eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
2هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
160 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تعيين در پرتو انقلاب اسلامى 🍃برپايى مراسم ميلاد رسول اكرم صلى الله عليه و آله در دو روز جداگانه (دوازدهم و هفدهم) از ماه ربيع‌الاول، نه‌تنها شكوه و ابهتى را نداشت كه از آن انتظار مى‌رفت، بلكه‌جلوه‌اى از دو دستگى مسلمانان‌بود. اين‌وضع‌نامناسب ادامه داشت تا اينكه با پيروزى به رهبرى حضرت امام خمينى رحمه الله، دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول هر سال، «» نام‌گذارى شد. 🍃بدين ترتيب، مسلمانان جهان يك‌صدا و هم‌سو، يك هفته را به نام نامى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله گرامى داشتند و «هفته وحدت» هر سال باشكوه‌تر از سال پيش گرامى داشته شد. 🍃امام خمينى رحمه الله درباره شكوه اين روز مبارك در سايه وحدت مى‌فرمايد: «اين عيد بزرگ سرمنشأ تمام بركات در عالم است و مركز در جهان است.» 📗صحيفه امام، ص 159. . @mola_amiralmomenin_as
🔰 از ديدگاه امام خمينى رحمه الله امام خمينى رحمه الله به وحدت داخلى (درون مرزى) و وحدت خارجى (برون مرزى) مى‌انديشيد. وحدت مورد نظر آن بزرگوار را در موارد زير مى‌توان خلاصه كرد: ✅1. ميان همه گروه‌هاى كشور بين خودتان برادر باشيد. حفظ‍‌ كنيد اين برادرى را با حفظ‍‌ برادرى به اينجا رسيديد و با حفظ‍‌ برادرى بايد جلو برويد. (صحيفه نور، ج 20، ص 5.) ✅2. ميان همه كشورهاى اسلامى و همه مسلمانان جهان امام مى‌فرمود: جامعه اسلامى از هر نژاد و مليتى بايد ابراهيمى شود تا به خيل امت محمد صلى الله عليه و آله بپيوندد و يكى شوند و يد واحده شود. (صحيفه نور، ج 21، ص 299.) ✳️حضرت امام خمينى رحمه الله به تشكيل بسيج جهانى مسلمانان مى‌انديشيد و در يكى از سخنانش فرمود: به راستى، اگر بسيج جهانى مسلمين تشكيل شده بود، كسى جرئت اين همه جسارت و شرارت را با فرزندان معنوى رسول‌اللّٰه صلى الله عليه و آله داشت. (همان، ج 2، ص 244.) ✳️ايشان همواره براى تحقق ميان مردم از ياران خود مى‌خواست كه در تبليغ، محور وحدت را در نظر داشته باشند: 🍃شما آقايان كه مردم را هدايت مى‌كنيد، همه را به وحدت كلمه دعوت كنيد. خداى تبارك و تعالى امر فرموده است كه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌ اللّٰهِ‌ .» اجتماع كنيد، لكن اجتماع با تشبّث به حبل‌الله هر اجتماعى مطلوب نيست. «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌ اللّٰهِ‌» مطلوب است. «اِقْرَأْ بِاسْمِ‌ رَبِّكَ‌» اسم ربّ‌ همان ريسمانى است كه همه بايد به آن اعتصام كنيم. مردم را دعوت كنيد به وحدت. دعوت كنيد به اينكه گروه گروه نشوند. (همان، ج 4، ص 200.) 🔰از ديد امام(ره)، يكى از دلايل تشكيل حكومت اسلامى، ضرورت ايجاد ميان مسلمانان است؛ زيرا از ديدگاه آن بزرگوار، امت اسلامى، يد واحده است كه استعمارگران و زمام‌داران مستبد و جاه‌طلب آن را به صورت ملت‌هاى از هم جدا درآوردند. 🍃بنابراين، براى اينكه بتوانيم امت اسلامى را تأمين كنيم، راهى جز تشكيل نداريم.. 🔰ايشان در اين زمينه به فرازى از خطبه حضرت زهرا عليها السلام اشاره مى‌كند كه فرموده است: «امامت براى حفظ‍‌ نظام و تبديل افتراق مسلمانان به اتحاد است». (ولايت فقيه (حكومت اسلامى)، ص 35.) واژه ، وفاق و يك‌پارچگى يا مفهوم مخالف آن؛ يعنى تفرقه و پراكندگى در گفتمان سياسى - اجتماعى امام كاربرد فراوانى دارد. . @mola_amiralmomenin_as
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫وبراي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم 💥💫صلوات💫💥 @mola_amiralmomenin_as
♻️امام خمینی رحمه الله علیه در سخنى مى‌فرمايد: رمز پيروزى مسلمين در صدر اسلام، و قوت بود كه يك لشكر ضعيف را به امپراتورى‌هاى بزرگ عالم غلبه داد. 🖊(صحيفه نور، ج 6، ص 29.) مسلمين به حسب دستور خداى تبارك و تعالى، هستند. اين ديگر آسيب بردار نيست. آسيب از داخل خود... ملت و كشور بر ما وارد مى‌شود و به شما. از خارج هيچ ترسى نداشته باشيد. از داخل خودمان بترسيد، از اينكه با ، شماها را از هم جدا كنند. 🖊(صحيفه نور، ج 12، ص 160) به همين دليل، بر و هم‌بستگى ملى تأكيد فراوانى داشت و از همگان مى‌خواست اتحاد داخلى را حفظ‍‌ كنند. هر چند ممكن است گاهى اختلاف سليقه هم موجود باشد، ولى بايد كوشيد اين اختلاف‌ها، ريشه‌دار نشود؛ چون در اين‌صورت، دشمنان از پراكندگى داخلى بيشترين بهره را خواهند برد. . @mola_amiralmomenin_as
بسم رب الحسین ❤️🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمَنْصُورُ عَلَی مَنِ اعْتَدَی... سلام بر تو و آن هنگام که ظلمت هزاران ساله ی جور و ستم را تنها بارقه ای از خورشید نگاهت، صبح می کند. سلام بر تو و بر مطلع الفجرِ آمدنت که پایان تمامی ستمگری هاست... 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس، ص610. @mola_amiralmomenin_as
رضایت و سکوت! امیرالمومنین علی علیه‌السلام : أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّمَا يَجْمَعُ اَلنَّاسَ اَلرِّضَا وَ اَلسُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اَللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا اى مردم! راضى بودن و ناراضى بودن به كارى، مردم را در آن كار شريك مى گرداند، ناقه ثمود را تنها يك مرد پى كرد؛ اما خداوند همه قوم ثمود را عذاب کرد؛ زيرا همه به كار آن مرد راضى بودند. 📚خطبه۲۰۱ @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای آسمانی شهید آوینی: ما یافتیم آنچه را دیگران نیافتند... ما همه افق های معنویت را در شهدا تجربه کردیم... @mola_amiralmomenin_as
إِلَهِي فَكَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ نَجَّيْتَهُ وَ أَنْ تُنَجِّيَنِي مِمَّا أَنَا فِيهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّي فَرَجاً عَاجِلاً غَيْرَ آجِلٍ بِفَضْلِكَ وَ رَحْمَتِكَ، خدایا چنانکه دریا را برای موسی علیه السّلام شکافتی و او را نجات دادی و مرا هم از این حالی که در او هستم نجات بخشی و به من فرج و گشایش عاجل عطا کنی... 📘 مفاتیح الجنان، دعای مقاتل بن سلیمان @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هر روز بخوانیم 🔹 امروز؛ صفحه صد و شصت و پنج قرآن کریم سوره مبارکه الأعراف ✏️ توصیه مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: هر روز حتماً قرآن بخوانید حتّی روزی نیم صفحه، روزی یک صفحه بخوانید، امّا ترک نشود. در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 تشکر صمیمانه رهبر انقلاب از مدال‌آوران، ورزشکاران، مربیان و دست‌اندرکاران کاروان‌های اعزامی به المپیک و پارالمپیک پاریس. ۱۴۰۳/۶/۲۷ 💗 💻 Farsi.Khamenei.ir
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘دعا براى تعجيل در فَرَج 🔘تفسير العيّاشى -به نقل از فضل بن ابو قرّه-: شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى‌فرمايد: «خداوند به ابراهيم(ع) وحى كرد كه به زودى، فرزندى برايت به دنيا مى‌آيد. آن را به ساره(س) گفت. وى گفت:«من با اين پيرى و كهن‌سالى،بچّه مى‌زايم‌؟!». خداوند به ابراهيم(ع) وحى كرد: او به زودى بچّه‌دار مى‌شود؛امّا چون سخن مرا رد كرد، فرزندانش چهارصد سال به سختى مى‌افتند. هنگامى كه سختى بنى اسرائيل به درازا كشيد و چهل روز به گريه و ناله پرداختند، خداوند به موسى(ع) وحى كرد كه آنان را از دست فرعون آزاد كند و از اين رو،صد و هفتاد سال عذاب از آنها برداشته شد». امام صادق عليه السلام فرمود: «شما نيز اين گونه هستيد.اگر شما نيز چنين كنيد،خداوند از كارتان گره مى‌گشايد؛امّا اگر اين گونه نكنيد،امر تا نهايتش مى‌رود». 📓.تفسير العيّاشى:ج 2 ص 154 ح 49 📓بحار الأنوار:ج 52 ص 131 ح 34. @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔘پرتو اوّل: خداشناسى: ▪️آنچه در شناخت خدا ممكن نيست: ✔️شناخت كُنه ذات خدا 🔘 امیرالمؤمنین على عليه السلام: ♻️ازلى بودن او، مانعى است براى جولان افكار، و ابدى بودن او، بازدارنده‌اى است براى بلندنگرى خِردها. 📗الكافي: ج 1 ص 140 ح 5 ♻️هر كس در ذات خدا بينديشد، به كژراهه مى‌گرايد. 📗غرر الحكم: ح 8487، ♻️هر كس در ذات خدا بينديشد، از دين برمى‌گردد. 📗الكافي: ج 8 ص 22 ح 4 @mola_amiralmomenin_as
✔️شناخت كُنه ذات خدا 🔗 امیرالمؤمنین على عليه السلام: 🔆اى سؤال كننده! بنگر و از آنچه قرآن در وصف خداوند، تو را بدان راهنمايى كرده، پيروى كن، و از نور هدايت قرآن، روشنايى گير. ❌⚠️آنچه شيطان، دانستن آن را بر تو لازم كرده، از آن چيزهايى است كه نه وجوب آن در قرآن آمده است و نه در سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله، و نه در سنّت پيشوايان هدايتگر، اثرى از آن ديده مى‌شود. 🔰 پس دانش آن را به خداى عز و جل وا گذار كه اين، نهايت حقّ خدا بر توست. ♻️بدان كه راسخان در علم، كسانى هستند كه اقرار آنها به مجموعه آنچه از غيب پوشيده كه تفسير آن را نمى‌دانند، آنان را از فرو غلتيدن در موانعِ نهاده شده در برابر غيب، بى‌نياز مى‌كند و خداوند متعال، اعتراف آنان را به ناتوانى از دستيابى به آنچه احاطه علمى به آن ندارند، ستوده است، و ژرف‌انديشى نكردنِ آنها را در آنچه جستجو از كُنه آن را بر عهده‌شان نگذاشته‌اند، «راسخ بودن [در علم]» ناميده است. 🔰🔅تو نيز به همين اندازه، بسنده كن و عظمت خداى عز و جل را با توان عقل خود، اندازه مگير كه از نابود شوندگان خواهى بود. ♻️او قادرى است كه اگر اوهام براى درك سر حدّ قدرتش به پرواز درآيند، و انديشه مبرّا از خطرهاى وسواس، تلاش كند كه به ژرفاى ناديدنى‌هاى ملكوتش برسد، و دل‌ها به سوى او پر كشند تا در چگونگى اوصاف او جارى شوند، و باريك‌انديشى‌هاى خِرد به حوزه‌اى گام نهد كه پيش از دستيابى به صفات، به فكر دانستن ذات او باشد، خداوند، همگى را باز مى‌دارد. 🔆آنها، چون بخواهند پرده‌هاى غيب را بدرَند و راه به ساحَت خداى عز و جل بَرَند، با پيشانى ضربه‌خورده، باز مى‌گردند و اعتراف مى‌كنند كه با بيراهه رفتن، به كُنه معرفت او نتوان رسيد و خاطره‌اى از حد و اندازه شكوهمندىِ عزّتش، به انديشه صاحبان خرد، خطور نخواهد كرد. 📚نهج البلاغة: الخطبة 91، 📚التوحيد: ص 55 و ص 51 ح 13، 📚تفسير العيّاشي: ج 1 ص 163 ح 5. 📚تيسير المطالب: ص 203. 📚بحار الأنوار: ج 57 ص 107 ح 90. @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 #انگيزه‌هاى_دشمنى_با_امیرالمؤمنین_(ع) 1- كينه‌توزى‌ها نسبت به پيامبر خدا(ص) شرح نهج
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 (ع) 2-كينه‌هاى برجا مانده از جنگ‌هاى بدر و حنين و جز اينها ✅عيون أخبار الرضا عليه السلام به نقل از حسن بن على بن فضّال،در گفتگو با امام رضا عليه السلام :درباره امير مؤمنان از ايشان پرسيدم كه: چگونه مردم از وى روى گرداندند و به سوى ديگران رفتند،با آن كه از برترى،سبقت در مسلمانى،و جايگاه وى نزد پيامبر خدا باخبر بودند؟ فرمود: «آنان،فقط به اين جهت از على عليه السلام روى گرداندند و به سوى ديگران رفتند با آن كه از برترى وى آگاه بودند كه على عليه السلام بسيارى از پدران،پدر بزرگان، برادران، عموها،دايى‌ها و نزديكان ايشان را كه دشمن خدا و پيامبرش بودند كشته بود. از اين رو، آنان كينه على عليه السلام را در دل داشتند و مايل نبودند كه او بر ايشان حكومت كند.چنين كينه‌اى از ديگران در دل‌هايشان نبود؛ براى اين كه [ ديگران] در جهاد، مانند وى پيشاپيش پيامبر خدا نبودند.بدين سبب،از وى روى گرداندند و به ديگرانْ روى آوردند». 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام:ج 2 ص 81 ح 15، 📗علل الشرائع:ص 146 ح 3 ✅.تاريخ دمشق به نقل از ابن طاووس، از پدرش: به على بن حسين بن على عليهم السلام گفتم:چرا قريش،على عليه السلام را دوست نمى‌دارند؟ فرمود:«چون على عليه السلام نخستينِ ايشان را به جهنّم فرستاد و آخرينِ ايشان را به ننگ،مبتلا ساخت». 📗تاريخ دمشق:ج 42 ص 290،المعجم لابن الأعرابي:ج 1 ص 300 ح 573. @mola_amiralmomenin_as
(ع) 🔴محروميّت از رحمت خداوند سبحان 💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خداوند از فرو فرستادن باران بر قوم بنى اسرائيل به خاطر بدانديشى آنان درباره پيامبرانشان امتناع كرد و از فرو فرستادن باران بر اين امّت [ نيز] به خاطر دشمنى‌شان با على بن ابى طالب،امتناع مى‌كند. 📜تاريخ دمشق:ج 42 ص 282 ح 8813 و ص 283 نحوه، 📜الفردوس:ج 1 ص 344 ح 1374 💠.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: خداوند عز و جل باران را از بنى اسرائيل به خاطر بدانديشى آنان درباره پيامبرانشان و اختلاف در دينشان،باز گرفت. نيز اين امّت را به خشك‌سالى مبتلا خواهد ساخت و باران آسمان را از آنان به خاطر دشمنى‌شان با على، دريغ خواهد داشت. 📜المناقب لابن المغازلي:ص 141 ح 186؛ 📜إرشاد القلوب:ص 236 كلاهما عن ابن عبّاس. @mola_amiralmomenin_as
(ع) ✔️پليدزادگى ♦️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم خطاب به على عليه السلام : از عرب،كسى جز متّهم به حرامزادگى،و از انصار،كسى جز يهودى،و از ساير مردم،كسى جز بدبخت،با تو دشمنى نمى‌كند. 📎المناقب للخوارزمي:ص 323 ح 330 عن ابن عبّاس، 📎الخصال:ص 577 ح 1 ♦️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم: اى على! از قريش،جز زناكار،و از انصار،جز يهودى، و از عرب،جز متّهم به حرام‌زادگى،و از ساير مردم،جز بدبخت،با تو دشمنى نمى‌كند. 📎علل الشرائع:ص 143 ح 7 عن جابر بن عبد اللّه الأنصاري، 📎فضائل الشيعة:ص 67 ح 25 عن معاوية بن عمّار عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله، 📎المناقب لابن شهر آشوب:ج 2 ص 267 عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله و ج 3 ص 231، 📎بشارة المصطفى:ص 201؛ 📎فرائد السمطين:ج 1 ص 135 ح 97 @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
🔘ويژگى‌هاى #خوارج #بخش_هفتم 4️⃣جمود و خشك‌مغزى 🔘جمود و خشك‌مغزى از ويژگى‌هاى برجستۀ #خوارج است،
🔘ويژگى‌هاى 5️⃣كج‌فهمى و بدفهمى 🔘خوارج در رويكرد به قرآن و حوادث گرفتار كج‌فهمى و بدفهمى بودند و به دليل ويژگى‌هاى ديگر خود، بر اين كج‌فهمى و بدفهمى اصرار مى‌ورزيدند. آنان فهم نادرست و واژگونۀ خود را عين حق و صواب مى‌دانستند و فهم و درك ديگران را به هيچ مى‌انگاشتند. شعار خوارج در عرصۀ پيكار صفّين بر مبناى همين كج‌فهمى و بدفهمى ظهور كرد. شعار «لَا حُكْمَ‌ إِلَّا للّٰهِ‌»، برگرفته از اين آيه بود كه خداوند فرموده است: «إِنِ‌ الْحُكْمُ‌ إِلاّٰ لِلّٰهِ‌» : حُكمى نيست مگر براى خدا. ♦️⚜️خوارج درك نمى‌كردند كه واژۀ «حُكم» در قرآن كريم همه جا به معناى داورى آمده است، و هيچ كجاى قرآن اين واژه به معناى حكومت يعنى زمامدارى نيامده است. ♨️آنان نخستين فرقه‌اى بودند كه «حُكمْ‌» را به معناى زمامدارى گرفتند، و از آن درآوردند كه حكومت از آنِ‌ خداست و انسان‌ها حق ندارند در سرنوشت خود دخالت كنند. 🔰امام على(ع) به روشنى اين كج‌فهمى و بدفهمى را توضيح داد، آن هنگام كه شنيد خوارج مى‌گفتند: «لَا حُكْمَ‌ إِلَّا لِلّٰهِ‌»: حكومتى نيست مگر براى خدا، 🔆📌فرمود: «سخنى است حق كه بدان باطلى را خواهند. آرى، حُكم جز از آنِ‌ خدا نيست، ليكن اينان مى‌گويند فرمانروايى و حكومت، جز براى خدا روا نيست؛ در حالى كه مردم را دولتى و حاكمى بايد، نيكوكار يا تبهكار، تا در حكومت او انسان با ايمان كار خويش كند، و انسان كافر بهرۀ خود بَرَد، تا آن‌گاه كه وعدۀ حق سر رسد و مدّت هر دو در رسد. در سايۀ حكومت او، مال ديوانى را فراهم آورند، و با دشمنان پيكار كنند، و راه‌ها را ايمن سازند؛ و به نيروى او، حقّ‌ ناتوان را از توانا بستانند، تا نيكوكردار روز به آسودگى به شب رساند، و از گزند تبهكار در امان مانَد.» 🖊(نهج‌البلاغه، كلام 40.) ♨️خوارج به سبب كج‌فهمى و بدفهمى خود، با نفى حُكم غيرخدا، در واقع فرمانروايى و حكومت را براى غير خدا نفى كردند، بدين معنا كه وقتى غيرخدا را هيچ فرمانى نباشد، دولت و حكومت غيرخدا نيز منتفى است، زيرا استنباط‍‌ حُكم و ملاحظۀ خير و صلاح جامعه و نظم‌آفرينى در جهت مصالح همگانى از وظايف حكومت است كه بدون آن حكومت معنا نمى‌يابد. ♨️بنابراين با نفى حُكم غيرخدا، امارت و حكومت انسان‌ها منتفى است؛ و اين امر چيزى جز عدم امنيت و فقدان نظم اجتماعى و بى‌قانونى را در پى نخواهد داشت. ♨️خوارج پيوسته قرآن مى‌خواندند، ولى آيات قرآن را همين‌گونه كج و بد مى‌فهميدند، و به همين سبب امكان گفتگو با آنان به وسيلۀ قرآن و استدلال آوردن از قرآن براى ايشان سخت دشوار بود. 🔰 از اين‌رو بود كه چون امام(ع) عبداللّٰه بن عبّاس را براى گفتگو به نزد آنان مى‌فرستاد، بدو فرمود: 🔅📌«به وسيلۀ قرآن با آنان به گفتگو منشين، زيرا قرآن تاب معناهاى گونه‌گون دارد؛ تو [با دليل از آيه‌اى] سخنى مى‌گويى، و آنان هم [با دليلى ديگر از همان آيه] سخنى ديگر مى‌گويند، ليكن به وسيلۀ سنّت [شيوۀ عمل پيامبر خدا بر اساس قرآن] با آنان گفتگو كن [و برايشان دليل و حجّت بياور]، زيرا آنان راه گريزى از [پذيرفتن] آن نمى‌يابند.» 🖊 (نهج‌البلاغه، نامۀ 77.) 🖋📌اميرمؤمنان على(ع) خود در گفتگو با خوارج، به دليل شناختى كه از آنان، و كج فهمى و بدفهمى‌شان داشت، به سنّت پيامبر خدا(ص) ارجاعشان مى‌داد تا راحت‌تر قانعشان كند. 🖊(نهج‌البلاغه، کلام 127) 📓کتاب "دامگه شیطان"، اثر مصطفی دلشاد تهرانی. @mola_amiralmomenin_as