هدایت شده از وحید یامین پور
🔸️نسبت ما با انسانها از جنس نسبت ما با اشیاء نیست. نسبت ما با اشیاء برای دستیازی یا تولید و مصرف است ولی اهتمام ما به انسان از جنس "دلواپسی" (solicitude) است. #دلواپسی یعنی به انسانها کمک کنیم به امکانهای خویشتن برسند، آنها را برای خود نخواهیم. در حالیکه انسان #مدرن با انسانها هم نسبتی غیرانسانی برقرار میکند و گویا میخواهد آنها را تملک کند یا از آنها متمتع بشود. این خاصیت تفکر تکنیکی است.
انسانها شیء نیستند بلکه به تعبیر هایدگر هم-دازاین اند. او شکل اهتمام به یک انسان را "دلواپسی" مینامد.
#هایدگر #فلسفه #سیاست
پ ن: solicitude یا fursorge(آلمانی) را "دگرپروایی" هم ترجمه کردهاند.
#یادگاری
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از خلوتکده مستان
تا زمانی که حسین است رفیق دل من
میل همراه شدن با دگران نیست مرا
صلی الله علیک یا اباعبدالله یا حسین بن علی
لاادری
#امام_حسین
#میلاد_امام_حسین
#عزیزم_حسین
@khalvatkadeh_mastan
هدایت شده از المرسلات
25.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#سید_الشهداء| اصلا حسین، جنس غمش فرق میکند/ میخواستم آب دریا با نام أباعبدالله، متبرک شود/ یکی از ارکان مراقبه اهل وعظ، تبرک جستن به منبر أباعبد الله است/گریه بر سید الشهداء، حتی در بدترین شرائط انسان را به معنای واقعی کلمه پاک میکند
🎙استاد علی فرحانی
📌سالروز میلاد با سعادت حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام را به تمام شیعیان حضرت و خصوصا مخاطبین ارجمند کانال، تبریک عرض میکنیم
#أبا_عبد_الله #اهل_بیت
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از وحید یامین پور
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️
💠
حرفهای خانم #گلشیفته_فراهانی درباره نگاهی که غرب به ما به عنوان "دیگریِ شیطانی" دارد، درست است. آنها ما را برای ایفای نقش شرور دنیا برگزیدهاند. او اعتراف میکند سختیهای زیادی کشیده که این انگ را پاک کند، "اما در آخر باز جای اولش بوده!"
نکته اینجاست که انگ روی لباس ما نیست، تا با کندن لباس آن را پاک کنیم، انگ در چشم آنهاست، روی عینک ذهنشان.
پیشتر هم گفتهام، دردناکتر از تصویری که غرب از ما میسازد این است که همان تصویر را به خود ما صادر میکند. آنگاه ما در آینه رسانهها، درکی وارونه از خود پیدا میکنیم و خود را به مثابه دیگریِ عقبمانده، تربیت نشده و درماندهی غرب درمییابیم.
#زن_زندگی_آزادی
#شرق_شناسی
#ادوارد_سعيد
#رسانه #هالیوود
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
4_6039802192406253481.mp3
49.2M
صوت کامل گفتگو با دکتر مجید شاکری در برنامه جهان آرا با موضوع بررسی ریشه های افزایش نرخ ارز و راهکارهای مدیریت آن
۷ اسفند ۱۴۰۱
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
اغنية الحي هو الله ارطغرل.mp3
4.67M
🔰 أغنیة «نهضة الأمّة»
🎙 أداء: کورال فريق أمجاد للفن والتراث
📖 كلمات: #حامد_درويش
*أنشودة مستوحاة من موسیقی مسلسل «قیامة ارطغرل»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 Aaftab
🎙 #Yawar_Abdal
*Coming soon 👌
*اُبھریں گیں ہم ایسے، جیسے آفتاب۔۔۔ 🌤
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
(#مقدمه)
از فردا بخشهایی از نگارهٔ «عالمهیچکاک یا عالممرتضی؟!» را به اشتراک خواهیم گذاشت که راجع به یکی از مقالات #آوینی، یعنی «#عالمهیچکاک» بحث میکند.
#عالمهیچکاک یکی از مقالات سینمایی مرتضیٰ آوینی است که به گفتهٔ #مسعود_فراستی، دربر دارندهٔ مهمترین دیدگاهها و آخرین نظرات آوینی راجع به ماهیت #هنر_هفتم است.
قرار بر این است که این نوشته ۱۸۰۰ کلمهای را در چند قسمت بههم پیوسته منتشر کنیم. مخاطبان کانال میتوانند بازخوردهای خود را از طریق لینک ناشناس زیر به اشتراک بگذارند:
https://harfeto.timefriend.net/17046102154737
امید است که این تلاش ناچیز، مقبول درگاه احدیّت افتاده و برای مخاطبان نیز مفید واقع شود.
جهت شادی روح این #شهید بزرگوار، صلواتی عنایت کنید 🤲🏻
م.بُرهـان
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#هیچکاک
#سینما
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ (#مقدمه) از فردا بخشهایی از نگارهٔ
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_اول)
«یک روز به #مرتضی گفتم:
-"اینطور نمیشود که #روشنفکران هر کاری میخواهند انجام دهند و ما هم بیکار بنشینیم. ما فقط داریم نقد میکنیم و بساط آنها را به هم میریزیم امّا این کافی نیست؛ ما باید یک #الگوی_جایگزین مطرح کنیم. الگوی داخلیمان که #سینمای_جنگ است؛ باید یک الگوی دیگری را هم در زمینه سینمای خارجی مطرح کنیم."
پرسید:
-"نظر خودت چیست؟"
گفتم:
-"#روشنفکران و مسئولان که «#تارکوفسکی» را علم کردهاند؛ بیا مقابل او یک آدم حسابی علم کن."
گفت:
-"مثلاً کی؟"
گفتم:
-"#هیچکاک، مرتضی! #هیچکاک..."».
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
هر کس در آثار #آوینی کمی سرک کشیده باشد، احتمالاً به نام «#هیچکاک» برخورد کرده است. در نگاه اوّل، ارادت یک تئوریسن انقلابی به تکلیسنی هم چون #هیچکاک عجیب به نظر میرسد؛ هیچکاکی که در افواه عموم، به ساخت فیلمهایی با تِم سرگرم کننده معروف بوده است. امّا چه چیز باعث شده که #هیچکاک، اینقدر برای #مرتضی مهم باشد؟
به احتمال زیاد، اوّلین جرقّههای توجّه #آوینی به آثار #هیچکاک در مکالمه فوق زده شده؛ به گفته «#مسعود_فراستی» -که در دهه هفتاد جزو تیم نشریه #سوره بود و دوست و همکار مرتضی به حساب میآمد- احتیاج به "عَلَم کردن یک آدم حسابی در مقابل #تارکوفسکی" باعث شده تا #مرتضی کمکم نسبت به آثار #هیچکاک علاقهمند شود.
امّا آیا رجوع #آوینی به #هیچکاک، من باب اکل میته بوده است؟ به این معنا که او، چارهای نداشته جز اینکه رندانه حرفهای خود را درون دهان #هیچکاک گذاشته و مبانی و اعتقادات خود را از زبان او بیان نماید؛ یا اینکه واقعاً چیزِ خاصّی درون آثارِ این کارگردان بزرگ سینما وجود داشته که به واسطۀ ضرورت و ایجاب شرایط، به چشم #آوینی آمده است؟ انتخاب هر پاسخ، میتواند مسیر تحلیل آثاری همچون «#عالم_هیچکاک» و دیگر مخطوطات #آوینی راجع به #هیچکاک را تغییر دهد. قضاوت در اینباره به عهدۀ نزدیکان #مرتضی، اهل فنّ و #مخاطبان_حرفهای آثار اوست...
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#مسعود_فراستی
#آندره_تارکوفسکی
#سینما
هدایت شده از بیت الغزل
کمر خم کرد هرکس برد بار عشق را بر دوش
«جوان» شد پیر، «گل» شد سربه زانو، «بید» شد مجنون
#فاضل_نظری
#تک_بیتی
@beytolghazal
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتض
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_دوم)
مقالۀ «#عالم_هیچکاک»، نگارهای است با مباحثی پراکنده که به چند مطلب اساسی میپردازد: بررسی ایدههای مرکزی آثار #هیچکاک و رابطۀ آنها با جهانبینی #آوینی، برّرسی مصداقی برخی آثار #هیچکاک از لحاظ محتوا و تکنیک، سخن دربارۀ شخصیّت #هیچکاک، و در آخر توضیح ماهیّت و ساختار #سینما (امّا نه به شکل منسجم).
#آوینی در ابتدا از سناریو فیلم «#سرگیجه» نقبی میزند به سمبُلیک بودن و رؤیاگون بودن فیلمهای #هیچکاک؛ دنیای آثار #هیچکاک، دنیایی است راز آلود که همچون رؤیایی شبانه، انسان را مسحور و مقهور خود میکند و باعث میشود انسان برای لحظاتی، از واقعیّت غافل شود. اتّفاقاً برای راه یافتن به #باطن این عالَم نیز راهی نیست جز عبور از سطح #واقعیّت که #هیچکاک با چیرهدستی، این تجربه را برای مخاطبان خود فراهم میآورد.
پس به عقیدۀ #آوینی، آثار #هیچکاک (و در کلّ، آثار سنیمایی و نمایشی) این ظرفیّت را دارند که انسان را به یک #شهود و تجربۀ درونی دعوت کنند. جان کلام #آوینی که در تمام نگاره، سعی در اثبات آن دارد، همین است (1).
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
1. -سوسپانس، ترس و دلهره، برای هیچکاک وسیلهها ویا بهانههایی بیش نیستند که به او امکان میدهند تماشاگر را از سطح واقعیّت عبور دهد و او را به یک تجربۀ روحی در فضایی ماورایی دعوت کند. ص13
-تماشاگر سهیم در فضای فیلم، همراه با سیر داستانی اغلب آثار هیچکاک، به نوعی از «پالایش روانی یا روحی» دست مییابد. ص30
-تماشاگر...به همراه با کاراکترهای فیلم، در صورتی از یک سلوک نفسانی یا تجربۀ روحی پالایش می¬یابد. ص27
-فیلم خوب آن است که تماشاگر را به سفر دل دعوت کند. ص68
-اصلاً سینما برای این استغراق، بی¬خودی و غفلت از خویشتن به وجود آمده است، اگرچه که تجربه نشان داده این استغراق می¬تواند نوعی سلوک روحی و یا روحانی نیز باشد. ص69 و 70
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۲
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#فیلم_سرگیجه
#شهود
#پالایش_روحی
#باطن
#واقعیت