eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️ مورد (۱) ⬅️ بسیاری از علمای ما گردِ کار مکروه و مباح نمی گشته‌اند تا چه رسد به حرام. برای روشن شدن این ادعا نمونه هایی ذکر میشود: ۱. شهید اول(ره) می نویسد: و من الخسران صرف الزمان في المباح و إن قلّ... یعنی صرف عمر در کارهای مباح هر چند کم، جز زیان چیزی نیست، چه از ثواب میکاهد و درجات انسان را پایین می آورد. 📚القواعد و الفوائد، ج ۱، ص ۱۱۹ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 مقایسه جایگاه زراره با جایگاه عبد الله بن ابی یعفور 👤 🔻 و بن ابی به یک معنا دارای دو مکتب مختلف هستند. زراره فقیه‌تر است ولی عبدالله بن ابی یعفور همچون زراره به فقاهت شناخته نمی‌شود. البته عبدالله بن ابی یعفور از برخی جهات به عنوان شخصیتی شناخته می‌شود که وفاداری بیشتری نسبت به امام علیه السلام داشته و چنانکه از برخی روایات استفاده می‌شود بیشتر از زراره اهل تسلیم بوده است. زراره هم سابقۀ سنی‌گری داشته و هم اهل مناظره بوده است و از همین رو دارای روحیۀ بحث و جدل بوده است؛ لذا لحن گفت‌وگوهایی که زراره با امام علیه السلام دارد خاص بوده و شاید شبیه آن را از امثال عبدالله بن ابی یعفور نبینیم. هر یک از زراره و عبدالله بن ابی یعفور نیز اصحابی داشتند. البته ائمه علیهم السلام ... 📚 درس خارج اصول، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3813 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
☘️ ترک مکروه و مباح ☘️ مورد (۲) ۲. مرحوم مولی عبدالله شوشتری یکی از شاگردان محقق اردبیلی است، در مقام موعظه به فرزندش گوید: «يا بني إنّى بعد ما أمرني مشايخي بالعمل برأيي ما ارتكبت مباحاً و لا مكروها الى الآن حتى الأكل والشرب و النوم... ترجمه: فرزندم، از آن هنگام که اساتیدم به من فرمودند به رأی خودت عمل کن و اجازه اجتهادم دادند، تاکنون مرتکب کار مباح و مکروه نشده ام حتی در خوردن آشامیدن، خواب و مانند آن. 📚 منتهى الآمال، ج ۵، ص ۶۳-۶۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 اهراق در روایت تیمم کنایه از عدم انتفاع است 👤 🔻 یهریقهما جمله خبریه در مقام و دال بر است. ما قائلیم که روایت است اما واجب نیست. اگر چه جمله در مقام طلب، امر است اما این امر در عقیب الحظر است نه در حالت عادی. شخص چون آب دارد، فکر می کند نباید کند لذا حضرت می گویند بریز و بگیر. این از آن است که این آب‌ها به درد نمی‌خورد و اثر متوقع بر آنها مترتب نمی شود. در معانی و بیان خوانده اید که وقتی اثر متوقع، مترتب نمی شود، اصل موضوع را نفی می کنند. مثلا العالم بلا عمل را می گوید عالم نیست. زنبور بلا عسل را می گویند زنبور نیست. چون این کنایی هم در عربی و هم در فارسی وجود دارد بنابراین (که وقتی نفی اثر است، اصل موضوع را نفی می کنند) اراقه واجب نیست. البته احتیاطش خالی از لطف نیست اما وجوب ندارد. 📚 درس خارج اصول، ۱۶ دی ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
اهراق کنایه از عدم انتفاع است.mp3
1.6M
🔸 💠 اهراق در روایت تیمم کنایه از عدم انتفاع است 👤 📚 درس خارج اصول،۱۶ دی ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3814 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
230215_017_١.mp3
5.7M
👤 ▪️ صَلّی الله علیک یا باب الحوائج شهادت مظلومانه حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام تسلیت باد. 💥نکاتی درباره جایگاه امام کاظم علیه السلام نزد عامه که متاسفانه مورد غفلت شیعیان است ▪️به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام▪️(۱۴۰۱/۱۱/۲۶) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 وجوب عینی یا کفایی ادای شهادت (اختلاف در ظاهر، وحدت در واقع) 👤 در بحث ادای ، مرحوم آقای در بیانی خود را مخالف نظر فقها معرفی می کند و می فرماید مشهور اگرچه قائل به وجوب ادای اند اما اداء، است. اما به نظر استاد قائنی حق این است که بین بودن از نظر مرحوم و بودن از نظر تنافی وجود ندارد به بیانی که در ادامه قابل مشاهده است... . 📚درس خارج فقه، ۲ بهمن ۱۴۰۳ ✅ادامه مطلب و مباحثه👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3816 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اعتبار نوفلی و سکونی 👤 مد ظله العالی سند زیر از جمله اسناد پر تکرار در می‌باشد: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع در سند این روایت، و محل بحث هستند. از آنجا که به تصریح شیخ ، اصحاب به روایات سکونی، مشروط به اینکه با فتاوا و روایات معارض نباشد، عمل می‌کنند، اعتبار سکونی ثابت می‌شود؛ چنانکه غالب روایات سکونی نیز از طریق نوفلی نقل شده و نوفلی کتاب او را روایت کرده، پس از طریق عمل اصحاب به روایات سکونی معتمد بودن نوفلی نیز ثابت می‌گردد. 📚 کتاب نکاح، ج ۱، ص ۳۳۴ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3826 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
16.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 💠 ویژه پاسداشت مقام حضرت علیه‎السلام 🔸 مؤمن قریش امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام دربارۀ ایمان حضرت (ع) فرمودند: قسم به خدایى که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى‏ پذیرد، مگر می شود که پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسمت‌کنندۀ بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به خدایی که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود بى‏شکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق؛ جز پنج نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نُه فرزند از اولاد حسین (علیهم‌السلام) را خاموش و بی اثر مى‏ سازد؛ زیرا نور او از نور ما است. 🔺امالی (طوسی)، ص۳۰۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تمسک به آیه تجارت برای اثبات مشروعیت مطلق اشخاص اعتباری 👤 در باب ، اقوال و نظریات متعددی از سوی فقها مطرح شده است که نظریه اول، است. برای اثبات این نظریه، أدله متعددی ذکر شده است. دلیل سوم بر این نظریه، تمسک به است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ» این استدلال مبتنی بر این است که از آیه شریفه، هر معامله‌ای که آن را و موجب جواز در اموال دیگران می‌داند، استفاده شود. این استدلال مشتمل بر چند مقدمه است ... 📚 برگرفته از صفحه ۷۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3763 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 بررسی معنای تحیت 👤 📝 در آیه «وَ إِذا حُيِّيتُمْ‏ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» دو بحث مطرح است: چیست؟ و رد تحیت چه حکمی دارد؟ در پاسخ به بحث اول، برخی بزرگان مثل شیخ تحیت را همان «سلام» دانسته‌اند، ولی برخی کتب و همچنین روایات، «تحیت» را در معنای اعمی به کار برده‌اند. معنای لغوی تحیت چیست؟ در شریعت مقدس اسلام «تحیت» آیا به همان معنای لغوی است؟ یا در معنای خاصی به کار رفته‌ است؟ ✅ برای پاسخ به این سؤالات در بررسی بحث اول، روی پیوند زیر بزنید: 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3829 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir