eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
978 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••༻﷽༺••• 💥 آیه ۴۸ وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى وَهَارُونَ الْفُرْقَانَ وَضِيَاءً وَذِكْرًا لِلْمُتَّقِينَموضوع : فرقان ، ضیاء ، ذکر❓هر کدام از تعابیر فرقان ، ضیاء ، ذکر به چه معنا می باشد؟ ❇️" فرقان " در اصل به معنی چیزی است که حق را از باطل جدا می کند و وسیله شناسایی این دو است. ❇️"ضیاء " به معنی نور و روشنائی است که از درون ذات چیزی بجوشد. ❇️"ذکر " هر موضوعی است که انسان را از غفلت و بی خبری دور دارد. ✴ذکر این سه تعبیر پشت سرهم ، گویا اشاره به این است که انسان برای رسیدن به مقصد، نخست احتیاج به فرقان دارد تا بر سر دوراهی ها و چندراهی ها، راه اصلی را پیدا کند. هنگامی که راه خود را یافت، نور و روشنائی و ضیاء می خواهد تا مشغول حرکت شود. سپس در ادامه راه، گاه موانعی پیش می آید که از همه مهمتر غفلت است، نیاز به وسیله ای دارد که مرتبا به او هشدار دهد. 💥 آیه ۴۹ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَهُمْ مِنَ السَّاعَةِ مُشْفِقُونَویژگی های پرهیزگاران ❓❓ پرهیزگاران با چه صفاتی معرفی شده اند؟ ✨پرهیزگاران کسانی هستند که از پروردگارشان در غیب و نهان می ترسند. نکته : در برابر خداوند تعبیر به " خشیت " و در مورد قیامت تعبیر به " اشفاق " شده است. ✴به گفته راغب در مفردات؛ خشیت در جائی گفته می شود که ترس آمیخته با احترام و تعظیم باشد. اما اشفاق به معنی علاقه توام با بیم است. 👈👈در واقع پرهیزگاران به روز قیامت بسیار علاقمندند، چون کانون پاداش و رحمت الهی است اما با این حال از حساب و کتاب خدا نیز بیمناکند. 💥آیه ۵۰ وَهَذَا ذِكْرٌ مُبَارَكٌ أَنْزَلْنَاهُ أَفَأَنْتُمْ لَهُ مُنْكِرُونَمقایسه قرآن با کتب پیشین ❓❓چگونه ثابت می شود قرآن مایه برکت است؟ کافی است حال ساکنان جزیره العرب را قبل از نزول قرآن ، که در توحش ، جهل،‌ فقر ، بدبختی زندگی می کردند ، با وضعشان بعد از نزول قرآن ، که اسوه و الگویی برای دیگران شدند در نظر بگیریم . ┄┄┅••✻••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• 💥 ایه ۵۱ وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا بِهِ عَالِمِينَ موضوع : شایستگی های ابراهیم و دریافت مواهب الهی ❓❓رشد در این آیه اشاره به کدام شایستگی ابراهیم خلیل هست ؟ رشد در اصل به معنای راه یافتن به مقصد است و در اینجا ممکن است اشاره به حقیقت توحید باشد که ابراهیم ( ع) از سنین کودکی از آن آگاه شده بود ( حقیقت لا اله الا الله - همه کاره عالم خداست و بقیه ابزار و وسیله اند) 💥 آیه ۵۲ إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَموضوع :تحقیر بتها ❓❓ رشد و رشادت حضرت ابراهیم علیه السلام چه زمانی ظاهر شد؟ زمانی که به پدرش ( اشاره به عمویش "آزر" است ، زیرا عرب گاه به عمو " اب" می گوید) و قوم او گفت : این تمثالهائی را که شما دل به آن بسته اید ، و شب و روز گرد آن می چرخید چیست ؟ ❓❓ حضرت ابراهیم علیه السلام با چه عباراتی بت ها را تحقیر کرد ؟ ◀️اولا : با تعبیر " ما هذه " اینها چیست ؟زیرا این تعبیر برای اشیاء بی جان استفاده میشود. ◀️ثانیا : با تعبیر به " تماثیل " جمع تمثال به معنی عکس یا مجسمه بی روح است. ✴ استدلال روشن برای ابطال بت پرستی : آنچه ما از بت ها می بینیم همین مجسمه و تمثال است ، بقیه تخیل است و توهم و پندار کدام انسان عاقل برای یک مشت سنگ و چوب این همه عظمت و احترام و قدرت قائل می شود . ┄┄┅••✻••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام زمانم✋ 🔸ستون خیمه ایمان تو هست 🔸یگانه منجی دوران تو هستی... 🔸فراقت آیه‌ها را هم خزان کرد 🔸بهارِ اصلی قرآن تو هستی... سلامتی و فرج آقا امام زمان صلوات اللّهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
دعای روز دوازدهم ماه رمضان 🔹 اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ، وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ، وَ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ، وَ آمِنِّي فِيهِ مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ، بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِينَ. 👈 خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان، و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. @moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز دوازدهم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم: 🌺 خداوند براى شما مقرر مى سازد که گناهانتان را به حسنات تبدیل کند و حسنات شما را چندین برابر سازد و در برابر هر حسنه اى هزار هزار (یک میلیون) حسنه براى شما بنویسد. 📚 امالی صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت جزء دوازدهم 1️⃣ هود: 8و80 👈🏻 اصحاب خاص امام زمان علیه السلام 2️⃣ هود: 86 👈🏻 بقیة‌الله، آخرین ذخیره الهی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) 🔵 جزء دوازدهم 🌕 حضرت لوط آرزو دارد مانند اصحاب حضرت مهدی ارواحنا فداه باشد @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز دوازدهم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر ترتیبی، موضوعی سوره های مبارکه یونس و هود💥 روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 👈آیه ۹:هدایت قرآن 👈آیه ۱۲:گلایه خداوند 👈آیه ۱۸: مقایسه غلط 👈آیه ۳۶:پیروی از ظن 👈آیه ۳۹: احاطه علمی 👈آیه ۴۲: شنوندگان ناشنوا 👈آیه ۵۴:فدیه دادن در روز قیامت 👈آیه ۵۷: عظمت و فوائد قرآن 👈آیه ۶۴:بشارت اهل ایمان 👈آیه۷۶: طرفداران حق و باطل 👈آیه ۹۸:کیفیت دعا 💥سوره مبارکه هود 👈آیه ۱:حکیم،صفت قرآن 👈آیه ۶:رزق مستمر 👈آیه ۷:هدف خلقت 👈آیه۱۵:دنیا طلبی یا آخرت خواهی 👈آیه۱۷: شاهد پیامبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✨مدرس : خانم صدرابادی ✍مناجات های خمس عشره از مناجات های صادر شده از امام سجاد(ع) است. ذکر پانزده مناجات با عناوین گوناگون بیانگر این موضوع است که 👈جایگاه انسان در نوع گفتارش تاثیر گذار است. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🔶"مناجات الشاکین" دومین مناجات از مناجات خمس عشره است که دارای سه بخش مهم است. امام در این مناجات شکایت پیش خدا می برد ولی نه از امور دنیوی و مادی و نه از ظلمهایی که در حق او کردند بلکه شکایت او از ،‌...... 👇 1⃣شکایت از نفس اماره إِلَهِي إِلَيْكَ أَشْكُو نَفْسا بِالسُّوءِ أَمَّارَةً وَ إِلَى الْخَطِيئَةِ مُبَادِرَةً خدايا از نفسى كه فراوان به بدى فرمان ميدهد به تو شكايت می برم . ◀️ نفس اماره نفسی است که در برابر عقل قرار می گیرد و انسان را با آرزوهای بزرگ و تسویف از توبه وغفلت و بیمارهای بسیاری که دارد از یاد خدا دور می کند و یکی از موانع قرب به خداوند متعال است •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 2⃣ شکایت از شیطان اغوا کننده ◀️ إِلَهِي أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّا يُضِلُّنِي وَ شَيْطَانا يُغْوِينِي قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْوَاسِ صَدْرِي پروردگارا شکایت می کنم به سوی تو از دشمنی که گمراهم می کند و شیطانی که به بیراهم می برد و قلب مرا پر از وسواس می کند 🔹شیطان با استفاده از نقطه ضعفهایی که در درون انسان وجود دارد اورا به بیراهه می کشاند به هوسهای او بال و پر می دهد و دنیا را در چشم او تزیین می کند و یکی از عوامل جدایی انسان از خداست •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 3⃣ شکایت از قلب سخت «إلهی إلَیْكَ أشْكُو قَلْباً قاسِیا»؛ خدایا به تو شكایت می‌‌كنم از دلی كه قساوت گرفته ◀️ آخرین مانع تقرب به پروردگار از نظر امام قلب سخت و زنگار گرفته است قلبی که بر اثر گناه سخت شده است و موعظه و نصیحت در آن نفوذ ندارد ◀️در پایان امام, راه نجات از این عوامل جدایی از قرب پروردگار را استمداد و یاری خداوند می دانند ◀️ إلهی لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إلاّ بِقُدْرَتِك»، این خطرها سر راه من وجود دارد. هم نفس امّاره خطر است و هم شیطان و هم قلبِ با قساوت. اما جز با اراده‌‌ی تو و حول و قوه‌‌ای كه از ناحیه‌‌ی تو باشد، من از پس اینها بر نمی‌‌آیم. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع : ماجراهایی از جنگ تبوک فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَکَرِهُوا أَنْ یُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَقَالُوا لَا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ کَانُوا یَفْقَهُونَ ● فَلْیَضْحَکُوا قَلِیلًا وَلْیَبْکُوا کَثِیرًا جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ بر جاى ماندگان به (خانه) نشستن خود پس از رسول خدا شادمان شدند و از اینکه با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنند کراهت داشتند و گفتند در این گرما بیرون نروید بگو اگر دریابند آتش جهنم سوزانتر است ●از این پس کم بخندند و به جزاى آنچه به دست مى آوردند بسیار بگریند. (۸۱-۸۲) ⁉️ به چه دلایلی چند گروه در جنگ تبوک شرکت نکردند؟ ✳️چهار گروه پیامبر اکرم (صلی الله وعلیه وآله) را در جنگ تبوک یاری نکردند : 1⃣ برخی معذوران که از آنها تعبیر به خالفین و خوالف شده است. کسی را که هیچ خیر و بهره ای در او نیست متخلف و سرباز زننده از جنگ به معنای "خالف و خالفه " می نامند 2⃣ مخلصان بی امکانات که از نرفتن به جبهه متأثر می شدند. 3⃣منافقان که بی هیچ عذری از همراهی آن حضرت سرباز میزدند که مخلفون نامیده شده اند. 4⃣ برخی در آغاز کوتاهی کردند و نرفتند ولی سرانجام توبه کردند وجبران کردند. ⁉️چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله حضرت علی علیه السلام را با خود به جنگ تبوک نبردند؟ ✍حضرت رسول اکرم(ص) هنگام بازگشت از سفر حَجّه البلاغ (حجه الوداع) در سال نهم هجری؛ متوجه توطئه دشمنان منطقه تبوک شدند که قصد داشتند به شهر مدینه حمله کنند. ⬅️پس حضرت سپاهی را در فصل گرما آماده و مدینه را به مقصد تبوک ترک کردند. حضرت دراین میان امام علی علیه السلام را به جای خودشان در مدینه منصوب کردند. ⬅️وقتی برخی از منافقین از این موضوع آگاه شدند پس در صدد نشر این شایعات بر آمدند که؛ _ پیامبر اکرم(ص) خواستند که علی(ع) به زحمت نیافتد _ و یا این که صحنه جنگ برای علی(ع) سخت و دشوار بوده _و یا رابطه پیامبر(ص) و علی(ع) دچار تیرگی شده است! ◀️امام علی علیه السلام با شنیدن این خبر سریعاً خود را به پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله رساند و پیامبر در پاسخ به ایشان حدیث منزلت را نقل کردند وعنوان کردند که آنان دروغ می‌گویند، برگرد و در مدینه بمان! سپس فرمود : "یا علیّ! امَا تَرضَی اَن تَکُونَ مِنّي بِمَنزَلَةِ هارُونَ مِن مُوسَی إِلّا إنّه لا نَبيَّ بَعدِي؟"؛ ای علی(ع)! آیا راضی نمی شوی که تو برای من، در مقام و منزلت هارون(ع) از موسی(ع) باشی؟ جز این‌که بعد از من پیغمبری نخواهد بود. ⬅️پس به این ترتیب جنگ تبوک تنها غزوه ای بود که امام علی به همراه پیامبر علیهماالسلام در آن شرکت نکرد. 💥در زمان جنگ تبوک دشمنان اسلام به سه گروه تقسیم می شدند: 1⃣ مشرکان مکه 2⃣ یهودیان 3⃣منافقان مدینه ⏪این مثلث کفر، اولین اتحاد خود را برای براندازی اسلام انجام دادند. ✳️قرار آنها بر این شد که به نحوی پیامبر را از مدینه دور کرده و واز طرفی منافقینی که در مدینه بودند، از داخل نفوذ کنند و مردم را علیه اسلام بشورانند، و از طرفی هم با حمله مشرکین مکه به اسلام خاتمه دهند، پس فقط کافی بود که پیامبر(ص) را از خطر یهودیان آگاه سازند، و حضرت(ص) به جنگ با آنها برود و آنها هم طبق نقشه عقب نشینی کرده وحضرت(ص) را از مدینه دورتر کنند وهمین هم شد، ولی همه این نقشه ها با باقی ماندن امام علی(ع) در مدینه خنثی شد، تا جایی که منافقین وقتی از وجود امام علی(ع) در مدینه خبر یافتند، از این کار خود مایوس گشتند. ✅در احادیث از این ماجرا به عنوان "حدیث منزلت" یاد می شود.حدیثی است معروف، که نزد شیعیان از جمله براهین برتری علی بن ابی‌طالب(ع) بر سایر صحابه و از دلایل اثبات امامت و خلافت او شمرده می‌شود. ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره انبیاء خانم مومن دوست کلیپ تصویری جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ 👈موضوع: حساب و کتاب قیامت
بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا بِهِ عَالِمِينَ[51] 🌠موضوع: سر فصل داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام) ❇️❇️❓سوال: خصیصه رشد با چه صفاتی مصداق پیدا می کند؟ خداوند داستان رابا ذکر کمالی که به حضرت ابراهیم عطاکرده آغاز می نماید:《رُشْدَهُ》 رشد درنگاه قرآن ویژه فرد یا ملتی است که دارای دو وصف ثبوتی وسه وصف سلبی باشند: 《...وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ》 خدارا از ترس جهنم یا شوق و طمع عبادت نمیکنند بلکه ◀️ ۱-ایمان، محبوب آنهاست. ◀️۲-قلبشان به آن مزین شده است. منزجر و متنفر هستند از: ◀️۳-کفر ◀️۴-فسوق ◀️۵-عصیان حضرت ابراهیم از رشد الهی برخورداربود(آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ)؛ معلوم میشود برهان اقامه کردن آن حضرت برابر رشد اوست، چنان که دست به تبر بردن او و ریز ریز کردن بتها نیز به استناد رشد است. رشد الهی گاهی اقتضا می کند از سلاح مدد بگیرد وزمانی از کتاب الهی. از این رو قرآن کریم آهن را کنار کتاب آسمانی یاد می کند: 《لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ...وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ..》 زیرا با آهن(شمشیروتبر)می توان از کتاب آسمانی وشریعت دفاع کرد. 👈اعطای رشد بر اساس شایستگی خدای سبحان هیچ موهبتی را به کسی بدون دلیل نمی دهد، این شایستگی هاست که آمادگی برای پذیرش مواهب الهی را همراه دارد. رشد در حضرت ابراهیم(علیه السلام) اهتدای فطری به توحید و هدایت یافتگی او به دیگر معارف الهی است. آن حضرت خود شایستگی چنین رشدی را داشته چنانکه جمله پایانی آیه (وَكُنَّا بِهِ عَالِمِينَ) نیز مؤید آن است، چون این جمله کنایه از آن است که خدا به خصوصیات حال او و مقدار استعدادش آگاه بوده است که از راه حق منحرف نخواهد شد بر خلاف برخی که با بد اختیاری خود از قدرتی که دارند بهره درست نمی برند در نتیجه شایسته پست های کلیدی و مهم نیستند. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• بسم الله الرّحمن الرّحیم 📖 إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ[52]قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ[53]قَالَ لَقَدْ كُنْتُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ[54] 🌠موضوع: احتجاج حضرت ابراهیم حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای اقامه برهان در مقابل مشرکان، ابتدا بتها را که در نظر آنها فوق العاده عظمت داشت شدیداً تحقیر کرد: ۱-تعبیر《مَا هَٰذِهِ》(اینها چیست؟) ۲-تعبیر《التَّمَاثِيلُ》(جمع تمثال، به معنی عکس یا مجسمه بی روح.) در واقع این مجسمه ها نه نافع هستند تا از روی شوق عبادت شوند، نه ضار هستند که از روی ترس عبادت شوند. چرا انسانی که اشرف مخلوقات است در برابر مصنوع خودش این چنین خضوع و کرنش کند و حل مشکلات خود را از او بخواهد؟ 👈پاسخ مشرکان مشرکان که استدلالی منطقی برای کارشان نداشتند گفتند: بت پرستی سنت نیاکان و میراث قومی و فرهنگی ماست (وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ). در واقع آنان برای موجه نشان دادن کار خود به دو چیز تمسک می کردند: ۱-قدمت یعنی بسیار کهن بودن بت پرستی. ۲-کثرت یعنی اتفاق همه بر آن. در حالی که نه کثرت کار ساز است نه قدمت، پس پرستش بت ها منطقی نیست. وحضرت ابراهیم درپاسخ آنان فرمود: شما و پدرانتان در گمراهی آشکار هستید؛ چون نه نیاکانتان دلیل داشتند نه شما. پس هم آنها بیراهه رفتند هم شما. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• 📖قَالُوا أَجِئْتَنَا بِالْحَقِّ أَمْ أَنْتَ مِنَ اللَّاعِبِينَ[55]قَالَ بَلْ رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ[56] 🌠موضوع: برهان حضرت ابراهیم بر ربوبیت خدا قوم ابراهیم از روی تعجب و استبعاد پرسیدند: آیا حق را برای ما آورده ای وجدی سخن می گویی یا بازیگر هستی؟ ❌این شیوه مقلدان و پیروان بی بصیرت است که وقتی شخصی را منکر روش خود می بینند، استبعاد می کنند واحتمال درستی در سخن وی نمی دهند. لذا بت پرستان بعید می دانستن که پروردگاری غیر از بتها باشد. 👈حضرت ابراهیم(علیه السلام) بر بطلان ربوبیت آلهه دروغین، این چنین دلیل اقامه کرد: ۱-الهه و معبود کسی است که رب باشد وجز ربِ مدبر، مربی ومالکی نیست. ۲-رب باید همان آفریدگار باشد. بازگشت ربوبیت به خالقیت است چون کسی می تواند ربِ جهان باشد که خالق آن است. چون او به نیازهای آفریده گانش آگاه است وکمالاتشان را می داند. 👈محورهای براهین حضرت ابراهیم آن حضرت در دو مقام برهان آورد: الف) درباره دعوا ودعوت خود(رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ) ب) درباره شخص خود( وَأَنَا عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ) 👈معنای شاهد بودن حضرت ابراهیم(أَنَا...مِنَ الشَّاهِدِينَ) خدای سبحان ملکوت آسمانها وزمین(باطن عالم)را به ابراهیم خلیل نشان داد.پس او شاهد بر توحید و وحدانیت خداست؛ هم در ذات هم در صفات هم در عبادت. شاهد به معنای مقرِّر و مبین وکسی که در محکمه شهادت می دهد، نه اینکه در سینه اش حادثه شهادت را تحمل کرده است. شاهد بودن حضرت ابراهیم(علیه السلام)بدین معناست که توحید ربوبی را تبیین و تقریر می کند و در محکمه استدلال و برهان، شاهد است. آن حضرت عالم، عامل، معلم کتاب و حکمت و مدافع بود و دست به تبر نیز برد؛ تا آنجا که مرحله《حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکُمْ》را نیز تحمل کرد. پس او در هیچ مرحله بازیگر نبود بلکه شاهد محض بوده و حضور داشته لذا از شاهدین است. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا