امام سجاد علیه السلام :
🔵 مردمانی که در زمان غیبت مهدی(عج) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند از مردمان همه زمان ها برتر هستند.
⚫️ فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
قلم ديگر تاب نوشتن ندارد
نميداند از كجا شروع كند
به كجا پايان برد
اين همه مصيبت يكجا، پى در پى،
چگونه میشود در چند خط خلاصه شود؟
غربت حسين (علیه السلام)
قلب مجروح زينب (سلام الله علیها)
بى قرارى رقيه (سلام الله علیها)
ناله هاى رباب (سلام الله علیها)
ليلاى بى على اكبر (علیه السلام)
اين حجم از بلايا را چگونه در سخن تنگم بگنجانم؟
اى تنها بازمانده كربلا...
میشود خودت بيايى و حرف به حرف برايمان بگويى؟
كربلاى مصيبت زده دنيا ديگر تاب بى تو دوام آوردن را ندارد...
▪️بحرمة الحسین علیهالسلام
▫️#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هشتادوهفتم
«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید; مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳).
✅ موضوع: نشر حرمت
❓ اطلاق نشر حرمت در مسأله رضاع به چه نحو تقیید خورده است؟
✍ اطلاق نشر حرمت در روايات با اين سه قيد مقيّد شده است:
1⃣ كميت: مقدار رضاع بايد پانزده رَضْعه يا يك شبانه روز باشد.
2⃣ كيفيت: بیواسطه و با مكيدن از پستان باشد، پس اگر با ابزار صناعی شير را بدوشند و در كام كودك بريزند، نشر حرمت نمیكند.
3⃣ زمان: بايد تا دو سالگی باشد؛ يعنی مقدار و كيفيت رضاع از جهت نشر حرمت بايد در اين مدت باشد.
◀️ بنابراين اطلاق آيه شريفه با اين قيود مشخص روايی، تقييد شده است.
⬅️ گفتنی است كه شرايط رضاع به لحاظ مقدار، كيفيت و زمان، مورد اختلاف عامه و خاصه است، هرچند شرايط مشترك هم دارند.
◀️ قرآن كريم درباره مقدار و كيفيت رضاع ساكت است؛ ليكن به زمان رضاع به اجمال اشاره دارد:
👈 «والوالِدتُ يُرضِعنَ اَولادَهُنَّ حَولَينِ كامِلَينِ لِمَن اَرادَ اَن يُتِمَّ الرَّضاعَةَ وعَلَي المَولودِ لَهُ رِزقُهُنَّ وكِسوَتُهُنَّ بِالمَعروف»
🔸 هرچند همه شئون فقهی، حتی در مورد زمان را نيز نمیتوان از اين آيه شريفه استفاده كرد، اجمالاً زنها دو سال تمام فرزندان را شير میدهند؛ يعنی اگر كودك در اين مدت شير بخورد، آثار رضاع حاصل میشود؛ امّا پس از اين مدت، شير دادن نشر حرمت نمیكند، زيرا با گذشت دو سال عنوان فطام (بازداشتن از شير) صادق است؛
👈 آن گاه طبق حديث «لا رضاع بعد فطام» رضاع شرعی محقّق نخواهد شد، زيرا نفی حكم به زبان نفی موضوع از اين حديث شريف استفاده میشود. بخش مهم احكام رضاع از جهت كميت و كيفيت آن، در روايات آمده اند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
نیایش صبحگاهی🍃🍂
پروردگارا
ﻣﻦ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﺑﯿﻨﻢ، ﺁﯾﻨﺪﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﻭﻟﯽ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﺍﻡ؛ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻢ
ﻭ ﺗﻮ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ
ﻋﻄﺎ ﮐﻦ ﺑﻪ همه مردم
ﻫﺮ ﺁنچه ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﯿﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻟﺒﺮﯾﺰ ﮐﻦ ﺍﺯ ﺷﺎﺩﯼ ﻭ
ﻟﺒﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﻞ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺷﮑﻮﻓﺎ ﮐﻦ
🌿الهی ﺁﻣﯿﻦ🤲
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام زمانم (عج)
سلام بر تو ای خونخواه فرستادگان خدا...
سلام بر تو و بر روزی که ذوالفقار تو بر گردن دشمنان خدا بنشیند و قلب مظلومان تاریخ را التیام بخشد!
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا طَالِبَ ثَارِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ اَلْأَنْبِيَاءِ
صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_چهارم
4⃣ زهیر بن قین بجلی
◀️ قسمت اول
✍ زُهَیْر بن قَیْن بَجَلیّ یکی از بزرگان قبیله بَجیله بود که درکوفه میزیست. و از فرماندهان سپاه امام حسین علیهالسلام در کربلا بود که به شهادت رسید.
⬅️ پیوستن به امام حسین
↩️ زهیر بن قین، از بزرگان قبیله بَجیله بود که در کوفه میزیست. در سال شصتم هجری، هنگام بازگشت از سفر مکه، در یکی از منازل بین راه، (بنابر نقل دینورى، این ملاقات در منزلگاه «زَرُود» انجام گرفته است.) همزمان با کاروان امام حسین علیهالسلام در یکجا فرود آمد. امام علیهالسلام شخصی را نزد زهیر فرستاد و خواستار ملاقات با او شد. زهیر نخست از این دیدار اکراه داشت. اما به توصیه همسرش- دیلم یا دَلْهم دختر عَمرو- . به محضر امام حسین علیهالسلام شرفیاب شد.
👌این دیدار بسیار مبارک بود و مسیر زندگانی زهیر را تغییر داد. او پس از این ملاقات، شادمان نزد خانواده و دوستانش بازگشت و فرمان داد تا خیمه و بار و بُنه او را به کنار خیمه امام علیهالسلام منتقل کنند.
👈با همسرش نیز وداع کرد و گفت:
«من عازم شهادت همراه امام حسین علیهالسلام هستم. تو با برادر خود نزد خانوادهات برگرد، زیرا نمیخواهم از سوی من چیزی جز خوبی به تو برسد.»
👈آنگاه خطاب به همراهانش گفت:
«هر که دوستدار شهادت است، همراه من بیاید، وگرنه برود و این آخرین دیدار من با شماست.
↩️ برخی منابع آورده اندسلمان بن مضارب، پسر عموی زهیر، با وی همراهی کرد و به سپاه امام حسین علیهالسلام پیوست.
⬅️ آمادگی زهیر برای جنگ
↩️ بنابر نقل تاریخ طبری، امام حسین علیهالسلام پس از برخورد با سپاهیان حرّ، در منزلگاه ذِی حُسُم خطابهای ایراد فرمودند
👈 و طیّ آن کژیهای حاکم بر جامعه را برشمردند و یارانش را به جهاد برای احیای ارزشهای اسلامی و شهادت در راه خدا تشویق فرمودند.
🔹 زهیر نخستین کس بود که پس از سخنرانی امام علیهالسلام آمادگی خود را برای اجرای فرامین آن حضرت اعلام داشت؛ و گفت:
«ای فرزند رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم، ما سخنان شما را شنیدیم. به خدا سوگند اگر زندگانی دنیا دایمی بود و ما در آن جاودانه بودیم و جدایی از آن فقط به سبب یاری و مواسات با شما بود ما قیام همراه شما را بر ماندن در دنیا ترجیح میدادیم!»؛
👌و امام علیهالسلام دربارهاش دعای خیر فرمود.
⬅️ پیشنهاد جنگ با حر
↩️ کاروان امام حسین علیهالسلام، روز پنج شنبه، دوم محرّم سال شصت و یکم هجری، با مراقبت لشکریان حُرّ وارد سرزمین نینوا شدند، که ناگاه نامهای از ابن زیاد رسید. در آن نامه به حُرّ فرمان داده شده بود که بر امام حسین علیهالسلام سخت بگیرد و او را در سرزمینی بدون آب و آبادانی فرود آورد. حُرّ مضمون نامه را به اطلاع امام علیهالسلام و یارانش رساند و از آنان خواست که در همان مکان فرود آیند. یاران امام علیهالسلام از حُرّ خواستند که در یکی از آبادیهای نزدیک آنجا فرود آیند،
امّا حُرّ گفت: نمیتواند چنین اجازهای بدهد، زیرا جاسوس ابن زیاد مراقب اوست.
