eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
971 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ◀️ آرای اهل تسنّن در مشروعیت جنگ جمل ⬅️ در این که جهاد امام علیه السلام با ناکثان در جنگ جمل، جهاد حق و مشروع بوده، در مذهب تشیّع مسلّم است و تردیدی در آن نیست. اما بعضی اهل تسنّن از همان آغاز جنگ، در مشروعیت آن تردید و تشکیک کردند که بدان اشاره می شود: 1⃣ تخطئه و بخشودن هر دو: سعدبن ابی وقّاص و بعضی از معتزله بر این باورند که هر دو جبهه، اعم از جبهه امام علیه السلام و جبهه ناکثان، در جنگ با یکدیگر به خطا رفته اند. اما امید به بخشش و شمول رحمت الهی بر هر دو گروه متخاصم هست. 2⃣ تخطئه هر دو و اختصاص بخشش به صحابه: این قول مانند قول پیشین، قایل به خطای هر دو گروه متخاصم است، اما بخشش و رحمت الهی را اختصاص به صحابه از هر دو جبهه داده، غیر صحابه را مستوجب مستوجب کیفر اخروی میداند. 3⃣ توقّف: گروهی از «حشویه» از هرگونه اظهارنظر و موضع له یا علیه صحابه حاضر در جنگ از هر دو گروه به شدت امتناع کرده، معتقدند در این باره باید سکوت اختیار کرد. 4⃣ حقّانیت هر دو گروه: فرقه دیگر از اهل تسنّن قایل به حقّانیت هر دو جبهه شدند؛ چرا که به زعم این قول هر دو گروه متخاصم دارای استدلال و حجّت و عذر شرعی برای جنگ با دیگری بودند؛ زیرا آنان هر کدامشان به مقتضای اجتهاد خود، درباره قتل عثمان و تحویل قاتلان او عمل کردند. حضرت علی علیه السلام قتل یک شخص (عثمان) توسط گروهی را موجب قصاص نمی دانست، اما اجتهاد سران ناکثان برخلاف آن بود. شیخ مفید این رأی را به جمع کثیری از اهل سنّت معاصر خود نسبت می دهد که وی به احتجاج با آنان پرداخته است. 5⃣ حقّانیت یک گروه مجهول: برخی دیگر از معتزله مانند واصل بن عطا و عمروبن عبید معتقد به حقّانیت یک گروه متخاصم هستند، اما در مقام اثبات، از تحقیق آن اظهار عجز و ناتوانی می کنند. 6⃣استثنای سه تن از ضلالت: گروه دیگر از معتزله مانند اسکافی، خیّاط و جبّایی ضمن اذعان به حق بودن جبهه امام علیه السلام و حکم به ضلالت جبهه متقابل، سه شخصیت گرداننده جنگ (طلحه، زبیر و عایشه) را از حکم ضلالت و گم راهی استثنا می کنند که در آخرت نیز هیچ عقابی متوجه آنان نخواهد بود.  این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۱۴ سوره بقره (قسمت اول) 👈 "وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا..." و کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟... وَ: حرف استیناف‌، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. مَنْ: اسم استفهام، مبنی بر سکون ، محلا مرفوع، مبتدا أَظْلَمُ: اسم تفضیل، خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَن: اسم موصول، مبنی بر سکون ، محلا مجرور به حرف جرّ مِمَّن: جار و مجرور، متعلق به «اظلم» مَنَعَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح، ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مَسَاجِدَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری اللَّهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری أَن: حرف مصدری و ناصبه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد. يُذْكَرَ: فعل مضارع مجهول، منصوب به «اَن» ناصبه، علامت نصب فتحه ظاهری فِي: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ فِيهَا: جار و مجرور متعلق به «یذکر» اسْمُ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه وَ: حرف عطف،مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. سَعَىٰ: فعل ماضی، مبنی بر فتح، ضمیر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل فِي: حرف جرّ، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. خَرَابِ: مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری فِي خَرَابِ: جار و مجرور متعلق به «سعی» هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: حرف ناصب مصدری حروفی هستند که فعل ما بعد خود را علاوه بر منصوب کردن، به مصدر تأویل می کنند، که برحسب موقعیتش در جمله اعراب می شود. 🍃این حروف عبارتند از: أن، کی يا لکی 🍃روش تأویل مصدر: اول: مصدر صریح فعل بعد از أن مصدری جایگزین فعل مذکور می شود. دوم: مصدر صریح مؤول مطابق با نیاز جمله اعراب داده می شود. سوم: فاعل بعد از أن مصدری بعد از مصدر صریح، ذکر می شود. چهارم: اسم پس از مصدر صریح بعنوان مضاف الیه می آید و علامت جرّ می گیرد. 🔹مثال: إنَّ اللهَ یأمُرُکُم أن تَذبَحُوا بَقَرَةً 👈أن تَذبَحُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون 🍃تأویل مصدر: ذِبحَکُم نقش مصدر موول در اینجا مفعولٌ به برای فعل یأمُرُکُم می باشد و منصوب می شود. 🔹 مثال : کَی نُسَبِّحَکَ کَثیراً 👈کَی نُسَبِّحَکَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری 🍃تأویل مصدر: لِتَسبیحِنا ایّاکَ چون کی در معنای تعلیل است، بجای آن حرف جرّ لام قرار می گیرد و مصدر مؤول مجرور بحرف جرّ می شود. چون فعل، ضمیر متصل مفعولی دارد، هنگام تأویل به مصدر آن‌را بصورت ضمیر منفصل می آوریم. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅دراین مقطع آیه: ما کانَ لَهُمْ أن يَدْخُلُوهَا أن يَدْخُلُوهَا: فعل مضارع منصوب و علامت نصب آن حذف نون تأویل مصدر : دُخُولُهم ایَّاها مصدر مؤول در اینجا اسم کان و مرفوع می گردد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ 💫۱۸ اردیبهشت‌ یاد آور حماسه غرورآفرینان سال ۱۳۶۱ و آزادی هویزه است. 🌹هویزه ای که خاک آن با خون و ذرات بدن شهید علم الهدی آمیخته است، در نهمین روز از آغاز عملیات بیت‌المقدس، به همراه پادگان حمید و بخش شمالی جاده اهواز-خرمشهر آزاد شد. ❇️در این حماسه شهر اهواز نیز پس از حدود ۲۰ ماه، از تیررس توپخانه دشمن خارج شد.   ┄┅••🍃✻🍃••┅┄ مدیریت موسسه قرآنی نور الیقین @moassese_nooralyaghin
..: بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅•🍃🌸🍃•. آیات ابتدایی سوره حج در مورد توحید خداوند متعال است‌. يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ؛ در این آیه خداوند متعال خطاب به کل انسانها و بدون استثنا دستور به رعایت تقوا و پرهیزکاری می دهد. "ربوبیت" و "معاد" دو دلیل برای اثبات لزوم تحصیل تقوا هستند. ❇️ مقدمه اول: خداوند رب و پرورگار انسانهاست. مقدمه دوم : بر انسان لازم است از رب خویش پروا داشته باشد. نتیجه: پس پروای از خداوند (تقوای الهی) لازم است. در حقیقت خداوند چون رب و خالق ما است امر به تقوای الهی می نماید. علاوه بر امر الهی ، بر اساس قاعده شکر المنعم نیز اطاعت از از دستورات الهی و دوری از محرمات دوری واجب است و در مراحل بالای تقوا از مکروهات نیز پرهیز می نماید و به مستحبات عمل می نماید. 💫 از امام صادق(ع) روایات فراوانی در زمینه‌های گوناگونِ فقه، کلام و… نقل شده است. امام صادق (ع) می فرماید : أنتُم أفقَهُ الناسِ إذا عَرَفتُم معانيَ كلامِنا؛ شما اگر مقصود سخن ما را بفهميد، فقيه ترين مردم خواهيد بود. ایشان در دوران حیات خود به موضوع تربیت شاگردان بسیار اهمیت می دادند و شاگردان ایشان هر کدام در نوع خود عالم بودند و از آنجایی که یک امام، رهبر و یا استاد با شاگردان خود وزن می شود و علم امام معصوم نیز از طرق شاگردان و کتابهایشان به نسل بعدی منتقل میشود بر ما لازم است تا کلام اهل بیت را مطالعه نماییم. ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ 🔹امام رضا علیه السلام در این زمینه می فرمایند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا» «خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». گفتم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: «علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد، که اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند». 👈مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه افزودند: حرکت ما انسانها باید بر اساس کلام اهل بیت(ع) باشد، نه بر اساس میل و علاقه خودمان. روایات اسلامي از آینده سخت برای مؤمنان در «آخر الزمان» خبر داده است، از جمله: بی اعتنایی به حلال و حرام. در کنار روایت‌هایی که در آنها از مردمان آخرالزمان نکوهش شده، روایاتی نیز وجود دارد که گروه‌هایی از اهل آخرالزمان به شدت ستایش شده‌اند، کسانی هستند که با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌های عصر غیبت، دین و ایمان خود را حفظ می‌کنند و بر پیمان الهی خود ثابت‏ قدم می‌مانند ✅خداوند متعال در آیه ۲ سوره حج می فرماید: يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَىٰ وَمَا هُمْ بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ. این مومنان از هراس های روز قیامت در امان هستند. این افراد در واقع یاران اهل بیت علیهم السلام هستند. ما در دعای عهد هر روز می خوانیم: اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي ... وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 ❓چگونه میخواهیم اوامر اهل بیت را امتثال کنیم؟ آیا اصلا اهل بیت و یاران آنان را می شناسیم؟ شناخت یاران اهل بیت(ع) باعث میشود تا در سختیها و مشکلات قوی تر عمل نماییم و خیلی سریع از پا نیفتیم 👈استاد حسینی آل مرتضی در ادامه با اشاره به حدیث توحید مفضل فرمودند: امام صادق علیه السلام نیز دلایلی مشابه با آیات قرآن کریم برای اثبات توحید بیان فرمودند چرا که اهل بیت علیهم السلام نیز علم خود را از قرآن گرفته اند. ✅این حدیث را می توان در چهار فصل دسته بندی کرد. فصل اول ◀️درباره شگفتیهای آفرینش انسان است. فصل دوم ◀️درباره شگفتیهای آفرینش حیوان است. فصل سوم◀️ درباره شگفتیهای آفرینش طبیعت و فصل آخر ◀️درباره ناملایمات و مصائب است. ایشان در ادامه مباحث فرمودند آیه ۵ سوره حج نیز مشابه با حدیث توحید مفضل است و درباره کسانی صحبت می کند که در معاد شک و تردید دارند. ❇️يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ... إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ۖ وَمِنْكُم.... فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ در این آیه خداوند متعال با تشریح صحنه های مشابه معاد در همین زندگی دنیا به دو دلیل منطقی برای اثبات معاد جسمانی استدلال کرده است: ۱- تحولات در دوران جنینی 2 - نمو گیاهان ┄┅••🌸✻🌸••┅ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) سلام مولاے من ، مهدے جان ما چشم براهان بیقرار منتظران بےشکیب دیرگاهے است که همچون زورقے شکسته اسیر امواج پرتلاطم اندوهیم . حسرت یک ساحل امن یک جان پناه آرام عمرے است که بر دوشِ دل هایمان سنگینے میکند . و تنها تویے که میتوانے این امواج بلاخیز را فرو بنشانے و زنگار اندوه از قلبهایمان بزدایے . . . بازآے بازآے اے تمام امید ... در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج رامےبینم. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 2⃣2⃣ ۲۱۱-آرزوی هر زن و مرد مؤمن واقعی است؛ چون ظاهر این فراز ساده است ولی از مهمترین مباحث معرفتی است که باید یک محب امام زمان ارواحنا فداه به آن توجه داشته باشد این توضیح باید داده شود که اگر دیدیم آن محبت و شوق و اشتیاقی که باید نسبت به آن وجود مقدس داشته باشیم نداریم و چیزهای دیگر برای ما مهمتر از آن وجود مقدس است، باید بدانیم که ایمان ما نسبت به امام زمان ارواحنا فداه ضعیف است؛ چون خدای تعالی می‌فرماید: بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین. یعنی اگر ایمان کاملی داشته باشید امام زمان برای شما از هر چیزی بهتر است؛ یعنی با شرط ایمان واقعی انسان این مطلب را با تمام وجود درک می‌نماید و چیزی را بر آن حضرت مقدم نمی‌نماید. ۲۱۲-نگهدارنده و پناهگاه ماست؛ یعنی آن حضرت از طرف خدای تعالی پناهگاه ماست و اگر ما واقعا به آن وجود مقدس پناه ببریم از خطرات و شرور حفظمان می‌فرماید. ۲۱۳-نماینده‌ی مخصوص پروردگار است که همه‌ی خوبی‌ها را برای ما خواهد آورد و همه‌ی بدی‌ها را از بین خواهد برد. ۲۱۴-محبوب الهی است. ۲۱۵-خدای تعالی به خاطر آن حضرت رأفت و رحمتش را بر ما نازل می‌کند. ۲۱۶-به خاطر او نماز ما را قبول می‌کند. ۲۱۷-به خاطر او گناهان ما را می‌بخشد. ۲۱۸-به خاطر آن حضرت دعاهای ما را مستجاب می‌کند. ۲۱۹-به خاطر آن حضرت به ما وسعت رزق می‌دهد. ۲۲۰-به خاطر آن حضرت هم و غم را از ما می‌برد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin