eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
965 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ آیه ۸ طه: اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ﴿٨﴾خدای یکتاست که جز او هیچ معبودی نیست، نیکوترین نام ها فقط ویژه اوست. (۸) موضوع(۱): تقدیم و تاخیر مبتدا و خبر لَهُ: خبر مقدم، حصر را می رساند. اسماءالحسنی فقط و فقط منحصر به خداست. 👈همه نام هاى پروردگار نیک است، ولى از آنجا که در میان اسماء و صفات خدا بعضى داراى اهمیت بیشترى است، به عنوان "اسماء حسنى" نامیده شده است. الحسن ▪️انواع اسم: احسن، حسن ، قبیح 👈الحسنی, اسم احسن و مخصوص خداست، ولی مخلوقات ممکن است اسم حسن داشته باشند یا قبیح حتی القاب و اسماء پیامبر ص هم نیز حسن است البته که همه اسماء و صفات آن حضرت بالاتر از سایر خلق است. ✨الله: اسم جلاله حاوی کل صفات جلال و جمال خداست، (له الاسماءالحسنی) ▪️اسماء احسن چه تفاوتی با اسم حسن دارد؟ اسم حسن متناهی است ولی اسماء الهی (اسم احسن) نامحدود ونامتناهی است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* ▪️حرکت عظیم هیئات مذهبی بانوان استان قم ▪️دختران زینبی_بانوان حسینی 💫ادیان الهی حجاب را موضوعی فطری می‌دانند و از ابتدای خلقت حجاب وجود داشته است. اما از آنجا که دشمن با سیاست‌های جدید به دنبال بی‌‌حجابی در جامعه است، مقابله با بی‌حجابی در کشور ما بر اساس منطق دین صورت می گیرد.  ◀️در این راستا تجمع بزرگ حامیان عفاف و حجاب با حضور پرشور هزاران نفر از دختران و بانوان محجبه و متدین در قم برگزار شد. ⏪جمع کثیری از بانوان ولایی موسسه نورالیقین نیز همراه با سایر مراکز مذهبی قم در این تجمع پرشور حضور به هم رساندند. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 روزی دیگر، چشم براه و منتظر، طلوع ڪرد و آفتابش را بر گلدان هاے ایستاده در اضطراب مسیر انتظار،گسترانید. هزار فوج شاپرڪ، هزار طاق رنگین ڪمان، هزار هزار جوانہ و هزاران دیده ے مشتاق، بہ راهت خیره مانده اند... ✋سلام بر قطب عالم امڪان☀️ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️اولین شهید بنی هاشم علی اکبر امام حسین علیه السلام 👈قسمت_ششم ⬅️ رزم دوم و شهادت حضرت علی اکبر: ↩️ على اکبر به میدان برگشت و جنگ را ادامه داد تا کشته را به دویست تن رسانید. مردم کوفه از کشتن او خوددارى مى‌کردند، چشم مرة بن منقذ عبدى لیثى به او افتاد و گفت: گناه عرب به گردن من باشد اگر با چنین کشتارى بر من گذارد و داغش را به دل مادرش نگذارم. در این میان که به مردم حمله مى‌کرد، مرة بن منقذ سر راه او را گرفت و نیزه‌اى به او نواخت و او را به خاک انداخت و لشکر دورش را گرفتند. (فَقَطَعوهُ بِسُیوفِهِم إرباً إرباً) از هر طرف شمشیر به او زدند و او را قطعه قطعه کردند. 👈ابو الفرج گوید: پیاپى حمله مى‌کرد تا تیرى به گلوگاه او زدند و گلویش درید و در خون غوطه‌ور گردید و فریاد کشید: پدر جان، علیک السلام این جدّم رسول خدا است که گوید: زود بیا، و ناله‌اى کرد و جان داد. ↩️ به روایت بحارالانوار: مرة بن منقذ بر فرق جوان ضربتی را زد که تاب و توان از او برفت، لشکر با شمشیر بر او می زد و او دست بگردن اسب خود کرد،‌ و اسب (که گویا تیر به چشمش خورده، و یا خون آن حضرت چشمانش را گرفته بود) او را میان لشکر دشمن برد. کتاب عوالم و تاریخ طبری و ارشاد، می گویند: مُنغَضِب ابن مرّه گفت: گناه عرب به گردن من اگر داغ او را به جگر پدرش نگذارم. حمله کرد، چنان شمشیری به فرق او زد که فرق شکافت، خون به صورتش جاری شد، شدت جریان خون جلوی چشمش را گرفت، از شدت زخم روی اسب افتاد، دستش را به گردن اسب انداخت، اسب چون در محاصره بود، راهی برای بیرون بردنش از میان لشکر نداشت، گرفتار شد. در این حال (فَقَطَعوهُ بِسُیوفِهِم إرباً إرباً) از هر طرف شمشیر به او زدند و او را قطعه قطعه کردند. ⬅️ پدر بر سر بالین پسر: ↩️ حضرت هنوز رمقی در تن داشت که فریاد برآورد: «یا أبتاه! علیک منّی السّلام هذا جدی رسول الله یقرئک السلام و یقول: عجّل القدوم إلینا و شهق شهقةً فارق الدنیا؛ ای پدر! سلام بر تو باد، این جدم رسول خداست، او به جامی لبریز مرا سیراب کرد،او همی گوید: به سوی ما شتاب کن، و سپس نفسی کشید و به دیدار باقی شتافت. 😭امام حسین(ع) به بالینش آمد و گونه بر گونه‌اش نهاد. حمید بن مسلم گوید: روز عاشوراء به گوش خود شنیدم که حسین مى‌فرمود: اى پسر جانم، خدا بکشد مردمى را که کشتند تو را چه اندازه بر خداى بخشاینده و بر هتک حرمت رسول جرأت دارند؟ 😭سیل اشک روان کرد و گفت: پس از تو اف بر دنیا (عَلَى الدُّنیا بَعْدَک الْعَفا). در «روضة الصفا» آمده است : 😭که حسین بر بالین او بلند گریست و تا آن زمان کسى گریه‌اش را نشنیده بود. در این هنگام حضرت زینب (سلام الله علیها) از خیمه بیرون دوید در حالتى که ندا مى کرد: 👈یا حَبیباهُ یابْنَ أخاهُ! پس آمد و خود را بر روى بدن پاره پاره على اکبر افکند، امام حسین علیه السّلام آمدند و خواهر را از روى جنازه على اکبر بلند کرد و به نزد زنان برگردانید. ابی عبدالله (ع) خود را به روی نعش علی انداخت و صورت روی صورت علی نهاد. همه گفتند حسین روی جنازه علی جان سپرده است، صدای هلهله و شادی دشمن بلند شد. بعد از دقایقی حضرت سر از روی نعش علی برداشت و رو به سمت خیام کرد و فرمود: "یا فتیان بنی هاشم! احملوا اخاکم الی الفسطاط" یعنی جوانان بنی هاشم بیایید و جنازه برادرتان را به سوی خیمه ها ببرید. این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 🏴 موضوع: احکام حیضصاحب عادت وقتیه مساله ۴۸۹-۴۹۱ 👈زنی که عادت وقتیه دارد،اگر بیشتر از ده روز خون ببیند، تشخيص حیض او به این ترتیب می باشد:↪️ 1⃣ نشانه ها وصفات حیض 2⃣ شماره عادت خویشان↪️ (پدری یا مادری ،زنده یا مرده .)که شماره روزهای حیض همه آنان یک اندازه باشد(خویشان متفق )،مگر کسانی که عادتشان با دیگران فرق دارد به قدری کم باشند که در مقابل آنان هیچ حساب شوند که در این صورت باید عادت بیشتر آنان را حیض خود قرار دهد. 3⃣ اگر خویشان متفق نداشت به عدد روایت ✍اگر در وقت عادت خود یا دو سه روز جلو یا عقب انداخت ⬅️ اگر چه نشانه های حیض را نداشته باشد ،باید به احکام حیض عمل نماید واگر بفهمد حیض نبوده ،(مثلا قبل سه روز پاک شود )،باید عبادتهای خود را قضا نماید. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ وقتیه خون بیشتر از ده روز 1⃣ مقداری از خونها در وقت عادت است↪️ 🔹الف:خون صفت دار بین ۳تا ۱۰ روز وبدون معارض ⬅️ از ابتدای وقت تا انتهای خون صفت دار 🔹ب:خونها یکسان است یا خون صفت دار کمتر از ۳ یا بیشتر از ۱۰ است⬅️ انتها:رجوع به عدد خویشان یا روایت👇👇👇 👈خویشان متفق دارد⬅️ از ابتدای وقت تا عدد خویشان 👈 خویشان متفق ندارد⬅️ از ابتدای وقت به مقدار عدد روایت 💧💧💧💧💧💧💧💧 2⃣خونها خارج وقت عادت مثل مبتدئه↪️ 🔹الف: خونها مختلف است ⬅️ خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض ↪️ از ابتدای خون صفت دار تا انتهای آن 🔹ب:خونها مختلف است ⬅️ خون صفت دار کمتر از سه روز یا بیشتر از ده روز باشد 👇👇 👈خویشان متفق دارد⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا عدد خویشان 👈خویشان متفق ندارد⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا مقدار عدد روایت 🔹خونها یکسان است رجوع به عدد خویشان یا روایت 👇👇 👈خویشان متفق دارد ⬅️ از ابتدای خون صفت دار تا عدد خویشان 👈خویشان متفق ندارد⬅️ از ابتدای خون تا مقدار عدد روایت ✅ ادامه دارد...... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ آیه (۹): وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ و آیا داستان موسی به تو رسیده است؟ 🌠موضوع: استفهام ▪️این آیه، با تعبیر لطیف و جذابى این چنین مى گوید: آیا خبر موسى به تو رسیده است ؟! (وَ هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسى). بدیهى است این استفهام براى کسب خبر نیست، که او از همه اسرار آگاه است، بلکه این استفهام تقریرى و یا به تعبیر دیگر استفهامى است که مقدمه بیان یک خبر مهم است، همان گونه که در زبان روزمره نیز هنگام شروع به یک خبر مهم مى گوئیم: آیا این خبر را شنیده اى که...؟ قرآن؛ يگانه كتابي است كه مي‏تواند انسان را به سوي عاليترين مراتب رشد و كمال رهنمون شود و براي نيل به اين امور مهم, برترين و زيباترين روش‏هاي حكيمانه را به كار برده است. از جمله اين روش‏ها, پرسش‏ها و پاسخ‏هايي است كه آدمي را بطور غيرمستقيم در جهت برنامه‏ هاي انسان‏ ساز سوق مي‏ دهد. 👈بيش از هزار آيه از آيات قرآني داراي استفهام است، با توجه به اينكه سؤال كننده، پروردگار حكيم است، غرض او از استفهام, آگاهي يافتن نسبت به مجهول و برای فهمیدن نيست؛ بلکه برای فهماندن به مخاطب است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ روش استفهام و پرسش در تعليم و تربيت، بسيار مؤثر و خصوصا در مورد افراد جاهل و لجوج بسيار راه‏گشاست. ▪️استفهام در آيات قرآن كريم به دو صورت حقيقي و غيرحقيقي بكار رفته است: ⬅️استفهام حقيقي، طلب علم نسبت به مجهول است و استفهام در صورتي حقيقي است كه سؤال كننده نسبت به مورد سؤال هيچ‏گونه آگاهي نداشته باشد. ⬅️استفهام غیرحقیقی(مجازی): پرسش گاهی برای کسب اطلاع و آگاهی نیست؛ بلکه برای اهداف دیگری همچون توبیخ، تقریر، انکار، استرشاد، دعا، تعظیم، تعجب و تمنا است که به این گونه استفهام‌ها «استفهام مجازی» می‌گویند. غالبا استفهام های قرآنی, معانی مجازی دارند. 🔸 پروردگار حكيم علي الاطلاق است، و غرض او از استفهام، آگاهي يافتن نسبت به مجهول نيست؛ بلكه به دليل و اغراض بلاغي خاصي، كلام خويش را به استفهام آراسته است كه در هر يك از اين استفهامات راز و رمز و حكمتي نهفته است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
صبـح همچـنان جـــای خـــالی‌ات را نشانــمان مـی‌دهــد، سـلام حاضــرتــرین غـایــــب زمیـــــن.. اجرک الله یاصاحب الزمان عج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز دردانه‌ی سه‌ساله‌ی سیدالشهداء(ع) حضرت رقیّه بنت‌الحسین علیهم االسلام را به محضر مقدّس امام زمان عجّل‌الله‌ تعالی فرجه‌الشریف و همه شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. 🤲 «الهی بحقّ الرّقیة علیهاالسلام عجّل لولیّک المظلوم الفرج.»🤲 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ نگاهی کوتاه به زندگی حضرت رقیه سلام الله علیها ⬅️ شناسنامه حضرت رقیه علیهاالسلام حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است . بر اساس نوشته‏ های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه علیهاالسلام، امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی ( علیه‏السلام بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن علیه‏السلام به عقد امام حسین علیه‏السلام درآمده است. در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه چیزی معلوم نیست. ↩️ در تعداد دختران امام حسین و نامهای آنها اختلاف وجود دارد. آنچه از منابع بدست می آید امام حسین علیه السلام دارای چهار دختر بنامهای فاطمه کبری، فاطمه صغری، سکینه و رقیه بوده است. 👈اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است. در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است. اما در مورد نام او، آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و... اختلاف است. لهوف سید ابن طاووس و حضرت رقیه (س) یکی از کتاب‏های کهن که در زمینه حضرت رقیه مطالبی نقل نموده، کتاب اللهوف از سیدبن طاووس است. وی می‏ نویسد: «شب عاشورا که حضرت سیدالشهداء علیه ‏السلام اشعاری در بی وفایی دنیا می‏خواند، حضرت زینب علیهاالسلام سخنان ایشان را شنید و گریست. امام علیه‏ السلام او را به صبر دعوت کرد و فرمود: «خواهرم، ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید [و خویشتن دار باشید. سن حضرت رقیه (س) و تاریخ شهادت ایشان تاریخ شهادت: 5 صفر سال 61 هجری قمری مشهور این است که ایشان سه یا چهار بهار بیشتر به خود ندیده و در روزهای آغازین صفر سال 61 ه .ق، پرپر شده است. ⬅️ چگونگی شهادت و مرقد مطهر حضرت رقیه سلام الله علیها ↩️ بعد از واقعه عاشورا دشمن تمام کسانی را که زنده مانده بودند ، اسیر کرد. میان این اسرا، یک دختر کوچک هم دیده می ‏شد. این دختر کوچک رقیه بود. رقیه دختر امام حسین علیهاالسلام که حالا بعد از شهادت پدرش به همراه عمه ‏اش زینب و اسرای دیگر به طرف شام می ‏رفت. از داخل خرابه های شام، صدای یک کودک به گوش می ‏رسید. تمام کسانی که در میان اسرا بودند، می ‏دانستند که این صدای رقیه دختر کوچک امام حسین است. رقیه از خواب بیدار شده بود و سراغ پدرش را می ‏گرفت. گویا خواب پدرش را دیده بود. 😭در این حال یزید، دستور داد سر امام حسین علیه‏ السلام را به رقیه نشان بدهند. وقتی حضرت رقیه علیهاالسلام سر بریده پدرش امام حسین علیه‏ السلام را دید، با فریاد و ناله خودش را روی سر بریده پدرش انداخت و همان جا، از دنیا رفت.🏴 🌷مرقد مطهر حضرت رقیه علیها السلام در سوریه نزدیک به قبر حضرت زینب علیها السلام است.   ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره 👈وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ و به مردمان سخن نيك گوييد و نماز بخوانيد و زكات بدهيد. ولى جز اندكى از شما، پشت كرديد و شماييد روى‌گردانندگان. وَ:حرف عطف، مبنی برفتح،دغیز عامل، محلی از اعراب ندارد قُولُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل«واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لِ:حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. النَّاسِ:اسم مجرور به حرف جر«بِ»، علامت جرکسره ظاهری لِلنَّاسِ:جار و مجرور، متعلق به«قُولُوا» حُسْنًا:نعت برای مفعول مطلق محذوف، منصوب بنابرتبعیت«تقدیر کلام:و قولوا للناس قولاً حسنا» وَ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد أَقِيمُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل«واو»،مبنی، محلا مرفوع، فاعل الصَّلَاةَ:مفعولٌ‌به ومنصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد آتُوا:فعل امر، مبنی بر حذف نون، ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الزَّكَاةَ:مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری ثُمَّ:حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد تَوَلَّيْتُمْ:فعل ماضی، مبنی بر سکون، ضمیر متصل و بارز«تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اَِّلا:حرف استثناء، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. قَلِيلًا:مستثنی ومنصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مِنْ:حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ مِنْكُمْ:جار و مجرور، متعلق به«قَلِيلًا» وَ:حرف حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد أَنْتُمْ:ضمیر منفصل، مبنی بر سکون، محلا مرفوع، مبتدا مُعْرِضُون:خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع جمع (اسم جمع) 👈 اسم جمع اسمی است که معنای جمع دارد ولی از لفظ خود مفردی ندارد و صیغه آن مطابق با صیغه‌های جمع مکسر نیست. مثال: جَيش (واحد آن جُندي است) شَعب، قبيلة، قَوم، رَهط، مَعشر، ثُلّة، ناس،(واحد آن‌ها رجل یا امرأة است) نساء (واحد آن امرأة) خَيل (واحد آن فَرَس) إبل و نَعَم (واحد آن جَمَل یا ناقَة) غَنم و ضأن (واحد آن دو، شاة برای مذکر ومؤنث است) 🔷 با اسم جمع به اعتبار لفظ آن می‌توان همچون مفرد و به اعتبار معنایش مانند جمع رفتار کرد. مثال: اَلقَومُ سارَ یا سارُوا شَعبٌ ذكيّ یا أذكياء. 📌 اگر اسم جمع را به اعتبار لفظش مفرد به حساب آوریم جمع و تثنيه آن جایز است. مثال: (جمع) أقوام، شُعوب، قبائل، أرهُط، آبال (تثنیه) قومان، شَعبان، قبيلتان، رَهطان، و إبِلان. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره: «النّاس» اسم جمع است. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا