eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
183 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
«» ✔️ هدیه به روح پاک و مطهر حضرت امّ البنین (سلام الله علیها) صلوات.
جای زهرا(س)، بعدِ زهرا(س)، مثل زهرا(س) مادری هر چه مادر هست قربان چنین مادری @mola_amiralmomenin_as
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#خطبه‌هاى_اميرالمؤمنین_عليه_السلام #خطبه_سوم 🔰#فراز_چهارم ✅امام (ع) در اين بخش از خطبه اشاره به
🔰 ✅چرا خلافت و بيعت را پذيرفتم‌؟! امام (ع) در اين فراز، دلايل پذيرش بيعت را به وضوح بيان مى‌كند و اهداف خود را از اين پذيرش در جمله‌هاى كوتاه و بسيار پر معنى شرح مى‌دهد و در ضمن روشن مى‌سازد كه اگر اين اهداف بزرگ نبود، كمترين ارزشى براى زمامدارى بر مردم قائل نبود. ✔️متن خطبه آگاه باشيد! به خدايى كه دانه را شكافته و انسان را آفريده، سوگند! اگر به خاطر حضور حاضران و توده‌هاى مشتاق بيعت كننده و اتمام حجّت بر من به خاطر وجود يار و ياور، نبود و نيز به خاطر عهد و پيمانى كه خداوند از دانشمندان و علماى (هر امّت) گرفته كه: «در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمديده و مظلوم سكوت نكنند!»، مهار شتر خلافت را بر پشتش مى‌افكندم (و رهايش مى‌نمودم) و آخرينش را به همان جام اوّلينش سيراب مى‌كردم و در آن هنگام در مى‌يافتيد كه ارزش اين دنياى شما (با همۀ زرق و برقش كه براى آن سر و دست مى‌شكنيد) در نظر من از آب بينى يك بُز كمتر است. @mola_amiralmomenin_as
🔰 ✅ويژگيهاى خطبۀ شقشقيّه(1) «خطبۀ شقشقيّه» با محتواى خاصّ‌ خود در ميان «خطبه‌هاى نهج البلاغه» كم نظير يا بى‌نظير است و اين نشان مى‌دهد كه «على» (ع) در شرايط‍‌ خاصّى آن را بيان فرموده، تا واقعيّتهاى مهم مربوط‍‌ به خلافت پيامبر اسلام (ص) به فراموشى سپرده نشود و براى ثبت در تاريخ هميشه بماند و صراحت فوق العاده‌اى كه «على» (ع) در اين خطبه به خرج داده است براى همين منظور است، زيرا نبايد واقعيّتها، فداى ملاحظات گوناگون شود و تعصّبها گرد و غبار فراموشى بر آن بپاشد. على (ع) در اين خطبه امور زير را روشن فرموده است: 1 - شايستگى اولويّت خود را نسبت به مسألۀ خلافت به وضوح بيان كرده، اين همان واقعيّتى است كه تقريبا همۀ محقّقان اسلامى و غير اسلامى در آن متّفقند، حتّى «معاويه» سرسخت‌ترين دشمن «على» (ع) به افضليت او اعتراف داشت. 2 - مظلوميّت آن حضرت على رغم اين همه شايستگيها 3 - اين سخن به خوبى نشان مى‌دهد كه انتخاب هيچ يكى از خلفاى سه گانه مدرك و منبع روشنى نداشته است، بعلاوه معيارهاى چندگانه‌اى بر آن حاكم بوده، در يك مورد فقط‍‌ انتخاب يك نفر و در مورد ديگر نيمى از يك شوراى شش نفرى و در مورد سوّم يك شوراى چند نفرى معيار بوده است! 4 - فاصله گرفتن تدريجى مردم در دوران خلفا، از تعليمات پيامبر اكرم (ص) و تشديد بحرانها با گذشت زمان، تا آنجا كه وقتى امام (ع) به خلافت رسيد به اندازه‌اى زمينه نامساعد بود كه بازگرداندن مردم به ارزشهاى زمان پيامبر (ص) ميسّر نشد. 5 - سرچشمۀ نابسامانيها و جنگهايى كه در عصر امام (ع) به وقوع پيوست، عشق به مال و مقام و زرق و برق دنيا بود كه به صورت يك طبيعت ثانوى براى جمعى از سران - مخصوصا در عصر خلافت «عثمان» - پيدا شده بود. 6 - طبيعى‌ترين و مردمى‌ترين بيعت همان چيزى بود كه در مورد خود امام (ع) واقع شد، ولى تحريكات منافقين و عدم تحمّل گروهى از سران جامعه نسبت به عدالت «على» (ع) موجب شكستن پيمان و بيعتها و برافراشتن پرچمهاى مخالفت شد. @mola_amiralmomenin_as
🔰 ✅ويژگيهاى خطبۀ شقشقيّه(2) 7 - امام (ع) هيچ گونه علاقه‌اى به خلافت ظاهرى نداشت و هرگز به آن به صورت يك هدف نمى‌نگريست، بلكه تنها به عنوان يك وسيله براى كوتاه كردن دست ظالمان از گريبان مظلومان و برقرارى نظم و عدالت خواهان آن بود. 8 - شورشهايى كه در زمان «عثمان» واقع شد و منتهى به قتل او گرديد، كاملا طبيعى بود و نتيجۀ اعمال و رفتار او و اطرافيانش از «بنى اميّه» بود زيرا «بنى اميّه» بر شهرهاى مهم اسلام به عنوان فرماندار و مانند آن مسلط‍‌ شدند، بيت المال در اختيار آنها قرار گرفت، بخششهاى عجيبى صورت گرفت و مردم از اين امور آگاه شدند و بذر شورش از نقاط‍‌ دوردستى همچون «مصر» و «بصره» و «كوفه» گرفته تا خود مدينه، پاشيده شد. 9 - جنگهاى سه گانه دوران خلافت «امير مؤمنان على» (ع) جنبۀ تحميلى داشت و هيچ يك از آنها از سوى «على» (ع) شروع نشد، بلكه همۀ آنها از سوى افراد فرصت‌طلب و جاه‌طلب يا افراد ناآگاه و خشك و جامد به وجود آمد. 10 - داستان «تنزيۀ صحابه» و عدالت همۀ اصحاب و ياران و معاصران پيامبر (ص) مطلبى است كه با هيچ يك از واقعيتهاى تاريخى سازگار نيست و اعتقاد به آن، موجب تضاد و تناقض آشكار است چرا كه آتش افروزان جنگ جمل دو نفر از صحابه بودند و آتش افروز جنگ صفّين نيز يك نفر از آنان بود و در ميان جنگ‌افروزان نهروان نيز گروهى از صحابه ديده مى‌شدند. همۀ آنها بر امام وقت كه از سوى قاطبۀ مردم و حتّى غالبا از سوى خود اين جنگ‌افروزان پذيرفته شده بود، شوريدند و شكاف در جامعۀ اسلامى به وجود آوردند و راه بغى و ستم را پيش گرفتند. ✔️چگونه مى‌توان گفت: هم «على» (ع) راه حق را پيمود و هم «طلحه» و «زبير» و «معاويه» و امثال آنان‌؟! و پناه بردن به مسألۀ اجتهاد در اين گونه موارد توجيه بسيار غير منطقى است كه به وسيلۀ آن هر گناه كبيره‌اى را مى‌توان توجيه نمود. @mola_amiralmomenin_as