eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
976 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
وجه دوم.mp3
1.47M
🔰 💠 تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه 👤 📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3350 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 فرق لابشرط قسمی و مقسمی 👤 صورتی از اشیاء که در و قوه‌ی عاقله ترسیم می‌شود، دو قسم است: یا آن شیء غیر معقول است و ما آن را تعقل می‌کنیم... یا آن شیء امری است و ما دوباره آن را تعقل می‌کنیم........ 📚 درس خارج اصول، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2540 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 عدم تاثیر وجوب یا عدم وجوب مقدمه در صغرای باب تعارض یا تزاحم 👤 یکی از ثمراتی که برای وجوب در کلمات آقای و مرحوم شهید ذکر شده است این است که در مقدماتی که با قطع نظر از مقدمیت هستند، چنانچه مقدمه، شرعا هم باشد بین وجوب آن و دلیل حرمت رخ خواهد داد اما اگر مقدمه شرعا واجب نباشد تعارضی نیست و بلکه مورد از صغریات باب خواهد بود. از نظر استاد قائینی این ثمره ناتمام است ... 📚 درس خارج اصول، ۴ اسفند ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2487 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم حجیت خبر ثقه غیر ضابط 👤 در بحث حجیت خبر استاد فرمودند یکی از شرایط خبر بودن است. چرا که ادله حجیت یا عقلا است که اصلا شامل خبر کسی که ضابط نیست نمی‌شود و اگر ادله لفظیه است آن هم شامل خبر غیر ضابط نمیشود چرا که ثقه بودن نکته دارد و نکته‌ی آن، کم بودن احتمال عدم مطابقت با واقع است. این نکته در غیر ضبط نیست.... 📚درس خارج اصول، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠فحص از مخصص متصل در انحلال علم اجمالی 👤 🔺 مرحوم در این مورد چیزی نفرموده است اما مرحوم هم با توجه به ناقلین و اصل عدم خطا و حکم به عدم وجوب می کنند اما این کلام ایشان صحیح نیست چون در مورد متصل به خاطر یا اختلاف باید فحص کرد البته به خاطر وثاقت محدثین و ناقلین اخلال عمدی منتفی است ولی باید در مورد شخص ناقل ظاهر حالش در نقل اختلاف نسخه ها و تقطیعات دیده شود که اگر داب اجتهادی او مانند ما یا سختر از ما بود، ما اصل عدم و نسیان جاری می کنیم اما اگر مبنایش در این موارد آسان تر از ما بود، نمی توانیم اصل عدم خطا و نسیان در مورد او به علت عدم ظاهر بر صحت یا اعتماد به جاری کنیم. 📚 درس خارج فقه، ۸ خرداد ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3472 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_فحص از مخصص متصل در انحلال.m4a
4.87M
🔸 💠فحص از مخصص متصل در انحلال علم اجمالی 👤 📚 درس خارج فقه، ۸ خرداد ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3472 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دوره تابستانی پژوهش معاونت پژوهش مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر -علیه السلام- در نظر دارد در دوره تابستانی مدرسه دو کلاس ورد(مقدماتی-پیشرفته) و ویراستاری(مقدماتی- پیشرفته) را ارائه دهد. 🟢مدت دوره: سه هفته 🟢تاریخ شروع دوره: یک شنبه 31 تیر 1403 🟢زمان کلاس: 7-8 (صبحانه را بعد از کلاس مهمان مدرسه هستید) 🟢مزایا: 1. دوره به صورت رایگان برگزار می شود. 2. شرکت برای همه طلاب داخل و خارج از مدرسه، در همه مقاطع آزاد است. 3. شرکت¬کنندگان(طلاب مدرسه) از شرکت در کلاس مقدماتی و پیشرفته این ماده پژوهشی معاف هستند و نمره این کلاس، برای دو کلاس مقدماتی و پیشترفته آنان لحاظ می شود. 4. ارائه گواهی شرکت در کلاس مهارت پژوهشی 🟢شرایط: 1. آشنایی جزئی با تایپ 2. شرکت منظم در دوره 3. رعایت قوانین مدرسه 🔸نکته: با توجه به محدودیت پذیرش در 15 نفر برای هر کلاس، اولویت با کسانی است که زودتر اقدام به ثبت نام کنند. 🟢مهلت ثبت¬نام: تا شنبه 30 تیر 🔸جهت ثبت نام لطفا نام و نام خانوادگی و شماره تماس خویش را به آیدی زیر ارسال نمایید. @mfebir🆔 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال معاونت پژوهش 🆔 @pajoohesh_mfeb
🔸 💠 بررسی برهان آیت الله شبیری زنجانی مبنی بر نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر 👤 🔻 آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در و صحیح نبودن انصراف از فرد ، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که چنین چیزی قابل التزام نیست. پاسخ حلّی ایشان این بود که، انصراف مطلق از فرد نادر، معلول مجرّد ندرت نیست بلکه ندرت به ضمیمۀ تناسبات و ، سبب انصراف به فرد می‌گردد. هم‌اینک قصد داریم به صحت و سقم فرمایش ایشان بپردازیم. آیا اگر تناسبات ... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
وجه اول.mp3
5.49M
🔰 💠 تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) 👤 📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3349 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) 👤 یکی از وجوه شهرت فتواییه این است که گفته اند: حاصل از کمتر از ظن حاصل از واحد نیست بلکه از آن بالاتر است لذا ادله‌ی حجیت خبر واحد به دلالت دلالت بر حجیت شهرت می‌کند. این کلام تمام نیست زیرا اولا: کشف نوعی یعنی درجه‌ی ظن نوعی ناشی از خبر ثقه ممکن است بیشتر از درجه‌ و مرتبه‌ی ناشی از شهرت باشد. زیرا خبر ثقه ناشی از است و شهرت ناشی از ، و احتمال در حدس بیشتر است لذا این ادعا که «مرتبه ظن نوعی ناشی از شهرت بیشتر از مرتبه ظن نوعی ناشی از خبر واحد است» درست نیست. ثانیا.... 📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3349 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ چشم بصیرت در اثر گریه بر اباعبدالله(ع) ☘️ 🔹️ آیت الله کشمیری(ره): 🔹️چشم بصیرت انسان بر اثر چند عمل باز میگردد؛ یکی از آنها بکاء بر امام حسین(ع) است. می‌فرمودند: من با مرحوم بودم؛ او دیدش وسیع بود و بصیرت زیادی داشت و خیلی از امور آینده را با قّوۀ بصیرتی درک میکرد! 🔹️این عنایتی که به او شده بود به خاطر گریه های زیادی که بر امام حسین(ع) داشت، بوده است. 📚 ناگفته های کشمیری، ص۱۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 💠 جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکوّن یافته! 👤 📝 و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از را یکی از علل نسب می‌دانند و برای آن اصطلاح قائل نیستند. اما مرحوم آقای مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی می‌داند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمی‌داند حتی عرفا! حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کرده‌اند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جریان جمع حکمی در ارشادیات 👤 در بحث تکبیره الاحرام دو دسته روایات دارند. یک دسته می‌گویند اگر سهوا ترک شد نماز باطل است و یک دسته می‌گویند صحیح است. مرحوم می‌فرماید جمع حکمی در روایات معنا ندارد. استاد این مطلب را قبول ندارند..... 📚درس خارج فقه، ۱۷ آبان ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 نظر مرحوم امام در حجیت مثبتات امارات و تمسک به اصول لفظی 👤 🔻 ایشان می فرمایند نمی شود چیزی (واقع نما) باشد اما لوازم عقلیه آن نباشد. اماره یعنی واقع نما و لوازم عقلیه یعنی لوازم وجود واقعی. اگر این دلیل، اماره و واقع نما است، پس لوازم وجود واقعی هم بار می شود. اما اگر لوازم وجود واقعی بار نمی شود، یعنی این دلیل واقع نما نبوده است. پس این تفکیک مرحوم صحیح نیست و نمی توان گفت اصول لفظیه مانند أصالة العموم واقع نمایی دارند اما لوازم وجود واقعی بر آنها مترتب نمی شود. بنابراین تفکیک شما که لفظی و واقع نمایی را بپذیرید و امضاء آن توسط را هم بپذیرید اما بگویید لوازم وجود واقعی مترتب نمی شود، است. اگر واقع نمایی باشد، همه لوازم وجود واقعی هم بار باشد. اگر بگویید واقع نما است اما شارع لوازم وجود واقعی را بار نکرد، معلوم می شود اصل عملی محرِز است و اماره نیست. 📚 درس خارج فقه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3464 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_نظر مرحوم امام در مورد حجیت مثبتات امارات.mp3
2.08M
🔸 💠 نظر مرحوم امام در حجیت مثبتات امارات و تمسک به اصول لفظی 👤 📚 درس خارج فقه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3464 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفکیک قواعد ادبی مرتبط با لفظ و قواعد ادبی مرتبط با معنا 👤 🔻  مرحوم جدّ ما، تحلیل خاصی در مورد جملاتی همچون «فی الدار رجلٌ» داشتند. ادبیان می‌گویند در این جمله، و ، «رجلٌ» است که مؤخّر داشته شده و خبر، «فی الدار» است که مقدّم داشته شده است. مرحوم جدّ ما، می‌فرمودند: در این جمله ما قصد نداریم از رجل مبهم، خبر بدهیم بلکه قصد داریم از وضعیت خانه خبر بدهیم به این که بگوییم وضعیت خانه به این صورت است که در آن یک رجل وجود دارد. به بیان دیگر، مسندالیه حقیقی دار است و به همین دلیل مقدم شده است. فرمایش مرحوم جدّ ما ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ملاک تسمیۀ حکم به «حکم شرعی» 👤 در بحث ، ملاک تسمیۀ حکم به «حکم شرعی» را بیان می کند. او معتقد است قسم دوم احکام ، با اینکه نیستند و عقل، آنها را از احکام می کند، اما می توان به آنها «حکم » گفت. زیرا ... 📚 درس خارج اصول(مفاهیم)، ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2685 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع 👤 مرحوم آقای در استدلال بر عدم وجوب الرکوع می گویند: ما یک دلیل خامسی به نام لو کان لبان داریم، اگر تکبیر واجب بود لبان و اشتهر. ایشان روی این جهت تکیه نمی‌کند که قائل به عدم وجوب تکبیر هستند، آن هم مطرح است ولی مهم‌تر از او برای آقای خوئی این است که اگر بناء باشد ما قائل به وجوب تکبیر رکوع بشویم، باید (به دلیل دلالت روایت ) به وجوب تکبیر در حال انتصاب، قائل بشویم. لکن نوع مردم به این شرط عمل نمی‌کنند، و لو کان واجبا لبان و اشتهر. پس ما روایت را حمل بر استحباب می‌‌کنیم. به نظر ما این فرمایش تمام نیست...... 📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3137 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ مقام معنوى آخوند خراسانی(ره) ☘️ 🔹️ سؤال: آيا براى مرحوم آخوند خراسانى، تشرّف نقل شده است؟ 🔹️ آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی: اگر ايشان تشرّفى داشته، مقامش ارفع از اين بود كه بخواهد مطرح كند، ايشان اخلاقياتى داشت كه مانند بود. نبوغ و و خداشناسى آخوند فوق‌العاده بود. 🔹️ از مرحوم -كه اهل سلوك و معنا بود- شنيدم كه مى‏‌گفت: «توحيدى كه آخوند داشت، احدى نداشت». آقاى سيد على گلپايگانى فرزند آسيد جمال مى‌‏گفت: پدر ما عكس هيچ‏كس را در منزل نداشت، غير از مرحوم آخوند، و ظاهرش اين بود كه حتى عكس آقاى نايينى را كه قوم و خويش ايشان بود هم نداشت. ايشان شاگرد آخوند بود. 📚جرعه‌ای از دریا، ج ۲، ص ۴۲۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠شهادت شطرنج باز و نردباز 👤 آیا کسی که اهل بازی و باشد، مردود است؟ به نظر استاد قائنی بر اساس روایات متعدد، شهادت شطرنج باز و مردود است و از روایات استفاده می شود که مردودیت شهادت آنها مشروط به فعلیت نیست. در ادامۀ مطلب، به توضیح بیشتر پرداخته ایم و همچنین نکات دیگری را در رابطه با بازی با شطرنج و نرد و روایات موجود در این زمینه از زبان استاد نقل کرده ایم... 📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3504 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شبهه دسّ در روایات و عدم حجیت اخبار آحاد 👤 در بحث خبر یک شبهه ای برای عدم حجیت مطرح شده و آن در روایات است. آیت الله هم در بحث و این شبهه را پذیرفته هر چند مانع از حجیت نداسته. استاد دو جواب از شبهه دادند..... 📚درس خارج اصول، ۱ آذر ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ فقیه بزرگ و متفکّر شیعه، آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی(ره) ☘️ 🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: از مرحوم حاج آقاى والد شنيدم كه مى ‏فرمود: 🔹️ من دو نفر را درك كردم كه از نظر نظيرشان را نديدم: يكى آقا و ديگرى حاج ميرزا محمد صادق خاتون آبادى اصفهانى. آقا ضياء با مرحوم حاج شيخ عبدالکریم هم‌‏بحث و متقارب السنّ بود. 🔹️ شاگردان آقا ضياء عراقى مرجع شدند، ولى آقا ضياء مرجع نشد. ايشان حدود درس خارج تدریس كرد و در فقه و اصول فوق‌‏العاده بود. يكى از شاگردان ايشان آقاى حجّت بود كه در زمان حيات آقا ضياء مرجع شد. 🔹️ آقا ضياء آدم و علم ‏دوستى بود و خيلى اصرار داشت كه مطلب را به شاگرد خود ياد بدهد و تا درِ منزل شاگرد مى‌‏رفت تا مطلب را به او تفهيم كند. 📚جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۴۲۸ و ص ۶۸۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن 👤 🔻 در مورد انسدادی ها با توجه به مبنایشان که حجیت مطلق است اختلاف وجود دارد که در صورت بینه با کدام یک مقدم می شود؟ اما با توجه به اینکه انسدادی هایی که الآن هستند، همه حکومتی هستند که ظن مطلق را در مرتبه قرار می دهند. در نتیجه هر اصلی بیاید، مقدم بر ظن مطلق می شود چون ظن مطلق بر اساس حکومتی، تبعض در احتیاط به حسب مراتب احتمال است. البته، اگر کسی قائل به انسداد بود که ظن مطلق را می داند، باید ناشی از ظن مطلق را بر بینه ناشی از ، مقدم کند اما هیچکس قائل به انسداد کشفی نیست. 📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa