#تخصصی
#حوزوی
#تعدد_زوجات #چندهمسری #نظر_شخصی
سوال این هست که مرد متاهلی که فقیر است اقدام او بر #ازدواج_مجدد چه حکمی دارد؟ واجب کفایی است یا مستحب است یا اصلا جایز نیست؟
برادر محترم آقای ارموی که 4 همسر دائم و 7 فرزند را در یک خانه جمع کرده اند! بله در یک خانه ! تعدد زوجات را برای کسی که فقیر است و حتی برای کسانی که هیچ امید عقلایی ای به افزایش روزی شان نیست (مثل طلاب که باید تمام وقت درس بخوانند) توصیه کرده و تعدد را موجب افزایش رزق و روزی می دانند مطلقاً! عین استدلال ایشان به شرح زیر است:
نوید ابراهیمی اُرمَوی : «قرآن و روایات می فرماید فقر مانع ازدواج نیست و با توجه به اینکه در ازدواج مجدد هم یک طرف قضیه ازدواج مجردی از نسوان واقع میشود قطعا ازدواج مجدد هم مشمول وعده الهی خواهد بود، علاوه بر برخی روایات صحیحه در مورد امر به ازدواج مجدد برای گشایش فقر و تنگدستی مرد متاهلی که شکایت از فقر داشته... الگوی بنده در این زمینه مرحوم علامه آیت الله قاضی هستند که با فقر مثال زدنی عجیبشان، چهار همسر دائم و بیش از پنج شش متعه را سرپرستی میکردند. همین مطلب را در دادگاه ویژه روحانیت پاسخ دادم که اگر کل عالَم بگویند فرزند نیاور باز هم فرزند خواهم آورد.»
این آدرس کانال ایشان در ایتا است:
https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi/114
ایشان می گویند شهید مطهری در شرایط کنونی چندهمسری را برای مردان توانا واجب کفایی دانسته اند. البته آقای ارموی توانایی را غیر از توان مالی می دانند:
https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi/615
خب از اینجا بحثی دقیق و علمی در توضیح استدلال ایشان عرضه می کنم:
1) این که گفتند قرآن می گوید فقر مانع ازدواج نیست به خاطر تمسک ایشان به آیه شریفه ی 32 نور هست: و انکحوا الایامی و الصالحین ... ان یکونوا فقرا یغنهم الله من فضله. بعد با یک اشکال مواجه شده اند که آیه مربوط به ایامی و ازدواج نکرده هاست نه مردان متاهل! بنابراین جواب داده اند که چون در تعدد زوجات زن بی شوهر است مصداق ایامی می باشد و آیه شریفه وعده ی الهی است برای افزایش روزی به خاطر ازدواج مجدد.
2) منظور ایشان از روایت صحیحه ، روایت زیر است :
عدّة من أصحابنا عن أحمد بن أبي عبدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْجَامُورَانِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنِ الْمُؤْمِنِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: آیا حدیثی که مردم روایت میکنند صحیح است؟ که مردی نزد پیامبر آمد و از نیازمندی(مالی) شکایت کرد و پیامبر او را به ازدواج فرمان داد و او چنین کرد.[پس از مدتی] مجددا نزد پیامبر آمد و از نیازمندی(مالی) شکایت کرد، و پیامبر او را به ازدواج فرمان داد، و تا سه مرتبه او را به ازدواج فرمان داد. امام فرمود: بله، صحیح و حق است. سپس فرمود: رزق و روزی همراه با زنان، اهل و عیال و خانواده است. منبع:الكافي،جلد۵صفحه۳۳۰حدیث۴
3) استدلال بعدی ایشان به سیره آیت الله قاضی است که با فقر عجیب شان به طرزی معجزه وار شوهر نزدیک ده زن بوده اند.
بنده مخالف نظر ایشان هستم و فقر را رافع استحباب تعدد زوجات ( نه وجوب ) بلکه مانع جواز آن می دانم ولی
نه خاطر این که نگاه توحیدی ندارم یا حسادت یا عقده ای بودن که آقای ابوعلی خیال کردند
نه به خاطر نگاه و هدف دنیوی که آقای مقدمی خیال کردند
نه به خاطر خدا نشناس بودن و نچشیدن مزه رزق و روزی و لمس نکردنِ برکت زندگی که خانم تسنیم خیال کردند
و نه ...
بلکه به خاطر این کریمه ی قرآنی : ان خفتم الّا تعدلوا فواحده ! سوره ی نساء آیه 3
1. مقدمه اول: در این آیه روی سخن و التفات خدای متعال با مردان هست (که غالباً متاهل اند مگر مردی همزمان با چند زن عقد دائم کند) و در این شکی نیست چرا که می فرماید انکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع.
2. این ازدواج در ادامه مشروط به رعایت عدالت می شود : «اگر ترسیدید که عدالت را رعایت نکنید به یک زن بسنده کنید» این معنا اتفاقی تمام مترجمین قرآن هست.
3. ترس از عدم عدالت چطور رخ می دهد که اگر برای مردی رخ بدهد اجازه ی تعدد زوجات را ندارد ؟ جواب: می دانیم که عدالت واجب در چندهمسری دو رکن دارد یکی رعایت حق قَسم (تقسیم شب ها میان زنان اش) و یکی پرداخت نفقه مطابق عرف و شأن. از مسلمات فقهی است که خوراک، پوشاک و مسکن و ... از ضروریات زندگی بوده و بر شوهر واجب است برای همسر دائم خود که ناشزه نباشد تهیه کند.
4. نتیجه ی این مقدمات این است که اگر مردی فقیر است و خوف عرفی و عقلایی ( یعنی ترس عادی بر اساس محاسبات دنیوی! نه معجزات ) داشت که فعلاً نمی تواند به طور عادی چنین نفقه ای را برای همسران و فرزندان خود تهیه کند حق ازدواج مجدد ندارد شرعاً !
ملایی
#تخصصی #حوزوی #تعدد_زوجات #چندهمسری #نظر_شخصی سوال این هست که مرد متاهلی که فقیر است اقدام او بر #ا
#تخصصی
#حوزوی
#تعدد_زوجات #چندهمسری #نظر_شخصی
و اما پاسخ به سه استدلال برادرم آقای ارموی:
1) آیه شریفه 32 سوره نور که وعده ی الهی درباره فضل خدا به افزایش روزی است اختصاص دارد به الایامی و این که ایشان گفته اند «همین که زن بی شوهر است کافی است» صحیح نمی باشد. به دو دلیل: 1- اگر آیه 32 نور شامل تعدد زوجات شود معنای آیه 32 نور این خواهد بود که خدای متعال هم در ازدواج اول هم در تعدد زوجات فقیران و کسانی که قدرت پرداخت نفقه ندارد را از فضل خود غنی خواهد کرد درحالی که این معنا قطعا غلط است وگرنه مانعیت «ان خفتم الاتعدوا فواحده» را برای ازدواج مجددِ چنین کسانی، از بین می برد و ما می دانیم آیات قرآن هرگز یکدیگر را ابطال نمی کنند (خواننده محترم دقت کند) پس آیه 32نور مختص به ازدواج اول است و آیه 3نساء مربوط به تعدد زوجات، نه این که آیه32 نور درباره تمام اقسام ازدواج (حتی ازدواج موقت) باشد. 2- در تمام ازدواج ها همیشه زن بی شوهر است پس در صدق لفظ ایامی زن ملاک نیست و گرنه باید آیه ی شریفه «ان خفتم الاتعدوا فواحده» را مختص ازدواج مردان متاهل با زنان متاهل بدانیم که قطعا باطل است.
2) روایت اسحاق بن عمار اصلا اعتباری ندارد و سند آن نه تنها صحیح نیست بلکه ضعیف است! به خاطر وجود افراد مردودی مانند أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْجَامُورَانِيِّ و الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَة در سند روایت! از این بدتر این که با «ان خفتم الا تعدلوا فواحده» منافات دارد، آیه مانع ازدواج مجددِ فقیر است روایت او را تشویق می کند! علاوه بر این که این روایت نه با عقل می سازد که ازدواج چهارم معجزه بیافریند نه با تجربه زندگی افرادی مثل همان آیت الله قاضی ! بنابراین یا باید روایت را تکرار و تاکید حضرت بر همان ازدواج اول دانست یا حمل کرد بر روایةٌ فی واقعةٍ یا اگر به هیچ وجه نشد حمل بر معنای صحیحی کنیم تا با قرآن منافات نداشته باشد، فاضربوه علی الجدار! چرا که نه بر اساس حجیت خبر ثقه معتبر می شود نه بر اساس حجیت خبر موثوق الصدور.
3) کسانی که از زندگانی آیت الله قاضی خبر دارند می دانند که در زندگی عادی ایشان هیچ خبری از معجزه نبوده است و گاهی حتی پول قابله برای زایمان همسرشان نداشتند که بدهند و ...
علاوه بر تمام این حرف ها خبری را همین امروز ( 25 مرداد 98 ) به ما رساندند: عین عبارات ایشان را عرض می کنم :آقای ... [به درخواست ایشان نام شون حذف شد] : «دیشب جلسه خصوصی فعالان خانواده با حضرت آقا بود ، دوبار از ایشان درباره تعدد زوجات سوال شد. بار اول از آقا پرسیدند عدهای با توجیه و هدف افزایش جمعیت معتقدند باید تعدد زوجات را ترویج کرد نظر شما چیست و حضرت آقا فرمودند: "بنده درباره تعدد زوجات تاملاتی دارم." بعد از جلسه هم شهاب مرادی از آقا در این باره سوالی فقهی را طرح کردند(من چون عقبتر بودم سوال ایشان را دقیق نشنیدم) اما پاسخ حضرت آقا به ایشان این بود که در تعدد زوجات عدالت رعایت نمیشود و اشاره کردند به آیه فان خفتم الا تعدلوا فواحده...» !!!
عدالت در چندهمسری.pdf
115.4K
#تخصصی
#حوزوی
#چندهمسری #تعدد_زوجات
#عدالت_در_چندهمسری #نظر_شخصی
یکی از دوستان بنده خبر دادند که حضرت آقا فرمودند "بنده درباره تعدد زوجات تاملاتی دارم" و اشاره کردند به آیه «فان خفتم الا تعدلوا فواحده».
اما واقعا عدالت در چندهمسری چیست؟
برخی آنقدر سخت گرفته اند که به طور کلی منکر تعدد زوجات شده اند برخی بسیار آسان که دیگر جایی برای خوف نمی ماند.
در ادامه ی مباحث قبلی تحقیقی انجام دادیم درباره #عدالت در این آیه شریفه و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر توان رعایت حق قسم، توان تامین نفقه مناسب و توان جنسی لازم نیز شرط جواز تعدد زوجات می باشد یعنی اگر مردی نسبت به هر کدام از این ها خوف داشت که نتواند حق زنانش را اعطاء کند باید به یک زن بسنده کند.
جلسه اول.pdf
201.9K
#سخنرانی_محرم
#محرم_98
جلسه اول ، نکاتی را در #فضیلت_صلوات و یاد ائمه گفتیم، درباره #مقام_بالای_ائمه و اهمیت #معرفت_امام معرفت به جایگاه آنها مطالبی گفتیم و دو سه حدیث در #فضیلت_مجلس_اباعبدالله بیان کردیم.
جلسه دوم.pdf
189.1K
#سخنرانی_محرم
#محرم_98
جلسه دوم، 6 مورد از #اهداف_امام_حسین علیه السلام رو برای حرکت به سمت کربلا عرض کردیم، بیاناتی از امام راحل در اهمیت #نقش_محرم_و_صفر، در زنده نگه داشتن اسلام گفتیم.
جلسه سوم.pdf
220.6K
#سخنرانی_محرم
#محرم_98
جلسه سوم، #وضوی_تام، #وضوی_کامل رو توضیح دادیم که ثوابش ابدی است و طبق روایت با گناهان از بین نمی رود! 5 مورد از #حیله_های_ابن_زیاد های زمان رو برای متفرق کردن مردم از دور مسلم بن عقیل های زمان گفتیم
جلسه چهارم.pdf
222.8K
#سخنرانی_محرم
#محرم_98
جلسه چهارم، درباره #اهمیت_نماز چند روایت بیان کردیم. بعد یک #بحث_توحیدی زیبا درباره #رابطه_زنان_و_عرفان توضیح دادیم.
جلسه پنجم.pdf
219.4K
#سخنرانی_محرم
#محرم_98
جلسه پنجم چندین روایت در اثباتِ این مطلب عرض کردیم که #اخلاق_و_عبادت_باید_انقلابی_باشد . نکته ای رو هم درباره #اشک_شوق و #اندوه_لذت_بخشِ گریه بر امام حسین علیه السلام گفتیم.
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عمومی #عدالتخواهی #تمدن_نوین_اسلامی
🔻رهبرانقلاب:
◽️اگر به نام #عدالت_خواهی اخلاق را زیرپا بگذاریم ضرر کردهایم.
◽️گفتمان انقلاب را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و مصداقسازی نکنید.
◽️آنکس که فساد را فراگیر میداند، ذهن خودش فاسد است.
◽️در زمینه مبارزه با فساد جنجالسازی نکنید.
◽️ #گفتمان_عدالت #همه_چیز_ما ست، اما باید با آن خانگی برخورد کرد.
◽️ایجاد #تمدن_اسلامی ، #هدف_نهایی ما است.
https://eitaa.com/khamenei_ir/5800
https://eitaa.com/hawzahnews/10771
#تخصصی
#حوزوی
#فقه و #اجتهاد_در_فقه
#اصول_فقه
#فقه_حکومتی
یادداشت ها و نکاتی از استادم حاج آقای #فربهی تو این زمینه خواندم، آن قدر زیر بنایی و مهم بود که گفتم با شما نیز به اشتراک بگذارم، بخشی اش این هست:
«يک متکلم براي اسناد دادن نتايج به دين، لازم است سه مؤلفه را داشته باشد؛
(1) اصولِ استنباطِ معرفتهاي دينيِ ناظر به رشتهي تخصصي خود را بداند،
(2) مهارتِ استنباط را -به وسيلهي تطبيق اصول مذکور بر مواردِ جزئي- پيدا کرده باشد،
(3) بر آن بخش از روايات و آياتي که ارتباط موضوعي با رشتهي تخصصياش دارد تسلطِ تخصصي پيدا کرده باشد.
اگر کسي اين سه را به دست آورد، ميتواند معرفتي معتبر را از دين استنباط کرده و به دين استناد دهد اما اگر يکي از اين سه را نداشته باشد معرفتِ دينيِ به دست آمده توسط او، اعتبار ديني ندارد و نسبت به اشتباهاتي که در اين زمينه مرتکب ميشود هيچگونه عذري نخواهد داشت.
اما متأسفانه هيچيک از اين سه مؤلفه، به طور تخصصي در شاخه اي غير از فقهالاحکام، به طور مطلوب تنظيم و تهيه نشدهاند يعني نه «اصول استنباطِ انديشههاي زيربنايي» شکل گرفته و نه متوني که به طور عملي در مقام استنباطِ گزارههاي وحيانيِ کلامي نوشته و به صورت متن درسي، آماده شده باشد در دسترس است و نه گزارههاي مرتبط با شاخههاي تخصصي، به طور کامل و همانند کتبي از قبيل وسائل الشيعه، تهيه شده است؛ البته تلاشهايي در اين زمينه انجام گرفته که جاي تقدير دارد اما هرگز براي رسيدن به «مؤلفههاي عالم ديني» کافي نيستند بنابراين، چارهاي نيست مگر اينکه مهارت استنباط و نيز اصول استنباطِ معرفتهاي ديني را از لابلاي کتب اصولي و فقهي به دست آورد.»
از خودم: و واقعا چقدر زشت است که مراجع و بزرگان حوزه برای افرع فروع دین مثل استصحابِ کلی، حمایت ها می کنند شهریه ها می دهند و ... اما برای اصول دین، بعد از گذشت بیش از هزار سال، هنوز روش و اصول استنباطی نداریم! بلکه اگر قدری توحید و معاد را تخصصی تر از مقداری که در کلام آمده است بخوانید، بعضی از آقایان تکفیرتان نیز خواهند کرد!
منبع کامل یادداشت های آقای فربهی:
نکاتی برای خواندن فقه:
https://eitaa.com/farbehi/167
اجتهاد در رشته های دیگر:
https://eitaa.com/farbehi/168
اهمیت فقه حکومتی:
https://eitaa.com/farbehi/171
ملایی
#دل_نوشته این مطلب بحث علمی یا عملی نداره، وقتتون گرفته نشه. چند اتفاق خوب 1) دیروز مدیر مدرسه عالی
#حوزوی
#تخصصی #فلسفه
#نفس #معاد
خب الحمدلله کتاب #تکملة_نهایة_الحکمة از استاد #امینی_نژاد بالاخره چاپ شد، مقدمه ی فارسی بسیار خوبی هم استاد #یزدان_پناه بر این کتاب نوشته اند، بخشی از مقدمه به شرح زیر است:
«فیلسوفان مسلمان، علم النفس فلسفی را به دلیل ظرفیت های والای آن، دالان ورود به شناخت عمیق انسان و سعادت مخصوص او و نیز مسائل معاد و نبوت و امامت دانسته اند و از این طریق به عمق و ظرافتِ مباحث شریعت در این زمینه دست یافته اند. از سوئی چنین علم النفسی را پایه و اساس ورود به حکمت عملی و شعب آن یافته اند؛ حکمت عملی به حقیقت دانشی پرظرفیت برای کنش درست انسانی در سطح فردی و اجتماعی است و از این رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه علوم انسانی نیز می بایست پایه ها و اساس خود را در علم اکتشافی و حقیقی مربوط به انسان جستجو کنند تا اساسی به غایت درست و عمیق پیدا کنند.»
برای این کتاب در موارد زیر با مولف همکاری داشتم: تقریبا تمام مقابله کتاب، بخشی از پیاده سازی، تعدادی از مصادر و آدرس ها و اندک پیشنهاداتی در تقویت محتوا.
@nafahat_eri