eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
827 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
Zekra 100.pdf
1.51M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 100 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مصحف مشهد رضوی کامل‌ترین دستنویس قرآنی به خط حجازی از سدۀ نخست هجری 🔸مصحف مشهد رضوی / مصحف المشهد الرضوي / یا Codex Mashhad عنوانی است برای مجموع دو نسخۀ قرآنی با خط حجازی کهن به شماره‌های 18 و 4116 در کتابخانۀ آستان قدس رضوی (مشهد).  این اثر با 252 برگ، کامل‌ترین مجموعه اوراق از یک قرآن کامل از سدۀ نخست هجری در سراسر جهان به شمار می‌آید که بیش از 95% متن قرآن را در بر دارد. با توجه به ویژگی‌های متنی این مصحف، ویژگی‌های رسم، غرائب املائی، اختلاف قرائات، چینش یا ترتیب بندی سوره‌ها، و نهایتاً بر پایۀ آزمایش‌های متعدد کربن 14، روشن شده است که بخش اصلی این نسخه در سدۀ نخست هجری کتابت شده است. مجموع ویژگی‌های این مصحف، در کمتر نسخه‌ای از قرآن‌های کهن به خط حجازی یافت می‌شود. از این رو، «مصحف مشهد رضوی» یکی از مهم‌ترین اسناد عینی در شناخت ما از تحولات تاریخ متن قرآن کریم در سدۀ نخست هجری است. مراسم رونمایی و معرفی: مشهد، کتابخانۀ آستان قدس رضوی، تالار قدس پنجشنبه 25 آبان 1402/ ساعت 9-11 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تمایزات مسلک قرن اکید با سایر مسلک ها 👤 🔻شهید صدر برای بیان تمایزات دیدگاه خود با سائر دیدگاه­‌ها می­‌فرماید تحلیل ارائه شده برای وضع سه نتیجه را در پی دارد: ۱- نتیجۀ اول آن است که حقیقت وضع، یک امر حقیقی و واقعی است نه یک امر اعتباری و نه تعهّد و مانند آن. ما در حقیقت در صدد ارائۀ تحلیلی از همان مسلک واقعی و حقیقی بودن وضع هستیم که این امر واقعی را توجیه و تبیین کند؛ یعنی چه اتفاقی می­ افتد که چنین امر واقعی و حقیقی­ ای رخ می­‌دهد و سائر .... 📚 درس خارج اصول، ۸ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
❇️ تقیّد آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی (رضوان‌الله علیه) به نماز جماعت 🔸 آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔸️ مرحوم والد مقيّد بود هميشه نمازها را به جماعت بخواند، اماماً يا مأموماً. دو چيز مانع شركت در جماعت است: يكى سخت‏گيرى در عدالت اشخاص است. مذاق ايشان اين گونه نبود، مى‏‌گفتند: در عدالتى ‏كه شرع براى امام جماعت شرط كرده، اين سخت‏گيری‌ها لحاظ نشده است، علاوه بر اين كه ايشان نوعاً به اشخاص داشت. مانع ديگر براى شركت در جماعت، امراض نفسانى است که در مرحوم والد منتفى بود. ايشان نه از نظر مذاق فقهى مانع داشت و نه از نظر نفسانى. لذا به راحتى به اشخاص اقتدا مى‌‏كرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تفاوت استصحاب و قیاس از منظر شیعه 👤 عده ای از قدما اصحاب بودند که استصحاب را قیاس می دانستند، البته واقعا فرق جوهری با قیاس ندارد و اخباری‌ها هم شاید از این باب است که اشکال کرده‌اند. در حقیقت فرق بین استصحاب و قیاس این است که ... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3095 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 101 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20441 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
04 Zekra 101 - نسخه نشر دیجیتال.pdf
984.5K
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 101 ✅ مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠مفاد اطلاق تضییق یا توسعه؟ 👤 اطلاق گاهی مقتضی شمول است و گاهی مقتضی تضییق است. اگر یک مقسم و چند قسم دارید و تمامی اقسام عرفا نیاز به بیان زائد داشته باشند نتیجه اطلاق، شمول می شود اما گاهی بعضی از اقسام نیاز به بیان زائد دارند و بعضی نیاز به بیان زائد ندارد که نتیجه اطلاق، تضییق می شود. در أعتق رقبة هم رقبة مؤمنة و هم رقبة کافرة بیان زائد می خواهد لذا اطلاق مقتضی شمول است. اما در وجوب عینی و کفایی، تعیینی و تخییری، نفسی و غیری، فقط غیری و کفایی و تخییری نیاز به بیان زائد دارند و نتیجه اطلاق، تضییق است. حال از کجا بفهمیم که اطلاق اقتضاء شمول دارد یا تضییق؟... 📚 درس خارج اصول جلسه۲۶ (۱۵ آبان ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3126 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ضابطه تعمیم در علت 👤 در بحث مقبوله و استفاده عمومیت از «فان المجمع علیه لا ریب فیه» اختلافی است که آیا شهرت فتوائیه را شامل می‌شود یا نه. مرحوم نائینی می‌فرماید این تعلیل عمومیت ندارد و یک ضابطه ای برای تعمیم علت مطرح می‌کند... 📚درس خارج اصول، جلسه ۳۴. آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠توجیه کلام محقق در شرائع مبنی بر اشتراط تثبّت در پذیرش شهادت شخص غیر ضابط و مغفّل 👤 مرحوم محقق ره در شرائع برای پذیرش شهادت شخص مغفّل (ساده لوح) و غیر ضابط، شرطی را تحت عنوان «تثبّت حاکم» مطرح می کنند. ایشان تثبّت را لازم می دانند تا احراز شود که شهادت چنین شاهدی از روی سهو و خطا نبوده است. به نظر می رسد که بر این اساس، پذیرش شهادت شخص مغفّل و غیر ضابط، به دلیل حصول علم قاضی و از باب اعتبار علم قاضی باشد نه از باب تعبّد به بیّنه. آیا این اشکال به مرحوم محقق ره وارد است؟ استاد قائنی در توجیه بیان مرحوم محقق ره کلامی دارند که اشکال را از ایشان دفع می کند. ایشان می فرمایند: .... 📚درس خارج فقه، چهارده ام آبان ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3136 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠محل تقاص طبق سیره عقلائیه 👤 بحث تقاص بنا بر نظر بعضی از علماء چنین نیست که در تمام موارد جایز باشد مثلا بعضی مثل مرحوم خویی تقاص را فقط در یک مورد جایز می‌دانند زیرا دلیل جواز، روایات هستند و مفاد روایات، جواز تقاص از کسی است که در عین حال که عالم به حق است ولی آن را قبول نکند یعنی جاحد باشد ولی اگر طرف مقابل عالم به حق نیست، مثل موضعی که شما معتقدید زید یک ملیون به شما بدهکار است، زید می‌‌گوید من اصلا یادم نیست، من اگر یادم بود کوتاهی نمی‌کردم، در این صورت اگر امکان تقاص داشته باشید(بتوانید مالی از او بردارید) آقای خوئی می‌‌گوید: تقاص از اموال او جایز نیست. ولی این کلام تمام نیست..... 📚 درس خارج اصول، ۳ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3112 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
سید علی شوشتری(ره) ❇️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم آخوند همدانی با واسطه از آخوند شوندی در جزینی، نقل می‌کرد که ایشان می‌گفت من متوجه شدم که هفته‌ای یک ساعت به منزلی می‌رود؛ این مسئله توجه مرا جلب کرد! و با خود گفتم این موضوع نباید بی‌حساب باشد. حتماً نکته‌ای در آن هست. 🔹️ آن منزل، منزل آقا سید علی بود. می‌گوید به بهانه استخاره در زدم؛ گفتم استخاره می‌خواهم. آقا سید علی فرمود بگویید وارد شود، داخل شدم دیدم آقا سید علی موعظه می‌کند شیخ هم مشغول گوش دادن به وعظ اوست... 🔹️ جلسه که تمام شد آقا سید علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد، من خیلی مجذوب آن صحبت‌ها شدم. از آقاسید علی خواستم اجازه دهد من هم شرکت کنم. آقا سیدعلی فرمود: آقا رئیس هستند فرصتی ندارند وقتشان خیلی محدود است، شما هر وقت بیایید مانعی نیست. 🔹️ آخوند ملاحسینقلی می‌گفت؛ خدمت آقا سید علی رفتم دیدم اصحاب خاصی دارد و بدین ترتیب ملا حسینقلی به آقا متصل می‌شوند. 📘 حکایات نورانی، ص۲۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 کافی نبودن عنصر قرن اکید برای تحلیل حقیقت وضع 👤 🔻یک اشکالی به ذهن ما رسیده بود که بعد متوجه شدیم در لابلای کلمات آقای هاشمی نیز به آن اشاره شده است. اشکال مورد نظر عبارت از آن است که آیا حقیقت وضع، مجرد قرن اکید است؟ یعنی آیا حقیقت وضع مجرد این است که با تصور لفظ، تصور معنا ایجاد شود؟ آقای هاشمی به موارد تداعی معانی مثال می‌­زند. به طور مثال با دیدن کلمۀ سکونی، ذهن معنای نوفلی را تداعی و تصور می­کند؛ اما .... 📚 درس خارج اصول، ۹ مهر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ضرورت مشروعیت غرض برای تشکیل شخص اعتباری 👤 یکی از مقوماتی که در کتب حقوقدانان برای تشکیل شخص اعتباری مطرح شده است، وجود مصلحت معیّن و مشروع است؛ یعنی اگر مؤسسین شخص اعتباری اقدام به ایجاد شخص اعتباری کنند که غرض از آن مشروع نباشد، آن شخص اعتباری اساسا ایجاد نخواهد شد. علاوه بر نظریه مطرح شده، دو نظریه دیگر قابل بیان است: 1- ضرورتی ندارد که غرض از تشکیل شخص حقوقی، غرض مشروع یا مصلحت عام یا خاص باشد. 2- تفصیل بین اهداف نامشروع در بین کافّه عقلاء و اهداف محل اختلاف 📚 برگرفته از صفحه ۴۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠تفصیل مرحوم تبریزی در حجیت اجماع 👤 در مساله حجیت اجماع تفاصیلی وجود دارد که یکی از آنها، تفصیلی است که مرحوم تبریزی و مشابه آن را شهید صدر در بحوث مطرح کرده اند. از منظر ایشان گاهی اجماع بر یک مساله ای است که حکم آن خلاف است؛ به این بیان که مثلاً اصل عملی اقتضای برائت دارد در حالی که دیده می شود اجماع بر وجوب آن حکم، اقامه شده است و از طرف دیگر آن مساله هم از مسائلی نیست که اولاً عقل بتواند در آن نظری داشته باشد؛ مثلاً در شک و دوران بین وجوب یک تسبیح اربعه یا سه تسبیح اربعه در رکعت سوم و چهارم، عقل اصلاً نه ایجاباً و نه نفیاً نظری ندارد و ثانیاً در قرآن کریم و روایات موجود هم دلیلی بر این حکم وجود ندارد؛ در چنین فرضی مرحوم آقای تبریزی می فرماید ... 📚درس خارج اصول، شانزدهم مهر ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3160 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 رابطه بین ادله ناهیه از عمل به ظن و ادله حجیت خبر واحد 👤 در بحث حجیت خبر واحد بعضی قائل به عدم حجیت هستند چرا که آیات ناهیه از عمل به ظن آنها را شامل می‌شود. در مقابل جواب داده اند به این که ادله حجیت خبر واحد بر آیات ناهیه مقدم می‌شوند. اما در کیفیت تقدم اختلاف شده است. مرحوم آخوند قائل به تخصیص و مرحوم نائینی قائل به حکومت و مرحوم شیخ قائل به تخصص و مرحوم بروجردی قائل به ورود است.... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۰. آبان ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة 👤 پنج طریق اثبات وثاقت مسعده بن صدقه به شرح ذیل است: ۱.ایشان از روات کتاب کامل الزیارات است. ۲.ایشان از روات کتاب تفسیر قمی است. ۳.محقق بروجردی و آیت الله شبیری زنجانی ادعا می‌کنند که مسعدة بن صدقه همان «مسعدة بن زیاد» است. ۴.اکثار روایت اجلاء. ۵.مرحوم تبریزی رحمه الله فرموده‌اند: در مورد هر شخصی که از معاریف بوده و «لم یرد فیه قدح» وثوق پیدا می‌شود که او عیبی نداشته است و الا یک شخصی عیب او را بیان می‌کرد. اما بررسی و نقد این وجوه در ادامه مطلب..... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3153 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠مراد از تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» در روایت سکونی 👤 در بحث اشتراط اسلام در قبول شهادت، به روایت سکونی تمسک شده است. شاهد در این روایت، تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» است. تفاسیر مختلفی از این تعبیر وجود دارد. برخی آن را به ولد الزنا تفسیر کرده اند و برخی آن را مختص به شخص محدود (کسی که حدّ شرعی خورده است) دانسته اند. اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، این تفاسیر صحیح نیستند. معنای صحیح از این تعبیر، امری است که با توجه به آن می توان به این روایت برای اثبات اشتراط اسلام در قبول شهادت تمسّک کرد. اما معنای صحیح «ذی مخزیة فی الدین» عبارت است از ... . 📚درس خارج فقه، بیست و یکم آبان ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3159 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
با امام عصر(عج) ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم می‌گفت: از پرسیدند که شما حضرت ولیعصر علیه السلام را زیارت کرده‌اید یا نه؟ در پاسخ گفت تاکنون خیر... زمانی به من گفتند حضرت، در در حجره است، من در مسجد کوفه بودم دوان‌دوان خودم را به مسجد سهله رساندم، به‌طرف حجره آقا سید علی رفتم، مقداری مانده بود که داخل حجره شوم آقا سیدعلی گفت جلو نیا!... و من توقف کردم. 🔹️ همهمه‌ای می‌شنیدم، بعد از مدتی آقا سید علی گفت بیا، رفتم کسی را ندیدم ولی آقا سید علی بمن داد. 📘 حکایات نورانی، ص۲۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی دوران استصحاب حکم مخصص و رجوع به عام فوقانی از منظر شیخ انصاری و مرحوم امام خمینی(ره) 👤 📝 بحث در دوران امر بین حکم و بین رجوع به عام فوقانی بود؛ به این بیان که اگر عامی مثل (اوفوا بالعقود) وجود داشته باشد و بعد از آن یک مخصص لبی وارد شود و آن را تخصیص بزند، در غیر مورد متیقن، چه باید کرد؟ آیا باید به عام رجوع کرد یا باید حکم مخصص را استصحاب کرد؟ مرحوم شیخ انصاری قائل به تفصیل هستند و می فرمایند اگر زمان در عام، ظرف باشد در این صورت حکم مخصص را باید استصحاب کرد؛ اما اگر زمان در عام، قید باشد در این صورت، باید به عام رجوع کرد. ولی استاد از قول مرحوم امام می فرماید که اساساً در ما نحن فیه این تفصیل جایگاهی ندارد و در مقام، بحث اطلاق و تقیید است نه بحث عام و خاص به این بیان که..... 📚درس خارج فقه مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3161 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🏴 عزاداری ایام فاطمیه از أفضل قربات إلی الله است ▪️آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: عزاداری فاطمیه اول و دوم از سابق بین مؤمنان مرسوم بوده است و عزاداری در این ایام از مصادیق تعظیم شعائر و از أفضل قربات إلی الله است که باید محفوظ بماند و سعی افراد هم باید بر این باشد که حرمت ایام عزا را نگه دارند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مراد از ابوبصیر در اسناد روایات 👤 از قدیم در بین رجالیان، مشهور بود که عنوان ابوبصیر، مردد بین دو نفر است: «ابوبصیر لیث بن بختری مرادی» و «ابوبصیر یحیی بن ابی‌القاسم اسدی» و یحیی بن ابی القاسم، ضعیف یا واقفی است، ولی لیث بن بختری ثقه است؛ لذا در مقام تصحیح روایاتی که در آنها نام ابوبصیر آمده، رجالیان برای تصحیح سند، در صدد اقامه قرائن بر لیث بودن ابوبصیر برآمده‌اند. این بیان که ابوبصیر مردّد بین دو نفر باشد (که یکی ثقه و دیگری ضعیف است)، از اشتباهی ناشی می‌شود که اولین بار در کلام مرحوم علامه وارد شده است... 📚 درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3142 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
❇️ تقرب به خدا بدون به حضرت زهرا (س) ممکن نیست.. 🔹️ مرحوم آیت الله شاه آبادی می‌فرمودند: ( آیت الله محمد علی شاه آبادی) ارادت خاصی به حضرت زهرا- سلام الله علیها- داشتند، تا حدّی که بردنِ نام حضرت زهرا، با جاری شدن اشک ایشان مساوی بود. 🔹️ حتی در مقام استخاره، تنها عبارتی که به زبان می‌آوردند این بود: «الهی به عصمتِ زهرا، به نورِ زهرا، به شرفِ زهرا، به حیثیتِ زهرا »و آن وقت اشک از چشمان‌شان جاری می‌شد و سپس استخاره می‌کردند. 🔹️ به عقیده ایشان سلوک الی الله، بدون ارتباط و توسل به حضرت زهرا ممکن نیست، لذا می‌فرمودند: همان طور که ائمه- علیهم السلام- در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی الله، نیازمندِ توسل به حضرت زهرا(ع)هستیم! 📘 حدیث نصر- یادنامه آیت الله نصرالله شاه آبادی، ص ۱۹۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠شبهه مصداقیه در تمسک به قاعده مشایخ ثقات 👤 استاد فرمودند: بین جایی که مروی عنه مشایخ ثقات معلوم باشد و اسم او ذکر شده باشد با جایی که مروی عنه معلوم نباشد (مانند عن بعض رجاله یا عن رجل یا عن بعض أصحابه) فرق است. اگر اسم مروی عنه را ذکر کند، اصل وجود مخصص مشکوک است یعنی ما دلیلی نداریم که در مورد عمر بن الولید مخصص وارد شده باشد لذا تمسک به عام صحیح است. اما در جایی که می گوید عن بعض رجاله، دلیل عام می گوید کل من روی عن جعفر بن بشیر أو روی عنه فهو ثقة و مخصصاتی هم داریم (موارد که می دانیم ضعیف هستند) در اینجا شما نمی دانید که بعض رجاله از مخصص ها بوده یا نبوده است. در اینجا تمسک به عام، تمسک در شبهه مصداقیه مخصص است و این قابل قبول نیست. لذا هم در مشایخ ثقات و هم در مورد این دو بزرگوار در جایی که معلوم نیست نفر بعدی کیست، چون هم احتمال می دهیم که نفر بعدی از کسانی باشد که دلیل خاص بر تضعیفش داریم و هم احتمال می دهیم از آنها نباشد، به عموم عام تمسک نمی کنیم. 📚 درس خارج فقه جلسه۳۳ (۲۴ آبان ۱۴۰۲) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3169 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مفهوم داشتن جملات شرطیه ای که بعضی از شروط مسوق برای بیان می‌باشد 👤 در بحث شرطیت قیام برای تکبیر یک روایت وجود دارد که جمله شرطیه است و دو شرط وجود دارد. مرحوم خویی می‌فرماید هر چند یک شرط مسوق برای بیان موضوع است ولی یک شرط دیگر این گونه نیست و جمله شرطیه مفهوم دارد. استاد تطبیق این نکته را در روایت قبول نکردند. «إِذَا أَدْرَكَ الْإِمَامَ وَ هُوَ رَاكِعٌ وَ كَبَّرَ الرَّجُلُ وَ هُوَ مُقِيمٌ صُلْبَهُ».... 📚درس خارج اصول، جلسه ۴۳. ۱ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir