eitaa logo
علی مترقّب
784 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_abd
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحی 🔹غیرِ او هر چه هست، عدم است‌. : عارفان غیر از خدا برای هیچ چیز شیئیت قائل نیستند و می‌گویند اصلًا وجود ندارد. یکی از معانی «وحدت وجود» همین است که عارف وقتی خدا را به عظمت می‌شناسد، دیگر اصلًا نمی‌تواند بگوید غیر از او موجود دیگری هست؛ می‌گوید اگر وجود، «او» است غیر «او» هرچه هست عدم است. سعدی هم وحدت وجود را به همین معنی می‌گوید. بعد می‌گوید: توان گفتن این با حقایق شناس‏ ولی خرده گیرند اهل قیاس‏ حقیقت شناسان می‌فهمند که من چه می‌گویم اما افرادی که به قول او اهل قیاسند عیب می‌گیرند که وحدت وجود یعنی چه؟! که پس آسمان و زمین چیستند بنی آدم و دیو و دد کیستند اگر غیر خدا چیزی نیست، پس زمین چیست؟ آسمان چیست؟ بنی‌آدم چیست؟ دیو و دد چیست؟ پسندیده پرسیدی‏‌ ای هوشمند جوابت بگویم درایت پسند که خورشید و دریا و کوه و فلک پری و آدمیزاد و دیو و مَلَک همه هرچه هستند از آن کمترند که با هستی‌اش نام هستی برند می‌گوید: من نمی‌گویم آسمان و زمین و انسان و فرشته وجود ندارد که وقتی می‌گویم خدا هست و غیر خدا نیست، تو بگویی من منکر اشیاء دیگر شده‌ام؛ نه، وقتی او را به عظمت شناختم، غیر او هرچه را می‌بینم کوچک‌تر از این می‌بینم که بگویم هست. که جایی که دریاست من چیستم‏ گر او هست حقّا که من نیستم‏ 📚 آزادی معنوی، ص ۱۰۳ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالمنّان 🔸وای بر کسانی که این‌ها را بخوانند و هیچ نفهمند! : این دو ماه (رجب و شعبان) امتیازشان از این است که ادعیه خیلی عالیة المضامینی در این دو ماه، مأثور داریم. در این دعاهایی که در ماه شعبان مأثور است، همین صلواتی که در زوال هست (صلوات شعبانیه) -که ظاهراً اختصاصی به زوال هم ندارد، همه‌جا می‌شود [آن را خواند]، خیلی مطالب مهمی هست و تقریباً داخل در حریم ولایت است کسی که این صلوات را [بخواند]. این‌ها خیلی مهم‌اند. آن دعایی هم که سید از ائمه علیهم‌السلام نقل کرده (مناجات شعبانیه) که مناجاتشان در ماه شعبان [بوده است]، خیلی این‌ها [مضامین عالیه‌ای دارند]. این هم فخر شیعه است که ادعیه عالیة المضامینی در دست این‌ها هست که در دست فلک‌الافلاک نیست. شوخی است این مطالب؟ مگر کسی نفهمد! این هم یکی از کرامات اهل بیت نبوت است که «کلامهم دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق؛ سخنانشان پایین‌تر از سخنان خالق و بالاتر از سخنان مخلوق» است. وای بر کسانی که این‌ها را بخوانند و هیچ نفهمند که این‌ها تلخ است، شور است، بی مزه است، شیرین است، چه هست؟ با شیرینی‌های دیگر فرقش چیست؟ هیچ اهمیتی [به این مضامین] ندهند! https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 سیر مطالعاتی آثار فلسفی شهید مطهری اگرچه عمده آثار شهید مطهری مرتبط با فلسفه اسلامی و امتداد‌های آن است، اما اگر بخواهیم صرفاً آثار فلسفی استاد شهید را مورد مطالعه قرار دهیم، سیر ذیل پیشنهاد می‌شود: ۱. کلیات علوم‌ اسلامی (جلد اول) ۲. مسئله شناخت ۳. شناخت از نظر قرآن ۴. مقالات فلسفی ۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) ۶. شرح مختصر منظومه ۷. شرح مبسوط منظومه (۲ جلد) ۸. درس‌های اشارات و نجات ۹. درس های الهیات شفا (۲ جلد) ۱۰. درس‌های اسفار (۶ جلد) ۱۱. نقدی بر مارکسیسم 📌حداقل لازم برای طلاب و دانشجویان رشته فلسفه به ترتیب اولویت: 1⃣ اصول فلسفه و روش رئالیسم که آمورش فکر کردن است و نه تنها حاوی مسائل مهم فلسفه قدیم و جدید، بلکه شامل نوآوری‌ در زمینه فلسفه اسلامی و نقد و بررسی فلسفه غرب است. (این کتاب بهتر است درس گرفته شود!) 2⃣ شرح مبسوط منظومه که نظرات و تقریرات و بیان‌های نوین استاد در مسائل فلسفه اسلامی است، ضمن بررسی تطبیقی با فلسفه غرب. 3⃣ درس‌های اسفار که مجموعه درسهاى كتاب اسفار ملاصدرا توسط استاد شهيد مطهرى در حوزه علميه قم است و موضوع آن مباحث حرکت و زمان در فلسفه اسلامی است. 4⃣ نقدی بر مارکسیسم که نقد فلسفه‌های مادی‌گرا و بيان اختلاف‌نظرهاى اسلام و ماركسيسم است و حاوی نكات بديع و نكته‌سنجى استاد شهيد در مسائل فلسفى است و مى‌توان آن را نوعى فلسفه تطبيقی دانست. 