eitaa logo
مستضعفین تی‌وی
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
3.2هزار ویدیو
26 فایل
🌐 وبسایت http://www.Mostazafin.TV ✅ تلگرام t.me/Mostazafin_TV ✅ اینستاگرام instagram.com/Mostazafin_TV 📺 آپارات aparat.com/Mostazafin_TV 📲 ارتباط با مدیر کانال: 🆔 @VoiceOfMostazafin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ این مسئول باید تکریم شود، نه عزل! ✍️محسن مقصودی: 🔹ظاهرا مجلسیان اصرار دارند که معاون سیاسی وزیر کشور باید عزل شود وگرنه استیضاح می‌کنند! 🔸یکی از مسئولین دلسوز که حداقل ما در شاهد بودیم در مسأله کارگران عسلویه چگونه با دلسوزی و پیگیری‌اش یک بحران را حل کرد، برای نامه‌ای که اتفاقا درست و دقیق است باید عزل شود! 📝 رشتو رو بخوانید: 🔹باید از برای شروع این حرکت تشکر کرد. دو هفته قبل وقتی در از برخورد با کارگران عسلویه گلایه کردیم، معاون سیاسی وزیر کشور پیگیر ماجرا شد. نامه کارگران را به او رساندیم تا قبل از برنامه اخیر با پیگیری‌های او(با توجه به دستور رییس جمهور) جلسات خوبی تشکیل شد و بخشی از اولین و بخشی از مطالبات کارگران محقق شد. 🔸شاید باورتان نشود در برنامه اخیر سه بار حضور کارگران کنسل شد تا دقایق آخر.... پیگیری متفاوت معاون سیاسی وزیر کشور که سالها معاون حاج قاسم بوده خیلی کمک کرد. فردای برنامه‌ هم خودش با نمایندگان کارگران عسلویه جلسه گذاشت. یک مدیر انقلابی... 🔹 اگر آن شب با آن فشارها، حضور نماینده کارگران عسلویه در ثریا کنسل می‌شد، نمی‌دانم چه اتفاقی برای امید کارگران می‌افتاد. به یک باره همه چیز تغییر کرد، با تدبیر مدیران تلویزیون، حضور مهمان قطعی شد،خبر خوب از سوی وزارت نفت به ما اعلام و یک تهدید که با کج‌سلیقگی ایجاد شده بود فرصت شد 🔸رسانه‌ها می‌توانند با دلسوزی و عدم محافظه‌کاری به حل مشکلات کمک کنند و جلوی بحران‌ها را بگیرند، در صورتی که در میان مدیران سیاسی و امنیتی، مردانی از جنس باشند که کارگران مظلوم را که از تبعیض گلایه داشتند، درک کنند و بدانند آنها برغم اعتراض، همان صاحبان انقلاب هستند. 🔺پ.ن: اگر بخش‌نامه وزارت کشور را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنیم بخوانید. بخش‌هایش همان چیزهایی است که مدت‌هاست آن را مطالبه می‌کنیم! 🎬 @Mostazafin_TV
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ مستند کوتاه «محله پای کار» 🔹«محله‌ی پای کار»، روایتی‌ست از پای کار آمدن هم محله‌ای‌ها، از هم‎دردهایی که مقابل مشکلات به جای نشستن و حرف زدن، به پا می‌خیزند و را آغاز می‌کنند. 🔸این حرکت جمعی هرچند ممکن است کوچک به نظر برسد، ولی رویکردش راهگشاست؛ وقتی مشکلات با مشارکت مردم و حاکمیت حل می‌شود، نتیجه نهایی نه تنها بهتر و زودتر به دست می‌آید، بلکه مردم و مسئولین نیز حاصل می‌شود. 🔹و این همان کلام مولا است که فرمود: «مردم اصلاح نمى‌شود جز آن كه زمامداران اصلاح گردند، و زمامداران اصلاح نمى‌شوند جز با استقامت مردم.» 🔸باید قبول کرد خیلی جاها، حداقل بخشی از مشکلات ناشی از «فقط نشستن و گفتن» است! 🔺حسین‌ زیاری، حرکت اهالی محله‌ی علی‌آباد برای حل مشکلاتشان را در «محله‌ی پای کار» به تصویر کشیده است. 🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ آیا هر موشکافی علمی، باقر شدن است؟! ➖ علمی که نسبت به گرسنگی و پرخوری ساکت است... 🖊 : 🔸 مسئولیت علم در قبال دو چیز است: 1️⃣ در قبال خداوند: که را موجب می‌شود(۹) 2️⃣ در قبال : تعهد نسبت به فقر و غنا؛ قسط و عدل و هدایت.(۱۰) 🔹 اگر علم ورزی، در مسیر این دو تعهد قرار گرفت؛ شکافته شدن‌هایش، گره گشایی از کار مردم و خشیت در مقابل خداوند را نتیجه داده و صاحبش را وارث باقر(ع) می‌کند. اما اگر "در خود معطل ماند"؛ خود را فربه و متورم می‌کند. صاحبش هم آفت می‌زند. فروعات بی ثمر می‌شکافد، به لفّاظی می‌انجامد. دوچندانش، گرسنه‌ای را سیر و ظالمی را سرکوب نمی‌کند! حال عالم را هم نزد خدا خوش‌تر نمی‌کند! 🔸 در طلاب علوم دینی همیشه دعوای "زوائد" علوم، داغ است. از غوامض و موشکافی‌هایی می‌خوانند که صاحبش در عصر و هیچ خبری ازش نیست. و از رهبران واقعی تشیع در مواقع حساس تاریخی (میرزای شیرازی و مثل او) کمتر در آن غوامض و فروعات موشکافانه چیزی می‌شنوند! امام عزیز نیز از برخی زوائد علوم آلی گلایه داشت(۱۱). 🔹 اما راه اصلی رفع زوائد، قیل و قالِ زائد نیست. قرار دادن علم در جایگاه و مسیر درستش است. علم دین (بخصوص فقه و حکمت) اگر در موضع مسئولیت اخلاقی_اجتماعی‌اش نزد خدا و مردم قرار گیرد، خود به خود هرچه لازم بود می‌ماند و زوائد و آفات رفع می‌شود. فقه در خدمت قسط و عدل اجتماعی قرار گیرد و نسبت به "گرسنگی مظلوم و پرخوری ظالم" احساس وظیفه کند؛ بعد هرچه لازم بود فروعات مشتق و وضع و استعمال را بیش از این هم بشکافد. 🔸 یعنی: فقه، مساله‌اش را از "عینیت جامعه‌اش" بگیرد و اصول فقه، مساله‌اش را از "این فقه". نه فقه، از خودش (از فرض) بگیرد و اصول از مسائل فرضی فقه و از مسائل خود، مساله تولید کند. 🔹 شاید همین سرّ بود که امام سجاد(ع) در وجه تسمیه باقر، سجده شکر کرد وسپس فرمود: "امامت در فرزندان اوست تا قیام قائمی که زمین را پر از قسط و عدل می‌کند."(۱۲) 📌 پی‌نوشت: ۹- فاطر/۲۸ ۱۰- نهج البلاغه خ۳/الکافی ج۸ ص۵۶ و ۵۷ ۱۱- در موضع مختلف: الرسائل ج۲ ص۹۷/ تهذیب الاصول ج۳ ص ۵۷۰ و ۵۷۲/ منهاج الوصول ج۱ ص ۵۱/ الاجتهاد والتقلید ص ۱۰ و ۱۲/ انوار الهدایه ج ۱ ص۳۴۹ ۱۲- کفایه الاثر ص ۲۳۷ 🔺 @m_ghanbarian 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نگذارید این تجربه تلخ تکرار شود! 🔹 تغییر نظم جهانی را می‌توان از تغییر شرایط حج امسال هم فهمید. این تغییر شرایط در کنار نویدها و امیدهایش، بیم‌ها و هشدارهایی هم دارد. در پیامش به کنگره‌ی عظیم ، این بیم و امیدها را به فعالان سیاسی و فرهنگی امت اسلامی تذکر می‌دهد! 📝پیام رهبر انقلاب به حجاج: 🔸 همچنین بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، به گونه‌ای هماهنگ، خود را آماده‌ی شرایط نظم جهانیِ پیش رو کنند؛ جایگاه شایسته‌ی امّت اسلامی را در تجربه‌ی جدید جهان که سرشار از فرصت‌ها و تهدیدها است، به دست خود و به اراده‌ی خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربه‌ی تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل» تکرار شود. 🔺 این ویدئو مروری است بر تجربه‌ی تلخِ مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولت‌های غربی پس از جنگ جهانی اوّل در سایه غفلت مسلمین. 🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از تشکل طلبگی ربیون
پنجمین دوره معرفتي-تربیتی-تشكيلاتي ❇️مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب در راستای تربیت رهبران دینی 🔻برخی از سرفصل های دوره : ▫️اقتدارات مکتب امام (ضرورت پرداخت به اندیشه امام خمینی ره) ▫️حرف نوی انقلاب اسلامی (نسبت جمهوریت و اسلامیت) ▫️حرام سیاسی (گام های حل مسئله حجاب) ▫️فرمان امام (شرح پیام بسیج امام) ▫️ضرورت فراموش شده! (واکاوی عدم فراگیری تشکل های طلبگی) 🔻برخی از اساتيد دوره : حجج الاسلام و المسلمین : 🔸محمد جواد نظافت 🔹محمدرضا فلاح شیروانی 🔸محسن قنبریان 🔹هادی صاحبقرانی 🔸حمزه وطن فدا 🔹حسین کاظم زاده 🔸حمید فتحی و آقایان : 🔹دکتر محمدصادق شهبازی 🔸دکتر جمال یزدانی 🔹حسین کمیلی ↙️ جهت ثبت نام اینجا کلیک کنید. 🗓زمان برگزاری : ۱۹_ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ 🏡مکان : مشهد مقدس_اردوگاه جوادالائمه علیه السلام گلبهار 💢 توجه : _برای دوستان شهرستانی دو روز قبل و بعد از دوره جهت زیارت اسکان فراهم شده است. _۲۰ درصد تخفیف ویژه ثبت نام تشکلی. راهنمای دوره : 👤 @Mimebnera 💠"تشکل طلبگی ربیون" 🌐 @rebbiion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا همچنان در خط عدالتیم؟ 🎙: 🔹 خط عدالت یک خط مستقیم نیست، یک است! خط پیشرفت انقلاب، یک خط مستقیم نیست، یک خط شکسته است. اگر ما در قرار گرفته باشیم، ولو خط شکسته باشه، باید آن را بپیماییم. 🔹 این است طبیعت خط تصاعدی و تکاملی حرکت های کمال یافته در تاریخ! و نمی تواند خط کمال یاب ما مردم استثنائی در این جهت باشد. 🔹 ما نه خسته می‌شویم و نه دلسرد می‌شویم و نه از این افت و خیز‌ها می‌ترسیم و نگران می‌شویم؛ ما همچنان افتان و خیزان، کند یا دوان دوان، به سوی موفقیت نهایی، به یاری خدا، با همدیگر به جلو خواهیم رفت. 🎬 @Mostazafin_TV
14020408_جزوه_انقلاب_فرهنگی_اقتصادی_بازار_شهید_بهشتی.pdf
217.9K
