ملایی
#عمومی
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
به مناسبت 15 خرداد و از دست دادن شخصیت عظیم #امام_خمینی بیاناتی از رهبر انقلاب درباره ایشان عرض کنم:
«مرحوم سید بن طاووس (رضوانا...علیه) ایشان در یکی از کتابهایش مینویسد: «مردی از بنیهاشم و آل علی، قبل از قیام قائم، به حکومت خواهد رسید. من، از جهات مختلف که به خودم نگاه میکنم، میبینم آن شخص، باید من باشم». ابنطاووس یک زاهد است. ... همین آدم، که ... فانی فیالله و اهل عبادت است، میگوید: «به نظرم میرسد آنکسیکه باید به این مقام دست پیدا کند -مقام حکومت شیعه و اسلام- قاعدتاً باید من باشم». یعنی خودش را برای این قضیه آماده میکرد. من همیشه افتخار میکردم که فکر یک عالم، اینگونه بیرون از آفاق مدرسه و کتاب سیر کند و در این عوالم باشد. معیارهای ما اینها بود. در تاریخ اسلام و علمای شیعه، وقتی آدمهایی را در این حد میدیدیم که چنین فکر و آرزویی را در سرشان میگذراندند، به آنها افتخار میکردیم.
حال شما اینها را با امام مقایسه کنید. این فاصله را، فاصله زمین و آسمان بگوییم؟! فاصله بین انسانهای معمولی با پیغمبران بگوییم؟! این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ اصلاً این فاصله معنوی بین امام و سایر علما را چگونه میشود ترسیم کرد و چه کسی را میشود در این زمینهها با امام مقایسه کرد؟! اصلاً شخصیت امام یک چیز عجیب و واقعاً استثنایی است. نه پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان میکنم بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن حدود پرواز کند. مثل او که هیچ؛ تا آن حدود هم کسی نمیتواند پرواز کند.»
۱۳۷۲/۰۲/۲۷
بنده شهادت می دهم که امام همین طور بود! آن زمانی که من مشهد بودم دانشگاه درس می خوندم ده سال پیش مثلا، خیال می کردم که مثلا آقای پناهیان و آقا و مراجع فعلی و امام و ... تقریبا در یک سطح اند حالا آقای بهجت چون میگن چشم برزخی داره شاید یه خرده بالاتر باشه! ولی بعد که وارد مدرسه معصومیه قم شدم اوایل فکر می کردم که نه، بلکه امام و آقا و آقای بهجت و علامه طباطبایی مثلا بالاتر اند یه خرده، الان تقریبا به این نتیجه رسیدم که حضرت امام کیلومتر ها جلوتر است از همه آقایان حتی احتمالا از الانِ رهبری ! به قول آقا: «امام خمینی ثابت کرد، فتح قلل مرتفع معنویت افسانه نیست، و می توان تا مرز عصمت پیش رفت». امام هم فلسفه هم اصول هم فقه هم عرفان ناب یعنی وحدت شخصیه ی اطلاقی را، همه را با فهم عمیق اجتماعی سیاسی ای که از قرآن داشت، جمع کرد با فهم صحیح از مصالح و مفاسد (که اکثر آقایان منکر اش هستند) حتی احکام عبادی ما مثل حج را تغییر داد: «برائت از مشرکین» را به آن اضافه کرد. امام بود که عملاً عرفان ناب را سر صحنه ی فقه آورد، ولایت مطلقه (اصلا این مطلقه یک اصطلاح عرفانی است) را اثبات کرد، زیر بنای حکومت اسلامی ای را تشکیل داد که آرزوی تمام امامان و مومنان بود، به جنگ واقعی با ابر قدرت ها و طواغیت عالم رفت، او بود که صد ها هزار انسان معمولی را با نفس مسیحایی خود لایق شهادت کرد و بزرگترین اسوه ی عصر برای هر انسان حقیقت جو و ظلم ستیز شد.
هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود... ❤️
#دل_نوشته
چند روز پیش بعد از شش هفت سال رفتم برای حجامت عام، نمی دونم خون ام چرب بود رقیق بود چطور بود که همین طور می اومد ، لیوان چهارم رو که کشید یه دفعه احساس کردم از گردن به سمت پایین بدنم داره سرد و مور مور میشه، به کسی که داشت حجامت می کرد گفتم من خیلی سرم داره گیج میره گفت دراز بکش. دست راستم رو گذاشتم زیر سرم و خیلی راحت خوابیدم و دیگه هیچی نفهمیدم. قشنگ مثل یک خواب عمیق، دقیقاً یادم نیست چی میدیدم فقط یادمه دنبال یه چیزی بودم و یک کاری رو می خواستم انجام بدم. کم کم در قسمت سر و گردن ام احساس درد کردم یک نفر بینی ام رو گرفته بود و گردن ام رو فشار می داد، درد که زیاد شد چشم هام رو باز کردم و ناله ای زدم ( که یعنی ولم کن ) دیدم یک دکتر و دو تا پرستار کنارش، بالای سرم واستادن و من مونده بودم که اینجا کجاست؟ آیا بیمارستان ام ؟ بعد اطرافم رو نگاه کردم یادم اومد که با دختر کوچک ام اومده بودم حجامت و اون بیرون اتاق منتظرمه. دکتر که دید چشم هام رو باز کردم و حالم جا اومده رفت و دو تا پرستار ها یکی عسل و یکی نمک ریختن تو دهنم. یکی دو دقیقه ای گذشت و حالم بهتر شد از بغل دستیم پرسیدم چی شده بود؟ گفت نفس نمی کشیدی دکتر با تنفس مصنوعی برت گردودند. اونیکه من رو حجامت می کرد گفت اصلا مردن همین جوری خوبه به همین راحتی، نزدیک بود بری پیش حوری ها ولی دکتر نگذاشت!
تلنگر جالبی بود. اگر دکتر 5 دقیقه دیرتر رسیده بود الان من واقعا مرده بودم، بدون این که بفهمم یا حتی فرصت داشته باشم شهادتین بگم. به همین سادگی! مرگ همین قدر به همه ی ما نزدیکه.
ملایی
#تخصصی #حوزوی #اجتهاد #فقه #مکتب_شناسی_فقهی ادامه ی مطلب قبل 👆 ایشان منابعی را برای بحث مکتب شاسی
#مکتب_شناسی_فقهی
خلاصه ای از جلسات مکتب شناسی شیخ انصاری که توسط آقای رئوفی برگزار شده بود تهیه کرده بودم که ایشون روی کانال شون گذاشتند:
https://eitaa.com/salmanraoofi/6469
بنده هم از ایشان تشکر می کنم.
ملایی
#تخصصی #حوزوی #اصول_فقه #علم_دینی استاد #امینی_نژاد در سلسله جلساتی (حدود 33 جلسه) با عنوان #تأملا
تبیین عالم اعتبار استاد امینی نژاد.pdf
251.3K
#تخصصی
#حوزوی
#امتدادهای_فلسفه #حکمت_عملی #عقل_عملی
#عالم_اعتبار #اعتباریات #علوم_اعتباری
استاد #امینی_نژاد در سلسله جلساتی (حدود 33 جلسه) با عنوان #تأملاتی_در_فهم_قرآن مباحثی را در تبیین عالم اعتبار مطرح کردند که بنده پیاده کردم و خدمت شما تقدیم می کنم. نکات مهم بولد شده اند و عبارات داخل [ ] از بنده است.
#عمومی
#حوزوی
#رزق #روزی #روزی_طالب_علم #رزق_طلبه
معمولا ابتدای ورود به حوزه می بینید که روحانیون و مدیران مدارس و بعضا اساتید اخلاق، مدام به طلبه های تازه وارد می گویند که خداوند خودش روزی طالب علم را تضمین کرده است، شما تمام وقت درس بخوانید مطمئن باشید که ما صاحب داریم و او مراقب ماست و خودش قول و وعده ی تامین زندگی شما را داده است. این آقایان معمولا به آیاتی مانند : و ما من دابة فی الارض الا علی الله رزقها ، ان الله هو الرزاق ذو القوة المتین ، الشیطان یعدکم الفقر و روایاتی مانند من طلب العلم تكفّل اللّه له برزقه و امثال این ها تکیه می کنند. این عین عبارات یکی از اساتید بنده سر کلاس درس بود : « من یتق الله ... یرزقه من حیث لا یحتسب ، خب تقوای طلبه به چیست ؟ به درس خواندن و گناه نکردن. این وعده ی تخلف ناپذیر خدای متعال است. بنده شخصا این 21 سالی که در حوزه بودم نه هیچ جا استخدام شدم الحمدلله، نه هیچ التزام و تعهد شغلی به هیج نهادی جز حوزه و طلاب نداشتم فقط مگر به حضرت و شهریه ی طلبگی.»
امّا واقعیت چیست ؟ آیا برای طلاب همانند حضرت مریم و حضرت فاطمه سلام الله علیهما، سبد هایی از میوه و غذا از آسمان فراهم می شود؟ آیا این آیات و روایات در مقام بیان این هستند که طلاب همین که روزی 8 ساعت درس بخوانند و گناه کبیره نکنند خداوند هزینه 4 زن و 40 فرزند را از جایی که فکرش را نمی کنند به گونه ای معجزه وار به آنها می رساند ؟! امروز که اکثر طلبه ها جزء پایین ترین اقشار درآمدی در کشور هستند آیا خداوند تخلف از وعده اش کرده است یا اکثریت طلاب بی تقوا یا کم تقوا هستند ؟!
کاش ابتدای طلبگی روایات زیر را نیز برای طلاب تازه وارد می گفتند:
1) دو آیه ی اول و خصوصا روایت تکفل روزی یادتان هست که مطلق بود؟ باید حمل بر این روایت مقید شود: «أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَيْرِهِ» ! یعنی روزی همه تضمین شده است نه فقط طلبه ، بله برای طلبه با عنایت بیشتری است.
2) خب این تضمین معجزه وار است؟ خیر بلکه «اطلبوا الرزق فانه مضمون لطالبه». تضمین برای کسی است که دنبال رزق برود، در کنج حجره و کتابخانه و مسجد کسی میلیونر نمی شود!
3) در حدیثی معتبر آمده: «قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا فَعَلَ عُمَرُ بْنُ مُسْلِمٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَقْبَلَ عَلَى الْعِبَادَةِ وَ تَرَكَ التِّجَارَةَ فَقَالَ وَيْحَهُ أَ مَا عَلِمَ أَنَّ تَارِكَ الطَّلَبِ لَا يُسْتَجَابُ لَهُ إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص لَمَّا نَزَلَتْ وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ أَغْلَقُوا الْأَبْوَابَ وَ أَقْبَلُوا عَلَى الْعِبَادَةِ وَ قَالُوا قَدْ كُفِينَا فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ ص فَأَرْسَلَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ مَا حَمَلَكُمْ عَلَى مَا صَنَعْتُمْ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ تُكُفِّلَ لَنَا بِأَرْزَاقِنَا فَأَقْبَلْنَا عَلَى الْعِبَادَةِ فَقَالَ إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ عَلَيْكُمْ بِالطَّلَبِ.» [ویحه اینجا غیبت نیست ولو معنای بیچاره یا خاک توسرش بده]
4) همچنین «من کسل عن امر دنیاه فهو عن امر اخرته اکسل» نگید آقا کسی بخواد تو حوزه به جایی برسه باید روزی 10 12 ساعت درس بخونه نمیشه اصلا دنبال شغل رفت اگر هم حاشیه ای روزی 2 یا 3 ساعت بریم خرج زندگی در نمیاد پس چاره ای نیست جز این که خرج ما رو بقیه بدن. جواب: پول به قدر کفاف نداشته باشی نمی تونی خوب درس بخونی برادر جان! «ملعون من القی کله علی الناس» سربار ملعون هست.
5) «کان رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) اذا نظر الی الرجل فاعجبه قال: له حرفة فان قالوا لا، قال، سقط من عینی! قیل و کیف ذاک یا رسول الله، قال: لان المومن اذا لم یکن له حرفة، یعیش بدینه.» همانطور که امروزه می بینیم تبلیغ رفتن، منبع درآمد برخی طلاب شده درحالی که با سیره انبیاء نمی سازد: «وَ يا قَوْمِ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالًا إِنْ أَجرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّه» یعنی متاسفانه گاهی نیاز به پاکت باعث میشه طلبه یا حرفی که باید بزنه نزنه یا حداقل تیزی هاش رو کُند کنه بعد بگه !!
6) سیره ائمه این طور آمده : «و یروی عن سیدنا امیر المومنین انه لما کان یفرغ من الجهاد یتفرغ لتعلیم الناس و القضاء بینهم فاذا فرغ من ذلک اشتغل فی حائط له یعمل فیه بیده و هو مع ذلک ذاکر الله جل جلاله.» ما طلاب نیز بد نیست شبیه چنین برنامه ریزی ای داشته باشیم. البته شخصا غیر از شهریه، از درآمد خانه ای که در مشهد به رهن و اجاره داده شده کسب درآمد می کنم که وقتی از درس خوندم هم نمی گیره! پس نگید خودت چی؟ شما چی ؟! 😏
خب سرتون رو درد نیارم می تونید اینجا لیستی بلند بالا از این دسته روایات رو ببینید:
http://www.ghadeer.org/Book/852/127746
ملایی
#عمومی #اجتهاد #تقلید #امام_خمینی در راستای مطلب قبل 👆 این رو هم پیدا کردم: معیار اجتهاد در زمینه
#عمومی
#اجتهاد #تقلید #مرجع_تقلید #مرجعیت
یادتونه گفتم👆 وا اسفاه که هر دم از این باغ مرجعی می رسد؟
خب الحمد لله خبر رسید که آیت الله صافی و وحید از برخی اعلام برائت کرده اند:
https://eitaa.com/Feghahat/4966
1_82836877.mp3
10.12M
#عمومی
#علامه_طباطبائی
#محمد_علی_نجفی ها !
متأسفانه از #علامه_طباطبایی خیلی کم فایل صوتی و خصوصا تصویری باقی مونده.
در این صوت از علامه چند سوال پرسیدند. مثلا این که چرا خداوند متعال در قرآن «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ» مردان رو بر زنان برتری داده است؟ یا این که دیه زن نصف مرد است و اگر مرد بداند به همین دلیل قصاص نمی شود آیا این باعث نمی شود مرد بر کشتن زن خودش جرئت پیدا کند؟
علامه با همون بیان شیرین و لحن آروم خودشون می فرمان : «این مرد کُشنده نمی کنه».
خصوصا که طلاق به دست مرد هست و در تمام موارد دیگر قتل ( غیر از قتل شوهر زنش را ) این قانون دیه باعث میشه پول بیشتری به زنان برسه و ...
همین یکی دو تا فایل تصویری رو بیشتر از علامه پیدا نکردم :
1) بالاترین پند و اندرز در اسلام:
https://www.aparat.com/v/C1j0L
2) نظر جالب علامه درباره شهید مطهری:
https://www.aparat.com/v/wHnqe
#عمومی
#حدیث #احادیث_لذت_های_دارای_ثواب 🤓
نمی دونم چی شده که بعضی ها خیال کردن «لیس للانسان الا ما سعی» یعنی به اندازه ای که سختی بکشد! نه یعنی به اندازه تلاش و فعالیتی که داشته باشه. خیال کردن «لقد خلقنا الانسان للکبد» نه بلکه «فی کبد». خیال کردن «انک کادح الی ربک کدحاً فملاقیه» یعنی بدون جون کندن نمیشه سمت خدا رفت! اصلا این طوری نیست، ما بسیاری کار ها در اسلام داریم که هم کیف داره هم ثواب! هم حالش رو ببر هم اجرش رو بخر! لیست کنم براتون؟ بیا :
1) امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل میکنند: الطَّاعِمُ الشَّاکرُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ کأَجْرِ الصَّائِمِ الْمُحْتَسِبِ وَ الْمُعَافَى الشَّاکرُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ کأَجْرِ الْمُبْتَلَى الصَّابِرِ وَ الْمُعْطَى الشَّاکرُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ کأَجْرِ الْمَحْرُومِ الْقَانِع. خب طاعم شاکر یعنی چی؟ یعنی خورنده ی شاکر، کسی که دو لپّی می لمبونه و الحمد لله میگه، اجرش مانند اجر روزهدار در راه خداست و کسی که در عافیت و سلامت شاکر است، اجرش مثل اجر کسی است که گرفتار باشد و صبر کند و کسی که نعمت به او عطا شده و شاکر است اجرش مانند کسی است که محروم از عطا است و به آنچه خداوند به او عطا فرموده راضی و قانع است. اصول کافی، ج۲، ص۹۴
2) فِي حَدِيثِ أَبِي ذَرٍّ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص فِي مُبَاضَعَةِ الرَّجُلِ أَهْلَهُ أَ نَلَذُّ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ نُؤْجَرُ قَالَ أَ رَأَيْتَ لَوْ وَضَعْتَهُ فِي حَرَامٍ أَ كُنْتَ تَأْثَمُ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَكَذَلِكَ تُؤْجَرُ فِي وَضْعِكَ فِي الْحَلَال. ابوذر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) پرسید آیا در نزدیکی مرد با همسر ثوابی هست؟ فرمود: آیا رابطه با نامحرم گناه هست؟ گفت بله فرمود: به همان نسبت در حلال اجر است. عوالی الئالی ج1 ص 64
3) جُلُوسُ الْمَرْءِ عِنْدَ عِيَالِهِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنِ اعْتِكَافٍ فِي مَسْجِدِي. نشستن مرد در نزد همسرش از اعتکاف در مسجد مدینه دوست داشتنی تر است. مجموعه ورام ج 2 ص 122
4) امام صادق عليه السلام : صَلاةُ مُتَطَيِّبٍ أَفضَلُ مِن سَبعينَ صَلاةً بِغَيرِ طيبٍ؛ يك نماز با عطر بهتر از هفتاد نماز بدون عطر است. كافى، ج6، ص511، ح7
5)عن أبی حمزة قال قال أبو عبد الله ع من سر امرأ مؤمنا سره الله یوم القیامة و قیل له تمن على ربک ما أحببت فقد کنت تحب أن تسر أولیاءه فی دار الدنیا فیعطى ما تمنى و یزیده الله من عنده ما لم یخطر على قلبه من نعیم الجنة؛ ابوحمزه از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: کسى که مؤمنى را شادمان کند، خداوند او را در روز قیامت شادمان مى سازد، و به او خطاب مى شود که: هر چه دوست دارى از خداوند بخواه! زیرا که تو دوست داشتى دوستان خدا را در دنیا مسرور کنى، پس هر آنچه از خدا بخواهد، به او کرامت کند، و خداوند بیشتر از آنچه درخواست کرده است به او مى دهد به حدى که هرگز تصور آن را هم نمى کرده است. ثواب الاعمال ص 149
6) عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ قُلْتُ لَهُ لِلْمُتَمَتِّعِ ثَوَابٌ قَالَ إِنْ کَانَ یُرِیدُ بِذَلِکَ وَجْهَ اللَّهِ تَعَالَى وَ خِلَافاً عَلَى مَنْ أَنْکَرَهَا لَمْ یُکَلِّمْهَا کَلِمَةً إِلَّا کَتَبَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ بِهَا حَسَنَةً وَ لَمْ یَمُدَّ یَدَهُ إِلَیْهَا إِلَّا کَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً فَإِذَا دَنَا مِنْهَا غَفَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ بِذَلِکَ ذَنْباً فَإِذَا اغْتَسَلَ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ بِقَدْرِ مَا مَرَّ مِنَ الْمَاءِ عَلَى شَعْرِهِ قُلْتُ بِعَدَدِ الشَّعْرِ قَالَ نَعَمْ بِعَدَدِ الشَّعْرِ. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 463 این یکی رو جهت ملاحظات امنیتی ترجمه نمی کنم 😅
7) ... بگم بازم ؟
بماند که کسی که لذت عبادت رو چشیده باشه فهمیده که نماز خسته کننده نیست، وقتی دعای ندبه می خونه قربون صدقه ی امام زمانش که میشه حال می کنه ، از غنج و دلالی که تو دعای افتتاح هست به وجد میاد، بالاترین دیوان ها و کتب شعر ها رو می بینه که به گرد پای «جوشن کبیر» نمی رسن ، درباره مقام توکل و رضا و ... دیگه نمی گم فقط یه آیه بگم و تمام : ألا إن اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون.
رزقنا الله و ایاکم ان شاء الله. 🙏
ملایی
#عمومی #حوزوی #رزق #روزی #روزی_طالب_علم #رزق_طلبه معمولا ابتدای ورود به حوزه می بینید که روحانیون و
#عمومی
#حوزوی
#رزق #روزی #روزی_طالب_علم #رزق_طلبه
یکی از دوستان عزیزم ، در این باره ☝️(مطالب پستی که reply کردم) چند تا سوال پرسیدند: یعنی شما میگید طلبه ها برن پول در بیارن؟ علامه طباطبایی (غیر از چند سال)،علامه حسن زاده، آیت الله بهجت ، امام خمینی و ... هیچ کدوم کاری غیر از طلبگی نداشتند، اصلا طلبگی با دنبال پول و دنیا رفتن سازگاری نداره.
جواب: درآمد زایی و تولید ثروت در دین ما نه تنها مذموم نیست بلکه ممدوح است اصلا وسعت دادن به معشیت اهل و عیال مستحب هست. آنچه مذموم و ناپسند هست دلبستگی به اموال هست یا پول در آوردن نه برای استفاده در راه خدا بلکه برای صرف پولدار شدن و به قدرت رسیدن (بخوانید استکبار) هست این هاست که نهی شده. وگرنه به نظر من اصلا طلب روزی حلال برای مصارف حلال (خصوصا مصارف مستحب و واجب) خودش از تقواست! به خاطر ترک همین هم هست که اکثر طلبه ها شامل روزی من حیث لایحتسب نمیشن.
تمام ائمه ی ما تمکن مالی داشتند پولدار بودند اگر چه در زندگی شخصی اختیاراً زاهدانه زندگی می کردند. مثلا آمده که زکات سالانه حضرت امیر علیه السلام بیش از 40 هزار دینار بوده! سند:
https://www.farsnews.com/news/13920714001555/
من یه حساب سر انگشتی کردم به پول الان میشه یه چیزی بین 8 تا 20 میلیارد تومان !! خب اصل سرمایه ( از انعام ثلاثه و غلات اربع و نقدین ) چقدر بوده که این قدر زکات اش شده ؟ ده یا بیست برابر این مقدار خوبه ؟ مثلا صد میلیارد تومان خوبه ؟!! الان مردم یه مبلّغ دین ببینند که این قدر درآمد داشته باشه بهش چی میگن ؟
امام كاظم عليهالسلام: إنّي لأَعمَلُ في بَعضِ ضِياعي حَتّى أعرَقَ ـ و إنَّ لي مَن يَكفيني ـ لِيَعَلَمَ اللّه ُ أنّي أطلُبُ الرِّزقَ الحَلالَ. من در برخى از زمينهاى كشاورزىام كار مىكنم تا آن كه عرق از بدنم سرازير مىشود، در حالى كه هستند كسانى كه به جاى من كار كنند و مرا از كاركردن بىنياز كنند، ولى من كار مى كنم تا خداوند ببيند كه در جستوجوى روزى حلالم. الكافى، ج ۵، ص ۷۷
درباره علامه حسن زاده و دیگران که شغل نداشتند؛ جواب اینه که شهریه می گرفتند ، قدیم شهریه قدرت خریدش خیلی بیشتر ( حدود 4 برابر ) بوده! استاد ما سر کلاس تعریف می کرد که اوائل طلبگی نصف شهریه رو میداده اجاره خونه و با باقیش تا آخر برج دووم میاورده، من خندیدم گفتم استاد الان کل شهریه، نصف اجاره خونه است!
خلاصه این که بالاخره طلبه باید یک منبع درآمدی حلال در حدی که بتونه درس خوندنش رو به خوبی ادامه بده داشته باشه وگرنه اصلا نمی تونه درس بخونه! دو سه تا از دوستای صمیمیِ سطوح عالیِ من که یکی شون بسیار با استعداد و هم مباحثه ای بنده بود به خاطر مشکلات اقتصادی از حوزه رفتند!
البته این تکلیف ماست وگرنه مسئولین رده بالای حوزه و مراجع وظیفه شون بالابردن شهریه ها ( خصوصا برای طلاب مستعد) و احیای وقف هاست. بهتره به جای گلایه از #نهال_فروشی در حوزه ( بخوانید فرار مغز ها) یه فکری به حال ضروریات زندگی طلابی کنند که از آنها توقع روزی ده دوازده ساعت درس خواندن دارند!
این کلیپ آقای پناهیان عالی بود، مخصوصا جمله ی اول کلیپ رو از دست ندید:
https://eitaa.com/panahian_ir/2817
این هم صحبت های مفصل آقای رهدار و هاجری درباره وضعیت معیشت طلاب:
https://www.aparat.com/v/b7d5k
#تخصصی
#حوزوی
#تعدد_زوجات #چندهمسری #نظر_شخصی
سوال این هست که مرد متاهلی که فقیر است اقدام او بر #ازدواج_مجدد چه حکمی دارد؟ واجب کفایی است یا مستحب است یا اصلا جایز نیست؟
برادر محترم آقای ارموی که 4 همسر دائم و 7 فرزند را در یک خانه جمع کرده اند! بله در یک خانه ! تعدد زوجات را برای کسی که فقیر است و حتی برای کسانی که هیچ امید عقلایی ای به افزایش روزی شان نیست (مثل طلاب که باید تمام وقت درس بخوانند) توصیه کرده و تعدد را موجب افزایش رزق و روزی می دانند مطلقاً! عین استدلال ایشان به شرح زیر است:
نوید ابراهیمی اُرمَوی : «قرآن و روایات می فرماید فقر مانع ازدواج نیست و با توجه به اینکه در ازدواج مجدد هم یک طرف قضیه ازدواج مجردی از نسوان واقع میشود قطعا ازدواج مجدد هم مشمول وعده الهی خواهد بود، علاوه بر برخی روایات صحیحه در مورد امر به ازدواج مجدد برای گشایش فقر و تنگدستی مرد متاهلی که شکایت از فقر داشته... الگوی بنده در این زمینه مرحوم علامه آیت الله قاضی هستند که با فقر مثال زدنی عجیبشان، چهار همسر دائم و بیش از پنج شش متعه را سرپرستی میکردند. همین مطلب را در دادگاه ویژه روحانیت پاسخ دادم که اگر کل عالَم بگویند فرزند نیاور باز هم فرزند خواهم آورد.»
این آدرس کانال ایشان در ایتا است:
https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi/114
ایشان می گویند شهید مطهری در شرایط کنونی چندهمسری را برای مردان توانا واجب کفایی دانسته اند. البته آقای ارموی توانایی را غیر از توان مالی می دانند:
https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi/615
خب از اینجا بحثی دقیق و علمی در توضیح استدلال ایشان عرضه می کنم:
1) این که گفتند قرآن می گوید فقر مانع ازدواج نیست به خاطر تمسک ایشان به آیه شریفه ی 32 نور هست: و انکحوا الایامی و الصالحین ... ان یکونوا فقرا یغنهم الله من فضله. بعد با یک اشکال مواجه شده اند که آیه مربوط به ایامی و ازدواج نکرده هاست نه مردان متاهل! بنابراین جواب داده اند که چون در تعدد زوجات زن بی شوهر است مصداق ایامی می باشد و آیه شریفه وعده ی الهی است برای افزایش روزی به خاطر ازدواج مجدد.
2) منظور ایشان از روایت صحیحه ، روایت زیر است :
عدّة من أصحابنا عن أحمد بن أبي عبدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْجَامُورَانِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنِ الْمُؤْمِنِ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: آیا حدیثی که مردم روایت میکنند صحیح است؟ که مردی نزد پیامبر آمد و از نیازمندی(مالی) شکایت کرد و پیامبر او را به ازدواج فرمان داد و او چنین کرد.[پس از مدتی] مجددا نزد پیامبر آمد و از نیازمندی(مالی) شکایت کرد، و پیامبر او را به ازدواج فرمان داد، و تا سه مرتبه او را به ازدواج فرمان داد. امام فرمود: بله، صحیح و حق است. سپس فرمود: رزق و روزی همراه با زنان، اهل و عیال و خانواده است. منبع:الكافي،جلد۵صفحه۳۳۰حدیث۴
3) استدلال بعدی ایشان به سیره آیت الله قاضی است که با فقر عجیب شان به طرزی معجزه وار شوهر نزدیک ده زن بوده اند.
بنده مخالف نظر ایشان هستم و فقر را رافع استحباب تعدد زوجات ( نه وجوب ) بلکه مانع جواز آن می دانم ولی
نه خاطر این که نگاه توحیدی ندارم یا حسادت یا عقده ای بودن که آقای ابوعلی خیال کردند
نه به خاطر نگاه و هدف دنیوی که آقای مقدمی خیال کردند
نه به خاطر خدا نشناس بودن و نچشیدن مزه رزق و روزی و لمس نکردنِ برکت زندگی که خانم تسنیم خیال کردند
و نه ...
بلکه به خاطر این کریمه ی قرآنی : ان خفتم الّا تعدلوا فواحده ! سوره ی نساء آیه 3
1. مقدمه اول: در این آیه روی سخن و التفات خدای متعال با مردان هست (که غالباً متاهل اند مگر مردی همزمان با چند زن عقد دائم کند) و در این شکی نیست چرا که می فرماید انکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع.
2. این ازدواج در ادامه مشروط به رعایت عدالت می شود : «اگر ترسیدید که عدالت را رعایت نکنید به یک زن بسنده کنید» این معنا اتفاقی تمام مترجمین قرآن هست.
3. ترس از عدم عدالت چطور رخ می دهد که اگر برای مردی رخ بدهد اجازه ی تعدد زوجات را ندارد ؟ جواب: می دانیم که عدالت واجب در چندهمسری دو رکن دارد یکی رعایت حق قَسم (تقسیم شب ها میان زنان اش) و یکی پرداخت نفقه مطابق عرف و شأن. از مسلمات فقهی است که خوراک، پوشاک و مسکن و ... از ضروریات زندگی بوده و بر شوهر واجب است برای همسر دائم خود که ناشزه نباشد تهیه کند.
4. نتیجه ی این مقدمات این است که اگر مردی فقیر است و خوف عرفی و عقلایی ( یعنی ترس عادی بر اساس محاسبات دنیوی! نه معجزات ) داشت که فعلاً نمی تواند به طور عادی چنین نفقه ای را برای همسران و فرزندان خود تهیه کند حق ازدواج مجدد ندارد شرعاً !
ملایی
#تخصصی #حوزوی #تعدد_زوجات #چندهمسری #نظر_شخصی سوال این هست که مرد متاهلی که فقیر است اقدام او بر #ا
#تخصصی
#حوزوی
#تعدد_زوجات #چندهمسری #نظر_شخصی
و اما پاسخ به سه استدلال برادرم آقای ارموی:
1) آیه شریفه 32 سوره نور که وعده ی الهی درباره فضل خدا به افزایش روزی است اختصاص دارد به الایامی و این که ایشان گفته اند «همین که زن بی شوهر است کافی است» صحیح نمی باشد. به دو دلیل: 1- اگر آیه 32 نور شامل تعدد زوجات شود معنای آیه 32 نور این خواهد بود که خدای متعال هم در ازدواج اول هم در تعدد زوجات فقیران و کسانی که قدرت پرداخت نفقه ندارد را از فضل خود غنی خواهد کرد درحالی که این معنا قطعا غلط است وگرنه مانعیت «ان خفتم الاتعدوا فواحده» را برای ازدواج مجددِ چنین کسانی، از بین می برد و ما می دانیم آیات قرآن هرگز یکدیگر را ابطال نمی کنند (خواننده محترم دقت کند) پس آیه 32نور مختص به ازدواج اول است و آیه 3نساء مربوط به تعدد زوجات، نه این که آیه32 نور درباره تمام اقسام ازدواج (حتی ازدواج موقت) باشد. 2- در تمام ازدواج ها همیشه زن بی شوهر است پس در صدق لفظ ایامی زن ملاک نیست و گرنه باید آیه ی شریفه «ان خفتم الاتعدوا فواحده» را مختص ازدواج مردان متاهل با زنان متاهل بدانیم که قطعا باطل است.
2) روایت اسحاق بن عمار اصلا اعتباری ندارد و سند آن نه تنها صحیح نیست بلکه ضعیف است! به خاطر وجود افراد مردودی مانند أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْجَامُورَانِيِّ و الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَة در سند روایت! از این بدتر این که با «ان خفتم الا تعدلوا فواحده» منافات دارد، آیه مانع ازدواج مجددِ فقیر است روایت او را تشویق می کند! علاوه بر این که این روایت نه با عقل می سازد که ازدواج چهارم معجزه بیافریند نه با تجربه زندگی افرادی مثل همان آیت الله قاضی ! بنابراین یا باید روایت را تکرار و تاکید حضرت بر همان ازدواج اول دانست یا حمل کرد بر روایةٌ فی واقعةٍ یا اگر به هیچ وجه نشد حمل بر معنای صحیحی کنیم تا با قرآن منافات نداشته باشد، فاضربوه علی الجدار! چرا که نه بر اساس حجیت خبر ثقه معتبر می شود نه بر اساس حجیت خبر موثوق الصدور.
3) کسانی که از زندگانی آیت الله قاضی خبر دارند می دانند که در زندگی عادی ایشان هیچ خبری از معجزه نبوده است و گاهی حتی پول قابله برای زایمان همسرشان نداشتند که بدهند و ...
علاوه بر تمام این حرف ها خبری را همین امروز ( 25 مرداد 98 ) به ما رساندند: عین عبارات ایشان را عرض می کنم :آقای ... [به درخواست ایشان نام شون حذف شد] : «دیشب جلسه خصوصی فعالان خانواده با حضرت آقا بود ، دوبار از ایشان درباره تعدد زوجات سوال شد. بار اول از آقا پرسیدند عدهای با توجیه و هدف افزایش جمعیت معتقدند باید تعدد زوجات را ترویج کرد نظر شما چیست و حضرت آقا فرمودند: "بنده درباره تعدد زوجات تاملاتی دارم." بعد از جلسه هم شهاب مرادی از آقا در این باره سوالی فقهی را طرح کردند(من چون عقبتر بودم سوال ایشان را دقیق نشنیدم) اما پاسخ حضرت آقا به ایشان این بود که در تعدد زوجات عدالت رعایت نمیشود و اشاره کردند به آیه فان خفتم الا تعدلوا فواحده...» !!!