#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#یاران_امام_حسینع
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
🥀بسم رب الحسین🥀
✅موضوع: جناب نافعبنهلال از یاران سیدالشهدا علیهالسلام
👈 نسب نافعبنهلال:
نافعبنهلال از تیرۀ جمل، یکی از شاخههای قبیلۀ مَذحِج بوده و تبار یَمَنی داشته است. در منابع تاریخی با نسبت جَمَلی، بَجَلی، مُرادی و بَجَلی مرادی از او یاد شده است. (خیرالدین زرکلی، الأعلام، ج۸، ص۶)
✍️ سوابق درخشان جناب نافعبنهلال بَجَلی یا نافعبنهلال جَمَلی رضواناللهتعالیعلیه:
ایشان از یاران امیرمؤمنان علی علیهالسلام و از شهدای کربلاست. او در جنگهای جمل، صفین و نهروان نیز شرکت داشت.
گفته شده که نافع فردی شجاع و تیرانداز بوده است. از ابومِخنَف نقل شده که امیرمؤمنان علی علیهالسلام او را آیین رزم آموخته بود. (وقار شیرازی، عشره کامله، ۱۳۶۰ش، ص۴۰۲)
👈 او مجاهدی مخلص و بزرگمردی از اشراف عرب، قاری قرآن، حافظ و کاتب حدیث نبوی بود و یار علوی و حسنی و حسینی به شمار میرفت.
✍️ وفاداری جناب نافع:
شب عاشورا که امام علیهالسلام بیعت را از یاران خود برداشت، نافعبنهلال در اوج وفاداری نکاتی را بازگو فرمود:
👈 « شما میدانید جدتان رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم نتوانست محبتش را به مردم بنوشاند، یا آنها را آنگونه که خود دوست داشت، تحت فرمان خود در آورد.
👈 بعضی از یاران ایشان از منافقان بودند، برای یاری به آن حضرت وعده میدادند و در نهان بر او نیرنگ میبستند.ظ
👈او را هنگام برخورد از عسل شیرینتر ملاقات میکردند، ولی پشت سر از حنظل تلختر بودند، تا اینکه خداوند متعال جان مبارکش را ستاند.
👈وضعیت پدرتان علی علیهالسّلام نیز همینگونه بود. قومی برای یاری رسانیدن به او، گردش را گرفتند؛ ناکثین و قاسطین و مارقین به جنگ علیه او برخاستند و قومی با او مخالفت ورزیدند تا اینکه اجلش فرا رسید و به سوی رحمت و رضوان الهی پر کشید.
👈امروز شما نزد ما همان گونهاید؛کسانی عهد خود شکستهاند و از تحت بیعت بیرون شدهاند، پس این بیعتشکنی به کسی جز خودشان ضرر نمیرساند و خداوند بینیاز از نان است. پس ما را در حالی که رشد یافتید و در سلامت هستید، به هر جا که دوست دارید در مشرق یا مغرب عالم حرکت دهید که به خدا قسم، ما از تقدیر خداوندی باکی نداریم و از ملاقات پروردگارمان هیچ کراهتی نداریم. ما بر مبنای نیات و بینشهای خود رفتار میکنیم. هر که شما را دوست بدارد، ما به او مهر میورزیم و هر که با شما دشمنی کند، ما نیز دشمنش میداریم».
🏴🏴🏴🏴
✍️ شهادت نافعبنهلال
او در روز عاشورا با پرتاب تیرهایش، دوازده نفر از سپاهیان عمر سعد را کشت و بسیاری را مجروح کرد. هنگامی که تیرهایش تمام شد، شمشیر خود را برکشید و به صفوف لشکر دشمن حملهور شد.
لشکر دشمن چاره کار را در حمله دستهجمعی به او دید، پس او را محاصره کردند، هدف تیرها و سنگهای خود قرار دادند تا اینکه بازوان او را شکستند و او را به اسارت گرفتند. شمر و گروهی از یارانش، او را نزد عمر سعد آوردند.
عمر سعد به او گفت: «ای نافع! وای بر تو! چرا با خود چنین کردی؟» نافع گفت: «پروردگار من از قصد من آگاه است».
در حالی که خون بر محاسن نافع جاری بود به او گفتند: «مگر نمیبینی که با خود چه کردهای؟»
نافع گفت: «دوازده نفر از شما را کشتهام و خودم را ملامت نمیکنم، اگر بازوان من سالم بود، نمیتوانستید من را اسیر کنید.»
شمر شمشیر خود را از نیام کشید، نافع به او گفت: «به خدا قسم ای شمر! اگر تو از مسلمانان باشی، بر تو سخت خواهد بود که خدا را ملاقات کنی، در حالی که خونهای ما را برگردن داشته باشی. خدا را سپاس میگویم که مرگ ما را به دست بدترین خلقش قرار داد!» پس شمر او را به شهادت رساند. (الکامل فی التاریخ، ج ۴، ص ۷۲)
🏴🏴🏴🏴
☘ از خداوند متعال مسئلت داریم که ما نیز در یاری امام زمانمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف، همچون نافعبنهلال رضواناللهعلیه باشیم.
آمین...☘
گروه تحقیق و پژوهش مؤسسه نورالیقین
🏴یا رب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
✨@moassese_nooralyaghin✨
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_سی _و _چهارم
✅ موضوع: نماز شب
(قسمت اول)
✅ اهمیت نماز شب
حضرت رضا علیه السلام فرمودند:نماز شب خواندن را بر خود لازم بدانید زیرا هر بنده مؤمنی که هشت رکعت نماز شب ودو رکعت نماز شفع ویک رکعت نماز وتر بخواند ودر قنوت وتر ۷۰ مرتبه استغفار کند خداوند او را از عذاب قبر واز عذاب آتش نجات می دهد وعمرش را در دنیا طولانی می کند ودر زندگی اقتصادی خداوند به او وسعت وگشایش میدهد وهر خانه ای که در آن نماز شب خوانده شود آن خانه برای مردم آسمان روشنایی می دهد همانطور که ستارگان آسمان برای مردم روی زمین روشنایی می بخشد.
برای دستیابی به این توفیق لازم است از اول شب تصمیم بگیرند و مخصوصا با کم غذا خوردن در شب خود را برای بیداری آماده سازند که حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:در سه چیز طمع مکن 👇
1⃣ در بیداری شب با پر خوردن
2⃣ در نور صورت با خوابیدن در جمیع شب
3⃣ در امان ماندن در دنیا با همنشینی با فاسقان و فاجران
(رساله آیتالله مکارم مساله ۷۰۳)
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ قضای نماز شب
✍قضای نماز های نافله شبانه روزی مستحب است وترک قضای آن ها در صورتی که به خاطر جمع کردن دنیا ،آن ها را ترک نموده ،کراهت موکد دارد.
👈وکسی که نمی تواند آن ها را قضا نماید ،برای او مستحب است که به مقدار توانایی اش صدقه بدهد و کمترین صدقه آن است که برای هر دو رکعت ،یک مد (حدود ده سیر گندم مثلا)صدقه بدهد و اگر نتوانست برای هر چهار رکعت یک مد صدقه بپردازد واگر نتوانست ،یک مد برای نماز های مستحبی شب و یک مد برای نماز های مستحبی روز صدقه بدهد.
( کتاب الصلاه القول فی صلاه القضاء ص۲۳۵ ،مساله ۷ ،موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی)
✅ ادامه دارد..
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام حضرت باران،مهدی جان
تو آن زلال ترین آب حیاتی و ما عطشناکان ملتهب...
تو آن دلرباترین بهاری و ما درختان بی برگ و بار خزان زده...
تو آن ناب ترین حس رویشی و ما زمین های خشک ترک خورده..
تو تمام برکتی و ما قحطی زدگان در صحرا...
تو تمام خوبی هایی...
تمام دلخوشی هایی...
کاش بازمی آمدی و زندگی را از نو یادمان می دادی..
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🥣غذاهامون نذر امـام سـجاد
امـام باقـر و امـام صـادق علیهم السلام
زیارت ایشان در روز سـهشنبـه
【اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزّانَ عِلْمِ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْىِ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدى
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقى
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَ رَسُولِ اللهِ
اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ
مُعاد لاَِعْدآئِکُمْ مُوال لاَِوْلِیآئِکُمْ
بِاَبى اَنْتُمْ وَ اُمّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوالى آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ
وَ اَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَة دُونَهُمْ
وَاَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالْعُزّى صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِىَّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیّینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ
یا مَوالِىَّ هذا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ
وَ اَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجیرٌ بِکُمْ
فَاَضیفُونى وَ اَجیرُونى بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکُمْ
وَ آلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ】
🌸🍃سلام بر شما اى گنجینه داران علم خدا
سلام بر شما اى ترجمانان وحى خدا
سلام بر شما اى پیشوایان هدایت
سلام بر شما اى نشانههای پرهیزکارى
سلام بر شما اى فرزندان رسول خدا
من به حق شما شناسایى دارم
و به شأن و مقامتان بینایى کامل دارم
دشمنم با دشمنانتان دوستم با دوستانتان
پدر و مادرم به فدایتان درود خدا بر شما
خدایا من دوست دارم آخرین ایشان را
چنانچه دوست دارم نخستین آنها را
و بیزارى جویم از هر همدم باطل
غیر از ایشان و به جبت و طاغوت
(مدعیان دروغین مقام ایشان)
و لات و عزّى کافرم
درود خدا بر شما اى سروران من
و رحمت خدا و برکاتش
سلام بر تو اى بزرگ عابدان
و نژاد پاک اوصیاء
سلام بر تو اى شکافنده علم پیامبران
سلام بر تو اى راستگوى تصدیق شده
در گفتار و کردار اى سروران من
امروز که روز سه شنبه است روز شماست
و من در این روز مهمان شمایم
و پناه جوى به شمایم
پس از من پذیرایى کنید و پناهم دهید
بدان مقامى که خدا در نزد شما
و خاندان پاک و پاکیزه شما دارد
@moassese_nooralyaghin
زیـارت روز سهشنبه
🌸🍃 اذکــ📿ــار روز
◽️⇦《 یااَرْحَــمَالرّاحِمیـــٖنْ》 100مرتبہ
◽️⇦ یا قـابـض 903 مرتبہ
🌸🍃 ســوره روز
◽️⇦ سـوره مبـارکہ زخـرف
کسی که بر تلاوت سوره زخرف
مداومت نماید خداوند در قبر او را از
حشرات زمین و فشار قبر ایمن باشد
🌸🍃 نـمــاز روز سـهشنبـه
◽️شش رڪعت نمـاز بـجا آورد
◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد
◽️آیـه امـن الرسول را تا آخر
◽️و یک مرتبہ سـوره زلـزلت
↶ حق تعالی گناهان او را بیامرزد
و از گناهان بیرون آید مانند روزی که
از مادر متولد شده است
@moassese_nooralyaghin
🌸نماز اول ماه🌸#نماز_اول_ماه
👈.از امام جواد علیهالسلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز اول آن دو رکعت نماز بگزار و
.
👈در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و
.
👈در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛
.
👈سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریدهای.
.
👈و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان:
.
👈🌱بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ،
🌱 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ،
🌱 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
#نماز_اول_ماه
🔹به نام خدای بخشندۀ مهربان
هیچ جنبندهاى در زمین نیست مگر اینکه روزىِ او بر خداست و قرارگاه و امانگاهش را خدا میداند، همۀ اینها در کتابى روشن است.
🔹به نام خدای بخشندۀ مهربان
اگر خدا به تو زیانى رساند، جز او کسى برطرف کنندۀ آن نیست، و اگر خیرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگردانندهاى نیست، آن را به هر کس از بندگانش بخواهد میرساند، و او آمرزنده و مهربان است.
🔹به نام خدای بخشندۀ مهربان
خدا به زودى پس از دشوارى آسانى قرار مىدهد، آنچه خدا خواست همان شود، قوّت و نیرویى نیست مگر به خدا، خدا ما را بس است و چه خوب وکیلی است، کارم را به خدا وامیگذارم که خدا بیناى به بندگان است، معبودى جز تو نیست، منزّهی، به راستی من از ستمکاران بودم، پروردگارا من به آنچه از خیر برایم فرود آرى نیازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار، که تو بهترین وارثانى.
#نماز_اول_ماه
📚منبع:بهجتالدعا، ص٣٧٨،مفاتیح
از بعضى روايات استفاده میشود، كه پس از نماز بخواند:
🔺 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِين.
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
🌙 در #ماه_صفر، صدقه زیاد بگذارید و آیة الکرسی زیاد بخوانید برای رفع بلا.
💫 فوايد آية الکرسی:
🦋 خواندن آن هنگام خروج از منزل، هفتاد هزار فرشته نگهبان شما می شوند...
💠 هنگام ورود به منزل، قحطی و فقر، هرگز به منزلتان نمی آيد...
🦋 خواندن بعد از وضو، شخصيت شما را ۷۰ درجه بلندمرتبه تر می سازد...
💠 خواندن قبل از استراحت، فرشته ها تمام شب را محافظتان خواهند بود...
🦋 خواندن بعد از نماز واجب، فاصله شما تا بهشت فقط مرگ است...
التماس دعا ی فرج
@moassese_nooralyaghin
صدقه اول ماه فراموش نشود
🟢 در کتاب مکیال المکارم از وظایف ما نسبت به امام زمان علیه السلام در وظیفه شماره ۲۳ و ۲۴ آمده است :
🔺صدقه دادن به قصد سلامتی امام
🔺 صدقه دادن به نیابت از امام عصر
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_چهل_و_یکم
👈وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ.
و كعبه را جايگاه اجتماع و مكان امن مردم ساختيم. مقام ابراهيم را نمازگاه خويش گيريد. ما ابراهيم و اسماعيل را فرمان داديم: خانه مرا براى طوافكنندگان و مقيمان و راكعان و ساجدان پاكيزه داريد
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِذْ: اسم زمان، مبنی، محلامنصوب، مفعول به برای فعل «اذکروا» محذوف
جَعَلْنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الْبَيْتَ: مفعولبه اول برای فعل «جعلنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مَثَابَةً: مفعولبه دوم برای فعل «جعلنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
لِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
النَّاسِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
لِلنّاس: جار و مجرور، متعلق به محذوف، صفت برای «مَثَابَةً»
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَمْنًا: عطف بر «مَثَابَةً» و منصوب بنا بر تبعیت
وَ: حرف استیناف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اتَّخِذُوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل «واو» ،مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِنْ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَقَامِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِنمَقام: جار و مجرور، متعلق به محذوف، مفعول به دوم برای «اتَّخِذُوا»
إِبْرَاهِيمَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره
مُصَلًّی: مفعولبه اول برای «اتَّخِذُوا»
وَ: حرف استیناف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
عَهِدْنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «نا» مبنی، محلا مرفوع، فاعل
إِلَىٰ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
إِبْرَاهِيمَ: اسم مجرور به حرف، علامت جر فتحه به نیابت از کسره
وَ:حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِسْمَاعِيلَ: عطف بر «إِبْرَاهِيمَ» و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره
أَنْ: حرف مفسره، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
طَهِّرَا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل «ا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بَيْت: مفعول به برای «طَهِّرَا» و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر.
ي: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضافالیه
لِ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الطَّائِفِينَ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر «یاء»
لِلطَّائِفِينَ: جار و مجرور، متعلق به «طَهِّرَا»
وَ:حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْعَاكِفِينَ: عطف بر «الطَّائِفِينَ» و مجرور بنا بر تبعیت، علامت جر «یاء»
وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الرُّكَّعِ: عطف بر «الطَّائِفِينَ» و مجرور بنا بر تبعیت، علامت جر «یاء»
السُّجُودِ: نعت برای «الرُّكَّعِ» و مجرور بنا برتبعیت، علامت جر کسره
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_چهل_و_یکم
✅ موضوع : افعال دو مفعولي
🔹این افعال دو دسته اند:
1️⃣ افعالي كه دو مفعول آن ها در اصل مبتدا و خبر بودهاند ؛
كه در اصلاح «افعال قلوب» نامیده میشوند وبر سه دسته اند:
الف) افعال يقين: افعالی که بر یقین کردن دلالت می کنند. مانند: رَأَيَ، عَلِمَ، وَجَدَ، تَعَلَّمَ...
مثال: وَ وَجَدَکَ ضالّاً فَهَدیٰ .{ضحی/۷}
(و تو را گمشده یافت و هدایت کرد.)
🍃ضمیر خطاب «کَ» و «ضالاً »، دو مفعول فعل « وَجَدَ» می باشند.
📌نکته : افعال یقین، به شرط داشتن معنای یقین، در شمار این افعال قرار می گیرند.
به عنوان مثال، فعل «رَأَیٰ» در صورتی که به معنای «اَیقَنَ» باشد، از افعال قلوب است اما اگر به معنای دیدن با چشم سر باشد و نه رؤیت قلبی، دیگر دو مفعولی نیست.
مثال: فَلَمّا رَأَی الشَّمسَ بازِغَةً. {انعام/۷۸}
(وقتی خورشید را در حال طلوع دید...)
🍃«رَأَیٰ» فعل قلبی نیست و فقط به یک مفعول( الشمس) اکتفا کرده است.چون دیدن باچشم سر است و «بازغةً»، حال برای «الشمس» است.
ب) افعال ظنّ و گمان: مفید بخش رُجحان و برتری هستند؛ مانند: ظَنَّ، خالَ، حَسِبَ، زَعَمَ، جَعَلَ، عَدَّ ...
مثال: وَ جَعَلوا ٱلمَلائِکَهَ ٱلّذینَ هُم عِبادُ ٱلرَّحمَنِ اِناثاً. {زخرف/ ۱۹}
(آنها فرشتگان را که بندگان خداوند رحمانند مؤنّث پنداشتند.)
🍃«الملائکهَ» و «اِناثاً» دو مفعول برای فعل «جَعَلوا» میباشند.
📌 نکته : افعال رُجحان نیز به شرط داشتن معنای گمان، جزء افعال قلوب به شمار می روند.
مثال: یَظُنّونَ بِاللهِ غَیرَالحَقِّ. {آلعمران/۱۵۴}
(بر خداوند، گمان ناروا بردند.)
🍃«یَظُنّونَ»، فعل قلبی نیست وبه یک مفعول( غَیرَ) اکتفا کرده است، چون به معنی اتهام زدن است.
ج)افعال تحويل و تصییر: افعالی که بر تحویل و تبدیل موصوف از حالت و شکلی به حالت و شکل دیگر دلالت می کنند و عبارتند از: صيَّرَ، ردَّ، تَرَكَ، غادَرَ، وَهَبَ (به معنای صیَّر: تبدیل کرد)، تَخذ، إتَّخَذَ، جَعَلَ
مثال:اَتَّخذنَاهُم سِخرِیًّا أم زاغَتْ عنهُمُ اَلاَبصارُ. {ص/۶۳}
(آیا ما آنها را به ناحق به مسخره گرفتیم (واکنون دربهشتند) یا (در دوزخند و) دیدگان ما به آنها نمیاُفتد؟)
🍃ضمیر متصل «هُم» و «سِخریاً» دو مفعول برای« اَتَّخَذنا» می باشند.
📌 نکته: در واقع دسته ی سوم، افعال ملحق به قلوب میباشند.
✍علت نامگذاری افعال قلوب:
اغلب این افعال بر شکّ و یقین- که متعلق به قلب است- دلالت دارند.
2️⃣افعالي كه دو مفعول آنها در اصل مبتدا و خبر نمیباشد ؛
که غالباً معناي عطا و بخشش، دارند.
👈اين افعال بسيارند و مهم ترين آن ها عبارتند از: كَسا، رَزَقَ، أطعَمَ، سَقَي، زَوَّدَ، أسكَنَ، أعطَي
مثال: اِنّا اَعطَیناکَ الکَوثَرَ. {کوثر/۱}
(بی تردید ما به تو خیر فراوان عطا کردیم.)
🍃ضمیر خطاب «کَ» و «الکَوثرَ» دو مفعول برای فعل «اَعطَینا» می باشد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
✅با توجه به توضیحات، در آيه ۱۲۵ سوره بقره:
🍃جعلنا: فعل ماضی و از افعال دو مفعولی است که معنای ظنّ وگمان میدهد.
البیتَ: مفعولٌ به اول
مثابةً: مفعولٌبه دوم
🍃 اتَّخِذُوا: فعل امر، از افعال دومفعولی
مِنمَقام: جار و مجرور، مفعولبه دوم (با واسطه)
إِبْرَاهِيمَ: مفعولبه اول
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بــِســْم اللــّهِ الـرَّحـْمـَن الـرَّحـيم
🌱خـــــدایا
ما را در تکرار غریبانه روزهایمان
تنهـــــا مگذار...!
نفس کشیدنم همراه
با عطر حضور ناب توست
و آغاز روزم توکل به نام توست...
با توکل به اسم الله...
🦋الهی به امید تو یا ارحم الراحمین
✨ســـلام
🕊✨روزتـــون
✨پر از خیر و برکت
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بــِســْم اللــّهِ الـرَّحـْمـَن الـرَّحـيم
🌱خـــــدایا
ما را در تکرار غریبانه روزهایمان
تنهـــــا مگذار...!
نفس کشیدنم همراه
با عطر حضور ناب توست
و آغاز روزم توکل به نام توست...
با توکل به اسم الله...
🦋الهی به امید تو یا ارحم الراحمین
✨ســـلام
🕊✨روزتـــون
✨پر از خیر و برکت
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای ما ، مهدی جان
صبحم را به خیر کنید با پاسخ گرم و پرکرامتتان و رخصت دهید در حریم مصفای یادتان پرواز کنم و تا اوج پر بکشم ...
من کبوتر بام شمایم . سالهاست که جیره خوار سفره ی محبتتان هستم و عمری است از شما دم زده ام ... من به مهر شما زنده ام ...
شکر خدا که شما را دارم ...
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطف و عنایت عاشقانه خداوند
به حضرت آدم و فرزندانش
👤 استاد_عالی
👌 بسیار زیبا و امید بخش
@moassese_nooralyaghin
امام سجاد علیه السلام
ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن: كَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَ اغْتِیابِهِمْ، وَ إشْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاِخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ، وَ طُولُ الْبُكاءِ عَلى خَطیئَتِهِ.
سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود:
بازداشت زبان از بدگوئى و غیبت مردم، خود را مشغول به كارهائى كردن كه براى آخرت و دنیایش مفید باشد.
و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود گریان و ناراحت باشد.
📘 تحف العقول ص 204
@moassese_nooralyaghin
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی_سوره_نساء
#یکممرداد۱۴۰۳بخشاول
💫«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ...» (نساء،۶۴)
🍃جلسه تفسیر تخصصی در روز دوشنبه اول مرداد 1403 تشکیل شد استاد محترم آلمرتضی در ادامه تفسیر آیه ۶۴ نساء در رابطه با عصمت انبیاء در تمامی ابعاد، دو موضوع مهم عدم استقلال پیامبر در اجتهاد احکام حتی در امور جزئی و موضوع تفویض و ابطال آن را با استفاده از نظر گروهی از مفسرین اهل سنت و شیعه مورد نقد و بررسی قرار دادند.
ایشان ابتدا به بررسی نظر گروهی از مفسرین درباره ایات ۶۷ انفال و ۴۲ توبه در مورد حکم اذن پیامبر بر آزادی اسرا واذن به منافقین برای عدم شرکت در جنگ پرداختند که آیا در این دو حکم پیامبر اجتهاد کرد و دچار خطا و اشتباه شده است؟
👈۶۷ انفال درمورد جنگ بدر و گرفتن فدیه از اسرا
💫«مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَىٰ حَتَّىٰ يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ....»(انفال،۶۷)
هیچ پیغمبری را روا نباشد که اسیران جنگی بگیرد (تا از آنان فدیه گرفته و آنان را رها کند...»
👈و ۴۳ سوره توبه در مورد جنگ تبوک اذن پیامبر به منافقین
«عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ» (توبه،۴۳)
(ای رسول) خدا تو را ببخشاید چرا پیش از آنکه دروغگویان از راستگویان بر تو معلوم شوند به آنها اجازه دادی
❇️ نظر مفسرین اهل تسنن
👈۱. گروهی از مفسرین اهل تسنن معتقدند پیامبر (ص) وقتی در مورد رویدادی وحی نازل نمیشد براساس اجتهاد عمل میکرد که گاهی تصمیم و عمل ایشان برخلاف اولویت و مصلحت بود. اگر خداوند متعال در آیات مربوط به واقعه بدر و تبوک پیامبر را مورد خطاب و عتاب قرار داده به این دلیل است که بر خلاف مصلحت و اولویت عمل کرده است.
👈۲. گروهی دیگر بر این باورند که آیه ۶۷ انفال و ۴۳ سوره توبه اذن رسول خدا نه ذنب اصطلاحی است و نه لغوی بلکه عتاب در این آیه غیر جدی است و در حقیقت نوعی دعا و تقدیر و تکریم نسبت به ساحت عظیم الشان پیامبر اسلام است پس ترک اولی و ترک مصلحت در این دو رویداد از پیامبر سر نزده است. گرچه عصمت انبیاء منافاتی با ترک اولی ندارد.
👈۳. گروهی از دانشمندان هم عمل پیامبر اسلام ترک اصلح می دانند و معتقدند که ترک اصلح ذنب لغوی است نه اصطلاحی و عرفی،
پیامبر براساس اجتهاد زمانی به منافقین اذن داد که هنوز قبل از آن وحی نازل نشده بود و اشتباه در چنین مواقعی از انبیاء جایز است و عمل مخالف وحی و نافرمانی خدا جایز نیست و همه ابنیاء الهی و پیامبر اسلام هرگز در دریافت و ابلاغ و عمل به وحی دچار خطا و اشتباه نمیشود.
❇️ نظر مفسران شیعه
غالب دانشمندان شیعه معتقدند مفاد این دو آیه اذن پیامبر را ترک اولی از جانب ایشان نمیدانند و بر این نظر هستندکه خطاب و عتاب در این آیات شریفه متوجه پیامبر (ص) نیست در حالی که در بحث عصمت انبیاء ترک اولی را از جانب آنها مضر نمیدانند
❇️ گرفتن فدیه از اسراء
براساس تفسیر نمونه ظاهر آیات فوق متوجه گروهی است که قبل از پیروزی کامل مشغول گرفتن اسرای جنگی برای اهداف مادی شدند و این ارتباطی با شخص پیامبر(ص) و آن دسته از مؤمنانی که هدف جهاد را تعقیب میکردند ندارد.
علامه طباطبایی: در میان انبیاء الهی سابقه ندارد که پیامبری اسیری گرفته و حق داشته باشد از این راه مالی به دست آورد مگر اینکه بخواهد آئین خود را مستحکم کند.
❇️ اذن رسول خدا در جنگ تبوک
صاحب تفسیرالمیزان ضمن نقد و بررسی موضوع اذن رسول خدا در جنگ تبوک میگوید: آیه در مقام آن است که بفرماید نفاق و دروغگویی منافقین ظاهر و عیان است و آنها با مختصر امتحانی خود را میبازند و رسوا میشوند در این آیه خداوند خطاب و عتاب را متوجه پیامبر کرده و او را سرزنش میکند گویا ایشان خواستند که حیثیت و آبروی منافقین محفوظ مانده و پرده بر روی رسوایی آنان انداخته شود و این یکی از آداب کلام است مانند ضربالمثل: «ایاک اعنی و اسمعی یاجارة» به در میگویم تا دیوار بشنود.
👈در این آیات خداوند میخواهدکه درون منافقین به وضوح و ظهور برسد ومی گوید اگر رسول خدا اذن نمی داد آنها زودتر رسوا میشدند نه اینکه بخواهد تقصیری را به گردن رسول خدا بیاندازد.
این که میگوید چرا اجازه دادی یعنی اجازه نمیدادی بهتر بود، اذن رسول خدا نه ذنب عرفی است نه لغوی بلکه عتاب غیرجدی است و عبارت در "عفا الله عنك" دعاست نه در مقام خبر
⬅️معنای ذنب از نظر لغوی یعنی عملی که آثار و تبعات بدی دارد.
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی_سوره_نساء
#یکممرداد۱۴۰۳بخشدوم
در ادامه مباحث عصمت انبیاء استاد محترم موضوع تفویض وابطال آن را با مستفاد از تفسیر تسنیم شرح دادند و فرمودند:
آیه ۶۴ نساء به دلیل عصمت پیامبران اطاعت بدون قید و شرط را از آنها واجب میداند و همچنین آیه اولوالامر (اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولوالامرمنکم...) که عصمت پیامبر و اهلبیت را اثبات میکند
❇️تفویض و ابطال آن
گروهی در مورد اطاعت مطلق از پیامبر و اهلبیت دچار گرایش افراطی شدند و معتقدند که خداوند، جهان را آفرید و بعضی از کارهای آن را به پیامبر و اهلبیت واگذار کرده مثل رزق و روزی، که به حکم عقل محال است.
اینگونه تفویض در مورد خدای سبحان به ادله زیر محال است.
👈1. از لحاظ مبدا فاعلی قدرت بیکران فقط در اختیار حق تعالی است تنها او قادر مطلق است و هیچ کس چنین قابلیتی ندارد که خداوند علم و قدرت بیکران خویش را به او واگذار کرده و خود را عزل کند و اختیار خویش را به او واگذار کند و فعلا عملی انجام ندهد تا در قیامت حسابرسی کند پس این امر شدنی نیست
👈۲. از لحاظ مبدا قابلی این تفویض محال و باطل است که خداوند واجبالوجود بخواهد امور خود را به ممکنالوجودی چون پیامبر واگذار کند کسی که در اصل وجودش در حدوث و بقا و اندیشه و ادراک و حرکت و فعالیت به غیر خودش متکی است. در تفویض باید دو طرف مفوض و مفوضالیه مستقل باشند و حیات آنها به یکدیگر متکی نباشد.
👈۳. اگر بر فرض پیامبر بخشی از احکام را توسط وحی از خداوند دریافت کند و بخشی را خداوند به او واگذار کرده باشد تا احکام را اجتهاد کند اگر چنین شود با سایر مجتهدین و علما تفاوتی نخواهد داشت زیرا آنچه بر اساس اجتهاد حاصل شود ادله ظنی است نه یقینی پس کلام پیامبر نیز در آن موارد براساس ادله ظنی خواهد بود نه یقینی.
❇️ معنای تفویض
تفویض یعنی واگذاری کار به دیگری و عزل خود، سپس رسیدگی به حساب کسی که امور به او واگذار شده است.
✅ بر اساس کلام امام حسن عسکری (ع) خداوند سبحان کاری را به اهلبیت (علیه السلام) واگذار نکرده است بلکه قلب آنان را ظرف اراده الهی قرار داده است.
علامه جوادی آملی میفرماید: ظرف وجود اهلبیت و پیامبر (ص) قابلیت دارد نه فاعلیت یعنی قلوب اهلبیت این وسعت و قابلیت و ظرفیت را دارد که خداوند بر طبق اراده خویش مقداری از علم خویش را در آنها بریزد و سینه و قلب آنها مظهر تجلی اراده الهی شود نه مصدر آن، حکم الهی و ایجاد قوانین تکوینی و تشریعی فقط به دست خداوند است و مرید و مراد حقیقی او است و این شریعت است که انسان مختار و متفکر را پرورش می دهد و فقط با علم و اراده الهی تنظیم می شود. هیچ قانون اصلی وحکم اصلی با فکر موجود ممکنی ایجاد نمیشود یک موجود ممکن الوجود تنها میتواند قوانین الهی را با عقل برهانی و ادله نقلی معتبر کشف کند در واقع دین و شریعت صراطند که خدا ترسیم کرده و عقل و نقل مانند سراجی هستند روشنگر این راه که مصداق این چراغها اهل بیتند که دارای عقل کامل و متجلی وحی الهی هستند که در واقع احکام الهی را:
👈1. معصومانه درک می کنند.
👈2. معصومانه نگهداری و حفظ میکنند.
👈۳. معصومانه ابلاغ کرده وعمل می کنندکه گاهی عمل آنها قبل از ابلاغ و گاهی همزمان و یا بعد از ابلاغ است.
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
*•═•••●◈﷽●◈•••═•*
#آموزشی
#حکمتهای_نهجالبلاغه
#حکمت_بیست_و_سه_بخش_هشتم
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ، لَمْ يُسْرِعْ بِهِ [حَسَبُهُ] نَسَبُهُ،كسى كه كردارش او را به جايى نرساند، افتخارات خاندانش او رابه جايى نخواهد رسانيد.
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
مرکب راهوار چه نقشی در پیمودن مسیر و رسیدن به مقصد دارد؟
زندگی را راهی تصور کنیم که این راه هدف و مقصدی دارد و رفتن وسیله و مرکب می خوهد در مسیر زندگی مقصد ما آخرت و بهشت است و مرکب ما مرکب عمل است؛ عمل صالح و شایسته، هرچه که عمل انسان بیشتر و درست تر و صالح تر باشد، سرعت رسیدن به آن مقصد عالی هم بیشتر خواهد بود. در واقع این اعمال انسان است پیش برنده است نه حسب و نسب و وابستگیهای خانوادگی و نه شهرت و عنوان دنیوی.
اگر کسی از نظر عمل نقص داشت و پای عملش لنگ بود، حسب و نسب کارساز نیست، عمل ناقص و ایمان ضعیف مرکب راهواری نیست که ما را به خوشبختی در دنیا و آخرت برساند به همین علت لنگان لنگان مسیر را طی می کنیم.
قرآن کریم درباره قیامت این تعبیر را دارد که: «فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ؛ پس آنگاه که نفخه صور قیامت دمیده شد دیگر نسب و خویشی در میانشان نماند و کسی از کس دیگر حال نپرسد.» (مومنون/101)
و یا تعبیر دیگر: « يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيه، وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ، وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ؛ روزى كه آدمى از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرش و پسرانش مى گريزد. (عبس/34 تا36)
اینجا عمل است که سبب پیشرفت و پیشگامی انسان می شود. در احادیث هم داریم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت زهرا سلام الله علیها و یا به عمویشان عباس بن عبدالمطلب می فرمودند که: خودتان عمل کنید، من نمی توانم از جانب شما کاری انجام دهم و شما را از محاسبه الهی بی نیاز کنم، شما خودتان باید کاری انجام دهید و خود را نجات دهید، معیار پیشتازی در قیامت تقوا است. «انَّ اکرمکم عند الله اتقاکم»
بنابراین با توجه به اینکه خداوند به پیامبر صلی الله و ذریه پیامبر و سادات لطف ویژه دارد ولی حساب و کتاب خدای جدای اینهاست. مثل جلسه کنکور که یک رقابت فشرده بین افراد وجود دارد و هرکس آمادگی علمی بیشتری داشته باشد پیش می افتد و اینکه فرزند کیست یا از کدام خاندان و فامیل است دیگر اهمیتی ندارد. (استاد محدثی)
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری از همه یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅•●✻●••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای ما ، مهدی جان
صبحم را به خیر کنید با پاسخ گرم و پرکرامتتان و رخصت دهید در حریم مصفای یادتان پرواز کنم و تا اوج پر بکشم ...
من کبوتر بام شمایم . سالهاست که جیره خوار سفره ی محبتتان هستم و عمری است از شما دم زده ام ... من به مهر شما زنده ام ...
شکر خدا که شما را دارم ...
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin