لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسماللهالرحمنالرحیم
السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan سلام علیکم
#نکات_اصولی
💠 چرا #شیخ_انصاری در #مکاسب طبق #اجماع_منقول و شهرت فتوا داده است؟
✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به #حجیت #اجماع منقول و #شهرت نبوده، اما طبق آن #فتوا داده است.
#دلیل این امر یکی از دو #احتمال است:
1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو #حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که #تراکم نقل ها باعث ایجاد #ظن بسیار قوی شود، از باب یک #ظن_خاص مثل #اطمینان حجت است.
2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب #ظن خاص مثل #خبر_واحد حجت نمیدانسته،
ولی به خاطر انسداد از باب حجیت #مطلق_ظن حجت دانسته و در #فقه به آنها #عمل کرده است.
👈🏻 لذا ما ابتدا فکر میکردیم که نظر مرحوم شیخ بر #انسداد است؛
ولی ظاهرا #مرحوم_آشتیانی در حاشیه خود نقل میکند که :
مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که : نظرش بر #انفتاح است.
(بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰)
الحمدللهربالعالمین
کانالنشرخوبیها🌹
@nashrekhobyhakashan
گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
گروه طلاب_شاهد_و_ایثارگر
https://eitaa.com/joinchat/3675849495C3905e4b076
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث #معراج
درتفسیر المیزان
۷
بسماللهالرحمنالرحیم
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم
علم رجال ۵
ما به الاشتراک و ما به الافتراق علم رجال و علم درایه :
ما به الاشتراک #علم_درایه و علم رجال عبارت است از اینکه :
هر دو وحدت در هدف و غرض دارند یعنی هر دو در خدمت به حدیث از جهت سند و متن حدیث وحدت دارند
ما به الافتراق در #علم_رجال و علم درایه عبارت است از اینکه :
#موضوع علم رجال :
محدث و سند حدیث است
غرض و هدف علم رجال :
شناخت ثقه و ضعیف و میزان ضبط محدث است
ولی در علم درایه :
موضوع علم درایه :
حدیث است
هدف و غرض در علم درایه :
شناخت اقسام حدیث و خصوصیات حدیث و متن حدیث است
گاهی علم دارایه از مسائلی بحث میکند که از مسائل علم رجال است و ربطی به علم درایه ندارد مثل بحث از مشایخ راویان ثقه که از مسائل علم رجال است ولی علم دارایه هم از آن بحث میکند
سه نفر راوی معروف ثقه عبارتند از :
۱ - محمد ابن ابی #عمیر
۲ - #صفوان ابن یحیی
۳ - محمد ابن ابی نصر #بزنطی
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسماللهالرحمنالرحیم
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم
علم رجال ۶
بحث از #وثاقت فرد به چند صورت قابل تصور است :
۱ - بحث از وثاقت شخص معین :
مثل زراره و محمد ابن مسلم و دیگران
۲ - بحث در وثاقت تعدادی مشخص از راویان ثقه مثل ابن ابی عمیر
۳ - بحث از وثاقت افرادی که یکی از این دو عنوان بر آنها صادق است :
۱ - عنوان استاد اجازه
۲ - عنوان استاد راوی یا راویان ثقه
محور بحث در علم رجال عبارت است از :
#تشخیص ثقه از غیر ثقه
#وظیفه و کار علم رجال :
وظیفه و کار علم رجال ثقه بودن یا ثقه نبودن فلان راوی نیست
چرا ؟
چون :
۱ - راویان زیاد هستند
۲ - برای بررسی احوال راویان نیازی به استاد نیست
چون همه میتوانند به کتب رجالی مراجعه کنند
وظیفه و کار علم رجال عبارت است از :
بیان کردن ضوابط و قواعد کلی ای که :
۱ - مجتهد از آنها استفاده میکند :
۱ - در استنباط خودش
۲ - در مراجعه به کتابهای رجالی
۲ - باعث بصیرت زیاد برای علمای رجالی میشود
ضوابط و قواعد کلی #علم_رجال را علمای رجالی مطرح کردهاند یا :
۱ - در مقدمات کتابهای خود
۲ - در خاتمه کتابهای خود
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
بسماللهالرحمنالرحیم
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم
مائده آیه ۹۰
یا ایها الذین آمنوا انما الخمر والمیسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون
منظور از #انصاب :
در زمان #جاهلیت بت پرستان سنگ هایی در اطراف کعبه نصب کرده بودند که شکل و صورت خاصی نداشت و آنها را نُصُب می نامیدند
در مقابل آنها قربانی میکردند
و خون قربانی را به آنها میمالیدند
منظور از ازلام :
#ازلام جمع زلم است
ازلام نوع خاصی از بخت آزمایی بود
به این شکل که :
۱۰ نفر با هم شرط بندی میکردند
و حیوانی را می خریدند و ذبح میکردند
بعد ۱۰ چوب تیر آماده می کردند که :
روی ۷ عدد از تیرها عنوان برنده می نوشتند
و روی ۳ عدد از تیرها عنوان بازنده مینوشتند
بعد تیرها را در کیسه مخصوصی میریختند و به صورت قرعه کشی آنها را به نام یک یک از آنها بیرون و در میآوردند
۷ چوب برنده به نام هر کسی میافتاد سهمی از گوشت بر میداشت و چیزی در مقابل و برابر آن نمیپرداخت
ولی ۳ نفر که تیرهای بازنده را بر داشته بودند باید هر کدام یک سوم قیمت حیوان را بدهند بدون اینکه سهمی از گوشت داشته باشند
این چوب های تیر را ازلام میدانستند که #اسلام آمد و اینها را #تحریم کرد
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسماللهالرحمنالرحیم
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم
#شعر
در این #دنیا #دل بی غم نباشد
و گر باشد بنی آدم نباشد
در#جامعه :
بعضی ها در #زندگی مبتلا به سختی ها و دشواری های هستند
#علت وجود سختی در جامعه :
#انقلاب نیست
#جمهوری اسلامی نیست
#اسلام نیست
#روحانیت نیست
بلکه گاهی علت و ریشه تمام #بلا ها و گرفتاری ها ناشی از :
۱- سوء #رفتار خودمان است
۲- سوء رفتار دیگران است
پس غرب و اروپا را بهشت برین نیست
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث #معراج
درتفسیر المیزان
۶
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
🪴بیا تا مونسِ هم یارِ هم #غمخوار هم باشیم
انیسِ جانِ غم فرسوده بی خارِ هم باشیم.
🍀«شب آید شمعِ هم گردیم و بهرِ یکدگر گردیم
شود چون روز #دست و پا به هم در کارِ هم باشیم»🍀
🍀«دوایِ هم شفایِ هم برایِ هم فدایِ هم
#دلِ هم #جانِ هم جانانِ هم دلدارِ هم باشیم»🍀
🍀«به هم یک تن شویم ویک دل ویکرنگ و یک پیشه
سری در کارِ هم آریم و دوش بارِ هم باشیم»🍀
🍀«به جمعیت پناه آریم از بادِ پریشانی
اگر غفلت کند آهنگِ ما هشیار هم باشیم»🍀
🍀«جمالِ یکدگر گردیم و عیبِ یکدگر پوشیم
#قبا و جُبّه و #پیراهن و دستارِ هم باشیم»🍀
🍀«#غمِ هم شادیِ هم #دینِ هم #دنیایِ هم گردیم
#بلایِ یکدگر را چاره و ناچارِ هم باشیم»🍀
🍀«یکی گردیم در #کردار و در #گفتار و در #رفتار
#زبان و #دست و پا یک کرده خدمتکارِ هم باشیم»🍀
#شعر
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
رهائی خواهی از سیلاب اندوه
قدم بر جای باید بود چون کوه
گر از هر باد چون بیدی بلرزی
اگر کوهی شوی کاهی نیرزی
#شعر
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#حکومت
حکومت اصطلاحا یعنی :
تصرف دلیل حاکم در قلیل محکوم
#اقسام_حکومت :
۱ - گاهی حکومت به نحو توسعه است یعنی دلیل #حاکم دایره #دلیل محکوم را توسعه میدهد
مثل :
اکرم العالم به المتقی عالم
یا مثل :
الخمر حرام به الفقاع خمر
۲ - گاهی حکومت به نحو #تضییق است
یعنی دلیل حاکم دایره دلیل محکوم را کوچک میکند
مثل :
اِذا شَکَکتَ اِبنِ عَلَی الاَکثَر
یا مثل :
لا شَکَّ لِکَثیرِ الشَّک
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حدیث #معراج
درتفسیر المیزان
۵
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
💞به محمد(ص)سبب خلقت دنیا #صلوات
🌸به محبت که نمود هدیه به دلها صلوات
💞به #علی(ع)شیر خدا آن شه مردان جهان
🌸به وجودی همه پر گشته زتقوی صلوات
💞به تمامی #عفاف؛فاطمه(س)آن دخت نبی
🌸به همه حجب وحیا،عصمت #زهرا صلوات
💞به کرامت به درایت به صبوری #حسن(ع)
🌸به کریمی که دهد حاجت دلها صلوات
💞به #حسین(ع)خون خدا آن شه مظلوم وغریب
🌸به شهیدی که غمش شد به دل ما صلوات
💞به سجودی که نمود آن شه #سجاد(ع)خدا
🌸به عبادت که نمود حضرت حق را صلوات
💞به شکافنده هر علم و به باقر،به خرد
🌸به شعوری که نمود حل معما صلوات
💞به علمدارتشیع ،به صداقت به صفا
🌸به امام جعفرصادق(ع) همه ازما صلوات
💞به نشاننده خشم،کاظم(ع) محبوس واسیر
🌸به نه تسلیم شده بر ظلم وستمها صلوات
💞به غریبی که غم ازدل ببرد غربت او
🌸به رضا(ع)آن که ستاند غم دل را صلوات
💞به نهم اختر آسمان امامت ،به تقی(ع)
🌸به جوادو همه جود کرم ها صلوات
💞به نقی(ع)هادی ما درره رستگاری ودین
🌸به هدایتگر ما درره عقبا صلوات
💞به امامی که حسن،عسکری است نام خوشش
🌸به ابا حجت حق،شاه نه پیدا صلوات
💞به وجودخوش آن مهدی(عج) پنهان زنظر
🌸به عدالت که نماید همه برپا صلوات
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۷
اقوال و نظرات و ادله در نیاز و عدم نیاز به علم رجال :
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم
دلیل :
چون #استنباط احکام شرعی بر علم رجال متوقف است
وقتی که #مجتهد میخواهد احکام را استنباط کند باید به حالات راویان حدیث عالم باشد
اگر مجتهد عالم به علم رجال نباشد
نمیتواند احکام شرعی را از دلیلهای مخصوص استخراج کند
۲ - قول دوم که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز نداریم
دلیل :
چون احادیث کتب اربعه قطعی الصدور هستند و عمده روایاتی که مجتهد میخواهد از آنها در استنباط احکام استفاده کند در کتب اربعه موجود است لذا به علم رجال نیازی نداریم
۳ - قول سوم که میفرماید :
تفصیل میدهیم یعنی میگوییم بعضی از جاها به علم رجال نیاز داریم و بعضی از جاها نیاز نداریم
دلیل :
چون در مقام عمل مشهور روایات دو قسمت می شوند
یعنی مشهور به بعضی از روایات عمل کردهاند و به بعضی عمل نکردهاند
در روایاتی که #مشهور به آن عمل کردهاند ما به علم رجال نیاز نداریم ولی در روایاتی که مشهور به آن عمل نکردهاند نیاز به علم رجال داریم
۴ - قول چهارم که نظر #مصنف است میفرماید که :
ما تفصیل میدهیم و میگوییم که :
ما قائل به سلب کلی نیستیم
ما نمیگوییم که اصلاً به #علم رجال نیاز نداریم
بلکه میگوییم :
بعضی از جاها به علم #رجال نیاز داریم
دلیل :
چون مجتهد در استنباط احکام شرعی ناچار است که به علم رجال مراجعه کند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
۱ - #علت_تامه ۱
۲ - #سبب یا #مقتضی
۳ - #شرط
۴ - #عدم_المانع
۵ - #مُعدّ
۶ - #فرق بین شرط و عدم المانع
۱ - علت #تامه :
#علت تامه آن است که در او جمیع اجزا علت فراهم باشد
یعنی :
هر چیزی که در تحقق معلول دخیل است را دارد
و هر چیزی را که مخل است را ندارد
یعنی :
هم مقتضی هم شرط هم عدم المانع هم معدّ همه را دارد
و معلوم است که :
وقتی علت تامه آمد تحقق معلول حتمی و غیر قابل تخلف است
و اگر علت تامه نباشد تحقق معلول محال است
یعنی :
یلزم من وجوده وجود المعلول و من عدمه عدمه
۲ - سبب یا مقتضی :
سبب یا مقتضی آن است که :
من شأنه التاثیر
یعنی :
#تاثیر گذاری از آن او ست ولی به شرطها و شروطها که اگر شروط باشند تاثیر میگذارد و الا فلا
مثلاً :
#نار مقتضی و #سبب احراق است ولی مشروط به اینکه مماس با جسم قابل اشتعال هم باشد
یا مثلاً :
شمشیر برنده است به شرط اینکه تند و تیز هم باشد
۳ - شرط :
شرط آن است که :
خودش #موثر نیست و اگر مقتضی و سبب بخواهد در وجود مقتضا اثر بگذارد باید این شرط باشد
مثل :
مماس بودن نار با فرش 《 شرط یا مقدمه 》
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
۱ - #علت_تامه ۲
۲ - #سبب یا #مقتضی
۳ - #شرط
۴ - #عدم_المانع
۵ - #مُعدّ
۶ - #فرق بین شرط و عدم المانع
۴ - عدم المانع :
عدم المانع آن است که :
نبودنش یکی از اجزا علت تامه است
مانع :
مانع امری است که :
اگر آمد جلو تاثیر مقتضی را میگیرد
عدم المانع امریست که :
نیامدنش یکی از اجزا علت تامه است
مثل :
رطوبت فرش که مانع از احراق فرش است و باید از سر #راه برداشته شود
۵ - #مُعدّ :
مُعدّ آن است که :
نه خودش #موثر است
و نه شرط التاثیر است
نقش معد :
تنها نقش معد این است که :
علت را به معلول نزدیک میکند و زمینه را برای تاثیر علت فراهم میکند
مثل :
کاری که زارع و #کشاورز انجام میدهد که #بذر را در دل خاک پنهان میکند ولی ایجاد زرع کار زارع نیست و #فعل الله تعالی با اسبابش است که فرمود :
ا انتم تضرعونه ام نحن الزارعون
#فرق شرط و عدم المانع :
فرق #شرط و عدم المانع عبارت است از اینکه :
۱- شرط امر #وجودی است
و عدم المانع امر #عدمی است
۲ - شرط وجودش معتبر است
و #مانع عدمش معتبر است
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۸
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۱ - حجیت خبر ثقه :
۱ - خبر ثقه یعنی :
خبر راوی هایی که عقلا به خبر او اعتماد میکنند
۲ - از یک طرف ادله اربعه دلالت میکند بر اینکه :
عمل به غیر علم حرام است
از طرف دیگر بعضی از ظن ها حجت هستند
مثل :
ظواهر و ظنونی که مفید اطمینان هستند و خبر واحد
#خبر_واحد منبع عظیم فقهی مجتهد در استنباط احکام است
لذا مجتهد نیاز زیادی به #علم_رجال دارد
سه دلیل باعث میشود که خبر واحد با شرایط خاص خودش حجت قطعی باشد :
۱ - کتاب تمام احکام فقهی را بیان نکردهاند
۲ - #اجماع هم خیلی کم است
۳ - #عقل هم قدرت کشف احکام را ندارد
چون عقل به ادله ای که باعث جعل احکام شده است احاطه ندارد
هر کجا که بین #حکم_عقل و حکم #شرع ملازمه باشد عقل #حجت است
مثل :
۱ - حکم عقل به وجود ملازمه بین #وجوب #مقدمه و وجوب ذی المقدمه
مثل :
وجوب حج و #حرکت به مکه
۲ - حکم عقل به وجود ملازمه بین وجوب یک چیز و حرمت ضدّ آن
مثل :
وجوب #نماز و حرمت ترک نماز
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۹
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۱ - حجیت خبر ثقه :
در حجیت #خبر واحد ۵ نظر است که به نظر مصنف نظر سوم قویترین نظریات است
۱- #عدالت راوی
۲ - #وثاقت راوی
۳ - #وثوق_الصدور بودن خبر
۴ - هم وثاقت راوی
هم اطمینانی بودن خبر
۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر
۱ - عدالت راوی :
عدالت راوی یعنی خبر واحد عادل حجت است
۲ - وثاقت راوی :
وثاقت راوی یعنی خبر واحد ثقه حجت است
پس ما به علم رجال نیاز داریم
چون علم رجال حالات راویان مثل عدالت و وثاقت را بیان میکند و مجتهد :
۱ - میتواند راوی عادل و ثقه را تشخیص دهد
۲ - میتواند روایتی که قابلیت استدلال را دارد از روایتی که قابلیت استدلال را ندارد تشخیص دهد
۳ - وثوق الصدور بودن خبر :
یعنی خبر واحد وثوق الصدور حجت است
یعنی اگر ما وثوق به صدور روایت داشته باشیم کافی است هر چند وثاقت راوی را ندانیم
پس اینجا هم به علم رجال نیاز داریم
چون علم رجال از احوال راویان موجود در سند خبر بحث میکند
۴ - هم وثاقت راوی هم اطمینانی بودن خبر :
یعنی خبر واحدی حجت است که :
۱ - راوی ثقه باشد
۲ - خبر راوی موجب اطمینان باشد
زمانی خبر راوی موجب اطمینان است که :
راوی ضابط باشد
یعنی هر چه از امام علیه السلام صادر شده به نسل بعدی منتقل کند چون اگر راوی ثقه باشد ولی ضابط نباشد :
۱ - بعضی از کلمات و جملات را حذف میکند
۲ - بعضی از کلمات و جملات را نقل به معنا میکند
۳ - باعث اضطراب در حدیث و تعارض در اخبار میشود
۴ - نقل به معنا کردن تمام مقصود امام علیه السلام را نمیرساند
پس اینجا ما به علم رجال نیاز داریم تا :
از احوال راویان موجود در سند خبر آگاه شویم
پس مجتهد به علم رجال نیاز دارد و باید برای ویژگی های راویان به علم رجال رجوع کند
۵ - ممدوح یا مهمل بودن خبر :
اقسام خبر :
۱ - #خبر_ممدوح
۲ - #خبر_مهمل
۳ - #خبر_مطعون
۱ - #خبر ممدوح به اخباری که روات آن مورد مدح و ستایش قرار گرفتهاند اخبار ممدوح میگویند
۲ - خبر مهمل :
به اخبار کسانی که مورد مدح و ستایش قرار گرفتهاند و تضعیفی از اصحاب در حق آنان وارد نشده است خبر #مهمل میگویند
قدما هم به اخبار راویان ممدوح و هم به اخبار راویان مهمل عمل میکردند ولی به اخبار راویانی که مطعون و مورد طعن اصحاب بودند عمل نمیکردند و آنها را رد میکردند
پس کتابهایی که سند و طریق آنها مورد طعن نیست این کتابها نزد علمای ما مورد اعتبار است و روایات راویان آنها هم مورد قبول است
البته در صورتی که :
۱ - مورد طعن علمای رجال واقع نشده باشند
۲ - قرینهای بر ردّ و عدم پذیرش روایت آنها در میان نباشد
پس اینجا هم در شناسایی راویان ممدوح و مهمل و مدعون به علم رجال نیاز داریم
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
امنیـت در خـــــواب
✍از امـام صـادق (ع)نقـــــل شـده است:
هـر کـس هنگامی که میخـواهد بخـوابد و پـهلـو بـر
بستـر مینهد
👈🏻 ابـتـدا تسبیـح حضـرتفـاطمـه(ص)بگـوید
👈🏻وبعـد از آن آیهالکرسي را قـرائـت نمـاید،
🌻از همـه خطـرات محفـوظ خـواهـد بود.
امـام بـاقـر (ع)نیـز در ایـن بـاره فـرموده است:
🌻هـر کـس هنـگام خـواب بـیتابی وتـرس بـه
سـراغش بیاید، وقتی که وارد رختخوابش میشـود سـورهـای نـاس و فـݪق و آیـةالکرسی را قرائـت نمـاید.
🔹پیـامـبر(ص)فـرموده است:
هـر کـس آیـةالکرسی را هنگام خواب بخـوانداهل خانه
و همسایگانش را در امنیت قرار میدهد.
📚المحاسن ،ج۲،ص۳۶۷
📚مکارم الاخلاق ،ص۲۸۸
📚بحار الانوار،ج۸۹،ص۲۶۹
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#علم_رجال ۱۰
در نیاز و عدم نیاز به علم رجال چند قول است :
۱ - قول اول که میفرماید :
ما به علم رجال نیاز داریم به پنج دلیل
۱ - حجیت خبر ثقه
۲ - دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
۳ - وجود افراد جاعل و تدلیس کننده در بین راویان
۴ - وجود اشخاص اهل سنت و عامی در سند روایات
۵ - اجماع علما
۲ - دلیل دوم علما برای اثبات نیاز به علم رجال عبارت است از :
دستور رجوع به صفات راوی در اخبار علاجیه
وقتی که در اخبار #تعارض وجود داشته باشد برای حل مشکل و ترجیح یکی بر دیگری ائمه علیهم السلام در اخبار علاجیه مثل #مقبوله عمر ابن حنظله فرمودهاند که :
به #صفات راوی یعنی اعدل و افقه و اصدق و اورع ر جوع کنید
هر کدام از اخبار #متعارض که این صفات را داشتند بپذیرید و به دیگری توجه نکنید
اینجا تنها #راه احراز و به دست آوردن صفات راوی عبارت از :
مراجعه کردن ما به علم رجال
پس ما به علم رجال نیاز داریم
ان قلت :
روایت #عمر_ابن_حنظله از امام صادق علیه السلام در صفات قاضی است ولی بحث ما در صفات راوی است پس این روایت به درد ما نمیخورد
قلنا که :
اولا ً :
بله
روایت عمر بن #حنظله در باره صفات #قاضی است ولی ما صفات قاضی در این حدیث را به صفات راوی تعمیم میدهیم
چرا ؟
چون که در زمان #امام_صادق علیه السلام :
۱ - قضات راوی حدیث هم بودند
۲ - #استنباط و اجتهاد آسان بود
بنابراین بین استنباط کردن و نقل حدیث کردن فرقی وجود نداشت
ثانیا :
فقط مقوله عمر بن حنظله از اخبار علاجیه نیست
بلکه غیر از مقبوله عمر بن حنظله روایات دیگری هم داریم که آنها میگویند :
در اخبار متعارض ملاک ترجیح خبر عبارت از این استکه :
ما باید به صفات راوی رجوع کنیم
و حرفی از صفات قاضی نیست
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
﷽🕊♥️ 🕊﷽
السلام علیک یا امیرالمومنین
و یا صاحب الزمان علیهما السلام
سلام علیکم🌹💐
#بی_مایه_فطیر_است
بحث از مایه و #سرمایه است
#دیدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و درک محضر ایشان یک #مایه است و نیاز به سرمایه دارد سرمایه عبارت است از : #عمل صالح
بعضی نمیخواهند محضرش را #درک کنند
بعضی میخواهند
شما جزء کدام گروهید؟
آنها یی که میخواهند :
یا از #بیراهه میروند
یا در راهند
شما چطور؟
آنهایی که از بیراهه می روند هیچ وقت محضرش را درک نمی کنند
آنهایی که در راهند باید بدانند که #راه درک #محضر ایشان عبارت است از :
#خلوت کردن با ایشان
#دل دادن به ایشان
#توسل پیدا کردن به ایشان
#حرف زدن و درد دل کردن با ایشان
آیت الله #قاضی و آیت الله #بهجت #توصیه می کردند و می فرمودند که :
برای نزدیک شدن به ولی الله روزی یک ساعت با ایشان #خلوت کنید
ایشان امام ما است
با او حرف بزنید و درد دل کنید
زیارت آل #یاسین بخوانید
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند :
هر گاه خواستید به #ساحت ما توجه کنید زیارت آل یاسین بخوانید
همه چیز در #علم و دانستن نیست بلکه باید دل داد
آنقدر باید توسل پیدا کنیم تا #رفاقت حاصل شود
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #رفیق خیلی خوبی است و رفیقی است که همیشه هوای رفقایش را دارد و از رفقایش دستگیری میکند
الحمدللهربالعالمین🌹
@nashrekhobyhakashan
لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه
https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b