eitaa logo
نمافر | NAMAFAR
189 دنبال‌کننده
512 عکس
17 ویدیو
24 فایل
«نمافر» اولین مرجع آماری در حوزه صنایع خلاق فرهنگی 👉 NAMAFAR.IR
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی 💢 نگاهی آماری به وضعیت کتابخانه‌های عمومی 🔹 فارغ از کیفیت و ظرفیت کتابخانه‌ها، شاخص میزان دسترسی به کتابخانه‌های عمومی در ایران به‌ ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴.۲۸ باب کتابخانه است. 🔹 کشورهای هند، روسیه، ایتالیا و آلمان از بالاترین تعداد کتابخانه‌های عمومی برخوردار بوده و روسیه با عدد ۶۱.۶۴ دارای بیشترین تعداد برحسب جمعیت است. 🔹 در داخل کشور استان خراسان جنوبی دارای بیشترین کتابخانه‌های عمومی برحسب جمعیت است و استان‌های سمنان و کهگیلویه‌وبویراحمد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. 🔹 اگرچه تهران دارای بیشترین تعداد کتابخانه است و نزدیک به ۱۰ درصد کتابخانه‌های کل کشور را شامل می‌شود، اما استان‌های البرز، تهران و سیستان‌وبلوچستان کم‌برخوردارترین استان‌ها از نظر میزان دسترسی به کتابخانه‌های عمومی هستند. منبع: نمافر(۱۴۰۲). مسائل صنعت کتاب در ایران 🆔 @namafar
📢 پیکاسو همچنان رکورد می‌شکند! 🔻 تابلو «زنی با ساعت» (Femme a la Montre) که توسط پیکاسو در سال ۱۹۳۴ خلق شده است، در حراج Sotheby’s با قیمت ۱۳۹ میلیون دلار به فروش رسید. این تابلو گران‌ترین اثر هنری فروخته‌شده در یک حراج در سال جاری بوده است. 🔻این تابلوی پیکاسو بعد از تابلوی دیگر او به نام «زنان الجزایری» که با قیمت ۲۲۱ میلیون دلار فروخته شد، گران‌ترین اثر فروخته‌شده پیکاسو در حراج‌ها است. گران‌ترین تابلوی فروخته شده تابلوی «سالواتور موندی» یا منجی جهان اثر داوینچی است که با قیمت ۵۳۷ میلیون دلار توسط بن سلمان در سال ۲۰۱۷ خریداری شد. 🔻وقتی که امیلی فیشر لاندو، مالک قبلی «زنی با ساعت» و یکی از بزرگ‌ترین کلکسیونرهای هنری قرن بیستم درگذشت، ۴۰۰ اثر از مجموعه‌ی او به موزه‌ی آمریکایی هنر ویتنی اهدا شد. این اثر و ۱۲۰ اثر هنری دیگر نیز از کلکسیون لاندو در هفته‌ی گذشته توسط حراجی Sotheby’s در نیویورک به فروش رسید که مجموع قیمت فروش آنان به بیش از ۶۱۱ میلیون دلار رسید. 🔍 منبع: theguardian 🆔 @namafar
Development of the creative sector of the world economy.pdf
943.7K
☑️ رشد اقتصاد خلاق و روندهای آینده ▪️ نویسندگان: ریابوف و ریابوا ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳ ▪️ نشریه: Futurity Economics&Law 🔻 اقتصاد خلاق بخشی رو به رشد در اقتصاد جهانی است که بر پایه خلاقیت، نوآوری و مهارت‌های فردی شکل گرفته است. با توجه به اهمیت اقتصاد خلاق نویسندگان این مقاله وضعیت اقتصاد خلاق و روندهای اثرگذار بر آینده آن‌را بررسی کرده‌اند. 🔻 مطابق با آمارهای اتحادیه اروپا، تا پایان سال ۲۰۲۱، بریتانیا با سهم ۵.۸ درصدی که بخش خلاق در اقتصادش ارزش آفرینی کرده در میان کشورهای جهان پیشتاز است. 🔻 یافته‌ها نشان می‌دهند ۵ مهارت تفکر تحلیلی و نوآور، خلاقیت، تفکر انتقادی، توانایی حل مسائل پیچیده و راهبردهای یادگیری فعال مهم‌ترین ویژگی‌های مشاغل خلاقانه در سال ۲۰۲۵ هستند. 🔻 همچنین حرکت کشورها به سمت توسعه مهارت‌های خلاقانه، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و ایجاد زیرساخت‌های مرتبط، برای بهره‌مندی آن‌ها از فرصت‌های اقتصاد خلاق الزامی است. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar
ولادت حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها و روز پرستار را بر دوست‌داران آن حضرت و پرستاران صبور و فداکار تبریک می‌گوییم. 🌸 🆔 @namafar
🎶 چگونه TikTok صنعت موسیقی جهانی را متحول کرد؟ ✍🏻 نویسنده: علیرضا قاسمی 🗒 تعداد کلمات: ۱۵۲۰ ⏱ میانگین زمان مطالعه: ۸ دقیقه 🔹 موسیقی هنر بازیگوشی است؛ سر و کله‌اش هرجایی پیدا می‌شود. حتی در سکوهای تصویری مثل اینستاگرام و تیک‌تاک. البته در تیک‌تاک موسیقی نقش مهمی دارد؛ چراکه ویدئوهای یک‌دقیقه‌ای آن بدون موسیقی این‌قدر جذاب نمی‌شدند. 🔹 برخی از این موسیقی‌ها به دل کاربر می‌نشیند و او تصمیم می‌گیرد از طریق پلتفرم‌های دیگر آن را پیدا کند و از شنیدنش لذت ببرد. به این فرایند کشف موسیقی می‌گویند. نه تنها تیک‌تاک؛ که تمام شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در کشف موسیقی دارند. 🔹 یوتیوب به تنهایی ۴۶ درصد از کشف موسیقی را در بین جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله تشکیل می‌دهد. همچنین اینستاگرام و تیک‌تاک با ۳۵ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar
📢 بازی‌های موبایلی در اوج سودآوری 🔻 در سال ۲۰۲۲ بازی‌های موبایلی تقریبا نیمی از درآمد کل صنعت بازی‌های ویدیویی را به خود اختصاص دادند. ساخت بازی‌های موبایلی در مقایسه با بازی‌های کنسولی و رایانه‌ای آسان‌تر است و درآمدزاتر است. البته برخی بازی‌های موبایلی مانند «کال آف دیوتی موبایل» هم هستند که ساخت‌شان چندان آسان نیست اما سودشان فراوانی دارند. 🔻 بازی رومیزی مونوپولی که در ایران بعضی افراد آن را با نام عمو پولدار می‌شناسند ۷ ماه پیش برای موبایل عرضه شد. این بازی در این مدت کم بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شد و کاربران بیش از ۱ میلیارد دلار در این بازی پرداخت درون برنامه‌ای انجام دادند! 🔻 پردرآمدترین بازی موبایلی در ماه گذشته بازی Honor of Kings با ۱۰۷ میلیون دلار درآمد بوده و بازی مونوپولی با ۸۹ میلیون دلار در رتبه‌ی دوم قرار دارد. باید توجه داشت هزینه‌ای که بازیکنان کرده‌اند بیشتر از این رقم است؛ چراکه فروشگاه‌های اپل‌استور و گوگل‌پلی ۳۰ درصد از درآمد بازی را بر می‌دارند. همچنین این رقم فقط برای خرید‌های درون‌برنامه‌ای است و درآمد تبلیغات را شامل نمی‌شود. 🔍 منبع: Game industry biz 🆔 @namafar
📚 پیشخوان مدیریتی صنعت کتاب رونمایی شد 1⃣ پیشخوان‌های مدیریتی نمافر مناسب تمام کسانی هستند که می‌خواهند در کمترین زمان ممکن به منبع جامعی از اطلاعات دست پیدا کنند. 2⃣ پیشخوان‌های نمافر همچون پیشخوان‌های روزنامه‌فروشی امکان نگاه‌هایی گذرا و سرپایی اما مفید را فراهم می‌کنند. از آنجا که مدیران معمولا میان انبوه جلسات وقت کافی برای مطالعه گزارش‌های مفصل ندارند، این مجموعه‌های آماری «پیشخوان مدیریتی» نامیده شده‌اند. 3⃣ پیشخوان مدیریتی صنعت کتاب متشکل از نمودارها و تصویرسازی‌ها از منابع آماری گوناگون است. 👈🏻 برای تهیه این پیشخوان می‌توانید اطلاعات خود را به Info@namafar.ir ارسال نمایید. 🆔 @namafar
📓 «همه دروغ می‌گویند!» ▫️ نویسنده: ست استیونز ▫️ مترجم: ریحانه عبدی ▫️ ناشر: گمان ▫️ سال نشر: ۱۴۰۲ ▫️ تعداد صفحات: ۳۰۰ ▫️ نوبت چاپ: ۱۵ 🔹 ما مهم‌ترین رازهایمان را با گوگل در میان می‌گذاریم. دغدغه‌هایی را جستجو می‌کنیم که جرئت گفتن‌شان را به کس دیگری نداریم و سؤالاتی می‌پرسیم که صلاح نمی‌دانیم کسی از آن‌ها خبر داشته باشد. شاید این یعنی گوگل بهتر از هر کسی ما را می‌شناسد. چون ما سعی نمی‌کنیم برای گوگل چهره بهتری از خود نشان دهیم. 🔹 این کتاب به عنوان یک نمونه، مدعی می‌شود اوباما در ظاهر با آغوش باز جامعه آمریکا مواجه شد و ظاهرا همه وانمود می‌کردند سیاه‌پوست بودن او برایشان اهمیتی ندارد. اما داده‌های موتور جستجوی گوگل می‌گوید بسیاری از مردم در درون خود نژادپرست بودند؛ تنها بروز نمی‌دانند. 🔻 به قول این کتاب: «تباهی و نفرتی در آمریکا وجود داشت که از چشم منابع سنتی پنهان مانده بودند و حالا چهره خود را در جست‌وجوهای مردم نشان می‌داد». 🆔 @namafar
📊 میزان درآمد بازی‌های موبایلی 🔻 نمودار فوق میزان درآمد بازی‌های موبایلی را از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۲ به تفکیک محل درآمدزایی نشان می‌دهد. 🔹 بازی‌های موبایلی سوددهی‌ بالایی دارند. در کشور ما نیز ساخت اینگونه بازی‌ها به علت سوددهی بالا و ریسک کم، بسیار رایج‌تر از ساخت بازی برای دیگر سکوهای بازی است. 🔹 تقریبا از اواخر سال ۲۰۱۹ تا اواخر سال ۲۰۲۲، درآمدزایی بازی‌های موبایلی در اوج است. دلیل اصلی این اتفاق همه‌گیری کرونا بود که استفاده مردم را از بازی‌های ویدیویی بیشتر کرد. 🔎 Sensor Tower; Business of Apps 🆔 @namafar
🔘 نگاهی تحلیلی به بازار جهانی صنعت کتاب ▪️سال انتشار: ۲۰۲۳ ▪️ منبع: Statista ▪️ ۱۲۹۶ کلمه ▪️ زمان مطالعه: ۸ دقیقه 🔻 گزارش استاتیستا از بازار جهانی صنعت کتاب، داده‌ها و بینش‌های کلیدی را درباره اندازه بازار، کشورهای پیشرو، تعداد کتابخوان‌ها و بازیگران کلیدی آن ارائه کرده است. 🔻مطابق با این گزارش درآمد جهانی صنعت کتاب در سال ۲۰۲۲، ۷۹.۶ میلیارد دلار بوده که این عدد پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۷ تاکنون است. این در حالی است که بر اساس پیشبینی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳، این عدد به ۸۲.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. 🔻 ایالات متحده آمریکا با ۱۸.۸ میلیارد دلار، بیشترین درآمد را در سال ۲۰۲۲ از بازار کتاب داشته و چین با ۱۳.۲ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارد. 🔻 در سال ۲۰۲۲، تعداد کتابخوان‌های علاقمند به خواندن کتاب‌های چاپی به ۱.۸۱ میلیارد نفر رسیده و تعداد کتابخوان‌های طرفدار کتاب‌های الکترونیکی نیز ۹۳۴ میلیون نفر بوده‌اند. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🗒 نسخه کامل گزارش نیز در پایگاه دانش نمافر قابل مشاهده است. 🆔 @namafar
آیا هوش مصنوعی به روزنامه_نگاران کمک می_کند؟.pdf
281.2K
☑️ آیا هوش مصنوعی به روزنامه‌نگاران کمک می‌کند؟ ▪️ نویسنده: بارت دیمن ▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳ ▪️ ۱۱۰۴ کلمه ▪️ میانیگن زمان مطالعه: ۶ دقیقه ▪️ ناشر: The Multidisciplinary Preprint Platform 🔻 در این مقاله تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت خبر و سود و زیان آن برای روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران بررسی شده است. 🔻 یافته‌ها نشان می‌دهد در حالی که شناسایی اخبار جعلی، پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، نگارش فرآورده‌های خبری ساده و کاهش هزینه سازمان‌های خبری برخی از مزایای هوش مصنوعی برای روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران هستند اما هر کدام از این موارد هنوز نیازمند نظارت انسانی هستند. 🔻 همچنین استفاده از هوش مصنوعی چالش‌ها و نگرانی‌هایی همچون وجود سوگیری و تبعیض در تجزیه و تحلیل داده‌ها، جایگزین شدن و بیکاری روزنامه‌نگاران و تلفیق فزاینده تبلیغات با اخبار را نیز به همراه دارد. 🔻 در نتیجه هوش مصنوعی به‌مثابه ابزاری مکمل و یاری‌دهنده برای روزنامه‌نگاران است و رعایت ملاحظات اخلاقی و ایجاد توازن مناسب میان انسان و ماشین می‌تواند آن‌را به فرصتی برای ارتقای روزنامه‌نگاری تبدیل کند. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوایند. 🆔 @namafar
💢 آینده صنعت بازی ✍🏻 نویسنده: محمد شریفی 🗒 تعداد کلمات: ۱۶۲۸ ⏱ میانگین زمان مطالعه: ۸ دقیقه 🔹 فناوری بازی ابری، روشی نوین برای اجرای بازی‌های ویدئویی است که در آن بازیکن نیاز ندارد بازی را روی سیستم محلی (Local) و شخصی خود دانلود، نصب و اجرا کند. در این روش بازی بر روی یک سرور دیگر اجراء و پردازش می‌شود و بازیکن می‌تواند با ارتباط آنلاین و متصل شدن به آن سرور از راه دور، بازی را بر روی سیستم عامل خود صرفا پخش یا به عبارت دقیق تر استریم کند. 🔹 بازار جهانی بازی ابری در سال ۲۰۲۲، ۳.۳۷ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار از ۵.۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۸۴.۹۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.این پیش‌بینی ها بر این فرض استوار هستند که بازی ابری، آینده صنعت گیمینگ خواهد بود. 👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید. 🆔 @namafar