eitaa logo
Modiryar | مدیریار
204 دنبال‌کننده
5هزار عکس
793 ویدیو
2 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ حس در انجام کار بر اساس مدل flow #flow_model_diagram #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدی
حس در انجام کار بر اساس مدل flow ✅ وقتی کاری به ما محول می‌شود، ممکن است حسهای مختلفی را تجربه کنیم. این حس در قالبهای مختلف و ناشی از عوامل مختلف قابل بیان است. یکی از روشهای تبیین این “حس” در قالب مدلی است به نام Flow است که توسط روانشناس اهل لهستان، آقای Mihaly Csikszentmihalyi معرفی شده است. ایشان این مدل را در سال 1990 در کتابش جای داد اما انتشار آن تا سال 1997 به تعویق افتاد. این نوشته به بررسی این مدل اختصاص دارد و شاید برایتان جالب باشد که این مدل در مذاهب شرقی ریشه دارد. ✅ این مدل (که به نوعی در نوشته قبلی هم مورد اشاره قرار گرفته بود – در تصویر نوشته قبلی، آیتم دوم از سمت چپ را ملاحظه کنید که Flow را معادل تعلق سازمانی دانسته است) حس و حالی (Mental State) را که در زمان انجام کار به فرد دست میدهد، بر اساس سطح چالشی بودن کار و سطح مهارت فرد برای انجام کار، دسته بندی میکند. به ظاهر دسته بندی ای ساده است اما درک آن به ما کمک میکند که هم حوزه های نیازمند توسعه مان را دریابیم و هم بفهمیم که چه سطحی از چالش را میتوانیم تحمل کنیم، یا چه سطحی از چالش به ما انگیزه میدهد و چه سطحی ما را تخریب میکند. ✅ این دو عامل بسیار مهم هستند، به خصوص نگاه تلفیقی به آنها خیلی مهم است. تقریباً همه افراد مدعی هستند که از کارهای تکراری و روتین کسل میشوند، اما وقتی با جارهای چالشی مواجه میشوند، نمیتوانند آن رضایت درونی و انگیختگی را تجربه کنند و حتی گاهی دچار حالات منفی میشوند. علت در همین نسبت چالش به مهارت در انجام کار است. ✅ به عنوان مثال، من (نگارنده) فکر میکنم که چالش را عاشقانه دوست دارم، نشانه های متعدد هم از این تفکر دارم، اما وقتی پای مسائل مالی پیش میآید اصلاً نمیتوانم چالش داشتن یک چک در دست افراد را وقتی موجودی کافی نداشته باشم، تحمل کنم و گاه کارهای عجیب میکنم. خیلی طول کشید تا این را دریافتم و در روزهای ابتدایی ورودم به بازار کار به شدت از این مسئله آزرده میشدم. ✅ نگاه ما به نمودار بسیار مهم است. مثلاً به ناحیه نگرانی دقت کنید. اینطور به نظر میرسد که این ناحیه در میان دو ناحیه ی بی علاقگی و اضطراب، باز شده و خود را جای داده است. واقعا هم همینطور است. وقتی که مهارت من در انجام کاری کم است، به مرور که چالش اضافه میشود، من ناگهان از بی علاقگی به اضطراب وارد نمیشوم، بلکه نگرانی حالتی است که این دو حالت حدی را به هم پیوند میدهد. ✅ بنابراین توصیه ام این است که این نمودار را اینطور نگاه نکنید که یک چرخه است که حسها را نشان میدهد. باز شدن یک حس در میان دو حس دیگر به ما کمک میکند که بدانیم داریم وارد وضعیتی تازه (مثل اضطراب) میشویم و آنگاه است که میتوانیم کاری بکنیم. اگر به این هشدار توجه نکنیم و ریشه آن را جستجو نکنیم، تغییر حالت به شدت ما را آزرده خواهد کرد. ✅ نمونه دیگر وقتی که مهارت در کاری بالاست، اگر سطح چالش کم باشد، حالتی از ، یا بی خیالی (همان محدوده آرامش یا Comfort Zone) را تجربه می‌کنم. اگر حس خوبی که در این حالت دست می‌دهد را چنان دوست بدارم که نگذارم چالش بالاتر برود، به مرور به حالت عقب تر، یعنی کسالت دچار میشوم. توجه به اینهاست که به شما کمک خواهد کرد که حوزه های توسعه فردی خود را بشناسید. ✅ شاید چنین سوال هایی کمک کننده باشند که آن زمانی که در فلان کار دچار شدم، کدام چالش قابل کم کردن بود، یا کدام مهارتم را باید توسعه میدادم؟ یا در جایی که علاقه ای هب انجام فلان کار نداشتم، کدام چالش باید اضافه میشد؟ و چقدر؟ ✅ اگر این سوال ها را نپرسم و از جائی که هستم راضی باشم، ممکن است دچار آزارهایی شوم که به راحتی قابل بوده اند. در مواردی مثل استرس و خشم، توجه به این موارد و اینکه چه مسیری را طی میکنم تا وارد فضای اضطراب میشوم، کمک میکنند که به هنگام‌ ورود به آن فضاها، آماده تر باشم. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مشاهیر شهر   ✅ هویت شهری یکی از مهم ترین محورهای سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» است. از جنس آگاهی، معنا و درک است. لذا می توان گفت که «ساختار نمادین» دارد. ساختار نمادین برای هویت دو نتیجه مهم به دنبال دارد؛ اول اینکه از خصوصیت «بازتابی بودن» هویت خبر می دهد و دوم اینکه سبب می شود هویت را به «امری زبانی» تبدیل سازد. بدین ترتیب هویت از یک طرف موضوع قراردادی و مورد توافق محسوب می گردد و از طرف دیگر امری فرایندی به حساب می آید که مورد درک، تعبیر و تفسیر واقع می شود.   ✅ در ارتباط با نمادها یکی از مواردی که بر طبق توافقات و قراردادهای نوشته یا نانوشته از شاخص های مهم هویتی محسوب می گردد «مشاهیر شهر» هستند.  وقتی می گوییم مشاهیر یعنی شهیدان، بزرگان، نام آوران، دانشمندان، ادیبان، هنرمندان، ورزشکاران، قهرمانان، عالمان، نویسندگان، سیاست مداران و هر گروه دیگری که به نوعی سبب اعتلای نام، ارزشمندی، هویت و اعتبار بخشی از گستره جغرافیایی (یعنی شهر) می گردند. عده ای را بازتاب هویت شهری می دانند.   ✅ اهمیت این موضوع زمانی بیشتر به چشم می آید که به یاد آوریم بسیار اتفاق افتاده است که در نقاط دور افتاده ای از پهنه جغرافیایی ایران و یا سایر نقاط جهان که هرگز شناخته شده نبوده و شاید مردم اهمیت چندانی برای آن قائل نبوده اند با تولد فردی هویت ساز به نقطه معروفی تبدیل شده است که حتی بعضاً آن فرد در طول تاریخ سبب خوشنامی و شهرت محل سکونت یا تولد خود گردیده است. بهره گیری از عامل هویت ساز چند پیامد مهم به دنبال دارد:   ▪️اول این که آن ها محسوب شده و تکریم و بزرگداشت آن ها عملی اخلاقی و حسنه می باشد. ▪️دوم اینکه این کار سبب الگوسازی مناسب برای و گروه های دیگر انسانی می شود که بر این اساس بتوانند در عرصه ای مهم توفیقاتی را دنبال نمایند. ▪️سوم زنده نگه داشتن نام مشاهیر سبب اعتلای نام شهر در کشور و یا حتی در دنیا می گردد. ▪️چهارم این کار می تواند به عنوان ابزار مهمی برای در اختیار مدیریت باشد که با بهره گیری از آن زمینه شکوفایی قابلیت های بومی و محلی خود را فراهم آورده و از آن ها در جهت پیشرفت و توسعه شهری بهره مند گردند.   ✅ برای اعتلای نام مشاهیر خود و بزرگداشت آن ها در عرصه های مختلف کالبدی، محتوایی و در قالب فرایندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... زمینه های فراوانی در اختیار دارد. از نامگذاری معابر، خیابان ها، اماکن به نام مشاهیر که ساده ترین اقدام است گرفته تا برگزاری جشنواره های علمی، ادبی، فرهنگی، ساخت المان ها، مجسمه ها، تصاویر دیواری و ... دخالت دادن آن ها در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مرتبط، تولید مستندات رسانه ای و سایر اقدامات مشابه که این امر مهم را به انجام رساند. مشاهیر شهر سرمایه های شهری هستند که در معنابخشی به شهر پویا و پایا و در حال پیشرفت نقش بنیادین دارند.   🔺منبع: 🔻یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ #هرم_اخلاق_حرفه_ای #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
هرم اخلاق حرفه ای 🔴 چهار اصل هرم عبارتند از: 1⃣ : ▪️انصاف و پای بندی به تعهدات در دو گونه توزیعی و رویه ای ▪️ایجاد شرایط همگون و فرصت های برابر ▪️ رفع تبعیض ▪️وجدان کاری و پرهیز از هر گونه دادو ستد ناروا ▪️ اشراف بر توانمندی ها ▪️عدم پذیرش مسولیت خارج از چارچوب 2⃣ : ▪️آراسته به حسن رفتار و ادای احترام اصیل ▪️برخوردار از بخشایندگی و برازندگی ▪️قدردان و قدر شناس در برابر دیگران ▪️صداقت در گفتار، خیر خواهی در کردار ▪️مراوده دوستانه و مواجهه شفاف با دیگران ▪️مثبت اندیشی توام با خردگرایی ▪️شایسته سالاری 3⃣ : ▪️مسوولیت پذیری و پاسخگویی ▪️تهور در نگهداری بهینه منابع ملی و طبیعی ▪️تعهد حرفه ای و وفاداری سازمان ▪️پاسداشت قانون وایستادگی در مقابل موارد ناروا ▪️خطر پذیری و ترمیم مسائل ناروا ▪️انتقاد پذیری 4⃣ : ▪️رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست ▪️شفافیت فردی و سازمانی ▪️درستکاری در مقام اندیشه و عمل ▪️انضباط و آراستگی فردی و محیطی ▪️نشاط گرایی، امید آفرینی و رفاه بخشی در محیط کار ▪️ثبات شخصیت فردی ، اجتماعی و سازمانی. www.modiryar.com @modiryar
مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modirya
مدلی برای ارتقای شایستگی های دیجیتال از نگاه علمی چه ویژگی‌هایی دارد؟ در چه زمینه‌هایی سرآمد است؟ آیا تنها یک مدرّس خوب بودن برای معلمی کافیست؟ در عصر دیجیتال یک معلم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی با ارائۀ مدل شایستگی های دیجیتال معلمان به عنوان مرجعی برای ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان عزیز کشورمان در حوزه آموزش مجازی، به این پرسش ها پاسخ داده است. ✅ یکی از مهم ترین چالش ها در ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش‌وپرورش، کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل در امر آموزش می باشد. پس از همه گیری و شیوع بیماری کووید۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، «آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگیهای حرفهای و دیجیتال معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، اقدام به تدوین مدل شایستگی های دیجیتال معلمان نموده است. ✅ چارچوب مدوّن شایستگی‌های دیجیتال مدرسان شامل ۶ شایستگی کلی و ۲۲ مؤلفۀ شایستگی است که در شکل زیر نشان داده شده است. درواقع، بر اساس این چارچوب، نقاط قوت و قابل بهبود معلمان استخراج شده و برای ارتقای آن ها برنامه ریزی می گردد. در ادامه، توضیح مختصری پیرامون این شایستگی ها ارائه شده است: 1⃣ شایستگی مشارکت حرفه ای: توانایی معلم در با یادگیرندگان، سایر معلمان، والدین و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت، تا از این طریق، نوآوری‌های آموزشی جمعی خلق شوند.     2⃣ شایستگی منابع دیجیتال: توانایی معلم در شناسایی، ایجاد و به اشتراک‌گذاری ، به منظور پشتیبانی و تقویت آموزش و یادگیری دانش آموزان با در نظر گرفتن هدف خاص یادگیری، زمینه، رویکرد آموزشی و گروه یادگیرنده     3⃣ شایستگی یاددهی- یادگیری: توانایی معلم در و هماهنگی فرآیند استفاده از فناوری‌های دیجیتال در بافت یاددهی-یادگیری     4⃣ شایستگی ارزیابی: توانایی معلم در ارتقای کنونی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و خلق روش های ارزیابی نوآورانه به منظور نظارت مستقیم بر میزان پیشرفت یادگیرنده، تسهیلگری فرآیند بازخورد و فراهم آوردن فرصت ارزیابی 5⃣ شایستگی توسعه یادگیرندگان: توانایی معلم در استفاده از استراتژی‌های آموزشی یادگیرنده‌محور و تسهیل یادگیرندگان در روند یادگیری به طوری که به یادگیرندگان کمک کند تا مالک و مسئول یادگیری خود باشند. 6⃣ شایستگی تسهیل شایستگی های دیجیتال یادگیرندگان: در انتقال، تقویت و تسهیل شایستگی‌های دیجیتال یادگیرندگان در جهت درگیر ساختن دانش آموزان در فرآیند یاددهی- یادگیری www.modiryar.com @modiryar
شبکه مضامین عدم گشودگی سازمانی 🔴 شبکه مضامین به عنوان یکی از مفاهیم مؤثر در پیشایندهای سکته سازمانی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
پیشایندهای سکته سازمانی ✍ #دکتر_مجتبی_شجری #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #سکته_سازمانی #پایگاه_جامع_م
پیشایندهای سکته سازمانی ✍ ✅ در نوعی نگاه استعاری به سازمان و مدیریت، ارتباطات اثربخش «قلب مدیریت» است. در این نگاه استعاری، جریان اطلاعات در مانند جریان خون در بدن انسان است. از طریق قلب مدیریت، اطلاعات به سرتاسر سازمان انتقال می‌یابد و به سلول‌های سازمان، یعنی منابع انسانی، تغذیه‌رسانی می‌کند. ▪️در عالم و در شرایطی که گردش خون به هر دلیلی دچار اختلال شود و خون‌رسانی به بخش‌های خاصی از مغز یا قلب متوقف شود، عملکرد طبیعی این اعضاء دچار اختلال شده و «سکته مغزی» یا «سکته قلبی» رخ می‌دهد. ▪️بر این باوریم که در سازمان نیز چنین حالتی رخ می‌دهد. اگر در سازمان قلب مدیریت، یعنی ارتباطات اثربخش، نتواند را به بخش‌ها و اعضاء سازمان برساند، عملکرد آن بخش یا عضو دچار اختلال ‌شده و «سکته سازمانی» رخ می‌دهد. زمانی که سکته سازمانی رخ می‌دهد، بسته به شدت آن، سازمان کنترلش را روی همه یا بخش‌هایی از خود، از دست می‌دهد. ✅ نشانه‌ها و عوارض سکته سازمانی: ▪️هر عامل یا مانعی که جریان اطلاعات و امکان برقراری ارتباطات اثربخش در سازمان را مخدوش کند، می‌تواند به عنوان محرک بروز سکته سازمانی تشخیص داده شود که بی‌توجهی به آن، سازمان را به ورطه سکته کشانده و در نهایت افول و را منجر می‌شود. ▪️یکی از این نشانه‌های مهم، «تورم نیروی انسانی» است. تورم نیروی انسانی هم‌اکنون در برخی از شرکت‌های ایرانی، به خصوص سازمان‌های دولتی قابل مشاهده است. هر سازمانی به حجم مشخصی از نیازمند است و بر اساس این تعداد، ساختار مشخصی را به خود می‌گیرد. ▪️اگر نیروی انسانی، به هر دلیل سیاسی یا غیرسیاسیِ موجه و غیرموجه، بیشتر از حد مورد نیازِ سازمان به آن تزریق شود، تعادل و توازن ساختار سازمانی بر هم خورده، جریان اطلاعات در سازمان مختل شده و ارتباطات، حالت غیراثربخش به خود می‌گیرد. در این حالت دریافت و نشر اطلاعات در بخش‌هایی از سازمان که دچار تورم هستند دشوار شده و قلب مدیریت، کارکرد خود را از دست می‌دهد. ✅ مدیریت قارچی و سکته سازمانی: ▪️حاکمیت در سازمان، از دیگر نشانه‌های سکته سازمانی است. در «مدیریت قارچی»، مدیر، کارکنان را در فضایی تاریک و به دور از اطلاعات نگه می‌دارد و شفافیت و جریان روان اطلاعات را با دشورای روبرو می‌کند. در این حالت نیز، ارتباطات اثربخش و کارآمد در سازمان با مانع روبرو شده و «سکته سازمانی» رخ می‌دهد. ▪️مدیران می‌توانند با ساختار سازمانی و متناسب‌سازی نیروی انسانی، عملکرد اثربخش و کارآمد سازمان را تضمین کرده و آن را از مرگ نجات دهند. همچنین جریان روان اطلاعات در سازمان و تسهیل برقراری ارتباطات اثربخش، سازمان را از دچار شدن به سکته دور نگه می‌دارد. ✍ منبع: متقی، پیمان و اصغری، علی (۱۳۹۲) 🔺نشریه علمی و پژوهشی مدیریت 🔻 www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
به کام شهروندان   ✅ چندی قبل از سوی برخی اعضای شورای اسلامی مشهد مقدس در ارتباط با سفرهای خارجی و همچنین عضویت در مجامع بین المللی سئوال مهمی مطرح گردید: به راستی «سفرهای خارجی مدیران شهری یا عضویت در برخی نهادهای بین المللی چه دستاورردی برای مردم (شهروندان) داشته است؟» در واقع این سئوال نه در ارتباط با سفرهای خارجی و نه صرفاً در شهرداری بلکه بخیر از تمامی مدیران و صاحبان تصمیم در سازمان های مختلف دولتی و یا نهادهای عمومی پرسیده شود که اقدام، تصمیم و دستور شما چه پیامد و دستاوردی برای مردم دارد؟ در ادوار مختلف شوراهای اسلامی سخن از مردم به میان می آید و هر اقدام، عمل و یا تصمیمی به «نام شهروندان» زده می شود اما آیا واقعاً نتایج و دستاوردهای آن هم «به کام شهروندان» هست یا خیر؟   ✅ برای شهروندان منافعی دارد یا ندارد؟ مگر می شود اقدام یا عملی در مجموعه ای که با بیت المال اداره می گیرد صورت پذیرد و برای آن نهاد عمومی یا مردم منافعی به همراه نداشته باشد؟ و یا اصلاً می توان پذیرفت که منافع مدیران دولتی چیزی غیر از منافع عمومی و مردمی باشد؟ اگر بخواهیم صادقانه به این پرسش ها پاسخ دهیم باید بگوییم متأسفانه موارد پرشماری در ادوار مختلف مدیریتی در کشور وجود دارد که مدیران سفرهایی رفته اند، اقداماتی انجام داده اند و تصمیماتی اتخاذ نموده اند که نه تنها برای مردم منفعتی نداشته بلکه به زیان آن ها نیز بوده است. مثل گزارشات فراوان فساد اداری که اکنون پرونده های آن در دستگاه قضایی باز است. اما اکنون که بر اساس سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت قرار است نسبت به سلامت اداری و رعایت حقوق آحاد جامعه به عنوان یکی از راهبردهای مهم اهتمام ویژه ای صورت پذیرد این جنس دقت نظرها بیشتر ضرورت دارد.   ✅ به راستی باید «فرایند پایش تصمیم مدیران» و نظام کنترلی حاکم بر آن به گونه ای فعال گردد و سازماندهی شده صورت پذیرد که قبل از هرگونه اقدام، تصمیم یا عملی صحت آن از حیث تخصصی و سلامت آن از جهت رعایت حقوق شهروندان مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند متأسفانه در سال های اخیر نظام اداری کشور از نظر سلامت با چالش های زیادی مواجه بوده است اما هیچ گاه از اهمیت این امر مهم کاسته نمی شود. خصوصاً وقتی توصیه های شارع مقدس راجع به رعایت حقوق مردم و اهمیت دقت نظر و عمل در بیت المال را به خاطر آوریم. آن جا که امیرالمومنین علیه السلام حتی از سوختن شمع برای امور شخصی پرهیز می نمایند الگوی حسنه ای در برابر ما قرار می دهند که باید نسبت به آن وفادار باشیم.   🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۸۹ www.modiryar.com @modiryar
حکایت آمارهای نگران کننده 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
حکایت آمارهای نگران کننده ✅ چندی قبل از سوی برخی مقامات مسئول آماری در ارتباط با سقط جنین، مصرف مشروبات الکلی، اعتیاد و ... عنوان شد که بسیار نگران کننده و در عین حال قابل تأمل است. سال ها در کشور ما پرداختن به بحران های اجتماعی و بیان آمار آن خیلی مرسوم نبود و حتی در بسیاری موارد کتمان می شد. اما اکنون در سال های اخیر با نگاهی واقع بینانه تر کمابیش آماری این چنین اعلام می شود که می تواند زنگ هشداری برای و البته مردم باشد. ✅ به عنوان مثال رئیس سازمان اجتماعی کشور در همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی اعلام کرد: سالانه ۲۳۰ هزار بر اساس آمارهای موجود در وزارت بهداشت و طبق برخی پژوهش ها سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی یا غیرقانونی در کشور انجام می شود. در موارد دیگر جراحت های اجتماعی نیز آمارهای مشابه و نگران کننده ای وجود دارد که قصد ندارم با بیان آن ها کام تان را تلخ کنم. ✅ این که نشر این گونه آمار بدون هدف و صرفاً جهت سیاه نمایی یا پرداختن به آن از جنس نگاه رسانه های زرد صورت پذیرد قطعاً کار غلطی است. اما اگر بخواهیم در مقام مسئولیت و تکالیف ناشی از آن برای مردم، مسئولان و رسانه ها بدان بپردازیم مرور آن ضروری و قابل توجه است. اولین گام در مواجهه با بحران های اجتماعی پذیرفتن واقعیت در اندازه حقیقی آن است. نه کار درستی است و نه کتمان و انکار. ✅ گام بعدی برنامه ای جامع و هدفمند برای اصلاح رفتار عمومی و کاهش مصادیق و موارد این گونه انحرافات است. مقوله ای که نیازمند عزم جدی و همگانی و اشتراک و مسئولان است و باید صبورانه و خردمندانه بدان پرداخت. مسائل اجتماعی یک شبه ایجاد نمی شوند که با دستورالعمل، ابلاغ، بخشنامه یا تشکیل ستادها، جلسات و کارگروه های کم اثر بتوان آن را از میان برداشت. بلکه با توجه به شرایط موجود و پیش بینی اتفاقات آتی طبق برنامه ای اصولی و منطقی باید نسبت به رفع آن اهتمام ورزید. ✅ باید بپذیریم مطابق با تحولات سال های اخیر در حوزه های مختلف اجتماعی و رسانه ای در کشور ما رفتارهای آموزشی وجود نداشته است. شاید بتوان مقوله ی و غفلت از تغییرات زمانه را از اصلی ترین دلایل بروز این گونه مسائل عنوان کرد. ما نمی توانیم با شیوه های آمرانه و یکجانبه رفتارهای معروف را در جامعه به وجود آوریم و از منکرها جلوگیری کنیم. باید زبان جوانان را بدانیم و ضمن آگاهی بخشیدن به آن ها و احترام به استقلال و قدرت تفکر آن ها با کمک خودشان در ارتباط با چگونگی مواجهه با مسائل اجتماعی خاص مهارت آفرینی کنیم. ✅ البته نباید فراموش کرد بسیاری از بحران ها مولود فقر، بیکاری، تبعیض، تجرد قطعی، مشکلات معیشتی و یا به زبان ساده تر بحران های اقتصادی است. پس در مواجهه با مسائل اجتماعی نمی توان از محدودیت های اقتصادی سخنی به میان نیاورد و یا آن را نادیده گرفت. ما اثر و تزلزل فکری ناشی از آن را نفی نمی کنیم. اما باید بپذیریم دیگر زمان آن گذشته که بخواهیم هر گونه بحران اجتماعی را به این مسائل نسبت دهیم. ✅ اکنون که به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه بیشتری نسبت به دولت های قبلی نشان می دهد وقت آن رسیده با واقع بینی و بهره گرفتن از تجارب سایر کشورها و با کمک متخصصان و کارشناسان داخلی در این عرصه سرمایه گذاری و وقت سپاری بیشتری انجام دهیم تا جامعه ای سالم و اخلاق مدار داشته باشیم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۹۰۷ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
رسم شهروندی ✅ مثل هر پدیده ی انسانی دیگر «شهروندی» هم راه و رسمی دارد. مگر می شود بخش عظیمی از انسان ها شهرنشین باشند و شهرها به صورت گسترده و قابل توجهی بر کیفیت زندگی انسان ها اثرگذار باشند اما از قواعد و راه و رسم خاصی برخوردار نباشند. آن چه به عنوان قواعد عمومی محسوب می شود و در همه نقاط جهان مرسوم است در جای خود مهم و قابل توجه است و بخشی که در چارچوب منش و روش شهروند ایرانی و مطرح می گردد نیز باید مد نظر قرار گیرد.   ✅ مجموعه ای از قواعد و آداب نوشته شده یا نانوشته است که باید هم توسط شهروندان دانسته و در عمل بدان پرداخته شود و هم توسط مدیریت شهری به رسمیت شناخته شده و نسبت به آموزش آن برای گروه های مختلف سنی اقدام گردد. مسائلی همچون سلامت عمومی، بهره گیری از ترافیک و حمل و نقل عمومی، احترام به حقوق سایر انسان ها، پرداخت عوارض و حقوق ، انجام وظایف و تکالیف شهروندی، مشارکت در اداره شهر، توسعه و نگهداری فضای سبز و بوستان ها، احساس تعلق به شهر، آگاهی از حقوق شهروندی و ... مجموعه واژگانی است که «رسم شهروندی» را پدید آورده و در سراسر دنیا نیز قابل قبول است.   ✅ علاوه بر این موارد واژگانی همچون همسایه داری، خوشرویی با مردم، آراستگی ظاهری، عدم مزاحمت برای دیگر ، مدارا کردن با شهروندان، کمک رسانی به همنوعان، رعایت بیت المال، حفط محیط زیست و حقوق حیوانات و فضای سبز و ... مواردی هستند که در شریعت ما بسیار توصیه شده است و باید نسبت به تحقق آن احساس مسئولیت نماییم. مبنایی ترین ویژگی شهر و جامعۀ اسلامی در «مسئولیت مشترک اجتماعی» ظهور و بروز می یابد. این مسئولیت مشترک از کوچک ترین یعنی «خانواده» آغاز می‌شود و نسبت به همسایه، کسبه، شهر و ... تسری می یابد.   ✅ طبق آموزه‌های شریعت یک در جامعۀ اسلامی و زندگی مدنی خود باید نسبت به آنچه در شهر و محیط زندگی اش اتفاق می‌ افتد، شامل رخدادها و مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی بلایای طبیعی همچون حوادث غیر مترقّبه احساس تکلیف نماید و در  سطح توان و امکانات خود در رفع این‌گونه مشکلات و کاستی‌ها کوشا باشد و به دیگران یاری رساند. البته رسم شهروندی فرایندی یک طرفه نیست و بخش مهمی از آن به مدیریت شهری برمی گردد که امکانات لازم برای تحقق این امر مهم را فراهم نماید و ضمن حفظ احترام و آموزش های عمومی و ضروری جهت ترویج راه و رسم شهروندی را در جامعه فراهم آورد و آن ها را در معنای حقیقی کلمه در اداره شهر شریک نماید.   🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۱ www.modiryar.com @modiryar
بی حسی محیطی شهروندان 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۳   www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
بی حسی محیطی شهروندان ✅ یکی از دستاوردهای مهم توسعه یافته بهره مندی از شهروندان فعال و مشارکت جو است. شهروندانی که به اتفاقات شهر حساس هستند، نسبت به آن دغدغه دارند و در زمینه های مورد نیاز فعالانه مشارکت می نمایند. کنش و واکنشی شهرنشینان نسبت به محیط شهری و اتفاقات پیرامون آن در دو دسته فعال و غیرفعال طبقه بندی می شود. ✅ معمولاً در آن میزان که به دسته فعال پرداخته می شود در مورد واکنش های غیرفعال و شهروندان دارای این شاخصه (به دلیل نامحسوس وخنثی بودن) توجه صورت نمی پذیرد. این در حالی است که اساسی ترین اصل شکوفایی و رونق شهرها مشارکت آحاد شهروندان در مسائل، فرایندها و موضوعات شهری است. ✅ نحوه تعامل شهروندان با مدیران، مشارکت فعالانه شهروندان، اعتماد و احترام دوسویه و شفافیت در ارائه اطلاعات از جمله معیارهای یک حکمروایی خوب است که در نهایت پیشرفت و شکوفایی شهرها را به دنبال دارد. در مطالعات روانشناسی و محیطی پدیده انفعال مخاطب که اغلب ناشی از ناآگاهی، بی توجهی، بی تفاوتی و عدم حساسیت نسبت به وجوه محیط و اتفاقات پیرامون آن است به «بی حسی محیطی» و یا «کرختی» تعبیر می شود. ✅ بی حسی محیطی، همواره به دلیل ناآگاهی مخاطب ایجاد نمی گردد بلکه در بسیاری موارد ممکن است افراد به محیط و محرکه های نامطلوب آن آگاه بوده اما و ایجاد تغییرات مورد نیاز در آن را نداشته باشند. در مواجهه با پدیده بی حسی محیطی دو دسته راهکار ارائه می شود: ▪️دسته اول از منظر محیطی راهکارهای مقابله با کرختی و مشکلات ناشی از آن را بررسی می کند و راه حل هایی ارائه می دهد که مخاطب را هدف قرار می دهند تا از راه های مختلف آموزشی و تبلیغاتی جهت تحریک آگاهی و حساسیت آن ها به محیط بپردازد. ▪️دسته دوم راه حال هایی است که متوجه متخصصان از جمله معماران، پژوهشگران محیطی و ... هستند که برانگیزانندگی عوامل محیط را تقویت کرده و از خنثی بودن آن جلوگیری می نمایند. به تعبیر ساده تر برای پیشگیری از شهروندان سه گانه عملیاتی مدیریت شهری، شهروندان و محیط (شهر) مورد توجه قرار می گیرد: 1⃣ مدیریت شهری: باید به شهروندان احترام بگذارد، حقوق و مصالح آن ها را در نظر بگیرد و زمینه های آگاهی بخشی و مشارکت همه جانبه شهروندان را فراهم سازد. 2⃣ محیط: محیط شهری باید برای شهروندان برانگیزاننده باشد. برانگیزانندگی در سلامت و پاکیزگی زیستی، نمادها و المان های شهری، معماری اصیل و فاخر و ، روانی و دسترس پذیری ایجاد می شود. 3⃣ شهروندان: افزایش آگاهی های عمومی شهروندان در ارتباط با مسائل شهری و ایجاد حس تعلق و تعهد در آن ها نسبت به نقطه مقابل بی حسی شهروندی قرار دارد. ✅ شهر متعلق به همه است. لذا بی حسی محیطی شهروندان به معنای محروم ماندن از استعدادها، قابلیت ها، افکار و توانایی های آن ها در اداره شهر خواهد بود که منجر به از دست رفتن فرصت های توسعه شهری می گردد. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، شماره ۳۵۹۳   www.modiryar.com @modiryar