eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
315 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️عمان ۲۰۲۲ میزبان جوایز موسیقی و معماری بنیاد آقاخان ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹مراسم اهدای جوایز برندگان پانزدهمین جوایز موسیقی و معماری آقاخان، از ۲۹ تا ۳۱ اکتبر ( ۷تا ۱۰آبان۱۴۰۱) در مسقط با حضور اعضای خانواده کریم آقاخان در پایتخت عمان برگزار شد. 🔸برندگان جایزه موسیقی آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی در حالی معرفی شدند که نام یک هموطن ایرانی میان هنرمندان بین المللی دیده می‌شود. «یاسمین شاه‌حسینی» از ایران موفق به دریافت جایزه موسیقی در این دوره شد. 🔹هیأت داوران جایزه موسیقی آقاخان از گروه ایرانی «گلشن»(به عربی فرقه قولشان) و سید محمد موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی- هنری ماهور نیز به پاس تلاش‌هایشان در ترویج موسیقی تقدیر کردند. 🔸جایزه موسیقی بنیاد آقاخان هر سه سال با هدف ارج‌ نهادن به خلاقیت‌‌های استثنایی، آموزش و حفظ و احیای هنر موسیقی در جوامعی که مسلمانان در آن حضور پررنگی دارند در چندین شاخه اهدا می‌شود. این جایزه در مجموع رقمی معادل ۵۰۰ هزار دلار(معادل پانزده میلیارد تومان) است که میان برندگان تقسیم می‌شود. ۱۰ برنده نهایی جایزه موسیقی آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی از میان ۴۰۰ نامزد از کشورهای مختلف انتخاب شده‌اند. 🔹بنیاد آقاخان همچنین جایزه ویژه «مقام ممتاز» را به «مسلم الکثیری» آهنگساز اهل عمان تقدیم کرد. مسئولان این بنیاد، این جایزه را به پاس «حفظ و اشاعه میراث موسیقیایی عمان» به آقای الکثیری اهدا کردند. 🔸لازم به ذکر است که بنیاد آقاخان پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ نیز جایزه ویژه «خداوندگار موسیقی» موسوم به «شهنواز» را به محمدرضا شجریان تقدیم کرده بود. 🔹شش پروژه نمونه به عنوان برندگان جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۲۲ میلادی اعلام شدند که نام «کارخانه آرگو» اثر احمدرضا شریکر از ایران در بین آن‌ها دیده می‌شود. برندگان نهایی جایزه معماری آقا خان در سال ۲۰۲۲ از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور انتخاب شده‌اند. 🔸جایزه معماری آقا خان در مجموع رقمی معادل یک میلیون دلار است که به برنده یا برندگان اهدا می‌شود. امسال یک پروژه از ایران، دو پروژه از بنگلادش، یک پروژه از اندونزی، یک پروژه از لبنان و یک پروژه از سنگال به صورت مشترک برنده جایزه معماری آقاخان شدند. 🔹جایزه معماری آقاخان با تمرکز روی شیوه‌های بومی اسلامی هر ۳ سال یک بار به یک یا چند معمار اهدا می‌شود. 🌐منبع: یورونیوز       🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️فرصتی طلایی برای برقراری روابط علمای سنتی حوزه علمیه قم با بزرگان سنتی جامعه الازهر الشریف. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 💫 احمدالطیب خواستار گفت‌و‌گوی مستقیم علمای شیعه و سنی در یک میز مشترک شد. 🔹 احمد الطیب شیخ جامعه الازهر مصر در پایان کنفرانس گفت‌و‌گوهای بحرین، خواستار برپایی گفت‌‌وگوی طرفینی با حضور علمای شیعه و سنی شد. 🔹او که در حضور پاپ فرانسیس سخن می گفت افزود: «من و علمای بزرگ الازهر و شورای «حکمای مسلمان» از صمیم قلب و با آغوشی گشاده آماده هستیم تا با برادران مسلمان شیعه خود دور یک میز بنشینیم». 🔹احمد الطیب هدف از برقراری گفت‌و‌گوی علمای شیعه و سنی را مبارزه با فتنه‌انگیزی و درگیری فرقه‌ای در جهان امروز اعلام کرد و افزود: «از تمامی علمای اسلام در جهان تقاضا دارم با تمامی اختلافات مذهبی، طائفه ای و مکتبی به سرعت برای برپایی گفت‌وگوی جدی اسلامی- اسلامی در راستای وحدت و نزدیکی و شناخت یکدیگر وارد عمل شوند». 🔹احمد الطیب افزود که هدف از این نشست عبور از دوران تاریک گذشته و تقویت اسلام و یکدست کردن مواضع اسلامی است و گفت که باید سخنرانی‌های خصمانه و نفرت پراکنی از سوی هر دو طرف متوقف شود و تحریک و تکفیر از میان برود. وی تأکید کرد که باید از اختلافات تاریخی و معاصر با تمامی اشکال آن، عبور کرد. ♻️ در مورد روابط حوزه علمیه قم با الازهر یادداشت (اسلام سنّتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر)اینجا را ببینید: ⬅️↙️ yun.ir/abseq7 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🎞 کلیپی جدید از برپایی بزرگترین گردهمایی نیروهای تبلیغی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر۲۰۲۲(١٣تا١٨آبان۱۴۰۱) 📽https://www.youtube.com/watch?v=Ub3obRoSN74 ⚡️حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها  ✍ به قلم: مهدی فرمانیان   🔹جماعه التبلیغ یکی از عظیم ترین سازمان های تبلیغی در جهان اسلام است. آنان می گویند: جماعه التبلیغ  حدود ۸۵ میلیون مُبلّغ دارد، اما تخمین زده می شود ده میلیون مّبلّغ فعال در ۱۶۰ کشور جهان داشته باشند. 🔸جماعه التبلیغ سه اجتماع بزرگ دارند:  یکم. اجتماع رایوند در نزدیکی لاهور پاکستان دوم. اجتماع پیشوا در داکای بنگلادش سوم. اجتماع بوپال در هند. البته اجتماع های ده هزار نفری سالیانه  نیز در آمریکا و اروپا دارند. 🔹شیوه های تبلیغی جماعت عبارتند از:   ۱. آنان از فقه الصلاه چیزی نمی گویند، اما از فضیلت نماز و فضائل اعمال سخن می گویند. ۲. مردم  را به تبلیغ دین به مدت یک روز در هفته، یا سه روز در ماه، یا چهل روز در سال، یا چهار ماه در مدت عمر خود ترغیب می کنند. ۳. فقط امر به معروف می کنند و هرگز نهی از منکر نمی کنند. به این دلیل که می گویند مردم ناراحت و پراکنده می شوند. ۴. در سیاست دخالت نمی کنند و به همین علت در اسرائیل هم دو مرکز تبلیغی فعال دارند.  ۵. در جهاد مشارکت ندارند و می گویند اکنون وضعیت مسلمانان همانند دوران مکه رسول خداست که فقط زمان تبلیغ بود و با این شرایط زمان جهاد نیست. 🔸یکی از اساتید نقل  می کرد: فردی از جماعه التبلیغ را در آفریقای مرکزی ملاقات کرده است که یازده سال پیش از منزلش برای تبلیغ بیرون آمده است و  هنوز به خانه اش بازنگشته است. 📃 یادداشت «درباره تبلیغی جماعت ها، پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام» را نیز اینجا بخوانید ⬅️↙️ (http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html)  🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️نمونه ای از فراخوان تبلیغی جماعت ها در اجتماع رایوند ۲۰۲۲ 🔸جماعت تبلیغی ها، در عصر ارتباطات حتی از ساده ترین روشهای اطلاع رسانی برای دعوت به گردهمایی ها احتراز می کنند و با شیوه های سنتی و تمرکز بر تبلیغ «چهره به چهره» مراسم های خود را برگزار می کنند و توانسته اند سالیانه جمعیتی بیش از جمعیت زائران بیت الله الحرام را دور هم جمع کنند. ✍ عبارت «انشاالله» که در پوستر پیوست به صورت ویژه بر آن تأکید شده است، بیانگر تکیه آنها بر تشریفاتی نبودن «مشیت الهی» است و از محورهای مهم دعوت و تبلیغ آنهاست. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️حجاب، موضوع اصلی اسلام گرایان ترکیه ✍ به قلم: رضا قنبری ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📌دیدار "اردوغان" با "جو بایدن" در اجلاس ناتو سال گذشته، یک میهمان ویژه داشت. دختری جوان با حجاب اسلامی و مسلط به زبان انگلیسی که رابط کلامی دو رئیس جمهور بود. او کسی نبود جز فاطمه کاواکجی. 🔹برای درک اهمیت این میهمان جوان، باید کمی به عقب بازگردیم. ۲۵ سال قبل در مجلس کبیر ترکیه، هنگامی که مادرش "مروه کاواکجی" با حجاب اسلامی کامل وارد پارلمان شد و نمایندگان جناح اکثریت با کوبیدن بر روی میز و هو کردنش، او را از سخنرانی باز داشتند. 🔹در روزگاری که دولت پنهان، حتی به اندازه یک صندلی مجلس به اسلامگرایان اجازه سیاست ورزی نمی داد؛ چند ماه بعد هم "سلیمان دمیرل" رئیس جمهور وقت با لغو شهروندی او، کاوکاجی را مجبور به ترک کشور کرد. 🔸 داستان "بنیادگرایان سکولاری" که به پشتوانه سرنیزه نظامیان و حمایت امپراطوری رسانه های، سبک زندگی خود را به شهروندان ترکیه تحمیل می کردند. حجاب اسلامی در دانشگاهها، مدارس و ادارات ممنوع و بسیاری از زنان بخاطر نحوه پوشش از عرصه عمومی حذف می شدند. ♻️ حالا اما بازی حجاب در ترکیه به پاشنه دیگری چرخیده است. چنانچه اخیرا "کمال اوغلو" رهبر حزب جمهوری خلق، با انتشار ویدیویی از رفتار پیشین حزبش نسبت به زنان محجبه عذرخواهی کرد و اسلامگرایان هم پیشنهاد هم پرسی را برای گنجاندن حجاب در قانون اساسی را مطرح کرده اند. به نظر میرسد "جدال روسری" دوباره در ترکیه داغ شده است. 🔹تحلیلگران یکی از دلایل موفقیت خیره کننده حزب «عدالت و توسعه» در دو دهه اخیر را، به خاطر عملکرد افراطی سکولارها و حامیان آنها در دهه ۹۰ میلادی مرتبط می دانند. ناکارآمدی، فساد گسترده اقتصادی، رانت طبقاتی خصوصا برای نظامیان، فشار بر دگراندیشان و دخالت در سبک زندگی شهروندان دولتهای ائتلافی دهه ۹۰ را به کابوس مردم ترکیه در دوران سکولارها تبدیل شده است. در دهه اول قرن جدید با روی کار آمدن اسلامگرایان، تلاش برای لغو محدودیت ها آغاز شد، اما احزاب سکولار به کمک دادگاه قانون اساسی که در کنترل ژنرالها بود همچنان در برابر خواست اکثریت مقاومت کرده و "جدال روسری" به مبارزه روزانه شهروندان و دولت پنهان بدل شده بود. 🔸در واقع عدالت و توسعه در سالهای ابتدای صدرات، به دلیل هراس از کودتا نیروی خود را بر بهبود وضعیت اقتصادی متمرکز کرده بود. هرچند پس از پیروزی خیره کننده در انتخابات ۲۰۱۱ و تشکیل دولتی تک حزبی و قوی، آرام آرام آنها با کمک رفراندوم آزادی پوشش را قانونی کردند. 🔹در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ حجاب در مدارس، دانشگاهها و سپس ادارات آزاد شد و مخالفان دولت که در ابتدا قوانین دولت و مجلس را بوسیله رای قضات وتو می کردند؛ آرام آرام با اصلاحات کنار آمده و مسئله حجاب به مشکلی فرعی در جامعه ترکیه تبدیل شد.اما هراس از بازگشت سکولاریسم ژاکوبنی و سرکوب زنان محجبه در بخشی از مردم ترکیه هنوز زنده است و اتفاقا احزاب اسلامگرا از همین خاطره تلخ جمعی، برای خود رای می سازند. به همین دلیل کمال اوغلو رهبر حزب مخالف دولت جمهوری خلق و رقیب احتمالی اردوغان در انتخابات بهار سال آینده از چند ماه پیش پویشی بنام "حلالیت" راه انداخته تا از عملکرد حزبش در مورد حجاب "پوزش" بخواهد. پس از آن هم با ارسال لایحه ای به مجلس رسما اعلام کرد در صورت پیروزی سکولارها در انتخابات سال آینده حق انتخاب پوشش انتخابی در مراکز دولتی و آموزشی همچنان محفوظ خواهد. سیاستی که از سوی رادیکالهای هر دو سو تقبیح شد. 🔹اردوغان در پاسخ رقیبش طرح "همه پرسی حجاب به عنوان بخشی از قانون اساسی" را مطرح کرده و رسانه های عدالت و توسعه هم "حجاب را مسئله حل شده در ترکیه" می دانند. 🔹برخی از مخالفان دولت هم این پیشنهاد را بازی در زمین اسلامگرایان و دوری از اصل سکولاریسم قانون اساسی می دانند. اما فارغ از نقدهای هر دو سو، به نظر اوغلو بر نقطه درستی دست نهاده است. زیرا در چند وقت اخیر پس از اعتراضات به مرگ مهسا امینی در ایران، بخشی از رسانه های ترکیه از برنامه اسلامگرایان برای "حجاب قانونی" در ترکیه سخن می گویند و از دیگر سو رسانه های نزدیک به عدالت و توسعه با یادآوری دهه ۹۰ و سرکوب دختران محجبه در آناتولی شهروندان را از بازگشت سکولاریست ها می ترسانند. 🔸به همین دلیل ایده کمال اوغلو برای گنجاندن"حق انتخاب پوشش" در قانون شاید یک گام به عقب به نظر بیاید؛ اما با عبور دادن کشور از دو قطبی های کاذب و دعواهای بی پایان، مسیر را برای توسعه و آبادانی ترکیه با حضور همه سلایق هموار می سازد. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️ نفرت پراکنی از اسلام، به بهانه برگزاری جام جهانی در قطر ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹حدود یک هفته به شروع مسابقات جام جهانی به میزبانی قطر باقی مانده است؛ با این که هنوز این مسابقات شروع نشده است، یک نشریه فرانسوی در اعتراض به برگزاری جام جهانی در این کشور کاریکاتوری منتشر کرد که در پی انتشار آن واکنش‌هایی تند را از سوی شهروندان جهان اسلام برانگیخت. 🔸در این کاریکاتور، بازیکنان تیم ملی قطر را با چهره های ترسناک و نیز ریش‌های بلند ترسیم نموده که هر یک از این بازیکنان سلاح و کمربند انفجاری به همراه خودشان دارند. کاریکاتوریست سعی دارد تا پیوندی از بازیهای جام جهانی به میزبانی قطر با آنچه که در غرب تحت عنوان «تروریسم اسلامی» معرفی می شود را ایجاد کند. 🔹آنچه که از این کاریکاتور می توان فهمید، چیزی جز نشر «اسلام ستیزی» و«مسلمان‌ستیزی» به هر بهانه ای نیست و علی رغم این که حُکام برخی از کشورهای جهان اسلام از هیچ کوششی در جهت جلب رضایت آمریکا و کشورهای اروپایی دریغ نکرده‌اند و همواره روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشورها در جهت جلب رضایت جهان غرب بوده است؛ ولی باز هم می‌بینیم که غربی‌ها نتوانسته‌‌اند نفرت درونی خود که ریشه در اسلام ستیزی دیرینه آنها دارد را مخفی نگاه دارند. 🔸 گویا برخی باید در آستانه برگزاری جام جهانی با کشور قطر - که خود را کانون صلح در منطقه می داند - به جرم پایبندی به قوانین شریعت تسویه حساب کنند و این کاریکاتور را در این زمان حساس رسم و منتشر کنند. 🔹این کاریکاتور نشان می دهد که نگاه جامعه غرب به آن دسته از مسلمانانی که در رتبه‌بندی نظام نوین جهانی به عنوان مسلمان عادی قلمداد می شوند، همان نگاهی است که به مسلمانان جهادی دارند و در این بین، پیروز واقعی این میدان مسلمانی است که خالصانه از تمام استعداد و توانایی خود برای پیشبرد اهداف عزت امت اسلامی استفاده می کند. 🏷 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تاکید رهبر طالبان بر اجرای مجازات‌های سنگسار، شلاق و اعدام در ملاء عام ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که رهبر این گروه روز یکشنبه 22 عقرب (آبان) پس از دیدار با گروهی از قضات خواستار عملی شدن مجازات‌هایی نظیر اعدام در ملاء عام، سنگسار و شلاق شد. . 🔹مجاهد در توئیت جدید خود به نقل از آخوندزاده نوشته است: «پرونده دزدان، آدم‌ربایان و فتنه‌گران را به دقت بررسی کنید.»به نوشته مجاهد، آخوندزاده خطاب به قاضیان گفته است:«آن دسته از پرونده‌هایی که تمام شرایط شرعی حدود و قصاص در آنها رعایت شده است، شما موظف به اجرای آن هستید». 🔸 از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در سال گذشته تاکنون، فیلم‌ها و تصاویر جنگجویان طالبان در حال شلاق زدن افراد متهم به جرایم مختلف به‌طور مکرر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. همچنان طالبان بارها اجساد آدم‌ربایان که به گفته آنها در تیراندازی کشته شده‌اند را در ملاء عام به نمایش گذاشته‌اند. 🔹این در حالی است که هفته گذشته، طالبان با صدور فرمانی ورود زنان به پارک‌ها، نمایشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و حمام‌های عمومی را ممنوع کردند. گفتنی است که طالبان در اولین دوره از حکومت خود، مرتباً مجازات‌هایی از جمله شلاق و اعدام را در ملاء عام اجرا می‌کردند. 🔸هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان که از زمان بازگشت این گروه به قدرت در اوت ۲۰۲۱ تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است، براساس ادعای مقام‌های طالبان، از زادگاهش، ولایت قندهار و کانون معنوی این گروه حکمرانی می‌کند. 🌐 منبع: ترجمان افغانستان 🏷 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دورخیز قطر برای معرفی «محمدالحسن الددو» به عنوان جانشین قرضاوی ✍️به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹گمانه زنی در مورد تعیین قائم مقام قرضاوی در کسوت «رهبری فکری اخوان المسلمین» امری حساس و سخت است. با توجه به اینکه اکثر مرشدان اخوان المسلمین، از پزشکان، مهندسان و فارغ التحصیلان غیر علوم دینی هستند؛ خلاء فقدان مرجعیت دینی اخوانیون را نمی توان کوچک انگاشت. 🔸 در شرایط فعلی که قاطبه مرشدان اخوان یا دربند یا آواره و دور از وطن و یا با اختلافات درونی دست و پنجه نرم می کنند، عسر مضاعفی بر هسته مرکزی این جنبش سایه افکنده و این گمانه زنی پیچیده تر می شود. اما نباید فراموش کرد که چهل و اندی سال پیش نیز، در زمان اعلام خبر مرگ «ابوالعلی مودودی» همزمان با دوران محنت نخست اخوان بود و شرایط چنینی وجود داشت. آن زمان گزینه اصلی برای اقامه نماز میت مودودی، بر عهده قرضاوی گذاشته شد و این امر باعث مشهوریت مضاعف قرضاوی در کسوت رهبری فکری اسلام گرایان اخوانی شد. در دوران فعلی موسوم به «المحنه الثانیه» و تار و مار شدن اخوانیون نیز اقامه نماز بر پیکر قرضاوی، بر عهده فقیه شهیر قطر «محمد الحسن الددو الشنقیطی» نهاده شد و احتمال مطرح شدن او به عنوان رهبری معنوی آینده اخوان تقویت شد. 🔹 در چهل روز پس از اعلام نعی(خبر مرگ) قرضاوی، تریبون‌های رسمی رسانه ای اخوان در قطر، اکثر بزرگداشت های او را با سخنان الددو برگزار کردند. قطر با بازوهای قدرتمند رسانه ای خود مثل الجزیره، در این مدت هر مناسبت و برنامه ای که به نحوی به قرضاوی مرتبط بود را به محمدالحسن الددو سپرد تا قرضاوی، با لحن و وفکر الددو معرفی شود. 🔸محمدالحسن ولد الددو الشنقیطی موریتانی الاصل، که از اعتبار بالایی در بین جوانان اخوان المسلمین برخوردار است و یکی از سردمداران شورای علمای مسلمین(با گرایشات فکری قرضاوی)است و این شاهدی قوی بر این مدعاست. الددو خیلی خوب زوایای پنهان اخوانیون را می شناسد و حتی ماه ها پیش از اعلام رسمی ابراهیم منیر، در برنامه تلویزیونی«بلا حدود» او را به عنوان نائب مرشد اخوان اعلام کرده بود. این پیش بینی زود هنگام - که اشراف کامل «الددو» بر اخوان را نمایان می کند- زمانی ارزش دارد که بدانیم در آن زمان کسی احتمال بوجود آمدن طیف های جدید در اخوان را باور نمی کرد. 🔹تمام این قرائن و عدم وجود گزینه بدیل، حاکی از آن است که بازوهای رسانه ای قطر به صورت کاملا هدفمندانه قصد دارند او را جانشین قرضاوی مطرح کنند و «ریسونی»، «عصام بشیر» و «علی محمد الصلابی» و... توان رقابت با او در این کسوت را ندارند. با این حال باید صبر کرد و واکنش رسمی«مکتب الارشاد» به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در اخوان به این پیشنهاد را مترصد شد. 🎥https://www.youtube.com/watch?v=dfYLH4NiY70 🏷 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی قرضاوی، با لحن و فکر محمد الحسن الددو 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️پاکستان در سوگ مفتی اعظم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸محمدرفیع عثمانی، مفتی اعظم پاکستان و ریاست دارالعلوم کراچی و فرزند ارشد مفتی محمدشفیع عثمانی و برادر بزرگ محمدتقی عثمانی، بعد از تحمل سال‌ها بیماری، شامگاه امروز (جمعه ٢٧ آبان ١٤٠١) در سن ٨٦ سالگی از دنیا رفت. 🔸وی در سال 1315 در شهر دیوبند هندوستان بدنیا آمد. پدرش محمدشفیع دیوبندی، مفتی سابق دارالعلوم دیوبند و از رهبران جنبش پاکستان و استقلال هند از استعمار بریتانیا بود. 🔹پس از تأسیس پاکستان در سال 1947، این خانواده به پاکستان و شهر کراچی مهاجرت کردند. محمدشفیع، مؤسس دارالعلوم کراچی و مفتی اعظم پیشین پاکستان بود. دارالعلوم کراچی از بزرگ‌ترین مدارس دینی شبه‌قاره هند محسوب می‌شود. 🔸 محمدرفیع عثمانی تحصیلات خود را در هند پیش از تقسیم آن به هندوستان و پاکستان آغاز کرد. حفظ قرآن را در مسجد باب‌السلام آرام‌باغ کراچی تکمیل کرد و دروس متداول دینی را در دارالعلوم کراچی فرا گرفت. او از نخستین طلاب مدرسه پدرش بود. مفتی عثمانی پس از تکمیل دروس دینی و فراگیری تخصص در فتوا، در سال 1960 موفق به اخذ مدرک «فاضل عربی» از دانشگاه پنجاب شد. پس از درگذشت دکتر عبدالحی عارفی در سال 1986، ریاست دارالعلوم کراچی به مفتی محمدرفیع عثمانی سپرده شد. با درگذشت مفتی ولی‌حسن تونکی در سال 1995، مقام مفتی اعظم پاکستان به مفتی محمدرفیع عثمانی اعطا شد. 🔸عضویت در شورای ایدئولوژی اسلامی، کمیته رؤیت هلال پاکستان، کمیته عُشر و زکات ایالت سِند، و عضویت در سندیکای دانشگاه کراچی، دانشگاه علوم پزشکی داو (Dow) و دانشگاه مهندسی و تکنولوژی ان‌ای‌دی کراچی، دادگاه استیناف دیوان عالی پاکستان و وفاق‌ المدارس‌العربیه پاکستان از دیگر خدمات و مسئولیت‌های مهم مفتی محمدرفیع عثمانی هستند. 🔹از محمدرفیع عثمانی حدود 27 اثر علمی به زبان‌های اردو و عربی در موضوعات مختلف به جای مانده است.او سال‌ها کتاب «صحیح مسلم» را در سال پایانی تحصیلی دارالعلوم کراچی تدریس کرد و هزاران شاگرد و طلبه تربیت نمود. ده‌ها تن از علمای شاخص ایران و افغانستان از فیض‌یافتگان مستقیم دارالعلوم کراچی و شاگردان مفتی محمدرفیع عثمانی هستند. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
💥پس لرزه های برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر(۱) ⚽️ حضور پررنگ «ذاکر نائیک» در حاشیه برگزاری جام جهانی قطر ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ⚽️ همزمان با برگزاری جام جهانی فوتبال در دوحه، ذاکر نائیک «مبلغ روشنفکر سلفی» امشب برای برگزاری سمینارهای چند زبانه و سخنرانی های تبلیغی درباره اسلام وارد پایتخت قطر شد. ⚽️ گویا ایشان قرار است با طرح های متفاوت تبلیغی در بین هواداران فوتبال و بویژه غیر مسلمانان، فعالیت های گسترده تبلیغی برگزار کند و برنامه های متمرکزی برای خنثی سازی تبلیغات اسلام هراسان و آتئیست ها داشته باشد. ⚽️ همچنین«عمر عبدالکافی» خطیب شهیر مصری، « عثمان الخمیس» واعظ سلفی کویتی و «سعید بن محمد کملی» واعظ مراکشی قرار است سخنرانی و برنامه های متنوعی در حاشیه این مسابقات بین المللی برگزار کنند. ✍ پانوشت: (۱). به راستی مجامع تبلیغی داخلی، فعالان تبلیغ دین در عرصه بین الملل، معاونت تبلیغ و بین الملل حوزه های علمیه و نومبلغان مستقل، چه استفاده ای از ظرفیت گسترده فستیوال بین المللی بازی های جام جهانی فوتبال داشته اند و چه نقشی را در این کارزار فکری- فرهنگی ایفا نموده ایم؟ آیا در صحنه رقابت فرهنگی- دینی توانسته ایم حضور اثرگذاری در چنین فرصت های طلایی داشته باشیم؟ آیا مراکز برنامه ریزی تبلیغی ما تا کنون به عوامل، موانع و ظرفیت های حضور اثرگذار در چنین فستیوال‌های بین المللی اندیشیده اند؟ آیا.... (۲). برای آشنایی با فعالیت های ذاکر نائیک، به یادداشت «درباره ذاکر نائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّهٔ هند» اینجا را بخوانید⬅️↙️ https://b2n.ir/q92116 🏷 ⚽️ کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️پژوهشی سعودی، درصدد ارائه نگاهی شکسته از جریان شیرازی ✍️به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ⚡️جریان شیرازی، یکی از گفتمان های فرعی شیعه است که تاکنون هزینه های سنگینی را برای عدم همگرایی جهان اسلام تحمیل نموده است. این جریان با ارائه قرائت غیررسمی از گفتمان اصلی تشیع(تأکید بر اموری که خلاف اجماع بزرگان شیعه است) و با دامن زدن به اختلافات میان شیعه و سنی، انحصار برائت در لعن، اهانت علیه مقدسات مذاهب می نماید. همچنین شیرازی ها با ترویج قمه زنی و... موجبات وهن عزاداری شیعی را بوجود و از این طریق، بهانه برای گروهک های تروریستی جهان اسلام فراهم کرده است. ⚡️ شوربختانه، باید اعتراف کنیم تاکنون پژوهشی آکادمیک و روش شناسانه درباره معرفی و نقد این جریان، توسط مجامع آکادمیک شیعی انجام نشده است. از آن سو، مشاهده می کنیم که مراکز پژوهشی ضد شیعی، با انگیزه های خاص مصمم هستند تا با معرفی غرض آلود و ناقص از این فرقه، نگاهی التقاطی از آنها ارائه و بر تنور «شیعه هراسی» در جهان اسلام بدمند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این کتاب و مقاصد آن اشاراتی خواهیم داشت. 💥یکم: این کتاب، رساله دکتری الغامدی در سال۱۴۴۰ق در«جامعه الملک السعودیه»کهن ترین دانشگاه در پایتخت عربستان است. قرار گرفتن نام «محمدبن عبدالله الوهیبی» و «سعود بن سلمان آل سعود» به عنوان اساتید راهنما و مشاور(که نوشتارهای متعددی در عدالت صحابه، امهات مؤمنین و تعریف خاصی که از مناسبات اهل بیت(ع) وصحابه در آثار خود دارند)تأثیرات جدی خود در این پژوهش را نشان داده است. بررسی محتوای این کتاب نشان می دهد که الغامدی با پذیرش پیش فرض اساتید خود، نگاه جریان شیرازی به عدالت صحابه را به چالش کشیده و از نگاه اصلی بزرگان شیعه(که بارها بی احترامی به بزرگان اهل سنت را محکوم کرده اند)غافل شده است. 💥دوم: الغامدی در مورد معرفی این کتاب نوشته است که: «فرقه شیرازی ها یکی از افراطی ترین و خطرناک ترین جریانات شیعه اثنی عشری به شمار می رود. از نظر وی، این فرقه با اهل سنّت و جماعت درگیری جدی داشته و این نبرد در آینده نیز ادامه خواهد داشت. او نقش فرقه شیرازی را در دامن زدن به دشمنی و نفرت پراکنی نسبت به اهل سنّت در جهان اسلام برجسته می داند و گسترش تفکّر آنها، حتی در بین جوامع شیعه را بسیار مخاطره آفرین می داند و تصریح می کند تهدیدات این فرقه، روز به روز بیشتر و آشکارتر می شود.» 💥سوم: مصنّف در مورد ضرورت این پژوهش نوشته است: «نفوذ تفکّر آنها با ابزارهای رسانه ای در سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته و به جهت مقابله با آنها، بایست جامعه اهل سنّت از تهدیدات آنها آگاه شوند و لایه های متعدّد تفکر آنها را دقیق تر بشناسند.» الغامدی تصریح کرده که «همگان باید از تفاوت میان فرقه شیرازی ها و سایر جریان های وابسته به تشیّع آگاه شوند و برای مقابله با آنها چاره جویی کرده و برای جلوگیری از خطر آنها هم پیمان شوند». مصنّف با طیب خاطر مطالعه این کتاب را تضمین و ضرورت مطالعه آن به نخبگان جهان اسلام را پیشنهاد کرده است. 💥چهارم: با بررسی محتویات این کتاب متوجه می شویم که هر چند مصنّف معرفی و نقد این جریان را غایت خود قرار داده است؛ ولی در موارد متعدّدی از این هدف تخطی کرده است و فراوان بجای نقد شیرازی ها، به نقد کلیّت تشیّع پرداخته و حجم انبوهی از نوشتار خود را به تکرار شبهات بی اساس علیه تشیّع اختصاص داده است. این مشابهت تا حدی است که برخی مطالب کتاب، شبیه تهمت های آثار مشابهی از قفاری سعودی و احسان الهی ظهیر پاکستانی است. عدم انصاف در مطرح کردن برخی از سرفصلهای کتاب و اعراض از مفاد آیه «وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ» از مهمترین نقدها بر این اثر است. وسعت تتّبّع، ارجاعات دقیق و ارائه اطلاعات و مستندات به روز از فعّالیّت های جاری این فرقه، از نقاط قوت این اثر است و ضرورت خوانش انتقادی از گزاره های این کتاب را دوچندان نموده است. ♻️ النهایه: با توجه به ضرورت شناخت روشمند از جریان شیرازی ها، مدیریت علمی سایت و کانال تلگرامی علمی – تخصصی «مسلمنا» پیشنهاد ترجمه و ارزیابی این اثر در قالب محصولات دانشجویی(معرفی انتقادی کتاب، پایان نامه های ارشد و رساله های دکتری)مورد تأکید قرار می دهد. 📚 مشخصات کتاب: الشیرازیه الامامیه: عرضاً ونقداً؛ عادل بن صالح الغامدی؛ المرکز العربی للدراسات الانسانیه، ۷۰۳ صفحه، قاهره، ۲۰۱۹میلادی، قیمت36$. 🏷 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️خیزش یکپارچه اهل سنت غرب ایران، علیه شبهات نژادپرستانه یک سلبریتی کُرد ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔸بهمن قبادی، کارگردان سرشناس کُرد که ساکن خارج از ایران است و این روزها به دلیل اوضاع داخلی ایران، موضعی براندازانه به خود گرفته و وانمود می‌کند که در صف مردم است. 🔹او با انتشار کلیپی، به اسلام و عرب‌ها تاخته و اندیشه های التقاطی ناسیونالیستی خود را در این فضای احساسی ترویج نموده است. قبادی با تشبیه درخت اسلام به درخت نخل، و مشابهت سازگاری درخت خرما در مناطق بیابانی اعراب، نتیجه می گیرد که اسلام نیز مخصوص سرزمین های عربی است و نباید اسلام را در سرزمین ایران و هند و.. ترویج کرد. 🔸قبادی ضمن بی توجهی به تلاش های مسالمت جویانه مبلغان اسلام در طی قرون متمادی در نشر اسلام به اقصی نقاط جهان، به صورت ناشیانه ای کشمکش های چندساله مسلمانان هند را بخاطر عدم سازگاری اسلام با فرهنگ هند خوانده و خواستار خروج اسلام و مسلمانان از هند و ایران شده است!!! 💢 در پاسخ به این شبهه نخ نما، شبکه ها و فضای مجازی اهل سنت غرب ایران به صورت یکپارچه علیه او مواضع قاطع و صریحانه گرفته اند و با ساخت کلیپ های متنوع با عناوین «برهان نخل» به شبهات او پاسخ های سلبی و ایجابی داده اند. 🔺با این اقدام اهل سنت غرب ایران و واکنش مسئولانه آنها، جلوی انتشار افکار ناسیونالیستی در فضای غبار آلوده غرب ایران تا حدودی گرفته شد و قبادی مجبور به عذرخواهی و کلیپ سخنان تفرقه انگیز خود را حذف کرد. 🔻همچنین شبکه ماهواره ای انگلیسی ذاکر نائیک که در حال حاضر برنامه های او در دوحه را پوشش می دهد؛ بخشی از برنامه های خود را پاسخ به شبهات ملی گرایانه قبادی اختصاص داده است. این شبکه با غیرعالمانه خواندن این شبهه و تشبیه درخت اسلام به درختی چهارفصل و متناسب با تمامی آب و هواها (اصلها ثابت و فرعها فی السماء) مباحثی را پیرامون اسلام و ملی گرایی مطرح و به شبهات پیرامون نسبت اسلام و نژادپرستی افراطی پاسخ داد. 🆔 منبع: فیسبوک شبکه ماهواره ای صلح 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J