eitaa logo
رویای امت
340 دنبال‌کننده
545 عکس
341 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🔻 الزامات ساخت کلان روایت پیشرفت در جامعه چیست؟ 🔻 مسیر ساخت کلان‌روایت‌ها از خرده روایت‌های پیشرفت چگونه است؟ 🔻 واقعیت امروز انسان انقلاب اسلامی، که موضوع روایت پیشرفت است چیست؟ 🔻 در پیشرفت چقدر باید به تصویر آینده پرداخت؟ @hamazm آوینی نگاه تخصص گرای جزنگر و جزم گرا به عرصه جنگ و اتفاقات تاکتیکی ، تکنیکی ان ندارد ، بلکه به دنبال معنای شور انگیزیست از عالم تازه متولد شده که در قلب و جانش شهود کرده و در درون سنگر ها و پشت خاکریز های جنگ به دنبال ردپای ان و ندای سحر انگیزش میگردد . او رایحه ای را از دوردست استشمام میکند که هر مشامی توان بوییدن ان را ندارد . ✍️| مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔰 شاه هم معتقد بود در میدان موفق بوده ولی روایتِ میدان را باخته! 🔺به مناسبت ۲۶ دی‌ماه و فرار شاه مخلوع 🔶 "هنوز و همچنان این پرسش بر سر جای خود باقی است که چرا شاه در آخرین ماه‌های اقامتش در ایران و در حقیقت آخرین ماه‌های سلطنتش بدین‌گونه زبون و بی‌اراده و بی‌تفاوت شده بود؟ یقینا بیماری شاه در فرو غلطاندن او به حالت افسردگی نقش اصلی و اساسی داشت. اما مسئله دیگری هم بود و آن اینکه شاه معتقد بود که خود و خاندان او به مملکت و مردم خدمات شایان کرده‌اند و در دوران پهلوی بوده است که ایران از مدار واپس‌ماندگی و زندگی قرون وسطائی به دوران مدرن پیوسته است. به همین ملاحظه وقتی دید مردم چگونه علیه او شوریده‌اند حقیقتا سر خورده و افسرده شد و برایش باور کردنی نبود ملت در پاسخ به خدمتی که خود قائل بود به ایران و ایرانی کرده است چنین عکس‌العملی را نشان بدهد." 📚 کتاب من و خاندان پهلوی، خاطرات احمدعلی مسعود انصاری، ص۱۱۲. 🆔 @Qasas_school ❓چرا شاه با پروژه مدرنیزاسیون شکست خورد؟ و چرا جمهوری اسلامی شوریده بر شاه بعد از چهل سال درگیر مشکلاتی مشابه ان شده ؟ شاه که شیفته جهان مدرن و ارزش های ان بود و تحقق انرا بی مهابا دنبال میکرد به دلایلی مغضوب مردم ایران قرار گرفت که رد پای انرا در جمهوری اسلامی هم میتوان پی گرفت👇 1️⃣ خود وجود شاه و دستگاه سلطنت متناقض هدف مدرن سازی یک کشور و ملت ان است ، یعنی مفهوم دولت_ملت از دوقرینه شکل گرفته و نمیشود رعیت را ملت کرد ولی سلطنت دولت نشود ، مشارکت عمومی و حق رای دیگریِ دیکتاتوریست که شاه در ان موقف ایستاده بود پس طبیعتاً شاه باید حذف میشد تا جامعه به مسیر طبیعی خودش ادامه دهد ... همین مسئله با شدت و ضعف در جمهوری اسلامی هم متصور است ولایت فقیه و مفهوم امام و امت نیز همانقدر با دولت مدرن در تعارض است که سلطنت بود و جمهوری اسلامی هم نمیخواهد از مفهوم ملت و دولت مدرن عبور کند بلکه برای ان شاعرانگی میکند اما شعار امام و امت هم همزمان سر میدهد ! 2️⃣ فهم شاه از مدرنیته بسیار ساده اندیشانه بود یعنی گمان میکرد با پذیرفتن ظواهر مدرنیته و تغییر لباس و ... میشود کشور را مدرن کرد بدون توجه به فرهنگ مردم ، البته شاه نگاه های فرهنگی هم داشت و به زمختی پدرش رضاخان نبود برای همین هم به سینما ، موسیقی معماری مدرن و ... اهمیت میداد اما همین فرهنگ را هم با دستپاچگی و عجله میخواست به زور در حلقوم ملت فرو کند مانند غذای نجویده و هضم نشده که گلوگیر میشود یا مسموم میکند ، فرایندی که در غرب در طی قرون اتفاق افتاده و البته این ساده اندیشی در عرصه‌های فنی و تکنولوژیک هم که محصولات تمدن مدرن است داشت و گمان میکرد با خرید ان از کشورهای توسعه یافته با پولهای نفتی میشود توسعه یافته شد . این ساده اندیشی ها در بین مسئولان جمهوری اسلامی هم دیده میشود چه در بحث فرهنگ و چه در بحث توسعه و ... هرچند شخص ولی فقیه نسبت به این مسائل مانند شاه خامی و ناپختگی ندارد اما تفاوت این است در اینجا فرمان امور مستقیما در دست شخص اول حاکمیت نیست اما لایه های پایینتر و صحنه گردان که اتفاقا نقش های بسیار جدی دارند از این مسئله رنج میبرند . 3️⃣ شاه از سر شیفتگی مدرنیزاسیون را پیش گرفت و جمهوری اسلامی انقلابی منتقد ان از ناچاری اما هردو علیه جهان هایی که به ان مطعلقند کلنگ زدن او که دستگاه حاکمیتش مشروعیتش را از دنیای قدیم و استیلاگر میگرفت و جمهوری اسلامی که مشروعیتش را از ارمان انبیأ میگیرد فلذا اساساً مدرنیته پروژه او نیست بلکه دیگریه اوست . اولی مطعق به گذشته بود ولی میخواست از زمانه عقب نماند و جمهوری اسلامی که مطعلق اینده ای از جنس ظهور است اما در اکنون مدرن مانده و تخم مرغ هایش را دورن ان میگذارد . 🔸و این دوگانگی ها نمیتواند مادام‌العمر ادامه یابد و جامعه دوقطبی شده و شکافته به مرز فروپاشی نرسد ، بهتر است قبل از دیر شدن تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم . اینکه گمان کنیم چون در میدان موفق عمل کرده ایم اما ندانیم عمل پر زحمت ما آبش به اسیاب کجا میریزد نمیتواند موجب قوت و محبوبیت ما شود البته که باید راه امده را برای مردم بازگو کنیم اما روایت کردن بدون زاویه دید درست و متناسب چندان مارا یاری نمیکند و اگر این روایت ناظر به جهان اینده ما نباشد حرکت ایجاد نخواهد کرد. ✍️|مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
وقتی میگوییم جهان ایده‌آل انبیاء و ظهور کالای واسطی به نام ندارد که بر چگونگیش دعوا کنیم یا لااقل وجودش را ذاتاً نیاز بشر و اسلامی بخوانیم ، در پاسخ به «مگر میشود» بر میخوریم!! نمیدانم اگر هواپیما اختراع نمیشد ما چگونه باید به خودرو سوارها میگفتیم که برای حرکت در یک پارادایم دیگر نیازی به آینه بغل ، سپر ، جاده های آسفالته طولانی و ... نداریم!. ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جامعه‌سازی ایده مرحوم حسینی ساختِ جامعه بود نه ساختِ قانون برای جامعه! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «اگر نتوانیم تبیین کنیم که مسیر نُصرت، چه قواعد و سُنّت‌هایی دارد، سختی‌های راه به پای عدم توفیق نوشته خواهد شد! بخشی از آسیب‌ها، ضرورتِ این راه است. برای مثال، سختیِ جنگ خندق تقصیر کسی نیست! درگیری و مبارزه، به‌طورطبیعی سخت است‌. اما بخش دیگر، [به الگوهای غربی و به کوتاهی‌ها برمی‌گردد و] راه‌حل دارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🤝 هیچ راهی جز بازگشت به امت گرایی نداریم 📝علیرضا کمیلی با یک جوان سعودی در قطر دم خور شدیم. انسان معتدلی بود. امشب یک کویتی گفت ما اگر بخواهیم به اسراییل برویم دولت مان کاری به ما ندارد ولی ما خودمان نمی رویم و ما تنها شرکت هواپیمایی هستیم که هیچ اسراییلی را حتی در ترانزیت ها سوار نمی‌کنیم... نگذاشت سخن ش‌ تکمیل شود و گفت نگو اسراییل بگو اشغالگر!‌ محکم گفت و اصرار کرد تا آن پیرمرد کویتی گفت محتل! نه اینکه ضد سعودی باشد اتفاقا کشورش را دوست داشت و از اینکه در ریاض کلی توسعه اقتصادی علمی‌ رخ میدهد خوشحال بود ولی نگاهش‌ به فلسطین این بود و با ما ایرانی‌ها هم خیلی خوب برخورد کرد و می‌گفت من نگاهم ملی یا مذهبی نیست و ارزشهای دیگری برایم مهم است. بنظرم راه حل مشکلات امت اسلامی همین است و بس! برخی تقویت ملی گرایی را در مقابل قومیت گرایی مفید می دانند ولی می بینیم که اتفاقا ملی گرایی افراطی بزرگترین سد امت گرایی است و فریادهای «وطنی‌ اولا» و «به ما چه» می شود فرزند نامشروع ملی گراها! اینجاست که حتی برای کمک به غزه که سرنوشت آن به وضوح به همه منطقه ما پیوند خورده هم باید دلیل بیاوریم و دیگر‌ حتی گفتگو درباره اینکه «چرا دولت افراطی هند دارد روی مسجد تخریب شده بابری، معبد می‌سازد» دیگر کاملا بی معنا می‌شود و ما باید به منافع ملی خودمان بیاندیشیم و بگوییم هیس! ترجیح دادن چه در قوم گرایی، چه در مذهب گرایی و چه در ملی گرایی، سمی‌ مهلک برای «سرنوشت مشترک مسلمانان» است و امروز‌ که همه از ذلت بی تفاوتی کشورهای متعدد اسلامی در غزه رنج می‌بریم نتایج آن بیش از گذشته عریان شده است! این روزها که فوتبال بهانه ای شده تا با خیلی ها که هیچ وقت با هم گفتگو نمی‌کردیم حرف بزنیم خیلی بهتر می‌فهمم که چقدر آنها که بر «هویت گرایی» افراطی قومی و مذهبی و ملی تاکید می‌کنند مضرند و چقدر‌ خبیث هستند آنها که با توهین هاشان مانع شنیده شدن ندای امت محور انقلاب اسلامی شده اند. همان ها که صبح و شب بر طبل اختلافات می کوبند و با استناد به روایات ضعیف، تمسخر و تهمت به مسلمانان دیگر‌ را نیز روا می‌کنند! 📍@komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز پدر مبارک . بیا که امدنت دارد دیر میشود دلنگرانم حضرت پدر ... https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تمدن ، مدینه ، شهر 🔰تمدن از مدینه می اید ، مدینه از ریشه دین و دین در فرهنگ لغت مترادف آیین، شرع، شریعت، کیش، مذهب، نحله و ... البته اگه نظر شخصی من را بخواهید در یک تعریف کلی دین امر نازله خداست که توسط بنده پذیرفته میشود جهت عمل و الزام ، اعتقادی، فکری ، اخلاقی ، عملی و ... و مدین شهریست که امر خدا در ان جاری می‌شود به واسطه انسان یا انسانهایی که در ان جمع انسانی (شهر یا روستا ) خود را واسطه و مجرای ان میکنند . و اما چرا مدینة نه مدین ؟ یعنی چرا ضمیر مونث به کار میرود ؟ میشود اینطور تحلیل کرد که چون شهر محلیست که میتواند امر خدا در ان فعال شود یا به تعبیری شهر همچون رحِمی که میتواند از امر خداوند باردار شود مونث خوانده میشود . مانند «مدینة النبی» 🔸بگذارید کمی با ظرافت بیشتری همین مثال را ادامه دهیم ، هیچ رحمی جنین مرده که نمیکند را در خود نگه نمیدارد و ویژگی جنین رشد ان است ، رشد یعنی فرایند تکامل ، حرکت و اصلاح ... إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ ... یعنی اگر مردم شهری بیشترین ظواهر دینی داشته باشند ، نماز ، روزه ، حج و ... اما جریان دین در ان روبه پیش و روبه رشد نباشد از حرکت افتاده و در حال واپسگرایی است ، اگر حقیقت طلبی و اصلاح در ان نباشد ، و در یک کلام مصلح در ان نبینید ان شهر مدینه نیست بلکه جنین مرده هشت ماهه در رحم مادر است و اگر شهری ابتدائیات دینی در ظاهر ان قابل رویت نباشد ولی یا مصلحانی دارد میشود مدینه ، یعنی گرچه جنین هنوز شکل ظاهری واضحی ندارد اما زنده و رو به پیش است . خداوند رحمت کند این مرد حکیم و فرزانه شیخ علی صفائی حائری را ، میفرمود : کفر متحرک به میرسد ولی اسلام راکد پدرجد است . قران کریم نفرمود انان که ایمان آورده و عمل نیک انجام میدهند گفت عمل صالح ، در مقابل افساد است ، اعمال نیک در عالم بسیار است اما عمل نیکی که نیزه اش بر پیکر فساد نرود تا اصلاح کند گاهی خودش فساد است و گاهی بی ثمر ... 🔸برگردیم به شهر ، در ادبیات قرآنی مدینه به مکانی گفته نمیشود که جمعیت انبوهی دارد که ما انرا شهر میخوانیم و نه روستا ، بلکه حرکت اصلاحی مومن در درون ان برای اقامه دین که همان دنیا و عقبای مردم است ملاک مدینه بودن است و مابقی همه قریه خوانده میشوند و اهل ان قروی هستند نه متمدن ، حتی اگر دارای ابنیه های عظیم با جمعیت انبوه با دژ های مستحکم و ابزار های پیشرفته و ... باشند و حتی اگر متظاهر به دین هم باشند. ♦️يس وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ قریه ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺑﺰﻥ ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺁﻣﺪﻧﺪ ،(١٣) و چند ایه جلو تر وقتی مردی از همان قریه دوان دوان برای اصلاح امد و شهر ( مکان زندگی جمعی انسانی) از امر خداوند باردار شد ، همچون ابری که از اب حیات بخش باردار است . ✨يس وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺗﺮﻳﻦ ﻧﻘﻄﻪ مدینه ﻣﺮﺩﻱ ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻗﻮم ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ،(٢٠) همان مکان ابتدا قریه بود و سپس تبدیل به مدینه شد . با این توضیح هیچ تمدنی وجود ندارد الا اینکه و اولیاء رقم زده اند و هیچ جریان رقیبی تمدن ندارد ، متمدنین همان متدینین مصلحند و غیر آن قُرَوی های اهل قریه ... . ✍️| مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از تا انتهای افق
داستان از اینجا شروع می‌شود که در سال ۱۹۱۷ بانویی محجبه و تسبیح در دست، در روستایی در پرتغال بنام فاطمه (خود پرتغالی‌ها نام این شهر را فاطِمَه تلفظ می‌کنند نه فاطیما)، چندین بار در زمان‌های مشخص در برابر سه کودک و نوجوان چوپان ظاهر می‌شود و با آنان صحبت می‌کند. پیام‌هایی دارد و رازهایی را با آن‌ها در میان می‌گذارد. امروز این روستا یکی از مراکز توریستی مذهبی جهان است که هر سال در ماه اکتبر (روزی که آن بانو طبق وعده نهایی بر سه کودک ظاهر می‌شود و معجزاتی نشان می‌دهد. ) بیش از یک میلیون زائر از سراسر جهان دارد... این روستا پر از مغازه‌های کوچک محلی است که نمادهایی از آن بانو که تسبیح در دست دارد و پوشش کاملی مانند چادر بر سر دارد و مجسمه‌هایی از آن سه کودک چوپان، به فروش می‌رسد. 🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران 📿📿📿📿 @ninfrance
حالا که ناموس و حیثیت متعارف gdp یا تولید ناخالص ملی است بهتره بدانیم از نظر این شاخص تولد یک بچه روانی و بیمار بهتر از تولد فرزند سالم است چون اولی با به چرخه انداختن کسب و کار پزشکان ، پرستاران ، داروساز ها ، نگهدار بچه و ... gdp را میدهد ... همچنین اگر زلزله خانه های مارا خراب کند دوباره تمام زنجیره ساختمان به چرخش میافتد و هزاران مثال این چنین ... بهتر بود شاخصی برای بهینگی داشتیم تا رشد شاخص فعالیت مفید و بهینه + توزیع عادلانه ثروت و فرصت را به همراه رشد نشان دهد . شاخص بیکاری چطور ؟ اگر این همه املاکی ، دلال بورسی و ... بیکار شوند به کجای و اقتصاد بر میخورد ؟ ایا اقتصاد مردم بهبود نمی یابد ؟ یکی از ارکان یک تمدن نظام شاخص ها و سنجه های ان است. ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
15(2)_1_1_1_2.mp3
7.9M
🎙️| قصه شهر _ حرف هایی باخودم ... 💢گلایه ای از وضعیت مرتفع ، اهالیه ایالات متحده شمالی و باج به طایفه همیشه طلبکار ... 🎤مهدی اخلاقی @ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رویای امت .mp3
21.2M
🎙️پادکست _ 🔰در فرهنگ لغت رویا اینگونه معنا شده روینده ، رویا یعنی انچه که از زمین میروید و رشد میکند... 🔻تحول و امکان جدید در عالم آفریدن فرایندیست که از یک خیال آغاز میشود... 🔻فرایند رسیدن به الگوهای متمایز تمدنی : تمایل ، تخیل ، تعقل ، ایده ... همین ایده ها هستند که منشأ تحقیق ، پژوهش قرار میگیرن و بعداً مبنای نظریه های علمی ... 🔻ما در وضعیت ماقبل هنر قرار داریم ... @ommat_Dream
هدایت شده از لغزشگاه
هوش مصنوعی احمق است، اما به‌شکلی قانع‌کننده/ هوش مصنوعی به شکل فعلی‌اش بیشتر کلیشه است تا خلاق، و بیشتر مبتذل است تا پیشرو 📍سال ۲۰۲۳، سال هوش مصنوعی بود. سالی که هر بار شبکه‌های اجتماعی را باز می‌کردی، با تصاویر عجیب و غریب، توهمی یا آخرالزمانی‌ای مواجه می‌شدی که هوش مصنوعی ساخته بود. یا داستان‌های پر شور و شوقی می‌شنیدی که چه‌کارهایی از چت جی‌پی‌تی برمی‌آید. اما کسانی که تحولات هوش مصنوعی را جدی‌تر دنبال می‌کردند، انگار به این خلاقیت‌ها چندان خوش‌بین نبودند. جیمز برایدل، در این مقالۀ مفصل توضیح می‌دهد که چرا برخی از رایج‌ترین تصورات دربارۀ هوش مصنوعی، در واقع، سراپا غلط‌ اند B2n.ir/d76239
فقیرترین افراد کسانی هستند که رویا ندارند ! انها که نمیدانند در پی چه دوانند و برای چه میجنگند ... بی رویا ، هدف معنا ندارد و بی هدف زندگی چه بی معناست ... جوامع هم همینگونه اند انها که ارمانشهر ندارند تهی ترین جوامعند ... فیلسوف آرمانشهرنامه می نگارد ... محصول ارمانش انسان ، جامعه ، شهر ، ملت و دولت است . جهان انبیأ چگونه است ؟ ترکیب کدام مفاهیم و مصالح ، محصول جهان وحیانی اویند؟ مومنینش به شوق رسیدن به کدامین سرزمین اینچنین با شوق بی آب و نان بر دل جاده میزنند ؟ قلبهایشان چگونه بر یکدیگر پل زده ؟ انجا که میروند چه شکلیست ؟ چه رنگی؟ ایا خانه ایست کوچک با دوتا گل لاله در چمنزاری سبز نزدیک رودخانه ای ارام؟ نمیدانم اما هرچه باشد به گمانم آسمانش ابی تر و صدای پرنده هایش گوش نوازتر است از ارابه های چهار چرخ... دارم نقاشی هایم را خط خطی می کنم دوباره و دوباره ... مدادرنگی کودکانه میخواهم... دلم برای سرودن انه شرلی موقرمز از دریاچه نقره ای ، در نبود ماریلا برای متیو تنگ شده... انه تکرار غریبانه روزهایت چگونه گذشت... وقتی روشنی چشم هایت در پشت پرده های مه آلود اندوه پنهان بود. با من بگو از لحظه لحظه های مبهم کودکیت از تنهایی معصومانه دست هایت. آیا میدانی که در هجوم درد ها و غم هایت و در گیر و دار ملال آور دوران زندگیت حقیقت زلال دریاچه نقره ای نهفته بود... آنه اکنون آمده ام تا دستهایت را به پنجه طلایی خورشید دوستی بسپاری... در آبی بیکران مهربانی ها به پرواز درآیی... و اینک آن شکفتن و سبز شدن... در انتظار توست ... در انتظار تو... ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این پرفسور نیز استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران هستند و کارشناس و متخصص امر تشریف دارند و از این جهت که ما سیاستمدارها تخصص مسکن نداریم، حق اظهار نظر درباره مسکن نداریم و ایشان که استاد دانشگاه‌اند باید برای مسکن‌سازی نسخه بپیچند و ما هم به نظر متخصصان احترام بگذاریم و خانه ۱۵ متری برای ملت بسازیم. از آنجائیکه منطق پشتِ تخصص ایشان مهم است و اصلا بحث متراژ ۱۵ یا ۲۵ متر نیست، میتوان به متراژهای بسیار کوچکتر هم فکر کرد و شهری ایده‌آل طراحی کرد که یک قسمت فوقانی داشته باشد که در آن، سرمایه داران با ویلاهای چند هزار متری زندگی کنند و جنوب شهر را برای مستضعفان به صورت کاملا علمی بازسازی کرد؛ به نحوی که برای هر فرد، درست به اندازه یک قبر، مسکن درست کنیم تا شب‌ها آسوده در آن آرام گیرد و در این الگوی مدرن، تحرک ملت هم کمتر است و لذا کمتر می‌خورند و بجای اینهمه خوردن و در مستراح خالی کردن و هزینه‌های اضافی فاضلاب و تصفیه و... می‌توانیم غذای صرفه‌جویی شده را صادر و برای مملکت ارزآوری کنیم و اقتصادی‌تر آن است که همین مسکن، مسکن ابدی افراد هم باشد و بجای هزینه آمبولانس و کفن و دفن و تخصیص قبر در بهشت زهرا، افراد در همان‌جا که زندگی می‌کنند دفن هم بشوند و در این الگوی مسکن‌سازی، درب اتاق خانه ملت، سنگ قبر آینده‌شان هم هست و رویش می‌توانند خودشان نقاشی دلخواه را بکشند و در هزینه سنگ قبر هم صرفه‌جویی شود و آدرس پستی‌شان، آدرس مزارشان هم باشد و این هم یک صرفه‌جویی است و از محل این صرفه‌جویی‌ها، می‌توان همه آب خلیج فارس را شیرین کرد و به وسط کشور منتقل و کویر لوت را آباد کرد‌... @syjebraily
انقلاب را خرج کوتوله های سیاسی نکنیم ! حالا که جریان مذهبی و انقلابی مدافع انقلاب به رشدی رسیده که فهمیده لزوما خوب بودن و دستپاک بودن افراد کفایت نمیکند برای نشستن بر صندلی سیاست ، و باید افراد اهل گفتمان باشند خیلی خوبه ... اما منتظر وایستادن تا لحظه انتخابات که ببینیم چه کسانی وارد بازی میشوند و ما بین انها مجبور به انتخاب باشیم و ببینیم کدام یک به گفتمانی که متعلق به انیم نزدیکتر است یا اگر هم قرابت چندانی ندارد اورا زیر فشار وعده دادن ها بگذاریم تا وعده چیزی را بدهد که نه خودش انرا درک کرده و نه دغدغه دارد ، کاری واپسگرایانه به نظر میرسد نه پیش رونده . در طی دوره باید افراد صاحب گفتمان ، کارامد ، دغدغه مند و ... را شناسایی و زمین بازی برای ورودشان به بازی درست کنیم ، بازی ساز باشیم نه صرفاً بازیگر ، البته واضح است که تقدم بر خود گفتمانسازی اجتماعیست اما کمک کردن برای ورود افراد مستعد به عرصه ، کار بر زمین مانده ماست که همین الان هم نگارنده برای نگاشتن این متن بعد از باریدن باران اقدام کرده . اما اگر امروز که سعی میکنیم بازیگری کنیم تا روز انتخابات بهتر است در کنار ترویج خود مشارکت و سپس گفتمان های پیشرو و افراد گفتمانی ، اگر عرصه خالی از عناصر قابل اتکاست دلیلی ندارد حتما پشت افرادی بایستیم که نسبتی با گفتمان مدنظر ندارند و صرفاً برای رسیدن به صندلی مجلس حاضرند به هر وعده ای تن دهند ، اتفاقی که در مجلس قبل برای شفافیت ارا اتفاق افتاد . به عاریت گرفتن مهره های سوخته و وصله های ناجور برای پیشبرد اهداف ، جز خرج تراشی بیشتر و بی اعتبار شدن اعتبار اجتماعی انقلاب چیزی در پی ندارد. ✍️مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
🔴 کانال 12 عبری: شلوغ ترین روز از 7 اکتبر، حدود 30000 نفر کشور را ترک کردند. پ.ن: بنظر میرسه با جدی تر شدن جنگ در جبهه شمال، بخش زیادی از شهرک نشینان مناطق مرزی لبنان که در هتل ها و کمپ ها آواره اند، ترجیح میدن تا مشخص تر شدن اوضاع برن کمی اونور تر! طبق آخرین آماری که دیدم تا الان حدود ۵۰۰ هزار اسرائیلی بعد ۷ اکتبر اسرائیل را ترک کردند که حدود ۳۰۰ هزار تاشون قبرس اند (‌ یعنی تصورشان این بوده که خیلی زود همه چی عادی میشه و برمیگردن و جای دوری نرفتند) @Thirdintifada
هدایت شده از اندیشکده قصد
35.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 سید امیرحسین حسینی؛ پژوهشگر اندیشکده قصد در برنامه کتاب قانون شبکه یک سیما: ▫️تقاضای طبیعی سالانه خودرو در کشور حدود ۱.۵میلیون به همراه چندین میلیون تقاضای انباشته تعویض خودروهای فرسوده است! ▪️طبق آمار وزارت صمت، ۸۵درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین ۱۵۰ تا ۵۵۰میلیون است و هر سیاست تولیدی و وارداتی که نتواند خودروی باکیفیت در این بازه قیمتی تامین کند قطعا «ناکارآمد» است. ▫️ارزیابی نرخ خودروهای وارداتی باکیفیت‌تر از نمونه داخلی نشان می‌دهد که این خودروها بیش از ۱میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین ۱.۵ تا ۲میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. ▪️در شرایطی که به‌خاطر روشن کردن کولر در منازل، برق صنایع قطع میگردد، واردات خودروهای برقی و تاسیس چندین هزار ایستگاه شارژ در کشور یک سیاست ناکارآمد است. ▫️راهکار حل مشکلات صنعت خودروی کشور، «آزادسازی تولید خودرو» برای همه نخبگان و متخصصینی هست که قادر به تولید خودروی باکیفیت هستند اما قانون مانع آن‌ها شده است. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انقلابی خارج از دستگاه محاسبات غرب! 🔻جهت ثبت‌نام در درسگفتار "ناگهان انقلاب" با شماره تلفن زیر در ایتا یا بله هماهنگ نمایید. 09907629882 ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
امیدبانی برای انتخابات_1_1.mp3
891.1K
🔰کارکرد رویا به روایت حجت الاسلام محسن قنبریان @ommat_Dream
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💥 همان‌طور که فروپاشی شوروی فروپاشی ایدئولوژیک بود، فروپاشی آمریکا هم فروپاشی ایدئولوژیک خواهد بود. ☑️ @mirbaqeri_ir
از سر لطف است نه وظیفه... شاید بد نباشه یکم سر این تیکه متن فکر کنیم؛ زن در خانه جز تمکین هیچ وظیفه شرعی دیگه ای نداره، حتی شیردادن بچه رو می‌تونه بگه: پول می‌گیرم، شیر میدم. ببخشید آقای اسلام! حالتون خوبه؟! بابا شیر دادن که انحصار خانومه! یا چیزی مثل خانه‌داری معلومه که بیشتر از خانوما برمیاد! آخه چرا هیچکدوم از اینا رو تکلیف نکردی؟! آخه اینطوری می‌خوای به خانواده استحکام ببخشی؟! (فرض کنید ماشینتون وسط بیابون خراب شده و زیر بارون موندید و خیلی شرایط سختیه... بالاخره امداد خودرو میاد؛ حالا پول می‌گیره یا نمی‌گیره، ماشین شما رو بکسل می‌کنه؛ طبیعتاً تشکر می‌کنید و حالا چون زیر بارون هم مونده بودید، تشکر بیشتری می‌کنید و تمام! ولی اگه یک سواریِ شخصی که مثلاً معلم و روحانی و ... هستش اینکارو می‌کرد، یک غریبه‌ی غریبه اینکارو می‌کرد، برخوردتون فرق نداشت؟! ۱۰۰۰بار تشکر نمی‌کردید؟! ۱۰۰جا قضیه رو تعریف نمی‌کردید؟! بابا اصلاً شمارش رو می‌گرفتید، رفت و آمد می‌کردید و ... خب چرا؟ چون وظیفش نبوده! اگه شما کاری رو طبق وظیفه انجام بدید، اثر پیوندی نداره! محبت نمیاره!) جواب یک کلمست: محبت! اگه وظیفه و تکلیفِ خانوم بود، آقا می‌گفت اینا وظیفشه ضعیفه! با همین ساختار و سازکارهای عجیب و غریبه که محبت در رگ خانواده پمپاژ میشه! خانوم من، کار خونه می‌کنی؛ آشپزی می‌کنی؛ لباس می‌شوری؛ جمع و جور می‌کنی؛ بچه رو تر و خشک می‌کنی؛ هرکاری که می‌کنی، داری لطف و محبت می‌کنی و من رو مدیون و طلبکار خودت می‌کنی! تعبیر زننده‌ی زن ذلیل اشتباه در رفته! زن ذلیل یعنی من به واسطه خانمم، تن به کارهای ناحق بدم؛ نه وقتی من محبت و احترام خانومم رو نگه میدارم و معامله‌ای برخورد نمی‌کنم؛ نه وقتی حق خانومم رو میدم بدون اینکه چرتکه بندازم که مثلاً اون چقدر حقوقم رو داده؛ به اینا میگید زن ذلیلی؟! اینا اوج معرفت انسانه! اینه اسلام! اومد یه زندگی مشترک تعریف کرد و بسته خانواده رو تشکیل داد و گفت دوطرف باید کارهایی بکنند که وظیفه هیچکدوم نیست! کل اون چیزی که واجب کرده، یکسری ملزومات زندگی بوده که گفته وظیفه حقی و قانونی و شرعیه، سرشون سفت و سخت هم هست اما همه و همش یک درصدِ زندگیه! ۹۹درصد بقیه رو تو تعاملات آورده! نه وظیفه توئه خانوم، نه وظیفه توئه آقا ولی هم تو انجام بده خانوم، هم تو انجام بده آقا! چرا؟ تا پیوند زندگی افزایش پیدا کنه! به خانوم میگه خواهش می‌کنم آشپزی کن ولی وظیفت نیستا، از اونطرفم به آقا میگه نگاه چه غذایی درست کرده، وظیفش نیستا، قدر بدون! میگه وظیفه نیست و از اونطرفم کلی تشویق می‌کنه: می‌گه خانوم یه لیوان آب بده دست شوهرت، ثوابش از یک سال عبادت بیشتره! با هر جرعه برات تو بهشت یک شهر می‌سازن و ۶۰خطات بخشیده می‌شه... یدونه هم از اون روایت‌هایی که آقایون خیلی بدشون میاد و خانوما می‌گن بیشتر بگو: یک روز پیامبر می‌رن خونه حضرت فاطمه(س) و می‌بینند که حضرت دارن غذا می‌پزن؛ آقا امام علی(ع) هم یه گوشه در حال پاک کردن عدس هستند؛ پاک کردن عدسا! خیلی هم کار شاقی نیست! ولی پیامبر ۱/۵ صفحه A4، با فونت بی نازنین، اندازه ۱۲، بولد، فاصله سطور یک، میان می‌گن: یا علی؛ یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر است از هزار سال عبادت! هزار حج! هزار عمره! آزاد کردن هزار بنده! هزار جنگ! رفتن به عیادت هزار بیمار! هزار...هزار! تا صبح هزار داره! (تازه این فقط یک تیکه روایته، همش رو نمی‌ذارم تا آقایون متأهل زندمون بذارند؛ خانوما خودشون برن اینجا بخونن:) ) بابا بس کن! مگه رفتیم جنگ؟! یه عدس بودا! بله یه عدس بود! می‌تونستم بگم واجبه، ولی نگفتم و تو هنر داشته باش و انجام بده! چون محبت میاره، اطاعت میاره! (إنَّ المُحِبَّ لِمَن يُحِبُّ مُطيعُ) محبت زمانی رشد می‌کنه که معامله‌ای نباشه! بازاری نباشه! فقط تو نابازاره که محبت رشد می‌کنه و سیر صعودی می‌گیره! چرتکه رو بنداز دور! وقتی به اندازه نیازی که دارم به شما محبت کنم، می‌شه همون معامله و بازار: کُلُّ شَیءٍ کالا و کُلُّ اَرضٍ بازار! هیچ عقل و وجدان سالمی این رو نمی‌پذیره الا لیبرالیسم! پس آهای لیبرالیسم! خوب بدون که اگه خودت رو به آب و آتیش هم بزنی، نمی‌گذاره که محبت رو کالا کنی! بله بزرگواران! در یک جمله: خانواده، دستاورد آقای انقلاب اسلامی! 🛠 آچــــــــــــــــــــــار: 🇮🇷 💠 @Achar_Ir
فناوری قناعت چه میکند ؟ در ادبیات روانشناسان و محققان فقر ، از دونوع فقر یاد میشود ، نوع اول که مطلق هم گفته میشود این است که فرد ابتدایی ترین و حیاتی ترین امکان یا امکانات را نداشته باشد ، مانند نانی برای سیر شدن ، لباسی برای پوشیدن ، سرپناهی برای خواب ارام شبانه بدون سرما ، گرما ، باران و ... یعنی هر انسان امکان ادامه حیات طبیعی و زندگی حداقلی را داشته باشد و نبود این حداقل ، اسیب های زیادی به فرد و خانواده تحت تکفل ان میرساند هم اسیب های جسمی (سلامت) ، اسیب های اموزشی و مهارت اموزی و از همه مهمتر اسیب های روانی شخص را در شرایطی قرار میدهد که رفتارها و تصمیمات غیر منطقی و گاها احمقانه اتخاذ کند ، یعنی او را وارد یک سبک زندگی می کند که سبک زندگی و تفکر فقیرانه پیدا میکند و شخصیت او را نیز فرو میکاهد و این فقر فقط در امکانات مادی او محدود نمیشود بلکه ، شخصیت، روان و تفکر او نیز به فقر مبتلا می‌شوند و این جبریست که فقر برایش به وجود اورده و همین مسئله اورا در فقر بیشتر نیز نگه میدارد تا در یک باتلاق دست و پا بزند . اما فقر دیگری هم داریم که مرحله بعد از این است و فرد نه اینکه حداقل ها را ندارد بلکه در مقایسه با داشته های دیگران و زندگی مطلوب مورد نظرش که عمدتاً برساختی اجتماعی ناشی از نابرابری و بی عدالتیست پیدا میکند حتی جوامع نابرابر بسیار بیشتر ، از جوامع فقیر دچار سرخوردگی ها ، افسردگی‌ها ، خشونت ، بزه کاری و انواع ناهنجاری های اجتماعی میشوند ( کتاب ، نردبان شکسته و آرمانشهری برای واقع گراها) . اینجاست که فناوری اجتماعی قناعت کارساز میشود و در حد یک مهارت یا فضیلت اخلاقی باقی نمیماند ، بلکه فرد کمتر دارا را از مقایسه خودش با دیگری بازمیدارد و به او ارامش میدهد تا دچار اسیب های گفته شده نشود ، همچنین به فرد دارا توانایی کنترل رفتارهای اسراف گرانه ، اشرافی و تفاخرمعابانه را میدهد و از بروز این رفتار ها جلو گیری میکند تا بروز این مشکل به حداقل برسد و احساس فقر قیاسی به جامعه دست ندهد . در فقر ابتدایی وظیفه همه از جمله دولت ، سپس افراد متمول و در مرحله بعد تمام افراد جامعه است که به فرد نیازمند یاری برسانند تا از شرایط فقر برون بیاید و ادبیات قرانی و روایی ما پر است از این سفارش ها ، اما در مورد فقر ثانوی ، یعنی احساس فقر که ناشی از شکاف طبقاتیست در کنار ایجاد ساختارها و فرایند های عدالت محور توسط دولت باید نوعی تربیت اجتماعی نیز از جنس قدرت نرم در کنار قدرت سخت حکمرانی قرار گیرد تا جامعه به تعادل و البته هم پا برسد . نتیجه اینکه قناعت از یک جهت به ما قدرت خویشتن داری در نبود زندگی مطلوب به لحاظ مادی را میدهد و هم بروز رفتارهای ناهنجار توسط افراد دارا را کنترل کند همچنین امکان همیاری و بیشتر بین انسانها را فراهم می کند و بیشمار حسن دیگر که میتوان ذکر کرد . پ ن : بدترین برداشت از قناعت که توسط قلب های مریض اتفاق می‌افتد این است که گمان میکنند قناعت دارد مارا به فقر تشویق و به بی عدالتی راضی می‌کند. ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream