eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.8هزار دنبال‌کننده
954 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 اتقان مباحث علمی شیخ انصاری(ره) [به‌مناسبت 18 جمادي الثانیة سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، استاد الفقهاء آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری «رضوان الله علیه»] ✅ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝... آقای آ‌قارضی شیرازی ( نوه میرزای شیرازی)، با واسطه از میرزا نقل می‌كرد: میرزای شیرازی در درس روز چهارشنبه مطلب شیخ را رد كرده و قرار می‌شود بعد از تعطیلات در روز شنبه بحث دیگری را شروع بكند، اما وقتی شنبه می‌آید، می‌گوید: مطلب همانی است كه شیخ انصاری گفته است و ما نمی‌توانیم از مطلب ایشان عدول كنیم. رابطۀ شما با شیخ به واسطۀ كتاب‌های ایشان است، اما ما خود شیخ را دیده‌ایم و شیخ كسی نیست كه ما به راحتی بتوانیم فرمایش ایشان را رد كنیم. این‌طور نیست كه شیخ دو جمله پشت سر هم بیان بكند و مقصودش در هر كدام یك چیزی باشد، بلكه نكته‌ای در بیان ایشان وجود دارد. 📚جرعه ای از دریا ج4، ص440. 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جمله شرطیه بعد از فاء تفریع قابل تمسک نیست!! 👤 🔻مرحوم آیت الله تبریزی می فرمود: اگر اول جمله شرطیه فاء داشته باشد، آن جمله شرطیه هیچ کاره و طفیلی است؛ یعنی اصل بر جمله اول است و جمله شرطیه فرعی از آن است. این مطلب ثمراتی دارد مثلا: مرحوم میلانی و شهید صدر به مفهوم ذیل روایتی استدلال می کنند و می گویند آب قلیل با متنجس خالی از عین نجس، نجس نمی شود!! «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْهُمْ ع قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ تَغْسِلَهَا فَلَا بَأْسَ إِلَّا أَنْ يَكُونَ أَصَابَهَا قَذَرُ بَوْلٍ أَوْ جَنَابَةٍ فَإِنْ دَخَلْتَ يَدَكَ فِي الْإِنَاءِ وَ فِيهَا شَيْ‏ءٌ مِنْ ذَلِكَ فَأَهْرِقْ ذَلِكَ الْمَاءَ» . مرحوم تبریزی در پاسخ فرموده اند که این فاء تفریع بر جمله قبلی است و مفهوم ندارد... 📚 درس خارج فقه۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2427 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکال بر تلقی مشهور از مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع 👤 کسانی که ادات شرط را واجد مفهوم دانسته‌اند، یک مورد را استثنا کرده‌اند: شرطی که مسوق برای بیان یا تحقق موضوع باشد. بعد از تسلم این مسأله، در صدد یافتن علت مفهوم نداشتن این جمله و فرق آن با سایر جمله‌های شرطیه برآمده‌اند. شهید صدر ضمن تحقیقی جوابی به این سؤال داده است...... 📚 درس خارج اصول 1400/10/18 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2400 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بازخوانی شخصیت ✍️ از راویان برجستۀ اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری است که در کتب رجال، از اصحاب امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام شمرده شده است. وی کتابی تألیف نموده و در کتب اربعه حدود دویست روایت از ایشان نقل شده که در مواردی صاحبان کتب اربعه بر اساس آنها فتوا داده‌اند. در این مختصر به بررسی وثاقت یا عدم وثاقت وی از دیدگاه حضرت آیت اللّٰه خامنه‌‌ای حفظه اللّٰه پرداخته می‌شود..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 🌺 فرارسیدن سالروز ولادت ام‌أبیها، حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و مبارک باد 🌿🌷 رضوان‌الله‌علیه می‌فرماید: ▫️ «این روز (روز ولادت فاطمه زهرا علیها‌السلام) روز شریفی است که شادمانی مؤمنان در آن تجدید می‌گردد و روزه آن و نیز انجام کارهای خیر مستحبی و پرداخت صدقه به مؤمنان، در آن مستحب است». 📚 اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٧٠٧ ▫️ «انسان باید در این روز، در سپاس‌گزاری از خداوندجل‌جلاله‌ و مقام بلند رسول او صلی‌الله‌علیه‌وآله کوشا باشد و به هر اندازه که توان دارد، به طاعات و اعمال نیک بپردازد؛ اگرچه هر قدر انسان با تمام توان تلاش کند، باز نمی‌تواند حق خداوند‌جل‌جلاله‌ و رسول او صلی‌الله‌علیه‌وآله و خواص او را برآورده سازد». 📚 اقبال‌الاعمال،ج٢، ص٧١٥. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 💠 مادرتان را خشنود کنید! یکی از طلّاب اصفهانی می‌گوید: ▫️ زمانی برای خودسازی و تزکیه نفس چند ماهی به مشهد مقدّس مسافرت نمودم. روزی خدمت آیت الله العظمی بهجت رسیدم. ایشان بدون اینکه سؤال کنم، فرمود: 🔹 آقا خودسازی به این شکل فایده‌ای ندارد. بروید به اصفهان و مادرتان را خشنود کنید. 🔸 گفتم: نمی شود. و کمی با ایشان بحث کردم. 🔸 وقتی که از خدمتشان مرخص شدم در این فکر فرو رفتم که بنده در این مورد با ایشان اصلاً سخنی نگفته بودم، پس ایشان از کجا ‌دانست؟ سپس برگشتم و معذرت خواهی کردم. 📚 فریادگر توحید، ص٢١٠.        ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت تقیه جهتی و تقیه دلالی 👤 🔻ما دو نوع تقیه داریم: 1. نوع اول تقیه اینست که خود امام علیه السلام تقیه کردند یعنی جهت صدور کلامشان تقیه ای بوده است و حمل بر تقیه در این فرض تصرف در جهت صدور کلام محسوب می شود. 2. نوع دوم تقیه اینست که حضرت در مقام بیان حکم ظرف تقیه است یعنی نه اینکه حضرت خودش تقیه کند بلکه حکم ظرف تقیه را بیان می کند و می خواهد بگوید در ظرف تقیه وظیفه مکلفین چیست. حمل بر تقیه در این فرض یک جمع دلالی بوده و به معنای تصرف در دلالت است نه تصرف در جهت صدور و به عبارت دیگر ظهور اولیه دلیل نسبت به ظرف اضطرار و اختیار و تقیه و غیر تقیه اطلاق دارد و این اطلاق دلالی با حمل بر تقیه، مصداق حمل مطلق بر مقید می شود. شرط تقیه دلالی اینست که ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/editpost.php?pid=8781 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠حجیت قطع (قطع به غرض) از ام القضایا بوده و قابل استدلال نیست. 👤 🔻حجیت قطع امر قابل استدلالی نیست؛ چون یا شخص مثبِت حجیت قطع است و یا نافی حجیت قطع. هیچ کدام از طرفین هم نمی توانند بر نفی و اثباتشان دلیل اقامه کنند؛ زیرا: اگر شخص نافی باشد به او می گوئیم: پس تو یقین به عدم حجیت قطع داری در نتیجه: وقتی قطع و یقین حجت نشد یقین به عدم حجیت هم حجت نخواهد بود لأن المفروض عدم حجیه القطع... 📚درس خارج اصول 1400/7/26 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/forumdisplay.php?fid=60 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اشکالات روشی در مطالعات تاریخ حدیث 🔻همان طور که حدیث، در سرتاسر علوم اسلامی تاثیر دارد، آشنایی با تاریخ حدیث نیز می تواند در همین گستره اثر گذار باشد. نحوه ی اعتبارسنجی احادیث، شناخت تصحیفات و تحریفات، چگونگی تعامل با نقل های متفاوت یک حدیث، چگونگی تعامل با نقل های متعدد یک متن واحد و ... همگی در گرو شناخت و تلقی ما از تاریخ حدیث است. گرچه پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شده اما روش شناسی این شاخه از تاریخ نگاری، چندان منقح و مدون نشده و در این پژوهش ها مکررا با خطاهای روشی مواجه می شویم. در ادامه به برخی از این خطاها اشاره می شود... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2426&pid=8788#pid8788 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم سقوط امر بعد از امتثال 👤 🔻صاحب جواهر مدعی است حتی اگر امام معصوم نماز واجبی را بخواند که طبعا خللی در آن نیست هر قدر بخواهد می تواند تکرار کند و سایر مکلفین نیز همین حکم را دارند البته اگر اجماع بر خلاف نباشد که ظاهرا نیست. طلب مولا به طبیعت تعلق گرفته است و با اتیان مرتبه ی اول قطعا اجزاء هست اما اجزاء‌دلیل بر سقوط نیست لذا مرتبه ی دوم امتثال تشریع نیست 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2378&pid=8636#pid8636 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 شماره 50 💠موضوع: نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام 🎤 ارائه توسط استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: سه‌شنبه 5 بهمن ماه ⏱ساعت 18:30 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی فقهی پذیرش «سرایت بیماری از نظر اسلام» 🔻 ترویج شبهات دینی، از جمله روش‌های مقابله دشمنان با دین اسلام است که امروزه شدت گرفته و به فراخور شرایط، در هر زمان به اشکال گوناگون ظهور می‌نماید. هدف دسته‌ای از این شبهات اثبات تعارض یافته‌های پزشکی با آموزه‌های دینی است. با شیوع و همچنین سرعت انتشار چشمگیر آن، این شبهه مطرح شد که بر مبنای برخی روایات منقول از پیامبر صلی اللّٰه علیه و آله - معروف به - امکان سرایت بیماری از فردی به فرد دیگر نفی شده و این روایت در مقابل اصول مسلم پزشکی می‌باشد. این نوشتار به بررسی دلالی این روایت و دفع این شبهه..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19130/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جمله‌ی شرطیه تنها در خطاب تبلیغی طلبی مفهوم دارد. 👤 جمله‌ی شرطیه‌ی طلبی در خطاب تبلیغ مفهوم دارد ولی جمله‌ی شرطیه‌ی طلبی در خطاب تشریع مفهوم ندارد. قبل از بررسی این مدعا لازم است که خطاب تبلیغ و تشریع و تفاوت آنها در مقام توضیح داده شود زیرا برخی استدلالهایی که بیان شده است تنها در خطاب تبلیغ صحیح است و برخی تنها در خطاب تشریع صحیح است....... 📚 درس خارج اصول 1400/10/5 تا 1400/10/8 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2434 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠چالش‌های فقه و روانشناسی 📝هدف از بحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی و فقه است. در بخش اول این گزارش، نکات مقدماتی بحث برای روشن شدن محور اصلی بحث بیان شد. در این بخش برای نشان دادن موارد تأثیر این دو علم، نمونه‌هایی از چالش‌های فقه و روانشناسی بیان می‌شود. به طور کلی چالش‌ها به دو دستۀ چالش‌های موضوعی و چالش‌های حکمی، قابل تقسیم است. در این بخش، چالش‌های موضوعی تقدیم می‌گردد. ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در مطالب در سایت مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نحوه انتزاع ضمان صبی از حکم تکلیفی 👤 🔻مرحوم شیخ انصاری حکم وضعی را از حکم تکلیفی منتزع می دانند. اشکالی که به این مبنا مطرح شده، اینست که صبیان برخی از احکام وضعی همچون ضمان را دارا هستند ولی اگر قرار باشد ضمان از حکم تکلیفی به وجوب ادای دین انتزاع شود مشکلش اینست که هنوز وجوب ادای دین برای صبی وجود ندارد تا بتوان حکم وضعی را از آن انتزاع کرد و این مطلب شاهد بر ناتمامی مبنای شیخ است. پاسخ این شبهه در کلام خود مرحوم شیخ وجود دارد. انتزاعی که ایشان برای حکم وضعی صبیان قایل اند به یکی از این دو شکل تصویر می شود ... . 📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2396&pid=8730#pid8730 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تشکیکی بودن سفر 👤 🔻سفر امری تشکیکی است و خفاء‌ اذان و جدران طریق برای کشف از یک مقدار خاص مسافت نیست بلکه طریق به احساس عدم توطن و وقوف در وطن است؛ در واقع این دو امر نشان می دهند که مکلف به مرحله ی قوی از سفر رسیده است که دیگر احساس مدنیت و حضور در شهر را ندارد.یکی از شواهد این معنا روایت اسحاق بن عمار است عَنْهُ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ صَبَّاحٍ الْحَذَّاءِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى....... 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۶ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2425&pid=8772#pid8772 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 استحقاق ثواب با موافقت تکالیف غیری 👤 📝معروف است که موافقت و مخالفت با تکالیف غیری موجب استحقاق ثواب و عقاب نیست اما ازنظر حضرت استاد اگر چه مخالفت با تکالیف غیری موجب استحقاق عقوبت نیست اما موافقت با تکالیف غیری موجب استحقاق ثواب است... ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2403 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 چالش های فقه و روانشناسی 🔻از جمله مباحث چالش‌های فقه و روانشناسی، گشودن باب گفتگو بین روانشناسی – به عنوان یکی از رشته‌های علوم انسانی – و فقه است. برای اینکه این بحث به خوبی مطرح شود، باید به چند نکته توجه شود: ۱. اولین نکته این است که این بحث یکی از مصادیق بحث رابطه‌ی علم و دین است. روانشناسی یکی از.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 fa.mfeb.ir/?p=17863/#ZNeshast چالش‌های فقه و روانشناسی (بخش اول) fa.mfeb.ir/?p=17863/#ZNeshast چالش‌های فقه و روانشناسی (بخش دوم) fa.mfeb.ir/?p=19083/#ZNeshast چالش‌های فقه و روانشناسی (بخش آخر) fa.mfeb.ir/?p=19125/#ZNeshast ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی 🔹️ رویدادهای پژوهشی 🔸️ نقد و نظر مباحث تالار 🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج 💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 جمله‌ی شرطیه اخباری مفهوم ندارد 👤 🔻در جملات اخباری، تشریعی وجود ندارد. در بین علما اتفاق نظر وجود دارد که جمله‌ی شرطیه‌ی اخباری، مفهوم ندارد. مثلاً این احتمال داده نمی‌شود که جمله «اگر سم بخوری، می‌میری» مفهوم داشته باشد. توضیح مفهوم نداشتن جمله‌ی شرطیه خبریه این است که هیأت یا ادات شرط علامت است برای نسبت استلزامیه یعنی....... 📚 درس خارج اصول 1400/10/11 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2436 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی وثاقت ✍️ یکی از توثیقات عامی که در علم رجال از آن سخن به میان آمده، رجال کتاب کامل الزیارات است. مستند آن، ادعای ابن قولویه (مؤلف کامل الزیارات) در مقدمه‌ی کتاب است که پس از ذکر دلیل تصنیف آن، می‌نویسد: «در این کتاب، حدیثی از غیر ائمه نیاورده‌ام، زیرا احادیثی که از معصومین (درود خدا بر ایشان باد) به ما رسیده، ما را از سخنان دیگران بی‌نیاز می‌کند. ما به خوبی آگاهیم که نمی‌توانیم به همه‌ی اخبار روایت شده از معصومین در این موضوع (زیارت) و غیر آن دسترسی پیدا کنیم، از این رو در این کتاب فقط روایاتی را که از راویان شیعه ثقه (که خداوند آنان را مشمول رحمت خود کند) به ما رسیده، ذکر کردم و از راویان گمنام که احادیثی از امامان نقل کرده‌اند، اما به نقل روایت معروف و به ذکر حدیث و علم مشهور نیستند، حدیثی نیاورده‌ام…». مؤلف وسائل الشیعه با استناد به این عبارت، به وثاقت راویانی که ابن قولویه بی‌واسطه یا باواسطه از آنان در کتابش نقل حدیث نموده، حکم کرده است. شیخ حر عاملی معتقد است دلالت عبارت ابن قولویه بر توثیقِ تمامِ راویانِ کتابِ کامل الزیارات، از عبارت مقدمه‌ی تفسیر علی بن ابراهیم قمی بلیغ‌تر و رساتر است. برخی از علما با شیخ حر در توثیق تمام مشایخ ابن قولویه همراه شده و برخی دیگر از این عبارت، تنها توثیق مشایخ بلاواسطه وی را برداشت کرده‌اند.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مخل نبودن عدم توثیق مشایخ صدوق به اعتبار روایت 👤 📝مرحوم صدوق مشایخ متعددی دارد که در مورد آنها توثیق صریح وارد نشده است. از نظر حضرت استاد عدم ورود توثیق نسبت به مشایخ مرحوم صدوق به اعتبار روایت خللی وارد نمی‌کند.... ✅ ادامه مطلب و مباحثه👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2430 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 دیدگاه آیت الله شبیری دام ظله در اختصاص احکام به عالمین 👤 🔻آیت الله والد معقتدند احکام به عالمین اختصاص دارند ولی نه عالم بالفعل بلکه عالم شانی به این معنا که اگر فحص کند علم به حکم پیدا می کند. با این بیان اساسا معنا ندارد ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2424&pid=8771#pid8771 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 🔻آقای حسن‌زاده آملی مکرّر نقل می‌کرد و من هم از ایشان شنیدم، می‌گفت: ابتدای ورودم به قم، در همسایگی حاج آقای زنجانی (والد ما) منزلی گرفتم. به نسخه‌ای خطی نیاز پیدا کردم که ایشان آن را داشت. به منزل ایشان رفتم و از وی خواستم نسخه را چند روزی به من امانت بدهد. ایشان بدون این‌که مرا بشناسد یا التزامی بگیرد، نسخه را به من داد. من هم زود استفاده کردم و برگرداندم، ولی با تعجّب به ایشان عرض کردم: شما نشناخته، کتاب خطی به من دادید؟! ایشان فرمود: اگر ما که هم‌لباس هستیم به همدیگر اعتماد نداشته باشیم، از دیگران چه توقعی داریم؟! آقای حسن زاده می‌گفت: این حرف در من خیلی تأثیر گذاشت. 🌐 fa.mfeb.ir/?p=19290/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 حد ترخص کاشف از مسافت خاص نیست!!( ۲ ) 👤 آنچه که در روایت آمده تواری من البیوت است نه توارت البیوت عن المکلف. یکی از مناشی فهم مشهور از این روایت استفاده از باب تفاعل است که ظهور در مشارکت دارد و لو به نحو فاعل و مفعول.استاد معتقدند که تواری معنای مشارکت ندارد بلکه تواری عن القوم به معنای بیرون رفتن و مخفی شدن از قوم است در آیه ی شریفه هم به همین معناست «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيم‏ يَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ». اما این ملازمه ی قطعی ندارد که دیگران هم از او مخفی شوند. چون مشهور فهمشان از دو معیار حد ترخص مسافت خاص بوده لذا بین منطوق روایت خفاء اذان و مفهوم روایت خفاء‌جدران تعارض دیده اند چون ..... 🔻 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۱۵ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2414 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir