eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
34 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
سید و شیخ.mp3
2.81M
🔰 💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل 👤 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ سفارش آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) ☘️ 🔹️آیت الله حق شناس(ره): حضرت آیت‌الله بروجردی‌ قدس سره فرمودند:‌ وقتی که از من خواستند، گفتم ذکر مؤمن، نماز شب است. نماز اول وقت است. اگر انسان بشود و اهل شب زنده‌داری باشد، همین او را به مقام می‌رساند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠شهادت کبوترباز 👤 یکی از اموری که در کلمات بزرگان به عنوان مانع احتمالی از پذیرش مورد بحث واقع شده، است. به نظر استاد قائنی این امر موجب ردّ شهادت نیست و روایاتی بر این مطلب دارند. لکن در ذیل این بحث نکاتی مثل حکم اصل کبوتربازی توسط ایشان مطرح شده است که در ادامۀ مطلب قابل بهره برداری است... 📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3503 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حکم تکلم در اثنا اقامه و جمع بین روایات 👤 در این مورد با هم اختلاف دارند بعضی می‌گویند اشکالی ندارد مطلقا. بعضی می‌گویند اشکال دارد مطلقا و بعضی بین قبل از قد قامت الصلاة و بعد از آن دارند..... مرحوم چهار وجه جمع مطرح می‌کنند و نقدهایی هم دارند و استاد هم آن‌ها را بررسی می‌کنند. 📚درس خارج فقه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔹️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظه‌الله (از علمای عراق): 🔹️ یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر می‌شد و از این جهت (ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟ فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت می‌شدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب می‌شدند به اولین نفری که حمله می‌کردند من بودم... ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته داشته باشد! 🔹️ ایشان مدتی می‌رفته و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر می‌شده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک می‌کند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان می‌آید و می‌فرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمی‌آیند! (آیت الله حائری این را با گریه می‌فرمود و می‌گفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است). 🎙 جلسه طلاب امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 پاسخ به اشکالات آیت‌الله سیستانی در مورد دخول جعفر بن بشیر در مشایخ ثقات 👤 🔻آیت‌الله می‌فرماید روی عن الثقات یعنی از روایت می کند اما نگفته که فقط از ثقات می کند. در ثقات لا و إلا داریم که دلالت بر دارد. لذا آقای سیستانی مشایخ ثقات سه گانه را می‌پذیرد اما توسعه به اینجا را نمی‌پذیرند. اولا: آقای سید جواد در بحث لا ضرر خود پس از نقل این کلام آقای سیستانی نکته‌ی خوبی را می‌فرمایند که همه‌ی روات از ثقات روایت نقل می‌کردند اما وقتی در میان بیش از هزار نفر فقط نسبت به جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی می‌گوید روی عن الثقات و روَوا عنه پس معلوم می‌شود خصوصیتی در این دو نفر است که این گونه ذکر کرده است و آنها را از باقی روات جدا کرده است. ثانیا: بر فرض اساتید جعفر بن بشیر همه بودند و او فقط از ثقات نقل کرده است اما این که چه کسی از او روایت کند، دست خود او نیست. کما این که در مشایخ ثقات هم راوی بعدی را توثیق می کنیم نه راوی قبلی را. پاسخ به اشکال دوم پاسخ این اشکال آن است که جمله وحید که می‌گوید باید راوی، اجازه‌ای باشد نه وجاده‌ای دلالت می‌کند که او به کسی روایت می داده که او را به قبول داشته است. 📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠اشکالی در اصالت رجال ابن غضائری و پاسخ آن 👤 🔻شیخ در مقدمه ی ، عبارتی حاکی از نابودی کتب ابن و عدم آنها نقل کرده اند که ممکن است از آن نتیجه گرفته شود که منسوب به ابن غضائری که به دست متاخرین رسیده، اصیل نبوده است. اما به نظر می رسد که این برداشت صحیح نیست... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2547 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔹️ شهيد (ره) 🔺️ من در دو موضوع نسبت به خودم شك كردم. يكی اين كه به من می‌گويند: سيد اسدالله! آيا واقعاً من از اولاد پيامبر هستم؟ 🔺️ و ديگر اين كه آيا من لياقت آن را دارم كه در راه خدا شهيد شوم يا نه؟ 🔅 روزی به حرم حسين (عليه السّلام) رفتم و در آن جا با ناله و زاری از امام خواستم كه جوابم را بدهد. 🔆 پس از مدّتی، يك شب امام حسين (عليه السّلام) را در خواب ديدم كه بالای سرم آمد و دستی بر سرم كشيد و اين جمله را فرمود: «يا بني انت مقتول» يعنی اي فرزندم كشته مي شوی كه جواب دو سؤال من در آن بود، امام فرمود: فرزندم! پس من سيد هستم و ديگر به من بشارت داد كه من شهيد مي شوم. 📚کرامات حسينيه و عباسيه ؛ موسي رمضاني‏پور، ص۴۸. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اقسام تزاحم و تطبیق آن در حکم ظاهری از نگاه شهید صدر 👤 تزاحم چند قسم مختلف دارد: ۱- تزاحم ملاکی: ملاکی این است که در یک هم و هم وجود داشته باشد. در این جا هر کدام بر دیگری غالب باشد شارع بعد از کسر و انکسار آن را مقدم می‌کند. ۲- تزاحم امتثالی: دو فعل مثلا وجود دارد و مکلف قادر بر آن دو با هم نیست. ۳- تزاحم حفظی: برای در مقام حفظ محبوب او در فرض (در مکلف) و حفظ او در این فرض رخ داده است یعنی مولی در این فرض نمی‌تواند محبوب و مبغوض خود را در فرض شک با هم حفظ کند... 📚 خارج اصول، ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3251 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠اختلال عدالت با مخالفت با قوانین 👤 مسئله این است که با قوانینی که توسط حاکمان غیر به جهت مصالح عامه وضع شده اند، آیا منجرّ به شخص مخالف است؟ همچنین اگر قائل به عدم چنین تلازمی شویم، آیا چنین شخصی است؟ به نظر استاد قائنی، پاسخ به این مسئله مبتنی بر دلیل وجوب اطاعت از است. اگر دلیل وجوب اطاعت از حاکم، ادلۀ لفظی مثل عمر بن حنظله و آیۀ باشد، تخلف از ، مستلزم فسق است اما اگر دلیل وجوب اطاعت، پرهیز از هرج و مرج و باشد، مستلزم فسق نیست اما آیا شخص مرتکب، عادل است؟ در ادامۀ مطلب بررسی شده است. 📚درس خارج فقه، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3514 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 در تقیه‌ها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کرده‌اند؟ 👤 بعضاً در روایات صحیح‌السند نیز اختلاف می‌بینیم، بعضی بزرگان این اختلاف را حمل بر کرده برخلاف حکم‌الله واقعی دانسته‌اند؛ خصوصاً بعضی بزرگان مثل صاحب که در حمل بر تقیه، موافقت با را لازم ندانسته‌اند و فرموده‌اند بعضاً خواسته‌اند بین شیعیان اختلاف بیندازند تا مذهب‌شان سخیف به نظر برسد. به نظر ما نباید به صرف حمل بر تقیه، از کنار یک روایت گذشت و مدلولش را برخلاف حکم‌الله واقعی دانست؛ ممکن است حضرت حکم‌الله واقعی را از جهتی نگاه کرده‌ باشند که آن جهت، در نگاه اولی بر ما مخفی باشد. ما برای این ادعای خودمان، چند شاهد داریم: ... 📚 درس خارج فقه ۳۰ بهمن و ۷ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و شواهد مد نظر استاد👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
تقیه و القاء خلاف شرع.mp3
6.78M
🔰 💠 در تقیه‌ها آیا ائمه القاء در خلاف شرع کرده‌اند؟ 👤 📚 خارج فقه؛ دو‌شنبه۳۰بهمن۱۴۰۲ و دو‌شنبه۷اسفند۱۴۰۲ ✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه تالار مباحثه فقاهت مراجعه کنید: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3520 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa