۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_هفتم)
بخش بعدی نگارۀ «#عالم_هیچکاک» به بررسی شخصیّت #هیچکاک میپردازد. ظاهراً به زعم عدّهای، استفاده از عناصری همچون #وحشت، #تعلیق، #قتل، #جنایت و #پلیس ریشه در ترسهای کودکی و شرایط محیطی #هیچکاک دارد.
#آوینی به هیچ عنوان چنین چیزی را نمیپذیرد و حتّی در مرحلهای بالاتر، #کافکا را هم محصول آزار و اذیّت دوران کودکی، روانپریشی و ذهن بیمارش نمیداند؛ چراکه نمیپذیرد #نبوغ، زادۀ #ترس و #توهّم یا #بیماری_روانی باشد:
«میان وجودِ فعلی انسان و پریشانیهای روانی او ویا وقایعی که در گذشته بر او رفته است نیز رابطهای انکار ناپذیر وجود دارد... امّا سؤال اینجاست که یافتن این رابطه چه مشکلی را حل میکند؟ اگر دربارۀ یک بیمار روانی و به قصد معالجهاش سخن میگفتیم شاید این تحلیل کفایت میکرد، امّا اگر جوهر #نبوغ را منشأ گرفته از وقایع دوران کودکی، موقعیّت اجتماعی و علل بیرونی دیگر بدانیم، آنگاه چه جوابی برای این سؤال خواهیم یافت که چرا همۀ افراد انسانی به نخبگانی چون #کافکا و #هیچکاک مبدّل نشده اند؟»
در ادامه، #آوینی #هیچکاک را هنرمندی توصیف میکند که برای حرف زدن، #زبان_سینما را برگزیده و بدون #سینما، هیچ است.
#هیچکاک #روانشناس و #روانکاو و #فیلسوف نیست، امّا در قامت یک #کارگردان، همۀ اینها هست؛ به عبارتی:
«#هیچکاک، #هیچکاک است و به عبارت بهتر #سینما، #سینما است.»
«#هیچکاک مجرّد از #سینما هیچ نیست، اگرچه به مثابه یک #گارگردان_سینما، #قصّه_پرداز، #روانشناس و حتّی #متفکّر بزرگی نیز هست.»
«او [هیچکاک] هرگز تلاش نمیکند #زبان_سینما را به خدمت حرفهایی در بیاورد که متعلّق به #سینما نیست.»
حتّی خود #هیچکاک در مواجه با فیلمهای پُرگویی مثل «#طناب» یا «#برج_جدی» آنها را اشتباهاتی حرفهای تلقّی میکند:
«وقتی به گذشته فکر میکنم میبینم کار مهملی بود. (هیچکاک در مصاحبه با تروفو)»
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۷
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#شخصیت_هیچکاک
#کافکا
#نبوغ
#زبان_سینما
#کارگردان
#فیلم_طناب #برج_جدی
تا صبحدم به یاد تو شب را قدم زدم
آتش گرفتم از تو و در صبح، دم زدم
با آسمان مفاخره کردیم تا سحر
او از ستاره دم زد و من از تو دم زدم
حسین منزوی
#اشعار_عاشقانه
#شعر_های_عاشقانه
#اشعار_ناب
@khalvatkadeh_mastan
هدایت شده از موسسه مصاف
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام در شب نیمه شعبان
🆔 @Masaf
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
حمد شفایی قرائت بفرمایید برای حاجآقا دیانی (سردبیر برنامه سوره و معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کت
حجت الاسلام و المسلمین #مسعود_دیانی، دین پژوه معاصر، شاعر و از فرهیختگان جامعه علمی کشور و از بنیان گذاران برنامه تلویزیونی «سوره»، پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان، بامداد امروز دار فانی را وداع گفت.
او چندی پیش، بهعنوان قائممقام شبکه چهار سیما منصوب شده بود.
در کارنامه مسعود دیانی اجرا و سردبیری برنامههای «شب روایت» و «سوره» در شبکه چهار به چشم میخورد. همچنین او مدتی معاون شعر و ادبیات داستانی خانهٔ کتاب و ادبیات ایران بود.
برنامه «سوره» در مناسبت های مذهبی با عنوان های «فصل بنی امیه»، «فصل امام حسن (ع)» و «فصل اسلام» در ایام ماه محرم، صفر و هفته وحدت پخش شد.
این خبر را حسین شاهمرادی مدیر شبکه چهار سیما در توییتر خود منتشر کرده است.
پیکر مرحوم دیانی امروز ساعت 14 از مقابل مسجد بلال صداوسیما تشییع میشود.
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
حجت الاسلام و المسلمین #مسعود_دیانی، دین پژوه معاصر، شاعر و از فرهیختگان جامعه علمی کشور و از بنیان
شادی روح این فاضل ارجمند فاتحهای قرائت بفرمایید 🤲🏻
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتض
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_هشتم [#پایانی])
#آوینی، «#طناب» را به نحوی غیر هیچکاکیترین اثر #هیچکاک قلمداد میکند و به کسانی که طناب را بهترین اثر #هیچکاک میدانند میگوید که توقّع بیجایی از سینما دارند؛ زیرا #سینما مدیومی است که لوازم خاصّ خودش را دارد و از این جهت، نه با #رمان و نه با #شعر قابل مقایسه نیست.
او دو فیلم #طناب و «#پرندگان» را با یکدیگر مقایسه میکند و نتیجه میگیرد که #طناب، میخواهد با تفلسف -که از عهدۀ بیان سینمایی خارج است- مطالب سنگین نظری را به مخاطب تزریق کند حال آنکه در #پرندگان، مخاطب به #زبان_سینما با #هیچکاک همراه شده و در انتها نیز محظوظِ "سلوکی روحی" یا "تفکّری حضوری*" میشود.
اساساً دیدن #فیلم یعنی سفر دل:
«#فیلم خوب آن نیست که تماشاگر خود را به دام یک استدلال پیچیدۀ عقلانی بکشاند؛ فیلم خوب آن است که تماشاگر را به #سفر_دل دعوت کند. تماشای فیلم، سلوک به نفس است نه به عقل...»
* تعابیر از خود آوینیست و "تفکّر حضوری" ادبیاتسازی به حساب میآید؛ وگرنه چنین لفظی در در ادبیات علمی ما یافت نمیشود.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
در مجموع از این نوشتۀ نامنسجم و کشکولوار #سیّد_مرتضی_آوینی، میتوان مبانی، نظرات و نکاتِ دیگری هم استخراج نمود.
امّا آنچه بیان شد، وسع و روزی نگارنده بود به عنوان مخاطبی عام که برای استفاده هرچه بیشتر و به ذهنسپاری هرچه بهترِ «#عالم_هیچکاک»، اینچنین تقریر شد.
والسلام والحمدللّٰه علی التمام
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۹
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#رمان #شعر
#فیلم_طناب #پرندگان
#زبان_سینما
#سفر_دل
در پرده اسرار کسی را ره نیست
زین تعبیه جان هیچکس آگه نیست
جز در دل خاک هیچ منزلگه نیست
می خور که چنین فسانهها کوته نیست...
#خیام
Homayoun Shajarian – Tasnif Janio Sad Ah 320.mp3
7.07M
🔰 جانی و صد آه
🎙 #همایون_شجریان
📖 حضرت #حافظ
من هیچ ندانم که مرا آنکه سرشت
از اهل بهشت کرد یا دوزخ زشت
جامی و بتی و بربطی بر لب کشت
این هر سه مرا نقد و ترا نسیه بهشت
#خیام
هدایت شده از وحید یامین پور
یک #یادگاری ِ ابدی از حافظ لسان الغیب:
به سعیِ خود نتوان بُرد پِی به گوهرِ مقصود
خیال باشد کاین کار بی حواله برآید
🆔️ @yaminpour