در این هنگام زهیر بن قین به امام علیهالسلام پیشنهاد کرد که با سپاهیان حُرّ بجنگد، چه نبرد با اینان از نبرد با کسانی که به کمک اینها خواهند آمد، آسانتر است. ولی امام علیهالسلام فرمودند:
«من آغازگرجنگ نخواهم بود.»
زهیر عرض کرد:پس در این آبادی مجاور که بر کرانه فرات و دارای استحکامات دفاعی است، فرود آییم.
امام علیهالسلام از نام آن پرسید. زهیر گفت: «عَقْر». امام علیهالسلام فرمود: خدایا به تو پناه میبرم از «عَقْر». آنگاه در همان مکان نینوا فرود امدند.
این مطلب ادامه دارد
یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة 🤲
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷 🏴
#جلسه_هشتاد_و_چهارم
✅ موضوع: احکام حیض
🔹صاحب عادت وقتیه _عددیه
👈صاحب عادت وقتیه_عددیه، اگر خون حیضش از ده روز تجاوز کند برای شروع به وقت وبرای انتها به عدد رجوع خواهد کرد.
🔹وقتیه _عددیه ⬅️ خون بیشتر از ده روز
👇👇👇
🌷تمام ایام عادت یا مقداری از آن خون می بیند
👇👇👇
👈 تمام ایام خونریزی داشته ⬅️ ایام عادت حیض ،سایر ایام استحاضه است.
👈 فقط روزهای پایانی ایامعادت ،خونریزی دارد ⬅️ آن ایام و روزهای پس از آن، حیض.
👈 روزهای ابتدایی ایام عادت مصادف با روزهای پایانی است ↪️
آن ایام حیض وبرای تکمیل عدد از روزهای قبل قرض می گیرد.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🌷 تمام خون خارج از وقت است
👇👇👇
👈خونها یکسان است ⬅️ از ابتدای حیض به مقدار عادت
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
👈 خونها مختلف است (مثل عددیه) ↪️
👈خون صفت دار به اندازه ایام عادت یا بیشتر از آن است ⬅️ از ابتدای خون صفت دار به اندازه ایام حیض .
👈 خون صفت دار کمتر از ایام عادت است
⬅️ از ابتدای خون صفت دار حیض وبرای تکمیل عدد از ما بعد یا ما قبل قرض می گیرد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🔰مثال :عادت ۳_۸ ماه ↪️
1⃣ خون کمتر از ۱۰ روز است ⬅️ همه حیض
2⃣ ایام عادت وچند روز قبل وبعد ایام و خون بیشتر از ۱۰ روز ↪️
👈 ایام عادت (۳_ ۸ ماه) حیض وروزهای قبل (۱و۲ماه) وبعد (۹_۱۱ ماه ) استحاضه
3⃣ مقداری از ایام وچند روز بعد وبیشتر از ۱۰ روز
👈به تعداد ایام عادت حیض وبقیه استحاضه
✅ ادامه دارد
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌑◈﷽🌑•••═•*
#فرهنگی
#مراسم_عاشورا
#گزیده_سخنرانی_استاد_آلمرتضی
┄┄┅••🌑✻🌑••┅┄┄.
⬅️ استاد آل مرتضی در مراسم عزاداری و روضه حضرت سیدالشهدا علیه السلام ضمن عرض تسلیت و تعزیت با گریز به مسئله فجیح شکستن حرمتها از جمله هتاکان حرمت قرآن کریم و یا هتک حرمت اهل بیت (ع) که کربلا مصداق بارز آن است اشاره داشته و فرمودند
↩️چنین امری قطعا اسباب سقوط انسان را فراهم می کند. ایشان در ادامه، ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله به تحلیل آن پرداختند. آن حضرت می فرمایند:
"سيأتي زَمانٌ على اُمَّتي يَفِرُّونَ مِن العُلَماءِ كما يَفِرُّ الغَنَمُ عنِ الذِّئبِ ، فَإذا كانَ كذلِكَ ابتَلاهُمُ اللّه ُ تعالى بثلاثةِ أشياءَ : الأوَّلُ : يَرفَعُ البَرَكَةَ مِن أموالِهِم ، و الثاني : سَلَّطَ اللّه ُ علَيهِم سُلطانا جائرا ، و الثالث : يَخرُجُونَ مِن الدنيا بلا إيمانٍ:
به زودى زمانى بر امّتم فرا مى رسد، كه از علمايشان مى گريزند همان گونه كه گوسفند از گرگ مى گريزد .
👈👈وقتى چنين شد خداوند متعال آنها را به سه چيز گرفتار كند :
❇️اول اين كه بركت را از اموال و رزق ايشان مى گيرد.
❇️دوم اين كه پادشاهى ستمگر را بر آنان مسلّط مى گرداند و
❇️ سوم اين كه بى ايمان از دنيا مى روند.
آنچنانکه امام حسین ع در خطبه منا بیان داشتند شما خودتان سبب شدید یزید برشما مسلط شود.اگر حرکت مومنان موثر باشد، ظالم و اهل باطل قدرت نخواهند گرفت.انابه و گریه بر امام حسین (ع) فضیلت است اما باید معرفت و بصیرت به راه امام حسین (ع) و جهاد در راه خدا را قوت ببخشیم.
فرازهایی از زیارت عاشورا و زیارت ناحیه (فی ایام المهلتی) اشاره به نعمتهای پی در پی و سنت استدراج دارد.
امام حسين عليه السلام فرمودند:
اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاءِ ؛
خدايا! با غرق كردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خويش مَكشان و با بلايا(گرفتارى ها) ادبم مكن.
⬅️ گاهی مومن با بلایا ادب میشود اما گاهی در کنار آلوده شدن به انواع گناه باب نعمتها باز میشود.اینجاست که باید احساس خطر کرد تا دچار سنت استدراج نشویم.
🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑
متاسفانه ارزشهایی که مسلمانان حتی در جنگ با کفار بنا بر دستور رسول اکرم (ص) به آنها ملتزم بودند در کربلا در حق عزیزترین افراد یعنی خاندان و اهل بیت پیامبر (ص) رعایت نشد و زیر پا گذاشته شد این در شرایطی بود که بارها امام حسین و اصحاب باوفایش خود را معرفی کردند اما پرده حب دنیا و دنیا طلبی چشمان جبهه مقابل را کور کرده بود.
چنانکه:
💫۱. خیمه ها و خانه ها را آتش زدند
💫۲. تا شب جنگ را ادامه دادند و غروب با اسبان بر بدنهای پاک و مطهر شهدا تاختند.
💫۳. قساوت و سنگدلی در عاشورا موج میزد و توحش به حد اعلی رسانده شد.حتی گوشواره از گوش دختران کشیدند و انگشتر و البسه از شهدا ربودند.
💫۴. ابدان مطهر حضرت ابا عبدالله (ع) و شهدا را قطعه قطعه کردند و سرهای مبارک را بریدند. در حالیکه در اسلام این کار منکر شنیعی است تا آنجا حضرت علی (ع)در قصاص قاتل خود، یک ضربه را در برابر یک ضربه قرار داد.
💫۵. اسرا را از بازارها و مکانهای عبور دادند و اسباب تحقیر و اذیت آنها شدند.اما اهل بیت حضرت سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها نهایت بهره معنوی را بردند.آنها با خطبه های غرا همگان را بر علیه ظالمان و یزیدیان
شوراندند.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠
⬅️ مهمترین پیام عاشورا امید و امیدواری است.امام حسین ع در اوج مصیبتها در گودال قتلگاه برای اینکه خون او و اهل بیتش تا قیامت هادی معرفتی برای مردم باشد امید به خداوند داشت.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠
امام حسین مقتدای ماست و باید به او اقتدا کنیم.ایشان ضمن اشاره به آیه ۹۵سوره نسا
لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً
جهاد در راه دین و اهل بیت (ع) را فریضه پسندیده مومنان در عصر انتظار دانستند.
