eitaa logo
محکمات
331 دنبال‌کننده
439 عکس
159 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 گوش به فرمان خدا 🔻پویش من حجاب را دوست دارم
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 وارد شدن به معرکه‌ای چند هزار نفره؛ یکّه و یک‌تنه و تنها یک. اگر «گودال قتلگاه» محل عمیق‌ترین و زیباترین و بالاترین عبادتی باشد که برای خدای متعال انجام شده، فقط یک نفر را پیدا می‌کنیم که در چنین جایی با اباعبدالله همراه شده. یعنی تنها شریک ِ «اباعبدالله» در این «عبادت»، «عبدالله» است چه «پدری» و چه «پسری» برای رسیدن به چنین مقامی از چه گردنه‌ای عبور کرده؟ حدس من: وارد شدن به معرکه‌ای چند هزار نفره؛ یکّه و یک‌تنه و تنها پس شب و روز پنجم محرم، شب و روز امیدواری ما ترسوها به جرأتی است که یک کودک [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] به تاریخ دمیده دو. موقعی که مجاهدان، تهران را فتح کردند و خطر، شیخ را تهدید می‌کرد، من فکر کردم شیخ حتماً به سفارت‌خانه‌های خارجی پناه برده و یا گریخته است. وقتی به خانه‌اش رسیدم، دیدم در باز است. مرا که دید، به شوخی گفت, «لوله‌هنگ دانه‌ای چند است؟!» (سوراخ موش‌ها چند است؟) سپس خندید و گفت: «همه ترسیدند و توی سوراخ موش رفتند» یکی از حضار به شیخ گفت: «آقا! ‌شما که می‌دانستید با مخالفت نتیجه‌ای نمی‌گیرید، چرا مخالفت کردید؟ از اول معلوم بود که از پس این ها بر نمی‌آیید.» شیخ گفت: «تا اگر صد سال بعد از این بعضی از مسلمانان به قعر زیر زمین و داخل سرداب‌ها رفتند و در آنجا با کمال ترس درد دل کردند و گفتند صد سال قبل عده‌ای دست به دست هم دادند و ریشۀ اسلام را کندند، لااقل یک نفر بگوید که در میان آن عده‌ یک آخوند طبرسی و یارانش بودند که مخالفت کردند!» میرزا جواد سعد‌الدوله به شیخ پیشنهاد کرد که‌ بیرق «هلند» را بر بالای خانه‌تان بزنید؛ دیگر حتی لازم نیست به سفارت هلند تشریف بیاورید. زمانی هم که مشروطه‌‌خواهان تهران را گرفته بودند، این‌طور نبود که جرئت داشته باشند به سفارت خارجی تعرض کنند، و می‌ترسیدند. شیخ در پاسخ به این پیشنهاد، خندید و به استهزا گفت: «آقای سعد‌الدوله باید بیرق ما را بر روی سفارت اجنبی بزنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت که من یکی از مبلغین احکام آن هستم، اجازه فرماید به خارج از شریعت آن پناهنده شوم؟!» آنگاه آیۀ شریفۀ «... وَلَنْ یَجعلَ اللهُ للکافرینَ علیَ المؤمنینَ سبیلاَ». و چند آیۀ دیگر را خواند و سپس ادامه داد: «من حاضرم صد مرتبه زنده شوم و ایرانیان و مسلمین مرا مثله کنند و بسوزانند، ولی به اجنبی پناهنده نشوم.» [نمونه‌ای معاصر از وارد شدن به یک معرکه چند هزار نفره؛ یکّه و یک‌تنه و تنها] و کودکی [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] که «نوّاب عامّ» را تربیت کرده و پرورش داده... سه. 《قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها و نوکران آنها مطمئن باشند که اگر خمینی یکّه و تنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است ادامه می‌دهد و به یاری‏‎ ‎‏خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنه‌های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت ‎‏را از دیدگان جهان‌خواران و سرسپردگانی که به ستم و ظلم خویشتن اصرار می‌نمایند‏‎ ‎‏سلب خواهد کرد.》 پیام به حجاج بیت‌الله الحرام ۱۳۶۶/۶/۵ [نمونه‌ای امروزین از وارد شدن به یک معرکه جهانی؛ یکّه و یک‌تنه و تنها] و کودکی [لفظی معادل با معنای مدّنظر وجود ندارد] که «نوّاب عام» را تربیت کرده و پرورش داده... 🖊محمدصادق حیدری ——————————————— 🔊 کانال رسمی @harizavi_ir —————————————
هدایت شده از harizavi_ir
🌑مرحوم شیخ عباس قمی( ره) در اعمال روز عاشورا نوشته با این جمله زیریکدیگر را تعزیت بگوئید و از خداوند بخواهید شما را از خون‌خواهان امام حسین (ع) در رکاب امام زمان (عج) قرار دهد: 🌑 اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیه السلام هم‌چنان‌که اولین خواسته ما در زیارت عاشور همین است ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه وآله.
• اندیشه و تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ راه بی‌راه ٢ یکی از نظریّه‌های پایه در اندیشۀ اجتماعی امام و رهبری این است که : «ارادۀ ملی جان‌مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیه). حضرت آقا این اندیشه را قرآنی می‌داند و مطابق تعلیم قرآنی معتقد است اگر «ارادۀ ملی» شکل بگیرد به دنبال آن معجزه رخ می‌دهد؛ چون خدا خود به میان می‌آید و دست در کار ویرایش زندگی و موجودیّت حیات بشری می‌برد. «معجزه‏هاى اجتماعى برخلاف معجزۀ اژدها شدنِ عصاى موسى است؛ چون آن‏طور معجزه‏ها ربطى به ارادۀ انسان ندارد؛ اما معجزه‏هاى اجتماعى به‏طور مستقيم به ارادۀ انسانها ارتباط پيدا مى‏كند؛ «إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد،١١)»(١۶/ ۴/ ١٣٨٣) امام می‌فرمود اگر ملت اراده کند هیچ قدرتی در جهان یارای ایستادن مقابل او را ندارد. این همان تنها راهی است که امام برای مقابله با نظام سلطه یافت، قیام عمومی مردم : «همۀ راه‌هاى ممكن در این كشور تجربه شد و همه ناكام و ناموفّق از آب درآمد، و به‌تدریج یأس دلها را فراگرفت. آن نيرويى كه میتوانست در مقابل رژيم پهلوى به معناى واقعىِ كلمه بايستد، ملت بود؛ يعنى بايد همۀ ملت به صحنه میآمد»(١۴/ ٣/ ٨۴) این دو بزرگوار واقعاً معتقدند در این صورت معجزه رخ می‌دهد، کما این که هردو «انقلاب اسلامی ایران» را حادثه‌ای از این قبیل تحلیل می‌نمودند. این را چه کسی باور می‌کند؟ طبعاً فقط مؤمنان. این را چه کسی به کار می‌گیرد؟ طبعاً همین مؤمنان. مؤمنان اگر بخواهند به این آموزه عمل کنند باید چه کنند؟ این الگو در بیانیه و توضیحات اول خرداد ٩٨ (دربارۀ بیانیه) بیان شده است؛ یعنی این آموزۀ اصیل انقلاب در ابتدای دهۀ پنجم انقلاب زمینۀ تجلی و صراحت پیدا کرده است. از منظر قرآنی این یعنی رشد و این یعنی پیشرفت واقعی و این روایت درست انقلاب است. ایشان وقتی که جوانان را به قیام برای حل مسأله دعوت می کنند و شناسایی مسائل و ارائۀ راه حل و حل را برعهدۀ خودشان می‌گذارند و نهایتاً برای عاقلانه و متین و متمرکز شدن کار و جلوگیری از نوعی بلبشو و آشفته‌کاری می‌گویند باید «جریانهای حلقه‌های میانی» (متشکل از جمعی باتجربه و نخبه) شکل بگیرد و حلقه‌های میانی را هم نه رهبری نه دولت و نه نهادهای حاکمیتی می‌دانند(تصریح می‌کنند که باید از خود متن باشد)، نشان می‌دهد که دارند تلاش می‌کنند مبتنی بر همین دیدگاه یک قیام ملی برای حل مسائل حیات اجتماعی‌مان رقم بزنند. «بتواند این کاروان عظیم جامعه را و مهم‌تر از همه جوانهای جامعه را به پیش ببرد» (٩٨/٣/١) البته ثمرۀ نزدیک این ورود این است که : «نتیجۀ اینها چه می‌شود؟ کشاندن نسل جوان متعهّد به عرصهٔ مدیریّت کشور، که یکی از دوستان گِله می‌کردند که جوانها را به عرصۀ مدیریّت راه نمی‌دهند. خب چه ‌جوری وارد عرصۀ مدیریّت می‌شوند؟ ورود در عرصۀ مدیریّت برای نسل جوان از این راه‌ها اتّفاق می‌افتد» و نتیجۀ بلندتر آن این است که : «اگر نسل جوان وارد عرصۀ مدیریّت شد، و مدیران ارشد نظام از جملۀ جوانهای متعهّد [شدند] ــ که من گفتم جوانهای متعهّد حزب‌اللهی، یعنی واقعاً باید حزب‌اللهی باشند؛ به معنای درست کلمۀ حزب‌اللهی [که طبعاً نگاه قرآنی و انقلابی دارد] ــ آن وقت آن حرکت عمومی کشور طبعاً استمرار پیدا می‌کند، سرعت پیدا میکند و انجام میگیرد» ┄┅••؛••┅┄ اینجا یک بحث پیش می آید و آن این که اگر این قیام بخواهد شکل بگیرد جریانی به موازات دولت تشکیل خواهد شد. در آن صورت چرا دولت تشکیل دادیم و چرا داریم اینقدر برای آن تره خرد می کنیم؟ بحث ادامه دارد ... ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿ شاخه گل صلوات، هدیه به حضرت عباس که مایۀ امید بود، سلام الله علیه. ☘️@faslefarhang
هدایت شده از المحکمات
🖊رفع حجاب با حجاب نوشتار اول از سلسله مباحث « پرده ملکوتی حجاب » ✍️به قلم : 🔸(خوانندگان گرامی ، در این نوشتار به دنبال آن هستیم که نخست نگاهی معرفتی و توحیدی به موضوع ارزشمند «حجاب» پیدا کنیم تا بر اساس آن به دیگر ابعاد اخلاقی ، اجتماعی و فقهی ـ حقوقی آن بپردازیم . این روش از مطالعه ، به ما کمک می کند تا به ارزش حجاب شرعی و کارکرد آن بیش از پیش پی ببریم و در برنامه ریزی برای گسترش حجاب به دور از محافظه کاری اما هوشمندانه اقدام کنیم .) ««فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ»اعراف/22 ⁉️پرسش 1 ـ آدم و حوا هنگامی که از آن «درخت ممنوعه» چشیدند ، چه چیزی بر آنها آشکار گردید که به پوشاندن آن با برگ های بهشتی پرداختند ؟؟؟ ، علامه در المیزان با استناد به قرینه «پوشاندن با برگ» ، واژه «سَوْآتُهُما» را به آشکار شدن اندام و عورتشان(برهنگی) معنا کرده است . همچنین تعبیر «نزع لباس» در آیه «أخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما» (اعراف/22) بر همان تفسیر علامه دلالت دارد . ⁉️پرسش 2 ـ آن درخت ، چه بود که با صرف چشیدن از آن ، آدم و حوا ، برهنه و عریان شدند ؟ ، صدرا در تفسیر خود و هم علامه در رساله «الانسان» ، در تفسیر ملکوتی از داستان آدم در بهشت ، آن درخت را تمثّل عالم طبیعت می دانند که آدم و حوا با التفات و توجه به آن (چشیدن و خوردن ملکوتی نه مُلکی) ، چشمشان بر جهان مادی گشوده شد تا زمینه برای تکمیل قوس نزولشان با «هبوط» و فرود آمدن بر زمین فراهم گردد . لذا اخراج آدم و حوا از بهشت ، عقوبت نبود . 📌آدم و حوا پس از آنکه توانستند جهان مادی و طبیعت را تمثّل کنند ، خود را برهنه یافتند (یعنی انسان وابسته و گراییده به جهان مادی در هیات برهنگی تمثل می کند) لذا التفات آدم و حواء به دنیای مادی ، با برهنگی همراه بود . از اینجا ، دلیل وسوسه شیطان بر نزدیک کردن آدم و حوا به آن درخت روشن میگردد . و معنای گناه و عصیان آن دو نیز معلوم می شود . ⁉️پرسش 3 ـ چرا حضرت آدم و حوا پس از برهنه شدن ، به پوشاندن خود پرداختند ؟ ، زیرا آدم و حوا پیش از گرایش به دنیای مادی ، در صورت ملکوتی خود ، لباس داشتند . لذا در آیه قرآنی(اعراف/27) تعبیر «نزع لباس» توسط وسوسه شیطان آمده است که نشان از پوشش دارد . از این رو ، با پوشاندن دوباره خود (حجاب) در نظر داشتند از اسارت در مُلک و دنیا روی گردان شوند و به ملکوت و غیب التفات یابند و به قرب الهی برسند . 🔹از نگاه انسان شناسی قرآنی ، برهنگی باطن انسان اسیر دنیا می باشد که حتی پس از مرگ به سبب گرایش به دنیا ، باطن برهنه خود را در ملکوت اسفل می بیند «ابکي لخروجي من قبري عریانا» ولی حجاب شرعی ، سبب حرکت به سوی اسماء الهی می گردد . باطن و حقیقت ملکوتی حجاب شرعی نیز همان برگ های بهشتی است (ورق الجنة) اگر چه ما با چشم مادی تنها پارچه می بینیم . 🔰اگر برهنگی را «نماد» و تمثّل انسان دنیاطلب بدانیم ، حجاب نیز «نمود» و تمثل انسان ملکوتی است . درب های آسمان بر جامعه بی حجاب بسته خواهد شد «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ»أعراف/40 و «حجاب شرعی» زمینه را برای رفع «حجاب مُلکی» و صعود به ملکوت فراهم می سازد . @almohkamat
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ دربارۀ حضرت آقا کم نگاشتن، ضعف اخلاقی نیست، ضعف راهبردی است. ما گناهمان این است که به تنبلی و عافیت عادت کرده ایم و کوچک مانده ایم. کوچک ماندن منشأ صدها گناه بزرگ است. مقصود بنده تکریم رهبری نیست، تکریم جای خود را دارد. می توانیم آن را به کروبیان عالم بسپاریم، ولی انقلاب اسلامی ایران نیاز به تحلیل رهبران و رهبری آنها دارد. ما نیازمندیم «طرح انقلاب» را آنچنان که نزد امام بود و دنبال می شد و آنچنان که نزد رهبر معظم انقلاب است و دنبال می شود، بشناسیم. و دشمنان این طرح را نیز بشناسیم و ریشه های دشمنی و ثمرۀ دشمنی و بلاهایی که بر سر ما آوردند. دارد دیر می شود ... به مثالی توجه کنید : ▫️ جایگاه آیت الله خامنه ای نزد سیاستگذاران کاخ سفید ✍️ دکتر محمد رضا فخر روحانی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبيات انگليسي دانشگاه قم "از سالیان دور بخاطر زمینه های کاری، با برخی از اساتید و نخبگان آمریکایی در ارتباط می باشم. چند سال قبل، شبی میزبان یکی از ایشان در منزل بودم. تلویزیون روشن بود و در حین صحبت کردن، نگاهی به صفحه تلویزیون می انداختیم. اخبار شبکه یک پخش می شد؛ در بین خبرها برای لحظاتی تصویری از مقام معظم رهبری بر روی صفحه تلویزیون به نمایش درآمد. همینطور مشغول صحبت بودیم که بی مقدمه از من پرسید نظر شما راجع به آیت الله خامنه ای چیست؟ من گفتم ایشان رهبر ما است و ما او را قبول داریم .... ایشان گفت: من جزء یکی از تیمهای مطالعاتی و پژوهشی کاخ سفید هستم و از تمام گرایشهای فکری آنجا اطلاع دارم... (تا آن زمان بنده از همکاری ایشان با کاخ سفید بی اطلاع بودم) ما در کاخ سفید ایشان را بعنوان «رهبر ایران» نمی شناسیم؛ بلکه ما ایشان را «طراح تمدن آینده جهان اسلام» می دانیم. شما در ایران به سخنان ایشان اهمیت نمی دهید اما ما در کاخ سفید روی تک تک کلمات ایشان کار و تحلیل و بر طبق آن برنامه ریزی می کنیم. خوشتر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران کاش حداقل به اندازه دیگران، قدر منویات و رهنمودهای ایشان را می دانستیم و برای تحقق آن نهایت تلاش خود را به کار می بستیم." ┄┅••؛••┅┄ خیلی داریم تأخیر می کنیم. همین که در این کشور به ایشان توهین شد و شهرآشوب نشد، یعنی هنوز خیلی کوچکیم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخه گل صلوات هدیه به روح عرشی حاج قاسم که با اخلاق و تواضع و درد و سلامت و شجاعت و هوشمندی، سالهای سال کوشید تا به فهم جایگاه رهبری رسید، رحمت الله علیه. ☘️@faslefarhang
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 ششمین ▪️کتابی که برای سیر و سلوک در زمان غیبت توسط امام زمان«ارواحنافداه» معرفی شده؛ ▪️کتابی که چهل سال تبلیغ آن توسط مرحوم علامه مجلسی موجب مستجاب‌الدعوة شدن بسیاری از مردم اصفهان در آن زمان شد؛ ▪️تنها کتاب معارف اسلامی که به کلیسا راه یافته است؛ ▪️ و...کتابی که شهید مطهری نشر آن در بین اهل سنت را بهترین راه تبلیغ شیعه دانست؛ ▪️کتاب بالینی رهبرمعظم انقلاب«دام‌ظله‌العالی» که از جوانان خواهش کردند با آن انس بگیرند و آن را معجزنشان نامیدند؛ 🔻شرایط پذیرش: ▪️طلاب «فارغ‌التحصیل سطح دو و بالاتر» ▪️دانش آموختگان «کارشناسی ارشد» و دکتری 🔻زمان و نحوه برگزاری دوره : ▪️ ۱۵ مهر تا ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ▪️نحوه برگزاری کلاس‌ها: 🔻حضوری - مجازی 💠لینک ثبت‌نام : 🌐 B2n.ir/sahyfeh402 ——————————————— 🔊 کانال رسمی @harizavi_ir —————————————
🔰 امام عسکری علیه‌السلام و ایجاد شبکه جهانی ▪️ رهبر انقلاب: حضرت عسکری علیه‌السلام در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکه‌ی عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند. ۱۳۸۲/۲/۲۰ 🔸 ولادت امام حسن عسكری(علیه‌السلام)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد فاطمی نیا : در همه عمرم تا کنون دعایی به لطافت این دعا ندیده ام.
🔆 متن وصیت نامه آیت الحق میرزا علی قاضی که کمتر از یک ماه پیش از ارتحال نوشته شده و در آن جز به متابعت از شریعت توصیه نفرموده است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔺 الحـمـد لله الذى لا یـبقى الا وجهه و لا یدوم الا ملکه و الصلوة و السلام على خاتم النبیین الذى هـو البـحـر و الائمة الاطهار من عترته جواریه و فلکه ، صلى الله علیه و علیهم ما سلک سلکه و نسک نسکه. و بـعـد، وصـیـت از جـمـله سـنـن لازمـه است و بنده عاصى ، على بن حسین الطباطبایى چندین مـرتـبه وصیت نامه نوشته‌ام و اینکه در این تاریخ که روز چهارشنبه، دوازدهم ماه صفر سـنـه هـزار و سـیـصـد و شـسـت و پـنـج (۱۳۶۵) اسـت و ایـن وصـیـت نـامـه دو فـصـل اسـت : یـک فـصل در امور دنیا، فصل دیگر در امور آخرت است . مقدم دارم ذکر دنیا را چنان که حق - تبارک و تعالى - در خلقت و ذکر آخرت مقدم داشته است. دیـگـر آنـکـه از جـمـله قـروض ، پـنـجـاه تـومـان اسـت کـه مال الوصیة علیین رتبت ، حاج سید قریش قزوینی است و بعد از ایشان به حاجى امام قلى رسیده است و از حاجى قلى به والد حقیر رسیده است - رضوان الله علیهم اجمعین . این وجه باید در دست کسى که اهلیت آن را داشته باشد برسد که در دهه محرم از فایده شرعیه آن عـزادارى بـکـنـد، چـیـزى از آن بـه روضـه خـوان بـرسـد، بـه چـاى و قـهـوه و امثال این صرف نشود- ان شاء الله تعالى. واگر شخص دیگرى را معرفى کردم ، در حاشیه همین وصیت نامه مى نویسم و بعد از این اگر تغییر و تبدیل به نظر رسید، در ذیل ورقه نوشته مى شود.   و فـصـل دوم در امـور آخرت و عمده آنها توحید است . خداى تعالى مى فرماید: ان الله لا یـغـفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء (نساء ۴۸) همانا خداوند شرک به خود را نمى بخشد و جز آن را براى هر که بخواهد مى بخشد. و این مطلب حقیقتش به سـهـولت بـه دسـت نـمـى‌آیـد و از اولادهـاى بـنـده کـسـى تـا حال مستعد تعلیم آن ندیده‌ام و از رفقا هنوز وصى آخرتى معین نکرده است که شما را به پـیـروى او امـر کـنـم . عـجـالتـا ایـن شـهـادت را از بـنـده تحمل نمایید: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و ملائکته و اولوا العلم من خلقه لا اله الا هو العزیز الحکیم الها واحدا احدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا و لا شریک له فـى الوجـود و لا فـى الالوهـیـة و لا فـى العـبـودیـة و اشـهد الله سبحانه و ملائکته و انـبـیـاءه و سـمـاءه و ارضـه و مـن حضرنى من خلقه و ما یرى و لا یرى و اشهدکم یا اهلى و اخوانى على هذه الشهادة بل کل من قرا هذا الکتاب و بلغه شهادتى و اتخذکم جمیعا شاهدا و اشـهـد ان محمدا عبده و رسوله جاء بالحق من عنده و صدق المرسلین و ان اوصیاءه من عترته اثنا عشر رجلا اولهم امیرالمؤ منین على بن ابى طالب و آخرهم الامام منتظر لدولة الحق و انه یـَظـهـر و یُظهر دین الحق - صلى الله علیه و علیهم - و اشهد ان البعث حق و النشور حق و کـلمـا جـاء بـه رسول الله او قاله اوصیاؤ ه - صلى الله علیه و علیهم - حق لا ریب فیه . اسـال الله المـوت عـلى هـذه الشـهـادة و هـو حـسـبـنـا جـمـیـعـا و نـعـم الوکیل . الحمد لله رب العالمین. امـا وصـیـتـهـاى دیـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـکـنـیـد، اول وقـت بـه جـا بـیـاوریـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبیحه صدیقه کبرى سلام الله علیها و آیة الکرسى در تعقیب نماز تـرک نـشـود؛... واجـبـات اسـت و در مـسـتـحبات تعزیه دارى و زیارت حضرت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـکـن نـشـد، دهـه اول محرم ترک نشود.   دیـگـر آنـکـه ، اگـر چـه ایـن حرفها آهن سرد کوبیدن است ، ولى بنده لازم است بگویم ، اطـاعـت والدین ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویى کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایى که خدا نهى کرده . اینها را که عـرض کـردم و امـثـال ایـنـهـا را مـواظـبـت نـمـایـیـد! الله الله الله کـه دل هیچ کس را نرنجانید! تا توانى دلى به دست آور دل شکستن هنر نمى باشد و عن تقریر الاحقر، 🔺 على بن الحسین الطباطبایى @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
🔰 ملاصدرا؛ جامعِ قلب و عقل ⭕️ بی شک تاریخِ حکمت و عرفان و فهم فقهی از شریعت مدیون صدرالمتالهین شیرازی است. نزاع بی پایان و کشمکش های تاریخی اصحاب این سه مشرب همواره راه را بر همنشینی عقل و عشق و شریعت می بست و این ندا را پر طنین می کرد که: 💢ره عقل جز پیچ بر پیچ نیست 💢بر عارفان جز خدا هیچ نیست ⭕️ اما ملاصدرا در مطلع قرن یازدهم هجری با تبعیت از تعالیم الهی قرآن و اهل بیت (ع)، با بنا گذاشتن حکمت متعالیه نشان داد که نه تنها قلب و عقل نتایج متباین ندارند بلکه حکم قطعی عقل با عبور از تنگناهای حکمت مشایی همان است که همواره عارفان از آن سخن می گفتند. گرچه خودِ این عارفان - به شهادت حضرت آیت الله جوادی آملی در تحریر تمهید القواعدِ ابن ترکه- با تمام جلالت شأن هرگز نتوانستند غایت القصوای خود را به صورت عقلی مبرهن نمایند و جمله براهین ایشان بر دچار خلط مفهوم و مصداق یا اشکالات دیگر است. ⭕️ اما صدرالمتالهین با بنای و تبیین حقیقتِ و توضیح عمق قاعده ، این سد را شکست و ناکامی تاریخی عقل را در تبیین فلسفیِ به پایان رساند. ⭕️ البته عظمت صدرالمتالهین تقریبا به طور کامل در غرب مغفول است. در غرب تقریبا از فلسفه اسلامی پس از خبری نیست و با پایان یافتن فلسفه که اوج آن در «سَنت توماس » جلوه گر بود رجوع به فلسفه اسلامی نیز کمرنگ شد. ⭕️ حال آنکه ملاصدرا تقریبا هم عصر با - یعنی اندیشمندِ آغازگر فلسفه مدرن- می زیست و بر خلاف دکارت نه تنها در فرو نرفت بلکه با تفسیر حقیقتِ نفس، دوالیسم دکارتی را نیز که تا حدود دو قرن اندیشه حکمی را در غرب به تنگنا انداخته بود، پشت سر گذاشت. ⭕️ملاصدرا بر خلاف ، که پس از اثبات وحدت وجود به جبر کامل گرایید و نتوانست تفسیر موجهی از کثرات ارائه کند، با نظریه تشکیک توانست جمع وحدت و کثرت کند و با تبیین وجود ذهنی تفسیر ماهوی را نیز از عالم وجود موجه نماید. ⭕️ وی در حدود دو قرن پیش از حقیقتِ حرکت را در یافت و از هم آغوشی قوه و فعل حرکت واحدِ سیال تمام عالم ماده را به صورت امری ذاتی و جوهری به دست آورد و انسان را در تغیّری دائمی در عالم ماده تصویر نمود و البته کار را در اینجا به اتمام نرساند و با اتحاد عاقل به معقول ادامه مسیر این انسان را پس از عالم ماده نیز تصویر نمود. ⭕️ در هر صورت گرچه از او زیاد سخن گفته شده ولی هنوز چهره او نزد ما و خصوصا نزد سایر سنت های فلسفی به شدت مغفول و مجهول است... رحمه الله و حشرنا الله معه 🖊 سید محمد هاشمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد. ▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند . ▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. 📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین @almorsalaat
هدایت شده از آقا روح‌ الله
همه زحمت انبیا برای این بود که یک درست بکنند برای بشر در اجتماع، و یک درست کنند برای انسان در انفراد. زحمت‌های انبیا برای این بود. اینها زحمتهای انبیا را می‌خواهند هدر بدهند. (ره) متن کامل سخنرانی ‌؛ ٢ دی ۵٨ 🔻 ✅ @agha_ruhollah
هدایت شده از harizavi_ir
🔰 واکنش حجت‌الاسلام حریزاوی به حادثه تروریستی کرمان ▪️آمریکا انتقام بیست و چهارمین حمله مجاهدان یمنی را پس از ۲۴ ساعت در کرمان گرفت. ▪️باب المندب باز نخواهد شد. اسرائیل در حال مرگ تدریجی است. ——————————————— 🔊 کانال رسمی @harizavi_ir ———————————————
🔴⚡️کودکانِ سالمند و سالمندانِ کودک؛ 🔺️زمان و عمر هر كسی از حيطه نفس او بيرون نيست و عمر حقيقی انسان را نبايد با دفعات گردش زمين به دور خورشيد محاسبه كرد. اين عمر بيرونی برای ثبت در شناسنامه به كار می‌آيد. 🔺️عمر مفيدی كه خدا به آن سوگند ياد می‌كند: لعمرك إنّهم لفي سكرتهم يعمهون، همان مقدار سير و سلوك درونی اوست. 🔺️بنابراين، ممكن است انسان در شناسنامه پنجاه يا هشتاد سال عمر داشته باشد ، ولی در سير و سلوك هنوز كودك باشد. 🔺️پس كودكان هفتاد ساله، سالمندانی هستند كه از رشد عقلی برخوردار نبوده اند، چنان كه سالمندانِ كودك همان خردسالانی هستندكه كاركلان كرده و يك شبه ره صدساله را طی نموده‌اند. ✍ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی 📚 توحيد در قرآن، صفحه ۱۵٩ مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙| امام هادی علیه السلام و‌ آماده سازی مردم برای عصر غیبت/ لازم است زندگانی حضرت از این منظر، بررسی شود. 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴⚡️به هوات تازه کنم نفس... 🔊 کربلایی حسین طاهری 🔺️امام هادی علیه‌السلام : اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبی؛ (بحارالانوار، ج۷۱، ص۴۱۷.) 🔺️شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمند‌تر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است. مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
هدایت شده از المرسلات
📌اخلاق یعنی «چه باشیم» نه فقط «چگونه باشیم» 💠شهید مطهری ❇️قدماى ما حكمت عملى را كه شامل اخلاق هم هست اين‏جور تعريف مى‏كردند: علم به افعال اختيارى انسان از حيث اينكه چگونه بايد باشد و اينكه چطور اگر باشد على افضل و احسن و اكمل ما يمكن است. اين نوع تعريفى بود كه قدما مى‏كردند، كه با يك مسأله‏اى كه در حكمت نظرى بود (كه آن مسأله نظام احسن و اكمل است كه آيا اين نظام موجود نظامى است كه على افضل و احسن و اكمل ما يمكن است يا نه) تا اندازه‏اى شبيه مى‏شد. البته مسأله نظام احسن درباره «هست و نيست» است، ولى در مورد افعال اختيارى انسان بحث از «هست و نيست» نيست، بحث درباره اين است كه چگونه بايد باشد و اينكه چگونه اگر باشد على احسن و افضل و اكمل ما يمكن است. ❇️علماى جديد گاهى اين‏جور تعبير مى‏كنند و مى‏گويند: اخلاق علم چگونه زيستن است؛ نه اينكه چگونه انسان زيست مى‏كند، بلكه چگونه بايد زيست بكند. ❇️اين هم تقريبا همان مفهوم را مى‏رساند ولى با چند قيدى كه بايد به آن اضافه شود؛ يكى اينكه «چگونه بايد زيست كند» چگونه بايد زيست كند كلّى است، همچنان كه قدما هم كه مى‏گفتند «علم به اينكه افعال اختيارى انسان چگونه بايد باشد» مقصودشان چگونگى كلى بود، يعنى يك دستورالعمل كلى براى همه انسانها، نه اينكه من بالخصوص چگونه بايد رفتار بكنم و آن ديگرى چگونه. پس كليتى [بايد داشته باشد] كه براى همه اينها محفوظ است. يك قيد ديگرى هم بايد به اين تعريف اضافه كرد و آن اينكه: اينها مى‏گويند اخلاق علم چگونه زيستن است. گاهى خود اينها هم يك قيدى به آن اضافه مى‏كنند كه با نظر قدما نزديكتر مى‏شود و آن اينكه مى‏گويند: چگونه انسان زيست كند كه زيستش داراى قداست و تعالى باشد. در مفهوم «اخلاق» يك نوع تقدس و تعالى و به اصطلاح «ارزش داشتن» خوابيده است؛ چگونه انسان با ارزش زيست كند. ❇️يك امر ديگرى هم اگر در اينجا استطرادا ذكر شود بى‏فايده نيست و آن اينكه معمولًا مى‏گويند: «اخلاق علم چگونه زيستن است». اين چگونگى، هم شامل چگونگى رفتار مى‏شود و هم شامل چگونگى ملكات؛ يعنى چگونه بايد رفتار كند و چگونه ملكاتى بايد داشته باشد تا با ارزش باشد. اما امروزه يك حرفى بالاتر از اين گفته مى‏شود كه در فلسفه ما هم هست و آن اينكه [بنا بر تعريفى كه در بالا ذكر شد] اخلاق فقط به كيفيت و چگونگى زيستن كار دارد؛ يعنى ماهيت انسان مشخص‏ است، و معلوم است كه چيست، ولى همين انسانى كه ماهيتش مشخص است، چگونه بايد زيست كند و چه كيفياتى بايد داشته باشد كه آن كيفيات متعالى و مقدس است، و چه كيفياتى اگر داشته باشد آنها رذيلت و پستى است. ❇️اما مى‏دانيم كه امروز مطلبى به نام «اصالت وجود» مطرح است كه از طرف اگزيستانسيا ليست‏ها عنوان شده و در كلمات مرحوم آخوند هم آمده است، منتها اصالت وجودى كه مرحوم صدر المتألهين مطرح كرده است اصالت وجود به معناى عام است و اصالت وجودى كه اگزيستانسيا ليست‏ها مطرح كرده‏اند به معنى بالقوه بودن انسان و نامتعين بودن وجود انسان است كه از نظر تعين وجودى نامتعين‏ترين موجودات است. ❇️[بنابراين نظريه‏] افعال انسان ملكات انسان را مى‏سازد و ملكات انسان از نوع چگونگى و كيفيت نيست؛ يعنى اين جور نيست كه انسان يك هويتى قطع نظر از ملكات دارد و ملكات عارض بر هويت انسان مى‏شوند، بلكه اين ملكات سازنده هويت انسان حتى ماهيت انسان مى‏شوند. اينها همان فعليت جوهرى وجود او هستند؛ يعنى انسان با خلقها و خويهايى كه پيدا مى‏كند حتى «چه بودنش» تغيير مى‏كند، و به يك تعبير دقيقتر اخلاق تنها علم چگونه بودن نيست، علم «چه بودن» هم هست. ❇️«چگونه بودن» وقتى گفته مى‏شود، به اين معنى است كه ماهيت ما معلوم است و اين مسأله مطرح مى‏شود كه اين چيستى مشخص و ثابت و اين وجود و ماهيت مشخص و محرز در همه انسانها، چگونه بايد باشد. اما طبق اين نظريه انسان با خلق و خوى خودش واقعيتش ساخته مى‏شود و ماهيتش تغيير مى‏كند و صورتش صورت ديگرى مى‏شود. پس اخلاق يك مقام عميقترى پيدا مى‏كند: صورت همه انسانها يكى است و صورت انسانى است، ولى واقعيت انسانها از نظر روحى تابع اخلاق و ملكاتى است كه داشته باشند، و ممكن است افرادى به حسب صورت حدّ انسان بر آنها منطبق بشود ولى به حسب معنى حد يك حيوان (خرسى و يا خوكى، سگى، پلنگى) بر آنها صادق باشد و اگر كسى به چشم حقيقت بين بخواهد آن انسان را ببيند، واقعيتش واقعيت انسان نباشد و به صورت ديگرى درآمده باشد. 📚نقدی بر مارکسیسم. مقاله جاودانگی اخلاق 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
💠مراحل فاعل بالقصد در بیان استاد شهید مطهری/ تفاوت مبدأ ادراکی تخیل و مبدأ ادراکی تفکر/ شوق غیر از اراده است/ باید بین غایت قوه شوقیه با غایت قوه عقلانی تفکیک کرد/ افعال عبث نیز غایت دارند اما غایت قوه شوقیه و‌ خیالیه 🔰شهید مطهری 🌀بعد مى‏گويد: در هر حركت اختيارى، تحرك قوه عامله حتماً ضرورت دارد كما اينكه تحرك قوه شوقيه يا خوفيه هم ضرورت دارد: «و الواجبة ضرورة هى القوى المحركة فى الاعضاء، و القوة الشوقيّة» ولى مبدأ ادراكى انسان دو شاخه دارد و يكى از اين دو لااقل بايد وجود داشته باشد. 🌀گاهى مبدأ ادراكى مبدئى تخيلى است و گاهى مبدئى فكرى است. «تخيل» اين است كه انسان چيزى را تصوّر كرده و بلافاصله بدون فكر كردن شوقش به آن چيز جذب مى‏شود. 🌀ولى «فكر» در موردى است كه انسان پس از تصوّر و تصديق، از روى حساب و عقل به موضوعى علاقه پيدا مى‏كند. گاهى هم هر دو مبدأ وجود دارد، امّا نمى‏شود كه هيچيك از دو مبدأ وجود نداشته باشد. 🌀اصولًا مقدّمات يك كار اختيارى عبارت است از: 1⃣اوّل بار انسان تصوّر مى‏كند؛ كه ممكن است اين تصوّر، تصديقى از پى داشته باشد يا نداشته باشد. 2⃣بعد ممكن است تصديق به فايده آن شى‏ء بشود. 3⃣پس از تصديق ممكن است شوق به وجود بيايد (و نيز ممكن است كه به وجود نيايد). 4⃣ پس از شوق، مرحله «اجماع» به وجود مى‏آيد. اجماع يعنى هماهنگى. گاهى يك شوقى پيش مى‏آيد؛ حال ممكن است شوق ديگر يا خوف ديگرى به مقابله بيايد. پس هماهنگى اين است كه شوقها يا خوفهاى مزاحم ديگر عقب رفته و بالنتيجه يك هماهنگى ايجاد شود. 5⃣مرحله بعد، تحريك و تحرك قوّه عضلانى است. 🌀حال آيا اجماع عين همان تصميم و اراده است و يا غير از آن است؟ 🌀حق اين‏ است كه اجماع غير از اراده است. اجماع حالت پس از «پس زدن شوقهاى مزاحم» است. اجماع يعنى هماهنگى ميلها و شوقها و خوفها. اراده از مقوله شوق نيست بلكه بيشتر به عقل مربوط است. هر چه عقل بيشتر دخالت داشته باشد نقش اراده بيشتر است، و برعكس به هر نسبت كه عقل كمتر حاكم باشد همان شوقها حكومت دارد. 🌀شوق بيشتر جنبه «بى‏اختيارى» و «تحت تأثير قرار گرفتن» دارد. اراده برعكس، مربوط است به مالك بودن بر نفس و احساسات خود. 🌀حال اگر كارى داشته باشيم كه ما ينتهى اليه الحركه و متشوّق اليه باشد و قوه تخيل و عقل هم آن را تأييد كند چنين كارى ديگر نمى‏تواند عبث باشد. در آنجايى هم كه غايت قوه عامله از غايت قوه شوقيه تفكيك شده باز اگر غايت قوه شوقيه غايت قوه عقلانى هم هست ديگر فعل ما عبث نخواهد بود. 🌀امّا در صورتى كه غايت قوه شوقيه از ما اليه الحركه تفكيك شود ولى غايت صرفا غايت خيالى باشد نه غايت فكرى، در اينجاست كه مى‏گوييم عبث است. و اگر دقت كنيم مى‏بينيم كه همه عبثها از اين گونه است. 🌀جواب اشكال عبث هم همين جا پيدا مى‏شود و آن اينكه: 🌀عبثها ازآن‏جهت عبث‏اند كه غايت فكرى ندارند نه اينكه هيچ غايتى نداشته باشند. حال آيا مبدأ فكرى داشته و غايت فكرى نداشته است و يا اصلًا در اينجا فكر ما كار نكرده و اساساً فكرى وجود نداشته است؟ 🌀جواب اين است كه در اينجا اصلًا فكر وجود نداشته است؛ مبدأ فكرى نداشته بلكه مبدأ خيالى داشته است؛ قوه خيال وجود داشته و غايتش هم وجود دارد. پس آن فاعلى كه وجود دارد غايت او هم هست. 🌀قوه عامله به غايتش رسيده است، قوه شوقيه و خياليه هم غايت داشته و به آن رسيده است، ولى قوه فكرى و عقلانى وجود نداشته است تا اينكه غايت عقلانى داشته باشد. 🌀گفتيم كه معنى «عبث» اين نيست كه فاعلى فعلى را بدون غايت انجام دهد. فعل ارادى سه مبدأ دارد در طول يكديگر: مبدأ ادراكى، مبدأ شوقى و خيالى، مبدأ عاملى. 🌀گاهى غايت هر سه مبدأ منطبق بر يكديگر است كه در اين صورت عبث نيست. امّا اگر غايت قوه محرّكه چيزى و غايت قوه شوقيه چيز ديگرى باشد ولى غايت قوه ادراكى نيز با غايت قوّه شوقيّه يكى باشد باز در اين صورت عبث نيست ... عبث در آنجايى است كه قوه خيال آن را تأييد كند ولى عقل آن را تأييد نكند 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (درسهاى اشارات، نجات، الهيات«شفا»)، ج‏7، ص: 360 📌توضیح مفصل این مطلب را در جلسات اعتبار و عقلاء از استاد فرحانی استماع کنید👇 http://eitaa.com/almorsalaat/2671 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از البیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📌جلب دل‌ها با اخلاق حسنه و خصال نیک 🖊عَن الصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحمّدٍ عَن أَبیه عَن آبائِهِ عَلَیهِم‌ُالسّلام قَال قَالَ رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه إنَّکُم لَن تَسَعُوا النَّاسَ بِأَموالِکُم فَسِعُوهُم بِأَخلَاقِکُم 📚الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۲ @albayann
هدایت شده از نظر سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله ایشان را ببینید تا معجزه جمهوری اسلامی در ساخت انسان و تحقق الگوی سوم زن را ببینید
🏞 🔸طوفان ادامه دارد 🔹️در واکنش به هلاکت ده‌ها اشغالگر نظامی صهیونیست در صد و هشتمین روز نبرد طوفان‌الاقصی در منطقه خان یونس غزه در شب گذشته، جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان فلسطین همراه با شعار «طوفان ادامه دارد...» به دو زبان فارسی و عبری رونمایی شد. 💠 @sazmantablighaat
☀️ عملی برای این سه شب سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است: 🔺شب سیزدهم: 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰شب چهاردهم: 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🔰 شب پانزدهم: 🔅6رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1) 🕌 متنِ زیبای روایت: 🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه: أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك (الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج‌3، ص: 230) ⭕️ ۴ رکعت به معنای دو‌ نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است. @ofoqemobin
🔺 بخشی از روایتی طولانی و زیبا. در این روایت امیرالمومنین علیه السلام فضائل خود را به فرزندشان امام حسین علیه السلام معرفی میکند: فقال لَهُ اَلْإِمَامُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا حُسَيْنُ أَنَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنَا لِسَانُ اَلصَّادِقِينَ أَنَا وَزِيرُ اَلْمُصْطَفَى أَنَا خَازِنُ عِلْمِ اَللَّهِ وَ مُخْتَارُهُ مِنْ خَلْقِهِ أَنَا قَائِدُ اَلسَّابِقِينَ إِلَى اَلْجَنَّةِ أَنَا قَاضِي اَلدَّيْنِ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَا اَلَّذِي عَمُّهُ سَيِّدٌ فِي اَلْجَنَّةِ أَنَا اَلَّذِي أَخُوهُ جَعْفَرٌ اَلطَّيَّارُ فِي اَلْجَنَّةِ عِنْدَ اَلْمَلاَئِكَةِ أَنَا قَاضِي اَلرَّسُولِ أَنَا آخِذٌ لَهُ بِالْيَمِينِ أَنَا حَامِلُ سُورَةِ اَلتَّنْزِيلِ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ بِأَمْرِ اَللَّهِ تَعَالَى أَنَا اَلَّذِي اِخْتَارَنِي اَللَّهُ تَعَالَى مِنْ خَلْقِهِ أَنَا حَبْلُ اَللَّهِ اَلْمَتِينُ اَلَّذِي أَمَرَ اَللَّهُ تَعَالَى خَلْقَهُ أَنْ يَعْصِمُوا بِهِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اَللّٰهِ جَمِيعاً أَنَا نَجْمُ اَللَّهِ اَلزَّاهِرُ أَنَا اَلَّذِي تَزُورُهُ مَلاَئِكَةُ اَلسَّمَاوَاتِ أَنَا لِسَانُ اَللَّهِ اَلنَّاطِقُ أَنَا حُجَّةُ اَللَّهِ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ أَنَا يَدُ اَللَّهِ اَلْقَوِيُّ أَنَا وَجْهُ اَللَّهِ تَعَالَى فِي اَلسَّمَاوَاتِ أَنَا جَنْبُ اَللَّهِ اَلظَّاهِرُ أَنَا اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى فِيَّ وَ فِي حَقِّي بَلْ عِبٰادٌ مُكْرَمُونَ `لاٰ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ أَنَا عُرْوَةُ اَللَّهِ اَلْوُثْقَى اَلَّتِي لاَ اِنْفِصٰامَ لَهٰا وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ أَنَا بَابُ اَللَّهِ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ أَنَا عِلْمُ اَللَّهِ عَلَى اَلصِّرَاطِ أَنَا بَيْتُ اَللَّهِ مَنْ دَخَلَهُ كٰانَ آمِناً فَمَنْ تَمَسَّكَ بِوَلاَيَتِي وَ مَحَبَّتِي أَمِنَ مِنَ اَلنَّارِ أَنَا قَاتِلُ اَلنَّاكِثِينَ وَ اَلْقَاسِطِينَ وَ اَلْمَارِقِينَ أَنَا قَاتِلُ اَلْكَافِرِينَ أَنَا أَبُو اَلْيَتَامَى أَنَا كَهْفُ اَلْأَرَامِلِ أَنَا عَمَّ يَتَسٰاءَلُونَ عَنْ وَلاَيَتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ قَوْلُهُ تَعَالَى ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ اَلنَّعِيمِ أَنَا نِعْمَةُ اَللَّهِ تَعَالَى اَلَّتِي أَنْعَمَ اَللَّهُ بِهَا عَلَى خَلْقِهِ أَنَا اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فِيَّ وَ فِي حَقِّي اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلاٰمَ دِيناً فَمَنْ أَحَبَّنِي كَانَ مُسْلِماً مُؤْمِناً كَامِلَ اَلدِّينِ أَنَا اَلَّذِي بِي اِهْتَدَيْتُمْ أَنَا اَلَّذِي قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِيَّ وَ فِي عَدُوِّي وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ أَيْ عَنْ وَلاَيَتِي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَنَا اَلنَّبَأُ اَلْعَظِيمُ اَلَّذِي أَكْمَلَ اَللَّهُ تَعَالَى بِهِ اَلدِّين... الفضائل (لإبن شاذان) ج ۱، ص ۸۳ @ofoqemobin