eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
978 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ 🔵 كجا است درهم شكننده شوكت و قدرت ستمكاران 🌕 حجج الهيه مظهر اسماء و صفات حق مى باشند، در دعاى افتتاح شب هاى ماه مبارك رمضان براى ذات مقدس خداوندى صفاتى ذكر شده از جمله : و الحمدلله قاصم الجبارين مبير الظالمين ، مدرك الهاربين ، نكال الظالمين و ستايش خداوندى را كه در هم شكننده سركشان است و هلاكت كننده ستمكاران ، دريابنده گريزندگان ، به كيفر رساننده ظالمان . حضرت ولى عصر (عجل الله تعالى فرجه الشريف) از جمله مظهر اين صفات جلاليه الهى است كه چون قيام كند شوكت و قدرت ظاهرى روساى سلطه گر جهان را كه با دارا بودن هر گونه سلاح هاى جنگی و با داشتن افراد نظامى جنگ آزموده و ساير مهمات جنگى ديگر كه در اختيار دارند و مى كوشند كه ملل ديگر را به زير يوغ بندگى و سلطه خود درآوردند، از ميان مى برد و نابود مى كند، در حالى كه جهان را به خاك و خون كشيده اند و عده زيادى را از ميان برده اند. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها ⬅️ فضائل حضرت خدیجه نزد خداوند پیامبر و اهل بیتامام حسن مجتبی ↩️ امام حسن مجتبی سلام‌الله نیز از جمله بزرگانی است که با توجه به مقام والای حضرت خدیجه کبری صلوات‌الله‌علیها، به آن بانوی یکتا مباهات می‌کرده است. 👈امام مجتبی صلوات‌الله‌علیه در ذیل آیه ۱۸ سوره انفطار که خداوند متعال فرموده است: فِی اَی صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ فرمودند: 🔸«صَوَّرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِی بْنَ اَبِی طَالِبٍ فِی ظَهْرِ اَبِی طَالِبٍ عَلَی صُورَةِ مُحَمَّدٍ فَکَانَ عَلِی بْنُ اَبِی طَالِبٍ اَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ صوَ کَانَ الْحُسَینُ بْنُ عَلِی اَشْبَهَ النَّاسِ بِفَاطِمَةَوَ کُنْتُ اَنَا اَشْبَهَ‌ النَّاسِ‌ بِخَدِیجَةَ الْکُبْرَی؛  👈👈خداوند متعال علی بن ابی‌طالب را (هنگامی که در پشت ابو‌طالب بود) به چهره رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم آفرید و علی بن ابی‌طالب علیه‌السّلام شبیه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بود و حسین بن علی به فاطمه شبیه بوده و من به جده‌ام خدیجه کبری صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین شبیه‌ام.» ↩️ در زمان خلافت امام حسن مجتبی سلام‌الله‌علیه، زمانی که معاویه خلافت را به دست گرفت، بر روی منبر مسجد کوفه نشست و از حضرت علی بن ابی‌طالب سلام‌الله‌علیها بد‌گویی کرد. امام حسن مجتبی سلام‌الله‌علیه که در مجلس حاضر بود، ضمن پاسخ به معاویه، با اشاره به نسب خود با افتخار چنین فرمودند: 🔸«اَیهَا الذَّاکِرُ عَلِیاً اَنَا الْحَسَنُ وَ اَبِی عَلِی وَ اَنْتَ مُعَاوِیةُ وَ اَبُوکَ صَخْرٌ وَ اُمِّی فَاطِمَةُ وَ اُمُّکَ هِنْدٌ وَ جَدِّی رَسُولُ اللَّهِ وَ جَدُّکَ حَرْبٌ وَجَدَّتِی خَدِیجَةُ وَ جَدَّتُکَ قُتَیلَةُفَلَعَنَ اللَّهُ اَخْمَلَنَا ذِکْراً وَ اَلْاَمَنَا حَسَباً وَ شَرَّنَا قَدَماً وَ اَقْدَمَنَا کُفْراً وَ نِفَاقاً- فَقَالَ طَوَائِفُ مِنْ اَهْلِ الْمَسْجِدِ آمِینَ آمِینَ؛  👈👈‌ای آنکه علی علیه‌السّلام را [به بدی] یاد کردی، منم حسن و پدرم علی است، تویی معاویه و پدرت صخر است، مادر من فاطمه است و مادر تو هند می‌باشد، جد من رسول خدا و جد تو حرب است، جده من خدیجه است و جده تو قتیله است، پس خدا لعنت کند از ما آن کس که نامش پلیدتر، و حسب و نسبش پست‌تر، و سابقه‌اش بدتر، و کفر و نفاقش پیش‌تر بوده است، گروه‌های مختلف که در مسجد بودند دو مرتبه آمین گفتند.» 👌در این عبارت امام حسن مجتبی سلام‌الله‌علیه در مقام مقایسه نسب مبارک خود با نسب معاویه، با افتخار نامی از حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها برده و این چنین به آن بانو مباهات می‌کند. ↩️ همچنین هنگامی که معاویه در مدینه قصد بد گویی از امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه را داشت، هنگامی که بر فراز منبر نشست و به دنبال حضرت می‌گشت، امام حسن مجتبی علیه‌السّلام در مقابل او ایستاده و با افتخار به نسب خویش اشاره و نام مبارک‌ ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها را بردند چنان‌چه فرمودند: 🔸«کَانَ وَصِی رَسُولِ اللَّهِ مِنْ بَعْدِهِ وَ اَنَا ابْنُ عَلِی وَ اَنْتَ ابْنُ صَخْرٍ وَ جَدُّکَ حَرْبٌ وَ جَدِّی رَسُولُ اللَّهِ وَ اُمُّکَ هِنْدٌ وَ اُمِّی فَاطِمَةُوَ جَدَّتِی‌ خَدِیجَةُ وَ جَدَّتُکَ نَثِیلَةُفَلَعَنَ اللَّهُ اَلْاَمَنَا حَسَباً وَ اَقْدَمَنَا کُفْراً وَ اَخْمَلَنَا ذِکْراً وَ اَشَدَّنَا نِفَاقاً فَقَالَ عَامَّةُ اَهْلِ الْمَجْلِسِ آمِین‌؛   👈👈بی‌شک علی بن ابی‌طالب علیهماالسلام وصی رسول خدا‌صلی‌اللَّه‌علیه‌و‌آله پس از اوست، و من پسر علی، و تو فرزند صخری، و جد تو حرب است و جد من رسول خدا است و مادر تو هند و مادر من فاطمه است، وجده من خدیجه است و جده تو نثیله، پس خدا لعنت کند از ما آن کس که نامش پلیدتر، و حسب و نسبش پست‌تر، و سابقه‌اش بدتر، و کفر و نفاقش پیش‌تر بوده است. اکثر اهل مجلس [در این هنگام] آمین گفتند.» 📌نکته: در ذکر نام جده معاویه سه نام ذکر شده است: نثیله، فتیله و قتیله. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (۵۹) (موسى) گفت: وعدگاه (ما و) شما، روز زينت (روز عيد) و در وقت چاشت (نيمروز) كه همه‌ى مردم جمع شده باشند. 🌠 موضوع: زمان مسابقهسوال : هدف حضرت موسی (ع) از انتخاب زمان مسابقه در «يَوْمُ الزِّينَةِ» چه بود؟ يكى از بهترين كارهاى حضرت موسى عليه السلام اين بود كه از عيد ملى، يك روز و يك اجتماع هدفدار و متعالى ساخت و چنان كرد كه در آن روز، همه‌ى ساحران با ديدن معجزه او تغيير فكر و عقيده دادند. 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ⬅️ ویژگی زمان مسابقه«يَوْمُ الزِّينَةِ» ۱_ روز تعطیلی و عید تا امکان حضور همه مردم باشد.«يَوْمُ الزِّينَةِ» ۲_وسط روز، تا از مکان های دورتر هم قابل مشاهده باشد.«ضُحًى» ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۸۸سوره بقره 👈وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ. و آنها (به پیامبران) گفتند: دلهاى ما در غلاف است چنین نیست، بلکه خداوند به سبب کفرشان از رحمت خود دور ساخته (و به همین دلیل چیزى درک نمى ‏کنند)، پس اندکى ایمان مى ‏آورند. وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل قُلُوبُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری نَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه غُلْفٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بَلْ: حرف ابتدا و اضراب، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَعَنَ: فعل ماضی، مبنی برفتح هُمُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به اللَّهُ: لفظ جلاله، فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُفْرِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِکُفرِهِم: جار و مجرور، متعلّق به «لَعَنَ» هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه فَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. قَلِيلًا: حال برای فاعل «یُومِنونَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مَا: حرف زائد، مبنی بر سکون، موکّد «قلیلاً» يُؤْمِنُونَ: فعل مضارع، علامت رفع ثبوت نون، ضمیر بارز «واو»، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : اقسام فاعل 👈تعریف فاعل : اسم مرفوعی است که فعل را انجام داده یا فعل به آن إسناد داده می‌شود و قبل از آن فعل تام یا شبه‌ آن آمده باشد. 🔹فاعل به دو صورت می‌آید: ۱. اسم ظاهر (صریح) ۲. ضمیر (بارز یا مستتر) مثال۱ : خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ... (خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده...) 🍃 در این آیه شریفه، لفظ جلاله «اللَّهُ»، فاعل و مرفوع برای فعل «خَتَمَ» از قِسم «اسم ظاهر» می‌باشد. مثال۲ : ...وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ... (... و به مردم نیک بگویید؛ نماز را برپا دارید؛ و زکات بدهید...) 🍃 در آیه فوق فاعل در فعل‌های «قُولُوا» ، «أَقِيمُوا» و «آتُوا»، ضمیر بارز و متصل «واو» می‌باشد و به دلیل اینکه ضمایر مبنی هستند، اعراب تمام فاعل‌ها، محلا مرفوع عنوان می‌شود. مثال۳ : مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً... (کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ ...) 🍃در آیه ۲۴۵ سوره بقره، فاعل افعال «يُقْرِضُ» و «فَيُضَاعِفَ» ضمیر مستتر «هُوَ» می‌باشد. با این تفاوت که مرجع ضمیر «هو» در «يُقْرِضُ» به شخص قرض دهنده برمی‌گردد و مرجع ضمیر «هو» در «فَيُضَاعِفَ» به لفظ جلاله «اللَّهَ» اشاره دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۸۸ سوره مبارکه بقره: 🌱فاعل «قَالُوا» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع 🌱فاعل «لَعَنَ» ⬅️ لفظ جلاله «الله» و مرفوع 🌱فاعل «يُؤْمِنُونَ» ⬅️ ضمیر بارز «واو» و محلا مرفوع •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_امام_زمانم🥀 زمیڹ بہار را بہانہ مي‌ڪند، و زنده مي‌شود... و مڹ براے زندگي تو را بہانہ مي‌ڪنم و چشمـانم را ڪہ هر صبــح براے زودتر دیدنت، بیـدار مي‌شوند. سلام بہانہ زندگي‌ام طلوع ڪڹ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امام زمانت را بشناس! 💠 امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: "ما من احد من شیعتنا یمرض الاّ مرضنا لمرضه، ولا اغتمّ إلاّ اغتممنا لغمّه، ولا یفرح إلاّ فرحنا لفرحه..." ✅ هیچ یڪ از شیعیان ما، مریض نمی‌شود، مگر این که ما نیز در بیمارے آنان بیمار می‌شویم و محزون نمی‌شوند، مگر این که ما نیز در غم آنان محزون می‌شویم و شادمان نمی‌گردند، مگر این که ما نیز به خاطر شادے آنان شادمانیم. و هیچ یڪ از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یڪ از شیعیان ما که بدهے از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهده‌ے ما است.... امام زمانت در بیمارے تو بیمار است و در حزنت محزون! 🛑 تو در حزن مولایت چگونه‌ای؟ 📚 بحار الانوار، ج 6٨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* البلاغه ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ ۳-عمل به سنت أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علی علیه السلام فرمود:« الْخِضَابُ‏ هَدْيُ مُحَمَّدٍ ص وَ هُوَ مِنَ السُّنَّةِ؛ خضاب و رنگ بستن هديه محمد (ص) است و از سنت میباشد». البته همانطور که عرض شد، پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله این سنت نسخ شد؛ زیرا شرایطی که خضاب را الزامی می کرد تغییر نمود، پس در سنت نیز نسخ هست؛ همانگونه که در قرآن نیز وجود دارد. ۴ ـ زیادی قوه جماع اسلام آیین محبت و خانواده دوستی است و به مسلمانان سفارش می کند، چونان یهود و نصاری از زنان کناره گیری نکنند. خضاب به روایاتی مایه آرامش زنان و عفت ایشان است. می توان گفت سفارش رسول اکرم صلی الله علیه و آله به خضاب کردن، در این مهم هم نقش بسزایی داشته است. امام کاظم علیه السلام فرمود: فِي الْخِضَابِ‏ ثَلَاثُ خِصَالٍ مَهْيَبَةٌ فِي الْحَرْبِ وَ مَحَبَّةٌ إِلَى النِّسَاءِ وَ يَزِيدُ فِي الْبَاهِ؛ خضاب را سه اثر باشد هيبت است در نبرد، و دوستى است با زنان و قوت جماع است. ۵-عفت زنان به فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله علت خارج شدن زنان یهود از عفت ژولیدگی مردانشان بود. امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم از پدرانش خبر داد كه زنان يهود از عفت بيرون رفتند و به فساد كشيده شدند، و چنين نشدند مگر به كم توجهى شوهران به آرايش و نظافت خود. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese-nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بر شما ای زیبا آرزوی من! و ای مهربان امام من رسیدن به شما همه ی آنچه می خواهم است! بگو کجا جستجویت کنم؟ من به آسمانی که تو را می بیند غبطه میخورم و به زمینی که بر آن قدم می گذاری! خوشا آن هوایی که در آن نفس می کشید، مولای من! ..🌱 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من در قبال امام عصر علیه السلام چه وظیفه ای دارم؟ 🎥حجت الاسلام کلباسی (مدیر مرکز تخصصی مهدویت) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ سالروز صلح امام حسن مجتبی علیه السلام ⬅️ صلح امام حسن علیه‌السلام، معاهده صلحی بود که در سال ۴۱ هجری قمری میان امام حسن علیه‌السّلام و معاویه بن ابی‌سفیان منعقد گردید. ↩️ پس از شهادت امام علی علیه‌السّلام در ماه رمضان سال ۴۰ هجری، مسلمانان با فرزند ارشد امام علی علیه‌السّلام به عنوان رهبر حکومت اسلامی بیعت کردند. این در حالی بود که معاویه در شام مدعی خلافت گردید و حاضر به بیعت با امام حسن علیه‌السّلام نشد؛ لذا با فرهم نمودن لشکری برای جنگ با امام به سوی عراق حرکت کرد. 1⃣نفوذ روحیه دنیاگرایی 2⃣ضعف ایمان از یک طرف 3⃣حضور خوارج  4⃣ عدم بصیرت لازم در خواص و بزرگان قبایل 5⃣خیانت برخی از سران سپاه از سوی دیگر، 👈 موجب از بین رفتن انسجام درونی در جبهه یاران امام حسن علیه‌السّلام گردید تا آنجا که حتی حاضر به تسلیم یا قتل امام خود بودند. 👌امام حسن علیه‌السّلام با سنجش دقیق شرایط و اوضاع، معقول‌ترین و خردمندانه‌ترین راهکار را، صلح تشخیص داده و به تکلیف الهی خویش در برقراری معاهده صلح با معاویه اقدام نمودند؛ تا از این طریق اصل دین اسلام و جان شیعیان و مسلمانان را حفظ نمایند. ⬅️به همین جهت در سال ۴۱ هجری قرارداد صلحی میان امام حسن علیه‌السّلام و معاویه به امضاء رسید که مهم‌ترین بند این توافقنامه: 👈سلب حق تعیین خلیفه بعدی برای معاویه و سپردن خلافت پس از او به امام حسن علیه‌السلام بود، 😔اما معاویه با زیر پا گذاشتن تمامی بندهای معاهده، به جامعه اسلامی و مسلمانان خیانت کرد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا