┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_نود_چهار
✅موضوع: دعوت همه جانبه به جهاد
انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ؛ سبکبار و گرانبار بسیج شوید و با مال و جانتان در راه خدا جهاد کنید اگر بدانید این براى شما بهتر است (۴۱/توبه)
⁉️ امر به جهاد و دعوت همه جانبه به سوی آن در آیه فوق با چه عباراتی بیان شده است؟
✍در آیه فوق دستور عام است. خداوند متعال میفرماید: سبک و سنگین حرکت کنید. خطاب " انفِرُوا " همه را در برمیگیرد و بر وجوب رفتن همگانى به جنگ دلالت دارد.
⚜" ثقال "جمع ثقیل و "خفاف "جمع خفیف ، این دو کلمه مفهوم جامعى دارد که همه حالات انسان را شامل مى شود، یعنى اعم از اینکه جوان باشید یا پیر، مجرد باشید یا متاهل، کم عائله باشید یا پرعائله، غنى باشید یا فقیر، بدون گرفتارى باشید یا گرفتار، زراعت و باغ و تجارت داشته باشید یا نه، در هر صورت و در هر حال و در هر موقعیت برشما لازم است هنگامى که فرمان جهاد صادر شد همگى این دعوت آزادی بخش را اجابت کنید و از هر کار دیگرىچشم بپوشید و سلاح به دست گرفته به سوى میدان نبرد حرکت کنید.
✳️ امام صادق ( علیه السلام) فرمود: مراد از "خفاف" و "ثقال" پیر وجوان است.
در تفسير فى ظلال القرآن آمده است: كسانى همچون ابوايّوبانصارى، مقداد و ابوطلحه، در سنّ پيرى آمادهى جبهه مىشدند. وقتى به آنان گفته مىشد كه شما سالخوردهايد، در پاسخ اين آيه را تلاوت مىكردند.
✳️با توجه به آیه فوق پیامهای زیر قابل تامل است
⬅️ در برابر فرمانِ بسيج عمومى براى جبهه، مانعتراشى نكنيد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا» (مشكلات زندگى، بهانهى تخلّف از جهاد نيست)
⬅️ گاهى بسيج همهى مردم، در برابر دشمن ضرورى است، گرچه تجهيزاتنظامى كم باشد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا»
⬅️ مكتب از مال و جان با ارزشتر است. همه چيز فداى مكتب است، هم مال، هم جان. «بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ» ونفرمود: «اموالكم او انفسكم»
⬅️ بر فقيران، جهاد با جان و بر اغنيا، جهاد با مال و جان واجب است. "بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ"
┅═✼🌺🌸🌺✼═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
مولای غریبم مهدی جان... سلام🌸
فرقی نمیکند
آدمها چه بگویند،
فرقی نمیکند
این نزاع تشخیص حق
و باطل را
تا کجای تاریخ ادامه دهند!
و چه قدر جنگ و خون
تولید کند؛
مهم این است که
اصل ماجرا هیچگاه
تغییر نمیکند!!
همیشه حق همان خواهد بود
که جواز لبخند تو را داشته باشد...
و باطل همان که
به قهر از آن رو برگردانده باشی...
اللهم عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷منتظر فرج باشید
⬅️ دیگه کار از نشانهها گذشته...
🎙استاد پناهیان
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_دوازدهم
◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها
✍اشتیاق بهشت به حضرت خدیجه
⬅️ در روایتی نقل شده است که بهشت مشتاق چهار زن میباشد که یکی از آنها حضرت خدیجه علیهاالسّلام است؛ علامه مجلسی روایت را چنین نقل میکند:
🍃«و من کتاب مولد فاطمة لابن بابویه روی ان النبی صقال: اشتاقت الجنة الی اربع من النساء مریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم زوجة فرعون و هی زوجة النبی صفی الجنة و خدیجة بنت خویلد زوجة النبی صفی الدنیا و الآخرة و فاطمة بنت محمد.»
↩️«در کتاب مولد فاطمه نوشته ابنبابویه روایت شده که پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و سلم فرمود:
👈 بهشت مشتاق چهار زن میباشد: مریم دختر عِمران، آسیه زن فرعون که در بهشت همسر پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم است و خدیجه سلاماللهعلیها که همسر حضرت در دنیا و آخرت میباشد و حضرت فاطمة سلاماللهعلیها.»
↩️ در روایت دیگری نقل شده است که حضرت خدیجه علیهاالسّلام در بهشت دارای خیمه مخصوصی میباشد:
🍃«حدثنا احمد بن محمد عن جعفر بن محمد بن مالک الکوفی عن محمد بن عمار عن ابی بصیر قال: کنت عند ابی عبدالله ع فرکض برجله الارض فاذا بحر فیه سفن من فضة فرکب و رکبت معه حتی انتهی الی موضع فیه خیام من فضة فدخلها ثم خرج فقال رایت الخیمة التی دخلتها اولا فقلت نعم قال تلک خیمة رسول الله صو الاخری خیمة امیرالمؤمنین ع و الثالث خیمة فاطمة و الرابعة خیمة خدیجة و الخامسة خیمة الحسن و السادسة خیمة الحسین و السابعة خیمة علی بن الحسین و الثامنة خیمة ابی و التاسعة خیمتی و لیس احد منا یموت الا و له خیمة یسکن فیها.»
⬅️«ابوبصیر میگوید:
👈خدمت امام صادق علیهالسّلام بودم که با پای خود به زمین زد، دریائی پیدا شد که در آن کشتیهائی از نقره بود من و حضرت سوار یک کشتی شدیم تا رسیدیم به محلی که خیمههائی از نقره برپا بود حضرت داخل آنها شد و خارج شد به من فرمود دیدی خیمه اولی که داخل شدم. گفتم آری فرمود آن خیمه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم است دیگری خیمه امیرالمؤمنین علیهالسّلام سومی خیمه فاطمه سلاماللهعلیها چهارم خیمه خدیجه سلاماللهعلیها پنجم خیمه امام حسن علیهالسّلام ششم خیمه حضرت حسین علیهالسّلام هفتم خیمه علی بن الحسین علیهالسّلام هشتم خیمه پدرم و نهم خیمه من هر یک از ما از دنیا برود در یکی از این خیمهها ساکن میشود.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدویکم
«يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ* وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا* يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا؛ خدا مى خواهد براى شما توضيح دهد و راه [و رسم] كسانى را كه پيش از شما بوده اند به شما بنماياند و بر شما ببخشايد و خدا داناى حكيم است (۲۶) خدا مى خواهد تا بر شما ببخشايد و كسانى كه از خواسته ها[ى نفسانى] پيروى مى كنند مى خواهند شما دستخوش انحرافى بزرگ شويد (۲۷) خدا مى خواهد تا بارتان را سبك گرداند و [مى داند كه] انسان ناتوان آفريده شده است (۲۸)».
✅ موضوع: هدف و مصلحت از تشریع احکام
⬅️ اصطلاحات:
◀️ عامل و معمول
❓ عبارت «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ» در مقام بیان چه اهدافی از تشریع احکام الهی است؟
✍ اين آيه در مقام بيان هدفى است كه در تشريع احكام نکاح منظور بوده و بيان مصلحت هائى است كه بر اين احكام اگر بدان عمل شود مترتب مى شود، مى فرمايد: خدا مى خواهد براى شما بيان كند، يعنى احكام دين خود را بيان كند، كه چه مصالحى براى دنيا و آخرت شما در آنها است، و چه معارف و حكمت هائى در آن نهفته است، در مورد جمله مورد بحث دو احتمال وجود دارد :
1⃣ معمول جمله «يبين» حذف شده، تا اشاره باشد به اينكه آنقدر عظيم و بااهميت است كه قابل بيان نيست.
2⃣ هر دو جمله «يبين لكم» و «و يهديكم» يك معمول داشته هر دو در آن يك معمول تنازع داشته باشند، و آن يك معمول عبارت باشد از «سنن الّذين».
✅ موضوع: سنن الهی
❓خداوند متعال در آیه ۲۶ «سوره نساء»، انسان ها را به کدام سنتها هدایت می کند؟
✍ خداوند متعال در این آیه همگان را به طريقه هاى زندگى سابقين (سنن) هدایت می کند(وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ). در مراد از هدایت به این سنن دو احتمال وجود دارد:
1⃣ هدایت به سنن حق به صورت اجمالی
👈 يعنى هدایت به سنت های انبيا و امت هاى صالح گذشته، كه زندگى خود را در دنيا مطابق رضاى خدا پيش بردند، و در نتيجه سعادت دنيا و آخرت خود را به دست آوردند.
2⃣ راهنمائى به سنن حق و باطل به طور تفصيل:
◀️ مراد از هدایت راهنمائى به همه سنت هاى امت هاى گذشته، چه آنها كه بر حق بودند، و چه آنها كه در سنت هايشان راه باطل مى پيمودند، و معناى آيه اين است كه ما مى خواهيم براى شما همه سنتهاى سابق چه حق و چه باطلش را بيان كنيم، تا شما مردم داراى بصيرت شويد، و سنتهاى حق و صحيح را بگيريد و باطلش را رها كنيد.
👈 تا كسى اشكال نكند كه چگونه اين آيات بيانگر سنت هاى گذشتگان است، با اينكه عينا همين آيات بعضى از آنان را نسخ مى كند، نظير ازدواج برادران با خواهران در سنت آدم ابوالبشر، و جمع بين دو خواهر در سنت يعقوب كه در زمان واحد دو خواهر را در ازدواج داشت، يكى ليا مادر يهودا و ديگرى راحيل مادر يوسف، آنطور كه در بعضى اخبار آمده است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم💗
زمیڹ رو بہ روشنایي ميرود
ولي دڸهاے ما هنوز
از سیاهي مبہم بیروڹ نیامده
طلوعت دیر نشود؛
تنہا روشني بخش دڸهاے اهڸ زمیڹ
🌤أللَّہمَ؏َـجِّڸْ لولیِڪَ ألْفـرج🌤
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استاد_پناهیان :
#|ذِکرامام زمان علیه السلام ..!(:📿
@moassese_nooralyaghin
✍اگر خداوند همه جا هست پس چرا هنگام دعا دست به سوى آسمان بلند می کنیم؟
✅غالباً این سؤال براى مردم مطرح است که در عین اینکه خداوند، مکان و محلى ندارد چرا هنگام دعا کردن دست به سوى آسمان بلند میکنیم؟
💠بلند کردن دست سوی آسمان، به این جهت نیست که خداوند مکان خاصی دارد،
⚡️کما اینکه رو به قبله ایستادن به هنگام نماز ، هم به معنای این نیست که خداوند جهت معینی دارد،
🔵بلکه این رفتارها، هر یک حکمت خاص خود را دارد...
👈امام علی (علیه السلام) میفرماید:
«هر وقت از نماز فارغ شدید دستهاى خود را به سوى آسمان بلند نمایید براى دعا کردن»
💥شخصی از آنحضرت پرسید: اى مولاى من! آیا خداوند در هر مکان و جهتى نیست؟
امام(علیه السلام) فرمود:
«بله»
❓ پرسید: پس چرا باید دستهاى خود را به طرف آسمان بلند کنیم؟
🌺امام(علیه السلام) فرمود:
«مگر آیه “وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ” را قرائت نکردهاى!
🍃روزى باید از محلش طلب شود
و محل آن آسمان است که خداوند بیان فرموده؛ چون باران از آسمان نازل میشودو به سبب آن از زمین قوت خلایق روئیده و بیرون میآید...
☘وقتی انسان دست به دعا برداشت، مستحب است آنرا بر سر و صورت خود بکشد،
برای اینکه لطف خدا شامل این دست میشود و دستی که عطای الهی را دریافت کند، گرامی است،
بنابراین، خوب است آنرا به سر و صورت بکشد.
🌺چنانکه در این زمینه امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«هیچ بندهاى دست به درگاه خداى عزیز جبار نگشاید جز اینکه خداى عزّ و جلّ شرم کند که آنرا تهى بازگرداند تا اینکه به مصلحت خود چیزی از فضل رحمتش در آن بنهد...
🌟پس هرگاه یکى از شماها دعا کرد تا دستش را به سر و روى خود نکشیده، آن را پس نکشد...
📘بحار جلد 3 صفحه 330
اذا فَرِغَ احَدُکُمْ مِنَ الصَّلوةِ فَلْیَرْفَعْ یَدَیْهِ الَى السَّماءِ، وَ لِیَنْصَبَّ فى الدُّعاء
📗بحارجلد 90 صفحه 308 حدیث 7
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_نود_و_هشتم
✅ موضوع: احکام تیمم
✅ ضرر داشتن استعمال آب
یکی از موارد وجوب تیمم ضرر داشتن آب است که به بر خی از مصادیق آن در ذیل اشاره می شود:👇👇
🌹 مصادیق ضرر داشتن آب ↪️
1⃣ از استعمال آب بر جان خود (موجب مرگ او شود) بترسد.
2⃣ بترسد که بواسطه استعمال آن مرض یا عیبی در او پیدا شود.
3⃣ مرضش طول بکشد یا شدت پیدا کند.
🌸نکته:اگر کسی آب گرم برای او ضرر ندارد باید با آب گرم وضو بگیرد.
🌹ضرر آب برای چشم
👈کسی که مبتلا به درد چشم است وآب برای او ضرر دارد ⬅️ باید تیمم کند.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ انجام تیمم با علم به ضرر وکشف خلاف
🌹تیمم با علم به ضرر
1⃣ پیش از نماز بفهمد که آب برایش ضرر ندارد↪️
تیمم او باطل است.
2⃣ بعد از نماز بفهمد که آب برایش ضرر ندارد↪️
نمازش صحیح است.(اختلافی)
✍در مورد علم به عدم ضرر بعد از نماز نظرات فقها مختلف است👇👇
🔻قول اول:
آیات عظام امام خمینی رحمتالله علیه، گلپایگانی...
نمازش صحیح است (گلپایگانی :بنابر احتیاط مستحب دوباره نماز را با وضو بخواند واگر وقت گذشته قضا نماید.)
🔻قول دوم
آيات عظام:خوئ،تبریزی،صافی،مکارم،..
اگر وقت باقی باشد احتیاط واجب باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند واگر وقت گذشته قضا ندارد.
🔻قول سوم:
آيات عظام وحید،سیستانی،زنجانی...
اگر وقت باقی باشد باید دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند،واگر وقت نباشد قضا واجب نیست (سیستانی مگر در صورتی که وضو یا غسل در حالت یقین یا احتمال ضرر ،موجب نگرانی روحی باشد که تحملش مشکل است.
🔻قول چهارم آیتالله بهجت:اگر بعد از نماز بفهمد دوباره نماز را با وضو یا غسل بخواند ،واگر وقت گذشته نماز قضا ندارد.
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
سَلامٌ عليٰ آلِ يٰس ...
پدرمهربانم، سلام ...
صبح یعنی شما بتابید،
و مرا؛
زنده به خود گردانید...
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
همواره در محضر امام زمان علیه السلام
🔵 آیت الله بهجـــت(ره) :
🌕 مومن باید خود را در همه حال، در محضر آن حضرت ببیند. توجه داشته باشیدکه هر کاری می کنید، در محضر اوست. #امام_زمان حتی از خیال شما آگاه است.
@moassese_nooralyaghin
چقدر جفاکاری اگر قلبت از این حرفها تکان نمیخورد
🔵 صاحب مکیال المکارم می گوید :
🔹خدا در قرآن فرموده: هَلْ جَزاء الْاِحْسانِ اِلّا الإحْسانُ فَبِأیِّ آلاء رَبِّکُما تُکَذِّبانِ آیا پاسخ خوبی غیر از خوبی است؟!
🔸ای کسی که از جبران خوبی های مولایت صاحب الزمان عاجز هستی، آیا نمیتوانی ساعتی از ساعات شبانه روزت را که بی اختیار میگذرد به دعا برای او اختصاص دهی؟ همان مولایی که به هر شکلی به تو خوبی کرده و زبان از شمارش و توصیف خوبی های او ناتوان است؟ همين عمر و زندگانی تو که با آن به اهدافت میرسی فقط یک نعمت از نعمت هایی است که خدا به یمن وجود امام زمان روزیات کرده...
چقدر جفاکاری! پس چقدر جفاکاری اگر قلبت از این حرفها تکان نمیخورد و زبانت به دعا برای مولایت باز نمیشود...
📚 مکیال المکارم جلد ۱ صفحه ۴۹۴
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_دوم
✅ موضوع: اعراب آیه ۹۲ سوره بقره
👈 وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَىٰ بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ.
و (نیز) موسی آن همه معجزات را برای شما آورد، و شما پس از (غیبت) او، گوساله را انتخاب کردید؛ در حالی که ستمگر بودید.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَ: حرف تاکید، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَدْ: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
جَاءَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح
كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولبه
مُوسَىٰ : فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه مقدر
بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْبَيِّنَاتِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
بِالْبَيِّنَاتِ : جار و مجرور، متعلّق به «جَاءَ»
ثُمَّ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اتَّخَذْتُمُ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الْعِجْلَ: مفعولبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مِنْ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
بَعْدِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
هِ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ : واو حالیه، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أَنْتُمْ : ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
ظَالِمُونَ: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صد_و_دوم
✅ موضوع: معانی حرف «ثُمَّ»
👈 حرف «ثُمَّ» در معانی زیر به میرود:
۱. بعنوان حرف عطف؛
به معنی ترتیب به همراه فاصله زمانی است اسم یا جمله بعد از آن نقش معطوف دارد.
مثال : یستریحون قلیلاً ثمّ یَبدَؤونَ بِمطالعةِ الکُتُبِ .
ترجمه: کمی استراحت میکنند سپس مطالعه کتابها را آغاز می کنند.
۲. به عنوان حرف عطف؛
علاوه بر معنی قبل، تعجب را می رساند.
مثال : الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ.
ترجمه: ستايش خداى را كه آسمانها و زمين را آفريد و تاريكىها و روشنايى را پديد آورد، با اين همه كافران براى پروردگارشان همتا قرار مىدهند.
۳. بعنوان حرف زائد (برای تأکید)
مثال: كَلَّا سَيَعْلَمُونَ * ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ.
ترجمه: چنین نیست که آنان گمان میکنند، به زودی میفهمند، باز هم چنین نیست که آنان میپندارند به زودی می فهمند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۹۲ سوره بقره:
«ثُمَّ» به عنوان حرف عطف بکار رفته و به معنی ترتیب و فاصله زمانی و جمله بعد از آن نقش معطوف را دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف، صرف متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin