eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
156 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔰 ✳️آيات ٤٤ سورۀ اعراف و ٣ سورۀ توبه از ديگر آيات مربوط‍‌ به فضايل حضرت على عليه السلام است. 🍀خداوند در آيۀ ٤٤ سورۀ اعراف مى‌فرمايد: وَ نادى‌ أَصْحابُ‌ الْجَنَّةِ‌ أَصْحابَ‌ النّارِ أَنْ‌ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقًّا فَهَلْ‌ وَجَدْتُمْ‌ ما وَعَدَ رَبُّكُمْ‌ حَقًّا قالُوا نَعَمْ‌ فَأَذَّنَ‌ مُؤَذِّنٌ‌ بَيْنَهُمْ‌ أَنْ‌ لَعْنَةُ‌ اللّهِ‌ عَلَى الظّالِمِينَ‌ و بهشتيان،دوزخيان را صدا مى‌زنند كه:«آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود،همه را حق يافتيم؛آيا شما هم آنچه را پروردگارتان به شما وعده داده بود حق يافتيد؟!»دوزخيان مى‌گويند:«آرى،همۀ آنچه خداوند وعده داده بود حق يافتيم»در اين هنگام،ندادهنده‌اى در ميان آن‌ها ندا مى‌دهد كه:«لعنت خداوند بر ستمگران باد!» 🍀و در آيۀ ٣ سورۀ توبه مى‌خوانيم: وَ أَذانٌ‌ مِنَ‌ اللّهِ‌ وَ رَسُولِهِ‌ إِلَى النّاسِ‌ يَوْمَ‌ الْحَجِّ‌ الْأَكْبَرِ أَنَّ‌ اللّهَ‌ بَرِيءٌ مِنَ‌ الْمُشْرِكِينَ‌ وَ رَسُولُهُ‌... و اين،اعلامى است از ناحيۀ خدا و پيامبرش به (عموم) مردم در روز حجّ‌ اكبر [روز عيد قربان] كه:خداوند و پيامبرش از مشركان بيزارند... دورنماى بحث كلمۀ«مؤذّن»در قرآن مجيد پيرامون مسائل جهان آخرت مى‌باشد و در آيۀ ٤٤ سورۀ اعراف آمده است؛ و يك‌بار هم كلمۀ«اذان» آمده،و آن در آيۀ ٣ سورۀ توبه مى‌باشد و هر دو در ارتباط‍‌ با فضايل حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام است. «أذان»در عصر و زمان ما به معناى ذكرهاى مخصوصى است كه براى دعوت به نماز گفته مى‌شود،ولى در لغت به معناى هرگونه اعلام است،گاه اعلام توأم با تهديد،گاه اعلام جنگ،و گاه اعلام وقت نماز. و به تعبير ديگر«أذان»به معناى رسانيدن پيامى به صورت آشكار و علنى است.پس اذان مخصوص اعلام نماز نيست،بلكه معناى وسيعى دارد. @mola_amiralmomenin_as
⁉️مؤذّن كيست‌؟ مؤذّن،كه در آيۀ ٤٤ سورۀ اعراف بدان اشاره شد،كيست‌؟ اين پيام‌آور الهى كه بر بهشت و جهنّم و قيامت سلطه دارد چه شخصى است‌؟ اين شخص كه همگان صدايش را مى‌شنوند و با سخن او گفت و گوى بهشتيان و جهنّميان پايان مى‌يابد، چه كسى مى‌تواند باشد؟ : روايات متعدّدى در منابع شيعه و اهل سنّت وجود دارد كه مؤذّن را به حضرت على عليه السلام تفسير كرده است، ⁉️آيا مؤذّن بودن افتخارى محسوب مى‌شود؟ : بعضى از روشنفكران،كه در دام تعصّب گرفتار شده‌اند،مثل محمّد رشيد رضا نويسندۀ تفسير المنار،هنگامى كه به اين آيۀ شريفه و روايات پيرامون آن مى‌رسند مى‌گويند:«برفرض كه بپذيريم منظور از مؤذّن حضرت على عليه السلام است؛ولى اين،افتخارى محسوب نمى‌شود،زيرا يك نفر بايد پيام‌آور الهى باشد و تفاوتى نمى‌كند كه چه كسى باشد.» : جواب اين سخن بى‌اساس روشن است؛زيرا اين مؤذّن مى‌خواهد به فرمان الهى مطلبى را اعلام كند،پس او پيام‌آور الهى است و وظيفۀ خطير و سنگين سخنگوى خداوند را دارد،بنابراين سخنگو بايد شخص مهمّى باشد،كه مطلب و پيام خدا را خوب بيان كند؛آن هم پيامى كه در روز قيامت بيان مى‌شود.و با توجّه به محتواى پيام،كه شامل لعنت خداوند بر ظالمين است،خود پيام‌آور نبايد در دنيا آلودۀ به ظلم شده باشد وگرنه هيچ‌كس خودش را لعنت نمى‌كند. ♦️بنابراين،مقام مؤذّن در روز قيامت يك مقام معمولى و عادى نيست،كه هركس بتواند عهده‌دار آن باشد و كسى كه اين مقام را به دست آورد،فضيلت بزرگى نصيبش شده است. @mola_amiralmomenin_as
✔️ارتباط‍‌ آيۀ «اذان» و «مؤذّن» طبق (توبه: 3) حضرت على عليه السلام از سوى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مأمور ابلاغ آيات اوّليّۀ سورۀ توبه به مشركان مكّه در ايّام حجّ‌ تمتّع شد، بدون شك اين مأموريّت فضيلت بزرگى براى حضرت على عليه السلام محسوب مى‌شود و با توجّه به اين مطلب،اگر خداوند بخواهد شخصى را به عنوان خليفۀ بلافصل پيامبر انتخاب كند،بدون شك انسان برتر و داراى فضيلت بيشتر را برمى‌گزيند و اگر هم مردم بخواهند چنين شخصى را انتخاب كنند،آن‌ها نيز به مقتضاى عقل چنين شخصى را برمى‌گزينند. ♦️«پاداش‌ها»و«مجازات‌هاى»جهان آخرت در حقيقت انعكاس اعمال انسان در دنياست. اين مطلب با توجّه و تأمّل در ارتباط‌ «پاداش‌ها»و«كيفرها»ى جهان آخرت،با اعمال انسان در دنيا روشن مى‌شود. اگر انسان رباخوار،كه مرتكب گناه بزرگ رباخوارى مى‌شود،در جهان آخرت همانند انسانى مست و بى‌اراده جلوه مى‌كند و قدرت بر حركت صحيح و متعادل ندارد و هر از چند قدمى به زمين مى‌خورد و دوباره برمى‌خيزد و به راهش ادامه مى‌دهد،بدان جهت است كه او در دنيا با اين گناه بزرگ تعادل اقتصادى جامعه را بر هم زده و جامعه را دچار بى‌ثباتى اقتصادى و مالى نموده است. ♦️پس عدم تعادل رباخوار در آخرت، انعكاسى از برهم خوردن تعادل جامعه در دنيا براثر ارتكاب او به گناه زشت رباخوارى است. ♦️اگر ظلم در آخرت بسان تاريكى و ظالم همچون انسان تاريكى مى‌باشد كه راه به جايى نمى‌برد،به خاطر آن است كه ظالم دنيا را بر مظلومين تيره و تار كرده،به گونه‌اى كه آن‌ها راه به هيچ جا نمى‌برند. پس ظلمات ظالم در آخرت نتيجه و انعكاس ظلماتى است كه او خود در دنيا براى مظلومان به وجود آورده و زندگى آن‌ها را تيره و تار كرده است. 🌺اگر انسان مؤمن و داراى ايمان با چراغى از نور وارد صحنۀ محشر مى‌شود و در سايۀ آن چراغ، به‌سوى رضوان و مغفرت الهى رهنمون و هدايت مى‌گردد،به خاطر اين است كه انسان‌هاى مختلفى در پرتو نور ايمان او در دنيا هدايت گشته و به حقيقت رهنمون شدند. 🔰📣خلاصه اين كه، تمام «پاداش‌ها» و «كيفرها» در جهان آخرت انعكاس و زاييدۀ اعمال خود ما انسان‌ها در دنياست. 🔴با توجّه به اين مطلب،اگر على عليه السلام طبق آنچه در آيۀ سوم سورۀ توبه آمده، «مؤذّن»پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در دنياست و پيام آن حضرت را در مكّه به گوش مشركان مى‌رساند،همو در جهان آخرت نيز«مؤذّن»است و پيام خداوند عالم را به گوش جهنّميان مى‌رساند و آن‌ها را مشمول لعنت الهى،به خاطر ظلمى كه مرتكب شده‌اند،مى‌داند. 🔴اگر على در جهان آخرت فصل الخطاب تمام سخن‌هايى است كه بين بهشتيان و جهنّميان ردّ و بدل مى‌شود،به خاطر آن است كه او در دنيا نيز فصل الخطاب بوده و آخرين سخن را خطاب به مشركان و بت‌پرستان بيان كرده است. ⁉️آيا اين، فضيلت كم‌ارزشى است‌؟ ⁉️ آيا هيچ انسان ديگرى،اعمّ‌ از مسلمانان و پيروان ديگر اديان الهى،واجد چنين فضيلتى هست‌؟ @mola_amiralmomenin_as
این بنده ناچیز و گنهکار طبق شناخت ناچیزی که دارم و خیر و صلاح خودم را در این می بینم که در این راه قدم بگذارم و از نیستی به هستی برسم و این گرایش من از روی تقلید نیست و این فطری و طبیعی است که هر انسانی به سوی معشوق خود می شتابد و این شتاب نه از روی جهل است بلکه از روی یقین و آگاهی کامل است . وصیت من و تمام شهیدان این است این انقلاب را که از خون شهیدان اوج گرفته این راه را ، که شتاب بسوی ایزد متعال می باشد هر چه بیشتر و بهتر ادامه دهید و به انقلاب حضرت مهدی (عج) پیوند دهید که انشاءا... به قدرت پروردگار همین طور خواهد بود . 🥀شهید علیرضا بهرامی @mola_amiralmomenin_as
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫و براي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* ✨یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم✨ 💥💫صلوات💫💥 @mola_amiralmomenin_as
🔘ملاک های قرآنی برای ☑️در قرآن کریم برای انتخاب افراد ملاک هایی ذکر شده است که می تواند به عنوان اصل کلی برای احراز صلاحیت در نظر گرفته شود. ⬅️حفیظ و علیم حضرت یوسف(ع) پس از تعبیر خواب ملک مصر خود را کاندیدای سمت خزانه داری مصر نمود که به آن عزیز مصر می گفتند؛ در قرآن به نقل از حضرت یوسف(ع) می فرماید: « قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ؛ مرا سرپرست خزائن سرزمین (مصر) قرار ده، که نگهدارنده و آگاهم »؛ ⏪حضرت برای معرفی خویش به دو صفت در خود اشاره فرمود که حفیظ و علیم است؛ در لغت عرب وزن فعیل مربوط به صفت مشبهه است و در آن مبالغه وجود دارد یعنی بسیار حافظ و بسیار عالم. ⏪با توجه به آیه فوق در می یابیم که حافظ بودن یکی از صفات مهم یک مسئول است، کسی که حافظ منافع کشور و مردم باشد و حاضر نشود منافع کشور را در قبال مسائل حقیر معامله کند، کسی که به آرمان های نظام و انقلاب باور داشته باشد و حافظ خون شهدایی باشد که برای حفظ این آرمان ها جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، لذا وجود این شاخصه در کاندیداهای ریاست جمهوری بسیار حائز اهمیت می باشد. ◀️صفت دوم علیم بودن است، کسی که طالب یک مسئولیتی است ابتدا باید جایگاه این مسئولیت را بشناسد و سپس در خود اندیشه کند که آیا یارای پذیرش آن مسئولیت را دارد یا خیر؛ ⏪در وحله سوم باید نسبت به حیطه آن مسئولیت و وظایف و اختیاراتش آگاهی داشته باشد به طوری که با دید روشن به آن ورود کند نه این که پس از پذیرش معلوم شود که احاطه‌ای بر حوزه مسئولیتش نداشته است، لذا حضرت این صفت را برای خود ذکر می‌کند که اگر آن را به من بسپارید نسبت به انجامش دانش کافی دارم و می توانم به نحو احسن آن را انجام دهم و تاریخ نیز گواه حسن انجام کار ایشان است. @mola_amiralmomenin_as
هدایت شده از پایگاه نمو
کتاب سیدالشهدای خدمت.pdf
4.68M
🔰 کتاب سیدالشهدای خدمت 📌خاطرات و زندگینامه شهید رئیسی 🔹فصل اول: خاطرات زندگی شهید رئیسی 🔹فصل دوم: زندگینامه شهید رئیسی 🔹و... 🔻نمو | پایگاه تزکیه‌ای، علمی، بصیرتی و مهارتی 🆔 @nomov_ir
رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی _ اندیشکده راهبردی سعداء.pdf
29.41M
کتاب «رئیس جمهور تراز انقلاب» 📚 پژوهش اندیشکده سعداء ویژه انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع: ✅ محورهای تبیین شخصیت و دستاوردهای دولت مردمی شهید آیت‌الله رئیسی 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
انتخاب اصلح؛ تکلیف الهی.mp3
1.68M
✔️ 0:00 شرکت در ؛ حق یا تکلیف؟! ✔️1:36 رأی حساس ✔️3:16 اهمیت انتخاب صحیح ✔️4:40 شرط اصلی انتخاب اصلح 🎙 (ره) @mola_amiralmomenin_as
بسم رب الحسین ❤️🖤
❤️ آقا جان یا صاحب الزمان؛ با هزاران عشق و ارادت سلام   اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمانِ ،   اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ ،   اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآنِ ،   اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ " اِ؎ طَبـیـبی کِه پِےبیمآری   «نَظـر؎ بَر دِل بـیـمآرم کن    @mola_amiralmomenin_as
دوباره صبــح دلم تنگِـ آفتـاب شده هواےبےحرمے بدشده، عذاب شده نسیم صبح، سلامم رسان بہ اربـابـم بگو ڪہ قلب من ازدورےِتو آب شده صبحتون حسینی💚❤️🌤 @mola_amiralmomenin_as
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام : وَمَا نِلْتَ مِنْ دُنْيَاکَ فَلاَ تُکْثِرْ بِهِ فَرَحاً، وَمَا فَاتَکَ مِنْهَا فَلاَ تَأْسَ عَلَيْهِ جَزَعاً، وَلْيَکُنْ هَمُّکَ فِيمَا بَعْدَ الْمَوْتِ بنابراين آنچه از دنيا به دست آورده اى زياد به آن خوشحال نباش و آنچه را از دنيا از دست داده اى بر آن تأسف نخور و جزع نکن; تمام همّت خود را براى آنچه بعد از مرگ و پايان زندگى است قرار ده. ✍ مواهب دنيا بر دو قسم است و مواهب آخرت يک نوع بيش نيست، مواهب دنيا گاه با تلاش و کوشش به دست مى آيد و گاه بدون تلاش و کوشش; و به تعبير بعضى: «گر نستانى به ستم مى دهند». از آنجا که انسان در بسيارى از مواردى که به نعمتى مى رسد يا از نعمتى محروم مى شود، نمى داند دقيقا از کدام قسم است به همين دليل امام(عليه السلام) مى فرمايد: به آنچه مى رسى زياد مسرور و شادمان نباش چه بسا از آن نوع مواهبى بوده که هرگز از دست نمى رفت، همچنين از آنچه محروم مى شوى نگران نباش چه بسا چيزى بوده که هرگز به دست نمى آمده است; ولى تمام همّت خود را براى آخرت بگمار که آن را جز با سعى و تلاش و کوشش به کسى نمى دهند. نامه 22 @mola_amiralmomenin_as
زیارتنامه ی شهدا بسم الرب الشهدا و الصدیقین اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَولِیاءَ اللهِ وَ اَحِبّائَهُ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَصفِیَآءَ اللهِ وَ اَوِدّآئَهُ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصَارَ دینِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ الوَلِیِّ النّاصِحِ ، اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی عَبدِ اللهِ ، بِاَبی اَنتُم وَ اُمّی طِبتُم ، وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی فیها دُفِنتُم ، وَفُزتُم فَوزًا عَظیمًا ،فَیا لَیتَنی کُنتُ مَعَکُم فَاَفُوزَمَعَکُم🌹 @mola_amiralmomenin_as
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
🔰هراس آفرينى پرچم حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف براى دشمنان ✳️الغيبة ،نعمانى-با سندش به نقل از عبد الرحمان بن كثير-:امام صادق عليه السلام در بارۀ سخن خداى عز و جل: «أَتىٰ‌ أَمْرُ اللّٰهِ‌ فَلاٰ تَسْتَعْجِلُوهُ‌» (نمل: 1)«امر خدا آمد.آن را با عجله نجوييد» فرمود:«[يك مصداق] آن،امر ماست. خداى عز و جل فرمان داده كه در بارۀ آن عجله نشود تا خداوند،او را به سه لشكر مؤيّد بدارد :فرشتگان،مؤمنان و هراس، و خروج او مانند خروج پيامبر خدا صلى الله عليه و آله است و اين،همان سخن خداى متعال است: «كَمٰا أَخْرَجَكَ‌ رَبُّكَ‌ مِنْ‌ بَيْتِكَ‌ بِالْحَقِّ‌» (انفال: 5) «همان گونه كه خدايت تو را از خانه‌ات [براى جنگ بدر] به حق بيرون آورد»» (در جنگ بدر،فرشتگان به يارى مؤمنان آمدند و لشكر اسلام به ديدۀ قريش،بسيار هراس‌آور جلوه كرد.) 📗 الغيبة،نعمانى:ص 198 ح 9، 📗بحار الأنوار:ج 52 ص 139 ح 46. @mola_amiralmomenin_as
🍃خالص‌ترين مؤمن. 🍀پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🍃اوّلينِ‌ مؤمنان در اسلام آوردن، خالص‌ترين آنان در ايمان آوردن،و دست و دل‌بازترين آنان در بخشش،سرور مردم پس از من،رهبر سپيدرويان،امام زمينيان،على بن ابى طالب است. 📗 الأمالي للصدوق:ص 250 ح 275 🍃امام صادق عليه السلام در زيارت امير مؤمنان عليه السلام : تو در اسلام آوردن، نخستينِ‌ قوم بودى، در ايمان آوردن، خالص‌ترين،و در يقين،استوارترين،و پُر ترس‌ترين از خدا،پُر رنج‌ترين و متعهّدترينِ‌ آنان نسبت به پيامبر خدا بودى. 📗 المزار الكبير:ص 231 ح 6 ، 📗الكافي:ج 1 ص 454 ح 4، 📗كتاب من لا يحضره الفقيه:ج 2 ص 592 ح 3199، 📗المزار للشهيد الأوّل:ص 102 ، 📗بحار الأنوار:ج 100 ص 338 ح 32. @mola_amiralmomenin_as
🍀آنچه در توجه انسان را جلب می‌کند این است که این خطبه نه فقط برای مردم آن سرزمین و نه فقط برای مسلمانان مدینه و مناطق دیگر بوده که آن سال حج نیامدند؛ بلکه برای همه مسلمین و همه بشریت تا قیامت است. 🍀در این خطبه بیش از ۴۰ بار پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند «معاشر الناس»، یعنی همه گروه‌ها و همه اقشار مردم، چه مردمی که حضور دارید و چه غایبین، در بعضی از قسمت‌های دیگر تعبیر می‌کنند «اعلمُ کل ابیض و اسود»، به همگان اعلام می‌کنم سفید یا سیاه، مهاجریا انصار، اصحاب یا تابعین، حاضر یا غایب، عجم یا عرب، حر یا مملوک، حتی صغیر و کبیر. 🍀این نکته مهم است که صغیر تکلیفی از جهت فقهی ندارد، صغیر مادام که بالغ نشود به چه‌چیز مکلف است؟ 🍀اما این خطبه از آن جهت که می‌خواهد سرنوشت انسان را تا قیامت روشن سازد آن‌قدر مهم است که مخاطبش صغیر و کبیر است. ✅ما شیعیان معتقدیم رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) تا قیامت تکلیف حکومت بشر را، نه فقط در دایره حکومت مسلمین مشخص کرده و فرمودند حکومت از آنِ خدای تبارک و تعالی است که به رسولش تفویض فرموده و پس از پیامبر هم آن کسانی که خدای تبارک و تعالی تعیین نموده، حکومت مشروع چنین حکومتی است. 🔰 به هرحال خطاب «معاشر الناس» و خصوصیاتی که در این خطبه وجود دارد دال بر عمومیت مخاطبین این دستور است. @mola_amiralmomenin_as