هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
📣معاونت فرهنگی-تبلیغی بنیاد فرهنگی امامت برگزار می کند.
🔹هشتمین نشست شاعرانه #مدح_امیر
همزمان با ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام
🔸با حضور حضرت آیت الله سیدعلی میلانی دامت برکاته
🔹سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد میرزامحمدی
🔸با اجرای حامد حجتی
🔷شعرخوانی شعرای ارجمند:
امیراکبرزاده
سیدمحمد بابامیری
شهاب الدین خالقی
حامد طونی
حسین مودب
مهدی کبیری
مجتبی خرسندی
مهدی قنبری از نوشآباد
سجاد روانمرد از بروجرد
محمدجواد اکبری از کاشان
علی گلچینپور از تهران
🗓زمان: پنجشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ (۱۳ رجب ۱۴۴۵) ساعت ۱۵
🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهیدین، بنیاد فرهنگی امامت
🔸خانوادگی دعوت هستید🔸
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 #امیرالمومنین_ع_مدح
با اجرای #صابر_خراسانی
باشد علی خدا نه، ولی ناخدا که هست
بعد از خدا بزرگ همه ماسوا که هست
بعد از خدا و بعد رسول خدا، علی
ساقیست؛ گر شراب نداری بیا که هست
گیرم که با علی دل ما نیست آشنا
اما دل علی به غریب آشنا که هست
مشکلگشا علیست و لشکرگشا علی
فرمانروا که بود و شه لافتی که هست
ما سائل رکوع علی نیستیم اگر
او «إنّما ولیّکم الله» ما که هست
محشر صفی به وسعت آغوش مرتضاست
ای عاشقان! هجوم نیارید، جا که هست...
عاشق گناهکار اگر شد در آتش است
اما حسابش از همه عالم جدا که هست
فرق علی شکافت، به خون خفت مجتبی
عباس من! صبور بمان کربلا که هست
آن بی نشانهای که نشان داشت از علی
دل بی قرار یافتنش، هرکجا که هست
✍ #مهدی_جهاندار
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید👇
↳ https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
هدایت شده از الهادی حوزویان
#طلبگی #تبلیغ
💠 توجه به اقتضائات مخاطبین تبلیغ
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸 شما با مخاطبین مختلفی سر و کار خواهید داشت؛ مثلاً میناب کجا و بویراحمد و شهرکرد کجا؟ اینها دو فرهنگ و دو سبک هستند و وقتی وارد شدی و هر دو را دیدی، ناخودآگاه با مخاطب آشنا میشوی که با هرکدام، چگونه برخورد کنی.
🔹 اینها سبک و زبانی دارند و آنها سبک و زبانی دیگر دارند؛ ولی شما در حال مدیریت هستی که چگونه و با چه ادبیاتی، آن مفهوم ناب تبلیغی و سوق دادن به سمت حضرت صدیقهی طاهره سلام الله علیها را در هر منطقهی تبلیغی بگویی.
🔸 این کار، شما را ممتاز میکند و به شما قوت میدهد.
کد ۲۰۷۸۰
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
هدایت شده از عشق عالمیان
✨﷽✨
داستان بسیار جذاب #طرماح
💠✨براى امير المومنين عليه السلام نامه اى از معاويه رسيد
حضرت مهر نامه را شكست و قرائت كرد : " از طرف امير المومنين و خليفة المسلمين ، معاويه بن ابى سفيان براى على :
اى على !
در جنگ جمل هر چه خواستى با ام المومنين : عايشه و اصحاب رسول خدا : طلحه و زبير كردى اكنون مهياى جنگ باش "
💠✨حضرت جواب نامه را اينگونه نوشت : از طرف عبدالله،
تو به رياست مى نازى و من به بندگى خداوند من آماده جنگ هستم به همان نشان كه " انا قاتل جدك و عمك و خالك : من همان قاتل پدربزرگ و عمو و دايى تو هستم "
💠✨سپس نامه را مهر و امضاء فرمود و از شاگردانش كه در محضرش بودند ، پرسيد : كيست كه اين نامه را به شام ببرد ؟
كسى جواب نداد
دوباره حضرت سوالش را تكرار فرمود و اين بار طرماح از ميان جمعيت برخاست و عرض كرد : على جان ! من حاضرم حضرت ضمن اينكه او را از متن تند نامه آگاه كرد ، فرمود :
💠✨طرماح !
به شام كه رفتى مواظب آبروى على باش طرماح گفت : سمعاً و طاعةً آنگاه نامه را گرفت و بسوى شام حركت كرد
معاويه در باغ قصرش بود كه عمرو عاص خبر رسيدن يكى از شاگردان على را به او رساند
معاويه فورا دستور داد كه بساطى رنگين پهن كنند تا شكوه آن طرماح را تحت تاثير قرار بدهد و او را به لكنت بيندازد دستور انجام شد
💠✨طرماح وقتى وارد شد و آن فرشهاى رنگين و بساط مفصل را ديد ، بى اعتناء با همان كفشهاى خاك آلوده اش قدمها را بر فرشها گذاشت ، خود را به معاويه رساند و همانطور كه او بر مسندش لميده بود ، طرماح نيز لم داد و پاهايش را دراز كرد
اطرافيان معاويه به طرماح اعتراض كردند كه " پاهايت را جمع كن " اما او گفت : تا آن مردك ( معاويه ) پاهايش را جمع نكند ، من هم پاهايم را جمع نخواهم كرد
💠✨عمرو عاص به معاويه در گوشى گفت : اين مردى بيابانيست و كافيست كه تو سر كيسه ات را كمى شل كنى تا او رام بشود و لحنش را هم عوض كند
معاويه ضمن اينكه دستور داد تا سى هزار درهم پيش طرماح بگذارند ، از او پرسيد : از نزد كه به خدمت كه آمده اى ؟
طرماح گفت : از طرف خليفه برحق ، اسدالله ، عين الله ، اذن الله ، وجه الله ، امير المومنين على بن ابيطالب نامه اى دارم براى امير زنازاده فاسق فاجر ظالم خائن ، معاوية بن ابى سفيان
معاويه ناراحت از اينكه سى هزار درهم نيز نتوانسته است كه اين شاگرد على عليه السلام را ساكت كند ، گفت : نامه را بده ببينم
💠✨طرماح گفت : روى پاهايت مى ايستى ، دو دستت را دراز ميكنى تا من نامه على عليه السلام را ببوسم و به تو بدهم
معاويه گفت : نامه را به عمرو عاص بده
#طرماح گفت : اميرى كه ظالم است ، وزيرش هم خائن است و من نامه را به خائنى چون او نميدهم
معاويه گفت : نامه را به يزيد بده
#طرماح گفت : ما دل خوشى از شيطان نداريم چه رسد به بچه اش
معاويه پرسيد : پس چه كنيم ؟
#طرماح گفت : همانكه گفتم
💠✨بالاخره معاويه نامه را گرفت و خواند بعد هم با ناراحتى تمام كاتبانش را احضار كرد تا جواب نامه را اينگونه بنويسد " على ! عده لشكريان من به عدد ستارگان آسمان است مهياى نبرد باش "
#طرماح برخاست و گفت : من خودم جواب نامه ات را مى دهم:
على عليه السلام خود به تنهايى خورشيديست كه ستارگان تو در برابرش نورى نخواهند داشت سپس خواست برود كه
معاويه گفت " طرماح ! سى هزار درهمت را بردار و سپس برو "
اما #طرماح بى اعتناء به حرف معاويه و بدون خداحافظى راه كوفه را در پيش گرفت
💠✨#معاويه رو به عمرو عاص كرد و گفت : حاضرم تمام ثروتم را بدهم تا يكى از شما به اندازه يكساعتى كه اين مرد از على طرفدارى كرد ، از من طرفدارى كند
#عمرو_عاص گفت : بخدا اگر على به شام بيايد ، من كه عمرو عاصم نمازم را پشت سر او ميخوانم اما غذايم را سر سفره تو ميخورم
📚 ( الأختصاص ص ١٣٨)
هدایت شده از بحارالاشعار
💐✨⭐️✨🌟✨⭐️✨💐
#بحارالاشعار
#امام_کاظم__ع__روضه
من در این زندان هارون روزها سر می کنم
پیروی از جدّ خود ساقیِّ کوثر می کنم
در غُل و زنجیرِ هارون حبس گشتم بی گناه
زیر و رو با ذکر حق کاخ ستمگر می کنم
من ز پا تا سر پُر از درد جراحاتم ولی
استقامت در بلا با یاد مادر می کنم
عُقده ها دارد به دل سِندی بی شرم و حیا
روضه های کوچه را این گونه باور می کنم
گر زپای نیمه جانم دائماً خون می چکد
یاد دردِ پهلوی مجروح مادر می کنم
صورتم از ضرب سیلیّ عدو نیلی شده
یاد مظلومیت زهرای اطهر می کنم
شاعر : اصغر چرمی
امام کاظم (ع)
روضه
🔻🔻🔻🔻🔻
🌐 https://www.beharalashar.ir/
🔺🔺🔺🔺🔺
💐✨⭐️✨🌟✨⭐️✨💐
@beharalashar
هدایت شده از شعر هیأت
#شعر_تعلیمی
#غزل
🔹مسیحدمی🔹
کجاست زندهدلی، کاملی، مسیحدمی
که فیض صحبتش از دل بَرَد غبارِ غمی...
گذشت عمر و دریغا نداد ما را دست
حضور نیمشبی و صفای صبحدمی
قسم به جان عزیزان به وصل دوست رسی
اگر از این تنِ خاکی برون نهی قدمی
خلاف گوشهنشینان دلشکسته مجوی
که نیست جز دل این قوم، دوست را حرمی...
ز بینوایی و دولت غمین و شاد مباش
که در زمانه نمانَد گدا و محتشمی...
📝 #محیط_قمی
🌐 shereheyat.ir/node/3703
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از حداث الحسین علیه السلام
1402.11.08_2.mp3
4.91M
🔻#گزارش_صوتی #جلسه_هفتگی
🎤 حجت الاسلام #استادمیرزامحمدی
🔊 روضه
📆 یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲
🕌 صفاییه | حسینیه شهداء
🔹موسسه علمی فرهنگی حداث
الحسین علیهالسلام_قم
{ @huddath_al_hussain_ir }
هدایت شده از سید علی صادقی
4_5877375737681416742.m4a
3.43M
قسمت اول سخنرانی استاد سید علی صادقی، سیزده رجب ولادت امیر المومنین علیه السلام
۱۴۰۲/۱۱/۴ مسجد ارک
هدایت شده از سید علی صادقی
4_5877375737681416741.mp3
34.98M
قسمت دوم سخنرانی استاد سید علی صادقی، سیزده رجب ولادت امیر المومنین علیه السلام
۱۴۰۲/۱۱/۴ مسجد ارک
هدایت شده از سید علی صادقی
4_5882244452478620684.m4a
42.56M
سخنرانی استاد سید علی صادقی، نیمه رجب شهادت حضرت زینب سلام الله علیها
۱۴۰۲/۱۱/۶ مسجد ارک
هدایت شده از سید علی صادقی
4_5888905564502627525.mp3
37.9M
سخنرانی استاد سید علی صادقی شهادت حضرت زینب سلام الله علیها
۱۴۰۲/۱۱/۸
هدایت شده از اعتبارسنجی احادیث شیعه
واحد پژوهش کتابخانه علامه مجلسی (ره)؛ مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه برگزار می کند:
سلسله نشست های میراث مکتوب شیعه(۲):
تحقیق و تصحیح متون کهن حدیثی رسالت ها و چالش ها
(با تأکید بر کتاب تهذیب الأحکام)
استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
مکان: قم - خیابان فاطمی (دورشهر)، کنار مسجد امیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن کتابخانه علامه مجلسی
زمان: پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه، از ساعت ۱۹ لغایت ۲۰/۳۰
تماس: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲
پخش زنده از اینیستاگرام: majlesi_lib@
ولایت اهل بیت علیهم السلام قطب قرآن کریم:
تفسير العياشي، ج1، ص: 5
....
9- عن مسعدة بن صدقة قال: قال أبو عبد الله ع إن الله جعل ولايتنا أهل البيت قطب القرآن، و قطب جميع الكتب، عليها يستدير محكم القرآن، و بها نُوّهَت الكتب و يستبين الإيمان، و قد أمر رسول الله ص أن يقتدى بالقرآن و آل محمد، و ذلك حيث قال في آخر خطبة خطبها: إني تارك فيكم الثقلين: الثقل الأكبر، و الثقل الأصغر، فأما الأكبر فكتاب ربي، و أما الأصغر فعترتي أهل بيتي فاحفظوني فيهما- فلن تضلوا ما تمسكتم بهما
دهه فجر هیئت کبوتران اخت الرضا ع ۱۴۰۲.۱۱.۱۱؛ نقش مردم و ابعاد شخصیتی امام خمینی.mp3
7M
#دهه_فجر
هیئت کبوتران اخت الرضا علیهما السلام
تاریخ ۱۴۰۲.۱۱.۱۱
موضوع نقش مردم سالاری در #جمهوی_اسلامی_ایران و بررسی ابعاد شخصیتی #امام_خمینی رحمه الله علیه
صوت کامل عرائض حقیر در کانال سروش بارگذاری میشود👇👇
https://splus.ir/khotab_alisorosh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایی ننوشته است که در علقمه #زهرا
اما نکند آن لحظات آمده باشد
#حضرت_عباس علیه السلام
#حضرت_اباالفضل علیه السلام
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ خلاصه سلسله نشست های میراث شیعه (۲)
✳️ تحقیق و تصحیح متون کهن حدیثی رسالت ها و چالش ها
🔸 (با تأکید بر کتاب تهذیب الأحکام)
🎙 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
🔶 سرفصل های نشست
🔸 ۱. چرایی پرداختن به این بحث
🔸 ۲. روش ها
🔸 ۳. تذکر به شبهه الفباها
🔷 حدیث مهمترین منبع
🔷 دو عرصه استفاده از حدیث:
🔹 ۱. سامان دادن زیرساخت های دینی و معارفی
🔹 ۲. سامان دادن به فقه
◾️ دو راه میتوانست برای رسیدن روایت به ما رخ دهد.
▪️ ۱. نسخه خود مولف
▪️ ۲. چاپ شده ها
▫️در نتیجه آسیب تصحیف در تمام متون حدیث رخ داده؛ در نهایت باید با تصحیح خودمان را نزدیک کنیم به متن مولف؛ چه برای استفاده چه برای نقد کردن.
🔶 یک. پیش نیاز های تحقیق و تصحیف:
🔸 ۱. جمع آوری نسخه های مختلف؛
🔸 ۲. طبقه بندی نسخه ها + تبار شناسی نسخه ها؛
🔸 ۳. گزینش بهترین نسخ برای تصحیح و تحقیق؛
🔸 ۴. مقابله نسخ.
🔷 شروع فرآیند تحقیق و تصحیح
◀️ مهمترین رسالت این تحقیق و تصحیح چیست و رسالت های زیرین چیست؟
↙️ مهمترین که رسیدن به متن اصیل یا نزدیک به آن است.
↙️ گاهی اشتباه میکنیم و فکر میکنیم که وظیفه محقق این است که متن را پیراسته کند از اشکالات، بدون برسی نسخ.
*️⃣ بلکه وظیفه او نمایندن اشتباه است و در صورت امکان تحلیل و بیان چرایی مسئله.
🔘 دیگر رسالات:
✔️ ۱. تخریج مصادر؛
🔶 اهداف تخریج مصادر:
🔸(۱) یکی از این حالات نسبت به یک حدیث:
▫️الف) فهمیدن زمان صدور حدیث
▫️ب) شخصیت های اولیه دریافت کننده حدیث + تفکرات و ارزش های فکریشان
▫️ج) جغرافیای شروع و حرکت حدیث
🔺خود این محور ها که گفتیم سه فائده دارد: سه قضاوت میشود نسبت به یک متن داشته باشیم:
▪️۱_ متن اصیل و عاری از چالش
▪️۲_ چالشی دانستن متن
▪️۳_ غیر اصیل دانستن یک متن؛ مثال: روایت ارث بردن مجوس از مسلمان روای سکونی فتوا فقط شیخ
🔸 (۲) چگونگی بهره گیری مصادر بعدی پسینی از این منبع و استفاده از آن :
▫️تحفظ بر معنا و تصرف در برخی از واژگانی که گمان میکردند تاثیری در معنا ندارد. (گاهی فقها در فهم متن حدیث به فهم فقهای قبلی اتکاء کرده و به متن اصلی رجوع نمیکند و اگر اشتباهی باشد، همینجوری ادامه پیدا میکند؛ یا عامل برداشت غیر صحیح میشود)
🔸(۳) شناخت اسناد مختلف در نقل یک حدیث به عنوان طریق رسیدن معارف به اهل بیت علیهم السلام دارای اهمیت می شود عند مکتب القدماء.
▫️مثل تفاوت نقش حسین بن یزید نوفلی با عبد الله مُغِیره در نقل از سکونی.
🔴 فرق بین شأن نقل و تالیف
🔸(۴) شناخت برداشت ها و تلقی های افراد مختلف در گذر زمان.
✔️ ۲. ممکن است به موارد زیر روبرو شویم
➕۱_تصحیف در نام یک یا چند راوی.
➕۲_ تصحیف در عبارات السند: فی من
➕ ۳_تصحیف به سقط یا اضافه
🔘 چالش ها:
🔻۱) نداشتن علم به نسخ و ارزش گزاری آن؛
🔻۲) دو چیز داریم:
➖الف) نسخه بدل ها،
➖ب) تصحیح های مصححان قبلی ؛ گاهی نمیدونم که این متن از باب اصالت است یا اجتهاد مصحح؛
🔻۳) عدم آشنایی با روش های تصحیح و مسلک مصححان قبلی.
🔻۴) اطلاعات رهزن
وجود برخی اشتباهات در منابع اعتبار سنجی اولیه (اعم از رجال و فهرست) که ذهنیت ما را خراب میکند به آن شخص: اسماعیل بن جابر جعفی در نجاشی که نجاشی گفته حدیث اذان از اوست ولی با تحقیق رسیدیم که آن روایت اذان از او نیست بلکه از اسماعیل بن عبدالرحمن الجعفی هست.
🖋 به قلم @alisorosh1421
🆔 @taraef_ir
هدایت شده از اشعار مرضیه عاطفی
🍃🌺 به شوق آمرزش و کسبِ نیم نگاهی مهربان
#نذر_حضرت_غریب_و_منتظر_امام_زمان_عج
🌺🍃
ای که از حال دلم هر لحظه هستی با خبر
حالِ من هر روز دارد میشود آشفته تر
بی تو یک گمکرده دارم! جانِ من برگرد زود
کاش میگفتی که مانده چند روزی از سفر
خیرِ این و آن نمیسازد به من! شر میشود...
زخم ِ منّت ها مرا بیچاره کرده بیشتر
منفعت دارد برای عاشقانت انتظار
من ولی غافل شدم از تو...فقط کردم ضرر
غیرِ گریه در بساطم نیست! فقرم را ببخش
هست آقاجان همه-دارایی ام چشمانِ تر
اشک میریزم که اشکَت را درآوردم چرا؟!
کاش من هم داشتم کمتر برایت دردسر
میشوم مشغولِ عصیان و حواسم به تو نیست
چشم میپوشی ولیکن میخوری خون جگر
از دعایِ خیرِ خود یک لحظه محرومَم نکن
چشم هایم را ببند از غیر؛ مقدور است اگر
میشدم ایکاش بیتابِ تو؛ مثلِ مهزیار
میشدم با عشق تو در هر دو عالم معتبر
مینشستم یک شبِ جمعه میانِ خیمه ات
میشدم از داغِ خیمه گاهِ جدّت شعله ور
تا که "یا جدّاه" میگفتی؛ کنارِ قتلگاه
میشدم بی طاقت از سرنیزه و تیر و حجر
با تو در کرب و بلا بر سینه و سر میزدم
در عزای پیکری غرق به خون و مختصر!
#صلی_الله_علیک_یاأباعبدالله_الحسین
#السلام_علیک_یا_امام_المنتظر
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#بالحسین_ع_الهی_العفو
#بالحجة_ع_الهی_العفو
#مرضیه_عاطفی
┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅
@marziyehatefi
┅─═ঊঈ🌺ঊঈ═─┅
هدایت شده از علم الحدیث
➖سالروز هلاکت معاویه
🛑وفي اليوم الثاني والعشرين منه سنة (60) ستين من الهجرة كان هلاك معاوية بن أبي سفيان، وسنه يومئذ ثمان وسبعون سنة، وهو يوم مسرة للمؤمنين .، وحزن لاهل الكفر والطغيان
🔰مرحوم شیخ مفید در کتاب مسارّ الشیعه:
در ۲۲ رجب سالِ شصت هجری هلاکت معاویه بن ابی سفیان است
سن وی در زمان هلاکتش هفتاد و هشت سال بود.
در این روز(سالروز هلاکت معاویه) روز شادی مومنین است و روز حزن و اندوه کافرین و اهل طغیان است
📚مسار الشيعة ج 1ص 59
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi