📚«و تصفیهی انفاس»
👈تمام اینها اصولی است که به خدمت به جامعه و خلق ختم میشود.
👈تمام واژهها خیلی حساب شده است.
☘️«تصفیه» به معنای صاف کردن است.
☘️«انفاس» هم یعنی ذهن کل
☘️زمانی من نفس خود را پاک میکنم که به آن «تزکیه نفس» میگویند.
👈بهعنوان مثال خودسازی میکنم.
☘️در جایی دیگر تصفیهی انفاس میکنم؛ یعنی ذهن کل جامعه را پاک میکنم.
❓چه کسی میتواند این کار را انجام دهد؟
کسی که به مرحلهی خاکساری و اخبات رسیده باشد.
👈در واقع کسی که تمام این مراحل را طی کرده باشد.
🟡سیونه میدان را طی کردیم.
انشاءالله خداوند به ما توفیق دهد که در حالت خاکساری قرار گرفته باشیم.
☘️اگر ما وارد اخبات، نرمخویی، دلنازکی و خاکساری شده باشیم؛
👈خود را که از صفتهای منفی، بندهای نفسانی پاک کنیم؛ «تصفیه انفاس» میشود و بقیه هم نجات پیدا میکنند.
☘️ما آدمها در شبکهی تارهای نادیدنی به یکدیگر وصل هستیم که آن را نمیبینیم.
یکی نفر که خودسازی میکند،
👈دعای خیر آن در حق کل جامعه پذیرا است، حداقل در حق کسانی که با آنها هممدار هستند، پذیرا است!
☘️خیلی جالب است...
👈رشد بهتر است بهصورت گروهی باشد؛ همانطور که فساد بهصورت شبکهای رشد میکند.
❓بهعنوان مثال یک حکومت چگونه فاسد میشود؟
👈باید شبکهی فساد داشته باشد؛ باید در کنار هم این فاسد باشد، آن هم فاسد باشد و نان به هم قرض بدهند تا همهی آنها فاسد شوند!
☘️تعالی هم در شبکهی تعالی اتفاق میافتد. این باید درستکار باشد،
👈آن هم درستکار باشد و به هم در درستکاری و نیکسیرتی کمک کنند.
🕊پس ما خودمان را خواهناخواه در یک تعالی قرار میدهیم و زمانی که خودمان را پاک میکنیم؛ کل جامعه پاک میشود!
🔹سطح ارتعاش انسانی که در مرحلهی خاکساری و میدان سیونه قرار دارد؛ طوری است که «تصفیهی انفاس» میکند.
👈این موضوع را بهخاطر بسپارید.
🟡جاهای دیگر در این زمینه که ما چه طور به ذهن کل دسترسی پیدا کنیم، صحبت شده است.
👈فایل مراتب ذهن هم موجود است که میتوانید آن را گوش کنید.
☘️ما ذهن فردی، خانواده، قبیله و شهر داریم؛
اینها درجات ذهن است که بعد از آنها انفاس یعنی ذهن کل قرار دارد.
🔹زمانی که من خودسازی میکنم، اثر آن در ذهن کل پخش میشود؛
👈بهشرطی که در میدان خاکساری قرار گرفته باشم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیونهم_اخبات
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️الآن دیگر «از خویشتن رسته» را میفرمایند.
📚«جهان و جهانیان و آدمیان و جز از ایشان را از ادای خویش آزاد داشتن.»
📚«ادای دین خویش، آزاد داشتن»
در کتاب من دین جا افتاده است.
👈بیان میکند که طلبکار هیچ کسی نباشید.
بزرگترین از خودگذشتی و همینطور از خویشرستن که ما میتوانیم انجام دهیم، این است که طلبکار هیچ کسی نباشیم.
☘️ما الکی همینطور میگوییم "که تو وظیفهات این بوده است و آن را انجام ندادهای و..."
👈مدام سرگرم این هستیم که بقیه را مقصر جلوه دهیم!
🔹چقدر خوب است؛ کسانی که مسیرهای معنوی میآیند، مسئولیتپذیر میشوند و سعی میکنند خودشان جهان را پاک کنند.
☘️دقیقاً مثل آن کسی است که میگوید "وظیفهی شهرداری است که طبیعت را تمیز کند."
👈یا یکی میگوید "نه من خودم طبیعت را تمیز میکنم" که او مرد میدان است!
📚«نه جهان»
👈منظور از «جهان» که اکوسیستم است که بیان میکند طلبکار آن نباش.
📚«نه جهانیان»
👈«جهانیان» تمام موجودات جهان است.
📚«نه آدمیان و نه جز ایشان»
👈«از ادای دین خویش آزاد داشتن» یعنی هر چیزی که میبینید را طلبکار او نباشید و نگویید "که تو باید این کار را برای من انجام دهی."
☘️بهنوعی آدم در وضعیتی قرار میگیرد که ما برای خدا باشیم.
"خدایا ما را بپذیر...
این تن، عمر و زندگی ما برای تو...
هر کاری که انجام دادیم، خدمت بود و از هیچ کس چشمداشت نداریم."
👈هر کسی به این حالت رسید، آزاد میشود.
🔺یعنی همهی ما در بند هستیم!
🌱من الآن برای شما صحبت میکنم و در اپلیکیشنی که هستم، نمیبینم چند نفر میبینند...
بعد همینطور میگویم "میبینید، نمیبینید؟!" خب در بند هستم.
👈اگر آزاد بودم، میگفتم "من برای خدا حرف میزنم، کسی میخواهد گوش کند یا میخواهد گوش نکند."
☘️واقعاً زمانی که آدم از بند رها شود، احساس سبکی را حس میکند!
🔻همهی ما در اسارت هستیم!
👈ما در بند نفس و جهل هستیم و تا اسیر هستیم، رشد نمیکنیم!
☘️پس زمانی که به جهان و جهانیان، آدمیان و هر آن چه که هست، بگوییم "ما از شما طلبکار نیستیم و با خدا معامله کردهایم و از خدا خواهیم ستاند"؛ تمام ناراحتیها تمام میشود!
☘️شما هر کسی را که میبینید، میگوید "در حقش لطف کردم، نمک خورد و نمکدان شکست."
❓چرا بشر اینقدر ناراحت میشود؟
👈چون منی در میانه است.
☘️این میدانها ما را به سمت فنا میبرد و هیچ روانشناسی فنا را نمیتواند تعریف کند.
اینها حسهایی نیست که تاکنون کسی مانند فروید،
👈برای آن توانسته باشد که قالبی تعریف کند.
☘️اینها و انسانهایی که به این مرحله از خودشکوفایی معنوی رسیدهاند، بسیار نادر هستند.
☘️بنابراین به نقطهای میرسد که دیگر طلبکار هیچ کسی نیست و میگوید "من فقط با حضرت حق معامله کردهام."
🌱شخصی بچهای را به سرپرستی میگیرد و بزرگ میکند...
بچه بزرگ میشود و پس از آن متوجه میشود که این پدر و مادر حقیقی من نیستند و میخواهم نزد پدر و مادر حقیقی خود بروم.
👈این فرد میتواند ناراحت شود و بگوید "دیدید این همه زحمت کشیدم اما بزرگ شد و رفت؟!"
👈میتواند هم بگوید "خدا را شکر که توفیق داشتم به یکی از بندگان خدمت کنم و الآن هم او بهدنبال زندگی خود رفت."
☘️خود ما به این دنیا آمدهایم که به خلق خدمت کنیم.
👈ما با خدمت به خلق خودمان را خالص میکردیم.
👈ما از جهانیان دِین و طلب خود را بر میداشتیم و اینگونه به مقام خاکساری یا اخبات میرسیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیونهم_اخبات
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«و این سیرت ابدال است»
🟡در مورد ابدال و اوتاد و در جلسات پیش صحبت شده است، اگر توانستید بخوانید.
☘️«ابدال» کسانی هستند که غیر از خدا در وجودشان نمیبینند!
💚جناب منصور حلاج میفرماید:
«لیس فی جبتی سواء الله یا سوء الله»
در جُبهی من است.
👈«جبه» به معنای لباس است.
👈در لباس من بهجز خدا هیچکس نیست.
👈یعنی اصلاً منی وجود ندارد.
👈اینقدر محو در وجود متعال پروردگار شده است که اصلاً منی وجود ندارد.
میگوید "خدا در لباس من است" بعد او را اعدام میکنند.
👈میگویند که او «انا الحق» گفته است.
☘️خوب هوش آنها نمیرسید که چه میگوید.
👈جالب است که تا ملاصدرا نیامده بود که اینها را شرح بدهد؛ هیچکدام از علمای دینی نمیفهمیدند که منظور از وحدت خالق و مخلوق و وحدت وجود چیست و قادر به درک آن نبودند.
👈زمانی که ملاصدرا بهصورت فلسفی توضیح داد و فهمیدند، وگرنه تا قبل از آن همه را اعدام میکردند.
👈بشر گاهی به نقطهای میرسد که دقیقاً میبیند که هیچ چیزی بهجز خدا نیست.
💚«لیس فی الدار غیره دیار»
👈در کل عالم هستی به جز هو، اصلاً هیچ کسی نیست.
👈آرام آرام باید به این سمت برویم که اصلاً کسی را نبینیم، نه دشمن و نه دوست و ببینیم که همهاش خداست.
☘️حتی این آیهی قرآن بسیار قشنگ بود.
من لحظهای بر میگردم و از اول آن را میخوانم.
💚 ««وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكًا»
👈ما برای هر امتی، یک مناسکی قرار دادیم.
☘️خداوند در اینجا بیان میکند؛ این تنوعی که در آیینها، منشها و رفتارها میبینید را خودم قرار دادهام.
☘️بعضی از افراد زور میزنند که به امت واحده برسند و همینطور تلاش میکنند که بگوید "لباسهایتان مثل هم باشد، همه لباس رسمی و چادر مشکی و..."
👈اصلاً خلق خداوند در تنوع است.
☘️در قرآن بیان میشود که مناسک هر امتی را متفاوت قرار دادم.
🌱ایرانی باید از روی آتش بپرد، دیگری باید بگوید "زردی روی من به تو، سرخی تو به روی من" و اینطوری خودش را خوشحال کند.
دیگری باید برود قسر کند.
🌱بهعنوان مثال ناخن و مو بگیرد، در مراسم حج است بریزد و بگوید "من چیزهای بدرد نخور خود را از خودم دور میکنم."
🌱آن هندی باید در رودخانه گَنگ بپرد و در آنجا احساس کند...
🔹طرح خود خداست که مناسک ملتها متفاوت باشد.
❓چرا زور میزنید آدمها شکل شما شوند؟
👈یعنی همیشه دوست دارند که قیافهی همه شکل هم باشد و یکطور لباس بپوشند؛ انگار اینجا پادگان است.
☘️در جهان هستی دو تا موجود شبیه به هم نیست، حتی دو تا ذره شبیه به هم نیستند.
خدا این همه خلق دارد.
👈حالا شما میخواهید به وحدت آراء و عقاید برسید؟!
و این که میگویند:
💚«جنگ هفتاد و ملت همه را عذر بنه
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»
❤️جسارت من را بپذیرند، اصلاً حقیقت در تکثر است.
👈اتفاقاً اگر یک دینی تکثر بیشتری داشته باشد، من به آن امتیاز بالاتری میدهم و میگویم "دمتان گرم که توانستید این قدر آراء و عقاید متنوعی داشته باشید."
👈این بسیار ارزشمندتر است تا این که همهی شما مثل مورچهها یک خط را بگیرید و یکطور فکر کنید؛ چون انسان است و انسانها نمیتوانند مانند همدیگر باشند و همینطور تنوع به وجود میآید.
☘️واقعاً انتخاب این آیه هم برای مبحث «اخبات» بسیار ارزنده بود.
☘️باز هم تکرار میکنم که هر میدانی یک تجربهی معنوی است و برای درک آن میدان ما باید در دل خود آن میدان را لمس یا حس کنیم.
👈حس کردن آن هم کار خداست، با مطالعه و... نیست.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیونهم_اخبات
https://eitaa.com/noorveshghelahi
❤️از پروردگار بخواهیم که خاکساری را در قلب ما قرار دهد، خاک و سودای وجود ما را نرم کند.
👈ما در حال حاضر کلوخ و سفت هستیم و خداوند باید ما را نرم کند.
🙏پرودگارا؛
به ارزانترین و راحتترین روش ما نرم کن، در سر ما نزن و بگذار با عشق نرم شود.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم که ما را به خاطر تمام سختیها، به خاطر دیکتاتوریها، به خاطر سرکوبهایی که در دیگران داشتیم ما را ببخش و بیامرز.
🙏پروردگارا؛
ما تنوع آرا، عقاید و اندیشهها را بر نمیتافتیم، توبه میکنیم بابت این جهلی که به آن مرتکب بودیم.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم که وجود ما را نرم و لطیف و الهی بگردانی.
🙏پروردگارا؛
خاکساری و فروتنی، تواضع و ساده زیستی را در اندیشهی ما جاری بدار.
🙏پروردگارا؛
از تو طلب میکنیم ما را بهخاطر غرور و خودپسندی و خودبزرگ بینی مجازات منما و هرجا که لغزشی داشتیم و خود را برتر از دیگران دانستیم، ما را آگاه و هوشیار بگردان.
🙏پروردگارا؛
توفیق خدمت به جهان، جهانیان، آدمیان و تمام مخلوقاتت، بی مزد و منت به ما عطا بگردان.
🙏پروردگارا؛
چنان حضور خود را در زندگی ما روشن و شفاف بنما که لحظهای غافل از حضور حضرت حق نباشیم و ما را به اخلاصی برسان که تنها خدا را ببینیم، تنها از خدا یاری بطلبیم و تنها با خدا معامله کنیم.
🙏پروردگارا؛
چشم طمع ما را از دست بندگانت کور بنما.
🙏پروردگارا؛
آنقدر به ما ببخش، حمایت کن، در کنار ما باش وحضور خود را در قلب ما جلا بده و بیشتر بنما که محبوبی بهجز تو در زندگی ما نباشد.
🙏پروردگارا؛
بابت تمام دلهایی که به اغیار و بیگانگان بستیم، تمام دلخوشیهایی که با بیگانگان داشتیم، ما را ببخش و بیامرز.
تنها دوست حقیقی خدایی است که در قلب مؤمن است.
🙏پروردگارا؛
ما را روشن شده، سرشار از خاکساری، فروتنی و غرق در وضعیت تذلل و خوف عاشقانهات قرار بده.
🙏پروردگارا؛
به روح شریف خواجه عبدالله انصاری درود و سلام میفرستیم که امروز پس از هزار سال، نوشتههای آن بزرگوار بر قلب و زبان ما جاری شد.
💚الحمدالله رب العالمین...
❤️در پناه نور و عشق الهی باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_سیونهم_اخبات
https://eitaa.com/noorveshghelahi
#لینکیاب دسترسی آسان به فایلهای صوتی و جزوه نوشتاری فایل ها
🟢شرح کتاب صد میدان خواجه عبدالله انصاری #علی_مقدم
🟢میدان اول توبه
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7139
🟢میدان دوم مروت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7220
🟢میدان سوم انابت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7254
🟢میدان چهارم فتوت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7334
🟢میدان پنجم ارادت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7390
🟢میدان ششم قصد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7422
🟢میدان هفتم صبر
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7477
🟢میدان هشتم جهاد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7534
🟢میدان نهم ریاضت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7592
🟢میدان دهم تهذیب
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7625
🟢میدان یازدهم محاسبت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7674
🟢میدان دوازدهم یقظت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7718
🟢میدان سیزدهم زهد
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7765
🟢میدان چهاردهم تجرید
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7810
🟢شرحی بر14میدان
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7886
🟢میدان پانزدهم ورع
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7935
🟢میدان شانزدهم تقوا
https://eitaa.com/noorveshghelahi/7984
🟢میدان هفدهم معاملت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8025
🟢میدان هجدهم مبالات
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8063
🟢میدان نوزدهم یقین
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8093
🟢میدان بیستم بصیرت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8128
🟢میدان بیست و یکم توکل
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8159
🟢میدان بیست و دوم لجا
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8193
🟢میدان بیست و سوم رضاست درونی
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8229
🟢میدان بیست و چهارم موافقت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8268
🟢میدان بیست و پنجم اخلاص
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8298
🟢میدان بیست و ششم تبتل
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8328
🟢میدان بیست و هفتم عزم
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8364
🟢میدان بیست و هشتم استقامت 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8404
🟢میدان بیست و هشتم استقامت 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8430
🟢میدان بیست و نهم تفکر 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8471
🟢میدان بیست و نهم تفکر 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8512
🟢میدان سی ذکر
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8560
🟢میدان سی ویکم فقر1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8603
🟢میدان سی و یکم فقر2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8635
🟢میدان سی و یکم فقر3
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8673
🟢میدان سی ودوم تواضع 1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8715
🟢میدان سی و دوم تواضع 2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8768
🟢میدان سی و سوم خوف1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8809
🟢میدان سی و سوم خوف2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8832
🟢میدان سی و چهارم وجل1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8871
🟢میدان سی و چهارم وجل2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8898
🟢میدان سی و پنجم رهبت
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8934
🟢میدان سی و ششم اِشفاق
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8966
🟢میدان سی و هفتم خشوع1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/8990
🟢میدان سی و هفتم خشوع2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9029
🟢میدان سی و هشتم تذلل1
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9058
🟢میدان سی و هشتم تذلل2
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9092
🟢میدان سی نهم اخبات
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9116
34.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑یک نکته بسیار مهم در مورد تبعیت از پیر و استاد و کسی که او را به عنوان یک منبع آگاهی میشناسید.
🌻ما یک آگاهی داریم. او هم فقط حضرت حق و پروردگار است و انسان باید به او وصل شود.
🔺انسانهایی که در میانهی راه شما هستند، آموزگاران شما هستند و یکروزی میتوانند سد راه شما شوند.
🔺در راه نمانید. اگر بمانید، به یک فرقه و یا مکتبی تبدیل میشوید!
👈اصلاً شما برای هیچ مکتبی نیستید.
🛑اگر روزی فکر کردید که "مقدم" میتواند استاد شما باشد و شما را دستگیری کند، یا میتواند مربی و راهنمای شما باشد؛ سخت در اشتباه، گمراهی و جهل هستید.
🙏از همه شما خواهش میکنم که بر سر این فایلها زیاد نمانید و چند بار که گوش کردید و یاد گرفتید، از آن گذر کنید.
👈هر زمان که مطالب را یاد گرفتید و آنها را عملی کردید، از خداوند بخواهید که مرحلهی بعدی را به شما نشان دهد.
🔹همهی ما منزلگاه هستیم.
👈بیچاره کسی که در منزلی بماند!
#فرقه_و_مکتب
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind