eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
3 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠دلیل عدم پذیرش شهادت وکیل به نفع موکّلش فیما هو وکیل فیه 👤 مرحوم صاحب جواهر ره ردّ شهادت وکیل در مورد مالی که در آن وکالت دارد را منوط به یکی از دو امر کرده است: اخذ اجرت و مباشرت در اقامۀ دعوی چون اگر اجرت اخذ کند یا به صورت مباشر طرح دعوی کند، مدّعی خواهد بود نه شاهد. لکن به نظر استاد قائنی دام ظلّه این کلام صحیح نیست و وکیل اگرچه مباشر در طرح دعوی باشد، مدّعی نمی شود. در عین حال، شهادت وکیل فیما هو اجیر فیه مسموع نیست حتی اگر اجرت اخذ نکند یعنی امور و کارهای مربوط به وکالتش را تبرّعی انجام دهد و حتی اگر مباشر در طرح دعوی نباشد به دلیلی در ادامۀ مطلب خواهد آمد. 📚درس خارج فقه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3446 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه") ❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
شماره 2 نشست علمی با موضوع: تطبيقات فقه نظام در نظریات شیخ انصاری (ره) 🎤 ارائه توسط استاد معظم حجة الاسلام و المسلمین کمیل قنبرزاده 📆زمان: چهارشنبه 16 خرداد ماه 1403 ⏱ساعت 10:00 صبح 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔸 💠تفاوت تمسک به دلیل لفظی و لبی 👤 🔺 اگر در جایی سیره وجود داشت و مصادیقی از آن سیره در مرأی و منظر معصوم بود و شارع به آن سیره ورود کرد و آن را ردع نکرد، عدم الردع به خودِ آن سیره می خورد. حقیقت سیره آن رابطه و ارتکاز بالقیاس بین هست ها و نیست های آثار فعل و هدف مطلوب با باید و نباید عقل عملی است. این دیگر قابل تخصیص و انصراف نیست و اگر این سیره بیاید، همه جا می آید و اگر نباشد، هیچ کجا نیست. اصلا دیگر تخصیص و خاص و عام معنی ندارد چرا که اینها دلیل لبی است و اگر هم شارع در مواردی ورود کند، به نحو حکومت و ورود است که منشأ ارتکاز را ردع می کند یا توسعه می دهد. 📚 درس خارج فقه، جلسه۱۱۱، ۶ خرداد ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=۳۴۶۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_تفاوت تمسک به دلیل لفظی با دلیل عقلی.m4a
5.83M
🔸 💠تفاوت تمسک به دلیل لفظی و لبی 👤 📚 درس خارج فقه، جلسه۱۱۱، ۶ خرداد ۱۴۰۳ ✅ مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=۳۴۶۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 انسداد در موضوعات خارجیه و رد آن 👤 بعضی در مطلق موضوعات خارجیه قائل به شدند با اینکه در احکام قائل به هستند و به خبر و خبر موثوق به عمل می‌کنند و می‌گویند این مقدار به معظم فقه وافی است اما در مورد موضوعات گفتند باب علم و علمی منسد است. به نظر ما چنین نیست و تحلیل مساله آن است که حتی اگر کسی علم را قبول نکند می‌گوییم در موضوعات معمولا طریق علمی مفتوح است... 📚درس خارج فقه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 دلالت حدیث «بنی الاسلام علی خمس ...» بر اعتبار قصد قربت در زکات 👤 آیت الله به حدیث «بنی الإسلام علی خمس ...» برای اثبات اعتبار قصد در استدلال نموده است: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ». بدین تقریب که اعمال مذکور در این روایت، هستند، روایت اقتضا دارد که زکات نیز عبادت باشد. چند مساله در مورد این روایت باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از آن مسائل این است که آیا نیز عبادی و متفرّع بر قصد قربت است یا چنین نیست. اشکالات دیگری نیز بر این نظریه وارد است. ابتدا در مورد مساله ولایت نکاتی بیان می‌گردد و در ادامه سایر اشکالات این نظریه ذکر می‌گردد. 📚 درس خارج فقه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3450 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
☘️ تقوای فوق العاده حاج سید احمد خوانساری(ره) ☘️ 🔹️ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹️ آقای حاج خیلی از «من» گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی می‌پرسیدند، رأی و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان می‌کرد. مثلاً می‌فرمود: شیخ مرتضی انصاری چنین می‌فرماید، صاحب جواهر چنین عقیده‌ای دارد و ...، و از تعبیری که «من» در آن بود، مجتنب بود. 🔹️ حتّی از معارف معاصر خودش نقل قول می‌کرد، مثلاً: آقای چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدی تألیف حاج شیخ استفاده می‌کرد با این‌که خودش از آقای آملی ادقّ نظراً بود. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص ۶۲۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠  عدم حجیت ظاهر حال ائمه بر موافقت سیره 👤 شهید در بحوث بر اثبات موافقت شارع با سیر عقلایی به ظهور حال شارع تمسک کرده اند. شخصی که زعیم هست، سرپرست یک جمعی هست اگر ببیند آن جمع کاری می‌‌کنند در مرآی و منظر او و سکوت بکند ظاهر حالش این است که موافق است اگر مخالف بود نارضایتی خودش را ابراز می‌‌کرد. این بیان صحیح نیست. آن‌چه که معتبر است در کشف از مراد متکلم... 📚 درس خارج اصول، ۱۲ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3241 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 معنای عبارت «اعتبارات ماهیت» 👤 در بحث و ، بحث از «اعتبارات ماهیت» به میان آمده است. در این عبارت، دو کلمه وجود دارد: اعتبار و ماهیت، مراد از اعتبار........ 📚 درس خارج اصول، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2538 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان.pdf
644.3K
📕مقاله 〽️ "راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان" 🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖊 محمد لطفی پور 🖇 فصلنامه، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 61، خرداد 1403، صفحه 111-139 📝 چکیده: 🔸 شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادی‌ترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دست‌یابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیت‌های حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علم‌آموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوخته‌ها به‌نسل‌های پسین) می‌باشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راه‌کارهای گوناگون بهره می‌جویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیان‌گر آن است که این راه‌کارها، نمی‌تواند تمام چالش‌های فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخ‌گو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راه‌کار نوین طبقه‌شناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالش‌های باقی‌مانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راه‌کارها در گشودن چالش‌های طبقه‌شناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیم‌بن‌هاشم، محمدبن‌عیسی‌بن‌عبید و محمدبن‌احمد‌بن‌یحیی، به نمایش گذاشته‌شده‌است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 دفع "اشکال آیت الله سیستانی به مرحوم اصفهانی" در دفاع از عدم حجیت مثبتات اصول 👤 📝 حضرت استاد مهم ترین تفاوت بین امارات و اصول را به تبع مرحوم آخوند عدم حجیت مثبتات و حجیت مثبتات أمارات می دانند که در این مسئله مرحوم کلامی در مقام دفع اشکال به مقدمات استدلال مرحوم بیان کرده اند و آیت الله این دفع را از مرحوم اصفهانی نپذیرفتند که در نظر استاد این بیان آیت الله سیستانی توانایی مقابله با دفاع مرحوم اصفهانی را ندارد زیرا... 📚درس خارج اصول ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3444 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir