eitaa logo
نسیم حیات|جواد محمدی
185 دنبال‌کننده
445 عکس
68 ویدیو
4 فایل
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱستَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحيِيكُم» 🟢نسیم حیات؛ نسیمی از حیات بهشت آفرین قرآن و اهل بیت (ع). «دلخوش به نسیمی ز سر کوی توایم» ارتباط با ادمین: @Jmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼بزرگ ترین عید الهی مبارک باد🌼 🟩 فضایل امیرالمومنین علی علیه‌السلام در منابع اهل سنت (۲) 🔹 امام سجاد، حضرت علی بن الحسین علیه السلام: «نَزَلَ الْقُرْآنُ عَلَيْنَا وَ لَنَا كَرَائِمُهُ.» ▫️قرآن بر ما[محمد و آل محمد] نازل شده و ارزنده ترین درجات آن مخصوص[ و در شأن] ما است. 📚شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۵۵ @nasimehayaat
▪️خدایا زبانم گرفته است ... ▫️رَبِّ أَفْحَمَتْنِي ذُنُوبِي ، وَ انْقَطَعَتْ مَقَالَتِي ، فَلَا حُجَّةَ لِي... ▫️پروردگارا! گناهم مرا از گفتار باز داشته و رشتۀ سخنم به خاطر شدّت شرمندگی از هم گسیخته، بهانه و عذری ندارم ... . 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۵۳ 💠 @nasimehayaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «کان علی(ع) بین اصحاب محمد(ص) کالمعقول بین المحسوس» 🔹🔸شرح کلام شیخ الرئیس ابن سینا در وصف مولا امیرالمومنین علیه السلام با بیان استاد ابراهیمی دینانی. ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
🔹💠🔹نسیمی از قرآن🔹💠🔹 🟩 انسان در روز قیامت به همراه خود حاضر می شود 🔸🔹«يَومَ نَدعُواْ كُلَّ أُنَاسِۭ بِإِمَٰمِهِم فَمَن أُوتِيَ كِتَٰبَهُۥ بِيَمِينِهِۦ فَأُوْلَـٰٓئِكَ يَقرَءُونَ كِتَٰبَهُم وَلَا يُظلَمُونَ فَتِیلا» (اسراء/٧١). ▫️[ياد كن] روزى را كه هر گروهى از مردم را با پيشوايشان مى خوانيم؛ پس كسانى كه نامۀ اعمالشان را به دست راستشان دهند، پس آنان نامۀ خود را [با شادى و خوشحالى] مى خوانند و به اندازۀ رشتۀ ميان هستۀ خرما مورد ستم قرار نمى گيرند. 🔹هر انسانی ناگزیر از پیشوای حق یا باطلی پیروی و تبعیت می نماید. این پیروی که از جنس همراهی است، در قیامت ظاهر و آشکار شده و هر فردی به همراه پیشوای خود در محضر خداوند حاضر می شود. 🔹صاحب تفسیر روض الجنان نوشته است: «ابو القاسم عبيد اللّه بن عامر الطّائىّ روايت كرد از پدرش از [امام] رضا عليه السّلام از پدرش از پدرانش از اميرالمؤمنين عليه السّلام كه، رسول عليه السّلام در اين آيت گفت: فردا قيامت هر قومى را به چند چيز بازخوانند: به امام زمانشان كه به او اقتدا كرده باشند و به سنّت پيغامبرشان و به كتاب خدايشان» 🔹 🔹 🔹 🔹 💠@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ قرآن سوزی و بوی انحطاط تمدن غرب ▫️این یادداشت، پیش از این با عنوان «مروری بسیار کوتاه بر درس های بعثت» منتشر شده بود، اینک با ویرایشی جدید تقدیم خوانندگان گرامی می شود. 🔸تحولات تمدنی فرایندی است بسیار تدریجی، آرام و مستلزم بازه های زمانی طولانی در مقیاس قرن یا قرن ها. تمدن ها یک شبه ایجاد نمی شوند، یک شبه هم از میان نمی روند. 🔸افول و مرگ تمدن ها علل و ریشه های مختلفی دارد که مجموع آنها حکایت از درماندگی و ناتوانی فزاینده یک تمدن در پاسخگویی به مسایل بنیادین زندگی بشر و تمشیت امور او را دارد. 🔸غربی ها چند قرن کاشتند و چند قرن برداشتند، بسیاری از کاشته های آنان به گواه مورخان منصف تاریخ مدیون نهضت علمی بعثت نبوی و قرآن در تمدن اسلامی بوده است، ولی برداشت های آنان غالبا علیه قرآن و اسلام به کار گرفته می شد. به قول مرحوم موریس بوکای در کتاب «قرآن، عهدین و علم جدید» اسلام در غرب در معرض هتاکی مداوم بوده است. 🔸هتاکی غرب نسبت به اسلام همواره در عرصه سیاسی و بین المللی در قالب برنامه های خصمانه و استعماری در صورت های گوناگون تا به امروز نیز ادامه داشته و تا جان در رمق تمدن اسلام ستیز غرب وجود دارد، ادامه خواهد داشت(البته دیدگاههای منصفی در مغرب زمین نیز وجود دارد، ولی هیچگاه به صورت جریان یا جریان غالب مهلت بروز نیافته است ). 🔸روزی که رابرت کتونی(Robert kettony) در قرن دوازدهم میلادی در اسپانیا با نیت مقابله با قرآن به ترجمه قرآن اشتغال داشت، هرگز با خود نمی اندیشید که روزی همین کتاب مقدس و الهی با خوانش کسی به نام سید روح الله خمینی بنیان های تمدن نوین غرب را، که آن روز ها هنوز اثری از آن نیز نبود، به شدت به چالش بکشد! او نمی دانست که قرآن به ویژه با قراءت مکتب اهل بیت(ع)، ذاتا قدرت زا و تمدن زاست. 🔸ظهور تفکر امام خمینی رضوان الله علیه تجدید تعالیم بعثت نبوی در دوران جدید بود. او برتر و بالاتر از همه مصلحان مسلمان با تمسک به بنیان های اندیشه نبوی دقیقا به تغییر پارادایم تمدنی موجود در سطح عالم می اندیشید و با باورمندی عمیق به همان سنت نبوی و قرآنی آن را ممکن و شدنی می دانست. 🔸 آغاز حرکت تمدنی امام و انقلاب به تعبیر رهبر معظم انقلاب هنوز در میانه راه است و با حرکت روشمند، منطقی و حکیمانه می تواند به دوران کمال و بالندگی خود برسد. این حرکت رو به رشد و در حال پیشرفت مبدأ یک جریان تمدنی بزرگ و اصلاحگر است که با پیمودن راه صعب و سنگلاخ تمدن سازی به «جاهلیت مدرن» بشر خاتمه داده و تمدن واقعی و همه جانبه را به جهان هدیه خواهد کرد. 🔸یک دهه پیش یکی از وبسایت های تحلیلی وابسته به اسکوپوس مقاله ای با این عنوان منتشر نمود «تولد مجدد دانش در کشورهای اسلامی؟» (لینک مقاله: Research trends). این مقاله و مقالات مشابه(مانند تحلیل نیوساینتیست از سرعت یازده برابری رشد دانش ایران نسبت به متوسط کل دنیا با عنوان«ایران بر فراز قله رشد علمی دنیا»، لینک مقاله: New scientist) از آن زمان به تحلیل این واقعیت پرداخته اند که برخی کشورهای اسلامی در حال تحول دانشی[به عنوان مهمترین مولفه تمدن سازی] به رهبری ایران هستند. 🔸دوستان و دشمنان آگاه می دانند که بعثت مجدد تعالیم اسلام سال‌هاست که در ایران آغاز شده و همچنان با وجود موانع بسیار و برخی کاستی ها و فرودها (که عمدتا ناشی از خودباختگی مدیران غربگرا یا سستی برخی دولتمردان در التزام به نهضت تمدنی نوظهور است)با قدرت رو به پیشرفت است. 🔸ایجاد داعش، فشار به کشورهای حوزه مقاومت، تحریم های بی سابقه، تهاجم گسترده فرهنگی،تلاش در جهت ایجاد جنبش بی حجابی و برهنگی، حمایت از گروه های تجزیه طلب و ... همه و همه برای از نفس انداختن و کنار زدن قرآن قدرت زا است، و گرنه اسلام منهای قدرت و سیاست به راحتی قابل هضم در فرهنگ لیبرالیستی غرب و تبدیل شدن به یکی از عناصر پلورالیستی آن است. 🔸قدرت اسلام و قرآن روز به روز دایره را بر غرب نشینان عالم تنگ تر خواهد نمود و آینده دنیا را رقم خواهد زد. رشد روز افزون حضور و تاثیر قرآن کریم در کشورهای مختلف دنیا، البته برای کسانی که چشم دیدن آن را ندارند، عذاب آور است و کینه ناشی از این ناراحتی را هر از چند گاهی به صورت توهین به قرآن بروز می دهند. از این قرآن سوزی ها، بوی اعتلای تمدن غرب به مشام نمی‌رسد، بلکه بوی یک انحطاط تمدنی بزرگ در جهان منتشر می شود. @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 یاد علی علیه السلام به مناسبت ولادت سرور آفرین مولی امیرالمومنین علی علیه السلام 🌸🌸🌸🌸 دلا بساز وضو از زلال یاد علی نماز عشق بخوان در ظِلال* یاد علی اگر چه گشته دلم در زمین اسیر گناه به آسمان برود او ز فیض یاد علی بگو به آن که سیه کرده کارنامه خویش سپید کن تو جبین از جمال یاد علی گذشت گر چه به غفلت تمام عمر ولی چه روزها که بشد در خیال یاد علی اذان به مشرق عشقش به راز چون بدهند نیاز نیست مرا جز وصال یاد علی چه جهد ها که ز دشمن رسید و جور ولی خیال خام بسی در زوال یاد علی «إِذَا ٱلجِبَالُ سُيِّرَت» به گاه روز نشور کند چو جلوه به عالم ، جلال یاد علی به چشم اهل ولا در مرامنامه دوست نبود غیر وصف بی مثال یاد علی بخوان جواد تو ذکری مبین ز سوره مهر که زنده ایم ما ز شور و حال یاد علی ................... ظلال: سایه 🌸🌸🌸🌸 ✍جواد محمدی 🔰اینجا نسیمی از حیات جاری است👇 @nasimehayaat | نسیم حیات
▫️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنَا فِي ظُلَمِ اللَّيَالِي مُونِساً... ▫️خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و قرآن را در تاریکی شب ها مونس ما قرار ده... 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۴۲ 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش نهم/ تمثیل پرنده ▪️متن: فارجع الى رأس الحديث. فأقول برزت طائفة تقتنص فنصبوا الحبائل و هيّاوا الطّعم و تواروا فى الحشيش و انا فى سريه طير اذ لحظونا فصفروا مستدعين فأحسسنا بخصب و اصحاب ما تخالج فى صدورنا ريبة و لا زعزعتنا عن قصدنا تهمة فابتدأنا اليهم مقبلين و سقطنا فى خلال الحبائل.» ▪️ترجمه: ▫️اکنون به سراغ داستان رفته و می گویم: عده ای از صیادان پیدا شده و دام های خود را نهاده و طعمه ها مهیا ساختند و در میان برگ های درختان پنهان شدند. من در گروه پرندگان بودم، هنگامی که ما را دیدند، آواز پرندگان سر داده و ما را می خواندند، ما که احساس کردیم [آنجا] نعمت فراوان و هم نوعان ما هستند، تردیدی به سینه ما وارد نشد و اتهامی [نسبت به آنان] ما را [از فرود آمدن] باز نداشت. ▪️شرح: ▫️ماجرا و داستان تمثیلی و رازگونه ابن سینا در ارتباط با معرفت نفس از اینجا آغاز می شود. حکیم الهی پیش از این درد ها و دغدغه های خود را در باب حقیقت با اهل حقیقت در میان گذاشت و اینک به اصل موضوع وارد می شود. ▫️ ابن سینا در این تمثیل، نفس ناطقه انسان را به پرنده تشبیه کرده است. پرنده ای که میل و طلب او پرواز است. پرواز رمزی است از طلب همچنان که دام و دانه رمزی است برای . نفس ناطقه آدمی میل به پرواز و طلب معقولات و امور فرا مادی دارد، همان طور که قوای نفسانی ناشی از نفس حیوانی، مانند شهوت و غضب میل به محسوسات دارند. 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
🔸بزرگ ترین عید الهی مبارک باد🔸 🟩 فضایل امیرالمومنین علی علیه‌السلام در منابع اهل سنت (۳) 🔹 رسول خدا صلّى الله عليه و آله: «ذكرُ عليٍ عبادَةٌ» ▫️یاد علی عبادت است. 📚کنز العمال، ج ۱۱، ص ۶۰۲ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی. ▪️بخش اول/ بخشی از مقدمه محقق کتاب(صادق حسن زاده) ▫️رساله «لقاء اللّه» يا «سير و سلوك» اثر ارزنده و شورانگيز حضرت آيت‏الله سند التجريد و العرفان حاج ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى (وفات 1304 ه. ش) است. ▫️اين عارف بزرگ و حكيم فرزانه يكى از برجستگان و نخبگان عرصه عرفان نظرى و عملى قرن اخير است. ايشان در گسترش اخلاق و عرفان در ميان اهل علم و ايمان، سهم بسزايى داشته‏اند و با نگارش سه كتاب مهم و سرنوشت‏ساز؛ يعنى «المراقبات»، «اسرار الصلاة» و «لقاء اللّه»، گام مهمّى در راستاى تهذيب اخلاق مردمان برداشته‏اند. ▫️مؤلّف با طرح و سبك ساده و روشن مطالب سير و سلوك را بيان كرده‏اند، چنانكه براى همگان قابل‏ درك است و براى همين نيز از كتابهاى ايشان استقبال كم‏نظيرى به عمل آمده است‏. ▫️مؤلّف از شاگردان معروف عارف نامى آخوند ملا حسين‏قلى همدانى و استاد امام خمينى (ره) است. ▫️امام راحل براى اين استاد بزرگوارش احترام و قدر و مقام خاص قائل بوده و در نوشته‏هايش از او با احترام ياد مى‏كند و خواندن كتابهايش را توصيه مى‏فرمايد: «از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر عارف باللّه حاج ميرزا جواد تبريزى قدس سرّه را مطالعه كن، شايد- ان شاء اللّه تعالى- از اين تأبّى (سرپیچی و نافرمانی)و تعسّف(بد رفتاری و گمراهی) خارج شوى»(سر الصلاة، ص ٦٨) ▫️امام(ره) در بحث لقاء اللّه مى‏فرمايد: «... اگر كسى تفصيل بيشترى بخواهد به رساله لقاء اللّه مرحوم عارف باللّه حاج ميرزا جواد تبريزى قدس سرّه رجوع كند كه اخبار در اين باب را تا اندازه‏اى جمع كرده است»(چهل حدیث، ص ۴۵۳، حدیث ۲۸). ▫️علّامه سيد محمد حسين طهرانى رحمه اللّه درباره كتاب «لقاء اللّه» مى‏نويسد: «حقّا از نفيس‏ترين كتب مدوّنه در عرفان و سلوك است»(توحید علمی و عینی، ص ۳۲۹) «كتاب لقاء اللّه ايشان آتشى مخصوص دارد و براى فتح باب سالكين الى اللّه، كليد و رمز موفقيّت است‏.»(الله شناسی، ج۲، ص۴۰). ▫️علّامه حسن‏زاده آملى(ره) نيز مى‏فرمايد: «... تا شنيدم آن جناب را رساله‏اى در لقاء اللّه است براى تحصيل آن بسيار اين در و آن در زدم تا به حكم اين كه عاقبت جوينده يابنده بود، آن را تحصيل كرده با شراشر جان و دلم آن را مطالعه كردم و در حدّ وسع خودم از او حظّ و لذّ برده‏ام»(طبیب دلها، ص ۱۷۵). ▫️ ▫️ @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی. ▪️بخش دوم/ بخشی از مقدمه محقق کتاب(صادق حسن زاده) ▫️آيت‏الله ميرزا خليل كمره‏اى رحمه اللّه[شاگرد برجسته مولف کتاب] مى‏فرمايد: «اين كتاب لقاء اللّه كه با حجم كوچك، بسيار بزرگ و سترگ و محتوى اعظم موضوعات و اهمّ مقاصد است كه راه به خدا باشد، در نظر زمره‏اى از مخلصين خلّص، براى ابرار به منزله جان است، مسحه‏اى از انوار الهى بر جبهه آن نمايان است ...»(طبيب دلها» ص 128). ▫️آيت‏الله فهرى مى‏فرمايد: «اين كتاب [لقاء اللّه‏]، ازآن‏رو كه حقايق آن التقاطى نيست بلكه نويسنده‏اش خود، سالك اين راه و اهل وجدان و درعين‏حال، فقيهى عاليقدر و متشرّعى دور از تمايل به افراط و تفريط و ملتزم به صراط مستقيم اهل بيت عليهم السّلام بوده و براى مبتديان در سلوك آن‏قدر سودمند است كه شايد تا مدّت‏ها آنان را از استاد بى‏نياز كند.» اين كتاب در تجزيه و تحليل غامض‏ترين مسائل اسلامى كه نوشته‏هاى بسيارى از مدّعيان بى‏خبر بجز سرگردانى و يا احيانا گمراهى و انحراف فكرى، نتيجه‏اى دستگير نمى‏شود، آن‏چنان ماهرانه و با بينش كامل و كافى از پيچ‏وخم‏هاى اين گردنه صعب العبور، گذشته كه براى سالك الى اللّه با كمال اطمينان خاطر، چراغ راه و نور تابان است».(طبيب دلها،ص 128). ▫️علّامه طباطبايى قدس سرّه درباره كتاب «المراقبات» ميرزا جواد آقا تبريزى، مى‏فرمايد: «... اين كتاب دريايى است پر از مرواريد كه در پيمانه نگنجد و نويسنده آن بدون شك الگوى بلندمرتبه والامقامى است كه قدر و ارزشش با متر و مقياس، اندازه نمى‏شود ... در اين كتاب، لطائف‏ و تيزبينى‏هايى است كه هميشه اهل ولايت الهى از آن مراقبت مى‏كردند.»(طبيب دلها» ص 154 و 157). ▫️ ▫️ @nasimehayaat
🌸🌸ولادت با سعادت دهمین پیشوای هدایت، حضرت علی بن محمد، امام هادی علیه‌السلام مبارک باد.🌸🌸 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله لقاء الله/اثر آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره). ▪️بخش سوم/ خاطره علامه حسن زاده آملی از تمثل مولف کتاب برای ایشان در قبرستان شیخان قم.(این خاطره در کتاب نیست) ▫️راقم سطور پس از آنكه از مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى آگاهى يافت، تا مدّت مديدى مى‏پنداشت كه قبر آن جناب در نجف اشرف است. تا اينكه در شبى از نيمه دوم رجب هزار و سيصد و هشتاد و هشت هجرى قمرى در حدود سه ساعت از شب رفته، با جناب آية الله آقا سيد حسين قاضى طباطبائى تبريزى‏ برادرزاده مرحوم آقاى حاج سيد على آقاى قاضى سابق الذكر، در كنار خيابان ملاقات اتفاق افتاد. ▫️با جناب ايشان در اثناى راه از مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى سخن به‏ميان آوردم و سؤال از تربتشان كردم، فرمودند: قبر ايشان همين شيخان قم نزديكى قبر مرحوم ميرزاى قمى صاحب قوانين است و لوح قبر دارد. ▫️من به محض شنيدن اينكه لوح قبر دارد از ايشان نپرسيدم كه در كدام سمت قبر ميرزاى قمى و چون با جناب آقاى آسيد حسين قاضى خداحافظى كردم شتابان به سوى شيخان قم رفتم كه مبادا در را ببندند، رفتم به شيخان و بسيارى از الواح قبور را نگاه كردم كه بعضى را تا حدّى تشخيص دادم و بعضى را چون شب بود و برقهاى آنجا هم بسيار ضعيف بود تشخيص دادن بسيار دشوار بود؛ با خود گفتم حالا كه شب است و تاريك است باشد تا فردا... . ▫️ داشتم از شيخان به در مى‏آمدم ولى آهسته آهسته كه باز هم نظرم به الواح قبور بود كه ديدم شخصى ناشناس از درب شرقى شيخان وارد قبرستان شده است و مستقيم به سوى من مى‏آيد تا به من رسيده گفت: آقا قبر آميرزا جواد آقاى ملكى را مى‏خواهيد؟ و مرا در كنار قبر آن مرحوم برد و از من جدا شد و به سرعت به سوى درب غربى شيخان رهسپار شد كه از قبرستان بدر رود، من بى‏اختيار تكانى خوردم و مضطرب شدم و ايشان را بدين عبارت صدا زدم و گفتم آقا من كه قبر ايشان را مى‏خواستم اما شما از كجا مى‏دانستيد؟ ▫️آن شخص در همان حال كه به سرعت به سوى درب غربى شيخان مى‏رفت، صورت خود را برگردانيد و نيم‏رخ به سوى من نموده گفت: ما مشتريهاى خود را مى‏شناسيم! 📚هزار و يك كلمه، ج‏۳، صص۱۷-۱۸، کلمه ۳۰۱. ▫️ ▫️ @nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ ... فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ». ▫️خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و قرآن را برای ما وسیلۀ رسیدن به بالاترین جایگاه‌های کرامت قرار بده. 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۴۲ 💠 💠 @nasimehayaat
☑️ قلب بیدار دوستان خدا این تصویر را ببینید! آیا این حدیث رسول خدا (ص) در ذهن شما نقش نمی بندد که: ▫️«تَنَامُ عَيْنَايَ وَ لاَ يَنَامُ قَلْبِی» ▫️دو چشمانم به خواب می رود؛ ولی قلبم نمی خوابد! خوشا آنان که دایم در نمازند... 📚بحارالانوار، ۱۶، ۳۹۹. @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم ☑️ سیری در رساله الطیر ✍اثر شیخ الرئیس بوعلی سینا 🔸بخش دهم/ تمثیل پرنده ▪️متن: فاذا الحلق ینضم على اعناقنا و الشّرك تتشبّث باجنحتنا و الحبائل‏ تتعلّق بارجلنا ففزعنا الى الحركة فما زادنا الا تعسيرا فاستسلمنا للهلاك و شغل كلّ واحد منا ما خصّه من الكرب عن الاهتمام لاخيه و اقبلنا لتبين الحيل فى سبيل التخلّص زمانا حتى انسينا صورة امرنا و استأنسنا بالشرك و اطمأناّ الى الاقفاص.» ▪️ترجمه: ▫️ پس به سوی آنان رفتیم و همگی در میان دام ها افتادیم و حلقه های دام بر گردن های ما محکم شد، بندها به بال های ما و طناب ها به پاهای ما پیچید، قصد حرکت کردیم ولی فقط دام سخت تر شد. تسلیم مرگ شدیم. هر یک از ما به قدری اندوهگین بود که در اندیشه دیگری نبود. مدتی در جستجوی چاره ای برای آزادی بودیم تا اینکه به آن شرایط خو کردیم، با بند انس گرفتیم و به قفس راضی گشتیم. ▪️ شرح: گفتیم پرنده استعاره از نفس ناطقه انسان است. دام و قفس نیز نماد تن و جسم است. روح انسان چون پرنده ای است که در محبس تن محبوس و گرفتار است و چون تن که ماده و محسوس است محدویت دارد و ضیق است، برای نفس و روح آدمی که این محدودیت ها را ندارد و مجرد از ماده است، مانند قفس است. نفس به حسب خلقت و فطرت دوست دارد به موطن خویش که عالم بالا که عالم مجردات و عقول و جوار قرب خدای سبحان است مراجعت نماید. به قول مولوی: جان گشاید سوی بالا بال ها تن زده اندر زمین چنگال ها 🔸 🔸 🔸 💠@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰امام غدیر ▫️بیا که جحفه قیامت شد از قیام غدیر جهانیان همه مست از علی امام غدیر ▫️علی به امر خدا بر جهان شده است امیر به عاشقان برسانید، این پیام غدیر ▫️علی امام‌‌ و علی سرور است و مولا او رسول حق چه رسا گفت در کلام غدیر ▫️کمال دین خدا را خدا به روز غدیر علی بگفت و علی خود بود تمام غدیر ▫️هوای دل شده خرم، بهشت یاد علی نسیم مهر وزان از بهار نام غدیر ▫️به کوثر از می نابش ننوشد آب نجات اگر به جان نکشد دل شراب جام غدیر ▫️دلا سفینه نوح است آستان علی مشو جواد دمی دور از مرام غدیر ▫️چه خوش بود شب رحلت ز دامگاه فنا پری کشیم به دیدار او به بام غدیر ✍جواد محمدی ▫️ ▫️ ▫️ ▫️@nasimehayaat
▫️«اللَّهُمَّ إِنَّكَ مَنْ وَالَيْتَ لَمْ يَضْرُرْهُ خِذْلَانُ الْخَاذِلِينَ» ▫️خدایا! هر که را تو یاری دهی، اقدام خوارکنندگان برای خوار کردنش، زیانی به او نمی‌رساند 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای پنجم 💠 💠 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن بخش اول ▪️«...إِنَّ مِنْكُمْ مَنْ يُقَاتِلُ بَعْدِي عَلَى اَلتَّأْوِيلِ كَمَا قَاتَلْتُ عَلَى اَلتَّنْزِيلِ فَسُئِلَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ هُوَ فَقَالَ خَاصِفُ اَلنَّعْلِ يَعْنِي أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ»(الکافی/ج۵/ص۱۰) پیامبر خدا(ص): «در میان شما کسی است که بعد از من برای تأویل [قرآن] می جنگد، همان طور که من برای تنزیل جنگیدم» از پیامبر(ص) سوال شد: «او کیست؟» فرمود: «[آن] وصله زننده کفش»؛ یعنی امیرالمومنین(ع).» ▫️دوران رسول خدا صلی الله علیه و آله دوران نبوت و دوران گشوده شدن وحی محمدی بر روی بشریت یا همان دوره است. در این دوره ۲۳ ساله آیات وحیانی قرآن کریم در یک فرایند تدریجی و ناظر به مراحل پیش رونده گسترش اسلام و در جریان درگیری تمام عیار با جبهه شرک، هم نازل و هم تثبیت شد. حداقل در اواخر عمر رسول خدا قرآن و سوره های آن در نزد مردم شبه جزیره عربستان شناخته و مقبول بود. نزول آیات و سور قرآن کریم در سال های پایانی، روایتگر اقبال اجتماعی مردم به دین خدا است: «وَ رَأَيتَ ٱلنَّاسَ يَدخُلُونَ فِي دِينِ ٱللَّهِ أَفوَاجا»(نصر/۲). ▫️دوران تنزیل، دوران تثبیت و تحقق ظواهر توحیدی قرآن کریم در تقابل با فرهنگ شرک و کفر مسلط بر محیط نزول بوده است. این دوران که همان قرآن و اسلام است، در حکم برانداختن عقاید و پندار های مشرکانه و استقرار اولیه و اجتماعی توحید در پرتو تنزیل است. پیامبر بزرگ خدا صلی الله علیه و آله در این دوران موفق شد با در دست داشتن معجزه ای به نام قرآن کریم، صورت اولیه یک تمدن نوخاسته را در عربستان آن روز طراحی نماید. صورتی انباشته از ایمان به خدا و قدرت برخاسته از ایمان، به گونه ای که با آن می شد تمام نقاط استراتژیک دنیا را فتح و به آیه «وَ رَأَيتَ ٱلنَّاسَ يَدخُلُونَ فِي دِينِ ٱللَّهِ أَفوَاجا» تحقق جهانی بخشید. ▫️ اسلام، یک انقلاب فرهنگی مبتنی بر زبان و معنا بود. قرآن شکست ناپذیر با سلاح زیبایی و اقتدار ادبی و زبانی خود به تدریج جهان معنایی عرب را آن گونه که خود می خواست، ساخت و جهان بینی او را از رهگذر معنا کاملا دگرگون ساخت. این انقلاب زبانی و معنایی برای بقای هویتی خود در چشم اندازه آینده به شدت نیازمند یک فرایند تأویلی و تفسیری کاملا متناسب نیز بود، فرایندی که به دلیل اهمیت فوق العاده آن باید به تعبیر شود. یک انقلاب معنایی، بدون یک نظام تأویلی مشخص و ضابطه مند، نخواهد توانست در گذر زمان آن چنان که باید حتی از. هویت تنزیلی خود دفاع نماید. ادامه دارد ... @nasimehayaat
🔹💠🔹نسیمی از قرآن🔹💠🔹 🟩 به همراه راستگویان باشید 🔸🔹 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَكُونُواْ مَعَ ٱلصَّـٰدِقِينَ (توبه/١١٩) ▫️اى كسانى كه ايمان آورده ايد! از خدا پروا كنيد و با صادقان باشيد. 🔸مصداق کامل و بارز صادقان اهل بیت علیهم السلام هستند، از همین رو در روایات متعددی از طریق شیعه و سنی امیرالمومنین علی علیه السلام مصداق صادقان در این آیه ذکر شده است. 🔸حاکم حسکانی از مفسران اهل سنت در شواهد التنزیل نوشته است:«این آیه به طور خاص در شأن علی علیه السلام نازل شده است»(ج ۱، ص ۳۴۱). 🔸شیخ ابوالفتوح رازی از مفسران شیعه نوشته است: «... از عبد اللّه عباس كه او گفت: اى مع على بن ابى طالب و اصحابه، گفت: با على أبو طالب باشى و اصحابان او. جابر ابن عبد اللّه انصارى روايت كرد از ابو جعفر الباقر عليه السّلام كه گفت: مع الصادقين [اى] مع آل محمد، با آل محمّد باشى.»(روض الجنان،ج۱۰، ص ۷۵) 🔹 🔹 🔹 🔹 💠@nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🟩 علی علیه السلام ▫️ای وصف تو در آیه «تطهیر» علی در شأن تو «انسان» شده تقریر علی ▫️هر آیه که در حسن و فضیلت شنوی تنزیل تو ، تاویل تو ، تفسیر علی ✍جواد محمدی @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 غدیر؛ انقلاب تأویلی قرآن بخش دوم ▫️در عصر رسول خدا صلّى الله عليه و آله، که هنوز مناسبات پیچیده ای بر جامعه حاکم نشده بود، نیازی چندان به عنصر نبود، زیرا با حضور مداوم و در متن جامعه خود، هر گره ای را می گشود و به هر سوالی در مسیر رشد و کمال جامعه نوپای اسلامی پاسخ می داد. شرط لازم و کافی آن عصر، پذیرش تنزیل بود و لاغیر. ▫️با ختم نزول وحی، تنزیل به کمال خود رسید و به عنوان اصیل ترین سند وحیانی بین الدفتین و با نام شناخته شده در اختیار همه طالبان حقیقت قرار گرفت. یکی از مهم ترین وجوه جهاد نبوی تثبیت تنزیل بود که با موفقیت کامل انجام شد. ▫️با درگذشت پیامبر خدا صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، باب تنزیل بسته شد، ولی باب مشکلات، موانع و سوالات پیش روی جامعه اسلامی بسته نشد، بلکه از جهاتی گسترده تر شد. پیامبر خود برای قرآن کریم، به تبع خود قرآن، یک وجه در زمانی؛یعنی و یک وجه بر زمانی؛ یعنی تعریف فرموده بود. ▫️ تأویل از دو جهت قابل بررسی است: ۱. تأویل با نگاه هستی شناسانه. ۲.تاویل با نگاه معرفت شناسانه. ▫️تاویل از حیث هستی شناسی، نوعی بازگشت قرآن کریم به مبدأ و مقصد وجودی خود است. قرآن از حیث مبدا من عند الله است (نساء/٨٢ ؛نمل/۶ و آیات دیگر). حقیقت قرآن از این جهت، تجلی اسماء و صفات الهی است، «فَتَجَلّى لَهُمْ سُبْحانَهُ فى كِتابِهِ مِنْ غَيْرِ اَنْ يَكُونُوا رَاَوْهُ»(نهج البلاغه، خطبه147). خداوند سبحان بدون اينكه او را ببينند در قران تجلی کرده است. از آنجا که نزول قرآن از نزد خدا به تجلی بوده است، نه به تجافی، قرآن کریم در همان حال که در دسترس بشر است، حقیقتی و اصلی در نزد خداوند دارد، بی آنکه دوگانگی در کار باشد. کتابی که از اعلی تا اسفل مراتب عالم امتداد وجودی دارد. ▫️قرآن کریم از جهت مقصد نیز تأویلی وجودی دارد و آن ظهور حقایق قرآن کریم در روز قیامت است: «هَل يَنظُرُونَ إِلَّا تَأوِيلَهُۥۚ يَومَ يَأتِي تَأوِيلُهُۥ يَقُولُ ٱلَّذِينَ نَسُوهُ مِن قَبلُ قَد جَآءَتۡ رُسُلُ رَبِّنَا بِٱلحَقِّ فَهَل لَّنَا مِن شُفَعَآءَ فَيَشفَعُواْ لَنَآ أَوۡ نُرَدُّ فَنَعمَلَ غَيرَ ٱلَّذِي كُنَّا نَعمَلُۚ قَد خَسِرُوٓاْ أَنفُسَهُم وَضَلَّ عَنهُم مَّا كَانُواْ يَفتَرُونَ(اعراف/٥٣). ▫️ تأویل به مفهوم معرفت شناسانه همان است که در آیه ۷ سوره آل عمران بدان پرداخته شده است: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ... .» ▫️از امام محمد باقر علیه السلام از این روایت سوال شد که: «مَا مِنَ اَلْقُرْآنِ آيَةٌ إِلاَّ وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ»؛ آیه ای در قرآن نیست، مگر اینکه ظاهر و باطنی دارد، امام در پاسخ فرمود:«ظهر قرآن تنزيل آن و بطن آن تأويلش است. بخشي از آن در گذشته بروز يافته و بخشي از آن هنوز نيامده است. (قرآن) همانند خورشيد و ماه جريان مي‌ يابد؛ هر زمان تأويل چيزي از آن فرا رسد، هم‌چنان که بر درگذشتگان جاري بوده است، بر زندگان نيز جاري خواهد بود.»(بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۱۹۶). ▫️ تأویل به هر دو مفهوم هستی و معرفت شناسانه ارتباط وثیقی با هم دارند و جنبه معرفت شناسانه تاویل دقیقا ریشه در جنبه هستی شناسانه آن دارد، توضیح این ارتباط در بخش بعدی به یاری خداوند خواهد آمد ادامه دارد ... @nasimehayaat
«إِلَهِي أَسْأَلُكَ بِحَقِّكَ... أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ أَنْ تُغْنِيَنِي عَنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ بِعِبَادَتِكَ ، وَ أَنْ تُسَلِّيَ نَفْسِي عَنِ الدُّنْيَا بِمَخَافَتِكَ ...» خدای من! به حقّت ... از تو می‌خواهم که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و مرا با بندگی‌ات از هر چیزی بی‌نیاز کنی و به خاطر ترس از تو، علاقه نفس و روحم به دنیا را قطع فرمایی... 🔹🔹 📃صحیفه سجادیه، دعای ۵۲ 💠 💠 💠@nasimehayaat
🌸 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عليهم السلام🌸 🔸کمال دین خدا را خدا به روز غدیر علی بگفت و علی خود بود تمام غدیر 🔸هوای دل شده خرم، بهشت یاد علی نسیم مهر وزان از بهار نام غدیر 💠بزرگترین عید الهی؛ عید اکمال دین‌ و عید امامت مولا امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام و ائمّه اطهار علیهم السلام مبارک باد💠 🔹اللهم صل علی محمد و آل محمد🔹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @nasimehayaat
بسم الله الرحمن الرحیم 🟩بخشی از ترجیع بند چشمه مهر ▫️از عین تو عشق آفریدند در خاک بشر روان دمیدند ▫️آن دم که جهان نداشت نقشی از نقش تو این جهان کشیدند ▫️آدم که میان آب و گل بود از نور تو ذکر می شنیدند ▫️چون ذات نهان به جلوه آمد از اسم علی، علی گزیدند ▫️شد جان علی ز جان احمد یک جان به دو تن هماره دیدند ▫️در روز حساب رهروانت وارسته و جمله رو سپیدند 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم ▫️از عین تو علم گشته پیدا اسرار نهان جان هویدا ▫️چون مظهر اسم حق تو بودی در روز غدیر گشته مولا ▫️هم ظاهر و باطن ولایت شافع به جزا امام دنیا ▫️آن سجده ی بر قدوم آدم شد بیعت روز جحفه از ما ▫️آن کس که فرشته خوی هستی هرگز ز علی نشد مجزا 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم ▫️از عین تو عرش بر فراز است هم رایت عشق سر فراز است ▫️از لام تو گشته لوح محفوظ سر چشمه لطف عام باز است ▫️از یاء تو یا و سین قرآن گنجینه نکته ها و راز است ▫️آن دست تو تا ابد به جُحفه در دست نبی در اهتزاز است ▫️«من کنت» به خطبه غدیرش در گوش زمانه دلنواز است ▫️در بیعتت ای امام بر حق دستان غدیریان دراز است 🔹ای چشمه مهر و عین عالم مولای جهان وصی خاتم 🌸🌸🌸 جواد محمدی ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲-شب پر برکت عید سعید غدیر @nasimehayaat