🌸 صلوات فرستادن توفیق است
حضرت امام صادق(علیهالسلام)خطاب به غلام بن عمران فرمود:
از خدا بخواه که توفیق فرستادن #صلوات بر محمد و آل محمد
را به تو بدهد و آن را تا روز قیامت پایدار بدارد.
📗 دایرة المعارف جامع صلوات ص۲۴۶
بر طاهره و مظهر عصمت صلوات
بر حجت حق دخت نبوت صلوات
بر ممتحنه ز ذات خلاق حکیم
بر سیرت آن اُسوهٔ عفت صلوات
دست زدن در مساجد چه حكمي دارد ؟
آيات عظام امام ، بهجت ، رهبري ، سيستاني ، صافي گلپایگانی ، نوری همدانی:
بهتر است در اين گونه مكانهاي مقدس ، از دست زدن پرهيز شود.
آيات عظام مكارم شیرازی ، تبريزي ، فاضل لنکرانی:
در اين گونه مكانهاي مقدس ، بايد از دست زدن پرهيز شود.
تبصره: البته اگر كف زدن سبب هتك اين مكانها شود ، به فتوي همه مراجع حرام است.
دست زدن و كف زدن در مجالس جهت تشويق چه حكمي دارد؟
آيات عظام صافي ، فاضل:
بهترين تشويق فرستادن صلوات يا تكبير يا أحسنت گفتن است ، هر چه در اين برنامه ها از روش بيگانگان و سنت آنها دورتر باشيم ، با استقلال اسلامي و قوّت شخصيت مان موافقتر است .
سؤال
آيا دست زدن ريشه مذهبي و اسلامي دارد ؟
آيت الله صافي گلپایگانی:
دست زدن ريشه مذهبي ندارد.
با ذکر صلوات روی لینک زیر بزنید.👇👇
https://DigiPostal.ir/vzahraa
این هدیه تقدیم به تمام عاشقان و ارادتمندان بی بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها
May 11
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
سوره مبارکه #حشر ۱
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿1﴾
سوره مبارکه «حشر» دوّمین سوره از #مسبّحات ششگانه، است.
سوره «حشر» از مسبّحات ششگانه است;
شش سوره در #قرآن کریم است که به نام مسبّحات معروف است؛ یعنی آغاز این سُوَر #تسبیح حق شروع میشود;
یکی سوره «حدید» است،
دوّمی سوره «حشر» است،
سوّمی سوره «صف»،
چهارمی «جمعه»
پنجمی سوره سوره «تغابن»،
ششمی سوره «اعلیٰ» که ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی﴾.
این مسبّحات ششگانه خاصیتی که دارد آن است که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) هر شب این شش سوره را قبل از #استراحت میخواندند[1]
[1]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص290.
و شما آقایان هم ـ انشاءالله ـ عادت کنید که هر شب قبل از #خواب این شش سوره را بخوانید!
#فضیلتی که برای این سوره یاد شده فراوان است;
یکی آن است که :
هر کس این شش سوره را در زمان #غیبت, عادت او این باشد که قبل از خواب بخواند، نمیمیرد مگر اینکه وجود مبارک حضرت حجّت(سلام الله علیه) را زیارت کند. [2]
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص620.
اگر کسی عادت او این باشد که این شش سوره را قبل از خواب بخواند, در جوار رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار میگیرد;
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
سوره مبارکه #حشر ۲
سوره حشر #مدنی است مکّی نیست.
یکی از معیارهای #تشخیص مکّی و مدنی بودن سُوَر، بررسی مضمون آن سوره است.
سورهای که در آن جریان اهل کتاب مطرح است به عنوان جنگ و صلح،
سورهای که در آن سوره جریان منافقین مطرح است به عنوان کارشکنی و مانند آن,
سورهای که در آنها بسیاری از احکام فرعی مطرح است، اینگونه از سُوَر مدنی هستند,
زیرا جریان #جنگ و صلح اصلاً در مکه نبود.
سیزده سالی که وجود مبارک رسول اکرم(علیه آلاف التحیة و الثناء) در مکه تشریف داشتند
سخن از جنگ و صلح نبود,
سخن از زد و خورد نبود,
فقط سخن از خوردن بود.
سیزده سال فقط مسلمین میخوردند;
یعنی کتک میخوردند؛
در مدینه بود که زد و خورد شروع شد.
سورههایی که در آن سُور از جنگ و مانند آن سخن به میان میآید، معلوم میشود که این سوره مدنی است;
چه اینکه جریان #منافقین و کارشکنی منافقانه هم در مدینه ظهور کرده است, نه در مکه,
چون این سوره در جریان #صلح یا إجلای وطن گروهی از اهل کتاب هست و جریان منافقین را هم بازگو میکند, مضمون این سوره نشان میدهد که این سوره مدنی است, نه مکّی.
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
سوره مبارکه #حشر۳
غرض سوره حشر آن است که :
اگر کسی با نظامِ اسلامی در افتاد, ولیّ مسلمین همه امکانات صلح و سازش را با او در میان میگذارد
و اگر این امکانها سودی نکرد, ولیّ مسلمین موظّف است برای حفظ #نظام اسلامی تلاش کند,
آنگاه آثار #قدرت غیبی ظهور میکند؛ طوری که :
نه به فکر مسلمینِ پیروز میآید که این قدرت نصیب آنها میشد،
نه به فکر آن کفّار شکستخورده میآید که اینچنین شکستی دامنگیر آنها میشد.
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
سوره مبارکه #حشر ۴
آیه اول این سوره حشر می فرماید: ﴿سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ﴾,
#تسبیح به معنای :
#تنزیه از هر #عیب و نقص است،
آغاز سُوَر قبل از سوره «حشر» نشان میدهد که این تسبیح،:
اول با مصدر شروع شد
بعد به فعل ماضی رسید,
بعد به فعل مضارع رسید,
بعد هم به امر ختم شد;
ترتیب سُوَر اینچنین است.
سوره مبارکه «إسراء» با مصدر شروع شد:
﴿سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾.
سوره «حدید» و سوره «حشر» و سوره «صف» اینها با فعل ماضی یاد میشود که
﴿سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّماوَاتِ﴾ و مانند آن
سوره مبارکه «جمعه» و «تغابن» که بعد از «صف» است با فعل مضارع شروع میشود:
﴿یسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّماوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ﴾
و آخرین سوره از مسبّحات ششگانه همین سوره «اعلیٰ» است که با امر شروع میشود که
﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَی﴾
این نظم طبیعی و ادبی که :
اول مصدر
بعد فعل ماضی،
بعد فعل مضارع،
بعد امر
در این شش سوره به تدریج محفوظ مانده است؛
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
سوره مبارکه #حشر ۵
﴿سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِی السَّماوَاتِ﴾ یعنی آنچه که در آسمان و زمین هستند خدا را #تسبیح میکنند.
تسبیح و تنزیه، یک #فعل شعوری است؛
#تسبیح و #تنزیه یعنی :
خدای سبحان را از هر نقص و عیب مبرّا دانستن.
#فرق نقص و #عیب آن است که : موجودی ممکن است آن مقداری که دارد سالم باشد، ولی نسبت به مازاد ناقص باشد؛
مثلاً یک فرش دوازده متری برای اتاق پانزده متری ناقص است نه مَعیب؛
این فرش عیب ندارد؛ ولی #نقص دارد
و عیب آن است که همان مقداری که دارد، فاسد و پوسیده است؛
نقص غیر از عیب است.
تسبیح و تنزیه آن است که انسان ذات اقدس الهی را از هر نقص و عیبی مبرّا بداند؛
یعنی خداوند هر آنچه را که باید داشته باشد دارد
و هر آنچه که دارد بیعیب است؛
هیچ کمالی فرض نمیشود که الله تعالی فاقد آن کمال باشد
و هیچ عیبی هم در محدوده کمالهایی که حضرت الله تعالی دارد وجود ندارد؛
هم کامل است
و هم تام.
#تنزیه عبارت از آن است که :
انسان معتقد باشد در اصل هستی و کمالات هستی بیعیب و بینقص است،.
کسانی که خدای سبحان را تنزیه نمیکنند؛ یعنی معتقد به نزاهت خدای سبحان از عیب و نقص نیستند،
قرآن کریم آنها را به صورت #کافر و مانند آن یاد میکند؛
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
سوره مبارکه #حشر ۶
#مؤمن خدای سبحان را #تنزیه میکند.
پس تنزیه یعنی :
مبرّا دانستن خدای سبحان از هر نقص و از هر عیب.
#اقسام تنزیه :
#تنزیه #اعتقادی
تنزیه #عملی،
تنزیه #قولی،.
تنزیه #اعتقادی، تسبیح اعتقادی؛ نظیر توحید است.
#موحّد یعنی :
کسی که معتقد به وحدانیت خدای سبحان است،
مسبّح یعنی :
کسی که معتقد به نزاهت خدای سبحان است.
تسبیح قولی و فعلی هم نظیر توحید قولی و فعلی است.
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
#یأس از رحمت خدای سبحان #کفر است.
چرا آیس و ناامید از #رحمت خدای سبحان است #کافر است؟
برای اینکه این شخص نقصی را به خدای سبحان نسبت میدهد و میگوید :
خدای سبحان نمیتواند ـ معاذ الله ـ مشکل مرا حل کند
یا خدای سبحان بخیل است ـ معاذ الله ـ و مشکل مرا حل نمیکند؛
#یأس از #رحمت خدای سبحان :
نظیر معاصی عادی نیست
نظیر #غیبت کردن یا دروغ گفتن که جزء معاصی کبیره است نیست؛
یأس از رحمت خدای سبحان در حدّ #کفر است: ﴿لاَ ییأَسُ مِن رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ﴾[3]
چرا یأس کفر است؟
چرا آیس از رحمت خدای سبحان است کافر است؟
برای اینکه یا #عجز را به خدای سبحان نسبت میدهد
یا #بُخل را به او اسناد میدهد؛
یا میگوید خدای سبحان نمیتواند ـ معاذ الله ـ
یا #بخیل است و نمیکند ـ معاذ الله ـ،
چرا ﴿أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ فَلاَ یأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ﴾ ؟
چرا آن که احساس ایمنی میکند و خود را در امان میبیند، کافر است و اصل سرمایه را باخت؟
چرا آنکه خود را در امان میبیند و احساس خطر نمیکند، جزء خاسران هستند و اصل سرمایه را باختند و در ردیف کافران به حساب میآیند؟
برای اینکه او میگوید و معتقد است که ـ معاذ الله ـ خدای سبحان توان آن را ندارد که او را گرفتار کند؛
از این جهت امنِ از #مکر خدای سبحان در حدّ خسرانِ نفس است که به کفر منتهی میشود و یأس از رحمت خدای سبحان کفر است.
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی
بسماللهالرحمنالرحیم
سلام علیکم
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام
امنِ از #مکر خدای سبحان در حدّ خسرانِ نفس است که به کفر منتهی میشود و #یأس از #رحمت خدای سبحان #کفر است.
در سوره مبارکه «اعراف» آیه 99 که می فرماید (#خاسرین فقط از مکر خدای سبحان در #امان هستند )
سرّش این است: ﴿أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ فَلاَ یأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ﴾
#اقسام امن
این #اَمن دو قِسم است:
اولیای الهی هم در امان هستند،
کفار هم احساس امن میکنند.
اولیای الهی را خدای سبحان وعده امن داد و تأمین کرد فرمود: ﴿أَلاَ إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لاَ هُمْ یحْزَنُونَ﴾[4]
اما خودشان هم مینالند و هم غمگین هستند؛ ولی خدای سبحان وعده تأمینی داد.
کفار هم احساس امن میکنند و میگویند کاری از خدای سبحان ـ معاذ الله ـ ساخته نیست: ﴿أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ فَلاَ یأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ﴾.
در سوره مبارکه «یوسف» هم سخن از آن است که #یأس از #رحمت خدای سبحان کفر است
آیه 87 سوره «یوسف» این است که ﴿فَتَحَسَّسُوا مِن یوسُفَ وَ أَخِیهِ وَ لاَ تَیأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ ییأَسُ مِن رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ﴾.
دو گروه خدای سبحان را #تنزیه نکردهاند و منزّه از هر #نقص و عیبی ندانستند؛
اما #مؤمن خدای سبحان را تنزیه میکند.
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
#حقوق
#نشر_خوبیها_محمدمهدی