⭕️ راهکار شنیده نشده‌ی شهید بهشتی برای مهار تورم 🔹جزوه پیش رو متن سخنرانی است که درباره انواع سرمایه و علت زیربنایی ایجاد تورم توضیح می‌دهد. این سخنرانی در سال ۱۳۵۹ در مسجد ارگ تهران ایراد شده است که توسط منتشر می‌شود. 🔸شهید بهشتی در این‌جا نه از دیدگاه بلکه از نظر ، راهکاری برای مبارزه با بیماری مهلک گرانی و تورم ارائه می‌دهد. 🔹او ابتدا سه گونه‌ی را توضیح می‌دهد: ۱- در شكل وسایل تولید ۲- در شکل مستغلات ۳- در شکل سرمایه‌ی در گردش 🔸در ادامه ضمن توضیح این سه نوع سرمایه، گرفتن سود منصفانه و منطقی در دو گونه‌ی اول را قابل قبول می‌داند، اما گرفتن سود در شکل سرمایه در گردش را رد می‌کند و آن را عامل معرفی می‌کند و می‌گوید راه خلاصی از تورم، منع گرفتن چنین سودی است. 💬 «نمی‌خواهد بگویید آقا سود سرمایه بازرگانی حلال است یا حرام... بنده عرض می‌کنم سود سرمایه بازرگانی، یعنی اضافه حقوق و مخارج خود شما و كاركنان‌تان، و اضافه بر مقدار لازم برای سوخت و سوزها و ضايعاتتان، بقیه‌اش هر چه باشد بیماری اقتصادی می‌آورد. مـــــــن اینجا به عنوان یک طبیب حرف می‌زنم نه به عنوان یک فقیه. ملت ما هم فعلاً بیمارِ یک بیماری شکننده‌ی اجتماعی و اقتصادی است: بالارفتن سرسام آور قیمتها». 🔻 متن کامل سخنرانی شهید بهشتی در سمینار انقلاب فرهنگی-اقتصادی در بازار را در فایل پیوست بخوانید. 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نماينده‌های مجلس به کجا می‌روید؟! 🔹آیین‌نامه تامین و تضمین سلامت انتخابات معاون سیاسی وزیر کشور کاری درست و مترقی برای جلوگیری از رویه‌های غلط آلوده شدن انتخابات مجلس به دخالت در انتصابات و وعده‌های عمرانی بود. 🔸جای تشویق او، اولتیماتوم لغو آیین‌نامه و عزل معاون و حتی استیضاح وزیر دادند. 🔹 جایی که ذی‌نفعند غلیان احساسات می‌کنند ولی همین غلیان احساسات را در مسائل اصلی کشور و مردم مثل تبعیض و پیشرفت و جنگ اقتصادی نمی‌بینیم. 🔸مجلس رفتار غلط را اصلاح کند. وزارت کشور به خاطر سروصدا از کار درست و مدیر اصلاحگر عقب‌نشینی نکند. 🔺غلیان احساسات را به مسائل اصلی منتقل کنید. 🆔@enghelabemardom 🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آبروی قوه قضائیه را فدای اکبر طبری‌ها نکنید! 🔹آبروی قوه قضائیه را فدای اکبر طبری‌ها نکنید. حیف است! او قبلاً یک بار با تخلفاتش در آن جایگاه مهم به حیثیت و آبروی ق.ق لطمه سنگین زده بود،کافی نیست؟! 🔸چرا باید بعد از ۴۵ ماه ولو با وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی بیرون بیاید،تا تقاضای رسیدگی مجدد بررسی شود؟همه چنین فرصتی دارند؟ 🔹مردم رو‌ی پرونده دانه‌ درشت‌ها حساس‌اند و استقلال و عدالت دستگاه قضا را با این پرونده‌ها می‌سنجند. 🔸تمام خدمات خوبی که دستگاه قضایی می‌دهد، ممکن است خدای نکرده با اشتباه و سهل‌گیری در این پرونده‌ها خدشه‌دار شود. 🔺مهمترین سرمایه‌ای که باید مراقبش باشید سرمایه است. 📝محسن مقصودی 🔺پ.ن: رهبر انقلاب: 🔹کسی که در قوه‌ی قضائیه خیانت می‌کند و سلامت قوه را به هم می‌زند،او «یُضَاعَف لَها العَذابُ ضِعْفَیْن»؛او باید دو برابر مجازات بشود.واقعاً جا دارد، برای خاطر اینکه او همان نمکی است که برای جلوگیری از فساد به طعام می‌زنندـ همان مثل معروف اگر خود این نمک فاسد شد،این جوری خواهد بود.لذاست که باید با او به شدت مقابله کرد. مسأله‌ی سلامت خیلی مسأله‌ی مهمی است. 🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ مگر نباید مجازات مسئول متخلف بیشتر از متخلف عادی باشد؟! قسمت اول. ➖رهبر انقلاب چند نوبت با استناد به آیه ۳۰ سوره احزاب از"سنگین‌تر وسخت‎تر"بودن خطا و گناه منتسبین و مسئولین گفته‌اند. 🔹در دیدار مداحان :"این[آیه]خطاب به زن‌های پیغمبر است؛ اما زن‌های پیغمبر خصوصیتی ندارند. خصوصیت زن‌های پیغمبر، انتساب به پیغمبر است .من وشما هرکدام انتساب بیشتر و موقعیت خطیر و ممتازی درجامعه داشته باشیم، همین خصوصیت در ما هم هست...با دیگر مردم ،فرق داریم و من از شما بیشتر. اگر ما خطایی انجام دهیم ،خطای ما مثل خطای مردم عادی نیست؛سنگین تر و سخت تر است. (+) 🔺آن‌چه برداشت می‌شود این‌که ایشان حکم(عذاب دوچندان) را به منتسبین ولایت و کارگزاران حکومت اسلامی ،سرایت می‌دهند. یعنی شان و"شخصیت حقوقی" ،گناه را مضاعف می‌کند. 🔸در جمع مسئولان قضائی:"هر کدام از شما[زنان پیامبر] کار خلافی بکند ،عذابتان دوبرابر است. یعنی همان کاری را که یک زن اگر بکند، پیش خدای متعال صدچوب خوردن دارد، اگر شما انجام دهید، دویست چوب به شما می‌زنند؛ چرا؟ چون زن پیغمبرید".صدچوب، کنایه از صدتازیانه (در صورت عدم اثبات احصان) برای فحشاء زنان است؛که برای زنان پیامبر، دوبرابر می‌شمارد. (+) 🔸در نوبتی دیگر با مسئولان قضائی گفتند:"کسی که در قوه قضائیه خیانت می کند وسلامت قوه را بهم می زند؛ این "یُضاعف لهاالعذاب‌ضعفَین"باید دوبرابر مجازات شود. (+) 🔺پس صریحاً مشخص است منظور از "عذاب مضاعف" مجازات این جهانی و توسط دستگاه قضائی است نه مجازات اخروی. 📚مستندات شرعی این برداشت: ▪️در اینکه حکم، مختص به زنان پیامبر(ص)نیست، حرف ایشان بی‌پشتوانه نیست و ایشان تنها نیست: 🔹 روایات متعددی –که برخی صحیح السندند-همه بنی هاشم و بنی فاطمه(س) را ملحق می نماید. (الکافی ج۱ص۳۷۷) 🔹از فقهای بزرگ نیز کسانی مثل علامه حلی ،آیه را بر "علمای دین" توسعه داده‌اند. مناط عذاب مضاعف زنان پیامبر(ص) را "استفاده علمی شان" با قرابت به رسول الله شمرده اند. (تفسیر البرهان ج۴ص۴۴۱) 🔹به تعبیر برخی دیگر ،زنان پیامبر(ص) بخاطر شدت مصاحبت با پیامبر(ص) ، شاهد وحی برایشان بوده و علمشان به احکام مثل علم ضروری و بدیهی است ؛لذا عذاب ،برایشان مضاعف است. (المناقب بن شهرآشوب ج۴ص ۲۳۶) ▪️در اینباره که مجازات مسئولین حکومت اسلامی باید مضاعف –ولو نه الزاما دوبرابر- باشد؛ به ادله متعددی می توان استناد کرد: 1️⃣ قاعده تناسب غنیمت با غرامت (+) 🔸بدین بیان که اگر برای کسی "غنیمت" و"موقعیتی" بود که از آن حیث ،"منفعتی" به او می‌رسد؛اگر به "همان موقعیت،" خودش ضربه و ضرری بزند،"غرامت" و"پیگردش" را باید خودش بپردازد. 🔸در بحث ما: "شخصیت حقوقی" و از مقامات بودن یک غنیمت و موقعیت است. این موقعیت، برای صاحبش، "منفعتی" دارد. مثلا توهین و افتراء به او در این موقعیت،را قانون ،"توهین مشّدد" دانسته است. 🔸توهین به "افراد عادی" طبق اصل ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، ۷۴ضربه شلاق یا ۵۰ تا ۱میلیون تومان جزای نقدی دارد ؛اما توهین به "کارکنان ومقامات دولتی "در حین انجام وظیفه طبق اصل ۶۰۹ غیر از مجازات قبل ،از "سه تا شش ماه حبس "هم دارد. 🔸در مواردی نیاز به شکایت خودشان هم نیست؛مدعی‌العموم جای آنها وارد می شود. در مواردی هم جرم توهین به آن‌ها،"غیر قابل گذشت" است ؛یعنی اگر او هم ببخشد، پرونده بسته نمی‌شود! 🔸حالا اگر خود این مقامات ،با خطا و گناه(مثل رشوه و اختلاس و...) ضربه به همین جایگاه و موقعیت حقوقی بزنند؛ آیا عادلانه است مجازاتشان اندازه شخص حقیقی و فرد عادی باشد؟! 🔸توهین به او _بخاطر جایگاه حقوقی_ توهین مشّددباشد؛ اما جرم او_با خلل به همان جایگاه_ جرم عادی باشد؟! 🔸قانون‌گذار توهین به ایشان را بخاطر هتک موقعیت و شخصیت حقوقی‌اش ،مشّدد ومجازات توهین کننده را مضاعف کرده ؛حالاکه او با جرم خود ،هتک موقعیت و شخصیت حقوقی‌اش را موجب شده و مثلا مردم را نسبت به دستگاه قضایی یا دولت اسلامی بدبین کرده،نباید مجازات این جرم هم بر جرم اختلاس و رشوه و... او افزوده شود؟! (این غیر از سوء استفاده از جایگاه در ارتکاب جرم است/ دقت کنید) 🔺متاسفانه قانون مجازات اسلامی این نکته وجدانی و عادلانه را لحاظ نکرده و در این مورد جرم انگاری نشده است! در حالیکه در عرف واضح است وهن و سستی حکومت اسلامی در افکار عمومی به وسیله جرائم و خطاهای کارگزاران حکومت ،بیشتر حاصل می شود تا یک توهین کننده در اداره و مانند آن. ادامه دارد... 🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ مگر نباید مجازات مسئول متخلف بیشتر از متخلف عادی باشد؟! قسمت دوم. 2️⃣ سیره امیر المومنین(ع) درباره تخلف کارگزارانش: ▫️مقایسه مجازات ابن هرمه با خائن یا مختلس عادی: 🔹در شریعت "حبس ،همراه با تنبیه بدنی" (+) اقلاً برای سه نفر ثابت است: اختلاسگر،غاصب و خائن (+) 🔹به حسب روایت سکونی از امام صادق(ع) ،امیر المومنین(ع) مردی که گوشواره از گوش کنیزکی ربوده و فرار کرده بود را چنین محکوم کرد: این کار سرقت نیست بلکه هجوم غارتگرانه است [لذا به عنوان سارق دست او را نبرید] او را کتک زده و زندانی کنید. (+) 🔹اما برای ابن هرمه_که کارگزار ایشان در بازار اهواز بوده و خیانت کرده_مجازاتی سنگین‌تر از اختلاس گر یا خائن عادی(که حبس و کتک است) قرار داد: _اعلان عمومی خیانتش به مردم _بیرون آوردن از زندان در جمعه و زدن ۳۵ تازیانه _گرداندن در بازار بشکل بسیار خفت بار و تحقیر آمیز _دوپا را در زنجیزکردن( به استثناء وقت نماز) _عدم اجازه خلوت کردن با ملاقات کننده(ممنوع الملاقات) _اگر کسی به او دلداری داد ،او هم حبس و تازیانه شود! _منع هواخوری شبانه در حیاط زندان بخلاف سایر زندانیان(الا در صورت احتمال تلف شدن). _اگر توان وتحمل داشت ،بعد از گذشت ۳۰روز باز ۳۵ تازیانه دیگر _قطع حقوقش از بیت المال (+) 🔹مضمون قسمتی از هم موید این سخت گیری بر کارگزار خائن است:"معاونان خویش را بادقت زیر نظر بگیر.اگر یکی از آنان دست به خیانت گشود وجاسوسان تو به اتفاق آنرا گزارش کردند؛برای اثبات آن جرم کافی است و نیازی به شاهد دیگر نیست. او را تنبیه بدنی کن و آنچه را به دست آورده از او بگیر و به ذلت و خواری در آور و نشان خیانت بر او بگذار و طوق ننگ بر گردنش بیاویز"(+) 🔺نتیجه اینکه جرم ابن هرمه چه اختلاس بوده باشد ،چه خیانت،مجازاتش برای فرد عادی حبس و کتک است ؛اما بخاطر کارگزار حکومت اسلامی بودن ،شاهد عقوبت مضاعف در او هستیم. مضمون آن مجازات‌های اضافی در دستور به مالک اشتر درباره کارگزاران هم هست. ▫️مقایسه مواجهه‌ی حضرت با زیاد بن ابیه و دستبرد زننده عادی به بیت المال: 🔸وقتی عبدالله بن عباس والی بصره بود،زیاد بن ابیه جانشین او در برخی نواحی اهواز و فارس و کرمان بود . حضرت به او می‌نویسد: "به خدا سوگند می خورم،سوگندی راست که اگر به من خبر رسد که در غنائم مسلمانان به اندک و یا بسیار، خیانت کرده‌ای، چنان برتو سخت بگیرم که تهی‌دست شوی و هزینه زندگی بر دوشت سنگینی کند و حقیر و خوار گردی." (+) 🔸حضرت اینجا حتی مقابل دستبرد صغیر از بیت المال توسط کارگزار، چنین عقوبتی می‌شمارد در حالی که به حسب روایت صحیح ،وقتی مردی عادی کلاه‌خود از غنائم دزدید ،حضرت درباره‌اش فرمود:" من هرگز دست کسی را برای دزدیدن چیزی که در آن سهم دارد قطع نمی‌کنم"(+) 🔸در مورد دیگری که مردی عادی از بیت‌المال چیزی دزدید ،باز اجازه حد سرقت نداد ؛ چون در آن مال (بیت المال) برای سارق نصیب بود. (+) از این‌روست که فقهاء اتفاق نظر دارند که اگر آنچه از بیت المال ربوده شده کمتر یا اندازه سهم او از بیت المال بوده ،" حد"دزد بر او جاری نمی‌شود. (+) 🔸چنین فردی برای دستبردش به بیت المال حداکثر تعزیر می‌شود اما اگر او کارگزار باشد _حتی اگر دستبردش اندازه سهمش ازبیت المال باشد_ آن عقوبت سخت وعده داده شده به زیاد در انتظارش بود؛ که عقوبتی مضاعف از یک فرد عادی است. 🔻حرف نهایی: 🔹بنظر می‌رسد بیش از این نیز می توان برای این حکم دلیل آورد . جا دارد در فضای نخبگانی کشور چنین احکام مضاعفی برای کارگزاران و منتسبین حکومت اسلامی پژوهش و بررسی شود و سپس در فضای فرهنگی –سیاسی تعقیب و روند شدن آن از طریق مجلس شورای اسلامی دنبال شود. 🔹این‌گونه هم برای کارگزاران و منتسبین بیشتر می‌شود و هم به خاطر رعایت عدل در رابطه با مردم و مسئولان؛حمایت مردمی از حاکمیت اسلامی فزونی می‌گیرد. در حالی‌ که که الان تبعیض موجود(جرم علیه آنها ،عقوبتش مضاعف/جرم خود آنها ،عقوبتش مثل مردم) موجب شکاف بین مردم ومسئولین شده است. 📝برگرفته از یادداشت «لزوم برخورد مضاعف برای کارگزار متخلف» از حجت‌الاسلام . 🎬 @Mostazafin_TV