🔻 علی مترقّب 🔻 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹 پیامدهای منفی آغار فلسفه با بدایة الحکمة : ۱. دلسرد شدن و رها کردن فلسفه به سبب سختی بدایه با شروع مباحث اصالت وجود و تشکیک که ریشه در عرفان دارد. ۲. فرد مبتدی احساس نیاز به اینگونه مباحث نمی‌کند. با خود می‌گوید: وجود نه خدای من است، نه پیغمبر من و نه دردی از دردهای من دوا می کند و نه مشکلی از مشکلات دینی جامعه حل می‌کند. به خلاف مشاء که بحث را از موجود محسوس آغاز می‌کند. ۳.برداشت های دور از واقعیت از مسائل فلسفی https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
بسم رب الحسین علیه‌السلام وجود مبارک امام حسين صلوات الله عليه مظهر ذات مقدس تعالى شأنه و مرآت جهان نماى حق است. هم در مقام جمع و هم در مقام فرق و داراى مرتبه وحدت وجودى و كثرت شهودى است. پس اين انسان كامل خليفة الله و مظهر احدية الجمع وجودى و الحقيقة الكلية الشهودى است و تمامى فيوضات و تجليات ابتداء بر حقيقت اين انسان كامل افاضه مى‌شود و از آنجا بر سائر مظاهر منشعب مى‌گردد. 📚برگرفته شده از کلمات ابن عربی در کتاب شرح مناقب 🔻علی مترقّب🔻 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔸عدم امکان فهم حکمت متعالیه بدون زمینه روحی و قلبی : آقای طباطبایی می‌فرمودند من اوایل که اسفار می‌خواندم خیلی کار می‌کردم و خیلی فکر می‌کردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل می‌کردم. بعد کم کم در من این غرور پیدا شده بود که خود آخوند هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمی‌تواند این مطالب را تجزیه و تحلیل کند. تا بعد می‌روند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی که استاد سیر و سلوک و معنویت بوده است. آقای طباطبایی می‌فرمودند وقتی که ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یکمرتبه معتقد شدم که من تا به حال یک کلمه از اسفار نمی‌فهمیدم. اگر کسی بخواهد واقعاً حکمت متعالیه را بخواند باید زمینه قلبی و روحی و زمینه معنوی آن را هم فراهم کند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» می‌شود. 📚درس‌های اسفار، ج ۱، ص۱۳۷ 🔻علی مترقّب 🔻 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنّور 🔹راهِ درستِ ملاصدرا 🔸لزومِ رساندن معارف صدرایی به گوش عوام : یکی از بزرگان می‌گفت: در جلسه‌ای بودم و علامه طباطبایی رحمت‌الله‌علیه نشسته بودند و برخی از طلبه‌ها هم بودند. یکی از طلاب پرسید برای رسیدن به نتیجه، راه چیست؟ آن نقل‌کننده گفت دیدم علامه گوش‌هایش سرخ شد و با یک شکفتگی، که از سرخوشی بود، فرمود: «همین راهی که ملاصدرا رفته است». آن بزرگوار می‌فرمود: ما ندیدیم که علامه اینقدر صریح سخن بگوید، که اینجا این‌طور صحبت کردند. این یک واقعیتی است. این سنت اسلامی ما این قابلیت را دارد که سر سفرۀ عموم مردم هم بیاید. حضرت استاد (علامه حسن‌زاده) سنت معقول را فقط منحصر به طلبه‌ها نکرد و آن را سر سفرۀ عموم مردم آورد. در آنجا قیل و قال‌ها کم بود؛ ولی اصل حرف آنجا می‌رفت. این سرمایه را دست‌کم نگیرید. 📚 عرفان وادی در عمل، جلسه ۳۵۸. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالفاطر 🔸حضرت عباس علیه‌السلام، ساقی مکتب سلوکی نجف به نظر چنین می‌آید که حضرت عباس سلام‌ الله علیه هم بابِ الله شناسی هستند و هم باب امام شناسی. هم بابِ ولایت هستند و هم باب توحید. هم اوست که شب عاشورا به شاگردان مکتب حسینی تا ابد، درس ولایت و امامت آموخت. هم اوست که مولایش سیدالشهداء علیه‌السلام، امن‌ترین و نزدیکترین راه وصال به حضرت حق است و پیشکار درگاهش کسی نیست جز حضرت ابوفاضل ... . پس اوست باب الحسین علیه‌السلام، چه طالب توحید هستی و چه ولایت برو ای سالکِ مسکین به درب خانه‌اش ... . چه خوش گفت آن به ظاهر دیوانه تُرک زبان به مرحوم آیت‌الله قاضی در حرم حضرت عباس علیه‌السلام که سیدعلی، امروز ملجأ تمام اولیاء خدا، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام است ... . جایی که او نشسته به باب الحوائجی حاجات عالمی به نگاهی روا کنند آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالفعّال 🔸تفاوت خواطر و سوء ظن : این افکار منفی (افکار بیخودی) با سوء ظن تفاوت دارند؛ زیرا در سوء ظن بحث قضاوت کردن وجود دارد و این قضاوت‌ها از لحاظ منطقی، به عوامل تفکر بر می‌گردند. اما در ماجرای حمله افکار و خواطر بیخود، ديگر عاملِ تفکر و اندیشه‌ای در کار نمی‌باشد؛ بلکه عامل این اتفاق شاخه‌ای از ضعف قلب می‌باشد، یعنی انسانی که به ضعف قلب دچار است نمی‌تواند ورودی‌های قلب خود را کنترل تا از افکار باطل جلوگیری کند. 🔰 علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هواللّطیف 🔸 ضرورت قرائت مناجات خمس عشره امام سجاد علیه‌السلام در سلوک الی‌الله : (مرحوم علامه طهرانی رضوان‌الله علیه) به صحیفه کامله سجّادیّه و دیگر ادعیه حضرت زین العابدین علیه السّلام خصوصاً مناجات خمس عشره و انجیلیّه صغرى و انجیلیّه کبرى سفارش اکید مى فرمودند. به بسیارى از شاگردانشان مى فرمودند که هر روز لاأقلّ یک مناجات از مناجات هاى خمس عشره را در نماز شب یا در ساعتى دیگر در خلوت بخوانند. انس با صحیفه کامله سجّادیّه و صحیفه علویّه و دیگر ادعیه عالیةالمضامینى که از اهل بیت علیهم السّلام روایت شده است از نظر شریف ایشان، براى سالکین الى الله خصوصاً طلّاب و أهل علم از ضروریّات بود و بدون انس با این ادعیه و مداومت بر قرائت آن، طىّ راه سلوک را غیرممکن مى‌شمردند. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔸اوج عرفان اسلامی، فناء نیست! : نه تنها سلوک باید سازگار با جامعه باشد بلکه اصلا باید در متن جامعه سلوک کرد. در این طرح، کار و خانواده و جامعه و مسئولیت اجتماعی کنار گذاشته نمی‌شود. این امور به گونه‌ای معنا می‌شود که خود اینها می‌شود سلوک. در این دیدگاه، انسان مناسب با اجتماع، هیچ چیز را حذف نمی‌کند و در دل اجتماع می‌خواهد سلوک کند. باید در جامعه باشی و سلوک کنی. جامعه و خانواده و شغل باید باشد؛ سلوک اساسی این است. به نظرم حضرت استاد (مرحوم علامه حسن‌زاده) به این سبک نزدیک است. این سبک همان سنت ملاحسین‌قلی همدانی است. یکی از شاگردان حضرت استاد می‌گفت: ایشان ما را نه از درس و بحث انداخت، نه از زندگی؛ با این حال، ما را به سلوک کشاند. این را می‌گوییم عرفان مثبت، عرفان فعال. عرفان حاضر در اجتماع بدون هیچ گونه تعارض و تهافت. اینکه هم خانواده و هم اجتماع و هم شغل باید باشد و هم عرفان باید باشد، این یک تلائم خاصی می‌طلبد. برخی عرفان‌ها دنیا را به گونه‌ای نگاه می‌کنند که کلاً باید آن را کنار گذاشت. برخی دنیا را تماماً رنج و زحمت می‌دانند؛ برخی از عرفان‌های هندی این گونه‌اند. برخی از عرفان‌ها می گویند: اوج فنا است و هیچ بازگشتی در کار نیست. این نگاه با واقعیت هیچ انسانی سازگار نیست. ولی برخی از اندیشه‌ها می‌گویند: اوج فنا نیست، بلکه باید به بقاء بعد الفناء رسید. در بقاء بعد از فنا انسان حقانی می‌شود. اما جهت این‌سویی و خَلقی‌اش هم باید مراعات کرد و حقِّ حق را هم ادا کرد. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687