❓پرسش
استاد یه صحبتی کردن خیلی ذهن منو درگیر کرد. گفتن کسی که توی این دنیا نتونه نفسش رو رشد بده و به عقلانیت برسه و نحوهی صدور کثرت از وحدت رو بفهمه وقتی رابطهی نفسش با بدنش قطع بشه دیگه نمیتونه تکامل پیدا بکنه.
من این رو میفهمم که تکامل به این معنایی که تو دنیا ما تجربه میکنیم در عالم مثال و عقل معنایی نمیده ولی آیا کسی که جهل بسیط هم داره هیچ علمی براش در عوالم دیگه امکان حدوثش نیست؟ و مثلا نمیتونه در عالم مثال نفسش رشد کنه و عالم جبروت درک کنه؟ این رشدی که میگم به یک نحوهی دیگه باشه مثلا نه اون حال تکاملی که ما در طول زمان طی میکنیم و فهمی رو کسب میکنیم.
متن پاسخ استاد:
باسلام
بر اساس دلایل فلسفی، تکامل به معنای فعلیت یافتن ناقص،و به عبارت دیگر خروج از قوه به فعلیت، متوقف بر ماده و استعداد است و چون درعوالم پس ازدنیا، استعداد مادی ، نیست پس تکامل هم نیست و ازاین حیث، فرقی میان جهل بسیط و مرکب نمیباشد. بلی اگر کسی درکی از کمال داشته باشد ( و لو درک ضعیف)و علاقه به آن در نهاد او ثابت شده و به دنبال کسبش نیز باشد اما به آن کمال نرسد، پس از رفع حجاب ها و زوال بقایای توجهات نفس به عالم طبیعت ، آن محبت به کمال ،شخص را رها نمیکند و موجب بهره مندی ( و لو اندک) از انوار معنوی میشود اگرچه مرتبه اش با کسی که درین راه به فعلیت رسیده، متفاوت است قطعا.
البته این امر، از باب تکامل و خروج از قوه به فعلیت نیست بلکه از باب ظهور امور باطنی است
(یوم تبلی السرائر, یعنی مقام و مرتبه ای که سریره ها و پنهانیها آشکار میشود) پس این محبت به کمال که در باطن شخص بوده، در آخرت خود را مینمایاند.
و باید دانست که موثرترین و برترین نحوه محبت کمال که بیشترین اثر را در تکامل دارد، محبت به انسان کامل است که حتی اگر علوم حقیقی در نفس نباشد باز هم این گونه محبت، شخص را متصل به محبوبش میکند
اعاذنا الله من شرور انفسنا و جعل قلوبنا محلا لمحبة اولیائه
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
❓پرسش
سلام عرض ادب
با توجه به اینکه خداوند مهربان هست و این صفت خداوند هست و صفات الهی عین ذات هستند دستوراتی مثل قتل فرزند در امتحان حضرت ابراهیم آیا دستور به خلاف ذات نیست؟ ایا خدا دستوراتی خلاف ذاتش صادر میکند یا خیر گاهی امکان داره ؟
همچنین دستور خداوند به حضرت ابراهیم در خصوص سربریدن فرزندنش سوای اینکه این کار انجام نشد اما سربریدن طفل صغیر یک کار غیر اخلاقی نیست؟
متن پاسخ استاد:
باسلام
همانگونه که رحمت ، عین ذات خداوند است، حکمت و علم به حقایق و مصالح نیز عین ذات اوست.
همچنین به کمال رسیدن انسان ، متوقف بر توجه تام به حق تعالی ، خالص بودن محبت برای او ، قطع تعلق از غیر او و تسلیم محض در برابر اوست.
اگر کسی بنده و مملوک واقعی است پس در مقابل امر مولی، تسلیم مطلق است.
امر به ذبح فرزند هم موجب کمال ابراهیم شد هم موجب کمال اسماعیل ، زیرا هر دو در مقابل مولی، عبودیت و تسلیم خود را اظهار کردند ، پس این فرمان ,نه تنها خلاف رحمت الهی نیست بلکه عین حکمت و مصلحت و رحمت است تا بنده به کمال برسد.
و اما غیر اخلاقی بودن یک فعل یا فرمان ، وقتی معنا میدهد که مالک و آمر در غیر ملک خود، تصرف نابجا نماید یا امری کند
و یا در ملک خود، برخلاف مصلحت تصرف کند
و اما اگر مالک در ملک خود تصرفی کند که موجب کمال میشود، و لو در ظاهر، سخت به نظر اید، این تصرف یا فرمان رانی، غیر اخلاقی نیست. همه اشیا از جمله انسان با اینکه ذوات جوهری هستند اما ملک خداوند میباشند و تصرف حق در آنها یا امر او ، موجب کمال آنهاست.
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
❓پرسش
چرا گفته میشه امکان شی متعلق به خودشه و خدا فقط وجود رو به اون عطا کرده خود امکان جعل کردنی نیست؟
متن پاسخ استاد:
باسلام
امکان ذاتی، لازمه لاینفک ذات شیء است . تعلق جعل مرکب به آن ، به این معناست که شی در ابتدا نه ممکن باشد نه واجب نه ممتنع، سپس صفت امکان به آن داده شود .
تعلق جعل بسیط به آن هم محال است زیرا جعل بسیط به ماهیت تعلق می گیرد (بر فرض اصالت ماهیت ) نه به لوازم ذات.
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی الدّاعی إلی الحَقِّ، أمینِ الله علی الخَلق، لِسانِ الصِّدق، بابِ السِّلمِ، أصلِ المعارفِ و عَینِ مَنبَتِ العِلمِ، مُنجی أربابِ المُعاداتِ، مُنقِذِ أصحابِ الضَّلالاتِ و البِدَعاتِ، عَینِ الإبداعِ، اُنموذَجِ أصلِ الإختِراع، مُهجَةِ الکَونَینِ و مَحجَةِ الثِّقلَین ، مِفتاحِ خزائِنِ الوُجوب، حافِظِ مَکامِنِ الغُیوبِ، طَیّارِ جَوِّ الأزَل و الأبَد، علیِّ بن محمَّدٍ، صلوات الله علیه.
🌺میلاد سراسر نور حضرت امام هادی عليه السلام تبریک و تهنیت باد 🌺
ایتا تلگرام
🎙 باز نشر جلسات شرح زیارت جامعه کبیره
📆 به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
جلسه یکم
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
#جامعه_کبیره
#استاد_موسوی
#صوت
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَزِيرِهِ وَ حَبِيبِهِ وَ خَلِيلِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ خِيَرَتِهِ مِنْ أُسْرَتِهِ وَ وَصِيِّهِ وَ صَفْوَتِهِ وَ خَالِصَتِهِ وَ أَمِينِهِ وَ وَلِيِّهِ وَ أَشْرَفِ عِتْرَتِهِ الَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ أَبِي ذُرِّيَّتِهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ الْمَاضِي عَلَى سُنَّتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ عَلَى أُمَّتِهِ سَيِّدِ الْمُسْلِمِينَ وَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ قَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ
💐 عید بر عاشقان ولایت مبارک و مهنی باد
ایتا تلگرام
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
زین سبب پیغامبر با اجتهاد
نام خود وان علی مولا نهاد
گفت هر کو را منم مولا و دوست
ابن عم من علی مولای اوست
کیست مولا آنک آزادت کند
بند رقیت ز پایت بر کند
چون به آزادی نبوت هادیست
مؤمنان را ز انبیا آزادیست
ای گروه مؤمنان شادی کنید
همچو سرو و سوسن آزادی کنید
مثنوی معنوی مولوی، دفتر ششم، تفسیر حدیث غدیر
💐 عید بر عاشقان ولایت مبارک و مهنی باد
ایتا تلگرام
عید غدیر.mp3
8.16M
🔸 حقیقت معرفت نفس هر مومن به این است که حقیقت وجودی ولایت را از طریق حضرت امیر المومنین(ع) و در رتبه بالاتر حضرت ختمی مرتبت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد(ص) بشناسد.
#استاد_موسوی
#حکمتانه
#صوت
ایتا تلگرام
May 11
بسم الله الرّحمن الرّحیم
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشه و جَمیعِ خَلقهِ مِنْ اَرضِه و سمائه و علی شَجَرَهِ الطُّورِ، و الکتابِ المَسطُورِ، و البَیتِ المَعمورِ، و السِّرِ المَستورِ، و آیةِ النُّور، کَلیم أیمَنِ الإمامةِ، مَنشأِ الشَّرَفِ و الکَرامةِ، نُور مِصباحِ الأرواح، جَلاء زُجاجةِ الأشباحِ ، ماء التَّخمیرِ الأربعینَ، غایةِ مِعراجِ الیَقین، إکسیرِ فِلِزّاتِ العُرفاء، مِعیارِ نُقُودِ الأصفِیاءِ، مَرکَز الأئمَّه العَلَویَّةِ، مَحوَرِ الفَلَکِ المُصطَفَویّةِ، الآمِرِ للصُّوَرِ و الأشکال بِقَبول الإصطِبارِ و الإنتِقال، النُّور الأنور، موسَی بن جعفرٍ، علیه صلوات الله العَلیِّ الأکبر.
💐 میلاد باسعادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام فرخنده و شادباش💐
ایتا تلگرام
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.
#مباهله
ایتا تلگرام
May 11
🕌 دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی
💡مدرسه علوم عقلی
👤با حضور استاد سید محمد موسوی
🖋رابطه عقل و شهود با نقل در کسب معارف دینی
📆دوشنبه ۸مرداد
📆شنبه ۱۳ مرداد
نام نویسی تا ۲۵ تیرماه
ایتا تلگرام
امام صادق علیه السلام:
اَلسُّجُودُ عَلَى تُرْبَةِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَخْرِقُ اَلْحُجُبَ اَلسَّبْعَ
سجده بر تربت حسين عليه السلام حجاب هاى هفتگانه را می دَرَد.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۸، ص ۱۳۵
#احادیث_توحیدی
#امام_صادق علیه السلام
ایتا تلگرام
سَلامُ اللّٰهِ وَسَلامُ مَلائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ ، وَأَنْبِيائِهِ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِبادِهِ الصَّالِحِينَ ، وَجَمِيعِ الشُّهَداءِ وَالصِّدِّيقِينَ ، وَ الزَّاكِياتُ الطَّيِّباتُ فِيما تَغْتَدِي وَتَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ، أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ ، وَالدَّلِيلِ الْعالِمِ ، وَالْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ ، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ ، فَجَزاكَ اللّٰهُ عَنْ رَسُولِهِ وَعَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَعَنِ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَاحْتَسَبْتَ وَأَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ
ایتا تلگرام
May 11
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
Ahamiyate-mohabat.mp3
18.71M
هدایت شده از استاد سید محمد موسوی
Ahamiyate-mohabbat.pdf
439.1K
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
ایتا تلگرام
❓پرسش
سلام علیکم
اینکه حکماء میگویند مفهوم وجود نقیض عدم است (شرح منظومه بحث اشتراک معنوی)مرادشان از مفهوم وجود همین مفهوم عام بدیهی می باشد.
متن پاسخ استاد:
باسلام
نقیض وجود ، عدم است لکن نه حقیقت وجود قابل حصول در ذهن است و نه عدم، شیئتی دارد تا در ذهن باشد بنابراین برای اشاره به حقیقت وجود خارجی، از مفهوم وجود استفاده میشود پس مقصود از نقیض عدم ،حقیقت وجود است اما اشاره به ان از طریق مفهموم عامبدیهی وجود است.
#پرسش_و_پاسخ
#استاد_موسوی
ایتا تلگرام
🗂 پرونده ویژه شیخ اشراق
📆انتشار به مناسبت هشتم مرداد
🕯روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی
💡بخشی از مقدمه شرح حکمه الاشراق
💡سخنرانی بزرگداشت سهروردی
💡متن سخنرانی بزرگداشت سهروردی
💡نقش شیخ اشراق در سیر فلسفه اسلامی و امتداد آن
💡تاثیر فلسفه ایران باستان بر حکمت متعالیه
#استاد_موسوی
#صوت
#متن
ایتا تلگرام
May 11
رابطه عقل و شهود با نقل در کسب معارف.mp3
38.59M
🔶 رابطه عقل و شهود با نقل در کسب معارف
👤 استاد سید محمد موسوی
#استاد_موسوی
#دارالعلم
#صوت
ایتا تلگرام
استاد سید محمد موسوی
🔶 رابطه عقل و شهود با نقل در کسب معارف 👤 استاد سید محمد موسوی #استاد_موسوی #دارالعلم #صوت ایتا
🔰 رابطه عقل و شهود با نقل در کسب معارف
🎙 استاد سید محمد موسوی
1⃣ توضیح مفردات
۱.۱ عقل
تمامی انسانها ارتکازی از عقل دارند و هیچ انسانی نیست که عقل را نفی کند. با این حال، در فهم مسائل بین مردمان اختلاف وجود دارد. بنابراین، پیش از هر بحثی باید عقل را شناخت.
در شناخت عقل نمی توان به اصل مسلم یا کلام منقولی تمسک جست، بلکه این خود عقل است که باید خودش را معرفی کند.
ساختار وجودی انسان بگونه ای است که دارای فهم و ادراک است و به همین جهت از حیوان متمایز شده است. این جنبه ادراکی را ذهن نیز می گویند.
انسان دارای شناخت های گوناگون است که اشرف آنها همان عقل است.
۱.۱.۱ عقل در لغت
عقل به حسب لغت دارای چند معنا است: امساک، فهم، قوه فاهمه، کارکرد این قوه. البته، بحث لغوی در این بحث فایده ای ندارد.
۱.۱.۲ استعمال قرآنی عقل
آیات قرآن کریم که درباره عقل یا لبّ هستند متعددند. ۴۹ مورد عقل و مشتقات آن و ۱۶ مورد لب و مشتقات آن در آیات بکار رفته است. تمامی این آیات اشاره به نحوه ای درک و فهم عمیق دارند که برخی از این امور خارج از سنخ عالم طبیعت هستند و برخی از لوازم نامحسوس موجودات طبیعی است. این لوازم نامحسوس نیز گاه به صورت مبدایت است و گاه به صورت غایت و گاه به صورت همراه با محسوسات.
به طور مثال در آیه ان فی خلق السماوات و الارض ... لایات لقوم یعقلون، شناخت طبیعی این امور محسوس برای مومنان و کفار دارای لوازمی است که دیگر محسوس نبوده و تنها اهل عقل آن ها را ادراک می کنند. بنابراین این آیه در مقام تنبه به لوازم غیر محسوس امور محسوس است.
حاصل کلام آنکه در استعمالات قرآنی مراد از عقل و لب، لایه های عمیق از فهم است که برای همگان میسر نیست بلکه گروه های خاصی قادر به فهم آنند و این گروه ها نیز دارای مراتب هستند.
۱.۱.۳ معانی اصطلاحی عقل
عقل به اشتراک لفظی دارای معانی مختلفی است:
در کلام: مراد از عقل، آراء و نظریاتی است که همه یا اکثر عقلا پذیرفته اند و تردیدی در آن نیست؛ مانند اولیات، حسن عدل و قبح ظلم، لزوم شکر منعم و مانند آن.
عقل در فلسفه: دارای معانی مختلفی است: ۱. عقل به معنای جوهر مجرد، ۲. عقل به معنای قوه ادراک که مقدمات کلی صادق و ضروری را ادراک میکند. عقل در این معنا دارای مراتبی است: بالقوه، بالملکه، بالفعل و عقل مستفاد.
عقل اخلاقی یعنی کسی که سبک سر نیست و متین و با وقار است. عقل در عرف به معنای تیز هوش بودن و سریع الفهم بودن است.
۱.۱.۴ مراتب ادراک
مراتب چهارگانه ادراک: احساسات، تخیلات، وهمیات، ادراک عقلی.
البته وهم نیز دارای معانی مختلف است: ۱. تصور غیر مطابق با واقع، ۲. قوه مدرک اموری که از قبیل محسوسات نستند ولی با آنها مرتبطند. به این امور، معنا گفته می شود. تمامی گزاره هایی که در ارتباط با عالم طبیعت مطرح می شوند، همگی از این قبیلند. یعنی موضوع و محمول آنها محسوسند ولی حکم به ثبوت محمول برای موضوع، حسی نیست. به این ادراکات به دلیل ارتباط با امور حسی، امور موهوم گفته می شود و این معانی را جزء معانی جزئی قرار میدهند. البته مراد از جزئی بودن ارتباط با طبیعت است، نه ما یمتنع صدق علی کثیرین.
قسم چهارم ادراک عقلی است که ادراک امری است که یا خارج از امور محسوس است مانند شناخت خداوند و یا اعم از محسوس و غیر محسوس است مانند شناخت ثابت و متغیر.
این ادراکات دو ویژگی دارند: ۱. کلی هستند البته، نه به معنای قابل صدق بر کثیرین، بلکه به معنای اعم از محسوس و غیر محسوس بودن. ۲. از قبیل معناست.
در میان معقولات، گزاره هایی وجود دارد که درباره جزئی حقیقی است مانند گزاره های درباره خداوند متعال.
۱.۱.۵ تقسیمات آگاهی
آگاهی ها بر دو دسته هستند: برخی اکتسابی و برخی غیر اکتسابی هستند. امور غیر اکتسابی همان بدیهیات هستند که پایه سایر معرفت ها را تشکیل میدهند.
مبادی یا امور غیر اکتسابی یا تصدیق شده هستند یا خیر. تصدیق ها باور و اذعانند. امور غیر تصدیقی نیز یا تاثیر دارند و یا تاثیر ندارند. امور تاثیر گذار همان مخیلاتند. این در عوام تاثیرگذارند و بجای استدلال میتوان از این امور برای اقناع آنها استفاده کرد. اموری که تاثیرگذار نیستند نیز هیچ جایگاهی در استدلال و اقناع ندارند.
اموری که تصدیق می شوند نیز یا بر وجه ضرورت است و یا بر وجه تسلیم و یا بر وجه ظن و ما دون ظن.
قسم اول نیز بر دو قسم است: ضرورت ظاهری و حسی و، ضرورت باطنی. ضروت ظاهری از ناحیه حس ادراک میشود این امور نیز یا محسوس منفردند و یا محسوس همراه با تکرار یا شنیداری. محسوسات، مجربات و متواترات. تمامی این امور جزئی هستند و در برهان کارایی ندارند.
#استاد_موسوی
#دارالعلم
#متن
ایتا تلگرام