در این راستا امام صادق عليه السلام فرموده اند :
المُنجياتُ : إطعامُ الطَّعامِ ، و إفشاءُ السَّلامِ ، و الصَّلاةُ باللَّيلِ و النّاسُ نِيامٌ .
امام صادق عليه السلام : عوامل نجات بخش عبارتند از : اطعام كردن، سلام گفتن به همگان و نماز خواندن در شب هنگامى كه مردم خفته اند.
امید که در این راستا پیشتاز باشیم.
┄┄┅••🌑✻🌑••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مهدی جانم
صاحب عزای ماتم ڪرب و بلا بيـا ؛
تنها اميد خلق جهان يا بن فاطٰمه بیا...
▪️اللّهُمَّ عَجِّل فَرجَ
▫️مُنتَِقمِ الزَّهرٰاء سَلٰامُ اللهِ عَلَیها
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_پنجم
4⃣ زهیربن قین بجلی
◀️ قسمت دوم
⬅️ دفاع از خیمهها در عصر تاسوعا
↩️ عصر تاسوعا، هنگامی که لشکریان عمرسعد به سوی خیمههای امام حسین علیهالسلام هجوم آوردند و قصد آغاز جنگ داشتند، امام علیهالسلام از برادر بزرگوارشان حضرت عباس علیهالسلام خواست که نزد آنان رفته و ببیند هدفشان چیست و چه میخواهند.
👈 حضرت عباس علیهالسلام با حدود بیست نفر از یاران امام علیهالسلام، از جمله زهیر بن قین و حبیب بن مظاهر، نزد سپاهیان دشمن آمده پرسید که چه قصدی دارند؟
گفتند: به ما فرمان داده شده است در صورتی که تسلیم حکم ابن زیاد نشوید، با شما پیکار کنیم.
حضرت عباس علیهالسلام فرمودند:
عجله نکنید، تا مقصودتان را به اطلاع اباعبدالله علیهالسلام برسانم.
آنان پذیرفته و منتظر جواب ماندند. در این فرصت حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین به نصیحت سپاهیان عمرسعد پرداختند. نخست حبیب سخن گفت و آنان را از کشتن عترت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و شیعیان آنها نهی کرد و از یاران و همراهان امام علیهالسلام به نیکی یاد نمود و برخی از صفات والای آنان را برشمرد.
در این هنگام یکی از افراد دشمن، به نام «عزرة بن قیس» خطاب به حبیب گفت: تا میتوانی خودستایی کن!
↩️ زهیر بن قین در پاسخش گفت:
ای عزره، او ستوده و هدایت یافته خدای متعال است. از خدا پروا کن، من خیرخواه توام. تو را به خدا سوگند، مبادا گمراهان را در کشتن پاکان یاری دهی.
عزره گفت: ای زهیر، تو شیعه این خاندان نبودی و طرفدار عثمان بودی!
زهیر پاسخ داد:
👌آیا از بودنم در اینجا پی نمیبری که از آنان هستم؟ به خدا سوگند، من هیچگاه نامهای به او -امام حسین علیهالسلام- ننوشتم، پیکی به سوی او نفرستادم و به او وعده یاری ندادم. بلکه در راه به او برخوردم. چون او را دیدم به یاد رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم افتادم و مَنزلتِ او را نزد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به خاطر آوردم. همچنین دانستم، چه حوادثی از سوی دشمن و حزب شما برای او پیش میآید. این بود که تصمیم به یاری و طرفداری از وی گرفتم و این که جانم را فدایش نمایم. باشد که آنچه شما از حق خدا و رسول صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرو گذاشتید، پاس دارم.
⬅️ وفاداری زهیر در شب عاشورا
↩️ شب عاشورا، وقتی امام حسین علیهالسلام به همراهانش اجازه بازگشت به شهر و دیارشان را داد، هر کدام از آنان به نوعی وفاداری و پایداری خود را اعلام داشتند؛ و زهیر بن قین گفت:
👈 به خدا سوگند دوست دارم کشته شوم، سپس زنده شوم و دوباره کشته شوم، تا هزار مرتبه اینگونه کشته شوم و خداوند بدین وسیله جان شما و این جوانان خاندان شما را سلامت دارد. .»
یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🤲
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هشتاد_و_هشتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۱ سوره بقره
👈بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
آری، هر کس اعمالی زشت اندوخت و کردار بدش به او احاطه نمود چنین کسانی اهل دوزخاند و در آن آتش پیوسته معذّب خواهند بود.
بَلَىٰ: حرف جواب، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَنْ: اسم شرط، مبنی بر سکون، مبتدا، محلا مرفوع
كَسَبَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
این جمله محلا مرفوع، خبر برای مبتداست
سَيِّئَةً: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَحَاطَتْ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور به حرف جرّ
بِه: جار و مجرور، متعلّق به «احاطَت»
خَطِيئَةُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
فَ: حرف جواب شرط، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد.
أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
أَصْحَابُ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
النَّارِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
هُمْ : ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
فِی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعرا ندارد.
هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
فیها: جار و مجرور، متعلق به «خالدون»
خالدون: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_هشتاد_و_هشتم
✅ موضوع : حروف جواب (بَلیٰ)
👈 حرف جواب در پاسخ به استفهام یا نظیر آن (سخن یا کلامی که اقتضای جواب میکند) میآید. حروف جواب عبارتند از: نَعَم، إي، أجَل، بَلیٰ، لاٰ و...
🔹حرف جواب «بَلیٰ»
برای ردّ کردن سوال منفی ماقبل میآید و نفی آن را به اثبات تبدیل میکند؛ در اینصورت به معنی کلمه «چرا» در فارسی خواهد بود.
مثال: زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلَىٰ وَ رَبِّي لَتُبْعَثُنَّ...
🍃کافران پنداشتند که هرگز برانگیخته نخواهند شد، بگو: «آری به پروردگارم سوگند که همه شما (در قیامت) برانگیخته خواهید شد...
💥اغلب سوال منفی ماقبلِ «بَلیٰ» به استفهام (حقیقی یا توبیخی یا تقریری) مقترن هست.
مثال۱ : ...أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قَالُوا بَلَىٰ...
🍃...«آیا من پروردگار شما نیستم؟» گفتند: «آری، گواهی میدهیم...
👈در این مقطع، استفهام تقریری با حرف «بَلیٰ» پاسخ داده شده است.
مثال۲: أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ بَلَىٰ...
🍃آیا آنان میپندارند که ما اسرار نهانی و سخنان درگوشی آنان را نمیشنویم؟ آری...
👈در پاسخ به استفهام توبیخی، کلمه «بَلیٰ» آمده است.
🔹فرق بین «بَلی» و «نَعَم»
«بَلیٰ» فقط بعد از نفی میآید اما «نَعَم» بعد از نفی و اثبات میآید.
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو متوسطه وموسوعهالنحووالصرفوالاعراب)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
نیایش صبحگاهی
پروردگارا
از هستی من آنقدر بجای بگذار
تا بدان وسیله من تو را همهٔ
وجود خویش صدا کنم...
از ارادهٔ من آن مقدار باقی بمونه
تا تو را گرداگرد خویش بنگرم ،
هر دم ، بر آستانت سر فرود آورم
و هر لحظه عشقم را
به پایت فرو ریزم...
از وجودم آن ذرّه بر جای بمونه
که نتوانم هرگز تو را
در خویش پنهان سازم...
از بندگی من آن حدّ باقی بگذار
که در بند ارادهٔ تو باقی بمانم ،
تا خواستهٔ تو را بر جان پذیرم
و جز راه تو نپیمایم
"آمین "🤲
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin