eitaa logo
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
1.6هزار دنبال‌کننده
695 عکس
157 ویدیو
4 فایل
دوره‌های ترجمه ی طنین وحی راهی به سوی توانایی ترجمه ی این کتاب الهی است.برای ورود به دوره‌ها به ادمین(خانم زرین) @Smmm60 مراجعه نمایید تبادل👇🏻 @ghoraan_naji https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 استفاده ونشر مطالب کانال صدقه جاریه است
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸پیامبر اکرم(صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله): قرآن سفره ضیافت خداست، پس تا می‌ت
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸امام باقر عليه السلام: تنبلى به دين و دنيا زيان مى زند 📙 ميزان الحكمه ج10ص131 (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_سی_ام قواعد اعلال : چنانکه قبلاً اشاره شد حروف عله در معرض تغییرند که
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ادامه مطلب ... قاعده سوم : (واو) مضموم ماقبل مضموم و (یاء) مضموم یا مکسور ماقبل مکسور اگر در آخر کلمه قرار گیرند حرکتشان می‌افتد . مانند : یَدْعُوُ ← یَدْعُوْ یَرْمِیُ ← یَرْمِیْ رامِیِ ← رامِیْ قاعده چهارم: (واو) ساکن ماقبل مکسور قلب به (یاء) می‌شود . مانند : قُوِلَ ← قِوْلَ ← قیلَ مِوْزان ← میزان قاعده پنجم : (واو) در صورتی که لام الفعل باشد و ماقبل آن مکسور قلب به (یاء) می‌شود . مانند : دُعِوَ ← دُعِیَ دُعِوْنَ ← دُعینَ داعِوٌ ← داعِیُ ← داعِیْ نْ ← داعِ رَجَوَ ← رجا قاعده ششم : (واو) در صورتی که لام الفعل باشد و ماقبل آن مفتوح قلب به (یاء) می‌شود مشروط بر اینکه حرف چهارم به بعد کلمه باشد . مانند : یَدْعَوُ ← یُدْعَیُ ←یُدْعیٰ یُدْعَوْنَ ← یُدْعَیْنَ دَعَوَ ← دَعا نکته: باید توجه داشت که این قاعده بر قاعده هشتم اعلال مقدّم است یعنی در مواردی که امکان اجرای هر دو قاعده باشد اول این قاعده جاری می‌شود و سپس قاعده هشتم . ادامه دارد ... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸امام باقر عليه السلام: تنبلى به دين و دنيا زيان مى زند 📙 ميزان الحكم
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 امام على عليه السلام: مِنَ الفَراغِ تَكونُ الصَّبوَةُ بيكارى ، مايه نادانى است غررالحكم حدیث9251 (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز امام على عليه السلام: مِنَ الفَراغِ تَكونُ الصَّبوَةُ بيكارى ، مايه ن
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸امام علي عليه السلام: بدى، در سرشت هر كسى نهفته است. اگر صاحبش بر آن چيره شود، پنهان مى گردد و اگر بر آن چيره نشود، آشكار مى گردد 📚غرر الحكم، ح 2190 (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_سی_و_یکم ادامه مطلب ... قاعده سوم : (واو) مضموم ماقبل مضموم و (یاء)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ادامه مطلب ... قاعده هفتم : (یاء) ساکن ماقبل مضموم قلب به (واو) می‌شود مشروط بر اینکه فاء الفعل باشد . مانند : یُیْسِرُ ← یُوسِرُ مُیْسِر ← مُوسِر قاعده هشتم : (واو) و (یاء) متحرک ماقبل مفتوح قلب به الف می شوند . و همچنین است اگر (واو) و (یاء) در موضع حرکت باشند یعنی به جهت جریان قواعد اعلال سکونی در همین کلمه ساکن شده باشند . مانند : یَخْوَفُ ← یَخَوْفُ ← یَخافُ یُبْیَعُ ← یُبَیْعُ ← یُباعُ تبصره : این قاعده در فاء الفعل جاری نمی شود . مانند: یَوَدُّ ، تَیَسَّرَ قاعده نهم : (الف) ماقبل مضموم قلب به (واو) و (الف) ماقبل مکسور قلب به (یاء) می‌شود . مانند : قابَلَ ← قُابِلَ ← قُوبِلَ مِصْباح ← مُصَیْبِاح ← مُصَیْبیح قاعده دهم : حرف علّه در التقاء ساکنین حذف می شود . مانند: قُوْلْ ← قُلْ بِیْعْ ← بِعْ خافْ ← خَفْ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد اول: حسین مخلوق نخست بیشتر حکما ، علما و متکلمان در تعیین اولین مخلوق با هم اختلاف نظر دارند ، اما بر اساس روایات صحیح فراوان ، اولین مخلوق ، نور پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله میباشد ، که نقل سلیم نیز بر آن دلالت دارد ؛ چرا که اشرفیت و کثرت اعتنا و محبوبیت در پیشگاه خداوند تعالی ، موجب تقدم در آفرینش است . در بعضی روایات (دیگر) آمده است که نور پیامبر اسلام (ص ) و ائمه علیهم السلام اولین مخلوق است . پس چون این حقیقت به اثبات رسیده است که اولین مخلوق نور نبی (ص ) و یا نور آن حضرت و ائمه اولین علیهم السلام است ، می توان گفت که اولین مخلوق همان نور حسین علیه السلام است ؛ زیرا پیامبر (ص ) فرمودند : حسین منی و انا من حسین، حسین از من است و من از حسین . و در روایت دیگري آمده است ؛ انا من حسین و حسین منی، من از حسینم و حسین از من . بنابراین حسین اولین مخلوق و اولین چیزي است که از روز اول ایجاد شده است و هر مخلوقی تابع آن حضرت است ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_اول مقصد اول: حسین مخلوق نخست بیشتر حکما ، علما و متکلمان در تعیی
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 همه موجودات بر حسین گریانند اگر همه موجودات بر حسین علیه السلام گریانند ، جاي شگفتی نیست و اگر می گوییم هر مخلوقی بر او اشک می ریزد ، مبالغه یا گزافه گویی نکرده ایم ، چنانچه از باب تمثیل و استعاره هم نمی باشد ؛ حتی زبان حال و یا فرض دیگري هم در کار نیست ، بلکه هم موجودات از جمله پیامبر ، فرشته ، ملک ، جن و انس ، شیطان ، بهشت و جهنم ،درخت و گیاه و حیوان ، خورشید و ماه ، همه جهان ها ، ماه ها و آسمان ها ، زمین ها و ساکنان آنها هم ، همه براي او گریه می کنند ، و گریه هر موجودي بر حسب آن مورد ، گریه حقیقی است و منظور از گریه ، گریه هر چیزي بعد از شهادت آن حضرت نمی باشد ، بلکه مقصود گریه موجودات قبل از قتل امام علیه السلام نیز است . همان طور که در زیارت منقول از حضرت حجت (عج ) در ماه شعبان آمده است که آسمان و هر که در آن است و زمین و هر چه در روي آن است ، به حال آن حضرت گریانند . حتی وسایلی که به واسطه آنها حضرت به شهادت رسید نیز از جمله گریه کنندگان بر امام حسین علیه السلام هستند. قاتلان آن حضرت هم خارج از گریه کنندگان بر ایشان نیستند ؛ زیرا آنها نیز به وجود عام و ماهیت شان دچار انکسار می شوند و به حقایق و فطرتشان بر حسین علیه السلام گریانند ، ولی به مقتضاي صفات افعالی اختیاري ، در آتش جاودانند . و گریه نمی کنند مگر وقتی که از اعمال خود غافل باشند که در این حال گریه ظاهري و اختیاري دارند ، مانند کسی که خدا را از روي ستم و طغیان انکار می کنند ، اما جان و روح شان به خدا یقین دارد. ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_سی_و_یکم مبتدا و خبر : سوم و چهارم از مرفوعات مبتدا و خبر است. مبتدا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ویژگی های مبتدا و خبر : 1. غالباً مبتدا «معرفه» و خبر «نکره» است . 2. همیشه مبتدا و خبر مرفوع اند . مانند: اللّٰهُ عادلٌ اللّٰه : مبتدا _ غالباً: معرفه ، مقدَّم _ دائماً : مرفوع . عادلٌ : خبر _ غالباً: نکره ، مؤخر _ مرفوع اَلْمُؤمِنُونَ صادِقُونَ اَلْمُؤمِنُونَ : مبتدا _ غالباً: معرفه ، مقدَّم _ دائما : مرفوع صادِقُونَ : خبر _ غالباً: نکره ، مؤخر _ دائما: مرفوع (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_دوم همه موجودات بر حسین گریانند اگر همه موجودات بر حسین علیه السل
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد دوم : در این محل نور امام بعد از خلق آن سخن در این مقصد در بیان نور امام پس از خلق و انتقال نور تا هنگام ولادت است . بدان و آگاه باش که خداي جل جلاله همواره یگانه بوده در حالی که نه مخلوقی بود و نه زمان و مکانی . و چون خلقت را آغاز کرد نخست افضل مخلوقات را آفرید و از نور آن ، نور علی ، فاطمه ، حسن و حسین علیهم السلام را مشتق ساخت و براي آنان جایگاه ها و عوالم متعدد و مختلف به وجود آورد . چنانچه این معنا از مجموع روایات معتبر ظاهر می شود . آنگاه نور آن حضرت را یک بار در پشت آدم و یک بار در انگشتان او و بار دیگر در پیشانی آدم و سپس در پیشانی تمام پدران ایشان از آدم تا پدر بزرگوار پیامبر ، عبدالله بن مطلب و در پیشانی تمام مادران ایشان - به هنگام حامله شدن از کسانی که آن حضرت در صلب او بود - از حوا تا مادر نبی اسلام ، آمنه بنت وهب ، قرار داد . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_سوم مقصد دوم : در این محل نور امام بعد از خلق آن سخن در این مقصد
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ما معتقدیم که مصدر همه انوار این جهان ها ، نور نبی صلی الله علیه وآله است و امتیاز نور حسین علیه السلام این است که از نور نبی است ؛ چرا که حسین از اوست و او از حسین . و هنگامی که این دو از هم جدا شدند ، نور حسین خصوصیت (خاص) خود را یافت ، چرا که رؤیت آن موجب حزن و اندوه گردید . این امر براي آدم هنگامی که آن انوار در انگشتانش ظاهر شد اتفاق افتاد و نور حسین علیه السلام در انگشت ابهام بود . این اثر تا به حال نیز باقی است . مثلا اگر کسی که خنده بر او غلبه پیدا کرده است ، به پشت انگشت ابهام خود بنگرد ، اندوه بر او غالب می شود . این حالت براي ابراهیم علیه السلام نیز اتفاق افتاد . همچنین بر زبان آوردن نام آن حضرت و شنیدن آن نیز موجب حزن می شود ؛ این مساءله درباره آنچه منتسب به نور آن حضرت است نیز صادق می باشد . کما اینکه در حدیث میخ هاي پنج گانه که جبرئیل امین آنها را براي حضرت نوح علیه السلام آورد تا با آنها اطراف کشتی را میخ کوب کند ، آمده است : هر میخی به نام یکی از انوار پنج گانه بود ، وقتی نوح منتسب به نور امام حسین علیه السلام را گرفت ، آن میخ درخشید و از آن رطوبتی به رنگ خون احساس کرد . در این باره سئوال کرد ، به او گفته شد : آن میخ منتسب به حسین است و سبب ظهور خون از آن ، شهادت ایشان است که به نحو خاصی صورت گرفت . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_چهارم ما معتقدیم که مصدر همه انوار این جهان ها ، نور نبی صلی الله
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 حسین علیه السلام نور غالب نوري بر پیشانی مادران به هنگام باردار شدن به یکی از اجداد پیامبر (ص ) ظاهر می شد و همچنین بر جبین آمنه به وقت باردار شدن به پیامبر اسلام ظاهر شد ، نشانه آن است که آن مادران از این انوار نیستند ؛ بنابراین وقتی وقتی به آن نور حامله می شدند ، اثر نور در پیشانی آنان ظاهر می شد ، اما آنجا که مادر خود از انوار باشد ، وجهی براي ظهور نور نیست و بویژه نور بر چهره ظاهر می شد ، اما آنجا که مادر خود از انوار باشد وجهی براي ظهور نیست و بویژه نور بر چهره ظاهر نمی شود . به همین خاطر وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها به امام حسن مجتبی علیه السلام حامله شد ، نور دیگري بر چهره زهرا ظاهر نشد ؛ لکن ویژگی امام حسین علیه السلام طوري است که وقتی مادر به حسین علیه السلام حامله شد ، پیامبر اسلام (ص ) به فاطمه فرمودند : من در چهره تو نوري می بینم و به زودي حجتی براي خلق خدا از تو متولد می شود . و زهرا (س ) فرمود : چون به این فرزند حامله شدم ، در شب نیازي به چراغ نداشتم . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #حدیث_تصویری_روز 🌸امام علي عليه السلام: بدى، در سرشت هر كسى نهفته است. اگر صاحبش بر آن چ
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🌸 امیرالمؤمنین (عليه السلام) : لا تَستَبطِئْ إجابَةَ دُعائكَ و قد سَدَدتَ طريقَهُ بِالذُّنوبِ وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى، تأخير در اجابت آن را دير مشمار... 📚غررالحكم، حدیث۱۰۳۲۹ (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_پنجم حسین علیه السلام نور غالب نوري بر پیشانی مادران به هنگام بار
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 بنابراین خصوصیت نور حسین این است که بر نور ظاهر می شود و بر آن غالب می گردد ، لذا شخصی که در هنگام شهادت آن حضرت ، در وسط روز پیکر مبارکش را بر زمین افتاده دید ، گفته است : به خدا سوگند نور سیماي او مرا به خود مشغول کرد ، بدان گونه که از نظر و تاءمل در کیفیت قتل آن بزرگوار غافل شدم . و از دیگر ویژگی هاي آن حضرت این که ؛ هیچ مانع و حاجبی نور ایشان را نمی پوشاند ، همان شخص راوي می گوید : ندیدم کشته آغشته به خاك و خونی را که نورانی تر از چهره حسین باشد . خاك و خون ، مانع از نور حسین که بر هر نوري غالب است ، نشده بود. ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_ششم بنابراین خصوصیت نور حسین این است که بر نور ظاهر می شود و بر آن
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد سوم: جایگاه حسین علیه السلام بعد از ولادت دستان مبارك پیامبر اسلام (ص ) نخستین محلی بود که امام حسین علیه السلام پس از ولادت در آن جاي گرفت . پیامبر رحمت در آستانه خانه ایستاده و منتظر ولادت فرزندش حسین علیه السلام بود . امام در لحظه ورود به این جهان در حال سجده بود ، پیامبر (ص ) به اسماء فرمود فرزندم را بیاور . اسماء حسین را در پارچه اي از پشم پوشیده نزد آن حضرت آورد . پیامبر با دستان مبارکش حسین علیه السلام را گرفت و به او نگاه کرد و گریه سر داد و فرمود : اي ابا عبدالله ! مصیبت تو براي من سنگین است . کتف شریف جبرئیل و پیامبر نیز جایگاه دیگر حسین بود . گاهی هم بر پشت و سینه مبارك پیامبر می نشست . حضرت رسول گاهی امام حسین را روي دست بلند می کرد و دهان او را می بوسید و گاهی او را به قدري بلند می کرد تا همه مردم ایشان را ببینند . زمانی روي دست حضرت علی علیه السلام قرار می گرفت و حضرت امیر او را بلند می کرد و پیامبر او را می بوسید. آنگاه که پیامبر نیز در حال احتضار بود حسین علیه السلام را بر سینه خود نشاند و بوسید و فرمود : یزید را با فرزند من حسین چه کار است . خدا به یزید برکت ندهد. ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_هفتم مقصد سوم: جایگاه حسین علیه السلام بعد از ولادت دستان مبارك پ
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد چهارم: حسین و محل شهادت ، بعد از شهادت وقبل از دفن امام حسین علیه السلام قبل از دفن نسبت به هر پیامبر و امامی که کشته شده است ، ویژگی هایی دارد ؛ زیرا اگر برخی از آنان کشته و یا مسموم شدند ، در خانه یا محراب و یا در طشت بوده و این موضوع براي هیچ کدام از آنها اتفاق نیفتاده که پیکر بر خاك افتاده باشد . چه مصیبت بزرگی !! ویژگی دیگر اینکه وقتی به شهادت رسید جسد مبارکش را به آسمان ها بردند ؛ سپس به سرزمین کربلا بر گرداندند و سه روز بر زمین افتاده بود . و دیگر اینکه سر مبارك حسین علیه السلام را در مکان هاي مختلف گرداندند ؛ روي دست ها گرفتند ، بر روي سر نیزه ها نصب نمودند ، به درخت آویزان کردند ، بر در خانه یزید و بر دروازه دمشق نصب کردند . در طبق نزد ابن زیاد گذاشتند و با طشت پیش یزید بردند و آن را در سرزمین هاي بسیار از کربلا تا شام - و می گویند از شام تا مصر و از مصر تا به مدینه - و از شام به کربلا یا از شام به آسمان بردند . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_صرف #قسمت_سی_و_دوم ادامه مطلب ... قاعده هفتم : (یاء) ساکن ماقبل مضموم قلب به (و
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مثال مثال بر دو نوع است : 1. واوی مانند: وَعَدَ ( وعده داد ) 2. یائی مانند: یَسَرَ ( آسان شد ) مثال واوی ثلاثی مجرد دارای دو قاعده خصوصی است : 1. از مصدر آن اگر بر وزن «فِعْل»باشد ، غالباً واو فاء الفعل پس از نقل حرکتش به مابعد می‌افتد و به جای آن یک تاء در آخر آورده می‌شود . مانند: وِعْد ( وعده دادن ) ← عِدَة وِصْل ← صِلَة گاهی در مصدر و از وزن «فَعْل» مثال واوی نیز قاعده فوق جاری می‌شود مانند : وَسْع ← سَعَةَ وَضْع ← ضَعَة لکن غالباً جاری نمی شود مانند: وَقْت ، وَزْن و ... 2. از مضارع معلوم آن اگر بر وزن «یَفْعِلُ» مکسور العین باشد فاء الفعل حذف میشود مانند : یَوْعِدُ ← یَعّدُ . این قاعده در چند مضارع مفتوح العین نیز جاری می‌شود از قبیل : یَوْسَعُ ← یَسَعُ یَوْضَعُ ← یَضَعُ یَوْطَأ ← یَطَأُ امر معلوم چنین افعالی نیز نظیر مضارع معلوم آن محذوف الفاء خواهد بود مانند: لِیَعِدْ ، لِیَعِدا ، لِیَعِدوا ... عِدْ ، عِدا ، عِدوا ... اما در مضارع و امر مجهول ، واو حذف نمی‌شود می‌گوییم : یُوعَدُ ، یُوعَدانِ ... لِیُوعَدْ ، لِیُوعَدا ... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_هشتم مقصد چهارم: حسین و محل شهادت ، بعد از شهادت وقبل از دفن امام
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد پنجم: حسین و برزخ جایگاه حسین در برزخش نیز خصوصیت دیگري دارد ؛ در حدیث آمده است که حسین در یمین عرش قرار دارد و به قتلگاه ، لشگرگاه و زائران خود می نگرد . آن حضرت بهتر از هر کسی ، آنها را می شناسد و به مقام و منزلت زائران خود در نزد خداوند آگاه است . حسین گریه کنندگان بر خود را می بیند و براي آنان طلب آمرزش می کند و می فرماید : اي گریه کننده بر من ، اگر بدانی که خداوند چه چیزي را براي تو فراهم کرده ، خوشحالی ات بیش از غم و غصه ات می شود . مقصد ششم: جایگاه حسین علیه السلام در روز حشر در روایات آمده است که امام حسین علیه السلام در روز حشر مجلسی دارد که از خصوصیت ویژه اي برخوردار است . اهل آن مجلس که گریه کنندگان و زائران آن حضرت از آن جمله اند ، با آرامش و اطمینان خاطر چنان شیفته سخنان امام حسین علیه السلام می شوند که از همه لذت ها چشم می پوشند و هر چند همسران بهشتی آنان ظاهر می دارند که ما در بهشت مشتاق شما هستیم آنها سخن امام حسین را بر آن همسران و بهشت ترجیح می دهند . همچنین امام حسین علیه السلام در محشر جایگاه خاصی دارد که به موجب آن اهل محشر مضطرب می شوند و آن زمانی است که حسین علیه السلام بی سر و در حالی که از رگ هاي گردنش خون می ریزد ، ایستاده محشور می شود و حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها وقتی به آن صحنه مینگرد ، فریاد می زند . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_سی_و_دوم ویژگی های مبتدا و خبر : 1. غالباً مبتدا «معرفه» و خبر «نکر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 اقسام خبر : خبر در جمله‌های اسمیه به سه صورت استعمال می‌شود : اسم مفرد ، جمله ، شبه جمله ✓ اسم مفرد : 1. مشتق : علیٌ عادلٌ ( علی دادگر است ) علیٌ : مبتدا عادلٌ : خبر 2. جامد : علیٌ أَسدٌ ( علی چون شیر است ) علیٌ : مبتدا أَسدٌ : خبر ✓ جمله: 1. فعلیه: علیٌ یَنْجَحُ ( علی کامیاب می شود ) علیٌ : مبتدا یَنْجَحُ : خبر 2. اسمیه : علیٌ اَبوه عالمٌ ( علی پدرش دانشمند است ) علیٌ : مبتدا اَبوه عالمٌ : خبر ✓ شبه جمله: 1. جار و مجرور : علیٌ فی الدار ( علی در خانه است ) علیٌ : مبتدا فی الدار: خبر 2. ظرف: علیٌ فَوقَ الکُرسیّ ( علی روی صندلی است ) علیٌ : مبتدا فَوقَ الکُرسیّ : خبر نکته مهم: جمله ها و شبه جمله‌ها در حکمِ کلماتِ مبنی هستند ، لذا اعرابشان «محلی» می‌باشد ؛ براین اساس دو جملهٔ : «یَنْجَحُ» و «ابوهُ عالمٌ» و نیز دو شبه جملهٔ «فی الدار» و «فَوقَ الکُرسیّ» خبر مبتدا بوده و محلاً مرفوع می باشند . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مقصد هفتم: حسین در بهشت هر یک امامان در روز جزا و هنگام ورود به بهشت مقام مخصوصی دارند ، اما حسین علیه السلام در آن روز درجات خاصی دارد که پیامبر اسلام (ص ) از آن خبر داده و فرمودند : اي حسین ! تو در بهشت درجاتی داري که تنها با شهادت به آن نایل می شوي . با این همه حسین علیه السلام براي سرتاسر بهشت زینت است و گویی آن حضرت در سرتاسر بهشت حضور دارند و همه براي آن حضرت است . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #حدیث_تصویری_روز 🌸 امیرالمؤمنین (عليه السلام) : لا تَستَبطِئْ إجابَةَ دُعائكَ و قد سَدَد
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتر بینی و احترام آنها را نگهداری) 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_دهم مقصد هفتم: حسین در بهشت هر یک امامان در روز جزا و هنگام ورود ب
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 صفات ، اخلاق و عبادات عام و مطلق امام حسین علیه السلام منظور از صفات ، اخلاق و عبادات ؛ صفات مربوط به امامت نمی باشد ، که عقل را به کنه آنها راهی نیست ؛ بلکه بیان دو نوع از خصوصیات آن حضرت است : الف : صفات و عبادات مطلق امام در طول عمر شریفشان ب : ویژگی آن صفات و عبادات در روز عاشورا تفصیل هر یک از خصوصیات به این شرح است : امام هرگز تن به ذلت نمی دهند: امام حسین علیه السلام در این باره ویژگی خاصی دارند . وقتی از آن حضرت خواستند که حکم یزید و پسر زیاد را بپذیرد ، فرمود : نه ، هرگز ، به خدا قسم ، ذلیلانه بیعت نمی کنم و مانند بردگان اقرار نمی نمایم . تا جایی که گفته اند : این حسین علیه السلام بود که نپذیرفتن ظلم را سنت نهاد و همه کسانی که تن به ذلت نمی دهند به آن حضرت اقتداء می کنند . امام حسین و شجاعت: در این باره امام ویژگی خاصی دارند ؛ از این رو گفته اند : شجاعت حسینی . در روز عاشورا آن چنان شجاعتی از امام حسین علیه السلام بروز کرد ، که از هیچ کس سر نزده است ؛ حتی از پدر بزرگوارش که به کرار معروف است و دیگرانی که به شجاعت شهرت دارند ، چنین حالتی رخ نداد. ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 #خصائص_الحسینیه #قسمت_یازدهم صفات ، اخلاق و عبادات عام و مطلق امام حسین علیه السلام منظ
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 امام حسین و عبادت: عبادت امام نیز حالت خاصی دارد که از زمانی که در شکم مادر بودند و مادر از ایشان ذکر و تسبیح می شنید ، تا زمانی که سر مبارکشان بر نیزه ها رفت ، ادامه داشت . و این ویژگی علاوه بر آن چیزي است که امام سجاد علیه السلام - وقتی به او گفته شد چقدر فرزندان پدرت اندك است -فرمودند : در شگفتم چگونه کسی که در هر شب هزار رکعت نماز می خواند ، فرزندي داشته باشد . امام و احترام به سائل: امام حسین علیه السلام ، هنگام بخشش به سائل دچار شرم و حیا می شدند و بر او رفت می کردند . حکایت یک عرب بادیه نشین که از امام ضمن خواندن ابیاتی درخواستی کرد ، از آن جمله است . حضرت وارد خانه شدند و چهار هزار درهم در عبایشان پیچیدند و آن را به خاطر شرم و حیا از سائل از شکاف در خانه به او دادند و گفتند : بگیر ، من از تو معذرت می خواهم که اگر در آینده مال و ثروتی به دست آوردیم ، ابر رحمت ما بر تو خواهد بارید ؛ اما چه کنم که زمانه متحول است و ما از مال و دنیا اندکی داریم . نمونه دیگر این که امام به سائلی هزار (درهم ) دادند . سائل آن را گرفت و شروع به شمارش آن کرد . خازن آن حضرت به او گفت : مگر چیزي فروخته اي که بهاي آن را با دقت می شماري ؟ گفت : بله ، آبروي خود را داده ام . امام فرمود : سه هزار به او بدهید . هزار براي اینکه سائل است . هزار درهم براي آبرویش و هزار هم براي اینکه نزد ما آمده. ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه ی🏴طنین وحی🏴
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 #علم_نحو #قسمت_سی_و_سوم اقسام خبر : خبر در جمله‌های اسمیه به سه صورت استعمال می‌شود :
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 مطابقت خبر با مبتدا : هرگاه خبر مشتق باشد در عدد ( مفرد ، مثنی و جمع بودن ) و در جنس ( مذکر و مونث بودن ) با مبتدا مطابقت می‌کند . مانند: اَلتّلمیذُ مُجِدُّ مذکر : اَلتّلمیذانِ مُجِدّانِ اَلتّلامیذُ مُجِدُّونَ التّلمیذةُ مُجِدَّةٌ مونث : التّلمیذَتانِ مُجِدَّتانِ التّلمیذاتُ مُجِدّاتٌ التّلمیذانِ : مبتدا ، مثنی مذکر مُجِدّانِ : خبر ( مفرد مشتق ) مثنی مذکر التّلمیذاتُ : مبتدا ، جمع مونث مُجِدّاتٌ : خبر ( مفرد مشتق) ، جمع مونث هرگاه خبر جامد باشد ، مطابقت لازم نیست . مانند: العُلماءُ سِراجُ الاُّمَّة ( دانشمندان مشعل فروزان امت هستند ) سِراجُ : خبر ، مفرد ، جامد * توجه : منظور از مفرد در بحث اقسام خبر ، خبری است که نه جمله باشد و نه شبه جمله ؛ بدین جهت به خبری که اسم مثنی و جمع باشد ، مفرد گفته می‌شود . (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوࢪوسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 نمونه سوم ؛ شخصی نامه اي به امام داد . امام حسین علیه السلام قبل از خواندن آن فرمودند : خواسته ات بر آمده است . کسی از امام پرسید : آیا ملاحظه فرمودید در نامه چه نوشته است ؟ امام فرمودند : خداوند از انتظار او در نزد من به مقداري که نامه را بخوانم ، سؤ ال خواهد کرد . این صفت خاص در امام به حدي بود که حتی وقتی می خواست به جاهلی هم مطلبی را بیاموزد ، از او شرم می کرد . در روایت است که امام پیرمردي را دید که وضو را بخوبی بلد نیست ، امام خواست به او یاد بدهد ، اما از اینکه او تحقیر شود ، حیا می کرد . به او فرمود : من و برادرم نزد تو وضو می گیریم ، آنگاه تو بگو وضوي کدامیک بهتر است . امام حسن و امام حسین علیهم السلام وضو گرفتند و آن مرد صحرانشین گفت : هر دوي شما خوب وضو می گیرید، اما این من هستم که وضو گرفتن را بلد نبودم . امام حسین و رفع هم و غم امام نسبت به گرفتاران و اهل غم ، رقت خاصی داشتند. روزي بر اسامه که در حال احتضار بود ، وارد شدند . چون حضرت را دید آهی کشید و اظهار غم و اندوه کرد . امام علت را جویا شد . اسامه گفت : شصت هزار درهم بدهی دارم . امام فرمود : دین تو را ادا می کنم. گفت : دوست دارم مدیون نمیرم . امام دستور داد مال را حاضر کردند و قبل از آنکه اسامه جان سپارد ، آن را به طلبکارانش پرداخت کرد . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 امام و اعطاي صدقات امام حسین علیه السلام در این باره ویژگی خاصی داشت که نمونه آن در دیگران وجود ندارد . از جمله اینکه در روز عاشورا در پشت آن حضرت چین و چروك هایی دیده شد . در این باره از امام سجاد علیه السلام سؤال کردند، فرمودند : این زخم ها در اثر بند زنبیلی بود که با آن شبانه براي یتیمان و بیوه زنان غذا می برد. بیننده اي گفت: پشتی که مخفیانه و شبانه براي یتیمان غذا می برد ، درهم شکسته است . امام و اهتمام ویژه به نجات دادن از عذاب امام حسین علیه السلام عزمی خاص در نجات دادن بندگان از عذاب الهی داشت ، و به همین خاطر سخت ترین تکالیف را برگزید تا به درجه خاصی نایل شود که شفاعتشان درباره کسانی که مستوجب کیفر شده اند ، مؤ ثر واقع شود و این منظور حتی دشمنان را هم در بر می گیرد . امام براي رفع عذاب از آنها هم سعی فرمود . حتی امام بر روي کسی که براي جداکردن سر مبارکش آمده بود ، لبخند زد و او را نصیحت فرمود! امام حسین علیه السلام آنگاه که ملاحظه فرمود نجات دادن کلی آنها از عذاب امکان ندارد ، سعی کرد ، عذاب آنها را کاهش دهد . کما اینکه این قضیه درباره هرثمه بن ابی مسلم واقع شد . وقتی موعظه امام او را نجات نداد ، امام حسین علیه السلام فرمود : از اینجا دور شو که ما را نبینی و صداي ما را نشنوي . امام به عبیدالله جعفی نیز همین نصیحت را فرمود . ادامه دارد... (ڪپے‌ مجازاست بہ‌شرط صلوات برای تعجیل در ظہوروسلامتی امام زمان به نیابت ازشهداواموات) https://eitaa.com/joinchat/536477925Cdf3503e3b5 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