eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
970 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✨مدرس : خانم صدرابادی ✍مناجات های خمس عشره از مناجات های صادر شده از امام سجاد(ع) است. ذکر پانزده مناجات با عناوین گوناگون بیانگر این موضوع است که 👈جایگاه انسان در نوع گفتارش تاثیر گذار است. •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🔶"مناجات الشاکین" دومین مناجات از مناجات خمس عشره است که دارای سه بخش مهم است. امام در این مناجات شکایت پیش خدا می برد ولی نه از امور دنیوی و مادی و نه از ظلمهایی که در حق او کردند بلکه شکایت او از ،‌...... 👇 1⃣شکایت از نفس اماره إِلَهِي إِلَيْكَ أَشْكُو نَفْسا بِالسُّوءِ أَمَّارَةً وَ إِلَى الْخَطِيئَةِ مُبَادِرَةً خدايا از نفسى كه فراوان به بدى فرمان ميدهد به تو شكايت می برم . ◀️ نفس اماره نفسی است که در برابر عقل قرار می گیرد و انسان را با آرزوهای بزرگ و تسویف از توبه وغفلت و بیمارهای بسیاری که دارد از یاد خدا دور می کند و یکی از موانع قرب به خداوند متعال است •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 2⃣ شکایت از شیطان اغوا کننده ◀️ إِلَهِي أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّا يُضِلُّنِي وَ شَيْطَانا يُغْوِينِي قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْوَاسِ صَدْرِي پروردگارا شکایت می کنم به سوی تو از دشمنی که گمراهم می کند و شیطانی که به بیراهم می برد و قلب مرا پر از وسواس می کند 🔹شیطان با استفاده از نقطه ضعفهایی که در درون انسان وجود دارد اورا به بیراهه می کشاند به هوسهای او بال و پر می دهد و دنیا را در چشم او تزیین می کند و یکی از عوامل جدایی انسان از خداست •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 3⃣ شکایت از قلب سخت «إلهی إلَیْكَ أشْكُو قَلْباً قاسِیا»؛ خدایا به تو شكایت می‌‌كنم از دلی كه قساوت گرفته ◀️ آخرین مانع تقرب به پروردگار از نظر امام قلب سخت و زنگار گرفته است قلبی که بر اثر گناه سخت شده است و موعظه و نصیحت در آن نفوذ ندارد ◀️در پایان امام, راه نجات از این عوامل جدایی از قرب پروردگار را استمداد و یاری خداوند می دانند ◀️ إلهی لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إلاّ بِقُدْرَتِك»، این خطرها سر راه من وجود دارد. هم نفس امّاره خطر است و هم شیطان و هم قلبِ با قساوت. اما جز با اراده‌‌ی تو و حول و قوه‌‌ای كه از ناحیه‌‌ی تو باشد، من از پس اینها بر نمی‌‌آیم. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع : ماجراهایی از جنگ تبوک فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَکَرِهُوا أَنْ یُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَقَالُوا لَا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ کَانُوا یَفْقَهُونَ ● فَلْیَضْحَکُوا قَلِیلًا وَلْیَبْکُوا کَثِیرًا جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ بر جاى ماندگان به (خانه) نشستن خود پس از رسول خدا شادمان شدند و از اینکه با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنند کراهت داشتند و گفتند در این گرما بیرون نروید بگو اگر دریابند آتش جهنم سوزانتر است ●از این پس کم بخندند و به جزاى آنچه به دست مى آوردند بسیار بگریند. (۸۱-۸۲) ⁉️ به چه دلایلی چند گروه در جنگ تبوک شرکت نکردند؟ ✳️چهار گروه پیامبر اکرم (صلی الله وعلیه وآله) را در جنگ تبوک یاری نکردند : 1⃣ برخی معذوران که از آنها تعبیر به خالفین و خوالف شده است. کسی را که هیچ خیر و بهره ای در او نیست متخلف و سرباز زننده از جنگ به معنای "خالف و خالفه " می نامند 2⃣ مخلصان بی امکانات که از نرفتن به جبهه متأثر می شدند. 3⃣منافقان که بی هیچ عذری از همراهی آن حضرت سرباز میزدند که مخلفون نامیده شده اند. 4⃣ برخی در آغاز کوتاهی کردند و نرفتند ولی سرانجام توبه کردند وجبران کردند. ⁉️چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله حضرت علی علیه السلام را با خود به جنگ تبوک نبردند؟ ✍حضرت رسول اکرم(ص) هنگام بازگشت از سفر حَجّه البلاغ (حجه الوداع) در سال نهم هجری؛ متوجه توطئه دشمنان منطقه تبوک شدند که قصد داشتند به شهر مدینه حمله کنند. ⬅️پس حضرت سپاهی را در فصل گرما آماده و مدینه را به مقصد تبوک ترک کردند. حضرت دراین میان امام علی علیه السلام را به جای خودشان در مدینه منصوب کردند. ⬅️وقتی برخی از منافقین از این موضوع آگاه شدند پس در صدد نشر این شایعات بر آمدند که؛ _ پیامبر اکرم(ص) خواستند که علی(ع) به زحمت نیافتد _ و یا این که صحنه جنگ برای علی(ع) سخت و دشوار بوده _و یا رابطه پیامبر(ص) و علی(ع) دچار تیرگی شده است! ◀️امام علی علیه السلام با شنیدن این خبر سریعاً خود را به پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله رساند و پیامبر در پاسخ به ایشان حدیث منزلت را نقل کردند وعنوان کردند که آنان دروغ می‌گویند، برگرد و در مدینه بمان! سپس فرمود : "یا علیّ! امَا تَرضَی اَن تَکُونَ مِنّي بِمَنزَلَةِ هارُونَ مِن مُوسَی إِلّا إنّه لا نَبيَّ بَعدِي؟"؛ ای علی(ع)! آیا راضی نمی شوی که تو برای من، در مقام و منزلت هارون(ع) از موسی(ع) باشی؟ جز این‌که بعد از من پیغمبری نخواهد بود. ⬅️پس به این ترتیب جنگ تبوک تنها غزوه ای بود که امام علی به همراه پیامبر علیهماالسلام در آن شرکت نکرد. 💥در زمان جنگ تبوک دشمنان اسلام به سه گروه تقسیم می شدند: 1⃣ مشرکان مکه 2⃣ یهودیان 3⃣منافقان مدینه ⏪این مثلث کفر، اولین اتحاد خود را برای براندازی اسلام انجام دادند. ✳️قرار آنها بر این شد که به نحوی پیامبر را از مدینه دور کرده و واز طرفی منافقینی که در مدینه بودند، از داخل نفوذ کنند و مردم را علیه اسلام بشورانند، و از طرفی هم با حمله مشرکین مکه به اسلام خاتمه دهند، پس فقط کافی بود که پیامبر(ص) را از خطر یهودیان آگاه سازند، و حضرت(ص) به جنگ با آنها برود و آنها هم طبق نقشه عقب نشینی کرده وحضرت(ص) را از مدینه دورتر کنند وهمین هم شد، ولی همه این نقشه ها با باقی ماندن امام علی(ع) در مدینه خنثی شد، تا جایی که منافقین وقتی از وجود امام علی(ع) در مدینه خبر یافتند، از این کار خود مایوس گشتند. ✅در احادیث از این ماجرا به عنوان "حدیث منزلت" یاد می شود.حدیثی است معروف، که نزد شیعیان از جمله براهین برتری علی بن ابی‌طالب(ع) بر سایر صحابه و از دلایل اثبات امامت و خلافت او شمرده می‌شود. ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره انبیاء خانم مومن دوست کلیپ تصویری جلسه نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ 👈موضوع: حساب و کتاب قیامت
بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَلَقَدْ آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَكُنَّا بِهِ عَالِمِينَ[51] 🌠موضوع: سر فصل داستان حضرت ابراهیم(علیه السلام) ❇️❇️❓سوال: خصیصه رشد با چه صفاتی مصداق پیدا می کند؟ خداوند داستان رابا ذکر کمالی که به حضرت ابراهیم عطاکرده آغاز می نماید:《رُشْدَهُ》 رشد درنگاه قرآن ویژه فرد یا ملتی است که دارای دو وصف ثبوتی وسه وصف سلبی باشند: 《...وَلَٰكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ》 خدارا از ترس جهنم یا شوق و طمع عبادت نمیکنند بلکه ◀️ ۱-ایمان، محبوب آنهاست. ◀️۲-قلبشان به آن مزین شده است. منزجر و متنفر هستند از: ◀️۳-کفر ◀️۴-فسوق ◀️۵-عصیان حضرت ابراهیم از رشد الهی برخورداربود(آتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ رُشْدَهُ)؛ معلوم میشود برهان اقامه کردن آن حضرت برابر رشد اوست، چنان که دست به تبر بردن او و ریز ریز کردن بتها نیز به استناد رشد است. رشد الهی گاهی اقتضا می کند از سلاح مدد بگیرد وزمانی از کتاب الهی. از این رو قرآن کریم آهن را کنار کتاب آسمانی یاد می کند: 《لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ...وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ..》 زیرا با آهن(شمشیروتبر)می توان از کتاب آسمانی وشریعت دفاع کرد. 👈اعطای رشد بر اساس شایستگی خدای سبحان هیچ موهبتی را به کسی بدون دلیل نمی دهد، این شایستگی هاست که آمادگی برای پذیرش مواهب الهی را همراه دارد. رشد در حضرت ابراهیم(علیه السلام) اهتدای فطری به توحید و هدایت یافتگی او به دیگر معارف الهی است. آن حضرت خود شایستگی چنین رشدی را داشته چنانکه جمله پایانی آیه (وَكُنَّا بِهِ عَالِمِينَ) نیز مؤید آن است، چون این جمله کنایه از آن است که خدا به خصوصیات حال او و مقدار استعدادش آگاه بوده است که از راه حق منحرف نخواهد شد بر خلاف برخی که با بد اختیاری خود از قدرتی که دارند بهره درست نمی برند در نتیجه شایسته پست های کلیدی و مهم نیستند. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• بسم الله الرّحمن الرّحیم 📖 إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ[52]قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ[53]قَالَ لَقَدْ كُنْتُمْ أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ[54] 🌠موضوع: احتجاج حضرت ابراهیم حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای اقامه برهان در مقابل مشرکان، ابتدا بتها را که در نظر آنها فوق العاده عظمت داشت شدیداً تحقیر کرد: ۱-تعبیر《مَا هَٰذِهِ》(اینها چیست؟) ۲-تعبیر《التَّمَاثِيلُ》(جمع تمثال، به معنی عکس یا مجسمه بی روح.) در واقع این مجسمه ها نه نافع هستند تا از روی شوق عبادت شوند، نه ضار هستند که از روی ترس عبادت شوند. چرا انسانی که اشرف مخلوقات است در برابر مصنوع خودش این چنین خضوع و کرنش کند و حل مشکلات خود را از او بخواهد؟ 👈پاسخ مشرکان مشرکان که استدلالی منطقی برای کارشان نداشتند گفتند: بت پرستی سنت نیاکان و میراث قومی و فرهنگی ماست (وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ). در واقع آنان برای موجه نشان دادن کار خود به دو چیز تمسک می کردند: ۱-قدمت یعنی بسیار کهن بودن بت پرستی. ۲-کثرت یعنی اتفاق همه بر آن. در حالی که نه کثرت کار ساز است نه قدمت، پس پرستش بت ها منطقی نیست. وحضرت ابراهیم درپاسخ آنان فرمود: شما و پدرانتان در گمراهی آشکار هستید؛ چون نه نیاکانتان دلیل داشتند نه شما. پس هم آنها بیراهه رفتند هم شما. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• 📖قَالُوا أَجِئْتَنَا بِالْحَقِّ أَمْ أَنْتَ مِنَ اللَّاعِبِينَ[55]قَالَ بَلْ رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ وَأَنَا عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ[56] 🌠موضوع: برهان حضرت ابراهیم بر ربوبیت خدا قوم ابراهیم از روی تعجب و استبعاد پرسیدند: آیا حق را برای ما آورده ای وجدی سخن می گویی یا بازیگر هستی؟ ❌این شیوه مقلدان و پیروان بی بصیرت است که وقتی شخصی را منکر روش خود می بینند، استبعاد می کنند واحتمال درستی در سخن وی نمی دهند. لذا بت پرستان بعید می دانستن که پروردگاری غیر از بتها باشد. 👈حضرت ابراهیم(علیه السلام) بر بطلان ربوبیت آلهه دروغین، این چنین دلیل اقامه کرد: ۱-الهه و معبود کسی است که رب باشد وجز ربِ مدبر، مربی ومالکی نیست. ۲-رب باید همان آفریدگار باشد. بازگشت ربوبیت به خالقیت است چون کسی می تواند ربِ جهان باشد که خالق آن است. چون او به نیازهای آفریده گانش آگاه است وکمالاتشان را می داند. 👈محورهای براهین حضرت ابراهیم آن حضرت در دو مقام برهان آورد: الف) درباره دعوا ودعوت خود(رَبُّكُمْ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الَّذِي فَطَرَهُنَّ) ب) درباره شخص خود( وَأَنَا عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ) 👈معنای شاهد بودن حضرت ابراهیم(أَنَا...مِنَ الشَّاهِدِينَ) خدای سبحان ملکوت آسمانها وزمین(باطن عالم)را به ابراهیم خلیل نشان داد.پس او شاهد بر توحید و وحدانیت خداست؛ هم در ذات هم در صفات هم در عبادت. شاهد به معنای مقرِّر و مبین وکسی که در محکمه شهادت می دهد، نه اینکه در سینه اش حادثه شهادت را تحمل کرده است. شاهد بودن حضرت ابراهیم(علیه السلام)بدین معناست که توحید ربوبی را تبیین و تقریر می کند و در محکمه استدلال و برهان، شاهد است. آن حضرت عالم، عامل، معلم کتاب و حکمت و مدافع بود و دست به تبر نیز برد؛ تا آنجا که مرحله《حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَکُمْ》را نیز تحمل کرد. پس او در هیچ مرحله بازیگر نبود بلکه شاهد محض بوده و حضور داشته لذا از شاهدین است. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلاَمُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِيدِ... 🌱سلام برآن حقیقتی که با ظهورش هرچه باطل است رنگ خواهد باخت و زمین و زمان را حیاتی نو خواهد بخشید. 📚 صحیفه مهدیه، زیارت پنجم حضرت بقیة الله 🤲 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin ‎‎‌‌‎‎
دعا برای ظهور در روز سیزدهم ماه مبارک رمضان 🔵 روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، روز توجّه خاصّ به حضرت صاحب الزّمان ارواحنافداه است و یکی از روزهای ماه مبارک رمضان است که بر اساس روایات، باید توجّه خاصّی به حضرت ولیّ عصر ارواحنافداه داشته باشیم، و مرحوم محدّث نوری در نجم الثاقب به این مهم اشاره می کند. بدین منظور این دعای بسیار مهم برای این روز نقل شده است : 🌕 «اَللَّهُمَّ إِنِّي أُدِينُکَ بِطاعَتِکَ وَ وِلايَتِکَ، وَ وِلايَةِ مُحَمَّدٍ نَبِيِّکَ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ، وَ وِلايَةِ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلامُ حَبِيبِ نَبِيّکَ، وَ وِلايَةِ الحَسَنِ وَ الحُسَيْنِ سِبْطَيْ نَبِيِّکَ وَ سَيِّدَيْ شَبابِ أَهْلِ جَنَّتِکَ، وَ أُدِينُکَ يا رَبِّ بِوِلايَةِ عَلِيِّ بْنِ الحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَي بْنِ جَعْفَرٍ وَ عَلِيِّ بْنِ مُوسي وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ وَ سَيِّدِي وَ مَوْلايَ صاحِبِ الزَّمانِ، أُدِينُکَ يا رَبِّ بِطاعَتِهِمْ وَ وِلايَتِهِمْ وَ بِالتَّسْلِيمِ بِما فَضَّلْتَهُمْ راضِياً غَيْرَ مُنْکِرٍ وَ لا مُسْتَکْبِرٍ [مُتَکَبِّرٍ] عَلي [مَعْني] ما أَنْزَلْتَ فِي کِتابِکَ. اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّکَ وَ خَلِيفَتِکَ وَ لِسانِکَ وَ القآئِمِ بِقِسْطِکَ وَ المُعَظِّمِ لِحُرْمَتِکَ وَ المُعَبِّرِ عَنْکَ وَ النّاطِقِ بِحُکْمِکَ وَ عَيْنِکَ النّاظِرَةِ وَ أُذُنِکَ السّامِعَةِ وَ شاهِدِ عِبادِکَ وَ حُجَّتِکَ عَلي خَلْقِکَ وَ الُمجاهِدِ فِي سَبِيلِکَ وَ الُمجْتَهِدِ فِي طاعَتِکَ وَ اجْعَلْنِي وَ والِدَيَّ وَ ما وَلَدا وَ وُلْدِي مِنَ الَّذِينَ يَنْصُرُونَهُ وَ يَنْتَصِرُونَ بِهِ فِي الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ، اِشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا. اَللَّهُمَّ أَمِتْ بِهِ الجَوْرَ وَ دَمْدِمْ بِمَنْ نَصَبَ لَهُ وَ اقْصِمْ رُؤُوسَ الضَّلالَةِ حَتّي لا تَدَعَ عَلَي الأَرْضِ مِنْهُمْ دَيّاراً» 📚 اقبال الاعمال، ۱۴۴/ صحیفه مهدیه ص۴۴۹ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت جزء سیزدهم 1️⃣ یوسف: 88 👈آیه جهت توسل به امام زمان علیه السلام 2⃣یوسف:110👈🏻ظهور بعداز ناامیدی 3⃣ رعد: 7 👈🏻 هادی زمان 4⃣ رعد: 13 👈🏻 تغییرات سریع در مردم در نزدیکی ظهور 5⃣ رعد: 29 👈🏻 فضیلت منتظران 6⃣ ابراهیم: 5 👈🏻 ایام‌الله: یوم‌الظهور، یوم‌الکره، یوم‌القیامه - اعتقاد به مهدی (ع) مصداق ایمان به غیب 7⃣ ابراهیم:28 👈🏻 پیامبر (ص) و ائمه (ع) نعمت‌های خداوند هستند @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) 🔵 جزء سیزدهم 🌕 علاقه پیامبر صلوات الله به پیروان حضرت مهدی ارواحنا فداه در زمان غیبت @moassese_nooralyaghin
دعای روز سیزدهم ماه رمضان 🔹 اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ، وَ صَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْذَارِ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ، بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ. 🔺 خدایا مرا در این ماه از آلودگی ها و ناپاکی ها پاک کن، و بر شدنی های مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان. @moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز سیزدهم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم: 🌺 خداوند مانند عبادت اهل مکّه و مدینه را براى شما ثبت مى کند و به شماره هر سنگ و کلوخى که میان مکّه و مدینه است، شفاعت نصیب شما مى گرداند. 📚امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۸ @moassese_nooralyaghin
دعای مجیر در ایام البیض رمضان 🔵 هر کس دعای مجیر را در «ایام البیض» ماه رمضان ( سیزدهم و چهارهم و پانزدهم ) این ماه بخواند گناهانش هر چند به عدد دانه‌هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد! آمرزیده میشود. 🌕 با این وجود خواندن آن براى شفاى بیمار، اداى دین، بى نیازى، توانگرى، رفع غم و اندوه سودمند است. 📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه رمضان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز سیزدهم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز سیزدهم ماه مبارک رمضان موضوعات مهم سوره یوسف علیه السلام 👈۱)تهمت 👈۲) رازداری 👈۳)عفت 👈۴) پاکدامنی 👈۵)رویای صادقه 👈۶)حسادت 👈۷)عفو وگذشت 👈۸)عدم یاس از رحمت الهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ برتریهایى را که خداوند براى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نکنید. مردان به سبب آنچه به دست مى آورند نصیبى دارند، و زنان نیز نصیبى. و از فضل خدا، استمداد جویید. زیرا خداوند به هر چیز داناست»(نساء، ۳۲). ✅ موضوع: تفاوت تكوينی انسانها ❓تفاوت تکوینی انسانها از چه عواملی نشأت می گیرد؟ ✍ تفاوت های تكوينی، اسبابی گوناگون دارند: 1⃣ اسباب معنوی: ◀️ برخی برخورداری از نعمت ها بر اثر اسباب معنوی همچون استجابت دعاهای خيرِ نياكان يا دعای خير افراد دلشكسته در حقّ ديگری يا بازتاب برخی كارهای خير خود شخص يا نياكان اوست كه در دنيا نيز آثارش رخ می‌نمايد و مايه سعادت و رفاه می‌گردد، هرچند برای تحصيل خير نبايد تنها به دعا بسنده كرد. 2⃣ امتحان الهی: ◀️ قرآن كريم به صورت موجبه كلی، اموال و اولاد را فتنه (امتحان) می‌نامد نه مايه سعادت: «اِنَّما اَموالُكُم واَولادُكُم فِتنَة». و برای اينكه مبادا كسی اين ها را نعمتِ ويژه بپندارد، به شكل موجبه جزئيه می‌فرمايد: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا اِنَّ مِن اَزواجِكُم واَولادِكُم عَدُوّاً لَكُم فَاحذَروهُم». ◀️ يعنی اگر به طور صحيح از آنها بهره برداری شود، همگی نعمت‌اند وگرنه نقمت، چون «مِن» برای بيان تبعيض است؛ يعنی برخی همسران و بعضی فرزندان واقعاً دشمن انسان‌اند و بايد از آن ها ترسيد، چنان كه عبدالله فرزند زبير پدرش را منحرف كرد و نيز حضرت خضر نبی(عليه‌السلام) پسری را كشت و در پاسخ به اعتراض حضرت موسی(عليه‌السلام) فرمود كه ترسيدم پدر و مادرِ مؤمنش را به طغيان و كفر بكشاند: «واَمّا الغُلامُ فَكانَ اَبَواهُ مُؤمِنَينِ فَخَشينا اَن يُرهِقَهُما طُغياناً و كُفرا» نتيجه آنكه بسياري از بهره مندي ها برای آزمون است و نبايد تمنّی آن ها را در سر پروراند؛ به ويژه كه سرنوشت ردشدگان در آزمون های الهی عبرت آور است كه چنين تمنّی ای باطل است. 3⃣ آفرينش استعدادهای متفاوت: ◀️ استعداد افراد جامعه و دستاوردهايشان گوناگون است، هرچند در شرايطی همگون و همسان زندگی كنند. هم مردان با همديگر تفاوت دارند هم زنان نسبت به همديگر و هم زن و مرد در مقايسه با يكديگر اصلِ وجود تفاوت های تكوينی كه ناشی از تنوّع استعدادهاست، مسلّم و در نظام خلقت پسنديده است، زيرا نيازمندیهای جامعه گسترده است و درجات مختلفی دارد، و اگر همگان همسان باشند، چرخ زندگی اجتماعی و شخصی نمی‌گردد؛ جامعه ای كه همه افرادش تنها استعداد تجربی يا رياضی يا فلسفی يا فقهی يا هنری يا ادبی و... داشته يا به مشاغل بازرگانی يا كشاورزی يا دامداری يا اداری يا... علاقه مند باشند، جامعه ای درمانده است. ❇️ در نظام احسن به حسب نيازها، استعدادهايی گونه‌گون در سطح های مختلف لازم است كه اكنون چنين است. هر كسی هوش، همّت و توانِ خاص خود را دارد: برخی شجاع اند و بعضی ترسو و دسته‌ای تيزهوش اند و برخی كندذهن؛ گروهی مقاوم و نستوه‌اند و بعضی زودرنج و بعضی جامع چند كمال‌اند و عده‌ای فاقد آن ها و.... اگر همه در يك سطح عالی، دانی يا متوسط باشند، نيازهای متنوّع جامعه برآورده نمی‌شود. حضرت صادق علیه السلام فرمود: «النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ ؛ فمَن كانَ لَهُ في الجاهِلِيَّةِ أصلٌ فلَهُ في الإسلامِ أصلٌ ؛ مردم معدن هايى چون معدن هاى طلا و نقره هستند. پس هر كه در جاهليت اصالت داشته است در اسلام نيز اصيل و ريشه دار است». ❇️ در جاهليت افرادی روشن بين و خوش فكر بودند و با بعثت نبی اكرم صلی الله عليه و آله و سلم و عرضه اسلام، آنان بيش و پيش از ديگران اسلام را پذيرفتند. بديهی است بايد با همّت و كاوش، جوهرِ وجود را بيرون كشيد و با كوشش فراوان يافته ها را عرضه كرد، و گرنه گنجی نهفته زير خاك های ويرانه، بی‌ثمر خواهد ماند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin