eitaa logo
ملایی
174 دنبال‌کننده
38 عکس
10 ویدیو
34 فایل
کانال عمومی است ولی بیشتر برای طلاب مفید است. ابتدای هر مطلب با چند هشتگ، موضوع آن را مشخص می کنم. اگر جذاب بود می توانید هشتگ را سرچ کنید وگرنه عبور کنید. راه ارتباطی با بنده: @MohammadRezaMollaei تبادل نداریم، اعضا مسئول تبلیغ کانال هستند.
مشاهده در ایتا
دانلود
عدالت در چندهمسری.pdf
115.4K
یکی از دوستان بنده خبر دادند که حضرت آقا فرمودند "بنده درباره تعدد زوجات تاملاتی دارم" و اشاره کردند به آیه «فان خفتم الا تعدلوا فواحده». اما واقعا عدالت در چندهمسری چیست؟ برخی آنقدر سخت گرفته اند که به طور کلی منکر تعدد زوجات شده اند برخی بسیار آسان که دیگر جایی برای خوف نمی ماند. در ادامه ی مباحث قبلی تحقیقی انجام دادیم درباره در این آیه شریفه و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر توان رعایت حق قسم، توان تامین نفقه مناسب و توان جنسی لازم نیز شرط جواز تعدد زوجات می باشد یعنی اگر مردی نسبت به هر کدام از این ها خوف داشت که نتواند حق زنانش را اعطاء کند باید به یک زن بسنده کند.
جلسه اول.pdf
201.9K
جلسه اول ، نکاتی را در و یاد ائمه گفتیم، درباره و اهمیت معرفت به جایگاه آنها مطالبی گفتیم و دو سه حدیث در بیان کردیم.
جلسه دوم.pdf
189.1K
جلسه دوم، 6 مورد از علیه السلام رو برای حرکت به سمت کربلا عرض کردیم، بیاناتی از امام راحل در اهمیت ، در زنده نگه داشتن اسلام گفتیم.
جلسه سوم.pdf
220.6K
جلسه سوم، ، رو توضیح دادیم که ثوابش ابدی است و طبق روایت با گناهان از بین نمی رود! 5 مورد از های زمان رو برای متفرق کردن مردم از دور مسلم بن عقیل های زمان گفتیم
جلسه چهارم.pdf
222.8K
جلسه چهارم، درباره چند روایت بیان کردیم. بعد یک زیبا درباره توضیح دادیم.
جلسه پنجم.pdf
219.4K
جلسه پنجم چندین روایت در اثباتِ این مطلب عرض کردیم که . نکته ای رو هم درباره و گریه بر امام حسین علیه السلام گفتیم.
جلسه ششم و آخر.pdf
223.1K
جلسه ششم، تکمیل عرائض جلسه قبلی، مرور کلی و بیان حضرت حجت.
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻رهبرانقلاب: ◽️اگر به نام اخلاق را زیرپا بگذاریم ضرر کرده‌ایم. ◽️گفتمان انقلاب را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. ◽️آن‌کس که فساد را فراگیر می‌داند، ذهن خودش فاسد است. ◽️در زمینه مبارزه با فساد جنجال‌سازی نکنید. ◽️ ست، اما باید با آن خانگی برخورد کرد. ◽️ایجاد ، ما است. https://eitaa.com/khamenei_ir/5800 https://eitaa.com/hawzahnews/10771
و یادداشت ها و نکاتی از استادم حاج آقای تو این زمینه خواندم، آن قدر زیر بنایی و مهم بود که گفتم با شما نیز به اشتراک بگذارم، بخشی اش این هست: «يک متکلم براي اسناد دادن نتايج به دين، لازم است سه مؤلفه را داشته باشد؛ (1) اصولِ استنباطِ معرفت‌هاي دينيِ ناظر به رشته‌ي تخصصي خود را بداند، (2) مهارتِ استنباط را -به وسيله‌ي تطبيق اصول مذکور بر مواردِ جزئي- پيدا کرده باشد، (3) بر آن بخش از روايات و آياتي که ارتباط موضوعي با رشته‌ي تخصصي‌اش دارد تسلطِ تخصصي پيدا کرده باشد. اگر کسي اين سه را به دست آورد، مي‌تواند معرفتي معتبر را از دين استنباط کرده و به دين استناد دهد اما اگر يکي از اين سه را نداشته باشد معرفتِ دينيِ به دست آمده توسط او، اعتبار ديني ندارد و نسبت به اشتباهاتي که در اين زمينه مرتکب مي‌شود هيچ‌گونه عذري نخواهد داشت. اما متأسفانه هيچ‌يک از اين سه مؤلفه، به طور تخصصي در شاخه‌ اي غير از فقه‌الاحکام، به طور مطلوب تنظيم و تهيه نشده‌اند يعني نه «اصول استنباطِ انديشه‌هاي زيربنايي» شکل گرفته و نه متوني که به طور عملي در مقام استنباطِ گزاره‌هاي وحيانيِ کلامي نوشته و به صورت متن درسي، آماده شده باشد در دست‌رس است و نه گزاره‌هاي مرتبط با شاخه‌هاي تخصصي، به طور کامل و همانند کتبي از قبيل وسائل الشيعه، تهيه شده است؛ البته تلاش‌هايي در اين زمينه انجام گرفته که جاي تقدير دارد اما هرگز براي رسيدن به «مؤلفه‌هاي عالم ديني» کافي نيستند بنابراين، چاره‌اي نيست مگر اين‌که مهارت استنباط و نيز اصول استنباطِ معرفت‌هاي ديني را از لابلاي کتب اصولي و فقهي به دست آورد.» از خودم: و واقعا چقدر زشت است که مراجع و بزرگان حوزه برای افرع فروع دین مثل استصحابِ کلی، حمایت ها می کنند شهریه ها می دهند و ... اما برای اصول دین، بعد از گذشت بیش از هزار سال، هنوز روش و اصول استنباطی نداریم! بلکه اگر قدری توحید و معاد را تخصصی تر از مقداری که در کلام آمده است بخوانید، بعضی از آقایان تکفیرتان نیز خواهند کرد! منبع کامل یادداشت های آقای فربهی: نکاتی برای خواندن فقه: https://eitaa.com/farbehi/167 اجتهاد در رشته های دیگر: https://eitaa.com/farbehi/168 اهمیت فقه حکومتی: https://eitaa.com/farbehi/171
ملایی
#دل_نوشته این مطلب بحث علمی یا عملی نداره، وقتتون گرفته نشه. چند اتفاق خوب 1) دیروز مدیر مدرسه عالی
خب الحمدلله کتاب از استاد بالاخره چاپ شد، مقدمه ی فارسی بسیار خوبی هم استاد بر این کتاب نوشته اند، بخشی از مقدمه به شرح زیر است: «فیلسوفان مسلمان، علم النفس فلسفی را به دلیل ظرفیت های والای آن، دالان ورود به شناخت عمیق انسان و سعادت مخصوص او و نیز مسائل معاد و نبوت و امامت دانسته اند و از این طریق به عمق و ظرافتِ مباحث شریعت در این زمینه دست یافته اند. از سوئی چنین علم النفسی را پایه و اساس ورود به حکمت عملی و شعب آن یافته اند؛ حکمت عملی به حقیقت دانشی پرظرفیت برای کنش درست انسانی در سطح فردی و اجتماعی است و از این رو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه علوم انسانی نیز می بایست پایه ها و اساس خود را در علم اکتشافی و حقیقی مربوط به انسان جستجو کنند تا اساسی به غایت درست و عمیق پیدا کنند.» برای این کتاب در موارد زیر با مولف همکاری داشتم: تقریبا تمام مقابله کتاب، بخشی از پیاده سازی، تعدادی از مصادر و آدرس ها و اندک پیشنهاداتی در تقویت محتوا. @nafahat_eri
گفتم بد نیست چند تا از فریاد هایی که تو سایت کلوب طی 13 سال گذاشتم رو گلچین کنم براتون: 1) خداوند , بهترین های خود را به کسانی می بخشد که حق انتخاب خود را به او می سپارند. 2) امام علی (علیه السلام): هرکس به وقت یاری رهبرش در خواب باشد؛ زیر لگد دشمن بیدار می شود. 3) خوش اخلاق به کسی میگن که سیب زمینی باشه! عجب اخلاقی ! 🥔 4) لتامرن بالمعروف و لتنهن عن المنكر، او لیسلطن الله شراركم على خیاركم و یدعوا خیاركم فلایستجاب لهم ! 5) امام زمان (عجل الله تعالی فرجه ) تا حالا چند بار ازدواج کردن؟ اگر ظهور کردن و 3 تا زن داشتن، خانم ها حاضرن پشت سر ایشون نماز بخونن؟! 😶 6) ارزش یادگیری علم (الهی) هزاران برابر کمک به فقراست: ان بابا من العلمِ یتعلَّمه الرجل خیر له من أن یکون أبو قبیسٍ ذهبا فانفقه فی سبیلِ اللّه! 😇 7) بدون جامعیت در علوم دینی نمی توان از دین خدا محافظت کرد: انما المستحفظون لدین الله هم الذین اقاموا الدین و نصروه و حاطوا من جمیع جوانبه! 8) علامه طباطبایی:در جامعه اسلامی باید حق و صلاح واقعی اسلام و مسلمین اجرا شود خواه مطابق نظر اکثریت باشد خواه نه. بررسی های اسلامی ج1ص167 9) اگر هر کار خوبی که انجام دادی، از تو قدردانی کردند و پاداشت را گرفتی، پس به خودت شک کن؛ شاید اوضاعت خراب است! 10) هیتلر: اگر خواستی سرزمینت را آزاد کنی ده گلوله در تفنگت بگذار، که نُه گلوله برای خائنین و آدم فروشان و تنها یک گلوله برای دشمن ات کافی است. 11) امام صادق علیه السلام: دوست داشتم با شلاق بر سر اصحابم زده می شد تا دنبال تفقه (فهم عمیق) در دین بروند. 🤕 12) مردم وقت تلف می کنن تا پول در آرن، ما پول میدیم تا وقتمون تلف نشه! بین این دو فاصله ای است به اندازه فاصله دنیا و آخرت. 13) این آیه «بل یرید الانسان لیفجر امامه، یسئل ایان یوم القیامة» رو خدای متعال برای همین فمینسیم ها و پست مدرن ها آورد! https://www.cloob.com/name/molla652003
مرکز مدیریت پس این مطلب نکته علمی نداره وقت تون گرفته نشه. امروز حاج آقای آل طاها (طه) ازم امتحان شفاهی رسائل گرفتند و نمره ام رو 9 دادند! بله 9 ! 🙃😖 می خوام قصه اش رو براتون تعریف کنم: گفت کتاب آوردی؟ گفتم بله قطع و ظن دارم و تعادل تراجیح. گفت نه! [چرا نه؟!] برو اول استصحاب رو بخون ده دقیقه دیگه بیا. رفتم دو سه دقیقه طول کشید تا کتاب رسائل پیدا کنم و استصحابش رو بیارم. حدود 8 یا 9 دقیقه بیشتر نگذشته بود صدام زد. گفت بخون معنا کن، گفتم: المقام الثانی فی الإستصحاب گفت همزه ی استحصاب چیه؟ گفتم همزه وصل هست. گفت پس نباید می خوندیش! باید بگی فِلِستِصحاب ! یاد گرفتی ؟ بخون. گفتم و هو لغةً : اخذ الشی مصاحباً. گفت لغة چیه؟ گفتم فکر کنم تمیز باشه. گفت نوچ، ظرف هست، عند اللغة بوده عند حذف شده لغة نصب گرفته. گفتم یعنی منصوب به نزع خافض هست؟ گفت بله، بخون. گفتم و عند الاصولیین عُرف بتعاریفَ. [نمی دونم کدوم نامردی روی تشدید عرف لاک غلط گیر کشیده بود] گفت نوچ، عرّف، باب چیه؟ گفتم. گفت ببین گفته «عند الاصولیین» پس معلوم میشه بالا هم «عند» حذف شده بوده و تمیز غلطه! [اومدم خونه نگاه کردم دیدم تمیز ذات کاملا درسته الکی گیر داده، قرینه اش هم قرینه نیست] گفتم : اسدها و اخصرها «ابقاء ماکان» و المراد بالإبقاء الحکم بالبقاء. گفت مگر قبلی چه عیبی داشت که شیخ مراد رو گفت الحکم بالبقاء؟ گفتم داره مراد از اون رو توضیح میده که منظور حکم هست. نمی خواد ایراد به قبلی بگیره [یه همچین چیزی دقیق یادم نیست] گفت نوچ ، ابقاء واقعی رو داره رد می کنه و میگه منظور حکم شرعی و تشریعی است وگرنه واقعیت رو که نمیشه عوض کرد. چرا این ها رو مباحثه نمی کنید؟ گفتم حاج آقا بحث کردیم این ها رو، اون طوری هم نیست من معدل ام هم خوبه بین 18 تا 19 بوده. گفت کی این نمره ها رو به شما میده که این طور غرور برتون داشته؟ بخون ببینم!! گفتم و دخل الوصف فی الموضوع مشعرٌ بعلیته. گفت وصف چیه موضوع چیه توصیح بده. گفتم وصف یعنی ما کان بودن حالت سابقه داشتن ، موضوع هم منظور موضوعی هست که در گزاره ی «ابقاء ماکان» آمده ابقاء حکم هست ماکان موضوع هست. گفت نوچ، وصف کان هست موضوع ما هست! گفتم حاج آقا ما که موصول هست نمیشه موضوع باشه که. [ و واقعا نمیشه] گفت چرا ما هم موصول هست هم موصوف هست و کان وصف هست ما موضوع. بخون! گفتم فعلة الإبقاء هو انه کان، فیخرج ابقاء الحکم لأجل وجود علته او دلیله. گفت مثال بزن برای علت و دلیل. گفتم مثال آقای اعتمادی برای علت این هست الخمر حرام لانه مسکر، اگر بدانیم اسکار هست دیگه نمیشه حرمت خمر رو استحصاب کرد. گفت نوچ ، اگر علتش باشه اصلا مجرای استحصاب نیست اصلا استصحاب جاری نمیشه. گفتم حاج آقا بنده عرض نکردم استصحاب جاری میشه، منم عرض کردم نمیشه استصحاب کرد. گفت نوچ ، نه این که نمیشه بلکه اصلا جای استصحاب نیست، این ها فرق داره! [ البته فرقش فارق نیست] پرسید: شک ساری چیه؟ گفتم شکی که یقین سابق رو خراب می کنه مربوط به قاعده یقین میشه. پرسید شکی که در استصحاب هست چیه؟ گفتم شک لاحق. گفت نوچ شک لاحق که در قاعده یقین هم هست، شک طاری، با ط دسته دار! یعنی شکی که عارض میشه. [ و من هنوز نفهمیدم شکی که لاحق بشه با شکی که عارض بشه چه تفاوتی در بحث ما داره؟] خلاصه سرتون رو درد نیارم، هنر نمایی های تجویدی و ادبیاتیِ این ممتحن ها رو باید در گینس ثبت کرد! اگر چه بسیاری شون چندان ارزش علمی نداره ولی یک چیستان هایی درست می کنند که به عقل جن هم نمی رسه! حالا فهمیدید که چرا گفت قطع و ظن یا تعادل تراجیح نه ؟! پ.ن: دو سه نفر از دوستان بسیار عزیز و مهربان ام، تذکراتی به بنده دادند: 1)این مطلب رو حذف کنید برای سابقه شما خوب نیست. جواب: می دونم! 2)چرا اسم آوردید غیبت می شود. جواب: غیبت نیست چون شما نمی شناسید اگرهم بشناسید غیبتِ حرام نیست مصلحت جلوگیری از این نحوه امتحان شفاهی گرفتن بسیار بالاتر است. 3)مگر «المجالس بالأمانة» نیست؟ چرا گفتگو را علنی کردید؟ جواب: راه دیگری برای نهی از منکر و دفاع از حق خودم پیدا نکردم. البته یک نامه کتبی هم به مدیر امتحانات شفاهی نوشتم ولی بعیده بخونن!