eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 زیباترین فراز زیارتنامه حضرت معصومه سلام الله علیها 🌷 أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ 🌷 از خدا می خواهم‌ روز فرج و شادی شما را به ما نشان دهد. 🌺 سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم مبارک باد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌺زندگینامه حضرت معصومه سلام الله علیها ✍حضرت معصومه سلام الله علیها اول ذی القعده سال 173 ه.ش در مدینه منوره به دنیا آمد و از عالی ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است او «بنت » رسول الله صلی الله علیه و آله و «بنت » ولی الله و «اخت » ولی الله و «عمة ولی الله » است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد. پدر او حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) و مادرش «نجمه خاتون » مادر امام رضا (علیه السلام) است. ⚡️حضرت معصومه سلام الله در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس به مدت21 سال تحت سرپرستی امام رضا (علیه السلام) بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام در سال 179 ه. ق به دستور هارون زندانی گشت و حضرت معصومه (علیها السلام) در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا علیه السلام در سال 200 ه. ق- تحت کفالت حضرت بودند. 👈نام و القاب حضرت معصومه سلام الله علیها نام حضرت معصومه سلام الله علیها «فاطمه کبری » بود؛ زیرا حضرت کاظم(علیه السلام سه دختر به نام فاطمه داشتند و حضرت معصومه سلام الله بزرگتر از آنها بود. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه سلام الله در دو زیارت نامه غیر مشهور ذکر شده که به قرار ذیل است:👇 1-طاهره (پاکیزه) 2-مرضیّه (مورد رضایت خدا) 3-رضّیه (خشنود از خدا) 4-بِرّه (نیکوکار) 5-تقّیه (پرهیزگار) 6-سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو) 7-حمیده (ستوده) 8-سیده رضیّه مرضّیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)؛ 9-رشیده (حد یافته) 10-سیدهُ نساء العالمین (سرور زنان عالم) 11-هم چنین محدثّه و عابده از صفات و القابی است که برای حضرت معصومه (سلام الله علیها) عنوان شده است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍بي بي فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال 173 هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود. پس از آنكه مأمون عباسي در سال 200 هجري امام رضا (عليه السّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده 👈 در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليه السّلام) آن بني هاشم علي عليه السّلام كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا عليه السّلام از مدينه به خراسان رهسپار شدند. ⚡️ اين گروه در حدود 400 نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه سلام الله علیها بود.»   حسن بن محمد بن حسن قمي مي نويسد: «وقتي حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده اي از آن ها را به شهادت رساندند. 🍂حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟👇 به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مي نويسد: 👈«پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود 23 نفر از آن ها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني  عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».   🌿به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهم السّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند».   🥀شيعيان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مي نويسد: «قول درست اين است كه خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حركت او به سوي قم) به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. 👈 زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد».   ✍ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در 23 ربيع الاول سال 201 هجري بوده است.  يوسف علي يوسفي مي نويسد: ⚡️«حضرت معصومه روز يكشنبه 23 ربيع الاول سال 201 هجري قمري برابر با اول آبانماه 195 هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».   ✨خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... 💫 امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.   منبع: پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنا وَ بَيْنَكَ مَوْعِداً لا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَ لا أَنْتَ مَكاناً سُوىً (۵۸) (فرعون ادامه داد) پس ما (هم) حتماً سحرى همانند آن (سحر) را براى تو خواهيم آورد. پس (اكنون) بين ما و خودت زمانى قرار بده كه از آن تخلّف نكنيم (آن هم در) مكانى هموار وبا فاصله‌اى كه نسبت به همه يكسان باشد. 🌠 موضوع: تحقیر و عادی سازی جریان های مهمسوال: هدف اصلی فرعون از بیان عبارت«فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ»چه بود؟ ✍ فرعون که به حضرت موسی (علیه السلام) اتهام ساحری زده بود، گفت که ماهم سحری مثل سحر تو میاوریم ،او این ادعا را با عبارت «فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ» بیان کرد که مجموعه ای است از: «فاء» تفریع «لام» قسم نون تأکید ثقیله تنوین تحقیر در «بسحرٍ» واژه «مثله» بدین معنا که ساحران می توانند مانند کار موسی را انجام دهند. 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ⬅️ تفاوت معجزه و سحر: ۱_ معجزه از آغاز عالم تا پایان آن معجزه است و در هیچ زمان هیچکس نمی‌تواند مثل و مانند آن را انجام دهد در حالی که در کارهای علمی و سحر متخصصین می‌توانند مانند آن یا حتی بهتر از آن را انجام دهند. ۲_سحر از علومی است که می‌شود آن را آموخت یعنی راه تعلیم و تعلم دارد اما در معجزه اینطور نیست. ۳_ معجزه واقعیت را عوض می‌کند، اما سحر روی خیال افراد کار می‌کند: در جریان مسابقه حضرت موسی علیه السلام با ساحران کار حضرت موسی تاثیر واقعی بود و عصا واقعاً مار شد اما کار ساحران تاثیر در خیال بود و پس از چند لحظه همه ریسمانهایی که به شکل مار جلوه دادند به صورت اصلی خودیعنی چوب و طناب ظاهر شدند. 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ⬅️ ‌پیشنهاد فرعون در مورد ویژگی مکان مسابقه«مَكَانًا سُوًى»: ۱_ در وسط شهر باشد که همه بتوانند حضور داشته باشند. ۲_ زمین مسطح باشد تا در دید همه تماشاچیان باشد. ┄┄┅••🌸✻🌸 ┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸 ┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیمم (قسمت دوم) ✅ مواردی که به جای وضو وغسل باید تیمم کرد👇 1⃣ پیدا نکردن آب 2⃣ مشقت بیش از حد 3⃣ نداشتن آب مباح 4⃣ نیاز به آب برای حفظ جان 5⃣ نیاز به آب برای تطهیر 6⃣ نداشتن وقت برای وضو یا غسل 7⃣ ترس از ضرر •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ مقدار جستجو برای پیدا کردن آب👇 ✍اگر انسان اصلا آب نداشته باشد یا مقدار کمی آب داشته باشد که کفایت از وضو نمی کند ویا آب نجس وغصبی داشته باشد،باید برای پیدا کردن آب به مقداری که در شرع مقدس معین شده است،تلاش نماید.👌 🌹مقدار مسافت این جستجو منوط به مکانی است که در آنجا قرار دارد:👇👇 الف)در آبادی باشد:به قدری جستجو کند که از پیدا شدن آن ناامید شود. بر بیابان باشد:👇👇 1⃣ زمین پست وبلند وصعب العبور ↪️ 👈 هر یک از چهار طرف به اندازه پرتاب یک تیر کمان (تقریبا ۲۰۰ گام) 2⃣ زمین همواره و سهل العبور ↪️ 👈 هر طرف به اندازه پرتاب دو تیر 3⃣ بعضی از چهار طرف،هموار وبعضی دیگر پست وبلند ↪️ 👈 طرف هموار به اندازه پرتاب دو تیر وطرف ناهموار به اندازه پرتاب یک تیر 🌸نکته:بیشتر مراجع پرتاب هر تیر را تقریبا ۲۰۰ قدم می دانند ودر بعضی از عبارات بیشترین مقداری که گفته شده ۲۲۰ متر است. ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 «صبح» یعنی یک فرصت دوباره؛ فرصت دوباره خدا به من، تا لبخند روی لبهای شما بنشانم! لبخند شما، زیباترین رویای هر روز من است 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ 🔵 كجا است درهم شكننده شوكت و قدرت ستمكاران 🌕 حجج الهيه مظهر اسماء و صفات حق مى باشند، در دعاى افتتاح شب هاى ماه مبارك رمضان براى ذات مقدس خداوندى صفاتى ذكر شده از جمله : و الحمدلله قاصم الجبارين مبير الظالمين ، مدرك الهاربين ، نكال الظالمين و ستايش خداوندى را كه در هم شكننده سركشان است و هلاكت كننده ستمكاران ، دريابنده گريزندگان ، به كيفر رساننده ظالمان . حضرت ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشريف) از جمله مظهر اين صفات جلاليه الهى است كه چون قيام كند شوكت و قدرت ظاهرى روساى سلطه گر جهان را كه با دارا بودن هر گونه سلاح هاى جنگی و با داشتن افراد نظامى جنگ آزموده و ساير مهمات جنگى ديگر كه در اختيار دارند و مى كوشند كه ملل ديگر را به زير يوغ بندگى و سلطه خود درآوردند، از ميان مى برد و نابود مى كند، در حالى كه جهان را به خاك و خون كشيده اند و عده زيادى را از ميان برده اند. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها ⬅️ فضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیتامام حسن مجتبی ↩️ امام حسن مجتبی سلام‌الله نیز از جمله بزرگانی است که با توجه به مقام والای حضرت خدیجه کبری صلوات‌الله‌علیها، به آن بانوی یکتا مباهات می‌کرده است. 👈امام مجتبی صلوات‌الله‌علیه در ذیل آیه ۱۸ سوره انفطار که خداوند متعال فرموده است: فِی اَی صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ فرمودند: 🔸«صَوَّرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِی بْنَ اَبِی طَالِبٍ فِی ظَهْرِ اَبِی طَالِبٍ عَلَی صُورَةِ مُحَمَّدٍ فَکَانَ عَلِی بْنُ اَبِی طَالِبٍ اَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ صوَ کَانَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِی اَشْبَهَ النَّاسِ بِفَاطِمَةَوَ کُنْتُ اَنَا اَشْبَهَ‌ النَّاسِ‌ بِخَدِیجَةَ الْکُبْرَی؛  👈👈خداوند متعال علی بن ابی‌طالب را (هنگامی که در پشت ابو‌طالب بود) به چهره رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم آفرید و علی بن ابی‌طالب علیه‌السّلام شبیه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بود و حسین بن علی به فاطمه شبیه بوده و من به جده‌ام خدیجه کبری صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین شبیه‌ام.» ↩️ در زمان خلافت امام حسن مجتبی سلام‌الله‌علیه، زمانی که معاویه خلافت را به دست گرفت، بر روی منبر مسجد کوفه نشست و از حضرت علی بن ابی‌طالب سلام‌الله‌علیها بد‌گویی کرد. امام حسن مجتبی سلام‌الله‌علیه که در مجلس حاضر بود، ضمن پاسخ به معاویه، با اشاره به نسب خود با افتخار چنین فرمودند: 🔸«اَیهَا الذَّاکِرُ عَلِیاً اَنَا الْحَسَنُ وَ اَبِی عَلِی وَ اَنْتَ مُعَاوِیةُ وَ اَبُوکَ صَخْرٌ وَ اُمِّی فَاطِمَةُ وَ اُمُّکَ هِنْدٌ وَ جَدِّی رَسُولُ اللَّهِ وَ جَدُّکَ حَرْبٌ وَجَدَّتِی خَدِیجَةُ وَ جَدَّتُکَ قُتَیلَةُفَلَعَنَ اللَّهُ اَخْمَلَنَا ذِکْراً وَ اَلْاَمَنَا حَسَباً وَ شَرَّنَا قَدَماً وَ اَقْدَمَنَا کُفْراً وَ نِفَاقاً- فَقَالَ طَوَائِفُ مِنْ اَهْلِ الْمَسْجِدِ آمِینَ آمِینَ؛  👈👈‌ای آنکه علی علیه‌السّلام را [به بدی] یاد کردی، منم حسن و پدرم علی است، تویی معاویه و پدرت صخر است، مادر من فاطمه است و مادر تو هند می‌باشد، جد من رسول خدا و جد تو حرب است، جده من خدیجه است و جده تو قتیله است، پس خدا لعنت کند از ما آن کس که نامش پلیدتر، و حسب و نسبش پست‌تر، و سابقه‌اش بدتر، و کفر و نفاقش پیش‌تر بوده است، گروه‌های مختلف که در مسجد بودند دو مرتبه آمین گفتند.» 👌در این عبارت امام حسن مجتبی سلام‌الله‌علیه در مقام مقایسه نسب مبارک خود با نسب معاویه، با افتخار نامی از حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها برده و این چنین به آن بانو مباهات می‌کند. ↩️ همچنین هنگامی که معاویه در مدینه قصد بد گویی از امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه را داشت، هنگامی که بر فراز منبر نشست و به دنبال حضرت می‌گشت، امام حسن مجتبی علیه‌السّلام در مقابل او ایستاده و با افتخار به نسب خویش اشاره و نام مبارک‌ ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها را بردند چنان‌چه فرمودند: 🔸«کَانَ وَصِی رَسُولِ اللَّهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَنَا ابْنُ عَلِی وَ اَنْتَ ابْنُ صَخْرٍ وَ جَدُّکَ حَرْبٌ وَ جَدِّی رَسُولُ اللَّهِ وَ اُمُّکَ هِنْدٌ وَ اُمِّی فَاطِمَةُوَ جَدَّتِی‌ خَدِیجَةُ وَ جَدَّتُکَ نَثِیلَةُفَلَعَنَ اللَّهُ اَلْاَمَنَا حَسَباً وَ اَقْدَمَنَا کُفْراً وَ اَخْمَلَنَا ذِکْراً وَ اَشَدَّنَا نِفَاقاً فَقَالَ عَامَّةُ اَهْلِ الْمَجْلِسِ آمِین‌؛   👈👈بی‌شک علی بن ابی‌طالب علیهماالسلام وصی رسول خدا‌صلی‌اللَّه‌علیه‌و‌آله پس از اوست، و من پسر علی، و تو فرزند صخری، و جد تو حرب است و جد من رسول خدا است و مادر تو هند و مادر من فاطمه است، وجده من خدیجه است و جده تو نثیله، پس خدا لعنت کند از ما آن کس که نامش پلیدتر، و حسب و نسبش پست‌تر، و سابقه‌اش بدتر، و کفر و نفاقش پیش‌تر بوده است. اکثر اهل مجلس [در این هنگام] آمین گفتند.» 📌نکته: در ذکر نام جده معاویه سه نام ذکر شده است: نثیله، فتیله و قتیله. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (۵۹) (موسى) گفت: وعدگاه (ما و) شما، روز زينت (روز عيد) و در وقت چاشت (نيمروز) كه همه‌ى مردم جمع شده باشند. 🌠 موضوع: زمان مسابقهسوال : هدف حضرت موسی (ع) از انتخاب زمان مسابقه در «يَوْمُ الزِّينَةِ» چه بود؟ يكى از بهترين كارهاى حضرت موسى عليه السلام اين بود كه از عيد ملى، يك روز و يك اجتماع هدفدار و متعالى ساخت و چنان كرد كه در آن روز، همه‌ى ساحران با ديدن معجزه او تغيير فكر و عقيده دادند. 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ⬅️ ویژگی زمان مسابقه«يَوْمُ الزِّينَةِ» ۱_ روز تعطیلی و عید تا امکان حضور همه مردم باشد.«يَوْمُ الزِّينَةِ» ۲_وسط روز، تا از مکان های دورتر هم قابل مشاهده باشد.«ضُحًى» ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۸۸سوره بقره 👈وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ. و آنها (به پیامبران) گفتند: دلهاى ما در غلاف است چنین نیست، بلکه خداوند به سبب کفرشان از رحمت خود دور ساخته (و به همین دلیل چیزى درک نمى ‏کنند)، پس اندکى ایمان مى ‏آورند. وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل قُلُوبُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری نَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه غُلْفٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بَلْ: حرف ابتدا و اضراب، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَعَنَ: فعل ماضی، مبنی برفتح هُمُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به اللَّهُ: لفظ جلاله، فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُفْرِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِکُفرِهِم: جار و مجرور، متعلّق به «لَعَنَ» هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَلِيلًا: حال برای فاعل «یُومِنونَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مَا: حرف زائد، مبنی بر سکون، موکّد «قلیلاً» يُؤْمِنُونَ: فعل مضارع، علامت رفع ثبوت نون، ضمیر بارز «واو»، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : اقسام فاعل 👈تعریف فاعل : اسم مرفوعی است که فعل را انجام داده یا فعل به آن إسناد داده می‌شود و قبل از آن فعل تام یا شبه‌ آن آمده باشد. 🔹فاعل به دو صورت می‌آید: ۱. اسم ظاهر (صریح) ۲. ضمیر (بارز یا مستتر) مثال۱ : خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ... (خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده...) 🍃 در این آیه شریفه، لفظ جلاله «اللَّهُ»، فاعل و مرفوع برای فعل «خَتَمَ» از قِسم «اسم ظاهر» می‌باشد. مثال۲ : ...وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ... (... و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید...) 🍃 در آیه فوق فاعل در فعل‌های «قُولُوا» ، «أَقِيمُوا» و «آتُوا»، ضمیر بارز و متصل «واو» می‌باشد و به دلیل اینکه ضمایر مبنی هستند، اعراب تمام فاعل‌ها، محلا مرفوع عنوان می‌شود. مثال۳ : مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً... (کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ ...) 🍃در آیه ۲۴۵ سوره بقره، فاعل افعال «يُقْرِضُ» و «فَيُضَاعِفَ» ضمیر مستتر «هُوَ» می‌باشد. با این تفاوت که مرجع ضمیر «هو» در «يُقْرِضُ» به شخص قرض دهنده برمی‌گردد و مرجع ضمیر «هو» در «فَيُضَاعِفَ» به لفظ جلاله «اللَّهَ» اشاره دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۸۸ سوره مبارکه بقره: 🌱فاعل «قَالُوا» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع 🌱فاعل «لَعَنَ» ⬅️ لفظ جلاله «الله» و مرفوع 🌱فاعل «يُؤْمِنُونَ» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_امام_زمانم🥀 زمیڹ بہار را بہانہ مي‌ڪند، و زنده مي‌شود... و مڹ براے زندگي تو را بہانہ مي‌ڪنم و چشمـانم را ڪہ هر صبــح براے زودتر دیدنت، بیـدار مي‌شوند. سلام بہانہ زندگي‌ام طلوع ڪڹ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امام زمانت را بشناس! 💠 امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: "ما من احد من شیعتنا یمرض الاّ مرضنا لمرضه، ولا اغتمّ إلاّ اغتممنا لغمّه، ولا یفرح إلاّ فرحنا لفرحه..." ✅ هیچ یڪ از شیعیان ما، مریض نمی‌شود، مگر این که ما نیز در بیمارے آنان بیمار می‌شویم و محزون نمی‌شوند، مگر این که ما نیز در غم آنان محزون می‌شویم و شادمان نمی‌گردند، مگر این که ما نیز به خاطر شادے آنان شادمانیم. و هیچ یڪ از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یڪ از شیعیان ما که بدهے از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهده‌ے ما است.... امام زمانت در بیمارے تو بیمار است و در حزنت محزون! 🛑 تو در حزن مولایت چگونه‌ای؟ 📚 بحار الانوار، ج 6٨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin