eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
315 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️معرفی نگاه الازهر به شیعه در علم الحدیث (مطالعه موردی طعون و شبهات‌ الشیعه الامامیه حول الصحیح‌ البخاری و الرد علیها) ✍ به قلم: علی راد ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹تمرکز این یادداشت، معرفی رویکرد پژوهشی جامعه الازهر درباره شیعه پس از انقلاب اسلامی ایران است. آیا انقلاب اسلامی ایران در رویکرد پژوهشی الازهر مصر تأثیرگذار بوده؟ راهکار علمی برای اکتشاف، تغییر یا ثبات رویکرد جامعه الازهر مصر چیست؟ 🔹پیش فرض این است که پژوهش‌ها و آثار نهادهای علمی بزرگ جهان اسلام از سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پیروی می‌کنند و این منشورات، نماینده و برآیند سیاست‌ها و برخی نگاه‌های کلان و خرد در درون این مراکز است. 🔹مطالعه دقیق و روشمند پژوهش‌های انجام شده در جامعه الازهر در نیمه سده جاری در سطوح مختلف علمی آن بویژه در مقطع دکتری با گرایش های متنوع آن در رشته‌های تفسیر، حدیث، کلام می‌تواند در اکتشاف و تحلیل گفتمانِ پنهان نخبگان الازهر درباره تشیع کمک و تصویری نادیده از تشیع در اذهان الازهریون را برای ما نشان دهد. 🔸 نتایج این مطالعه می‌تواند در امکان یا امتناع از تقریب حوزه سنتی شیعه با الازهر کمک و البته باب گفت‌وگو و نقدهای علمی دو سویه را نیز فراهم نماید. 🔹شتاب و حجم نقدهای امامیه، علیه صحیح بخاری جریان‌های سلفی و حدیث‌گرای اهل‌سنّت و رویکردهای تقریب گرا و تجدیدنظرطلب امامیه را به واکنش جدی واداشته است. برخی در درون گفتمان حدیث پژوهی شیعه این نوع نقدها را پذیرا نبوده و در مقام نقد آنها برآمده‌اند و بر این باور هستند که شماری از نقدهای امامیه جدلی و ناتمام است و حتی در مقام توجیه و دفاع آنها بر آمده‌اند. 🔸در گفتمان حدیث‌پژوهی اهل‌سنّت معاصر نقدها و ردیه‌های شیعه علیه صحیح بخاری رصد و در روند سی‌سال اخیر نزدیک به بیست کتاب در پاسخ به این نقدهای از سوی عالمان اهل سنّت نگاشته شده است. 🔹کتاب «طعون و شبهات الشیعه‌الامامیه حول الصحیح‌البخاری و الرد علیها» رساله دکتری عادل بن یوسف العزّازی است که در دانشکده علوم حدیث الازهر دفاع شده است. این کتاب در گونه اخیر پاسخ به نقدهای شیعه علیه صحیح‌البخاری جای دارد که درصدد دفاع تمام قد از صحیح‌ بخاری است. این کتاب در چهار جلد و ۲۴۹۰ صفحه توسط دار‌اللولوء مصر در ۲۰۲۱ منتشر شد. نویسنده فارغ‌التحصیل الازهر و کتاب فوق را به عنوان رساله دکتری خود با رتبه عالی در الازهر دفاع کرد. 🔹پیش تر از العزّازی تحقیقات فقهی چون «تمام‌ المنه في فقه‌ الكتاب و صحيح‌ السنه» در چهار مجلد منتشر شده بود. بررسی پژوهشهای وی نشان می دهد که از اندوخته‌های فقهی، حدیثی، رجالی و کلامی اهل سنّت آگاهی‌های خوبی دارد. دکتر العزّازی در مقدمه کتابش از منتقدان صحیح بخاری به عنوان دشمنان، پیروان اهواء و اهل بدعت یاد می‌کند که تلاش دارند با شبهه‌ افکنی علیه این کتاب و مؤلف آن از جایگاه و نفوذ این کتاب در قلوب مسلمین بکاهند. (مغالطه مسموم کردن چاه) 🔹روشن است که پژوهشهای انتقادی بایستی از منطق پایه در نقد و تحلیل برخوردار باشند تا اعتبار نتایج آن مقبول باشد که در این کتاب مولف به تقریر و تبیین آن نپرداخته است. از دیگر سو، مهمترین آسیب این کتاب رویکرد جانبدارانه و سوگیرانه در نقد است که این کتاب را در مواضع متعددی از یک بحث علمی روشمند به جدل سوق داده است. در معرفی شیعه، اخلاق نقد رعایت نشده است و فراوان از تعابیر تندی چون رافضه و... علیه منتقدان صحیح بخاری استفاده شده است. وی برخی آموزه‌ها و باورها را به شیعه انتساب داده شده است که آن آموزه فراگیر نزد قاطبه شیعیان نیست. 🔹این کاستی ها نشان از این دارد که در الازهر مصر با آن همه شهرت و سابقه، تعصب و ایدئولوژی های خاص بر گفتمان نقد علمی همینه و سلطه دارد و این نمونه نشان می دهد که چگونه آثار جدلی- تبلیغی را در کسوت پژوهش آکادمیک در تراز رساله دکتری عرضه می‌نماید. 🔸دستاورد: یک. در گفتمان حدیث‌پژوهی الازهر همچنان رویکردهای سلفی در حدیث حضور جدی دارد و در این میان صحیح بخاری از جایگاه مهمی برخوردار است و هر گونه نقد علیه این کتاب الازهر را به کنش متقابل وا داشته است. دوم. گفتمان نقد در الازهر بیشتر به سویه انتقاد و جدل گرایش دارد تا درک ژرف و فراگیر اندیشه شیعه در تعامل با کتابهای حدیثی اهل سنّت بویژه صحیح بخاری. سه. هنوز موانع جدی در گفتگوی علمی میان گفتمان نخبگان الازهر با شیعه وجود دارد و جزم‌گرایی و حق‌پنداری مطلق اهل سنّت و طرد تشیع از امت اسلامی مشهود است. چهار. شماری از نقدهای دکتر العزّازی ریشه در عدم شناخت وی از مبانی کلامی امامیه در اعتبار سنجی حدیث دارد و این نشان از این آسیب در الازهر دارد که توجه به حدیث شیعه در فرایند و روند آموزشی آن مغفول مانده است. منبع: 🆔 @mobahesat ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
هفته مرگبار و خونین گذشته برای مسلمانان هند ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🗓 شنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳ هندوتوا (ملی‌گرایان هندو) به طرز وحشیانه به یک مرد مسلمان به گمان تجارت گاو در روستایی در گجرات حمله کردند. 🗓 سه شنبه ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳ ۶ جوان مسلمان در اواخر شب در حال بازگشت به خانه بودند که مورد حمله وحشیانه گروه هندوتوا (هندوهای ناسیونال) قرار گرفتند که منجر به کشته شدن یک مسلمان و زخمی شدن ۵ نفر دیگر در روستای آهوتگوری، موریگان، آسام شد. 🗓 شنبه ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۳ یک دختر مسلمان توسط اراذل و اوباش هندوتوا ربوده شد. حجابش را برداشتند و به او تجاوز جنسی کردند. رسانه های اجتماعی هندوتوا ویدیو را در حد انفجاری در فضای مجازی پخش و دیگران را به این کار تشویق می کنند. 🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳ پاسبان پلیس راه آهن هندو سه مسافر مسلمان را به ضرب گلوله کشت. پس از کشتن آنها، او از یوگی آدیتیانات (راهبه هندو که وزیر ارشد ایالت مهم هند است) و مودی استقبال کرد. 🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳ گروه‌های مسلح هندوتوا به خانه‌ها، مشاغل و مساجد مسلمانان در مناطق نوح و گوروگرام هاریانا حمله کردند. 🗓 دوشنبه 31 ژوئیه پس از قتل مولانا حافظ سعد، اوباش هندوتوا به مسجد انجمن واقع در بخش 57 در شهر گروگرام را به آتش کشیدند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رهبران اخوان المسلمین رسماً در لیست سیاه تروریست های بین المللی جای گرفتند. 🔹روزنامه رسمی مصر حکم درج نام برخی از رهبران اخوان المسلمین در فهرست سیاه تروریسم را منتشر کرد. 🔸طبق این تصمیم محکومان زیر در فهرست رسمی تروریسم قرار می گیرند: ۱.محمد بديع عبد المجيد محمد سامی، ۲.محمد خيرت سعد عبد اللطيف الشاطر، ۳.محمد سعد توفيق مصطفى الكتاتنی، ۴.السيد محمود عزت ابراهيم ابراهيم، ۵.محمد محمد إبراهيم البلتاجی، ۶.سعد عصمت محمد الحسينی، ۷.حازم محمد فاروق عبد الخالق منصور، ۸.عصام أحمد محمود الحداد، ۹.محی حامد محمد السيد أحمد، ۱۰.أيمن على سيد أحمد المتولی، ۱۱.خالد سعد حسنين محمد، ۱۲.احمد محمد محمد الحكيم، ۱۳خليل اسامة محمد محمد العقيد، ۱۴أحمد محمد محمد عبد العاطی، ۱۵.محمد فتحی رفاعة الطهطاوی، ۱۶. محمد أحمد الشيخه. 🔹در دسامبر سال گذشته، دادگاه جنائی قاهره مصر طی حکمی پس از درخواست دادستانی این کشور گروه اخوان المسلمین و ۱۴ گروه دیگر را به مدت ۵ سال در لیست گروه‌های تروریستی جای داده بود. https://arabic.rt.com/middle_east/1483863-%D9%85%D8%B5%D8%B1-%D8%A5%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A3%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B3%D9%85%D9%8A%D8%A9/ 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️آشنایی با مرکز بین‌المللی دوحه برای گفت‌وگوی ادیان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اهداف: این مؤسسه دولتی به صورت خاص به فعالیت‌‎‌های مرتبط با گفت‌وگوی بین‌ادیانی، بین‌فرهنگی و ظرفیت‌سازی در زمینه گفتگو و فرهنگ صلح می‌پردازد. 🔸برنامه ها: این مرکز، سازوکارهای مختلفی را برای دستیابی به اهداف خود تعیین کرده است که مهمترین آنها عبارتند از: برگزاری کنفرانس‌های سالانه، برگزاری میزگردهای منطقه ای، دوره های آموزشی برای فعالان این حوزه، دانشجویان و متخصصان در داخل و خارج از قطر. همچنین انجام تحقیقات علمی و انتشار نشریات. این مرکز همچنین برای دستیابی به اهداف خود در ترویج فرهنگ گفت‌وگو، ایجاد محیطی متضمن صلح و پذیرش دیگران و شکل‌گیری ذهنیت میانه رو در نگاه به دیگران، فرهنگ کثرت گرایی و همزیستی به انتشارات علمی و تحقیقاتی نیز مبادرت ورزیده است. از جمله این نشریات می توان به «مجله ادیان»، النشرة الدوریة (بولتن ادواری)، «رسائل مختاره» و نیز کارهای ترجمه‌ای اشاره کرد. (۱). کنفرانس های سالانه: مهمترین برنامه این مرکز، برگزاری کنفرانس‌های سالانه است که در واقع، نشست های ادواری فکری و مشورتی بین متفکران و نمایندگان ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) و نیز متخصصان برگزیده مذهبی، دانشگاهیان و روسای مراکز گفت‌وگوی ادیان از سراسر جهان به شمار می روند تا چالش‌هایی که مانع همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و فرهنگ‌هاست مورد بررسی قرار دهند. (۲). جایزه جهانی دوحه برای گفتگوی ادیان: در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که این مرکز جایزه بین المللی برای گفتگوی ادیان در نظر گرفته است که در نوع خود ابتکاری منحصر به فرد در این زمینه در جهان به شمار می رود. هدف از این جایزه، حمایت و تشویق تلاش‌ها و ابتکارات مردمی و نهادهایی بود که تاثیر بسزایی در روند ترویج فرهنگ گفتگو و تحکیم فرهنگ صلح دارند. درباره موضوع جایزه هم باید گفت که موضوعات همواره با عناوین کنفرانس‌های سالانه یکسان بوده است و برندگان جوایز در مراسم افتتاحیه کنفرانس تجلیل می شوند. در سال 2013، جایزه بین المللی دوحه برای گفتگوی ادیان به بهترین تجربیات موفق در زمینه گفتگوی ادیان اهدا شد. در سال دوم یعنی 2014 این جایزه به طرح‌هایی درباره جوانان اختصاص یافت که در زمینه ترویج گفتگو در جوامع آنها کمک می‌کرد. در سومین دوره هم این جایزه در سال 2016 بر نهادها و شخصیت‌هایی متمرکز بود که به تحکیم و تقویت امنیت روانی و فکری در جوامع خود کمک کردند. (۳). مجلات و نشریات: مرکز بین المللی گفتگوی ادیان دوحه ، یک مجله دوفصلنامه علمی به زبان‌های عربی و انگلیسی دارد که این مجله تخصصا بر مطالعات دینی مبتنی بر گفتگوی بین ادیان و روابط بین اسلام و سایر ادیان تمرکز دارد. تا کنون ۹ شماره از این مجله منتشر شده است. در هیات تحریریه بین المللی این مجله نیز چهره‌های برجسته بسیاری دیده می‌شود که نام سید حسین نصر و ابراهیم کالین نیز در میان آنان دیده می‌شود. مطالعه کامل⬅️↙️ https://farhangemelal.icro.ir/news/16449/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%AD%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️داعش نام سرکرده جدید خود را اعلام کرد https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔹 گروه تروریستی داعش از طریق یک فایل صوتی از سخنگوی خود، ابوحذیفه الانصاری، که در 3 اوت پخش شد، اعلام کرد که سرکرده آن، ابوالحسین القرشی، در درگیری با گروه‌های تحت حمایت ترکیه کشته شده است. 🔹منظور ابوحذیفه الانصاری از گروه های تحت حمایت ترکیه، هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) در شمال غربی سوریه است. 🔹در این فایل ضبط شده تاریخ دقیق درگیری ها مشخص نشده است، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آوریل گذشته اعلام کرده بود که سرکرده داعش در سوریه در جریان عملیات اطلاعاتی ترکیه کشته شده است. 🔹ابوالحسین القرشی به عنوان چهارمین رهبر داعش شناخته می شد، زیرا از زمان اعلام «خلافت» در ژوئن 2014، پی در پی این گروه را رهبری می کرد. 🔹شعبه های این سازمان در عراق، یمن، سومالی و غرب آفریقا بر اساس سنت های خود، به سرعت با سرکرده جدید خود بیعت کردند. 🔹رهبران داعش از آغاز تأسیس تاکنون؛ ۱_ ابوبکر البغدادی (ابراهیم عوض البدری): ژوئن 2014 - اکتبر 2019 (5 سال و 4 ماه) و در باریشا در شمال ادلب در یک حمله هوایی توسط نیروهای آمریکایی کشته شد. ۲_ ابوابراهیم القرشی (عبدالله قارداش): اکتبر 2019 تا فوریه 2022 (3 سال و 5 ماه) و در عملیات فرود آمریکایی ها نیز در منطقه اتما در شمال ادلب کشته شد. ۳_ابوالحسن القرشی: فوریه 2022 تا اکتبر 2022 (8 ماه) و در عملیات ارتش آزاد در استان درعا کشته شد. ۴_ ابوالحسین القرشی: از (اکتبر 2022 تا آوریل 2023) و در عملیات اطلاعاتی ترکیه در جندرس در حومه حلب کشته شد. ۵_ابوحفص القرشی: اوت 2023م   ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️انگیزه های بدَوی در گرویدن به گروهک های تکفیری ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹«سید جبیل» (تحلیل گر مسیحی اهل لبنان و دستیار سردبیر روزنامه الوطن مصر و فعال مشهور یوتیوبی) در جدیدترین برنامه خود به بررسی ماهیت تکفیر و علل گرایش به آن پرداخت. 🔹وی در کانال پر مخاطب خود (Ne3raf | نعرف) ضمن تحلیل خاستگاه و ریشه های تروریسم و قربانیان آن در آفریقا و انقلاب نیجر به پژوهش جدید و میدانی هفته‌نامه خبری اکونومیست انگلیس در مورد تکفیری ها اشاره کرد. 🔸وی در مورد اهمیت این پژوهش گفت: از مزیت های این پژوهش آن است که نویسنده با برخی از جهادی - تکفیری های «نصره الاسلام» و شبه‌نظامی تحت حمایت القاعده که در مغرب آفریقا، مالی و بورکینافاسو مصاحبه میدانی انجام داده است. 🔹از نتایج این پژوهش اینکه پاسخ اصلی در مصاحبه های اکونومیست شبیه پاسخ هایی است که «ابوبکر موسی» از جهادگران سابق و تواب با اکونومیست در میان گذاشته است. 🔸هنگامی که مصاحبه گر اکونومیست از آنها می‌پرسند: دلیل پیوستن شما به گروه تروریستی تکفیری نصره الاسلام چیست؟ آنها پاسخ می‌دهند که در مناطق و روستاهای محل زندگی ما هیچ امکاناتی وجود ندارد، اما وقتی با جهادگران نصره الاسلام همراه شدیم همه چیزهایی که روزی برایمان رویا و افسانه بود به دست آوردیم از پول و زن گرفته تا گوشت تا موتورسیکلت و... 🔹جبیل با اشاره به این پژوهش می گوید: آنچه در انگیزه‌های جهادی های معاصر هنوز تکان‌دهنده است همان عناصر بدَوی است که با انگیزه‌های جهادگران جاهلی فرقی ندارد و فقط موتورسیکلت مدرن، جایگزین اسب بدوی شده است. 🔸جبیل صریحا می گوید: این منطق تکفیری هاست است که به تعبیر بسام حجار (روزنامه نگار لبنانی) هیچ روزنه ای برای گفتگو با جهان جدید از آن باز نمی شود. 🏷 🆔 آدرس کانال نعرف در یوتیوب: https://www.youtube.com/watch?v=Y6gCRAgG5JM&list=PL4-hDbT07cQBg2yk0ymEzHHajiKpuQ8aF&pp=iAQB 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب فقهی آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) با عنوان فقه للمغتربین (فقه برای ساکنان بلاد غرب) که به قلم عبدالهادی محمد تقی حکیم منتشر شده است، چند نظر متفاوت آیت الله سیستانی مطرح و قابل تأمل است؛ یکم. موسیقی یکی از هنرهای بشر است. دوم. دست و کف زدن درجشن ها، عروسی ها و مولودی های مذهبی برای همه زنان و مردان جایز است. سوم. موسیقی که باعث انبساط خاطر و برطرف کردن خستگی و تغییر روحیه انسان شود هیچ اشکالی ندارد بلکه خوب است. چهارم. آموزش موسیقی حلال به کودکان در آموزشگاه‌ها و سایر اماکن اشکالی ندارد به شرط آنکه که در تربیت و رفتار دینی آنها تأثیر منفی نگذارد. 🏷 🆔https://www.sistani.org/persian/book/53/241/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب
❁﷽❁ ✍️ اخیر در یک نوشته ای در کانال «مسلمنا» قسمت هایی از فتاوای آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) را نشر داده است. از دیدگاه ما برخی از برداشت های آنها از دارای ابهام و اشکال است که در ادامه بیان می کنیم. مخاطبین گرامی، برای دیدن اصل فتوا به لینک زیر از سایت معظم له مراجعه کنید: www.sistani.org/arabic/book/17/967/ 1️⃣ منظور شما از «دیدگاه سنتی معتدل و صریح» چیست؟ اگر فقیهی از ادله شرعی حرمت مطلق موسیقی را استنباط کرد، او غیر معتدل است؟ کدام فقیه و مرجع تقلیدی بوده که نظر خود را مبهم و مجمل بیان کرده است؟ 2️⃣ عبارت «الموسيقى فن من الفنون الإنسانية...» کلمه «فن» را به غلط و عامدانه به «هنر» ترجمه کردید و قبیح تر آنکه ادامه متن فتوا را که تصریح به حرمت موسیقی مناسب مجالس لهو و حرام نموده است قیچی نمودید! 3️⃣ بدفهمی از عبارت «... ليس المقصود من عبارة (مناسبة الموسيقى أو الغناء لمجالس اللهو واللعب) هو كون الموسيقى أو اللحن الغنائي موجباً لترويح النفس ، أو تغيير الجو النفسي ، فإنَّ ذلك جيد ...» مراد از «ذالک جید» صرف رفع خستگی و تغییر روحیه است نه موسیقی که این اثر را داشته باشد. و الا روشن است که ملاک فتوا به جواز رفع خستگی و ... نیست و بسیاری از موسیقی های لهوی و حرام هم این اثر را دارند. 4️⃣ بر دوستانی که با احکام شرعی آشنا هستند پوشیده نیست که هیچ کدام از فتاوای مطرح شده، امری جدید و متفاوت نیست و بسیاری از مراجع معظم تقلید نیز همین نظرات را دارند. برخورد های زرد و ژورنالیستی و انتخاب هدفدار و غلط برخی از عبارت ها و ترجمه ناقص و غلط آن شایسته نیست. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
⚡️کارنامه طالبان در دو سال حکمرانی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹هر چند که دو سال زمان برای به ثمر نشستن کارکردهای کلان یک نظام سیاسی جدید، زمان محدودی است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی این دو سال، طالبان در عرصه‌های مختلف حکومت داری کارکردهای قابل توجهی داشته است. 🔸در عرصه نظامی، طالبان به آسانی و سرعت لازم توانست که از مجموعه گروه‌ها و جنگجویان محلی متعدد و پراکنده، تبدیل به یک ساختار نظامی منسجم و واحد شود و تحت فرماندهی واحد حکومت مرکزی قرار گیرد. این در حالی است که در دهه هفتاد با شکست شوروی و سقوط حکومت دکتر نجیب‌الله، مجاهدین نتوانستند بر جنگجویان و فرماندهان محلی خود تسلط لازم را پیدا کنند و این گونه شد که هر فرمانده و گروه نظامی در مناطق خود تبدیل به یک حکومت محلی شد. حکومت طالبان با تشکیل پلیس، ارتش و استخبارات منسجم توانست به سرعت بر وضعیت امنیتی کشور تسلط لازم را پیدا کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مبارزه با ناامنی و جلوگیری از جرایم، مخصوصا مبارزه با جرایم سازمان یافته در دوره حکومت طالبان نسبت به حکومت پیشین، بسیار موفق و تأثیرگذار بوده است. در همین راستا، با سیاست قاطع طالبان در امر مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر، کشت مواد مخدر در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است. 🔹 در عرصه حکومتداری نیز به رغم ایجاد یک شوک قوی در ساختار اداری افغانستان در زمان تغییر نظام سیاسی، طالبان به سرعت توانست، خدمات اداری را در کشور از سر بگیرد. هرچند که به دلیل جابجایی بسیاری از نیروهای اداری، سازمان اداری این کشور در انجام خدمات اداری تا حدودی دچار اصطکاک شد ولی مبارزه جدی طالبان با فساد اداری به جامانده از دوره جمهوریت، باعث گردید که شریان‌های اداری کشور دوباره در جریان معمول خود قرار گیرد. با این جود، سیستم فنی – اداری افغانستان تا هنوز به صورت مشهود، از کمبود نیروهای فنی لازم رنج می‌برد. 🔹در عرصه اقتصاد کلان و عمومی، طالبان پس از یک سراسیمگی در بازار ارز افغانستان موفق شد، ارزش پول افغانی را در وضع مناسبی قرار دهد. این امر در ماه‌های اخیر در حد قابل توجهی نرخ تورم را در بازارهای افغانستان تحت کنترل قرار داده است. موفقیت حکومت طالبان در جمع‌آوری مالیات عمومی و عواید گمرکی نسبت به حکومت پیشین قابل مقایسه نیست. صادرات افغانستان نیز در یک سال اخیر نسبت به سال گذشته رشد نسبی داشته است. با این وجود، نمی‌توان این برآوردها را به معنای بهبود وضع معیشت اکثریت عمدتا فقیر افغانستان در نظر گرفت که در نبود فرصت‌های کاری، زندگی‌ آنان کاملا وابسته به کمک‌های نهادهای بین‌المللی است. با این وجود، برای تطبیق طرح‌های کلان اقتصادی و کاهش محسوس نرخ بیکاری دو سال، زمان اندکی است و نیاز به زمان بیشتری دارد. ❌ اما از یک نگاه دیگر، مدت زمان دو سال برای انجام برخی اقدامات ملی و تصمیمات اساسی، زمان کاملا مناسب و فرصت حیاتی بود که باید از آن استفاده لازم صورت می‌گرفت. طالبان بعنوان یک حکومت منسجم و قدرت بلامنازع در افغانستان که قدرت لازم را برای تصمیم‌گیری کلان در دست داشت، به راحتی می‌توانست در عرصه مشروعیت داخلی، تشکیل دولت فراگیر، از سرگیری آموزش دختران، تأمین حقوق و آزادی‌های فردی و مذهبی، تصمیم‌های اساسی را اتخاذ کند و آینده سیاسی افغانستان را بیش از این در حالت معلق قرار ندهد، اما در این بازه زمانی این گونه تصمیم‌ها اتخاذ نشد و زمان از دست رفت. 🔷 طالبان در وضعی استثنایی و بی‌سابقه قرار دارد. از یک سو فرصت و قدرت سیاسی تام را برای تشکیل دولت فراگیر و ختم منازعه سیاسی در اختیار دارد و از سوی دیگر نفس همین وضعیت، برای طالبان نوعی مسئولیت تاریخی بزرگ را به وجود آورده است. 🔴 با هر نگاهی، ضرورت ایجاب می‌کند که حکومت طالبان شرایط و فرصت را به نفع مردم افغانستان مغتنم بشمارد و برای ایجاد فضای مناسب و امیدوار کننده، به صورت فوری در خصوص از سرگیری آموزش دختران و جایگاه حقوقی اقوام و مذاهب یک تصمیم راهگشا اتخاذ کند و سپس در راستای تشکیل یک دولت فراگیر وارد یک میکانیسم سازنده شود تا بتواند حمایت مردم افغانستان، کشورهای منطقه و جهان را برای ارتقای جایگاه افغانستان در نظام بین‌الملل فراهم کند. در غیر این صورت به احتمال بسیار بالا، ممکن است علاوه بر ایجاد فضای ناامیدی بر داخل، دامنه بن بست فراروی حکومت طالبان در نظام بین‌الملل گسترده‌تر شود. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از شعوبا
💠 فقه مقاصدی و بزرگان تشیع 🔹 آیا فقه مقاصدی نزد علمای امامیه پیشینه تاریخی داشته است؟ 🔹 آیا فقه امامی امروز نسبتی با فقه مقاصدی دارد؟ ـ🔹 انگیزه امثال شیخ مهدی شمس الدین و امام خمینی (ره) و علامه فضل الله برای رفتن به سمت فقه مقاصدی چه بود؟ 🔹 نصوص متضاد با فقه مقاصدی کدامند؟ و ... مصاحبه استاد حیدر حب الله در مورد فقه مقاصدی در میان شیعیان بزودی از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
هدایت شده از شعوبا
💠 شیخ حیدر حب الله: تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشه‌ی شیعی(بخش اول) 🔹 فقه المقاصد، علل الشرایع، مقاصد الشریعه و مذاق شارع و واژگانی از این دست روایت از مسئله‌ای مهم در حوزه فقه اسلامی دارد که در آن توجه فقیه به مقاصد و غایات شریعت جلب می‌شود و مبتنی بر آن روند استنباط و تفقه صورت می‌‌گیرد. 🔹 فقه المقاصد که تاثیر بسزایی در پویایی فقه و روزآمدی احکام شریعت دارد، بیشتر از جنبه پرداخت اهل سنت مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمتر به نگاه‌های شیعی و تاریخ آن در تراث شیعی پرداخته شده است. حال آنکه مسائل و چالش‌های دنیای امروز ضرورت پرداختن با این رویکرد به تراث شیعی و اسلامی را برای همه روشن کرده است. 🔹 در این مصاحبه استاد حیدر حب الله به پیشینه حضور فقه مقاصدی در تراث شیعی پرداخته و در مورد نگاه‌‌‌های نو در این زمینه و همچنین اهمیت این مسئله نکات مهمی را بیان کرده‌اند. 🔹 شیخ حیدر حب‌الله عالم شیعی لبنانی الاصل مقیم ایران است. او از اساتید درس خارج فقه، اصول، رجال و حدیث در شهر قم می‌باشد. وی همچنین دارای تألیفات و مقالات بسیاری در علوم اسلامی است. از کتابهای مهم ایشان می‌توان به نظریه السنه، حجیه السنه، حجیه الحدیث،فقه المصلحه (مدخلا للنظریه المقاصد واجتهاد المبادی والغایات) و منطق نقد سندی در مباحث رجالی اشاره کرد. برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
هدایت شده از شعوبا
1⃣ تفکر شیعی تفکری وفادار به نص است؛ بررسی جایگاه فقه مقاصد در اندیشه‌ی شیعی(بخش اول) ✂ برش‌هایی از متن 📍 فقه و اصول شیعی از زمان رونق مدرسه بغداد یعنی قرن 4 ـ 5 هجری، تا زمان وحید بهبهانی تعدی از نص را به‌مثابه خطایی بزرگ می‌دانست. اما وحید بهبهانی در قرن 12ـ 13 هجری عملا در عملیات اجتهاد و استنباط خودش تعدی از نص داشته است. 📍 برخی از مستشرقین که تحقیقاتی در تفکر شیعی داشته‌اند هم این نکته را متذکر شده‌اند که تفکر شیعی، تفکری نص‌گرا و وفادار به نص و نگرانِ تعدی از نص و ازطرف دیگر نگران مجال به عقل برای تحلیل و روشنگری بوده است. 📍 فهم ابن جنید از روایات نهی از قیاس با فهم مشهور علمای شیعه فرق داشته و این روایت را دال بر نهی تعدی از نص نمی‌دانسته، بلکه فهمی که ابن جنید از قیاس مرفوض اهل بیت داشته این بوده که؛ قیاس یعنی کنار گذاشتن نصوص و احادیث در صورتی که مخالف مزاج عقلی باشد! 📍 به نظر بنده اگر دیدگاه ما درمورد قیاس عوض شود آفاق جدیدی جلوی ما گشوده می‌شود. به همین دلیل شاید یکی از اسباب اساسی که سخت است نظریه مقاصد در فضای شیعی احیا بشود، دیدگاه شیعه در قضیه قیاس است. برای مطالعه بخش اول از این مصاحبه کلیک کنید: https://zaya.io/فقه_مقاصد_شیعه_بخش_اول ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
مسلمنا muslimnair
⚡️رویکرد مسئولانه جدید جامعه الازهر برای مواجه با الحاد و آتئیسم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️خطر شدید آتئیسم بیخ گوش جهان اسلام ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 پس از دو روز فعالیت، عصر امروز کنگره «تواصل و تکامل» با هدف یکپارچگی ۲۳۰ تن از علماء و مشایخ عالم اسلام در مواجهه با آتئیسم و الحاد در مکه مکرمه به کار خود پایان داد. 🔸در بیانیه پایانی مؤتمر که توسط امین عام کنگره، دکتر «عواد العنزی» قرائت شد تشکیل جبهه متحد علما با هدف مقابله با گسترش و انتشار روزافزون الحاد و خداناباوری در کشورهای اسلامی مورد تأکید قرار گرفت. 🔹حمایت از شعار مسابقه امسال الازهر «لماذایلحدون؟» با عنوان «ما ترجیح می‌دهیم شنوای صدای ذی‌نفعان (بی‌خدایان، آتئیست ها و آگنوتیسیت‌ها) باشیم» مورد حمایت طیف های سلفی، نوسلفی و.. این کنگره قرار گرفت. 🔹در بیانیه‌ اختتامیه‌ مؤتمر مکه به فقها و علمای مذاهب فقهی توصیه اکید شد که رویکرد اعتدالی و میانه‌گرا را برگزینند و از اعلام فتواهای شاذ و خلاف مشهور که به تعصب و رادیکالیزم افراطی دامن می‌زند اجتناب کنند. ✍پانوشت: پیشتر در همین کانال با آمار ۱۶ درصد الحاد در ایران نوشتیم که مسئولیت سنگین نهادهای تبلیغی مثل سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در مواجه با این جریان ضروری است و غفلت نسبت به این موضوع، خطایی راهبردی است. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️دو پرونده «وضاح خنفر» مدیر توانمند الجزیره و مادلونگ در جدیدترین مجله الهیاتی باور ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹نخستین شماره دو ماه‌نامه الهیاتی باور، به تازگی توزیع و در اختیار مخاطبان قرار گرفت. این شماره با ۶ پرونده و ۴ یادداشت آزاد پیش چشم مخاطبان عرصه عمومی اندیشه، الهیات و دین‌پژوهی است. 🗒نخستین پرونده ويژه باور، به مناسبت درگذشت «ویلفرد مادلونگ» شیعه پژوه نامدار غربی، به دبیری حمیدرضا تمدن تهیه و تنظیم شده است.‌ طرح جلد نخستین شماره باور به پاس تکریم استاد تمام شاخه‌های شیعه‌شناسی به ایشان اختصاص دارد. 🗒پرونده تاریخ به دبیری یاسر قزوینی کار خود را در باور با وضاح خنفر، مدیر جنجالی الجزیره در روزهای انقلابی بهار عربی، آغاز می‌کند. 📃خنفر که در میانه بهارعربی از مدیریت الجزیره استعفا داده، حالا با نگارش نخستین بهار که به تازگی توسط نشر هرمس ترجمه و روانه بازار شده است، درصدد است تا با گرته‌برداری از سیره نبوی طرحی نو در خاورمیانه کنونی دراندازد.‌ 📜 این پرونده، شامل مصاحبه اختصاصی باور با وضاح خنفر، یادداشت‌هایی انتقادی بر نخستین بهار، میزگرد و مصاحبه‌هایی با اهل فن درباره کتاب و پروژه فکری- رسانه‌ای خنفر و برنامه آن برای آینده خاورمیانه و جهان اسلام است.‌ @baavarmag 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 کتاب«سیری در جریانهای فکری جهان اسلام» (دفتر اول)، عباس برومند اعلم، پژوهشکده تاریخ اسلام، مرداد ۱۴۰۲. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📚 این اثر، پیاده سازی مجموعه سخنرانی هایی درباره جریانهای فکری در این پژوهشکده است. موضوعاتی مثل «از حماسه پهلوانی تا حماسه عرفانی» از مسعود صادقی و زهیر صیامیان گرجی، «تعاملات فرهنگی میان مسلمانان و مسیحیان در سده های نخستین» از کاظم رحمتی، «شعر و علم در اسماعیلیه الموت» از سید جلال بدخشانی و مریم معزی، «بررسی تاریخچه و وضعیت کنونی علویان سوریه» سید موسی علیزاده طباطبایی و عباس برومند اعلم، «رفتارشناسی اخوان المسلمین در تحولات اخیر مصر از انقلاب تا کودتا» حجت الله جودکی، «بررسی آرا و اندیشه های محمد عابد الجابری» از سید محمد آل مهدی و سید علی میرموسوی، «نفوذ فرهنگ ایرانی در آناتولی» از رحیم رئیس نیا و زهرا ربانی، «داعش و جوانان اروپا» علیرضا مجیدی و یاسر قزوینی، «سلفی گری در شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا» محسن معصومی و محمود رضا اسفندیار، «جدیدیه در آسیای مرکزی» فهیمه ابراهیمی و جواد مرشدلو، «جنبش گولن و کودتای ترکیه» رحیم رئیس نیا، حسن حضرتی و اسدالله اطهری مجموعه سخنرانی های این کتاب هستند. ✂️برشی از کتاب: 🔹ما قلعه الموت را بیشتر به عنوان یک قلعه دفاعی که عده ای فدایی در آنجا بوده اند می شناسیم؛ درحالیکه اصلاً این طور نبوده است. الموت یک مرکز علمی خیلی خیلی بزرگی بوده و کتابخانه خیلی عظیمی داشته است. البته شاید دویست هزار جلد کتاب نداشته، ولی احتمالاً بیست هزار کتاب داشته است. خواجه نصیر طوسی وقتی که به فرقه اسماعیلیه نزدیک شد در قهستان بود. یکی از کتاب هایی که تا حالا از الموت باقی مانده است و همین اواخر مشخص شد ملل و نحل شهرستانی است که ما خیال می کردیم فقط نسخه عربی آن وجود دارد؛ ولی جالب است که در الموت به فارسی ترجمه شده است!!! 🔸الموت یک مرکز علمی قوی بوده است و نکته مهمی که ما الآن اصلاً چیزی درباره آن نمی دانیم تأثیر الموت در شبه قاره هند است. یعنی دانشمندانی که مبشّر مذهب اسماعیلی در هندوستان هستند، امروزه ثابت شده است که در هندوستان و در گجرات فرقه «پدید ارز» را بنیان نهادند که مستقیما تحت تأثیر مبشران الموت بوده است. 🔹 داستان این فرقه این است که وقتی دعوت اسماعیلی از الموت به هند می رود، گسترش فوق العاده ای می یابد و بسیاری از مذهب هندو رویگردان می شوند و به همین خاطر از مملکت خودشان بیرون رانده می شوند. «پدید ارز» یعنی از خانه رانده شده. البته چون بعدها از لحاظ مدیریت تبلیغی ارتباطشان با الموت به طور کامل قطع می شود، دوباره به مذهب هندی خودشان برمی گردند، ولی تمام این بُن مایه های اسلامی که ما داریم و از طریق این افراد به آنجا رفته است، در آنها موجود است. بدین ترتیب می توان الموت را یک مرکز علمی هم به حساب آورد. بنابراین الموت تنها یک مرکز دفاعی نیست که فقط پناهگاه باشد، بلکه کارهای علمی خیلی بزرگی در الموت انجام می شده است... 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
جایزه بین المللی بن سلمان در ادبیات عربی.pdf
500.3K
⚡️انتشار فراخوان سازمان همکاری اسلامی 🎖جایزه دانشگاهی بن سلمان برای ترویج زبان عربی 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️دستگیری زنی که در سوئد به سوزاننده قرآن کپسول آتش فشانی پاشید!!! ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹پلیس سوئد زنی را که به اسلام هراس هتاک «سلوان مومیکا» در حالی که در مقابل سفارت ایران به قرآن و عکس سردار سلیمانی اهانت می کرد دستگیر کرد. 🔹این زن با اسپری کردن کپسول آتش فشانی به سمت سلوان مومیکا سعی در مهار وی داشت که توسط پلیس سوئد دستگیر شد. وی این زن با عجله به سمت وی رفت و قبل از اینکه توسط افسران پلیس دستگیر شود و او را دور کنند، پودر سفید به سمت او پاشید. 🏷 🇸🇪 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J