eitaa logo
موزه مجازی حمام قلعه اسیق سو
257 دنبال‌کننده
488 عکس
341 ویدیو
15 فایل
هدف این کانال حفظ داشته های فرهنگی،هنری،دانش بومی، فولکلور، معرفی دیدنی های طبیعی،تاریخی و گردشگری کلات بخصوص حمام قلعه ارتباط با ما @Mozemajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمتی از منظومه مامئیلی تقدیم به شما گرامیان💐 مامئیلی! ائل،  سون باهاری،  گلنده بولوت گوءیدان،یاغیش یئره جالانده گون قیسیلیب، گئجه لر، اوجالانده تویلارونو   قورغون،    اله  آلدولان آشیقلارو ساز،کوءکلیوب،چالدولان 🌲 یای فصلی تئز،گئتماقا،بئل باغلادو میزان آیی،   بولوت گلوب،  آغلادو قوس ایچیندا،دیخانلار،بندباغلادو سویوخ گلدی،ئیلان تکین،چاخماقا ادون چله ی قورولدو، اود یاخماقا 🌲 سون بهارداگون چیخمیوب باتاردو چوپان چولیق،  یاتاقلاردا،  یاتاردو چیلله گئجه،   ییغیشمایا   چاتاردو ئوبیر ئیله، یابیرفلک! کیم اولسون کیم اولماسون،کیم ئولماسون کیم ئولسون 🌲 یاتاقچی لار،   یاتاقلاردان  گله ردو نوبر اوچون،   دله مه،    گتیره ردو چیلله پایو،   قونشولارا،   وئره ردو قیش باشیندا،داواردوغما،دئولیدور مهر   و   محببته  گوءرا،   یولیدور 🌲 او زاماندا،   نه  رسملر،   واریدور؟ دَبدان چیخان،هرکیمسیه عاریدور اللر  آچیق،   دونیا  اگر،    داریدور خانم گلین،آخشام کی گون باتاردو بایراملیقا،    شالونو،     ساللاتاردو 🌲 غیناتالار،      حالینی    سوراغلاردو غینانه لر،کوءمیش سیککه باغلاردو هرایککیسی، ارمان چکیب، آغلاردو گلین قیزلار   غیناتادان،     قاچاردو نئچه پولا،     یاشماقونو      آچاردو 🌲 چیلله گئجه، قاششوقلاری چالماغا قاپو  وروب،     چیلله پایی   آلماغا گزه ردولان،    قاپولاردا،  یوز چاغا محببتلر  چوخ،    اللری    بوشیدور بیر قیسیم    کیشمیشا،    اوءره گ خوشیدور 🌲 چیلله گئچه سویوخ اولدو،کندیمیز لاله تکین،    آچیلدو،      لبخندیمیز اوره گ لرده، سویا دوءندو،قندیمیز آتالارین    چوخ شوکتلی،   سئوینا اوشاقلارو،    ییغیشدولان    ائوینا 🌲 قاری ننه،   اینکدن سوت، ساغاردو بوینونده   لئتتار،    الیندا   تاغاردو ئینی باشیندان،  محببت،   یاغاردو آرتیق ئتسون،  آلله اونون،  شانونو یامان بلادان،  ساخلاسون، جانونو 🌲 چیلله گیجه، قورقا تالخان، یارماقا ال دئییرمان    آلاردولان،    بارماقا توت شیره سی،  پرخودا آختارماقا گلین باجی   چیراغ،    اله    آلاردو قاری ننه،     دببه نی،     آختاراردو 🌲 کاتا بابا  ئو  دوءروندا، چوءنوبدور ناخوش اولوب دونیاسیندان دوءنو بدور دئدی کی،قارپوزسامانا،گوءموبدور ایندی اوغلان!گتیرقارپوزپوزولسون اوشاغلارا   چیلله پایو،  دوزولسون 🌲 بو گئجه ده،  بئله ایشلار،  اولار دو مممد عمی،    ساز الینه،     آلار دو عمه خانیم،   بشقابینی،    چالاردو خان قاقامیز، اصلی کرم، اوخوردو گلین باجی،ایپک دسمال، توخوردو 🌲 گلین قیزلار،  سوفره لری،   سرماقا چیلله پایی،   اوستلاریندا،  در ماقا بوساغادا،       تنققول     آختارماقا کاتا  ننه،      صاندوقونو،    آچاردو چاقالار،    قورقا  یئماقا،   قاچاردو 🌲 اوشاغلار  اویناب،  هریانا  چاپاردو ایگیت لر،تاپماجیق دئیوب، تاپاردو هرکیم بیر تاپ،  اتیشه یه،  یاپاردو باجیناقلار   سیندیروردو،   جاناقو خوشحاللیقین،هئچ اولمازدوساناقو 🌲 ارمان!ارمان! اوئیللردن یاداولسون چیلله گئجه،اورگلریز،شاد اولسون دیللریزده"سئودادان"بیرآداولسون دونیا بیزدن، عومرآلوب، گئچه دی بیرکیمسیه، دئمز حالین، نئجه دی علی کوهستانی اسیق سو(سئودا)🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
شب یلدا از نگاه اسلام! 🍉
عکسی زیر خاکی از،حمام قلعه قدیم افراد در تصویر،ردیف اول:☘ آقای حسینعلی عباسپور، کودکی آقای جواد خسروی و هادی خسروی ردیف دوم از راست:☘ شادروانان غلامعلی کوهستانی و حاج عباسعلی فرودی، آقای کربلایی صحبتعلی خسروی و شادروان محمدعلی(مدعلی) کوهستانی عکس در منزل مرحوم حاج عباسعلی فرودی، برداشته شده است. لباسهای آن زمان افراد جالب توجه است؛ مئندیل، کولکه کوله، شال دون، شال توممان، ترکمن توممان، ژاکت،کت و شلوار اورکت، پالتو، کامواکوله ارسالی جناب آقای موسی ایرانی موزه مجازی حمام قلعه ۲۴۰۲/۹/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
جاده کلات به مشهد در محدوده شهر زاوین گله گرگ ها امروز ساعت ۱۰.۴۶ صبح 🥰 کلات نیوز موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۹/۳۰ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
خوشه ئتماق(خوشه چینی)
،ائل بیلیمی،دانش عامه ورسمها ،کوه سهم،نذر،وقف کلمه ی به معنی سهم و قسمت همسایه می باشد و آن رسمی بسیار،زیبا و پسندیده بود که از قدیم الایام درحمام قلعه و ایسیق سو،انجام می داده اند. در این رسم زیبا، هر کسی که تولیدات دامی یا کشاورزی و باغی داشت سعی می کرد سهمی برای بستگان و همسایگان خود، در نظر بگیرد و هدیه کند که این عمل را، (یاربخش)"می گفتند. در این رسم اگر کسی زراعتی از قبیل خربزه هندوانه داشت یا تولیدات باغی مانند سیب، گلابی، زردآلو، گردو، خیار و ... یا تولیدات دامی از قبیل ققه نق(آغوزپخته)، دئله مه(فله)، مسکه و ... داشت برای همسایه هایی که از آن نوع محصول نداشتند، بخصوص همسایگانی که بضاعت مالی کمتری داشتند مقداری هدیه می کردند. ازحسنات این رسم همان بس که بچه هیچ همسایه ای،از نداشتن و نخوردن آن نوع محصول،حسرت به دل نمی ماند ضمن آنکه نوعی کمک آبرومندانه برای افراد کم بضاعت هم بود بدون آنکه احساس حقارت کنند زیرا آن را، هدیه می پنداشتند نه کمک و امداد. لذا نه تنها با افتخار، می پذیرفتند بلکه گاهی اگر"قونشوپایو"داده نمی شد به زبان هم می آوردند و گلایه می کردند که از قلم افتاده اند. همچنین باغداران، شاخه ای از درختان میوه خود از قبیل گردو، زردآلو و ...  را که در کنار باغ و جنب ممرعام قرار داشت جمع آوری،نمی کردند تا رهگذران و کودکان،از آن بهره مند شوند یا اینکه میوه درختان را،صد در صد جمع نمی کردند در اصطلاح به نگه می داشتند تا کسانی که نیازمند هستند آنها،را جمع آوری نمایند این عمل را، (خوشه چینی) می گفتند در درو زراعت نیز، چنین رفتاری را داشتند یعنی صاحب زراعت جهت منتفع شدن کسانی که محتاج بوده و از مزارع درو شده خوشه چینی می نمودند عمداً قسمتی از زراعت را،درو نمی کردند یا از خوشه ها به زمین می ریختندتا خوشه چینها آنها را،بچیننداین نوع درو کردن زراعت را (بد درو کردن)می گفتند تا ازحس تحقیر افراد در عمدی بودن نحوه درو بکاهند و حرمتشان کاملاً حفظ شود. سحرگه رهروی، در سر زمینی همی گفت: این معما با قرینی ثوابت باشد  ای  دارای خرمن! اگررحمی کنی برخوشه چینی                                "حافظ"   علاوه برآن،کشاورزان پس از جدا کردن ذکات محصول خود،مقداری گندم یا جو را،هم برای سادات فقیر، در نظرمی گرفتند که گفته می شد عین همین کار را، باغداران در برداشت محصول گردو، انجام می دادند و سهمی برای سادات، در نظر می گرفتند. امروزه نیز،این رسم،قدری کم رنگ تر،کماکان ادامه دارد وانجام می گیرد. افراد متمکن علاوه بر"قونشوپایو" گاهی محصول زمین زراعتی،درختان میوه بویژه گردو را، وقف میکردند همچنین دامی را یا شیر دامهایشان را، می نمودند تا به مصرف، مستمندان برسد.در وقف زمین و درختان، علاوه بر جهت های عام المنفعه ی آنها، درختان گردو را، با عنوان می کاشتند تا هرکس که از این نوع محصول ندارد یا غریبه ای که رهگذر است مورد استفاده قرار دهد. ازجمله این درختان پربرکت،درخت گردوی تنومندی،درجنب حسینیه (بسیج) حمام قلعه بود که توسط مرحوم حاج رمضانعلی رحمانی کاشته و وقف شده بود. رهگذران، نزدیک به یک قرن بود که از آن بهره مند می شدند اما متاسفانه در سالهای اخیر، شاخه های آن براثر بیماری خشک شد تا سرانجام درسال گذشته تنه ی آن را نیز، بریدند. به جهت انجام چنین رسمهای زیبایی، توسط درگذشتگانمان درمسیرحمام قلعه وایسیق سو،به درختان وقفی متعددی برمی خوریم که نوع وقفشان مخصوص بزرگداشت مراسمهای ایام محرم،با عنوان "می باشند. درگذشته همه ساله محصولات این درختان را، جمع آوری می نمودند و درمراسمهای ماه محرم به مصرف می رساندند اما امروزه این درختان را،به اجاره می دهند و عایدی حاصل از آن را، به موادغذایی تبدیل می نمایند و در ایام ماه محرم،عزاداران سیدالشهدا"ع" را،اطعام می نمایند. سلام و درود خدا،برگذشتگان نیک اندیش ما باد! که چنین رسمهای زیبایی را،به یادگار گذاشته اند و بندگان خدا را، از برکات آن به فیض می رسانده اند! "مشک جهان،گر همه عطار داشت وقف   خط    غالیه فامت،   کنم" ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ همسایه جان خواننده:محمد کوهرخی موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۴ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم زیبای درحمام قلعه کلیپی از مراسم آلماآتماق درجشن عروسی آقای رضا ابراهیمی در فروردین ماه سال ۱۴۰۰خورشیدی آشیقهای مراسم جناب آقای کربلایی احمد علیزاده و شادروان حسینعلی لشکری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه (نارزنون) مراسم زیبای ،یکی از رسومات عروسی های ترکان در سراسر کشور می باشد این رسم که یکی از جالب ترین مراسمات عروسی های حمام قلعه است از قدیم الایام در جشن های عروسی،متداول بوده است هم اکنون نیز، انجام می گیرد در این مراسم داماد را،بر اسبی آراسته و تزیین شده سوار می کردند و به همراه ارادتمندان داماد و ساقدوشان که درلهجه ی حمام قلعه گفته می شود و همگی اسب سوار بودند برای اسب دوانی به خارج از روستا می فرستادند سپس برای آوردن عروس به محل (نارزدن)، به خانه ی پدرعروس می رفتند. عروس را که قبلا ً بزکچی آراسته و آماده کرده بود پدرش برکمر او نان می بست و از زیر قرآن عبور می دادکه البته هر دو از نعمات خداوندی  نماد برکت در زندگی و نماد دین باوری و خداجویی می باشد. سپس از خانه بیرون آورده برایش آرزوی سپیدبختی و خوشبختی می کرد آنگاه دو نفر از محارم عروس به غیر از پدر مانند: برادر عمو یا دایی از دستان عروس می گرفتند و او را بر اسب سوار می کردندابتدا به محل می آوردند سپس تاخانه ی عروس و داماد همراهی می نمودند. هنگام بردن عروس,معمولاً را به نشانه روشنایی و صداقت در زندگی در پیش روی او می گرفتند و پسربچه ای را، بر ترک عروس سوارمی کردند.زیرامعتقد بودند که فرزند اولش پسرخواهدشد این کار شاید ریشه در یک باوری اجتماعی داشته باشد که مرد مظهر امنیت خانواده می باشدلذااگر فرزند اول پسر،باشد می تواند تا حدودی فقدان پدر را،جبران کند و جای خالی پدر را،برای دیگر اعضای خانواده پر نماید.هنوز هم درجامعه سنتی ما،کم و بیش به برادر بزرگتر،جایگاه بالاتری قائل می شوند. سپس کسی (افسار)اسب عروس را،دردست می گرفت به همراه ساز و دهل آشیقها و آواز ,به محل می آمدند پس ازآن به داماد پیغام می رساندند که عروس درمحل "آلماآتماق"حاضرشده است تا او نیز ملحق شود لذا داماد به همراه دوستان اسب سوارش به محل نارزدن می آمدند. با از راه رسیدن داماد کسی اسبش رامی گرفت و جهت مناسب بودن فاصله بین عروس داماد برای ازطرف عروس ندا می دادند قدری داماد نزدیکتر بیاید که چندقدمی اسب داماد راجلوتر می کشیدند این باراز طرف داماد می گفتند عروس قدری جلوتر بیاید متقابلاً اسب عروس را,قدری جلوتر می بردند چندین بار این کار را انجام می دادند تا به فاصله مناسب می رسیدند برای اینکه داماد بتواند انارش را به راحتی بردامن یار بزند نزدیک کردن گام به گام عروس و داماد به یکدیگر،هم دارای فلسفه ای بود و آن عبارت بود از این که به زوجین جوان عملاً بیاموزند تادر زندگی نیز،این گونه باشند یعنی برای اداره یک زندگی ایده آل، هریک از آنان باید پیش قدم شود منتظرآن نباشد که در هر حال طرف مقابل پاپیش بگذارد زیرا ارتباط مودت آمیز وهمراه با محبت زوجین،دوطرفه است. سپس اقدام به اجرای مراسم می کردند مراسمی که قرار است داماد تعدادی از نعمات خداوندی را که هر کدام نماد وسمبلی از آرزوهاست و زوجین امید آن دارند تا خداوند در زندگی مشترکشان بر آنان ارزانی بدارد.بر دامن یار بزند این نعمات از قدیم الایام شامل موارد ذیل می شد: که سمبل زایش و آفرینش می باشد.اولین برکت بود. که نماد زیبایی، طراوت و سلامتی است. که سمبل شادی، نشاط و زایش می باشد. که نشانه ی شیرینی در زندگی می باشد.آخرین برکت متبرکی بود که به سمت آرزومندان پرتاب می شد قند مذکور همان قسمت از سر"کله قند" در مراسم شیرینی خوران بود که عروس خانم برای چنین روزی نگه داشته بود. :وجود هفت قلم از برکات و نعمات خداوندی در اجرای این مراسم شامل موارد ذیل می باشد: ا-قرآن، ۲-نان، ۳-آینه، ۴- تخم مرغ، ۵-سیب، ۶-انار، ۷-قند این نعمات، یادآور هفت قلم از برکات در می باشد.که به آن در زبان فارسی سفره هفت سین می گویند. در انجام مراسم، فردی که مسؤول سبد میوه ها بود آنها را با ترتیب خاصی به دست داماد می داد تا از روی سرعروس,به جمع مشتاقانی که منتظر بودند بابت تبرک ازسیب و انارها بگیرند پرتاب می کرد. علاقه مندان با شادی وصف ناپذیری اقدام به گرفتن نعمات پرتاب شده می نمودند. :امروزه برخی دیگر از میوه ها مانند پرتقال را،به سبد برکات افزوده اند که البته به نظر می رسد قبل از آنکه نماد و سمبل چیزی باشدبابت تزیین و بالا بردن تنوع میوه ها و مفصل تر اجرا شدن مراسم، صورت می گیرد که قدمت و اصالت چندانی ندارد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ دام دورانا قوربان آلما آتانا قوربان خواننده:داود آمره موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۵ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
،ائل بیلیمی،دانش عامه و آیینها دادن یکی از رسم های رایج درمراسم های عروسی دادن است که تقریباً درسراسر کشور،درمیان همه ی اقوام و خورده فرهنگ ها،به صورت و انحا مختلف انجام می گیرد و آن عبارت از عمدتاً مبلغی پول است که اهدا کننده درهنگام رقصیدن داماد، به وی اهدا می نماید این رقص نیز،درجهت ایجاد فضایی شاد و خاطره انگیز و افتخار دادن به مهمانانی است که به دعوت وی،در مراسم حضور یافته اند. مسلماً وقتی داماد به مهمانان خود چنین افتخاری را، می دهدآنان نیز، صرفاً تماشاگر نخواهند بود متقابلاً با نثار هدیه ای بر فضای عروسی،شادی مضاعف خواهندبخشید. این رسم از قدیم الایام درعروسی های حمام قلعه نیز،انجام می شداما یک صورت ویژه داشت که نسبت به دیگر روش های اهدا شاباش،از امتیازات بهتری برخوردار بود و آن یکی دیگر از جلوه های ویژه فرهنگی حمام قلعه محسوب می شود.این نحوه شاباش دادن را، می گفتند هنوزهم در مراسم ها انجام می گیرد اما امروزه به مراسم رقص عروس محدود شده است. درمراسم شاباشی دادن هرکسی با توجه به وسع ومیزان ارادت خود به داماد،مبلغی اهدا می کرد وبا   توسط شاباش کش ها،درجمع حضار اعلام می شد یعنی دونفر شاباش کش یکی هدیه را می گرفت و جملاتی دعاگونه بیان می کرد دیگری حرف هایش را،تایید می نمود گویا می گفت مثلاً می گفت: دیگری جواب می داد آنگاه نام اهدا کننده را، می گفت، دومی درجواب می گفت: سپس می گفت: ! دیگری می گفت: ! اولی بارها و بارها از این قبیل جملات را بر زبان می راند مانند: آتی اوره ی بولسین! سفره سی میدانده بولسین و مالئ و دولتئ چاشگین بولسون و ... که دیگری درجواب همه ی آنها می گفت: ! اولی درپایان می گفت: کورکن بولسون یا گلین بولسون! سپس مبلغ پول را اعلام می کرد و همگی می گفتند مثلاًبئش تومن شبوش. درسالهای اخیر،اشکال دیگری از شاباشی دادن رایج شد که در آن مبلغ شاباشی را، یادداشت می کردند بخصوص از زمان رایج شدن فیلمبرداری درمجالس عروسی،به طور کلی شیوه های مختلفی از شاباشی دادن، رایج گردید یکی یکی اسکناس دادن به دست داماد،یا ریختن یکجا اسکناس برسرداماد توسط افراد مختلف، از جمله ی آن ها است اجرای مختلف شیوه های شاباشی دادن که گاهی هم دریک مجلس به چند روش توسط افراد مختلف انجام می شود یک حالت شترگاو پلنگی ای را،از اجرای این مراسم بوجود آورده است که هم کلی از وقت مجلس را،به خود اختصاص می دهد و هم فلسفه اصلی و حقیقت فرهنگی اولیه آن را،به دست فراموشی سپرده است. بنده توفیق داشتم بعد یک دوره طولانی پساکرونا  درسال جاری در سه چهارمجلس عروسی حمام قلعه گی های مقیم مشهد حضور داشته باشم متاسفانه مشاهده نمودم درهمه ی آن مجالس،مراسم شاباشی داماد، کل مجلس را،تحت الشعاع قرارداده و در مواردی به حاشیه کشیده است. برای برون رفت از چنین وضعی پیشنهاد می شود به همان خودمان برگردیم درست است که انجام هوادار به روش گذشته زمان بر است و امروزه حداقل در تالارهای مشهد قابل انجام نیست اما می توانیم بروز کرده آن را،به اجرا در آوریم یعنی درحینی که داماد درحال افتخار دادن است ارادتمندان به شاباش کش ها مراجعه وهدیه خودرا به آنها،بدهند تا کل مبلغ یکجا به نام مهمانان ارادتمند با روش هوادار،به دامادهدیه شود این پیشنهاد اگر مورد اقبال،قرارگیرد مزایای ذیل بر آن مترتب است. ۱-یک رسم قدیمی وسنتی ما که جز،فرهنگ اصیل مان است احیا می شود. ۲-در وقت و زمان مجلس صرفه جویی شده واز اطاله خسته کننده آن جلوگیری می شود. ۳-از هرج و مرج،شلوغی وبرخی رفتارهایی که موجب به حاشیه کشیده شدن اصل مجلس می شودجلوگیری به عمل می آید. ۴-چنانچه یادداشت کردن مبالغ هدیه اهمیت داشته باشدبه راحتی قابل انجام است. ۵-اصول بهداشتی نیز،رعایت می شود یعنی از روبوسی های بی رویه دامادگرفته تا پول به دهان داماد دادن تا ریخته شدن اسکناس ها بر روی زمین و زیر پای حاضران درصحنه و ... جلوگیری می شود. :باتوجه به اینکه شاباشی دراصل نوعی هدیه به عروس و داماد می باشد بنابه نظر مراجع عظام تقلید اگردرقبال رقص باشد اشکال شرعی دارد باید توجه داشته باشیم که  در رسم سنتی تا حد زیادی رعایت موازین شرعی می شود اولاً اویونهای سنتی معادل رقص در زبان فارسی نمی باشند نوعی بازی هستند لذا به سبب نبودن کلمه معادل برای در زبان فارسی،در بیان مطلب به ناچاراز کلمه رقص استفاده می شودثانیاً در اجرای مراسم حریمها، تقریباً از هرلحاظ حفظ می گردد. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ نوستالوژیک شادوماد خواننده: اسماعیل ستارزاده موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۶ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
‏دعای باران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهدایی آقای قربانعلی کوهستانی به مسجد امام رضا "ع" حمام قلعه،در ازای هزینه مراسم ترحیم بابت یادبود جوان ناکام،شادروان پسندیده یا ناپسند؟
،ائل بیلیمی،دانش عامه پسندیده یا ناپسند؟ مسلماًهمه آداب ورسوم،درابتدای پیدایش،دارای فلسفه ای بوده،بامنطقی پشتیبانی شده وبااقبال عمومی مواجه بوده اندامابه مرورزمان برخی به قوت خودباقی مانده اندبعضی منسوخ شده اندبرخی ازفلسفه خوددورگشته اندفلسفه اصلی بسیاری نیز،به فراموشی سپرده شده فقط به عنوان یک عادت اجتماعی باقی مانده اند. بگذریم ازاینکه فلسفه اولیه اصلاًدرست بوده است یانه؟قدرمسلم آن است که شرایط ازفاکتورهایی هستندکه درادامه یافتن یاازبین رفتن رسمی،تاثیربسزاداردیعنی ممکن است انجام یک رسمی درگذشته مناسب ومنطقی بوده است امااکنون مناسبتی نداردوباعقل ومنطق پشتیبانی نمی شودلذا بهتراست رهاشده وبه فراموشی سپرده شود. بطور کلی جزدرامور وحیانی اعتقادی وبرخی احکام دینی که فوق بشری انددردیگراموراجتماعی،انجام هرنوع رفتاری بایددارای فلسفه بوده وبا منطق همراه باشدلذاجزسنتهای الهی همه آداب ورسوم هم قابل تغییرمی باشندهم،باتوجه به آنچه گفته شدمنسوخ شدن برخی ازآنهااجتناب ناپذیر است لذادرمواردی سنت شکنی نه تنهانکوهیده نیست بلکه بسیار نیز،می باشد. حال نگاهی به اجتماعی که درآن زندگی می کنیم بیندازیم آیامیتوان ادعاکردهمه آنچه را که ازگذشته بعنوان رسم باقی مانده باتوجه به شرایط زمانی ومکانی که مادرآن قرارگرفته ایم درستند ومناسب حال ماست؟ یابرعکس هرآنچه ازگذشته رسم شده نامناسب ونادرست است وپایبندی برآنهانشانه واپسگرایی وعقب ماندگی است؟ باکمی دقت وتعمق،درمی یابیم که بسیاری ازرسومات درگذشته چقدر ،دقیق وحساب شده بوده اندضمن آنکه درگذشته کارایی خودرانشان داده انددرحال حاضر نیزبسیارکارآمدندودرحل مشکلات ومعضلات اجتماعی،گره گشایندبرعکس برخی ازرسومات،باتوجه به عواملی که پیشتریادآورشدیم مسئله سازبوده،نه تنهاگرهی را،نمی گشایندبلکه مشکلات وبعضاً معضلاتی هم به بارمی آورندیاحداقل باشرایطی که امروزدرآن واقع شده ایم تناسب ندارند. قطعاً رسوماتی که موجب،اخوت وبرادری،بهبود روابط اجتماعی وخانوادگی،مودت میان زوجین،تحکیم خانواده،تربیت صحیح فرزندان،احترام به ذوی الحقوق و احترام متقابل به آحادجامعه ومواردی ازاین قبیل منجرشودسنتی ماندگارند.این گونه رسومات نه تنهابایداز بین نروند بلکه بایستی به ترویج آنهانیز،همت گماشت. رسوماتی که ازاساس فلسفه درستی نداشته اندیاباشرایط فعلی مامناسبتی ندارنداجتناب ناپذیراست برخی رسومات نیز،دارای فلسفه ای نیکوست لکن نحوه اجرا،با زمان،مکان وحال فعلی مناسبتی نداردلازم است که اینگونه ازرسمهارا،بروزوباشرایط فعلی متناسب سازی کردبرای رسمهایی که امروزه اجرای آنهانه تنها،مشکلی را،حل نمی کنندبلکه دردسرسازنیزشده اندبایستی تدبیری اندیشیدیابایدمنسوخ گردندیا بروز،شوندتاقابلیت اجراداشته باشند. همه ما می دانیم مشکلات اقتصادیی که بسیاری ازخانوارها،با آن دست به گریبانند اجرای برخی ازاین رسومات را،تحت تاثیرقرارداده است.مهریه های سنگین،برگزاری مجالس عروسی ومجالس عزای لاکچری،برگزاری مهمانیها،اعیادوجشنها،حتی هیئات مذهبی باخرجهای سنگین،بعضی ازسفرهای زیارتی و سیاحتی که براثر چشم وهمچشمی صورت می گیردو ... ازجمله رسوماتی هستندکه ازفلسفه اصلی خود دورشده اندبرخی دیگر نیز،نیازبه بروزرسانی دارندتاهم اجرایی باشندوهم اثرمثبت فرهنگی خودرا،برجا بگذارند. به عنوان مثال درجهت ترویج سنت حسنه ، مهریه که هم امری دینی و هم عرفی است.یقیناً دارای فلسفه ای نیکوست اما اجرای آن باعقدوقراردادهای امروزی باثبت صدهاوهزارها سکه عندالمطالبه،نه تنها موجب ترویج این سنت الهی نمی شودبلکه بطور کلی آن را،به تعطیلی می کشاندحال هزینه های گزاف مراسمات مختلف عروسی،مسکن ودیگر مخارج سنگین زندگی را هم به آن بیفزاییدتانتیجه معلوم شودکه چرا ازدواج چندانی صورت نمی پذیرد؟ باتوجه به این شرایط،نقش وتصمیم گیریهای مناسب ارگانهای متولی و حامی درفراهم ساختن بستر برای ترویج ازدواج،بسیارمهم است.همه ماباخبر شده ایم که مبلغ وام ازدواج تا سقف پانصدمیلیون تومان افزایش یافته است امامتاسفانه نیازمندان واقعی هیچگاه نخواهند توانست این وام را،دریافت کنندزیراازقدم اول برای پیداکردن ضامن مشکل جدی دارندتاپرداخت اقساط،تامشکلاتی که با واگذاری وام به دیگری بوجودخواهدآمد. بایک حساب سرانگشتی می توان به بانکهای محترم پیشنهاد کردپانصدمیلیون را،به کارآفرینان بخش تولید تسهیلات بدهند ودرقبالش،سودحاصل ازآن را به زوجین هدیه نمایند. رانیزمی توان مانندنمونه های بالا،درجهت امورخیریه وعام المنفعه،خرج نمودتاهم از فشاری که بردوش صاحب عزاست کاسته شودهم ازهزینه،استفاده بهینه صورت گیردامری که فقط باخواست واراده جمعی،قابل انجام است. ✍علی کوهستانی اسیق سو🌹 موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۷ https://t.me/hammamghaleh https://eitaa.com/moozehmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آهنگ سنت شکن خواننده:افشین آذری موزه مجازی حمام قلعه ۱۴۰۲/۱۰/۷ https://t.me/hammamghalehhttps://eitaa.com/moozehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دعای طلب باران در روستای «جیغه» شهرستان هریس 🔹چومچه خاتون، سنتی برای طلب باران از خداوند است که در برخی مناطق آذربایجان شرقی از جمله شهرستان هریس اجرا می‌شود. 🔹در آغاز مراسم چومچه خاتون، یکی از زنان خوش نام روستا، قاشق بزرگ چوبی که به زبان محلی، چومچه نامیده می‌شود در دست می‌گیرد، آن هم در حالی که بچه‌های زیر ۱۰ سال روستا، دنبال او به راه افتاده اند. 🔹خاتون، در خانه‌ها را یکی یکی می‌زند و وقتی صاحب خانه، در را باز کرد، این چهار بیتی را می‌خواند: «چومچه خاتون نه ایستر، الله دان یاغیش ایستر، الی قولی خمیرده، بیرجه قاشیق سو ایستر» 🔹صاحب خانه هم که معمولا زن خانه است، مقداری آب درون قاشق چوبی او می‌ریزد و چومچه خاتون هم، آن را از روی سرش، به طرف آسمان پرتاب می‌کند. 🔹آب به سر و روی بچه‌های همراهش می‌ریزد و آن‌ها با آهنگ مخصوص و زدن دو سنگ به هم که در دست دارند، این ۶ بیت را می‌خوانند: «چاخ داشی چاخماخ داشی، یاندی اورییم باشی، پیر داغینین بولودی، کاسیبلارین اومودی، الله بیر یاغیش گوندر، آرپا بوغدا قورودی» در فضای مجازی👇 @azarbaijan_sharghi موزه مجازی حمام قلعه https://t.me/hammamghaleh