#تفاوت_فقه_معذر_و_فقه_نظام
گفتگوهای مرتبط با #فقه_نظام و #الگوی_اداره_جامعه
در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی روز به روز گسترش بیشتری مییابد
و بالتبع پرسشهای مرتبط با این حوزه،
هر روز عمیقتر و بیشتر میشود.
یکی از پرسشهای مهم این حوزه #تبیین تفاوتها در #استنباط محدود به #کشف_معذر_و_منجز
و #استنباط_نظامساز است.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان
متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است
و تبیین این قواعد اصولی
ضمن تبیین تفاوتهای میان این دو مکتب فقاهتی
سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز"
به سطح فقه نظام ارتقاء میدهد.
یکی از تفاوتهای این دو نوع فقاهت،
مسئله مهم #نظام_مقایسه است.
فقه نظام به بدعتها و غیّهای مقابل یک حکم شرعی توجه دارد
و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق میکند
ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحثها به نحو حداقلی وجود دارد.
به عنوان مثال
در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاقهای واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است
ولی احکام مرتبط با انفاق با ایدههائی معیوبی مانند
#تعریف_کینزی_پسانداز (Savings)
و
مفهوم #هدایت_نقدینگی در اقتصاد کلان
-که در نقطه مقابل انفاق عمل میکنند
مقایسه نمیشود.
عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد جلوی اجرای حکم شرعی را برای مردم میگیرد
و در خوشبینانهترین وضعیت
"بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه"
به #مهار_بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمیکند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال دیگر
وقتی درباره #عمومی_شدن_تجارت و ابزارهای آن مانند #بازارهای_موقت
-که ایده اصلی فقه برای #محرومیت_زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای و #سیتی_سنترها مقایسه کنیم.
برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظامسازی،
علاوه بر اصل نظام مقایسه،
۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به
۱.اصل تأمل
۲.اصل مُکث
۳.اصل رفق
۴.اصل ظرفیت
۵.اصل منزلت
۶.اصل انفتاح
۷.اصل سیاق
۸.اصل کَمیت
در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد.
#فقه_البیان
#کشف_معذر_و_منجز
#تفقه_نظام_ساز
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #دروس_استنباطی_مدرسه_بینات
#دروس_استنباطی
دروس سطح سوم مدرسه
مدرسه بینات عمدتاً به چهار #سوال اصلی در حوزه تفقه پاسخ میدهد.
#سوال_اول دروس استنباطی
به تحلیل تکاملی #مسئله_صدور میپردازد.
در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین #ساختارسازی_امام علیهالسلام برای دستیابی مردم به #هدایت و #علم میپردازیم.
به عبارت بهتر امام علیهالسلام برای #جهتدهی_صحیح به مردم همه اعصار، از روشهای خاصی استفاده میکند.
تأکید امام علیهالسلام بر #مسئله_کتابت_حدیث یکی از شناخته شدهترین این روش هاست.
رجوع شود به
#نظریه_وثوق_صدور_به_معنای_تکاملی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#خطر_کلی_گویی_برای_تمدن_اسلامی
بعد از شکست محسوس و حداکثری #جریان_توسعهگرا در حوزههای مختلفِ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی؛
بار دیگر شرایط برای اجرای نظریات کارآمد فقهی
مانند #نظریه_فقهی_خانه_حیاطدار
آماده شده است.
به فضل الهی دوران تلخِ تدبیر و امیدِ "مبتنی بر #توسعه_غربی"
زمینه برائت مردمی از دیدگاههای غیر بومی توسعه غربی را فراهم آورده است...
👌مهمترین شرط موفقیت در سالهای آینده برای جریان فکری انقلاب اسلامی؛ ارائه #نظریات_فقهی_مسئله_محور برای #اداره_جامعه است.
به عبارت دیگر ارائه بحثهای کلی و انتزاعی درباره "#اداره_دینی_جامعه" به نوعی فرصتدهی برای بازسازی جریان ناکارآمد توسعه غربی محسوب میشود.
همانطور که غربگراها بر ضد منافع مردم عمل میکنند؛
کلیگوها هم ناخواسته بخشی از این پازل شوم محسوب میشوند.
به همه برادران انقلابی خود توصیه میکنیم برای #زمینهسازیظهور و #حل_مشکلات_مردم
مراقب خطر کلی گوها درباره #تمدن_اسلامی و #الگوی_پیشرفت_اسلامی باشند...
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #دروس_استنباطی_مدرسه_بینات
#دروس_استنباطی
دروس سطح سوم مدرسه
مدرسه بینات عمدتاً به چهار #سوال اصلی در حوزه تفقه پاسخ میدهد.
#سوال_دوم دروس استنباطی به تحلیل #روشهای_درایه_و_تدبر_در_آیات_و_روایات میپردازد.
#قواعد_اصولی_فقه_البیان روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش میدهند.
یکی از این قواعد کاربردی،
قاعده #نظام_مقایسه_میان_رشد_و_غیّ است.
به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛
حتماً باید آن را با بدعتی مانند #هدایت_نقدینگی به سمت تولید صنعتی و #پسانداز_با_تعریف_کینز مقایسه کنیم.
بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ #مزیت_مناسک_شارع نسبت به دیدگاههای عرفی و سکولار تبیین نمیشود
و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا میشوند.
به کارگیری #قواعد_اصولی_فقه_البیان در #فرآیند_استنباط،
ابزاری برای #کشف_معقولیت_آیات_و_روایات محسوب میشود
و طلبه را از #دستگاههای_علمی و #دستگاههای_فلسفی ضعیف و ناقص بینیاز میکند.
رجوع شود به #قواعد_اصولی_فقه_البیان
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#پرسش_از_طلاب_مدرسه_بینات
چه ارتباطی میان #تنظیم_روابط_انسان به عنوان مفهوم اصلی الگوی پیشرفت
و #اولویتهای_تمدنی برقرار است؟
❓شرح سؤال:
ارتباط اولویتهای تمدنی با مفهوم اصلیِ الگوی پیشرفت اسلامی را شرح دهید؟
به عبارت بهتر:
مفهوم اصلی الگوی پیشرفت، "تنظیم روابط انسان" است.
👌🏻پایههای اصلی روابط انسان
در همه زمانها و مکانها
شامل سیزده حوزه زیر میباشد👇🏻
۱. روابط فرد در حوزه #امامت
۲. روابط فرد در حوزه #علم
۳. روابط فرد در حوزه #خانواده
۴. روابط فرد با #همسایه
۵. روابط فرد با #دوست
۶. روابط فرد با #شریک_شغلی
۷. روابط فرد با #طرف_معامله
۸. روابط فرد با #دشمن
۹. روابط فرد با #همسفر
۱۰. روابط فرد با #فقیر
۱۱. روابط فرد با #یتیم
۱۲. روابط فرد با #ابن_سبیل
۱۳. روابط فرد با #مهمان
#نظامسازی_فقهی
#تنظیم_روابط_انسانی
#اولویتهای_تمدنی
#مفهوم_اصلی_الگوی_پیشرفت_چیست ؟
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#سیر_مطالعاتی_نظریات_فقهی
سیر مطالعه نظریات فقهی الگو برای افراد مختلف، مختلف است
و بهتر است هرکسی مطالعه را از موضوع مورد #علاقه خود آغاز نماید.
دو نکته را در مسیر مطالعه نظریات فقهی الگو مدنظر داشته باشید:
اول اینکه بجهت تسلط بر سازههای هر نظریه؛ یعنی #پرسشها، #اصطلاحات و #ارجاعات آن نظریه را یادداشتبرداری کنید.
و دوم اینکه: دو نظریهی
#الگوی_ساخت و #مدیریت_شهری_محله_محور
را به عنوان #مکمل_معنائی_همه_نظریات دیگر
تلقی کنید.
#نظامسازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
#سیر_مطالعاتی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
صورت صحيح در #تعريف_اشیاء چیست؟
تعریف در #الگوی_ساخت
با تعریف در #منطق_صوری و تعریف در #منطق_سیستمی تفاوت دارد.
همانطور که قبلاً گفتهایم:
در "الگوی ساخت" بعد از #انتخاب_موضوع، برای آن موضوع با #روش_تحقیق_فقهی
تعریف، تصویر و تصمیم نوشته میشود.
#روش_تعریف_فقهی، صورتی رشدیافته برای #تبویب_فکر است
که نتیجهاش انتقال تأثيرگذار معرفتِ نسبت به اشیاء به مخاطب است.
انتقال معرفت از انسان تعریف کننده شئ به انسان مستمعِ تعریف
مستلزمِ رعایت #قواعد_اصولی_فقه_البیان
مانند:
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بيان مباني بر مُکث
۴.بیان مبتنی بر رفق
۵.بیان مبتنی بر مقایسه
۶.بیان مبتنی منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
۸.بیان مبتنی بر سیاق
۹.بیان مبتنی بر کمّ است.
رعایت اصول نهگانه فوق در #صورتبندی_یک_تفکر در واقع نوعی توسعه در صورتبندی فکر نسبت به صورتبندی #شکل_اول_در_منطق_صوری
(به قول فرنگیها) محسوب میشود.
در آینده صورتبندی تعریف در الگوی ساخت را با روش #تفکر_سیستمی هم مقایسه خواهیم کرد.
#روش_تعریف_اشیاء
#الگوی_ساخت
#نقایص_منطق_صوری
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#چند_نکته درباره #اولویتهای_تمدنی
نکته اول اینکه:
در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال #تنظیم_صحیح_روابط_انسان در حوزههای شانزدهگانه هستیم.
نکته دوم آنکه:
در بسته اولویتهای تمدنی،
در واقع اولویتهای حوزه برنامهریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم.
به عبارت بهتر پیشنهاد دادهایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت
#تغییر_هویت_در_برنامهریزی ایجاد شود.
نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : #بهبود_روابط_انسان خواهد بود.
نکته سوم اینکه:
اولویتهای تمدنی شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است
و کمک میکند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدنسازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند.
همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ #سند_توسعه_پایدار2030
و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف میشود.
نکته چهارم آنکه:
برای تحقق و اجرای اولویتهای تمدنی سه استراتژی پیشنهاد شده است؛
در استراتژی اول
باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویتها مفید است.
به عنوان مثال معتقدیم:
#قانون_تجارت_کشور
به دلیل اینکه زمینه #عمومی_شدن_تجارت را فراهم نمیآورد نیازمند تحول است!
#نظام_سازی_فقهی
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
با تأكيد بر اولویتهای تمدنی تصویری تفصیلی از آینده #برنامهریزی کشور ارائه نمودهایم.
متأسفانه در شرايطی که اختیارات اجتماعی برای مؤمنين آماده است؛ بیشترین بخش از گفتگوهای نیروهای انقلاب اسلامی در فضای #نقد_مدرنیته است!
همچنین بخشی از برنامههای اثباتی نیروهای انقلاب،
کپیبرداری از #سند_توسعه_پایدار2030 است.
#اولویتهای_تمدنی
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
⭕️یک مطلب مهم #مخصوص_مدیران👇🏻
چگونه بدون به چالش کشیدن
#آزادی و #اختیار افراد،
حرف خود را به کرسی بنشانیم؟؟؟👇🏻
الگوی فقهی ساخت، #روش_تبویب_راهبردی مباحث را
برای دستیابی به #نظم_اختیاری در اختیار یک #مدیر قرار میدهد!
هر مدیر و مسئولی برای پیاده کردن برنامههای خود دو راه پیشروی خود دارد :
یا باید به #اجبار و #قانون روبیاورد
و
یا کاری کند که زیرمجموعه با اختیار، راه درست را انتخاب کنند.
قطعا #انتخاب_از_روی_آزادی
مطلوب تمام مدیران است؛ بنابراین بهترین راهحل استفاده از #الگوی_ساخت_اجمالی و سپس بکارگیری #الگوی_ساخت_تکمیلی در بین مجموعه است.
🛑اما شیوه #ساخت_اجمالی👇🏻
#تبویب مباحث در الگوی ساخت اجمالی دارای سه مرحله زیر است :
۱. تعریف یعنی #تحلیل_موضوع
۲. تصوير یعنی
#ثبت_موضوع یا #پرورش_موضوع
۳. تصميم یعنی #پردازش_موضوع
❌این نوع از تبویب به #تحریک_فکر و #ساخت_اندیشه در محیط انسانیِ پیرامونِ یک مدیر کمک میکند
و از ایجاد تنش و نزاع در محیط #تشکیلات جلوگیری میکند.
🔴بعد از تبویب تفکر راهبردی،
مدیر میتواند #ساخت_تکمیلی تفکر خود را آغاز نماید.
به عنوان مثال در تدوین راهبردهای مدیریتی تأکید بر
منزلتیابی صحیح در امور،
یک راهبرد تکمیلی در الگوی ساخت محسوب میشود.
🔺با تَتبع در آیات و روایات، به این نتیجه رسیدهایم که ساخت تکمیلی ۸ مرحله دارد.
♦️حوزههای تکمیلی ساخت
عبارت است از توجه به :
۱. ظرفیت
۲. تأمل
۳. منزلت
۴. انفتاح
۵. سیاق
۶. کم
۷. مقایسه
۸. رفق
در مجموعههای مدیریتی است.
#اولویتهای_تمدنی
#اولویت_هفتم
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایدههای_تمدنی_را_چگونه_ارزیابی_کنیم؟
یکی از سوالات رایج در گفتگوهای تمدنی
چگونگی تشخیص میان یک ایده و نظریه تمدنی و گفتگوهای مشابه است.
پیشنهاد میکنیم برای تشخیص یک گفتگوی تمدنی به ترتیب سه مرحله را طی کنید:
در گام اول:
#سوالات اصلی و فرعی یک نظریه تمدنی را بررسی کنید.
۱.وجود #پرسشهای_نظاممند در یک جریان
و
۲. #طرح_دائمی آن با نخبگان و مردم، علامت اولیه تشخیص یک جریان تمدنی حلال زاده است.
#مخفی_کردن_پرسش ها
و مشغول کردن مخاطب با #عناوین_کلی،
صحت یک ایده را به چالش میکشد.
پرسشهای خوب در تفاهم با نخبگان و مردم سنجیده میشوند و استحکام مییابند
و پرسشهای ضعیف یا غلط در فرآیند گفتگو تقویت یا تبدیل میشوند.
برای تحلیل نظری #چگونگی_تشخیص_پرسش_خوب_از_پرسش_بد،
به #باب_دوم_فقه_البیان رجوع کنید.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir