاى پراكنده و به عبارتى ديگر، تسلط بر نيروى متخيّله است.
از شگفتترين نيروهاى انسان، قوه متخيّله است. به سبب اين قوّه است كه ذهن انسان هر لحظه از موضوعى متوجه موضوعى ديگر می شود و به اصطلاح تداعى معانى و تسلسل خواطر صورت میگيرد.
👈معمولا اين قوّه در اختيار ما نيست بلكه ما در اختيار اين قوّه عجيب هستيم؛ براى همين است كه هرچه بخواهيم ذهن خود را در يك موضوع معيّن متمركز كنيم كه متوجه چيز ديگر نشود، براى ما ميسّر نيست.
👈قوه متخيّله ما را بیاختيار به اين سو و آن سو میكشاند، مثلاً هرچه میخواهيم در نماز حضور قلب داشته باشيم نمیتوانيم. پيامبر اسلام ص در مورد دل افرادى كه مسخّر قوّه متخيّله است، تمثيل و تشبيه لطيفى دارند:
«مَثَلُ القَلْبِ مَثَلُ رِيشَةٍ فِى الْفَلاةِ تَعَلَّقَت فى أصلِ شَجَرَةِ، يُقَلِّبُها الرّيحُ ظَهراً لِبَطْنٍ؛ مثل قلب همانند پرى در صحرايى است كه بر درختى آويخته شده باشد كه باد آن را پشت و رو می كند».
سوال 👈👈آيا انسان محكوم به تسلط قوّه متخيّله است؟ و يا اينكه محكوميت در برابر قوّه متخيّله از خامى و ناپختگى است و كاملان و اهل ولايت قادرند اين نيروى خودسر را مطيع خود كنند؟
پاسخ◀️بیگمان مطلب دوم درست است، چون يكى از وظايف بشر تسلّط بر هوس بازى و كنترل قوّه خيال است و گرنه اين قوّه شيطانى صفت، مجالى براى تعالى و پيمودن صراط قرب نمیدهد و تمام نيروها و استعدادها را در وجود انسان باطل و ضايع میكند.
👈سالكان راه عبوديت در دومين مرحله به اين نتيجه میرسند كه بر قوّه متخيّله خويش ولايت و ربوبيّت پيدا میكنند و آن را برده و مطيع خود میسازند. اثر اين مطيع ساختن اين است كه روح و ضمير به سائقه فطرى خدا خواهى، هر وقت ميل بالا كند، اين قوّه با بازيگریهاى خود مانع و مزاحم نمیگردد. رياضت كشان از راه هاى ديگر وارد میشوند و حداكثر اين است كه از راه مُهمل گذاشتن زندگى و ستم بر بدن، اندكى به آن دست میيابند، ولى اسلام از راه عبادت بدون اينكه نيازى به آن كارهاى ناروا باشد اين نتيجه را تأمين میكند.
👈توجه دل به خدا و تذكر اينكه در برابر رب الارباب و خالق و مدبّر كل قرار گرفته است، زمينه تجمع خاطر و تمركز ذهن را فراهم میكند.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
🌿سلام به خدایم که هرچه هست از اوست
سلام به زندگی🍃
⚡️ پروردگارا
از بابت زیباترین تکرار این دنیا که بیداریست تو را سپاسگزارم🌻
🍂 از تو تقاضا دارم همانطور که چشم صورت ما را به زیبایی هایت باز کردی
چشم دلمان را هم به حقیقت بندگیت باز نگه دار🍁
🌿الهی آمین🌿
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
آقا_جانم سلام✋
🌱می بینی ای آرام جان دل بی قراری را
🌱پایان بده با آمدن چشم انتظاری را....
🌱بی تــو تمام فصلها زرد است و پاییزی
🌱برگرد تا معنا کنی سبز بهاری را
🌱العجلمولایغریبم
🌱 تعجیل در فرج مولایمان صلوات
🎋اللهم عجللولیکالفرج🎋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ
استاد_عالی🍁
🔥غیبت پشت سر مومن!!
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔴 بهشت زمینیِ دوران ظهور
⭕️ از آنجا که بین قیام امام مهدی و قیامت کبری ویژگی های مشترکی وجود دارد تا جایی که از آن به قیامت صغری یاد شده؛ در مقابل بین دوران حکومت مهدوی و بهشت آخرتی نیز تشابهاتی وجود دارد لذا اگر دوران ظهور را بهشت زمین بنامیم، گزاف نگفتهایم.
🌕 پیامبر صلی الله علیه وآله در وصف بهشت آخرتی میفرمایند: در بهشت چیزهایی است که نه چشمی آنها را دیده و نه گوشی شنیده و نه تصور آن بر قلب بشری خطور کرده.
📗الامالی،ج۱،ص۲۱٠
🌕 و در توصیف بهشت دنیای ظهور میفرمایند: امت من در زمان مهدی علیهالسلام، چنان غرق در نعمت میشوند که چنین نعمتی هرگز پیش از آن سابقه نداشته؛ زندگی آنچنان خوشایند و سرورآفرین است که زنده ها آرزو میکنند کاش مردگانشان زنده بودند تا عدالت و آرامش را به چشم خود میدیدند.
📗بحار،ج۵۱،ص۸۳
عطـــر ظهـــــــــور🍃
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin