eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
819 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 رجوع به فالاعلم در احتیاط واجب 👤 مجتهد اعلم اگر در مسأله‌ای ندهد، در صورت امکان احتیاط آیا مقلد مطلقاً می‌تواند به رجوع کند؟ ظاهر فرمایش مرحوم سید در عروه، جواز رجوع به فالاعلم است مطلقاً. مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری ذیل این عبارت عروه تفصیل داده‌اند بین صورتی که اعلم ادله را بررسی نکرده و کرده، با صورتی که ادله را بررسی کرده سپس احتیاط واجب کرده‌است. مرحوم آیت‌الله بهجت موافق با صاحب عروه بودند. وقتی تفصیل آیت‌الله سید احمد خوانساری به مرحوم آیت‌الله بهجت عرضه شد، فرمودند ... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2785 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 علامه طباطبایی: آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند! 👤 بحث جواز یا عدم جواز کتاب به فرع بر این است که در مقام بیان بودن آیات الاحکام قرآن پذیرفته شود. اما در حاشیه کفایه جلد 1 ص 165 مایل است به اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند نه بیان تفاصیل احکام. بر این اساس روایاتی که به ظاهر مخصص قرآن هستند هیچ گونه تنافی با قرآن نخواهند داشت، بلکه صرفا بیان تفاصیل آیات هستند. بنابراین ایشان حتی بعد از از منفصل به عموم کتاب رجوع نمی کند، چرا که معتقد است در مقام بیان تفاصیل نیست. این مطلب انصافا خلاف ظاهر است. بر فرض ایشان در مطلقات قرآن این را بگوید، در عمومات نمی توان گفت در مقام بیان تفاصیل نیست ... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2782 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 توثیق سهل بن زیاد 👤 مد ظله العالی در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا او ثمره زیادی دارد. «» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است. آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كرده‌اند به جهت نقل روايات آميز توسط او بوده است، در حالى كه... 📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم وثاقت سهل بن زیاد 👤 استاد شهیدی پس از ذکر کلام آیت الله شبیری زنجانی به این صورت اشکال کرده اند: کثرت نقل از جانب در کافی کاشف از آن است که ایشان را قبول داشته است؛ لکن توثیق عملی کلینی با تضعیف و شیخ تعارض می کند. از طرفی قرینه‌ای بر این‌که تعبیر «کذب» در عبارت «یشهد علیه بالغلو و الکذب» از جانب نجاشی، کذب ناشی از اتهام بوده است، وجود ندارد؛ خصوصا که نجاشی از قمیین نبوده ... 📚 درس خارج فقه(۶ بهمن ۱۳۹۸، جلسه ۶۴) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1788 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 توثيق سهل بن زیاد و مناقشه در اشکالات استاد شهیدی 👤 هم قرائن توثيق دارد و هم قرائن تضعیف. امارات او عبارتند از: کلام فضل بن شاذان، کثرت نقل کلینی از او و توثيق شیخ طوسی در رجالش. از طرفی شیخ طوسی در فهرست و همچنین نجاشی او را تضعیف کرده اند. با توجه به اینکه در مورد سهل بن زیاد مطرح شده است، عرف در جمع بین توثیقات و تضعیفاتی که در مورد او وجود دارد، تضعیفات را ناشی از دانسته و با توجه به حدسی بودن تضعیفات، توثیقات را مقدم می کند. نجاشی هم گر چه از قمیین نیست اما قرائن زیادی مبنی بر تضعیفات مبتنی بر متن شناسی در مورد او وجود دارد... 📚 راهنمای فقه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2793 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معیار در تحقق جمع بین دو نماز 👤 جمع بین دو نماز اثاری دارد. یکی از اثار ان سقوط اذان از نماز دومی است. سوال این است که کیفیت تحقق جمع به چه چیزی است؟ چند نظریه وجود دارد. مهمترین ان ها نظریه مرحوم سید یزدی است که ملاک را عرفی میداند و عرف را حاکم برای تحقق جمع میداند و دیگری نظریه اقای حکیم است که میفرماید یا فصل طویل و یا خواندن نافله بین دو نماز...... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱ (۲ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2791 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم 👤 اشکال مهم مشهور در اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم، است که ما آن را محال ندانستیم. جالب اینجاست که مشهور، نظیر این دور را در جای دیگری قبول کرده‌اند و اصلاً اشکال استحاله را مطرح نکرده‌اند: ایشان را شرط فعلیت تکلیف دانسته‌اند و مرادشان از التفات ...... 📚 درس خارج اصول، ۴ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2790 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 آیا منصب تشریع برای ائمه (ع) ثابت است؟ 👤 ایشان در درس خارج فقه خود می فرمایند: من مکرر در بحث های فقهی و اصولی این را گفته ام و مخالفین زیادی نیز دارد، ما معتقدیم مثل پیامبر اکرم منصب تشریع داشته اند، خدا به ایشان منصب تشریع داده. یک مورد پیدا نشده است که از امام سوالی کنند و امام بفرماید صبر کنید که لیله جمعه برسد، که ملائکه ای که علم من را زیاد می کنند بیایند تا جواب بدهند، همان آن جواب می دادند و گاهی هم مصحف امیرالمؤمنین را به عنوان مؤید می آوردند ولی خودشان بلا فاصله تشریع را انجام می دادند، این منصب تشریع برای ائمه بوده و بحث مهمی است یعنی عظمت مهم امامت در این نیست که ما برای امام فقط مقام عصمت را درست کنیم یا حتی حکومت را، که حکومت نیز خیلی خیلی مهم است ولی به نظر من این مقام تشریع از جهاتی از همه این مقامات ائمه بالاتر است که این ها مقام تشریع داشتند و خدا این مقام تشریع را به این ها عنایت کرده است و این مسئله ثمرات زیادی در فقه دارد زیرا...... 📚 درس خارج فقه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2794 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفاوت ضدان و متناقضان در استحاله در مقام امتثال 👤 🔻 در رد استحاله امتثال در متناقضان گفته شده است که این اشکال در ضدان هم می آید چون در ضدان هم امکان امتثال هر دو وجود ندارد، در حالی که کسی این اشکال را در ضدان مطرح نکرده است بنابراین این اشکال در متناقضین هم صحیح نیست. در پاسخ باید گفت که درست است که در ضدان و متناقضان هر دو قدرت بر امتثال وجود ندارد ولی این دو با هم تفاوت دارند از این جهت که استحاله در متناقضان به صورت مطلق است و امکان امتثال هر دو حتی به صورت مشروط هم وجود ندارد و با امتثال یکی دیگر ی قهرا ترک می شود در حالی که در ضدان مشروط به ترک یکی امتثال دیگری امکان دارد. مثلا اگر کسی ترک ازاله کند می تواند نماز بخواند یا نماز نخواند و امر مولی به صل لغو نیست در حالی که کسی که صل را امتثال می کند، چون قهرا لا تصل عصیان می شود، امر به آن لغو است. 📚 درس خارج اصول( جلسه72، 1401/11/1) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2796 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مزایای اشخاص حقوقی 👤 اشخاص دارای مزایای متعددی هستند که این مزایا موجب شده است این اشخاص هر روز در زندگی بشر پررنگ تر شود. اولین مزیت اشخاص حقوقی این است که از نظر ظرفیت زمانی،‌ از یک ظرفیت ممتدی برخوردار است و مدت طولانی قابل بقاء است. مزیت دوم این است که اشخاص حقوقی بر خلاف اشخاص حقیقی، از توان فکری و مالی بسیار بالاتری برخوردار است. مزیت سوم نیز وجود ذمه مالی مستقل است که موجب می شود اشخاص طبیعی در انجام مبادلات تجاری،‌ با آسودگی خاطر به معامله بپردازند. 📚 برگرفته از صفحه ۱۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2781 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 شرط تقدیم عموم بر اطلاق 👤 🔻 برخی معتقدند ظهور وضعی بر ظهور اطلاقی مقدم است. در توضیح این مطلب باید دانست بین مرحوم شیخ و مرحوم آخوند خراسانی اختلافی وجود دارد که مقصود از عدم بر در مقدمات حکمت چیست؟ از ظاهر کلمات مرحوم شیخ استفاده می شود ایشان نبودن اعم از قرینه متصل و منفصل را شرط جریان اطلاق می داند اما مرحوم آخوند معتقد است نبود قرینه ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2802 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه 👤 برای تمسک به و در موضوعات مستحدثه در مجموع چهار اشکال مطرح شده و همه هم پاسخ داده شده است و همه ی اشکالات صغروی است، نه کبروی یعنی این اشکالات مانع از ظهور اطلاقی می شوند، نه این که مانع حجیت ظهور شوند. اشکال اول قصور لفظ از شمول نسبت به مصادیق مستحدثه است که به این اشکال دو پاسخ داده شده است که یکی بنائی و دیگری مبنوی است. مثال بحث این است که اگر فردی از منی یک زن و رحم زن دیگر، متولد شود آیا این دو زن مادر او محسوب می شوند؟ 📚 الفائق(ص ۱۵۳ تا ۱۵۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2780 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار با دو بیان 👤 موضوع امر اضطراری عذر از تمام حصص طبیعت مامور به است، لذا اگر مکلف در ابتدای وقت احتمال تمکن از امتثال در ظرف متاخر را می دهد، استصحاب عجز در ابتدای وقت مثبت عجز از طبیعی خواهد بود؛استاد معتقد است که به دو بیان می توان برای این مکلف استصحاب عجز از طبیعت را اثبات نمود: اوّل: استصحاب عدم تمکن از طبیعت قبل دخول وقت -وقت از قبیل حالات است-مکلف بعد دخول وقت استصحاب بقای عجز قبل وقت را جاری می کند. دوم : استصحاب بقای عجز از طبیعت بعد وقت، مکلف در ابتدای وقت عاجز از تمام افراد طولی وعرضی طبیعت است؛افراد عرضی که واضح است ، عجز از افراد طولی نیز به این جهت است که آخر وقت هنوز فرا نرسیده است.باجریان این استصحاب حکم ظاهری جواز بدار برای این مکلف اثبات می شود. 📚درس خارج اصول، ۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2800 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معانی رخصت و عزیمت 👤 در بحث اذان مواردی وجود دارد که اذان ساقط است حالا بحث این است که این سقوط عزیمت است یا رخصت. استاد سه معنا برای رخصت مطرح کردند: 1-اقای حکیم می فرماید:امر ندارد ولی ملاک دارد که همان محبوبیت است. 2-امر وجود دارد ولی تاکد ندارد. 3-اقای خویی میفرماید: امر سابق به حال خودش باقی است ولی در این موارد یک مزاحم اقوی پیدا کرده است. مرحوم خوئی در بعضی کلماتش در روایات جمع می‌گوید مصلحت تسهیل و مصلحت اقوی در میان است و گرنه امر اذانی به حال خودش و به مرتبه خودش باقی است. 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۳ و ۸۴ (۴ و ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2803 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟ 👤 صاحب کفایه مقدمه اول از مقدمات حکمت را این گونه بیان کرده است: «کون المتکلم فی تمام المراد لا الاهمال اول الاجمال». به نظر ما فرمایش صاحب کفایه ناتمام است. این چنین نیست که دو مرحله وجود داشته باشد و مولی در اینکه در مقام بیان است (مرحله اول)، کاشف از اطلاق به معنای در مقام بیان بودن واقعی مولی (مرحله دوم) باشد. بلکه خود ظهور خطاب در اینکه مولی در مقام بیان تمام مراد است، اطلاق است. اگر قرینه متصل بر مقام وجود نداشته باشد ولو اهمال باشد اطلاق منعقد می شود؛ چرا که اطلاق، از شؤون و خطاب است. پس مقدمه اول از مقدمات حکمت «عدم القرینة المتصلة علی الاهمال» خواهد بود، نه «کون المولی بصدد بیان تمام مراده واقعا» تا اطلاق امری شود ... 📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2805 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 محدودهٔ استنباط امور غیر ضروری است 👤 کار فقیه استنباط جعل‌هاست. فقها احکام شرعی را به و غیر ضروری تقسیم کرده‌اند و معتقدند که در احکام ضروری (مثل حرمت شرب خمر، زنا، اکل ربا و قمار و وجوب نماز، روزه، زکات و حج) لازم نیست و طبق همان مطلب بدیهی می‌دهند. همچنین لازم نیست در ضروریات از کسی تقلید نماید. تشخیص ضروری بودن بر عهدهٔ خود فرد [مکلف] است. پس استنباط فقیه در حوزه‌ی غیر ضروریات (مثل جواز ضرب فرزند برای تأدیب، غیبت انسان غیر مسلم، شرب عصیر عنبی بعد از غلیان و...) است و در همین حوزه است که عامی باید تقلید یا احتیاط نماید. 📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2799 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 حکم شک در طهارت آب اگر در حین ملاقات با نجس، ماده دار بودن مشکوک باشد مانند تطهیر با لباس شویی 👤 🔻 مرحوم صاحب عروه در فرض شک در ماده دار بودن آب در حین ملاقات با نجس حکم به نجاست کرده است. دلیل این حکم یا تمسک به عام در شبهه مصداقیه مخصص است و یا تمسک به قاعده مقتضی و مانع و یا تمسک به قاعده میرزائیه و یا تمسک به عدم ازلی است که تمسک به هیچکدام صحیح نیست و در نبود این ادله نوبت به اصاله الطهاره می رسد که حکم به طهارت آب و لباس می شود. 📚 درس خارج فقه( جلسه ۷۰، ۹ بهمن ۱۴۰۱) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2806 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفسیر تفصیل مرحوم شیخ انصاری در بحث استصحاب حکم مخصص 👤 🔻 در بحث دوران بین تمسک به یا تمسک به استصحاب حکم مرحوم شیخ انصاری قایل به تفصیلی شده اند مبنی بر اینکه اگر همچون "اکرم العلما فی کل زمان" ، زمان ماخوذ در دلیل عام، به نحو افرادی (بکسر همزه) ملاحظه شده باشد نسبت به فرد مشکوک باید به عام تمسک کرد ولی اگر همچون "اکرم العلما دایما" زمان ماخوذ در دلیل عام، به نحو افرادی (بکسر همزه) ملاحظه نشده باشد باید به استصحاب تمسک کرد. تعداد زیادی از بزرگان همچون محقق خویی و مرحوم سید یزدی در تفسیر کلام شیخ تفصیل بین عام مجموعی و استغراقی را مطرح کرده اند. اما همانطور که آیت الله والد متذکر شدند ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2784 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 درس عمومی و خصوصی میرزا مطلبی را بیان می‌کند. شیخ می‌فرماید: مثلاً اگر با این بیان قائل به کشف باشیم، چگونه است؟ میرزا می‌گوید: حرف درستی است. شیخ می‌گوید: ولی این مطلب این اشکال را دارد. میرزا می‌گوید: بلی، این اشکال وارد است. بعد شیخ می‌گوید: حال اگر این اشکال را چنین جواب دهیم، چطور است؟ میرزا می‌بیند جوابش هم قانع کننده است. شیخ بر آن جواب هم اشکال می‌کند و میرزا اشکال را تصدیق می کند. خلاصه هفت مرتبه شیخ استدلال و سپس اشکال می‌کند. در تمام مراحل میرزا با آن فکر و نبوغ و فهم تصدیق می‌کند. میرزا می‌بیند شیخ کسی نیست که بتوان از او گذشت. شیخ هم که فضل میرزا را می‌بیند به او می‌گوید: شما در درس خصوصی شرکت کنید. میرزا در این درس شرکت می‌کند، می‌بیند که شیخ دریایی از فکر و علم است. آنگاه مرحوم شیخ انصاری می‌فرماید: آن درس، درس عمومی بود. من باید در سطح عموم حرف بزنم و این درس، درس خصوصی است و برای یک عدّه خاصی است و به همین جهت سطح دو درس، فرق دارد. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14505/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اشکال به مرحوم آقای خویی در صحیحه دانستن روایت عمار بن مروان کلبی 👤 در بحث جواز یا عدم جواز دریافت وجه از طرفین دعوا توسط ، روایتی از مبنی بر حرمت آن وجود دارد. انتهای سند این روایت به این صورت است: «... عن الحسن بن محبوب عن أبي أيوب عن عمار بن مروان» مرحوم آقای این روایت را تعبیر کرده است، در حالی که طبق مبنای رجالی ایشان این روایت نمی تواند صحیحه باشد و اشکال سند عمار بن مروان می باشد. دو عمار بن مروان وجود دارد. یکی عمار بن مروان یشکری که ثقه است و دیگری عمار بن مروان کلبی که ثقه نمی باشد. مرحوم آقای خویی در مواردی که راوی از عمار بن مروان، ابو أيوب خزاز و قبل از آن حسن بن محبوب باشد، عمار را عمار بن مروان کلبی دانسته است که ثقه نمی باشد. در نتیجه تعبیر صحیحه طبق مبنای خود ایشان صحیح نمی باشد. 📚 درس خارج فقه، ۱۰ و ۱۱ مهر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2809 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 💠 عدم ملازمه بین طهارت مغسول و طهارت آب 👤 🔻 حاج آقا رضا همدانی با تمسک به صحیحه محمد بن مسلم که حضرت فرمودند برای تطهیر با آب جاری یک بار شستن کافی است، گفتند که این روایت دلالت بر عدم انفعال آب جاری حتی آب غیر کر می کند. اما استاد جواب دادند اولا: ملازمه ای بین طهارت مغسول و آب نیست و ثانیا: اطلاقی در روایت نسبت به طهارت آب هم نیست و تایید عدم اطلاق نسبت به طهارت و نجاست آب این است که حضرت در روایت که بحث تطهیر در تشت را هم بیان کردند با اینکه غساله قلیل به نظر مشهور نجس است، هیچ اشاره ای به نجاست آب نکردند 📚 درس خارج فقه( جلسه67، 1401/11/3) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2795 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مانعیت حذف متعلق برای اطلاق 👤 اصالة الاطلاق تنها در فرضی جاری می شود که یا مدلول تصوری خطاب نباشد و یا اگر نیاز به تقدیر دارد عرفیه آن مقدر را مشخص کرده باشد، مانند «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ» که عرف، مقدر را استمتاع می داند. اما اگر کلمه ای که در کلام شده است سبب نقص در مدلول تصوری شود، یعنی کلام نیاز به تقدیر داشته باشد و مقدر معلوم نباشد، نمی توان به بیش از قدر از آن تمسک نمود. برای این مطلب سه مثال می زنیم: 1- «نَهَى عَنْ آنِيَةِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ.» 2- «الْخُمُسَ‏ بَعْدَ الْمَئُونَة» 3- «رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ» ... 📚 درس خارج اصول، ۹ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2812 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 نظریه شهید صدر در اوسعیت عالم واقع از عالم وجود 👤 📝 از آن جا که این دیدگاه در حل بسیاری از مسائل اصولی مورد استفاده شهید صدر قرار می گیرد به نظر می آید که از مبادی تصدیقیه مسائل اصولی است لذا هر چند ثمره فقهی ندارد اما ثمره اصولی دارد و لذا شایسته است که مورد بررسی قرار بگیرد. به نظر ایشان عالم واقع اوسع از عالم وجود است یعنی اموری که تحقق دارند دو گونه اند: برخی از سنخ وجودند و برخی از سنخ وجود نیستند اما واقعیت و تحقق دارند و قابل انکار نیستند. ممکن است گفته شود: اثبات واقعیتی که از سنخ وجود نباشد بر خلاف است که واقعیت خارجی را منحصر به وجود می داند، اما پاسخ این است که آن چه اصالت الوجود ادعا دارد این است که... 📚 درس خارج اصول، مهرماه ۱۴۰۱ (جلسه نوزدهم) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2813 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa