eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
245 عکس
5 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2⃣ (بقره/61) ❇️ عَنِ الصّادِقِ (ع) وَتَلا هٰذِهِ الآیَةَ: «ذٰلِكَ بِاَنَّـهُم كانوا يَكفُرونَ بِآیاتِ اللهِ ... وَكانوا يَعتَدونَ» قالَ (ع): وَاللهِ ما قَتَلوهُم بِاَيديهِم وَلا ضَرَبوهُم بِاَسيافِهِم وَلٰكِن سَمِعوا اَحاديثَهُم فَاَذاعوها، فَاُخِذوا عَلَيها فَقُتِلوا؛ فَصارَ قَتلًا وَاعتِداءً وَمَعصِيَةً. ❇️ امام صادق علیه‌السلام پس از تلاوت آیهٔ «آن (ذلّت و خشم الهی) برای این بود كه آنان به آیات و نشانه‌های خدا كفر می‌ورزیدند ... و (از حدّ خود) تجاوز می‌كردند» فرمودند: سوگند به خدا كه آنان پيامبرانشان را با دست و شمشير نكشتند، بلكه اسرار پيامبران را افشا كردند و سبب قتل آنان شدند، سپس قرآن از اين عمل تعبير به قتل و تعدی و معصیت کرده است. 🔸منبع: کافی، ج4، ص113 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3⃣ 🔸 ... اؚهبِطوا مِصرًا فَاِنَّ لَكُم ما سَاَلتُم ... وَيَقتُلونَ النَّبِيّـۧنَ بِغَيرِ الحَقِّ ... (بقره/61) ... به شهری (که درگیری و جنگ در آن وجود دارد،) فرود آیید؛ که آنچه درخواست کردید، (در آنجا) برایتان خواهد بود... ... پیامبران را می‌کشتند؛ در حالی که هیچ حقی (بر این کار) نداشتند... ✅ شهری که بنی‌اسرائیل در آن فرود آمدند: به نظر می‌رسد منظور از در این آیه، همان مفهوم کلی باشد (نه کشور مصر)؛ یعنی شما اکنون در این بیابان در یک برنامه خودسازی آزمایشی قرار دارید، اینجا جای غذاهای متنوع نیست، بروید به شهرها گام بگذارید که در آنجا همه اینها هست. ✅ پیامبرکشی یهود: گفته‌اند یهودیان، بسیاری از پیامبران را با روش‌های گوناگون از قبیل سر بریدن، زنده در چاه انداختن، در دیگ جوشانیدن، سوزاندن و... کشتند و غیر از آن، واسطه کشتن بسیاری از به امر پادشاهان و به دست کفار و مشرکان شدند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص9 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/61) 💢 «اؚهبِطوا»: همزهٔ ابتدایی در این کلمه، همزهٔ وصل است. از آنجا که همزهٔ وصل، به‌خودی‌خود دارای حرکت نیست، بنا بر این با توجه به اینکه این کلمه بعد از علامت وقف آمده است، در حالت ابتدا از این کلمه می‌بایست همزه را با یک خواند. برای درج این حرکت کوتاه در شیوه‌های علامت‌گذاری، به شکل‌های گوناگون عمل شده است. ✓ نگارش حرکت همزهٔ وصل در ابتدا: ضبط : به شکل «ٱ» (بدون حرکت؛ تشخیص حرکت آن، هنگام ابتدا از آن، بر عهدهٔ خود شخص است.) ضبط : «اِ» با علامت کسره کامل 👈 توضیح: ضبط هندی در مواضع ابتدا (بعد از شماره آیه یا بعد از علامت وقف) برای کلماتی که «الـ» به آنها چسبیده است؛ علامت همزۀ وصل را درج نکرده است؛ مانند: الَّذِیْ، الْیَوْمَ. همچنین لفظ جلالۀ «اَللهِ» و تمام کلماتی که همزۀ ژوصل آنها جزئی از خود کلمه است در ضبط هندی در موضع ابتدا با حرکت کامل نوشته شده‌اند؛ مانند: اِذْهَبْ. ضبط و : «اِ» با علامت کسره کامل در ضبط ، شکل حرکات کوتاه بر روی کلماتی که با همزۀ وصل شروع می‌شوند و در موضع ابتدا (بعد از شماره آیه یا بعد از محل وقف) قرار دارند گذاشته می‌شود تا به قرائت‌کننده برای تشخیص حرکت همزۀ وصل در ابتدا کمک کند. 💢 «بآءو»: ریشهٔ این فعل که در صیغهٔ جمع مذکر غایب قرار گرفته، «ب و ء» است و همانطور که در مطالب پیشین هم گفته شد، این فعل به دلیل وجود حرف واو در ریشه، مشمول قواعد شده است. ✓ این فعل در ابتدا «بَوَءوا» بر وزن فَعَلوا بوده و در جریان اعلال، با تبدیل حرف واو مفتوح به الف، به‌صورت «بآءو» درآمده است. ✓ چنانکه می‌دانیم، بعد از واو آخر در افعال صیغهٔ جمع مذکر غایب، حرف الف نوشته می‌شود، در حالی که بر اساس قواعد و اتفاق نظر تمام علما و صاحب‌نظران این حوزه، در این کلمه و برخی کلمات دیگر، آنها نوشته نشده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 23 آبان 1403 🔅 اِنَّ الَّذينَ ءامَنوا وَالَّذينَ هادوا وَالنَّصٰریٰ وَالصّٰبِـٔينَ مَن ءامَنَ بِاللّٰهِ وَاليَومِ الـٔاخِرِ وَ عَمِلَ صٰلِحًا فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم وَلا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ (بقره/62) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 62 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: TIEM458 ✓ محل نگهداری: موزه هنرهای ترک و اسلامی ترکیه ✓ نوع خط: BII بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 382 برگ ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 16 سطر ✓ نشان پایان آیات: چند نقطه مستطیل‌شکل که به‌صورت مورب روی‌ هم قرار گرفته است. ✓ علامت تخمیس: حرف «هاء» به خط و به قلم زر در متن و یک شمسه طلایی در حاشیه که در میان آن، کلمه «خمس» نوشته شده است. ✓ علامت تعشیر: یک گل شش‌پر طلایی در متن که با نقطه‌های قرمز و سبز محاط شده است و یک شمسه طلایی در حاشیه که در وسط آن، کلمه «عشر» نوشته شده است. ✓ نام سوره‌ها و تعداد آیات: به خط و به قلم زر ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام بوده است لکن در دورانی متأخر با قلم و مرکبی دیگر، حروف با نقاط مدوّر مشکی، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: برای علامت‌گذاری از نقطه‌های قرمزرنگ مطابق نظام استفاده شده است. ✴️ نسخه بر اساس رقم پایانی آن منسوب به امام علی علیه‌السلام است اما این احتمال با توجه به نوع خط و نظام نگارش کلی، بعید به نظر می‌رسد و به احتمال زیاد در اواخر قرن اول یا اوایل قرن دوم کتابت شده است. ✅ صفحه اول و آخر مصحف دارای بسیار زیبا و پیشرفته‌ای است که به احتمال زیاد در دورانی متأخر (حدود قرن 9 و 10) به نسخه افزوده شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/62) الَّذينَ هادوا: يهوديان النَّصٰریٰ: مسيحيان 📝 جمع نَصران الصّٰبِـٔينَ: صابئان عَمِلَ صٰلِحًا: طبق شريعت اسلام عمل کند. لا خَوفٌ عَلَيهِم: ترس و نگرانی ندارند. 📝 ظاهراً به معنای «لا خَوفٌ لَهُم» است و بعيد نيست که «عَلیٰ» در اين عبارت، معنای استيلا و تسلط را برساند؛ يعنی ترس و نگرانی بر آنها مستولی نمی‌شود. 🔸منبع: ، ج1، ص35 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/62) 💢 عَنِ العَسکَرِیِّ (ع): نَظَرَ اَمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیٌّ (ع) اِلیٰ رَجُلٍ اَثَّرَ الخَوفُ عَلَیهِ. فَقالَ: ما بالُكَ؟ قالَ: اِنّی اَخافُ اللّٰهَ. فَقالَ: یا عَبدَ اللّٰهِ! خَف ذُنوبَكَ وَخَف عَدلَ اللّٰهِ عَلَیكَ فی مَظالِمِ عِبادِهٖ وَاَطِعهُ فیما کَلَّفَكَ وَلا تَعصِهٖ فیما یُصلِحُكَ ثُمَّ لا تَخَفِ اللّٰهَ بَعدَ ذٰلِكَ فَاِنَّه لا یَظلِمُ اَحَدًا وَلا یُعَذِّبُه فَوقَ استِحقاقِهٖ اَبَدًا اِلّا اَن تَخافَ سوءَ العاقِبَةِ بِاَن تَغَیَّرَ اَو تَبَدَّلَ فَاِن اَرَدتَ اَن یُؤمِنَكَ اللّٰهُ سوءَ العاقِبَةِ فَاعلَم اَنَّ ما تَأتیهِ مِن خَیرٍ فَبِفَضلِ اللّٰهِ وَتَوفیقِهٖ وَما تَأتیهِ مِن سوءٍ فَبِاِمهالِ اللّٰهِ وَاِنظارِهٖ اِیّاكَ وَحِلمِهٖ وَعَفوِهٖ عَنكَ. 💢 امام عسکری علیه السلام: امام علی علیه السلام به مردی نظر کرد که آثار در چهره او دیده می‌شد. پرسید: چرا اینچنین شده‌ای؟ گفت: از خداوند می‌ترسم. آن حضرت علیه السلام فرمود: ای بنده خدا از گناهانت و از اینکه خداوند بخواهد به خود، دادِ بندگانش را از تو بستاند، ترس داشته باش؛ از خداوند در آنچه به تو تکلیف کرده اطاعت کن و او را در مواردی که به مصلحت خودت، تو را از انجام آن بازداشته، نافرمانی نکن؛ [با انجام این کارها دیگر] از خداوند نترس؛ زیرا او به کسی ظلم نکرده و هرگز کسی را فراتر از مقدار استحقاق، عذاب نمی‌کند؛ مگر آنکه از خود بترسی که ممکن است تغییر و تبدیلی در آن پیش آید. اگر می‌خواهی خداوند تو را از سوء عاقبت نگه دارد، بدان هر کار خیری که انجام می‌دهی به عنایت و خداست و اگر کار بدی از تو سر می‌زند در واقع در این حالت، خداوند به تو فرصت و داده و با حلم و عفوش از تو درمی‌گذرد. 🔸منبع: البرهان، ج1 ، ص 228 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 اِنَّ الَّذينَ ءامَنوا وَالَّذينَ هادوا وَالنَّصٰریٰ وَالصّٰبِـٔينَ مَن ءامَنَ بِاللّٰهِ وَاليَومِ الـٔاخِرِ وَعَمِلَ صٰلِحًا فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم وَلا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ (بقره/62) (از میان) کسانی که (ظاهراً به پیامبر اسلام) ایمان آوردند و (نیز از میان) یهودیان، مسیحیان و صابئان، کسانی که (به‌راستی) به خدا و روز قیامت ایمان آورند و (مطابق آیین پیامبر اسلام) کار شایسته کنند، پاداششان را نزد پروردگارشان خواهند داشت، و نه ترسی آن‌ها را فرا می‌گیرد و نه اندوهگین خواهند شد. ✅ اسامی مکتب‌ها بیانگر میزان نیست؛ بلکه تنها چیزی که بر سعادت انسان تأثیر دارد ایمان و عمل صالح است، ازاین‌رو به‌صرف یهودی، مسیحی یا مسلمان بودن، از عذاب الهی وجود نخواهد داشت؛ بنابراین انسان به‌موجب ایمان به خدا و قیامت و و عمل صالحش سعادتمند خواهد شد. ✅ بعضی از بهانه‌جویان، این آیه را دستاویزی برای افکار نادرستی از قبیل «صلح کل» و اینکه پیروان هر مذهبی باید به مذهب خود عمل کنند، قرار داده‌اند و می‌گویند بنا بر این آیه، لازم نیست یهود و نصاریٰ و پیروان ادیان دیگر، اسلام را قبول کنند، این در حالی است که پروردگار متعال در آیه 85 سوره آل‌عمران می‌فرماید: «هرکس دینی غیر از را برای خود انتخاب کند، پذیرفته نخواهد شد.» ✅ همچنین در آغاز اسلام، این سؤال در ذهن بسیاری از مسلمانان بود که اگر دین اسلام، تنها راه نجات است پس تکلیف پدران ما چه می‌شود؟ این آیه نازل شد و اعلام کرد که هر کس در عصر خود به پیامبر برحق و زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح کرده باشد، اهل نجات است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. ✅ در خصوص آیه شریفه گفتنی است: نافع و ابوجعفر «والصابین» و باقی قراء «والصابئین» تلاوت کرده‌اند. همچنین در ارتباط با «وَلا خَوفٌ عَلَيهِم»، حمزه «وَلا خَوفٌ علیهُم»، یعقوب «وَلا خَوفَ علیهُم» و باقی قراء به‌صورت «وَلا خَوفٌ عَلَیهِم» تلاوت کرده‌اند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص10 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/62) (بقره/62) 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5⃣ (بقره/62) 💢 «الـٔاخِرِ»: ترکیب دو حرف «لام» و «الف» به شکلی که اصطلاحا به آن «لام و الف قیچی» گفته می‌شود به همراه علامت «رَأسُ العین» (ء) که در اصطلاح عامّ، به‌اشتباه به آن همزه گفته می‌شود و در میان این دو برای نشان دادن صدای مدی «آ» نوشته شده است؛ یکی از چالشی‌ترین موضوعات آموزش در آموزش روخوانی قرآن به حساب می‌آید. ← از طرفی ترکیب «لام و الف قیچی»، کاملا در چارچوب قواعد بوده و صحیح است و از سویی دیگر نگارش این دو حرف به این شکل، موانعی را بر سر راه و صحیح قرآن برای بسیاری از تلاوت‌کنندگان قرآن ایجاد می‌کند؛ در این بین، وجود علامت «رأس‌العین» در میان این دو حرف، به عامل سوم برای تشدید این چالش تبدیل شده است؛ چرا که بر اساس اصول ضبط -که امروزه بیش از مصاحف دیگر در بلاد اسلامی رواج دارد- همواره با این علامت در زیر یا روی آن نوشته می‌شود (أَ ، إِ ، أُ) و نیز برای نشان دادن صدای مدی «آ» در شیوه‌های و ، رأس‌العین در کنار حرف الف نوشته می‌شود (ءا). حال در اینجا علامت در ترکیب لام و الف قیچی به‌منظور نشان دادن صدای مدی «آ» آمده است در حالی که شباهت بسیاری به مواردی دارد که این علامت بر حرف همزه با یک حرکت کوتاه آمده است مانند «الأَرضُ». ✓ چنانکه مشاهده می‌کنید این دو شکل «لـٔا» و «لأ» شباهت بسیاری به هم داشته و در مواقع زیادی موجب اشتباه در تلاوت می‌شود. ← نکته: به دلیل محدودیت فونت در فضای رسانه، امکان نوشتن شکل دقیق «لـٔا» که به‌صورت ضربدری است وجود ندارد. ✅ پیشنهاد: برای رفع این مسئله، مرکز طبع و نشر قرآن کریم در حال بررسی و تحقیق در خصوص استفاده از شکل «آ با کلاه» برای صدای مدی «آ» است تا در مقایسه با مورد مشابه آن که یکی از حرکات کوتاه را دارد کاملا متفاوت بوده و از امکان دچار شدن به اشتباه، تا حد زیادی کاسته شود. البته قطعاً در این پیشنهاد برای استفاده از علامت «آ» به جای «ءا»، در شکل آن با علامت ایجاد خواهد شد. 💢 «الصّٰبِـٔینَ»: حرف در میان این کلمه، به دلیل رعایت قواعد رسم المصحف به شکل علامت و در حوزۀ قواعد آمده است. به این معنی که از نظر قواعد رسم المصحف، این کلمه می‌بایست با دو دندانه که یکی مربوط به حرف باء و دیگری حرف یاء است نگارش شود و نوشتن دندانۀ دیگری برای حرف همزه، خلاف اصول است (ـبئیـ). ✓ همچنین الف بعد از صاد در مصاحف، پایبند به رسم المصحف حذف شده و صدای آن با الف کوچک (مربوط به ضبط المصحف) نشان داده می‌شود، هرچند که معمولا در شیوه‌های علامت‌گذاری و ، این نکات، مورد توجه قرار نگرفته و رعایت نشده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد حسین اخضر تهرانی 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 یادبود مرکز طبع و نشر قرآن کریم 🔸 استاد حسین اخضر تهرانی ✅ استاد اخضر تهرانی، برجسته کشور و ملقب به پهلوان خط ایران، آموزش خطاطی را از 13سالگی نزد استاد سیدحسن میرخانی آغاز کرد. اخذ مدرک فوق‌ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران و کتابت حکم‌های صادره مقام معظم رهبری در دوران ریاست‌جمهوری ایشان، حاکی از برجستگی این استاد خطاطی است. ✅ خوشنویسان مطرح کشور از وی به‌عنوان «پهلوان خط ایران» یاد کرده‌اند. هنرمندان، این لقب را ناشی از تسلط فوق‌العاده ایشان بر نستعلیق، نسخ، ثلث و رقاع می‌دانند. همچنین استاد اخضر تهرانی در انتخاب ترکیب و عنوان‌نویسی، زبردست بوده و خطوط را بسیار روان و با می‌نوشتند. ✅ اخلاق حسنه، و مزین بودن ایشان به اخلاق قرآنی، از جمله موضوعاتی است که دوستان و همکاران این استاد سفرکرده به آن اذعان دارند. ✅ برخی از فعالیت‌های این اسطوره خوشنویسی در مرکز طبع و نشر عبارت است از: 1. کتابت دعای شروع و ختم قرآن کریم 2. خوشنویسی مرکز طبع و نشر با همکاری استاد ناصری 3. کتابت سرسوره‌های قرآن‌های چاپ مرکز 4. کتابت عنوان روی جلدهای قرآن‌های مرکز 5. نظارت هنری و کارشناسی ساخت اولیه مرکز (فونت نسخ عربی اولیه) 6. ویرایش هنری قرآن سران کشورهای اسلامی 7. کتابت تابلونوشته‌های متعدد قرآنی 👈 گفتنی است باوجود گذشت نزدیک به بیست سال از رحلت استاد اخضر تهرانی، هنوز از آثار فاخر ایشان در قرآن‌های چاپی مرکز استفاده می‌شود. ✅ این هنرمند برجسته در 50سالگی بر اثر عارضه مغزی در سال 1379 دار فانی را وداع گفت. 🙏 برای شادی روح این استاد عزیز صلوات و فاتحه‌ای عنایت فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