🔹خوشا به حال آن کس که #وظيفه واجب خود را در برابر پروردگارش انجام داده و #مشکلات را با تحمل از ميان برداشته و خواب را در (بخشى از) شب کنار گذارده
🔹و آن گاه که بر او غلبه کند، #روى_زمين_دراز کشد و #کف_دست را #بالش خود کند (و مختصرى استراحت نمايد).
🔹 (اين انسان) در زمره گروهى باشد که (اين اوصاف را دارند:) #خوف_معاد_خواب را از چشم هايشان ربوده
🔹 و #پهلوهايشان براى استراحت در خوابگاهشان قرار نگرفته و
🔹 همواره #لب_هايشان #آهسته_به_ذکر پروردگارشان مشغول است،
🔹بر اثر استغفارهاى طولانى گناهانشان از ميان رفته است.
🔹«آنها حزب خدا هستند، آگاه باشيد که حزب الله رستگارانند»،
🔹بنابراين اى پسر حنيف از خدا بترس و بايد همان #قرص_هاى_نان تو، تو را از غير آن (و شرکت در ميهمانى هاى اشرافى) باز دارد تا سبب خلاصى تو از آتش دوزخ گردد.
#نامه_۴۵
#رفاه_زدگی
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
🔹آقای داماد خیلی وقتها اصرار داشتند به اینکه این واجب و حرام و مکروه و مستحب و مباح، اصطلاح نبوده؛
🔹من به ایشان عرض میکردم که اگر هم زمان پیغمبر اکرم (ص) تا زمان امام باقر (ع) اصطلاح نبوده اما ظاهراً در زمان امام باقر و مخصوصاً در زمان امام صادق (ع)، این اصطلاح بوده و این اصطلاح را می توانیم از روایتها استفاده کنیم .
#ایت_الله_مظاهری
#بحث_فقه
#معنای_کراهت_در_روایات
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
🔹 مسئله مشکلی که در پیش داریم، این مسئله 49 است. و آن مسئله این است که مرحوم سیّد می فرمایند:
🔹 یُکرَهُ إختلاطُ الرِّجالِ بِالنِّساءِ إلاّ لِلْعجائزِ و لَهُن حضور الجمعة والجماعات.
🔹 خیلی جرئت داشتند و با یک طنطراق حسابی گفتند که اختلاط زن و مرد مکروه است مگر پیره زنها که میتوانند به نماز جمعه بروند و نماز جماعت شرکت کنند اما برای غیر عجائز، مکروه است.
🔹 ما دو مسئله داریم و مرحوم سیّد دو مسئله را با هم خلط کرده است.
🔹یک حرف در اینست که زنها میتوانند به نماز جمعه و نماز جماعت بروند یا نه؟ در زمان پیغمبر اکرم (ص)، اینها هم به نماز جمعه میرفتند و هم به نماز جماعت میرفتند و اگر بخواهیم بگوییم مکروه بوده، مسلّم مکروه نبوده و پیغمبر اکرم(ص) حسابی زنها را ترغیب و تحریص میکردند.
🔹در آخر سوره احزاب که آیه چادر آمد، اینطور بود که بعضی از اراذل و اوباش، شبها در موقع نماز عشاء، سر راه مینشستند و مزاحم بودند که آیه شریفه آمد که اگر دست از مزاحمت برداشتید که برداشتید والاّ شما را تبعید میکنم و اگر در تبعید باز این کار را کردید، اعدامتان میکنم. این آخر سوره احزاب، خیلی طنطراق دارد راجع به مزاحمت اراذل و اوباش برای زنها. لذا اینها برای نماز عشاء هم می رفتند و بعضی اوقات هم واجب است.
🔹مثل همین اول انقلاب که اگر این زنها نبودند، به این زودیها انقلاب پیروز نمی شد.
#ایت_الله_مظاهری
#بحث_تاریخی
#به_مسجد_رفتن_زنان_مستحب_است
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
#بحث_فقهی
#حج_
#حرجی_بودن
#ترس_عقلایی_و_غیر_عقلایی
#ترس_موجب_حرجی_شدن_میشود
🔹لا ريب في عدم اختصاص وجوب الحجّ بطريق دون طريق
🔹، لأنّ المطلوب هو الإتيان بالحج من دون اختصاص بطريق،
🔹فلو انحصر الطريق في البحر وجب ركوبه.
🔹نعم، إذا خاف على نفسه من الغرق أو المرض لا يجب الحجّ و إن كان خوفاً غير عقلائي،
🔹لأن الملاك في سقوط الحجّ هو حصول الحرج،
🔹 و إذا بلغ خوفه إلى حد يكون السفر و ركوب البحر حرجاً عليه يسقط وجوب الحجّ لنفي الحرج، و إن كان منشأ الخوف و الحرج أمراً غير عقلائي كما قد يتفق ذلك في الشخص الذي يتخوف كثيراً.
✅و بالجملة: دليل نفي الحرج لا يختص بموارد الخوف العقلائي و إنما العبرة بتحقق الحرج و عدمه، فإذا كان تحمل الخوف حرجياً عليه يسقط الوجوب و إن كان منشأ الخوف أمراً غير عقلائي، و إلّا يجب عليه السفر بالركوب في البحر و لا فرق بينه و بين السفر غير البحري.
#آیت_الله_خویی
🔹صغری :
هر کس بترسد از رفتن به حج (مثلا بخاطر سوار کشتی شدن، ولو ترسش عقلایی نباشد بلکه بخاطر ترسو بودن باشد) ، حج رفتنش ، حرجی است .
🔹کبری :
هر کس حج رفتنش حرجی باشد ، حج بر او واجب نیست .
✅ نتیجه :
هر کس بترسد از رفتن به حج ( مثلا بخاطر سوار کشتی شدن ولو ترسش عقلایی نباشد بلکه بخاطر ترسو بودن باشد) ، حج بر او واجب نیست .
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
الثانية
🔹الأعمى لا يجوز له سماع صوت المرأة الأجنبية
🔹لأنه عورة
🔹و لا يجوز للمرأة النظر إليه لأنه يساوي المبصر في تناول النهي.
📚#شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج2، ص: 214
#شنیدن_صدای_نامحرم
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
🔹 و كذا يكره التملي من المأكل
🔹 قال الصادق عليه السلام
( إن البطن ليطغى من أكلة و أقرب ما يكون العبد من اللّٰه تعالى إذا خف بطنه، و أبغض ما يكون العبد إلى اللّٰه إذا امتلأ بطنه )
🔹 و ربما كان الإفراط في التملي حراما إذا أدى إلى الضرر
🔹 فإن الأكل على الشبع يورث البرص و امتلاء المعدة رأس الداء
✅#گاهی_پر_خوری_حرام_است
📚#الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)، ج7، ص: 364
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
🔹یک مسئله که خیلی مفصلتر است، اختلاط زن و مرد است.
🔹مثل الان در بازار و در خیابانها، اما اختلاط زن و مرد الاّ از حضور آنها در مسجد است و این که اختلاط نیست.
آ🔹نها در پشت پرده هستند و اختلاط بین زن و مرد نیست.
🔹اختلاط زن و مرد آنست که #تنه به هم بزنند و در خیابانها با هم #بگویند و #بخندند و این مسلّم حرام است
#اختلاط_زن_و_مرد
#آیت_الله_مظاهری
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
اما در جوانها اگر احتمال مفسده باشد، همان که در روایات هم آمده که: «مَسْجد الْمَرأة بيتها». این ( بیتها)را که نمیشود همینطور درستش کرد
🔹برای اینکه اگر به راستی پیغمبر روی منبر این حرف را میزد، مریدهای پیغمبر (ص) میرفتند در خانههایشان و نماز میخواندند.
🔹درحالی که مریدهای پیغمبر (ص) میآمدند و نماز جماعت میخواندند.
🔹حال پیغمبر اکرم(ص) بگویند «مَسْجد الْمَرأة بيتها»، برو در خانه نماز نخوان و به نماز من نیا. و آنها مخالفت پیغمبر اکرم بکنند و باز بیایند و برای آنها حسابی پرده بکشند و زنها شرکت کنند و مردها هم شرکت کنند و این «مَسْجد الْمَرأة بيتها» کدام است؟! فقط باید احتمال مفسده را در نظر گرفت که آن هم کم است. اگر احتمال مفسده آمد، این حرف دیگری میشود. گاهی مکروه میشود و گاهی حرام میشود.
🔹 ولی تا احتمال مفسده نباشد، شرکت کردن خانمها در مسجد برای نماز جماعت و برای نماز جمعه، همان استحبابی که برای مردها دارد، برای زنها هم دارد.
#ایت_الله_مظاهری
#بحث_فقه
#تفسیر_روایت
#مسجد_الْمَرأة_بيتها
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
«لافرق في وجوب كون الاعتكاف في المسجد الجامع بين الرجل و المرأة فليس لها الاعتكاف في المكان الذي أعدته للصلاة في بيتها»،
ايشان ميفرمايند که مرد و زن فرق ندارند، ولو درباره زن آمده است که «مسجد المرأة بيتها»، ولي نتيجه روايت اين نيست كه بتواند در خانهاش اعتکاف بکند. اين روايت راجع نماز ميفرمايد که ثوابي که بايد در مسجد ببرد را به نمازي که در خانهاش ميخواند، داده ميشود، ولي بيت زن احکام مسجد را دارد؟! يعني اگر حيض شد، بايد از اتاقش خارج شود؟! يا نميتواند در اتاقش مباشرت بکند؟! واضح است که مراد از روايت اين نيست، بلکه اشاره به ثواب نماز او در خانهاش است.
#مسجد_المرأة_بيتها
#ایت_الله_شبیری_زنچانی
#تفسیر_روایت
#اعتکاف_زنان_در_مسجد
📚آدرس_کانال_ایتا :
https://eitaa.com/neveshteh313
🔹 حرف #زمخشري اين است «لَعمري إنّ البقاع تتفاوت في ذلك»
🔹اينچنين نيست كه سرزمينها همهشان يك طور باشد
🔹نميدانم شما #تجربه كرديد يا نكرديد براي ما كه كاملاً #محسوس و #مجرَّب است يك #جواهر را كه داريم در قم مطالعه ميكنيم مثل صفحه روزنامه از بالا تا پايين مرتب ميآييم اما همين كتاب را در مسافرت وقتي رفتيم جايي يك هفته مانديم اين را سطر به سطر بايد مطالعه كنيم اصلاً قم طور ديگر است اينطور نيست كه فقط ثواب زيارت و آمرزش گناهان داشته باشد كنار اين مضجع ملكوتي, بودن بزرگان و مراجع عظام, منشأ بركت است بدون ترديد،
🔹 ايشان ميگويد سرزمينها متفاوت است يكسان نيست تفاوت كثير هم دارد
🔹بعد فرمود: «لقد جَرَّبنا» ما خودمان شهرها را رفتيم ديديم اينها يكسان نيستند ما همين ما بوديم, كتاب همين كتاب بود ولي يك جا نيم ساعت مطالعه ميكرديم تا بفهميم يك جا يك ساعت بايد مطالعه كنيم اين را ما تجربه كرديم نه اتفاق افتاد نه اينكه يك جا مشكل بود يك جا آسان, مطلبي كه در يك سطح و مستوا باشد ما مكرّر تجربه كرديم نه تنها ما, بلكه «لقد جرّبنا» (يك) «و جرّب أوّلونا» قدما و اوايل ما (دو) «فلم نَجِد فيما دُرْنا و داروا» ما خيلي جاها رفتيم اساتيد ما هم خيلي جاها رفتند هيچ جا به اندازه سرزمين وحي نيست
🔹 «فلم نَجِد فيما دُرْنا و داروا أعون علي قَهر النفس و عصيان شهوته و أجمع للقلب المتلفت و أضم للهمّ المنتشر و أحثّ علي القناعة و أطرد للشيطان و أبعد مِن كثير من الفِتَن و أضبط للأمر الديني في الجمله مِن سُكنيٰ حرم الله و جوار بيت الله فللّه الحمد علي ما سَهَّل مِن ذلك و قرَّب و رزق من الصبر و أوزع من الشكر»
🔹 بعد اين روايت را از وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نقل ميكند كه
🔹 «مَن فَرَّ بدينه مِن أرضٍ إلي أرضٍ و إن كان شِبراً مِن الأرض استوجب الجنّة»
كه اگر كسي براي حفظ دين از جايي به جايي برود مستوجب جنّت و بهشت است «و كان رفيق ابراهيم و محمد» (صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين معني هجرت است .
#برکت_بعضی_مکانها
#برکت_قم
#برکت_مکه
#تفسیر_زمخشری
#ایت_الله_جوادی_املی
📚ادرس کانال:
https://eitaa.com/neveshteh313
🔹الطمانینه الی کل احد قبل الاختبار له ، عجز
🔹اطمینان کردن و اعتماد به اشخاص ، قبل از این که آنها امتحان شوند ، از ناتوانی است .
📚 نهج البلاغه
#حکمت ، ۳۸۴
🔹اگر #امریکا را ازمودیم و نتیجه گرفتیم که #قابل_اعتماد نیست ، با این وجود اعتماد کردیم چطور می شود ؟
📚ادرس کانال:
https://eitaa.com/neveshteh313
🔹در روایت دیگر داریم
ان الله #یبغض_کثرة_النوم و کثرة الفراغ.
🔸خدا خواب زیاد را بغض دارد، بیکاری زیاد را بغض دارد،
🔹یعنی حرام است؟
🔹از امام حسین علیه السلام نقل شده که ان الله یحب معالی الامور و #یبغض سفاسفها.
🔸خدا از کارهای بزرگ خوشش میآید، از کارهای پست خوشش نمیآید.
🔹 کار پست حرام است؟
🔸خب خیلی از کارها پست است یعنی نشانه علو انسان نیست. خسیس بودن اینجور هست دیگه، حرام است؟ کسی از فقهاء هم ملتزم است که خسیس بودن حرام است؟ خمسش را میدهد، زکاتش را میدهد، خسیس است، به شکم خودش هم خسیس است، خب این سفاسف است، این حرام است؟
🔹ان الله #یبغض_القیل_و_القال و اضاعة المال و کثرة السؤال.
🔹 حرام است قیل و قال؟
🔹اگر منجر به دروغ و غیبت و اینها نشود چه حرمتی دارد؟
🔹 کثرت سؤال حرام است؟
🔹 لاتسئلوا عن اشیاء ان تبدلکم
🔹 که حضرت در تطبیق این روایت فرمودند
🔹حالا اگر کسی زیاد سوال کند، لاتسئلوا عن اشیاء ان تبدلکم تسؤکم، یک کسی سؤال میکند، این حرام است؟
ان الله #یبغض_البیت_الذی_فیه_الطلاق. 🔹بیتی که طلاق در او واقع بشود خدا بغض دارد. این حرام است؟
🔹 و ما من شیء ابغض الی الله عز و جل من الطلاق.
🔹 اتفاقا در صحیحه ابن ابی عمیر دارد ما من شیء احله الله ابغض الیه من الطلاق، حلال است ولی مبغوض است طلاق. مبغوضترین حلال همین طلاق است. روایتش هم صحیحه است.
🔹روایت دیگر ان الله یبغض البطن الذی لایشبع.
🔹اینهایی که سیر نمیشوند، شکمی که سیر نشود خدا بغض دارد، خوشش نمیآید، چه کارش کنیم دیگه. حرام است؟
🔹 ابغض ما یکون العبد الی الله اذا امتلأ بطنه. لایضعن احدکم احدی رجلیه علی الأخری و یتربع فانها جلسة یبغضها الله.
🔹 در موقع طعام خوردن این روایت هست. اذا جلس احدکم علی الطعام فلیجلس جلسة العبد (همین دو زانو بنشیند غذا بخورد)
🔹 و لایضعن احدکم احدی رجلیه علی الأخری (یک پایش را روی پای دیگری بگذارد) یتربع (چهارزانو بنشیند) فانها جلسة یبغضها الله.
اینها بعید نیست در مجموع کاشف از این باشد که تعبیر به اینکه این فعل مبغوض خداست ظهور در حرمت ندارد
#معنای_مبغوض_در_روایات
#فهم_حدیث
#استاد_شهیدی
@ostadshahidi
📚ادرس کانال:
https://eitaa.com/neveshteh313