eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🔹 اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِي فِيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَ لاَ تَضْرِبْنِي بِسِيَاطِ نَقِمَتِكَ‏ وَ زَحْزِحْنِي فِيهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَيَادِيكَ يَا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ‏. 🔺 اى خدا ! مرا در اين روز بواسطه ارتكاب عصيانت خوار مساز و به ضرب تازيانه قهرت كيفر مكن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمت هاى تو به خلق اى منتهاى آرزوى مشتاقان. @moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز ششم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم (ص) : 🌺 خداوند در دار السلام به شما صد هزار شهر بدهد که در هر شهرى صد هزار خانه و در هر خانه صد هزار تخت طلا به طول هزار ذراع است و بر هر تختى زنى از حور العین است که سى هزار گیسوان بافته با در و یاقوت دارد و هر گیسوئى را صد هزار کنیزک بردارد. 📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص ۴۸ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی آیات مهدویت در جزء ششم 1️⃣ نساء : 159 👈🏻 نزول حضرت عیسی و همراهی با امام مهدی (عج) 2️⃣ مائده : 3 👈🏻 ناامیدی تمامی کفار جهان با ظهور امام مهدی (عج) 3️⃣ مائده : 54 👈🏻 یاران امام مهدی (عج) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) 🔵 جزء ششم 🌕 ویژگی‌های یاران امام مهدی علیه السلام @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز ششم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تفسیر ترتیبی، موضوعی سوره مبارکه نساء 👈 روز ششم ماه مبارک رمضان 👈موضوع : نام دیگر سوره نساء 👈آیه ۱۴۸ موضوع: حکم افشای زشتی دیگران 👈آیه ۱۴۹ موضوع: گذشت در مقام قدرت 👈آیه ۱۵۷ موضوع: ادعاهای باطل یهودیان ✅ تفسیر موضوعی سوره مبارکه مائده 👈 نام دیگر سوره مائده 👈آیه ۱ موضوع : اوفوا بالعقود 👈 آیه ۳ موضوع : اکمال دین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ موضوع:نسبت فرزند دادن به خدای سبحان خداوند متعال در آیه ۲۶ از سوره مبارکه انبیاء می فرماید:"وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ"و گفتند [خداى] رحمان فرزندى اختيار كرده منزه است او بلكه [فرشتگان] بندگانى ارجمندند. با سیر در آیات قران کریم می بینیم که یهود،نصارا و مشرکان به خداوند نسبت فرزند دادند 💥یهود گفتند:عزیرپسرخداست 💥نصارا حضرت مسیح علیه السلام را پسر خدا می دانستند 💥و مشرکان معتقد بودند که فرشتگان دختران خدا هستند ✍علامه طباطبایی رحمه الله علیه در تفسیر المیزان می گوید:از ظاهر سیاق برمی آید که این جمله حکایت کلام بت پرستان است که می گفتند :ملائکه فرزاندان خدا هستند و به همین جهت مراد از "عباد مکرمون" نیز ملائکه است خداوند متعال با جمله "سبحانه" خود را منزه از فرزند داشتن کرده بعد با اضراب حال ملائکه را بیان کرده که بندگانی مکرمند و چون جمله "لایسبقونه بالقول..."در آیه بعدی کمال عبودیت ملائکه ،از حیت آثار و صفای آن از حیث خواص است و نیز چون قبلاً آنان را عباد نامید در نتیجه مراد از اکرام ملائکه اکرامشان به خاطر همان عبودیت بوده نه به غیر آن بنابراین برگشت معنا به این می‌شود که ملائکه بندگانی هستند دارای حقیقت معنا می‌باشد آن این است که هرگز در سخن از خدا سبقت نمی‌گیرند با وجود اینکه می موجودات دارای شعور عباد و بندگان خدا هستند در این عبارت خواست بفهماند که ملائکه عبودیتی دارند که خدا به ایشان کرامت کرده و این موهبت عطیه‌ای است الهی پس خود را جز بنده نمی‌بینند سپس خداوند متعال اوصاف فرشتگان را در شش قسمت بیان می‌کند که مجموعاً دلیل روشنی است بر نفی فرزند بودن آنهاست 1⃣آنها بندگانی بندگان خدا هستند 2⃣ بندگانی شایسته و گرامی داشته اند 3⃣آنها آنقدر مؤدب و تسلیم و سر به فرمان خدا هستند که هرگز در سخن گفتن بر او پیشی نمی‌گیرند 4⃣ از نظر عمل نیز آنها تنها فرمان او را اجرا می‌کنند 5⃣آنها که بندگان گرامی و شایسته خدا هستند برای نیازمندان شفاعت می‌کنند ولی باید توجه داشت هرگز برای کسی شفاعت نمی‌کنند مگر اینکه بدانند خدا از او خشنود است و اجازه شفاعت او را داده است 6⃣ به خاطر همین معرفت و آگاهی آنها از خدا می‌ترسند و تنها خشیت او را به دل راه می‌دهند 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅موضوع :فرزند حقیقی یا فرزند خواندگی آیا منظور از فرزند داشتن خداوند فرزند حقیقیست یا فرزند خواندگی ⁉️ اگر منظور مشرکان فرزند حقیقی باشد که لازمه آن جسم بودن خداوند است و اگر فرزند خواندگی که در میان عرب معمول بوده است آن نیز دلیل بر ضعف و احتیاج است و اصولاً کسی نیاز به فرزند دارد که فانی می‌شود برای بقای نسل ، کیان و آثار او باید فرزندش حیات او را در دراز مدت ادامه دهد یا برای عدم احساس تنهایی و انس گرفتن یا کسب قدرت است ا یک موضوع بی‌نیاز خداست فرزند برای او معنی ندارد ✅موضوع : احاطه علمی خدا درباره علم در عبارت " يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ "سه نظر بیان شده است 1⃣ خداوند هم اعمال امروز و آینده آنها را می‌داند و هم اعمال گذشته را 2⃣ هم از دنیای آنها آگاه است هم از آخرتشان 3⃣ هم به قبل از وجودشان آگاه است و هم به بعد از وجودشان ✳️ فرشتگان از این موضوع آگاهند که خدا به آنها احاطه علمی دارد و همین عرفان سبب می‌شود که آنها نه سخنی قبل از او بگویند و نه از فرمانش سرپیچی کنند بنابراین ما انسان‌ها نیز در اثر توجه و نظارت به علم الهی به اعمال و رفتار خودمان بیشتر دقت کرده از انجام گناه و اشتباه در پبشگاه خداوند شرمنده خواهیم شد ⬅️توجه به علم الهی رمز تقواست موضوع :مشمولین شفاعت فرشتگان با توجه به عبارت"وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى" مسلماً خشنودی خداوند و اجازه دادن او بی‌دلیل نمی‌تواند باشد حتماً به خاطر ایمان راستین و یا اعمالی است که پیوند انسان را با خدا محفوظ می‌دارد به تعبیر دیگر انسان ممکن است آلوده گناه شود ولی اگر رابطه خویش را با پروردگار و اولیای الهی به کلی قطع نکند امید شفاعت درباره او هست اما اگر پیوندش را از نظر خط فکری و عقیدتی به کلی برید و یا از نظر عملی آنقدر آلوده شده بود که لیاقت شفاعت را از دست داد در این موقع هیچ پیامبر مرسل و یا فرشته مقربی شفاعت او نخواهد کرد ✅فلسفه شفاعت در خصوص بحث شفاعت و اختلاف نظری که بین شیعیان و اهل سنت درباره شفاعت وجود دارد این این مطلب به ذهن می‌رسد که آیا شفاعت باعث جسارت و جرات گناهکار نمی‌شود در پاسخ باید گفت شفاعت یک مکتب انسان ساز است وسیله‌ای است برای بازگرداندن آلودگان از نیمه راه و جلوگیری از یاس و ناامیدی که خود عامل عاملی است برای غرق شدن در گناه و انحراف ✅بازتاب ایمان و اعتقاد به شفاعت ایمان به این گونه شفاعت سبب می‌شود افراد گناهکار رابطه خویش را با خدا پیامبران و امامان قطع نکنند همه پل‌ها را پشت سر خود ویران ننمایند و خط بازگشت را حفظ کنند ✅پاسخ عقیده باطل مشرکان گروهی از مشرکان معتقد بودند ما فرشتگان را عبادت می‌کنیم تا در پیشگاه خدا برای ما شفاعت کنند قرآن کریم در دو آیه این مطلب را بیان می‌کند و می‌فرماید: 1⃣وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّه(یونس /۱۸) 2⃣مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ (زمر /۳) آنها پرستش ملائکه را چنین توجیه می‌کردند که این‌ها شفیعان ما نزد خدا هستند و ما آنها را پرستش نمی‌کنیم مگر برای اینکه مایه تقرب ما در پیشگاه خداوند هستند در حالی که با توجه به آیه مورد بحث شفاعت ملائکه شامل حال کسانی می‌شود که خداوند از آنها راضی باشد و ارتضاء به معنای داشتن دین صحیح و مورد رضای خداست چون خدا می فرماید : "إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ" بنابراین با توجه به آیات مذکور مسلماً مشرکان مورد شفاعت ملائکه واقع نمی‌شوند زیرا در آیه ۴۸ سوره نساء می‌فرماید قطعاً خدا گناه شرک را نمی‌آمرزد و مشرکان ملائکه را شریک خدا قرار می‌دادند و به این ترتیب مشمول شفاعت واقع نمیشوند 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• ✅موضوع : رتق و فتق آسمانها و زمین رتق و فتق در معنا مقابل هم هستند راغب در مفردات گفته کلمه رتق به معنی ضمیمه کردن و به هم چسباندن دو چیز است خواه اینکه در اصل خلقت به هم چسبیده باشند ✅موضوع : برهان توحید خدای تعالی در ربوبیت و تدبیر عالم علامه طباطبایی رحمت الله علیه می‌فرماید آیه ۳۰ و آیات سه گانه بعد از آن برهان بر توحید خدای تعالی در ربوبیت و تدبیر عالم است که به مناسبت اینکه کلام منجر به توحید خدا و نفی الوهیت ملائکه شد در اینجا مطرح شده است ⁉️ منظور از رتق و فتق آسمان‌ها چیست مفسران سخنان بسیاری در این باره گفته‌اند که از میان آنها سه تفسیر نزدیک‌تر به نظر می‌رسد 1⃣ منظور از به هم پیوستگی آسمان و زمین اشاره به آغاز خلقت است که طبق نظر دانشمندان مجموعه این جهان به صورت توده واحد عظیمی از بخار سوزان بود که بر اثر انفجارات درونی و حرکت تدریجا تجزیه شد و کواکب و ستاره‌ها از جمله منظومه شمسی و کره زمین به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است 2⃣ منظور از پیوستگی یکنواخت بودن مواد جهان است به طوری که همه در هم فرو رفته بود و به صورت ماده واحدی خودنمایی می‌کرد اما با گذشت زمان نباید از هم جدا شدند و ترکیبات جدیدی پیدا کردند و انواع مختلف گیاهان حیوانات و موجودات دیگر در آسمان و زمین ظاهر شدند مجوداتی که هر یک نظام مخصوص و آثار و خواص ویژه‌ای دارند و هر کدام نشانه‌ای از عظمت پروردگار و علم و قدرت بی‌پایانش هستند 3⃣ منظور از به هم پیوستگی آسمان این است که در آغاز بارانی نمی‌بارید و به هم پیوستگی زمین این است که در آن زمان گیاهی نمی‌روید اما خدا این هر دو را گشود از آسمان باران نازل کرد و از زمین انواع گیاهان را رویاند 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•• ✨✨✨✨✨✨ حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر ملّایی، استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه ی علمیه قم در روز پنج شنبه در موسسه نورالیقین مصادف با سوم ماه مبارک رمضان حضور یافتند. ✨✨✨✨✨✨ ❇️❇️ایشان بعداز سلام به ساحت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و تبریک ایام ماه مبارک رمضان , حضور درجمع خواهران ولایی نورالیقین را توفیق دانستند و سخنان خود را اینگونه اغاز کردند : 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 یکی از نکات شایسته تفکر در این ماه پیدا کردن مسیر موفقیت و رشد است که اولین گام در جهت آن تذکر ویادآوری است. ✨✨ممکن است ما بارها قرآن را ختم کرده باشیم ولی تکرار ان همراه تفکر وتدبر است که زمینه تغییر به سمت رشد را فراهم میکند وگرنه بدون تفکر این تغییر میسر نمی شود. قران سفره بی نظیر الهی است و هرشخص به اندازه اشتها ازاین سفره بهره میبرد. به خداوند پناه میبریم که ما را به مهمانی دعوت کند و ما بگوییم سیر هستیم. ماه رجب و شعبان برای آن است که ما گرسنه شویم و از سفره رمضان بهره ببریم. ◀️انسان شقی کسی است که ماه رمضان تمام شود و او هنوز جان و روحش گرسنه نشده باشد. ◀️یکی از فواید گرسنگی آن است که انسان خوراکی که دریافت می کند را خوب هضم می کند. سبک مهمانی خداوند با ما متفاوت است. شرط استفاده درست از ماه مهمانی خداوند گرسنگی جسمی و روحی است تا بهره این ماه در اعماق وجودمان نفوذ کند. گرسنگی ظاهر باید باعث گرسنگی روحمان شود یعنی خواستار معارف ناب الهی شویم تا با دریافت آن به رشد برسیم. امضای رشد ما در شب قدر است. ✅راه گرسنه شدن برای رشد آن است که به دنبال سوال باشیم. ✅سوالهای مهم نشانه ی زنده بودن و تمایل به رشد است. برکت سوال آن است که قرآن تلاوت و در آن تدبر میشود نه آن که به صرف قرائت بسنده شود. روح انسان مومن زمانی آیات قرآن را خوب هضم میکند که به مرحله درخواست و گرسنگی رسیده باشد. ⚠️اگر درزمان تلاوت به این نقطه رسیدیم باید دانست شاید اینجا موجب رشد عجیبی برای ما باشد. تدبر وتفکر در مورد آیاتی که مورد سوال شده مهمتر از تلاوت است. از جمله آیه اهدنا الصراط المستقیم در قالب دعا ست و خواندن آن واجب است در مورد همین آیه چقدر تفکر کردیم؟ ⁉️⁉️ سوال اول : چرا واجب است هر شخص کلمه اهدنا به جای اهدنی بگوید و راهنمایی و هدایت چقدر برای انسان مهم است ؟ رسیدن به مقام دعای اهدناالصراط المستقیم زمانی است که روح انسان به مرحله ای از رشد رسیده که هدایتگری را از خداوند طلب کنیم و اگر به این مرحله نرسیدیم هیچ رشدی نداشتیم واین مشکل ما مذهبی هاست. 👈رسیدن به سلوک فکری انسان را به مقام اهدنا (طلب هدایت ) می رساند. عدم کسب معارف خطردارد. تاریخ اسلام حاکی از آن است که خطرناکترین کسانی که ضربه به دین زدند همانهایی هستند که معارف بیشتری کسب کرده اند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 کسب علم اگر عطش انسان به علم را بیشتر کند باعث تواضع بیشتر انسان می شود. صراط مستقیم به چه معناست ؟ چه نیازی به راه درست داریم ؟ راه برای رسیدن به هدف است. یکی از مقاماتی که انسان را به مقام دعای اهدنا الصراط المستقیم می رساند، تعیین هدف است. کسی که راجع به هدف خود فکر نکرده اصلا به مرحله تعیین راه نرسیده است . راه یعنی چیزی که ما را به مقصد و هدف می رساند در صورتی که هدف مشخص باشد. تا وقتی که نمی دانیم در زندگی به دنبال چه چیزی هستیم و هدفی نداریم نیازی به شناخت راه آن نداریم. 🎇 طبق روایات «صراط المستقیم» ائمه اطهار هستند. مسیر مستقیم ما الان حجه ابن الحسن است(عج) اهدنا الصراط المستقیم یعنی خدایا ما را به مسیر امام زمانمان هدایت کن. البته قبل از رسیدن به مقام این دعا طی مراحلی دیگری لازم است. 📚خیلی ها با خواندن زیاد قرآن به جای نزدیکی به فرزند پیامبر(ص) ضد آن حضرت شدند. اگر قرآن خواندن ما امام زمانی نباشد نتیجه اش و «لایزید الظالمین الا خسارا» می شود.قرآن مایه شفا است ولی برای بعضی خسران است ممکن است کسی قرآن بخواند درمقابل حضرت حجت بایستد ❌خطر مذهبی های قرآن خوان آن است که در مقابل حضرت حجت (عج) بایستند. 🌠🌠🌠🌠🌠 👌👌توصیه ایشان: امسال متفاوت قرآن بخوانیم و تفکر کنیم تا کمی خود رابه حضرت نزدیکتر کنیم تا شب قدر امسال متفاوت با سالهای دیگر باشیم ومیوه های ان را در زندگیمان تا سال دیگر ببینیم. ┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ برتریهایى را که خداوند براى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نکنید. مردان به سبب آنچه به دست مى آورند نصیبى دارند، و زنان نیز نصیبى. و از فضل خدا، استمداد جویید. زیرا خداوند به هر چیز داناست»(نساء، ۳۲). ✅ موضوع: تفاوت افراد در بهره مندی ❓تفاوت انسانها در بهره‌مندی از مواهب الهی از چه وجوهی قابل بررسی است؟ ✍ درباره جمله «لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمَّا اكتَسَبوا ولِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمَّا اكتَسَبن» بايد در دو مقام بحث كرد: 1⃣ تفاوت ميان انسان ها يعنی تفاوت در افراد جامعه. ◀️ اين تفاوت گاهی تحميلی و ناشی از سياست زورمدارانه و ستمگرانه استعمارگران است و زمانی تكوينی است: ⬅️ تفاوت تحميلی در ميان انسان ها: ◀️ افراد جوامع در بهره مندی از مواهب الهی متفاوت اند؛ ليكن گاهی اين تفاوت ها به سوء اختيار بشر و به علل مادی و معدّه باز می‌گردند؛ 👈 يعنی از سياست‌های ظالمانه استعمارگران و استثمار اقتصادی و شبيخون فرهنگی و نظامی مردم به دست آن ها ريشه می‌گيرد، 🔸 پس اين گونه تفاوت‌های تحميلی در ميان ملّت ها برآمده از نظام خلقت نيست و راه پيشگيری دارد، چنان‌كه اسلام مردم را از ستمگری و ستم پذيری، تجاوز و كمك به گناه بازداشته است، به هر روی اين قسم از تفاوت از مدار بحث آيه مورد بحث بيرون است. ⬅️ تفاوت تكوينی انسان‌ها 2⃣ تفاوت ميان زن و مرد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•🌸••༻﷽༺••🌸• ••--✾🍃🌸🍃✾--••• ✍استاد خانم حسینی آل مرتضی در روز پنجم ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر حضور یافتند و مباحث تفسیری در ادامه طرح رضوان را بیان داشتند.ایشان ضمن مرور مباحث جلسه قبل آیه 22 انبیاء را از غرر الایات دانستند بیان داشتند توحید اقسام ۶گانه ای دارد و این آیه به اثبات توحید الوهیّت می پردازد. ⭐️لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ 🌠🌠🌠🌠🌠 بر اساس این برهان علت فساد جهان تعدد آلهه هست و برهان تمانع با تکیه بر قیاس استثنایی این مطلب را ثابت می کند که اله واحد است . در آیات بعد در پی اثبات توحید ربوبی با تکیه بر خالقیت هست. ❓❓چرا در کنار دلایل اخلاقی و کلامی، ضرورت براهین علوم منطقی، فلسفی احساس می‌شود؟ خداوند به انسان نعمت عقل عطا فرموده است. انسان عاقل برای سخنانش به دلایل عقلی استناد می‌کند تا ◀️ سخنش مورد قبول همگان واقع شود. جهت هدایت و قانع کردن دیگران نیاز به دلیل احساس می‌شود به این جهت انسان باید علم خود را ارتقاء دهد تا از دلایل نقلی و عقلی بهره ببرد و در مواجهه با افرادی که به جهت ضعف ایمان، ظرفیت پذیرش دلایل نقلی را ندارند به ادله عقلی تمسک نماید. کلام خدا نیز فقط اخلاق نیست بلکه همانطور که در عبارت آیه«لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» آمده است جهت محال بودن تعدد الهه از برهان تمانع استفاده شده است . ◀️رسول خدا با برهان تمانع و حضرت ابراهیم نیز با اقامه براهین عقلی برای مشرکان در صدد بودند تا آنها را به عقلشان رجوع دهند تا ظرفیتشان بالا برود و بتوانند توحید را بپذیرند و به همین خاطر انبیا در دعوت خویش موفق بودند. ◀️ علت ضعف ما در هدایت و قانع کردن دیگران همین مطلب است؛ یعنی عدم تسلط بر آیات و روایات و در نتیجه ناتوانی در اقامه براهین و قیاسات. علم سلاح مومن است و با آن میتواند دیگران را قانع کند. ◀️دانستن این دلایل عقلی سبب میشود اعتماد و اعتقاد ما به خدا بیشتر شود. ✨✨الإمامُ الجوادُ عليه السلام : الثِّقَةُ باللّه ِ تعالى ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ ، و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ . اعتمادِ به خداوند متعال، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى.   ┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
••🌸••༻﷽༺••🌸•• ••--✾🍃🌸🍃✾--••• ✍نکته دیگر در خصوص ،«وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ» هست. ❓❓آیا دلیلی است که در خلقت جن آب دخیل نبوده است ؟خیر ✅ این آیه جامعیت دارد که هر آنچه در عالم دنیا خلق شده است از آب است .(وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ)   ⭐️وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ ﴿۳۱ ﴾و در زمين كوههايى استوار نهاديم تا مبادا [زمين] آنان [=مردم] را بجنباند و در آن راههايى فراخ پديد آورديم باشد كه راه يابند (۳۱) با دقت در این آیات فزونی نعمتهای خدا برای ما ملموس میشود خدا ما را فراموش نمی‌کند در ذره ذره امور به فکر ماست. ⭐️(وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا  (64) سوره مریم  ) باید روز بروز سعه صدر و ظرفیت ما بالا برود. ⭐️وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ (17 سوره محمد ) 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 نباید تنها سختی‌ها را ببیند و باید حرکت کند باید ایمان خود را قوی کند نباید اولین مصیبت اولین گرفتاری انسان را از پا درآورد در رویارویی با مشکلات باید مشکلات را کوچک کرده و آنها را نبینیم و راه رشد و پویایی را طی کنیم ما باید اسوه صبر برای مردم شویم. ⭐️كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ  وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً  وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ (35 انبیاء) وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا( 74 فرقان )   در آینه دعای کمیل میخوانیم قوت قدرت علم عزت و ....همه در نزد خداست و باید به او اعتماد و همه چیز از او دریافت کنیم : اللّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ، وَبِقُوَّتِكَ الَّتِى قَهَرْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ، وَخَضَعَ لَها كُلُّ شَىْءٍ، وَذَلَّ لَها كُلُّ شَىْءٍ، وَبِجَبَرُوتِكَ الَّتِى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ، وَبِعِزَّتِكَ الَّتِى لَايَقُومُ لَها شَىْءٌ، وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِى مَلَأَتْ كُلَّ شَىْءٍ، وَ بِسُلْطانِكَ الَّذِى عَلَا كُلَّ شَىْءٍ، وَ بِوَجْهِكَ الْباقِى بَعْدَ فَنَاءِ كُلِّ شَىْ ایشان بار دیگر به شرح مراحلی دیگر جهت ارتقاء ظرفیّت وجودی اشاره داشتند: 👈1- تعیین اهداف(اهداف ابتدایی متوسطه و غایی ) 👈2- تفکر و تدبر در اهداف از خود زیاد سوال بپرسیم.اهداف بزرگی ترسیم کنم که باید علمم را برای رسیدن به آن زیاد کنم سلاح علم و توکل را تقویت کنم.خدا یاور مومن است و به او کمک می کند.در دعاها و قرآن تدبر کنیم.ما باید عبادت الاحرار داشته باشم نه عبادت التجار . 👈3- تعیین زمان برای رسیدن به اهداف 👌👌👌ما باید سعی کنیم در نماز فقط به ذکر خدا بپردازم. رابطه با دیگران قطع نکنیم.کینه ها را دور بریزیم.  انسان سیر لایقفی دارد باید ذاتا حرکت کند. هر روزه جهاد کند. 🌠🌠🌠🌠🌠 مقتدای ما اهل بیت (ع) هستند.نباید از مردم ترسید تنها باید از خدا ترسید. نکته:باید از انواع برهانها در کنار یکدیگر بهره بگیریم.   ┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin