eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
955 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنان مرحوم آیت الله حاج آقا حسن فقیه امامی اصفهانی 🔸 درباره تلاش برای علیه السلام @moassese_nooralyaghin
زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکری که امام زمان به ملاقاسم رشتی یاد داد 🔹 «يا محمدُ، يا علي يا فاطمه يا صاحبَ الزمان ادركني و لا تُهلكني» @moassese_nooralyaghin
🌺 سه سفارش امام زمان برای گشایش رزق ☘ملا محمد صادقی در نهایت سختی و پریشانی و بدحالی بود. به هیچ وجه برای او گشایش نمی‌شد تا آن که شبی در عالم خواب خدمت حضرت حجت (عج) رسید و عرض حال خود گفت. ☘ حضرت فرمودند: به نزد سید محمد سلطان آبادی برو و به دستورالعمل آن عمل کن. دستورالعمل سیدمحمد این بود: 🔸 ۱- بعد از فجر صبح دست بر سینه گذارد و هفتاد مرتبه بگوید "یا فَتّاح" 🔸 ۲- مواظبت کن به خواندن: «لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَ اَلْحَمْدُللِهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَهً وَ لا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً.» 🔸 ۳- بعد از هر نماز صبح این دعا را بخواند:«بِسْمِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُفَوِّضُ اَمْری اِلَی اللهِ اِنَّ اللهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ قَوْقاهُ الله سَیِّآتِ ما مَکَرُوا...» این دعا در کتاب مفاتیح الجنان در بخش تعقیبات نماز آمده و از مضامین ساده و بسیار زیبایی برخوردار است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸•••༺﷽༺•••🌸             •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• آیه ۱۰۵ وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ✍ موضوع: صالحین وارثان زمین استاد آل مرتضی با توجه به اهمیت آیه ۱۰۵ سوره انبیا این آیه را اینگونه معرفی کردند: 👈همانگونه که انسان با شنیدن موسیقی طرب انگیز، حالش دگرگون می‌شود‌؛ شیعه نیز با خواندن این آیه منقلب می‌گردد. ⬅️ ایشان در ادامه به شرح صفات عبادالله صالحین پرداخته و فرمودند: کسانی می‌توانند در زمره عبادالله صالحین قرار بگیرند که در جهت کسب علوم و معارف قرآن عمل به آن، جهاد و خدمت به این علم الهی شرح صدر و ظرفیت بالایی داشته باشند. فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ... ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﻨﺪ ، ﺳﻴﻨﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ [ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻦ ] ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻰ ﮔﺸﺎﻳﺪ ...(۱۲۵/انعام) ⬅️ شرط اصلی افزایش شرح صدر نیز بالا بردن تحمل و صبر در برابر ابتلائات و ناملایمات زندگی است. ❓❓فلسفه ابتلائات الهی چیست؟ ⬅️گاهی انسانها چنان غرق در نعمت میشوند، دچار غرور گشته و خداوند را فراموش می کنند، لذا خداوند آنها را مورد ابتلا قرار می دهد، تا بیدار شده و اشتباهات گذشته را جبران نمایند. ما از نظر اعتقادی، اخلاقی، عملی بارها دچار مشکل می‌شویم به همین دلیل خداوند متعال بارها مومنان را در کوره ابتلائات ذوب میکند، تا ناخالصی‌های درون آنها از بین برود. 👈در واقع انسان با این بلاها متوجه ضعف و اشکالات خود شده و در راستای خودسازی گام بر میدارد. امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: اگر دیدید مرتب دچار بلا میشوید خدا را شکر کنید. ❌متاسفانه برخی از افراد چنان در غفلت و فراموشی غرق شده‌اند که حتی ابتلائات و سختی‌ها نیز نمی‌تواند آنها را از خواب غفلت بیدار کند. ❓❓ بندگان صالح خدا (عبادی الصالحون) چه کسانی هستند؟ ⬅️ با ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪا ✅ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷود ⬅️ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﻠﻤﻪ" ﺻﺎﻟﺤﻮﻥ" ﻛﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ✅ ﻫﻤﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻴﻬﺎ ﺑﻪ ﺫﻫﻦ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ: 1⃣ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻞ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ 👈عشق و علاقه به امام زمان علیه السلام و اعتقاد به توحید به تنهایی کافی نیست. اعتقاد به وسیله عمل صالح بالا می‌رود مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ... ... ﺣﻘﺎﻳﻖ ﭘﺎﻙ [ ﭼﻮﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﺻﺤﻴﺢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ ...(۱٠/فاطر) ❇️تقوا و عمل نباید تنها لقلقه زبان باشد. ⬅️تقوای حقیقی یعنی با احتیاط عمل کردن. لذا باید مراقب رفتار، گفتار و اعمال خود باشیم. ⬅️از گناهان صغیره و کبیره اجتناب کنیم. چرا که اگر گناهان صغیره تکرار شود به کبیره تبدیل می‌گردد. ⬅️ابن المعتز تقوا را در قالب شعر اینگونه بیان میکند: خَلِّ الذُنوبَ صَغيرَها وَكَبيرَها فَهوَ التُقى كُن فَوقَ ماشٍ فَوقَ أَرضِ الشَوكِ يَحذُرُ ما يَرى لا تَحقِرَنَّ صَغيرَةً إِنَّ الجِبالَ مِنَ الحَصى گناهان کوچک و بزرگ را ترک کنید، این تقوا است ، مانند آنکه بر زمین پر از خار راه میرود. باید همواره از خارهای گناه برحذر باشد. 2⃣ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ اهمیت علم در برخی ایات قرآن بیان شده است: ⬅️ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(٢٨/فاطر) ⬅️ .... هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﺁﻳﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﺯ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻧﺪ ، ﻳﻜﺴﺎﻧﻨﺪ ؟ ﻓﻘﻂ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٩/زمر) ✔️بندگان صالح علم و آگاهی خود را بالا می‌برند. البته علم به تنهایی سبب غرور انسان می‌شود. لذا با افزایش علم درک خود را نیز بالا ببریم تا این علم در مسیر درستی حرکت کند. ⬅️ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻧﻈﺎم ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﻤﺼﺪﺍ ﺷﻮﻳﻢ. ﻭ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺟﺰﺋﻰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﻞ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻋﻤﻠﺎ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﻢ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺗﻤﺎم ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﺮﺳﻴﻢ.    🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی                    ┄┄┅••✻••┅┄┄   @moassese_nooralyghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸             •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• 3⃣ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻗﻮﺕ ⬅️پیامبر اکرم درباره قدرت مومن می‌فرمایند:  المُؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ و أحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ ؛  مؤمنِ نيرومند نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از مؤمن ضعيف. ⏺ گاهی انسان اهل نماز، روزه، دعا و انجام اعمال عبادی است، اما قدرت و قوه امر به معروف، نهی از منکر را ندارند، اهل حرکت جهادی نیستند، نگران اصلاح جامعه و آماده کردن مقدمات ظهور نمی باشند. چنین افرادی نمی توانند وارثان زمین باشند. 👈در حالی که مومن واقعی باید از فولاد محکم تر باشد، تا قدرت جهاد و تغییر در جامعه را داشته و با کوچکترین مشکلی عقب‌نشینی نکند. ⬅️خانم فاطمه زهرا در وصف قدرت و شجاعت امیرالمومنین در خطبه فدکیه می‌فرمایند: پدرم هرگاه با فتنه‌ های مشرکان روبرو می‌شد علی علیه السلام را در کام آنها مى افکند، و آنها را بوسیله او سرکوب مى نمود، و او هرگز از این مأموریت هاى خطرناک باز نمى گشت مگر زمانى که سرهاى دشمنان را پایمال مى کرد و بینى آنها را به خاک مى مالید!). 4⃣ شایستگی از نظر تدبیر و نظم و درک اجتماعی ⬅️پیغمبر اكرم فرمود: اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتِیَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اَخافُ عَلَیْهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ  . همانا نگرانی من بر امتم از ناحیه فقر نیست (فقر دردی است که علاجش دشوار نیست) نگرانی من از ناحیه سوءتدبیر (و قلت میزان منطق و فهم و استدلال) است. ⬅️تفاوت رهبر یک امت با علمای دیگر این است که از قدرت تدبیر و مدیریت هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ مادی برخوردار است و می‌تواند جامعه را با تدبیر خود سامان دهد. ⬅️ مادر خانواده نیز باید به عنوان مدیر خانه عقل مدیریتی داشته باشد، تا هم بتواند خانواده را تدبیر کند و هم در راستای پیشرفت اهداف جامعه گام بردارد. ❇️ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻴﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺳﺎﺯﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﻛﻤﻚ ﻭ ﻳﺎﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻴﻨﻰ ﻣﺴﺘﻜﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻙ ﺑﻤﺎﻟﻨﺪ، ﺩﺳﺘﻬﺎﻯ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﻭﺍﺭﺙ ﻣﻴﺮﺍﺛﻬﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺮﺩﻧﺪ. 👈ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻨﻬﺎ" ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺑﻮﺩﻥ" ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺑﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺴﺐ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻴﻬﺎ، ﻭ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎ ﺩﺍم ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﺻﻞ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺭﻭﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ رسید. .    🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی                    ┄┄┅••✻••┅┄┄   @moassese_noorayaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸             •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• آیه ۱۰۹ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنتُكُمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ وَإِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ أَم بَعِيدٌ مَّا تُوعَدُونَ ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﺑﮕﻮ : ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩم ، ﻭ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ] ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺁﻳﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺩﻭﺭ ؟ ❓❓با توجه به عبارت:«ان ادری» در آیات ۱۰۹ و ۱۱۱ چه مطلبی استنباط میشود؟ عبارت «ان ادری» بیانگر این است که: ⬅️علم پیامبر اکرم، علم ذاتی نیست بلکه علمی لدنی و موهبتی می‌باشد ⬅️ پیامبر علم استقلالی ندارد. ⬅️ پیامبر اکرم خطاب به مخالفان ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﻣﻦ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﺁﻳﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺩﻭﺭ"؟! (ﻭَ ﺇِﻥْ ﺃَﺩْﺭِﻯ ﺃَ ﻗَﺮِﻳﺐٌ ﺃَمْ ﺑَﻌِﻴﺪٌ ﻣﺎ ﺗُﻮﻋَﺪُﻭﻥَ). ﻓﻜﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﻳﺪ ﻫﻢ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻫﻢ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﺎﺷﺪ. ⬅️ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻳﺎ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﻳﺎ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻭﻝ ﻋﻠﻢ ﺁﻥ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻰ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭﻗﻮﻉ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﺣﺘﻰ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﺪﺍ، ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﻭم ﻭ ﺳﻮم ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﺁﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺘﻢ، 👈ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻓﻌﻠﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺎﻩ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﺭﺍﺩﻯ ﺩﺍﺭﺩ ﻳﻌﻨﻰ ﺗﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻧﻜﻨﺪ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ❓❓با توجه به ظلم مستکبرانی چون آمریکا و اسرائیل چرا خداوند آنها را به عذاب دچار نمی‌کند؟ عذاب‌های الهی دو نوع است: استیصالی و تنبیهی ⬅️ عذاب استیصالی مستحق کسانی است که غیر قابل اصلاح هستند و ابتلائات و امتحانات الهی آنها را بیدار نمی‌کند، لذا خداوند آنها را به حال خود رها کرده و گاهی به این گونه افراد نعمت فراوانی می‌دهد و هنگامی که غرق لذت پیروزی و سرور شدند، ناگهان همه چیز را از آنان می‌گیرد تا حداکثر شکنجه را در همین زندگی ببینند، زیرا جدا شدن از چنین زندگی مرفهی بسیار ناراحت‌کننده است. در جای دیگر می‌فرماید: هنگامی که پندهایی را که به آنها داده شده بود،‌فراموش کردند، درهای هر خیری را به روی آنان گشودیم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بودیم از آنها باز گرفتیم، لذا فوق‌العاده ناراحت و غمگین هستند.(انعام/ 44) ⬅️عذاب تنبیهی: این نوع عذاب بیشتر جنبه هشدار دارد و برای بیداری است، این مجازات سبب میشود شخص عاصی از کارهای زشت گذشته توبه کند و یا از خواب غفلتی که نسبت به خدا و احکام دینی داشته رهایی یافته و بیدار شود.    🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی                    ┄┄┅••✻••┅┄┄   @moassese_nooralyaghin
---••• ༺﷽༻•••┅ ❇️موضوع: حکومت صالحان ❓چه کسانی وارثان زمین هستند؟ مستضعفانی که صلاحیت و قدرت اداره جامعه را دارند.وارثان زمین مطلق مستضعفان نیستند بلکه آن گروه از مستضعفان که صلاحیت و قدرت اداره زمین را دارند. در حقیقت وارثان انسانهای قوی هستند که ظالمان آنها را به استضعاف کشاندند. ❇️ صلاحیت آنها از نظر عمل و تقوا، علم و آگاهی، قدرت و قوت،تدبیر و درک نظم اجتماعی است. ❓برای زمینه سازی ظهور باید چه کرد؟ ✅ افزایش، ظرفیت و درک و آگاهی افراد جامعه و به عبارتی رشد عقل نظری و عقل عملی آنهاست. ❇️تفاوت عقلی نظری با عقل علمی این است که مسائل عقل نظری شناختی و اندیشه ایست اما عقل عملی در رفتار است. 💫بنابراین برای زمینه سازی ظهور دو اقدام باید صورت گیرد 1⃣ اولین اقدام: ارتقای سطح آگاهی اجتماع. (عقل نظری) با ازدیاد آگاهی افراد، انسانها خواهند فهمید که آنها جزیی از این نظام هستی هستند و قوانین نظام الهی تکوینی و تشریعی بر آنها حکم فرماست. دومین اقدام: اجرای قوانین این نظام جهان (عقل عملی) انسانها هنگامی که فهمیدند خداوند حاکم این جهان است و قوانین برای زندگی آنها را وضع کرده است باید این قوانین را اجرا کند تا به صلاحیتهای لازم دست یابند. ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ 🔹موضوع: علم پیامبر و علم خداوندعلم پیامبر با خداوندچه تفاوتی دارد؟ ✅علم پیامبر موهبیتی، لدنی و محدود است، اما علم خداوند ذاتی و نامحدود است. از آیه 109 و 111 در می یابیم که علم پیامبر استقلال ندارد و از طرف خداوند است. علم پیامبر نسبت به حوادث همیشه جنبه فعلی ندارد بلکه گاه جنبه ارادی دارد. 👈همانطور که از آیه جامع الکلم بلغای عرب یعنی آیه (وما ارسلناک الا رحمه للعالمین) در می یابیم پیامبر مانند خداوند رحمانیت دارد.(ان الله رئوف رحیم است) ‼️اما با این تفاوت که رحمت خداوند ذاتی است ولی رحمت پیامبر موهبتی از طرف خداوند است. ❓علم خداوند چه وسعتی دارد؟ ✅با توجه به آیات ذیل: 1⃣110 انبیا: إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَيَعْلَمُ مَا تَكْتُمُونَ (او سخنان آشکار را می‌داند، و آنچه را کتمان می‌کنید (نیز) می‌داند (و چیزی بر او پوشیده نیست)! 2⃣(61 یونس): مَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ مِنْ ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرَ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (هیچ چیز به وزن ذره‌ای در همه زمین و آسمان از خدای تو پنهان نیست و کوچکتر از ذره و بزرگتر از آن هر چه هست همه در کتاب مبین حق (و لوح علم الهی) مسطور است) ❇️ علم خداوند بر همه ذرات اشکار و پنهان عالم احاطه دارد. ┄┅•🍃🌸🍃•┅┄ 🔹موضوع: مجازات مخالفانچرا خداوند مجازات کافران و ظالمان را به تاخیر می اندازد؟ ✅در واقع براى تأخیر مجازات الهى در اینجا دو فلسفه بیان شده است: 1⃣مسأله امتحان و آزمایش است، خدا هرگز در عذاب عجله نمى کند، تا خلق را آزمایش کافى کند و اتمام حجت نماید. 2⃣ علت تاخیر مجازات افرادی که کیفرشان قطعى شده، این است که آنها کیفر سخت ببینند. در حقیقت خداوند نعمت را بر آنها گسترده مى کند تا کاملاً غرق نعمت شده، درست در همان لحظه که در لذائذ غوطه ورند تازیانه عذاب بر آنها مى کوبد تا دردناک تر باشد، ( اخذناهم بغتة)و رنج محرومان را متوجه شوند ( إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ /آیه 178 ال عمران) 💦زندگی انسان سراسر ابتلائات الهی است که این ابتلائات گاه با نعم و گاه با نقم صورت می گیرد. 👈وظیفه انسان این است که در مصائب صبور در نعمات شکور باشد. 🍃🌸خداوند در آیات 42 تا44 سوره انعام می فرماید: وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَی أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ * فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ*فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ 🍃🌸مطابق با این آیات فلسفه ابتلائات این است که انسان ها از خواب غفلت بیدار شوند ولی گاه آنچنان در غافلند و قلب آنها سخت شده که مصائب نیز به خدا را یاد نمی کنند. 💫بله مطابق این آیه وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ. خداوند تا زمان مشخص به آنها بهره ای محدود می دهد تا برای آنها مایه آزمایش باشد. بعد مطابق آیه ۴۴انعام بعد از آنکه یاد خداوند را فراموش کردند خداوند در هر چیز را برای آنها باز می کند بعد زمانی که مست و مغرور در شادی شدند آنها را عذاب می کند. ┄┅••🌸✻🌸••┅┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄ ┄┅••🍃🌸🍃••┅┄ 💫قَالَ رَبِّ احْكُمْ بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمانُ الْمُسْتَعَانُ عَلَی مَا تَصِفُونَ(۱۱۲) ✅موضوع: یاور بودن خدا ✍این آیه دو قسمت دارد. قسمت اول :قَالَ رَبِّ احْكُمْ بِالْحَقِّ ۗ 👈این قسمت خطاب به خداوند است. پیامبر از خداوند درخواست می کند که بین ما به حق حکم کند.⁉️ این سوال مطرح می شود که مگر به غیر حق خداوند حکم می کند که پیامبر این درخواست را از خداوند می خواهد؟ ✍در پاسخ باید گفت: این قید توضیحی است و احترازی نیست. قید احترازی موضوع یا موصوف خود را به چند بخش تقسیم می کند اما قید توضیحی ، توصیف و شرح موصوف و موضوع خود است. قسمت دوم: وَرَبُّنَا الرَّحْمانُ الْمُسْتَعَانُ عَلَی مَا تَصِفُونَ 👈در دومین جمله پیامبر روى سخن را به مخالفان کرده، مى گوید: پروردگار همه ما خداوند رحمان است، و ما از پیشگاه مقدسش در برابر نسبت هاى ناروائى که شما به او و ما مى دهید استمداد مى طلبیم (وَ رَبُّنَا الرَّحْمنُ الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ). 💫در حقیقت با کلمه رَبُّنا آنها را به این واقعیت توجه مى دهد که ما همه مربوب و مخلوقیم و او خالق و پروردگار همه ما است. 🍃🌸تعبیر به الرَّحْمن که اشاره👈 به رحمت عامه پروردگار است به آنها گوشزد مى کند: 👈سر تا پاى وجود شما را رحمت الهى فرا گرفته، چرا لحظه اى درباره آفریننده این همه نعمت و رحمت نمى اندیشید؟ 💦تعبیر الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ به آنها اخطار مى کند: ❌گمان نکنید ما در برابر انبوه جمعیت شما تنها هستیم، ⬅️تصور نکنید این همه تهمت و دروغ و نسبت هاى نارواى شما، چه در مورد ذات پاک خدا، و چه در برابر ما، بدون پاسخ خواهد ماند. ❇️نه، هرگز، تکیه گاه همه ما اواست. او قادر است از بندگان مؤمن خود در برابر هر گونه دروغ و تهمت دفاع کند. ┄┅••🌸✻🌸••┅┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin