eitaa logo
محکمات
325 دنبال‌کننده
439 عکس
159 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیره علما
....من مبتلا هستم 🔶حجت الاسلام سيد ابوذر عاملي: امام موسي صدر در شبانه روز، هجده ساعت كار مفيد و مؤثر مي‌كرد. . 🔶اين برنامه منظم و هميشگي ايشان بود كه هيچ‌وقت تعطيل نمي‌شد. در كنار اين برنامه روزانه، مرتباً پيش مي‌آمد كه چند شبانه‌روز را بيدار بودند. . 🔶طوري بي‌خوابي كشيده بودند، كه عصب چشمشان در اين اواخر مشكل پيدا كرده بود. وقتي برخي از برادران ايشان را به استراحت دعوت مي‌كردند، مي‌گفتند: «من مبتلا هستم! چاره‌اي ندارم! نمي‌توانم مشكلات مردم را ببينم و بي‌تفاوت بمانم.» . 🔶منزل امام موسي صدر در طبقه چهارم مجلس اعلاي اسلامي شيعه بود. منزل مستقلي از خودشان نداشتند. حجم كارها و گرفتاري‌هاي ايشان به جايي رسيد كه گاهي اوقات روزها و هفته‌ها مي‌گذشتند و خانواده امام موسی صدر نمي‌توانستند ايشان را ببينند. . 🔶با اينكه منزل و محل كار امام در يك ساختمان بود. يادم هست كه يك بار قريب دو ماه سپري گرديد و خانواده امام نتوانستند اين بزرگوار را ملاقات كنند. . 🔶گرفتاري‌ها فوق‌العاده زياد بودند و امام دائماً در سفر بود. از سفر كه برگشتند، مستقيماً به شهر صور رفتند. امام موسی صدر در آن‌جا جلسه‌اي داشت و براي مردم سخنراني مي‌كرد. آن زمان رسم نبود كه خانم‌ها در جلسات عمومي شركت كنند. آشپزخانه در مجاورت سالن قرار داشت. همسر و دختر امام به داخل آشپزخانه رفتند. از پشت پنجره ايشان را تماشا كرده و مي‌گريستند. . 🔶برخي از برادران به امام موسي صدر اعتراض كرده بودند. پرسيده بودند كه آيا اين ظلم نيست؟ . 🔶بالاخره خانواده هم حقي دارد. امام موسي صدر ضمن تصديق آن‌ها جواب داده بود: «اگر من حق اين جامعه را ادا كنم، حق خانواده‌ام نيز ادا مي‌گردد. اما عكس مسئله صادق نيست. اگر حق خانواده‌ام را ادا كنم،‌ لزوماً حق جامعه ادا نمي‌شود. امروز مسئوليت اين مردم با من است! من نمي‌توانم خانواده خود را بر آن‌ها ترجيح دهم.» کانال سیره علما @sireolama
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔴 سئوال شهید مطهری از خودش و پاسخ آن: آیا بجای رشته ای دیگری را فرا می گرفتم بهتر بود❓ ✴️ خاطره ای خوش و جاوید ✴️ ⁉️ يادم هست، در زماني که در قم تحصيل مي‌‌‌‌‌کردم، يک روز خودم و تحصيلاتم و راهي را که در زندگي انتخاب کرده‌‌‌‌‌ام ارزيابي مي‌‌‌‌‌کردم؛ با خود انديشيدم که آيا اگر بجاي اين تحصيلات، رشته‌‌‌‌‌اي از تحصيلات جديد را پيش مي‌‌‌‌‌گرفتم بهتر بود يا نه؟ ⁉️ طبعا با روحيه‌‌‌‌‌اي که داشتم و ارزشي که براي ايمان و معارف معنوي قائل بودن اولين چيزي که به ذهنم رسيد اين بود که در آن صورت وضع روحي و معنوي من چه مي‌‌‌‌‌شد؟ 💠 فکر کردم که الان به اصول و و و و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوق العاده اينها را عزيز مي‌‌‌‌‌دارم؛ آيا اگر يک رشته از علوم طبيعي و يا رياضي يا ادبي را پيش گرفته بودم چه وضعي داشتم؟ 🌐 به خودم جواب دادم که اعتقاد به اين اصول و بلکه اساساً روحاني واقعي بودن وابسته به اين نيست که انسان در رشته‌‌‌‌‌هاي علوم قديمه تحصيل کند. بسيارند کساني که از اين تحصيلات محرومند و در رشته‌‌‌‌‌هاي ديگر تخصص دارند، اما داراي ايماني قوي و نيرومند هستند و عملًا متّقي و پرهيزکار و احياناً حامي و مبلّغ اسلام‌‌‌‌‌اند و کم و بيش مطالعات اسلامي هم دارند؛ احياناً ممکن بود من در آن رشته‌‌‌‌‌ها بر زمينه‌‌‌‌‌هايي علمي براي ايمان خود دست مي‌‌‌‌‌يافتم بهتر از آنچه اکنون دست يافته‌‌‌‌‌ام. ✳️ آن ايام، تازه با آشنا شده بودم و آن را نزد استادي ( ظاهرا مقصود (ره) است)- که برخلاف اکثريت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراي يک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهيات اسلامي را واقعا چشيده و عميق‌‌‌‌‌ترين انديشه‌‌‌‌‌هاي آن را دريافته بود و با شيرين‌‌‌‌‌ترين بيان آنها را بازگو مي‌‌‌‌‌کرد - مي‌‌‌‌‌آموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطره‌‌‌‌‌هاي فراموش ناشدني عمر من است. 📚 در آن روزها با همين مسأله که آن ايام با مقدّمات کامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف‌‌‌‌‌ «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد»را آن طور که يک حکيم درک مي‌‌‌‌‌کند درک کرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعي و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مي‌‌‌‌‌ديدم، فکر مي‌‌‌‌‌کردم که چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يک مرتبه نقش بر آب شد؟ و چگونه مي‌‌‌‌‌فهمم که ميان اين قاعده قطعي که اشياء را در يک نظام قطعي قرار مي‌‌‌‌‌دهد، و ميان اصل‌‌‌‌‌ «لا مؤثّر في الوجود الّا اللّه»منافاتي نديده آنها را در کنار هم و در آغوش هم جا مي‌‌‌‌‌دهم، معني اين جمله را مي‌‌‌‌‌فهميدم که‌‌‌‌‌ «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا»و ميان دو قسمت اين جمله تناقضي نمي‌‌‌‌‌ديدم، «امر بين الامرين»برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براي اثبات قاعده‌‌‌‌‌ «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد»فوق العاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود؛ خلاصه يک در فکرم ريخته شده بود که زمينه حلّ مشکلاتم در يک گسترده بود؛ در اثر درک اين مطلب و يک سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامي پيدا کرده بودم، و و پاره‌‌‌‌‌اي از احاديث و ادعيه پيغمبر اکرم و اهل بيت اطهار را در يک اوج عالي احساس مي‌‌‌‌‌کردم. 📕 در اين وقت فکر کردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و فيض محضر اين استاد را درک نمي‌‌‌‌‌کردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّي و چه از لحاظ معنوي، ممکن بود بهتر از اين باشد که هست، همه آن چيزهايي که اکنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزي که واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيده‌‌‌‌‌ام. 📙 منبع: عدل الهی/ص۹۹ 📕📕 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔴 فرق بین اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفی شده مانند تفاوت بین قرآن با رساله های عملیه است 🔴 💠 برای اینکه کمی معلوم شود فرق میان #اسلام و آنچه به #عنوان_اسلام معرفی می شود تا چه حد است، شما را توجه می دهم به تفاوتی که میان #قرآن و #کتب_حدیث، با #رساله_های_عملیه هست: قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ #جامعیت و اثری که در #زندگانی_اجتماعی می تواند داشته باشد بکلی تفاوت دارد. نسبت #اجتماعیات قرآن با #آیات_عبادی آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث، که حدود پنجاه کتاب است و همۀ احکام اسلام را در بردارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به# عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به #اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به #اجتماعیات، #اقتصادیات، #حقوق، و #سیاست و #تدبیر_جامعه است. 📌 ولایت فقیه/ص۱۱ #امام_خمینی #اسلام #آیات_عبادی #اجتماعیات_قرآن 📚✴️ کانال خانه طلاب جوان ⬇️🔰 @khaneTolab
هدایت شده از مدرس مجازی
| تفسير انسان، پيش از تفسير قرآن 🔸آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله) 💠 حضرت استاد علاّمه طباطبايي(قدس‌سرّه) پيش از آنكه به كتابهاي حوزوي بپردازد، به كتاب نفس خويش پرداخت. او انسان را با انسان تفسير كرد، چون تا كسي انسان را با انسان تفسير نكند و مفسّر خويش نباشد، نمي تواند مفسّر امري ديگر باشد. تفسير انسان به انسان، بهترين شيوه انسان شناسي است. براساس اين روش، متشابهات حس و خيال و وهم در بخش انديشه به محكمات عقل نظري ارجاع مي شود و در بخش انگيزه نيز متشابهات شهوت و غضب به محكمات عقل عملي احاله مي گردد و سرانجام، فطرت يا فطنت و فكرتِ نهادينه شده الهي، مرجع علم و عمل قرار مي گيرد، بر اين اساس، صبغه ملكوتي انسان محفوظ خواهد ماند. انسان كه كتاب تكويني خداست، مانند كتاب تدويني الهي به جز قرآن كريم دستخوش تحريف قرار مي گيرد. فقط انسان كامل است كه مانند قرآن كريم كه كامل ترين كتاب الهي است، از چنين تطاولي مصون مي ماند. معصومان(عليهم‌السلام) در اوج اين كمال قرار دارند. در پرتو آنان نيز كساني كه به كمال انساني دست يافته اند و توانسته اند وجود الهي خويش را از تحريف و تهاجمات مختلف بازدارند، مي توانند از عهده تفسير انسان به انسان برآيند. آنان در علم و عمل، به محكماتي نايل مي شوند كه متشابهات عقل نظري و عملي به آنها ارجاع مي شود. البته آنان در پرتو اهتمام به عقل و نقل از يك سو و عدم غفلت از مشارطه، مراقبه و محاسبه از سوي ديگر، مصونيت وجود خويش را استمرار بخشيده و با ثبات قدمشان در اين راه، تفسير انسان به انسان را در وجودشان تداوم مي بخشند. استاد علاّمه(قدس‌سرّه) در شمار چنين افرادي بود. او توانست در پرتو سازندگي خويش، وجود خود را از تحريف مصون دارد و انسان را با محكمات نظري و عملي وجود خويش تفسير كند. در تفسير قرآن كريم گاه از روش عقلي و گاه از روش نقلي استفاده مي شود. در حيطه موضوع نيز گاه آيات معارف بررسي مي شود و گاه آيات احكام، اخلاق و حقوق مورد دقّت قرار مي گيرد، از اين رو بهترين شيوه در تفسير قرآن، استفاده از قرآن و اخبار اهل بيت(عليهم‌السلام) و عقل برهاني است. استفاده از اين روش تفسيري در تفسير انسان نيز ضروري است. در اين تفسير نيز مانند تفسير قرآن كريم بايد هم به كلام انسان آفرين توجّه كرد و هم به كلام انسانهاي كامل. استاد علاّمهِ با ادراك اين حقيقت، در تفسير انسان و قرآن كريم، هر دو روش را به خوبي مورد توجّه قرار مي دادند. ايشان تنها به قرآن بسنده نمي كردند و به قرآن هر احترامي مي گذاشتند، همان را هم در حق احاديث و نهج البلاغه ادا مي كردند. (شمس الوحی تبریزی ص ۴۶) 🆔 @feqh_alkhomeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روزبزرگداشت شیخ اشراق/۱ 💠امام خمینی ‼️آقای گرباچف، اشتیاق به زندگی ابدی درنهاد هرانسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی مایل باشید در این زمینه‌ها تحقیق کنید، میتوانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفۀ غرب، به نوشته‌های فارابی و بوعلی سینا رحمة‌ الله علیهما در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس و نیز به کتب سهروردی رحمة الله علیه در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس میباشد نیازمند است! ۶۷/۱۰/۱۱ 💠رهبرانقلاب ‼️شما در تاریخ، برجستگان علمی و فرهنگی در فلسفه، فقه و ریاضی دارید که از این سرزمین برخاسته‌اند و یکی از معروفترین آنها شیخ اشراق شهاب‌الدین سهروردی است که به عنوان یک فیلسوف و متفکّر برجسته اسلامی، نام درخشانش در همه دایرة المعارفهای دنیا ثبت شده است! ۸۲/۷/۲۱ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️فلسفه نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند. البته نمیخواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی رعایت کرد! ۸۲/۱۰/۲۹ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️سیاست اسلامی بر مبنای فلسفه اسلامی استوار است! ۶۰/۱۰/۱۷ ‼️تفکر فلسفی اسلام کاری میکند که انسان قدرت تحلیل پیدا کند و در هر لحظه بداند در کجای راه و به سمت چه هدفی حرکت میکند و وظیفه خود را تشخیص بدهد! ۷۸/۶/۱۳ ‼️فلسفه اسلامی، فقه اکبر است؛ پایه‌ى دين است؛ مبناى همه‌ى معارف دينى در ذهن و عمل خارجی انسان است لذا اين بايد گسترش و استحکام پيدا کند و برويد و اين به کار و تلاش احتياج دارد! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الآن ببینید جُرج بوش یک حرفی میزند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما متاسفانه فلسفه ما از ذهنیات بیرون نمیاید و صورت واقعی اجتماعی و سیاسی ندارد! ۷۶/۱/۱۸ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️اهمیت و عظمت فقه نباید ما را از اهمیت علم فلسفه غافل کند، هر کدام از اینها مسئولیتی دارند. رشته‌ی فقه مسئولیاتی دارد، فلسفه هم مسئولیتهای بزرگی بر دوش دارد. پرچم فلسفه‌ی اسلامی دست حوزه‌های علمیه بوده است و باید باشد و بماند. اگر شما این پرچم را زمین بگذارید، دیگرانی که احیاناً صلاحیت لازم را ندارند، این پرچم را برمیدارند؛ تدریس فلسفه و دانش فلسفه میافتد دست کسانی که شاید صلاحیتهای لازم را برایش نداشته باشند. امروز اگر نظام و جامعه‌ی ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌های وارداتی مختلف، لخت و بیدفاع خواهد ماند. آن چیزی که میتواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلی است؛ فلسفه و کلام. اینها لازم است! ۸۹/۷/۲۹ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند، سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشد! ۹۷/۱۲/۱۳ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️نباید حوزه قم از مرکزیت فلسفه اسلامی بیفتد والا خسارت است! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️حوزه مشهد هم یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا شیخ اسدالله یزدی اینها همه در مشهد بودند، یا مرحوم حاج فاضل سبزواری الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده. خب، دقت نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت اگر شما هم توجه نکنید، حوزه قم اینجوری میشود! ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️درحقیقت باید گفت که فلسفه در حوزه مهجور است. فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا و از مادّه‌ی فلسفه‌ی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌باش نگهداریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آنها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت میکند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید پی‌درپی افکار جدید فلسفی در حوزه مطرح شود! ۷۰/۶/۳۱ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️ما یک نوه‌ی کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد. بعد پنجه میزد به یک بچه‌ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می‌آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. این کار، کار شما حوزوی‌هاست. شما واقعاً میتوانید این کار را انجام دهید. ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از کارهای شما تألیف و کار فلسفی، نوشتن کتب فلسفه برای کودکان است. غربیها کتابهای فلسفىِ متعدّدی برای کودکان نوشته‌اند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفی‌ای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. ما از این کار غفلت داریم. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️چندسال قبل یک کتابی درباره فلسفه برای کودک برای من آوردند، از همان اولی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است و باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه - حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست و یک آمریکائی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️این کتاب (دنیای سوفی) را بچه‌های ما خوب است بخوانند! ۹۸/۲/۱۰ 📸رهبری درحال مطالعه رمان فلسفی و کودکانه دنیای سوفی اثر یوستین گردر؛ ۹۷/۲/۲۱ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓روز بزرگداشت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهروردی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۱۰ 💠رهبرانقلاب ‼️از چیزهای مهمی که به نظرم در تدوین کتب فلسفی جایش خالی است، کتبی درباره فلسفه تطبیقی است؛ شبیه کتابی که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، «لذات فلسفه» کتابی است با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی و مرحوم دکتر عباس زریاب هم انصافا خیلی خوش‌قلم ترجمه کرده. این کتاب، مناظره بین فلاسفه قدیم و جدید غرب است در یک مسئله‌ی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسه‌ای تشکیل داده‌اند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی درباره مثلا موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، از قدما، شیخ اشراق که منکر این معناست یک حرف دارد، اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم! ۹۱/۱۱/۲۳ ⬇️نسخهpdf @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
لذات فلسفه.pdf
9.36M
@Jahade_tabeini #نشربامنبع
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان شنیده نشده رهبر انقلاب درباره‌ی زندگی امام جواد (ع) به مناسبت شهادت نهمین امام شیعیان، حضرت جواد الائمه (ع)🌹 🎬 به بیسیمچی‌مدیا بپیوندید: @BisimchiMedia
هدایت شده از گام دوم انقلاب
34.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆لحظه شناسی در تاریخ👇 💠 امام خامنه ای(حفظه الله) یک حرکت بجا یک وقت تاریخ را نجات می دهد یک حرکت نابجا گاهی تاریخ را در ورطه گمراهی می غلتاند! ⁉️ «چه شد که غربی‌ها، مشخصا #انگلیسی‌ها، در این مساله [#مشروطه] کامیاب شدند؛ از چه شگردی استفاده کردند که کامیاب شدند. در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند، می‌توانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله [نوری] جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ قاعده‌ی قضیه این بود. 👈 به نظر من مشکل کار از این‌جا پیش آمد که اینها [جریان غربگرای مشروطه] توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه‌ی عدالت‌خواهی - یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما - را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و #اختلاف ایجاد کنند... انسان می‌بیند که حساسیت آنها را در مقابل #انحراف کم کرده‌اند؛ اما حساسیت بعضی‌ها مثل مرحوم آشیخ فضل‌الله باقی ماند... یک جمع دیگری از همین جبهه، این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش‌باوری و حسن‌ظن و شاید هم نوعی تغافل شدند. البته انسان حدس می‌زند که بعضی از ضعف شخصیتی‌ها و ضعف‌های اخلاقی و هوای نفس بی‌تاثیر نبود.» مقام معظم رهبری ۱۳۸۵/۰۲/۰۹ #تاریخ_انقلاب #تبیین_مساله_تاریخ #گام_دوم_انقلاب 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 👉 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217 🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀 ☄کانالی متفاوت برای #جوانان 🔥کانال #گام_دوم_انقلاب 🔥
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔴 خط کلی نظام اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است...دو عنصر تمدن اسلامی...در تمدن اسلامی نقش علمای دین برجسته تر است 🔴 💠 خط کلّی چیست؟ اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را در یک جمله ادا کنیم، خواهیم گفت خط کلّی نظام اسلامی، رسیدن به تمدن_اسلامی است. 🔴 برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو لازم است: 1⃣ یکی 2⃣ یکی . 🏷 مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطه‌ای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همه‌ی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. در هر زمانی متناسب با آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. یک روزی حرفهای مرحوم که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا می آمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند! در همه‌ی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآن‌شناسان، حدیث‌شناسان، آشنایان با شیوه‌ی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راهگشا برای بشریّت.   🌕 شرط دوم، است. حال در آن‌جایی که فکر و انسان باید تولید شود، ببینید نقش‌آفرینان چه کسانی هستند. این کسانی هستند که باید بتوانند افکار را کنند. این یک بُعد قضیه است. چون این راه جز با پای ایمان و نیروی ایمان و عشق طی شدنی نیست، باید کسانی باشند که بتوانند را در انسانها پرورش دهند. بدون شک جامعه جزو نقش‌آفرینانند؛ جزو نقش‌آفرینانند؛ و جزو نقش‌آفرینانند؛ هر کدام به نحوی میتوانند در خور استعداد خود نقش‌آفرینی کنند. 🔴اما نقش ، نقش کسانی که در راه پرورش ایمان مردم از روش دین استفاده میکنند، یک است؛ نقش است. مدیران جامعه هم برای این‌که بتوانند درست نقش‌آفرینی کنند، به علمای دین احتیاج دارند. سیاستمداران و فعّالان سیاسی در جامعه نیز همین‌طور. محیطهای گوناگون علمی و روشنفکری نیز همین‌طور. برقی از سخن یک عالمِ دینِ پارسا و زمان‌شناس ممکن است بجهد، ظلماتی را از دلی یا دلهایی بزداید؛ چقدر هدایتها به این ترتیب اتّفاق افتاده است. این نقش، نقش یگانه است. نقش‌آفرینی را به علمای دین منحصر نمیکنیم؛ اما جایگاه نقش‌آفرینی علمای دین را از همه‌ی جایگاههای دیگر میبینیم؛ به این دلیل روشن که در این راه، اندیشه‌ی دینی و ایمان دینی برای انسانها لازم است؛ تولید فکر اسلامی برای این راه ضروری و لازم است و اگر علمای دین سر صحنه نباشند، دیگری نمیتواند این کار را انجام دهد. البته عالم دین با آن شرایطی که نیاز به آن شرایط هست، ای بسا نتواند این نقش را ایفا کند؛ او هم اگر این شرایط را نداشته باشد، نخواهد توانست؛..البته در آحاد مردم هم نقش‌آفرینىِ دینی هست؛ از راه امر به معروف و نهی از منکر؛ از راه آماده‌سازی خود برای این‌که در یک جایگاه نقش‌آفرین قرار گیرند. 🔗۱۳۷۹/۰۷/۱۴ ✳️❇️ کانال خانه طلاب جوان ⬇️🔰 @khaneTolab
❌ تنها ۲ روز مانده به آغاز هفتمین نمایشگاه 📆 ۱۴ مرداد تا ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ⏱ ۱۰ تا ۲۲ 🏫 بلوار کشاورز، خیابان حجاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 🆔 @irannevesht
#من_هم_در_غدیر_شریکم 🌹امام رضا علیه السلام: کسی که عید غدیر را گرامی بدارد خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را می بخشد و اگر از دنیا برود در زمره شهدا خواهد بود.‌‌.. 🔖در عید غدیرخم به نیت فرج می خواهیم کتاب نذری بدیم:😍 شماره کارت: ۶۱۰۴۳۳۷۸۷۰۵۳۰۰۲۷ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 #پویش_کتابخوانی #امیر_من خواندن این کتاب ها آن هم در روزهای محبوب غدیریه روح و روان را نوازش می کند و آرامشی عمیق می بخشد... #ناقوس_ها_به_صدا_در_می_آیند #کیمیاگر #پدر همچنین میتونید کتاب ‌های پویش را با ۳۰ درصد تخفیف✨ ویژه✨ بخرید:👌 #سفارش از طریق👇 @sefaresh_namaktab 🌸 @namaktab_ir
هدایت شده از سیره علما
....من مبتلا هستم 🔶حجت الاسلام سيد ابوذر عاملي: امام موسي صدر در شبانه روز، هجده ساعت كار مفيد و مؤثر مي‌كرد. . 🔶اين برنامه منظم و هميشگي ايشان بود كه هيچ‌وقت تعطيل نمي‌شد. در كنار اين برنامه روزانه، مرتباً پيش مي‌آمد كه چند شبانه‌روز را بيدار بودند. . 🔶طوري بي‌خوابي كشيده بودند، كه عصب چشمشان در اين اواخر مشكل پيدا كرده بود. وقتي برخي از برادران ايشان را به استراحت دعوت مي‌كردند، مي‌گفتند: «من مبتلا هستم! چاره‌اي ندارم! نمي‌توانم مشكلات مردم را ببينم و بي‌تفاوت بمانم.» . 🔶منزل امام موسي صدر در طبقه چهارم مجلس اعلاي اسلامي شيعه بود. منزل مستقلي از خودشان نداشتند. حجم كارها و گرفتاري‌هاي ايشان به جايي رسيد كه گاهي اوقات روزها و هفته‌ها مي‌گذشتند و خانواده امام موسی صدر نمي‌توانستند ايشان را ببينند. . 🔶با اينكه منزل و محل كار امام در يك ساختمان بود. يادم هست كه يك بار قريب دو ماه سپري گرديد و خانواده امام نتوانستند اين بزرگوار را ملاقات كنند. . 🔶گرفتاري‌ها فوق‌العاده زياد بودند و امام دائماً در سفر بود. از سفر كه برگشتند، مستقيماً به شهر صور رفتند. امام موسی صدر در آن‌جا جلسه‌اي داشت و براي مردم سخنراني مي‌كرد. آن زمان رسم نبود كه خانم‌ها در جلسات عمومي شركت كنند. آشپزخانه در مجاورت سالن قرار داشت. همسر و دختر امام به داخل آشپزخانه رفتند. از پشت پنجره ايشان را تماشا كرده و مي‌گريستند. . 🔶برخي از برادران به امام موسي صدر اعتراض كرده بودند. پرسيده بودند كه آيا اين ظلم نيست؟ . 🔶بالاخره خانواده هم حقي دارد. امام موسي صدر ضمن تصديق آن‌ها جواب داده بود: «اگر من حق اين جامعه را ادا كنم، حق خانواده‌ام نيز ادا مي‌گردد. اما عكس مسئله صادق نيست. اگر حق خانواده‌ام را ادا كنم،‌ لزوماً حق جامعه ادا نمي‌شود. امروز مسئوليت اين مردم با من است! من نمي‌توانم خانواده خود را بر آن‌ها ترجيح دهم.» کانال سیره علما @sireolama
هدایت شده از روشنگری
❗️ 🍃آیت‌الله‌ بهجت : افسوس که همه برای بر آورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می‌روند و نمی‌دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فرج دعا کنند/فارس 🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از خانه طلاب جوان
💠 💠 🌐 دیگه چهل سالمه اما مثل دختر بچه های ده پانزده ساله شدم. یواشکی طوری که زن و بچه ام نبینن و ناراحت نشن یه گوشه مینشینم و چشمهام رو میبندم و یاد اون لحظه ها میکنم. نمیدونم چرا اینطوری شدم. ❇️ گفت این رفیقمون مجرده دیگه ظاهرا اسباب دنیایی براش جواب نمیده شما یه دعایی بکنید که... پرید وسط حرفش و با خنده گفت: کل جمعیت پکید از خنده... . 🌘 شب وقتی از بیت آقا بیرون میومدیم به گفتم باورم نمیشد یک همچین جلسه ای با آقا داشته باشیم. رفیق قدیمیمه بیش از بیست و پنج ساله میشناسمش حمید به آقا گفت: آقا مردم سیستان که ما براشون کار میکنیم از ما یه خواسته ای دارن میگن شما آقا رو میبینید به آقا بگید اجازه بده ما روستاییهای دور افتاده هم به دیدارشون بیایم گفت: خیلی عالیه دفتر توی برنامه های دیدار قرار بدن. بعد رو به حمید کرد و گفت از خود منطقه هم جوانانی هستن که با ارتباط با اونها کار میکنید؟ بهتون کمک میدن؟ حمید گفت بله آقا جمع زیادی توی خود منطقه متصل به جهادی ما کار میکنن گفت: خیلی خوبه 🌻 کاش هیچ وقت مزه لحظه هاش از زیر زبونم بیرون نره. همه با نمک شده بودن یک چشمش مصنوعیه گفت: آقا من تنها کسی هستم توی این جمع که همه رو با یک چشم میبینم. 🌕 حاج آقای گفت من سی و سه سال مداوم هر سال جهادی میرم هم تجربه جمع کردم هم توی ارتباط با مسوولین شدم. هر دوش هم نیازه خندید گفت: .... ✳️ مسکنی گفت آقا این چند نفر حرفشون رو نزنن میرن معتاد میشن... آقا خندید ❤️ آنقدر فضا صمیمی بود که هر چی دلمون میخواست به آقا میگفتیم یکی برگشت گفت آقا شما میگید جوانها را به کار بگیرند خوب این ایراد به خودتون هم وارده چند تا انتصابهاتون همه سن بالا بودن. شما آقای رو گذاشتید امام جمعه همه خوشحال شدیم ولی ایشون پنجاه و پنج سالشه خودتون اول انقلاب نزدیک چهل سالتون بود که امام جمعه شدید. خوب چرا الان پیرمردها کنار نمیرن جونها بیان چرا خودتون عمل نمیکنین به این حرفتون؟ خیلی راحت و جدی جواب داد اصلا احساس نمیکردیم داره با یک جوون صحبت میکنه انگار با یکی از مسوولین هم تراز خودش داره حرف میزنه بهش گفت مقایسه با اول انقلاب مقایسه ناقصیه اون موقع واقعا کسی نبود که تجربه کار داشته باشه. برای امام جمعگی هم کسی نبود که من را امام جمعه کردن بعد هم کسی مثل آقای فتاح نه جوان است و نه پیر ولی واقعا به صلاح نیست ایشون رو کنار بگذاریم اما راهکار شما چیه که مدیرهای جوان سر کار بیان؟ _این سوال رو چند بار دیگه هم از اول جلسه پرسیده بود اما کسی جواب نداده بود_ 🔴 بعد آقا فرمود به نظر من باید یک فرد باشه. اگر یک جوان رییس دولت بشه همه مدیرانی که به طور عادی توی همه سطوح روی کار میان جوان خواهند بود. 🌿 برام خیلی جالب بود که آقا اینقدر راحت و جدی با جوانها سخن میگوید . اینقدر راحت خود او رو هم نقد میکردند و او هم صمیمانه نظرش رو میگفت. 🌺🌺 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab