eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠دو ظهور حال منشا حجیت ظهور 👤 شهید صدر فرموده‌اند: ظهور تصوری حجت بر کشف است و بعد از کشف مراد استعمالی، آن حجت بر کشف قرار داده می‌شود. یعنی دو موضوع برای حجیت وجود دارد «أنّ كلتا الدرجتين موضوع للحجيّة فإنّه لا بد أن تجري أوّلا أصالة المطابقة بين المدلول التصوّري و المدلول الاستعمالي، و ينقّح بذلك موضوع أصل ثان و هو أصالة المطابقة بين المدلول الاستعمالي و المدلول الجدّي، فيثبت بذلك المراد الجدّي للمولى.» بیان این مطالب به عنوان تحلیل این که کلام چگونه کاشف است و ظهور دارد، اشکال ندارند. ظهور تصوری کاشف از مراد استعمالی است و ظاهر حال متکلم این است که .... 📚 درس خارج اصول، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3325 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 087= تاریخ 14021116.mp3
3.04M
🔰 💠دو ظهور حال منشا حجیت ظهور 👤 📚 درس خارج اصول، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3325 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 انصراف حاصل از تلفیق غلبه وجود و کثرت استعمال 👤 🔻غلبۀ وجود به تنهایی منشأ انصراف نیست بلکه غلبۀ وجود به علاوۀ کثرت استعمال منشأ انصراف خواهد شد. گفتنی است که مقصود از کثرت استعمال، کثرت استعمال مطلق و ارادۀ مقید از باب مجاز نیست؛ بلکه کثرت استعمال مطلق و ارادۀ  مقیّد از باب تعدّد دالّ و مدلول است؛ خواه دالّ دیگر، لفظ باشد و خواه تناسبات حکم و موضوع باشد. برای مثال لفظ انسان ولو از باب تعدّد دالّ و مدلول، معمولاً در انسانی به کار می‌رفته که جنبه‌های ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠بررسی معنای «لمم» در آیۀ ۳۲ از سورۀ نجم از ادلۀ عدم اختلال صغیره به عدالت 👤 یکی از ادلّه ای که برای اثبات عدم اختلال گناه صغیره به عدالت مورد تمسّک واقع شده است، آیۀ ۳۲ سورۀ نجم است که می فرماید: «الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش الّا اللّمم» که در آن «لمم» از گناهان کبیره تفکیک شده و حکم متفاوتی در موردش بیان شده است. بر اساس تفسیر «لمم» به گناه صغیره از این آیه برداشت کرده اند که فقط گناهان کبیره مخلّ به عدالت هستند اما به نظر استاد قائنی دام ظلّه، این تفسیر صحیح نیست و مراد از «لمم» همان معنای لغوی آن است که گناه صغیره یکی از مصادیق آن می باشد. اما مراد از «لمم» چیست؟ در ادامۀ مطلب توضیح معنای لمم و شواهدی از روایات برای تایید این معنا و ردّ معنای مذکور (گناه صغیره) را ملاحظه خواهید کرد. 📚درس خارج فقه، بیست و سوم دی ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3269 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حجیت اخبار صبی از معصوم 👤 در بحث حجیت خبر واحد اصولیون شرط‌هایی را برای حجیت ذکر کرده‌اند. از جمله آن شرط‌ها بحث بلوغ است. یعنی اگر صبی خبر از امام معصوم بدهد حجیت ندارد. استاد فرمودند صبی هم اخبارش حجیت دارد به شرط این که وثاقت داشته باشد چرا که ملاک در حجیت بحث وثاقت است و لو این که صبی باشد... 📚درس خارج اصول، جلسه ۸۷، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
❇️ میرزای شیرازی(ره) 🔺️ یکی از کارهای مهمی که عالم ربانی و زعیم شیعه، میرزاحسن شیرازی انجام داد مبرّز و بافضیلت بود که هر یک از آن‌ها در دنیای آن روز مشعل فروزانی گردیدند. 🔺️ حاج شیخ عباس قمی دراین‌رابطه می‌گوید: بسیاری از علمای بزرگ از خرمن فضیلت و علم او خوشه چینی کردند و او در تربیت آن‌ها کوشش کرد، آن‌ها را از لحاظ اخلاق، نمود که هر یک از آن‌ها پیشوایی مورد اتباع گردیدند و آنان بودند که علم فراوان و فضیلت درخشان میرزای شیرازی را در صفحات کتاب‌ها و فراز منبرها و دفاترشان منتشر ساختند. 🔺️ ما در این‌جا تعدادی از این شاگردان را برای نمونه ذکر می‌کنیم: ۱. حاج‌آقا رضا همدانی صاحب مصباح الفقیه. ۲. سید اسماعیل عقیلی نوری مؤلف کتاب کفایت الموحدین. ۳. آخوند ملا فتحعلی سلطان‌آبادی اراکی ۴. حاج شیخ فضل‌الله نوری. ۵. آخوند ملا محمدکاظم خراسانی . ۶. آسید عبدالله بهبهانی از رهبران . ۷. حاج سید احمد کربلایی عالم معروف. ۸. آقا سید محمدکاظم یزدی صاحب . ۹. آقا سیدمحمد طباطبایی از رهبران مشروطیت. ۱۰ حاج میرزا حسین نوری و رجالی معروف. ۱۱. حاج شیخ حسن‌علی تهرانی. ۱۲ حاج شیخ عبدالکریم یزدی حوزه علمیه قم، و... 📚 اسلام مجسّم،ج۱، ص۱۰۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی 👤 مرحوم خویی فرموده‌اند: ادعای رؤیت در زمان غیبت مسموع نیست و ادعای رؤیت از کسی نباید پذیرفته شود چه ایشان بالمطابقه این مطلب را ادعا کند و چه بالالتزام یعنی به اسم اجماع چنین مطلبی را ادعا کنند . ظاهرا مستند این مطلب، روایت .... 📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3346 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
جلسه 094= تاریخ 14021201.mp3
1.51M
🔰 💠 اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی 👤 📚 درس خارج اصول، ۱ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3346 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 علائم ظهور ● نشانه‌هایی که در احادیث برای ظهور امام عصر عجل الله فرجه ذکر شده، هیچ کدام قطعی‌الوقوع نیستند. یعنی از آن جهت که این علائم بداءپذیر هستند، ممکن است ظهور آن حضرت بدون ظهور هیچ یک از آن علائم واقع شود یعنی تا قبل از وقوعشان احتمال تغییر یا حذف در مورد آنها منتفی نیست. حتی در مورد خروج سفیانی نیز با اینکه حتمی نامیده شده، اما در روایات به بداءپذیر بودن آن تصریح شده است. ● ابوهاشم جعفری از حضرت جوادالائمه علیه‌السلام سوال می‌کند که با توجه به حتمی بودن خروج سفیانی در روایات، آیا ممکن است خداوند در آن بداء کند؟ (هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُوم‏) حضرت می‌فرمایند: «بله»، بعد ابوهاشم اضافه می‌کند: پس می‌ترسیم در اصل قیام قائم نیز بداء شود! حضرت می‌فرمایند: إِنَّ الْقَائِمَ‏ مِنَ‏ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ‏ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد همانا قیام قائم از وعده‌های خداست و خداوند خُلف وعده نمی‌کند. 📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳ https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 رد اشکالات آیت الله شبیری در مورد مفهوم علت 👤 🔻آیت الله شبیری دو اشکال به مخصصیت مفهوم علت کردند اولا اینکه مقصود از موضوعات در مواردی که تعلیل می آید، طبیعت موضوع نیست بلکه مقصود نوع متعارف موضوع است و ثانیا در سایر موضوعات هم ممکن است که علل دیگری برای این حکم باشد بنابراین نمی توانیم در مواردی که در سایر موضوعات این علت نیست بگوییم که این حکم هم نمی آید. که استاد پاسخ دادند اشکال اول وارد نیست چون از جهت اثباتی برای حمل موضوع بر موضوع متعارف قرینه لازم است و ثانیا چون ما با توجه به بررسی همه ادله موضوع مفهوم می گیریم احتمال وجود علت یا دلیل دیگری برای حکم رد می شود. 📚 درس خارج اصول، جلسه۷۶، ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3337 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 ارتباط معنوی واژگان در زبان‌های مختلف 👤 🔻آیا «تاء» تأنیث در اصل پسوند نسبت _چیزی شبیه «رود و روده» یا «کمر و کمره» یا «دهان و دهانه» یا «پا و پایه»_ نبوده؟ اینها در عربی زیاد است و در فارسی «هاء» پسوند و شباهت داریم؛ آیا بین این دو ارتباط معنوی وجود دارد یا خیر؟ البته بین زبان فارسی و عربی تفاوت جوهری وجود دارد چون زبان فارسی از زبان‌های هنداروپایی است که عمدتاً بر نظام پیشوند و پسوند و میانوند استوار است بر خلاف زبان عربی که عمدتاً بر نظام اشتقاقی استوار است؛ ولی همین زبان عربی در خصوص «تاء» تأنیث جنبۀ پسوندی دارد. یعنی هر چند به طور کلی ... 📚 درس خارج اصول، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa